Program rozvoje obce (PRO) Radimovice u Želče můžeme definovat jako strategický, koncepční materiál, jehož cílem je vymezit hlavní oblasti v rámci rozvoje obce v předem vymezeném časovém horizontu. Program vychází z ekonomického, demografického, sociálního a společenského stavu obce. Má vymezit cesty, které povedou k vyšší prosperitě obce a uspokojí potřeby místních obyvatel. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce.
1.1 Význam programu rozvoje obce
Zachycuje hlavní problémy rozvoje obce a formuluje možná řešení – umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit obce i celkového potenciálu obce.
Slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji obce – slouží tak k prevenci budoucích sporů a zajišťuje kontinuitu rozvoje.
Podporuje vytvoření platformy spolupráce různorodých subjektů v obci tak, aby byl využit potenciál lidí i organizací působících v obci.
Zvyšuje připravenost obce k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje získání vnějších finančních prostředků.
Je podkladem pro cílený a zdůvodněný územní průmět rozvojových aktivit v územním plánu.
Je nástrojem koordinace rozvoje v širším území (reflexe rozvojových záměrů okolních obcí, zohlednění vazeb jednotlivých programů rozvoje obce)
1.2 Postup zpracování rozvojového dokumentu
Program rozvoje obce (dále jen PRO) je základním plánovacím dokumentem definovaným v zákoně o obcích č. 128/2000 Sb.
Jeho schválení podléhá zastupitelstvu obce. PRO obsahuje statistická data o obci, definuje silné, slabé stránky, vizi a priority obce v následujících letech.
Dokument byl vytvářen v průběhu roku 2020 jako aktualizace rozvojového dokumentu z roku 2017 a je určen pro období 2021 - 2025.
Program rozvoje obce Radimovice u Želče je rozdělen na dva celky. Jedná se o část analytickou, která popisuje stávající stav a návrhovou ( strategickou) část, která zachycuje cíle a budoucí aktivity, kterými budou cíle naplněny.
Schvalovací doložka:
Program rozvoje obce Radimovic u Želče na období 2021 - 2025 schválilo zastupitelstvo obce dne 21.12.2020 usnesením č.126/2020 v souladu s § 84 odst.2 písm a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, v platném znění, zastupitelstvo obce Radimovice u Želče.
A 1.1 Území
Obec Radimovice u Želče se nachází v Jihočeském kraji, ve vzdálenosti 6 km jižně od města Tábora nad levým břehem řeky Lužnice v nadmořské výšce 482 m.
Obr.č.1 zdroj: mapy.cz
A 1.2 Základní informace o obci
Radimovice u Želče s rozlohou 4, 49 km2 jsou středně velká obec s 386 obyvateli, 150popisnými čísly. V současné době jsou Radimovice primárně definované základní obytnou funkcí. Obslužnou a pracovní funkci zajišťují střediska vyššího řádu, např. Tábor, Planá nad Lužnicí nebo Sezimovo Ústí.
A 1.3 Historické souvislosti
Současná podoba obce odpovídá historickému vývoji zemědělského sídla v táborskému regionu, na pomezí dvou panství. Těsné sousedství s městem Táborem na jedné, ale administrativní přináležitost nejdříve k choustnickému, později k želečskému panství na straně druhé, ovlivňovalo vývoj obce až po vznik republiky. Tento fakt se zrcadlí v názvu obce dříve zvané Želečské Radimovice, dnes Radimovice u Želče. Relativní samostatnost, odvádění dávek do vzdálenějšího centra panství a přitom závislost na městském sousedovi se projevil v charakteru obce rozdělené na jižní zástavbu kolem panského poplužního dvora, kde byly rovněž selské statky nejstarších rodin a severní část, v níž bydlelo chudší, tzv. domkářské obyvatelstvo.
Obr. č. 2 zdroj google.cz
Radimovice leží etnograficky na severním cípu Kozácka. Nejstarší zástavba selských stavení z počátku 20. století se hlásí k táborskému typu jednoduchého nezdobeného domu, což odpovídá finančním možnostem, byť i bohatších sedláků. Donedávna dochovaný ráz této zástavby selských stavení byl narušen výstavbou na počátku 21. století. Historicky nejcennějšími pozůstatky někdejší religiozity pěstované zejména zástupci movitějšího domkářského obyvatelstva je kaple Panny Marie Královny z roku 1891 a mariánská kaple na okraji obce, na tzv. Vyhlídce.
Obr.č.3 zdroj google.cz
Vznik samostatné republiky v roce 1918 změnil podobně jako v jiných obcích Táborska politickou situaci, která odpovídala nárůstu počtu dělnického obyvatelstva, pracujícho ve městě situovaných továrnách. Přes sociální napětí se daří spolkové činnosti, k hasičskému sdružení přibývá divadelní spolek Tyl. Inklinace k levici se projevila ve vývoji obce po roce 1948. Radimovice se, po sloučení obcí Větrovy, Lom a Slapy v roce 1960, staly střediskovou obcí. V této době došlo k rozšíření občanské vybavenosti, z panského dvora se stalo centrum JZD, byl vybudován obchod Jednota, svépomocí v akci „ Z“ vznikl roku 1960 společenský sál sloužící rovněž jako tělocvična místního DTJ „Sokola“. Děti z obce i blízkého okolí byly vychovány v Mateřské školce. Byla vybudována požární nádrž užívaná i jako místní koupaliště. Obec charakterizuje rozčlenění do tří malých oblastí. K jádru obce byla připojena osada Úlehle, na níž zejména po roce 2000 navázala výstavba moderních rodinných domů. Tím došlo k změně struktury obyvatelstva v obci, zvýšil se podíl vysokoškolsky vzdělaných obyvatel a přibyly mladé rodiny s dětmi. Obec se díky své poloze, dopravnímu spojení i pestrou nabídkou aktivit těší zájmu dalších zájemců o bydlení.
A 2.1 Demografická situace
Demografický vývoj obce odpovídá celkovému vývoji v české společnosti, pro plánování rozvoje obce je však důležité uvést některé faktory prostřednictvím statistických údajů
Pohyb obyvatel v obci Radimovice u Želče
Obr.č. 4, zdroj: ČSÚ
A 2. 2 Věková struktura obyvatel obce Radimovice u Želče v roce 2019
V obci vzrůstá průměrný věk obyvatel. Průměrný věk je 42,9 let. Socioekonomické ukazatele potvrzují výše naznačené demografické trendy, klesál počet ekonomicky aktivních obyvatel z 272 na 264.
Věková struktura obyvatel dle grafu ČSÚ je však příznivá. V roce 2019 tvoří největší podíl osoby v produktivním věku.
Věková struktura obyvatel obce Radimovice u Želče v roce 2018
Obr.č. 5, zdroj: ČSÚ
A 2.3 Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Radimovice u Želče
Obr.č.6, zdroj ČSÚ
A 2.4 Vzdělanostní struktura obyvatel obce Radimovice u Želče v roce 2011
Obr.č.7, zdroj: ČSÚ
A 2.5 Sociální situace
V obci nejsou žádné sociálně vyloučené skupiny.
A 2.6 Národnosti žijící v obci
V obci žilo 291 obyvatel české národnosti, 4 obyvatelé slovenské národnosti a 1 obyvatel moravské národnosti. Národnost není uvedena u 92 obyvatel. Tato data se vztahují k roku 2011.
A 2.7 Spolková činnost
Hasičský doborovolný sbor
K založení hasičského sboru došlo v červnu 1893. K jeho vzniku daly podnět požáry, které byly v obci v letech 1871, 1877 a v roce 1884. Proto také zde obec zakoupila malou přenosnou stříkačku, která se v případě potřeby musela nakládat na vůz, což bylo příliš zdlouhavé a namáhavé. Při vzniku hasičského sboru zakoupila obec pojízdnou ruční stříkačku. Tato však nevyhovovala a proto byla v roce 1894 vyměněna za jinou, která v té době stála 700 zlatých. V roce 1965 byla v obci postavena nová hasičská zbrojnice.Od roku 1976 je každoročně pořádán společný hasičský ples za spoluúčasti hasičských sborů z Lomu, Slap, Libějic a od roku 1982 též Dražiček.V roce 1965 byl adaptován dům čp. 40, kde vznikla hasičská zbrojnice.
Obr. č. 8, zdroj: google.cz
TJ Sokol Radimovice
Tělovýchovná jednota Sokol byla založena v roce 1953. Její historie je spjata většinou se základní a rekreační tělovýchovou. V roce 1960 byla dokončena stavba sokolovny a TJ i obec získala jak sportovní, tak kulturní prostor, jež slouží dodnes. Činnost TJ je dnes zaměřena na mládež školního věku. TJ organizuje pro děti pravidelné cvičení a tradiční akce a soutěže. Velmi populární je přespolní běh "Radimovický koňák", který se koná každoročně v polovině června.
Obr.č.9, zdroj: google.cz
Zahrádkáři
ZO ČZS byla založena v roce 1981 a v současné době ji tvoří 30 členů. Každoroční "Prodejní výstava květin" je úspěšná veřejná aktivita ZO. Výstava probíhá 2 dny (pátek-sobota) v dubnu. Další činností naší ZO je pořádání různých tematických zájezdů např. do Botanické zahrady v Praze, na výstavu Hobby v Českých Budějovicích nebo na výstavu orchidejí, a to jak pro členy, tak i pro ostatní místní občany. Podílí se na akcích pořádaných pro děti v obci a úzce spolupracují s Územní radou ČZS v Táboře.
Obr.č.10, zdroj: google.cz
Myslivecké sdružení Hýlačka
Myslivecké sdružení Hýlačka má 16 členů z různých obcí. Sdružení bylo založeno 12. 5. 1993. Sdružení hospodaří na pronajatých pozemcích o výměře 970 ha. Činnost spočívá v celoroční péči o zvěř, svěřená pole a pronajatý rybník. Pravidelná honitba a tlumení škodné zvěře v revíru jsou další náplní.
Obec všechny místní spolky podporuje finančně a přispívá na jejich činnost.
A 2.8 Akce pořádané v obci
Společenské plesy
Dětský karneval
Prodejní výstava květin
Lampiónový průvod - pálení čarodějnic
Odpolední posezení s důchodci
Dětský den
Přespolní běh - Radimovický koňák
Radimovická pouť
Vítání občánků
Vánoční dílna - rozsvícení stromku
Vánoční turnaj ve stolním tenise
Volejbalové a nohejbalové turnaje
Divadelní představení
A 2.9 Informování občanů o dění v obci
Komunikace s občany je zajištěna několika způsoby tak, aby vyhovovala všem zájemcům o informace bez ohledu na věková, či jiná omezení. Kromě osobního kontaktu s občany (kancelář OÚ, zasedání zastupitelstev, veřejné schůze, kulturní akce …) jsou informace sdělovány:
- na fyzické a elektronické úřední desce
- na webových stránkách obce
- místním rozhlasem
- prostřednictvím SMS zpráv
A 3.1 Ekonomická situace
Obec Radimovice u Želče je jedinou institucí veřejné správy v místě. Zaměstnává 1 osobu.
Obec je majitelem nemovitostí: čp.64, tzv. „Radimovické hospůdky“
čp.5 - budova občanské vybavenosti - sídlo Mateřské školy
čp.40 - sídlo Obecního úřadu, knihovny a hasičské zbrojnice
Největším zaměstnavatelem v obci je Zotavovna vězeňské služby České republiky, poskytující ubytovací a welness služby. Součástí komplexu zotavovny je restaurace, konferenční sál, sportoviště a krytý bazén.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Radimovice u Želče v roce 2013
Obr.č.11, zdroj: ČSÚ
Podnikatelské subjekty, které se nachází v obci působí v odvětvích, např. elektroinstalace, lesnictví, pokrývačství, lesní hospodářství, kovovýroba, strojírenství a fyzioterapie.
Internet pro většinu občanů zajišťuje O.s. RaVeLi, pořádající rovněž jednou za rok členskou schůzi spojenou s kulturním programem.
A 3.2 Turistická infrastruktura
V obci je budova místní " Radimovické hospůdky", která je majetkem obce. Provozovatelka paní Jana Frázsová zajišťuje pohostinské služby.
A 4.1 Technická infrastruktura
Zásobování pitnou vodou
Veřejný vodovod Radimovice - Slapy + vodojem z roku 2004. Vodovod je v majetku obce, provozovatelem je ČEVAK Tábor. Počet zásobovaných obyvatel je cca 370. Délka vodovodního řádu je 3799 m. Vodojem o objemu 100m3. Kvalita vody je pravidelně kontrolována firmou ČEVAK podle prováděcích vyhlášek.
Obec má jednotnou kanalizační síť z roku 1975, která ústí do bezejmenné vodoteče. Recipientrem této vodoteče je řeka Lužnice. Na obecní kanalizaci je napojeno 98% obyvatel. Rozbory odpadní vody jsou prováděny 2x ročně.
Obec má zpracován projekt ČOV a vydáno stavební povolení na výstavbu ČOV.
Zásobování teplem
Neexistuje centrální zásobování, občané mají převážně kotle na tuhá paliva-uhlí, dřevo, pelety, ale v současné době i s ohledem na možnost čerání dotací přibývají jako zdroje tepla elektrokotle a tepelná čerpadla.
Stav a kapacity ostatní technické infrastruktury (elektrická síť, sítě pro internet)
V obci je zásobování elektřinou ze sítě E.On, internet prostřednictvím wifi sítě provozované Raveli z.s., StarNet,s.r.o.
A 4.2 Nakládání s odpady
Obec zajišťuje sběr biologicky rozložitelného odpadu od obyvatel obce a z veřejných prostor, který je zpracováván na místní soukromé kompostárně.
Firma Rumpold zajišťuje pro obec jak svoz komunálního odpadu, tak odpadu separovaného jako je plast, sklo, papír a tetrapack. Dále je zajištěn odvoz železa firmou Fast kovošrot a elektroodpadu firmou Elektrowin. Dvakrát ročně je přistaven velkoobjemový kontejner (duben, září) a náboby na sběr nebezpečného odpadu. Obec je součástí projektu Zelená obec.
A 4.3 Dopravní infrastruktura
Obcí prochází silnice III.řídy/1374, která je ve vlastnictví Jihočeského kraje, ostatní místní a účelové komunikace jsou ve vlastnictví obce.
Dopravní zátěž obce je malá. Protože obec je průjezdná pouze směrem na komunikaci Tábor, Lom a Slapy v severní a západní části.
A 4.4 Místní komunikace
Délka místních komunikací je 6300m, účelových komunikací 4400m. Pravidelná údržba se provádí dle finančních možností obce, nebo na základě možnosti získání dotací. Zimní údržbu zabezpečuje ZS Slapy (prohrnování sněhu, posyp štěrkem). Parkovací místa- parkoviště u MŠ kapacita 30 míst, možnost parkování podél komunikací.
A 4.5 Dopravní obslužnost
Zajišťuje firma Comett Tábor - doprava linková + MHD. Obec je zapojena do integrovaného systému dopravy.
Počet spojů veřejné dopravy je ve všedních dnech 24, o víkendu 4, všechny do spádového sídla.
V obci se nenachází žádná ordinace lékaře ani jiné zdravotnické zařízení. Obyvatelům obce slouží zdravotnická zařízení města Tábora, které jsou v dosahu 6 km městskou hromadnou dopravou nebo vlastním automobilem. Je k dispozici Nemocnice Tábor, Poliklinika a další lékaři různých specializací. V případě naléhavých situací je obec v dosahu záchranné služby Tábor.
Obec nedisponuje zařízením sociálních služeb. Je však zapojena do systému sociálních služeb ORP Tábor. Občané obce mohou využívat služeb organizací soc. služeb jako jsou Sdružení tělesně postižených, Tereza, SOANZ nebo domácí hospic Jordán. Od roku 2015 je možné využívat i službu rozvozu obědů pro potřebné a seniory. Tuto službu zajišťuje G-centrum Tábor.
V obci je k dispozici budova Sokolovny. Ta slouží i jako společenský sál pro většinu kulturních akcí pořádaných obcí. Podium, které je součástí sokolovny se stává dějištěm divadelních vystoupení divadelních spolků. Například představení spolku KAPOTA.
Obr.č.12, zdroj: google.cz
Kaple Panny Marie
V roce 1891 byla za přispění občanů a nájmu z honitby postavena místní kaple. Slouží k bohoslužbám, zejména během srpnové pouti.
Obr.č.13, zdroj: google.cz
A 5.3 Školská zařízení
V obci se nachází Mateřská škola, která poskytuje předškolní vzdělání. Mateřská škola je příspěvkovou organizací obce Radimovice u Želče její provoz byl zahájen 1. srpna 1978. Mateřská škola od roku 2003 funguje jako samostatný právní subjekt. Je to jednotřídní mateřská škola, do které dochází děti od 2 do 6 let. Navštěvují ji děti nejen z Radimovic u Želče, ale i z Lomu, Libějic,Větrov, Horek a dalších obcí. Kapacita školy je 28 dětí.
Obr. č. 14, 15, 16, zdroj: vlastní
Sportovní podmínky pro aktivní život občanů jsou nadstandartní. V obci se nachází sportovní areál, jehož součástí je multifunkční hřiště pro míčové hry a dětské hřiště.
Obr.č.17 a 18, zdroj: vlastní
Travnaté hřiště pro fotbal, stůl na stolní tenis. Budova Sokolovny také slouží ke sportovnímu vyžití, např. stolnímu tenisu, cvičení na nářadí nebo cvičení pro ženy. V obci působí TJ Sokol. Její členové pomáhají s organizací úspěšných a hojně navštěvovaných sportovních aktivit, např. přespolního běhu - Radimovický koňák, vánoční turnaj ve stolním tenisu.Výhoda blízkosti města Tábora nabízí místním obyvatelům další možnosti sportovního vyžití.
Orná půda zaujímá 64,2% plochy, lesy tvoří 18% plochy. Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Radimovice u Želče dosahuje koeficient hodnoty 2,16 .
Obec nemá žádné pozemkové úpravy.
Struktura využití půdy v obci Radimovice u Želče
Obr.č.19, zdroj: ČSÚ
A 6.2 Kvalita ovzduší
V obci je dobrá kvalita ovzduší, neboť v blízkosti obce se nenachází zásadní znečisťovatel. Pokud je ovzduší znečištěno, je to z lokálních zdrojů tepla místních obyvatel. Nejvíce během topné sezóny. V posledních letech se tato situace zlepšuje, protože občané postupně přecházejí na jiné zdroje vytápění, především tepelná čerpadla.
A 6.3 Kvalita vody
Kvalita vody v tocích a vodních plochách je dobrá. Mění se podle klimatických podmínek.
A 6.4 Míra ohrožení hlukem, protihluková opatření
Ohrožení hlukem není. V obci se nenachází provozovatel, který by hlukem ohrožoval život obyvatel. Hlavní komunikace míjí obec, a tak ani hluk z dopravy neznepříjemňuje život v obci.
A 6.5 Zdroje znečištění
Zdroje znečištění nejsou. Lokality s ekologickými zátěžemi nejsou detekovány. V blízkosti obce se nenachází tzv. černé skládky. Pokud se vyskytnou, jsou likvidovány na náklady obce.
V severní části katastrálního území se nachází plochy územního systému ekologické stability. V jihovýchodní části katastrálního území se nachází regionální biocentrum.
Obecní úřad Radimovice u Želče je tzv. obec 1. stupně. Zaměstnává 1 zaměstnance.
Obr.č.20, zdroj:vlastní
Získané nenárokové dotace v posledních 5 letech:
2016 – POV - veřejné osvětlení - 74.000,-
- MMR - víceúčelové hřiště - 400.000,-
2017 – POV - veřejné osvětlení - 213.000,-
2019 – POV - rekonstrukce a rozšířření rozhlasu - 102.000,-
- POV - výměna oken a dveří na kapli - 96.000,-
- MZe - hospodaření v lesích - 14.000,-
2020 – POV - výstavba kanalizace – 288.000,-
- MZe - hospodaření v lesích + kůrovec - 330.000,-
Hospodaření obce v předchozích letech
A 7.3 Bezpečnost
Obec má krizový plán. Jeho využití je spojeno např. s mimořádnou situací v jaderné elektrárně Temelín. Ta je vzdálena 36,9 km. Krizová komise je složena z těchto osob: Starosta , místostarosta a velitel jednotky sboru dobrovolných hasičů. Obec je začleněna do IZS. Jednotka dobrovolných hasičů je začleněna do IZS. V případě ohrožení jsou obyvatelé informováni místním rozhlasem a zvony v místní kapli.
V obci je nízká míra kriminality.Obec podporuje především prevenci. V případě, že se vyskytnou přestupky občanů, v případě potřeby je řeší MěÚ Tábor na základě veřejnosprávní smlouvy.
Obec je členem Dobrovolného svazku obcí mikroregionu Táborsko. Jako přínos našeho členství vidí obecní zastupitelé v možnosti realizovat vlastní projekty v rámci regionu za zvýhodněných podmínek, např. získáním finančních prostředků.
Obec je členem oficiální turistické oblasti Toulava. Naše členství nám umožní zviditelnit naši obec a přispět k rozvoji turistického ruchu.
Dále je obec členem Spolku pro obnovu venkova Jihočeského kraje a Sdrušení místních samospráv.
SWOT analýza je dnes již standardní analytickou metodou regionálního rozvoje navazující na závěry plynoucí z profilu obce a analýzy veřejného a podnikatelského prostředí. Její podstatou je odhalení a současně vzájemné porovnávání vnitřních silných a slabých stránek a vnějších podmínek působících na obec. Jedná se o analýzu hlavních tendencí současného a budoucího vývoje obce.
Vnitřní analýza – tedy analýza silných a slabých stránek obce – zkoumá současný stav jednotlivých prvků obce. Zatímco vnější analýza zkoumá faktory působící na obec zvenčí a je směřována do budoucna.
SWOT, což je zkratka z anglických slov:
S = STRENGHTS – silné stránky, přednosti, výhody: CO JE NA NÁS DOBRÉ
W = WEAKNESSES – slabé stránky, nedostatky, slabiny: ČÍM SE SAMI OHROŽUJEME
O = OPPORTUNITIES – příležitosti, možnosti: CO SE NÁM NABÍZÍ
T = THREATS – hrozby, nežádoucí ohrožení: CO BY NÁS MOHLO BLOKOVAT
Smysl SWOT analýzy spočívá v akceptování silných stránek a odstraňování (nebo alespoň omezování) stránek slabých, čímž se zvyšuje pravděpodobnost budoucí realizace příhodných možností, a naopak se omezuje dopad pojmenovaných hrozeb.
Výsledky SWOT analýzy slouží jako základ pro další analyzování obce, vymezení problémových oblastí, zaměření rozvojového plánu obce a zacílení záměrů akčního plánu.
SWOT analýza je klíčovým závěrem a jakýmsi shrnutím analytické části strategického plánu. Návrh SWOT analýzy byl definován na základě podrobné situační analýzy a dále prodiskutován a upraven dle připomínek samosprávy obce.
B.1 Strategická vize
Strategická vize rozvoje obce Radimovice u Želče je základní strategickou orientací deklarující čeho chce obec realizací rozvojové strategie v daném časovém horizontu (do roku 2025) dosáhnout. Znamená ideální stav, kam se realizací snažíme dostat a odpovídá nám na otázku " kam směřujeme, co chceme dosáhnout".
B.2 Způsob realizace PRO
V Programu rozvoje obce Radimovice u Želče na období 2021 - 2025 byly vymezeny nejen programové cíle, ale i určité aktivity včetně předpokládaných termínů realizace a nákladů. Cílem dokumentu je, aby byl „živý“, sloužil k rozvoji obce a pomohl při čerpání dotací. Schválením Programu rozvoje obce byla ukončena zpracovatelská fáze. Případné změny v průběhu realizace aktivit projedná a schválí zastupitelstvo obce. Jednotlivé aktivity budou realizovány prostřednictvím konkrétních projektů.
B.3 Monitoring realizace PRO
Monitoring realizace PRO provádí zastupitelstvo obce Radimovic u Želče na základě zjištění pracovní skupiny na svých pravidelných veřejných zasedáních. K monitoringu budou zejména shromažďovány informace o průběhu realizace dílčích aktivit jednotlivých opatření a programových cílů.
B.4 Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutno revidovat, případně aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2025. Dílčí revize dokumentu budou probíhat v případě potřeby. Změny PRO budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se váže aktualizovaná verze. Aktualizace PRO a jeho změny budou, podle potřeby, schváleny zastupitelstvem obce Radimovic u Želče.
B.5 Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je úspěšnost obce ve vyhlášených dotačních výzvách. V průběhu naplňování PRO bude docházet k zpřesňování informací o možnostech finančních zdrojů na jednotlivé rozvojové aktivity.
Cíl : „Rozvinutá technická infrastruktura”
Cílem je vytvořit dostačující a funkční technickou infrastrukturu.
Opatření : „Rekonstrukce a rozšíření veřejného osvětlení v obci.” Výměna stávajících zářivkových lamp veřejného osvětlení za moderní, úsporné letkové a zároveň rozšíření veřejného osvětlení do lokalit obce, kde rostou nové rodinné domy |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Postupná rekonstrukce veřejného osvětlení” |
2022 - 2023 | Vlastní + externí | ||
Výměna stávajících zdrojů veřejnoho osvětlení za úsporná letková světla |
Opatření : „Vybudování ČOV” Výstavba nové ČOV |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba nové čistírny odpadních vod” |
2021 - 2023 | 12000000 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Rekonstrukce a výstavba veřejné kanalizace” Postupné opravy stávající veřejné kanalizační sítě a zároveň rozšíření a výstavba kanalizace pro nově vznikající rodinné domy v lokalitě 1b. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava a výstavba veřejné kanalizační sítě” |
2022 - 2025 | Vlastní + externí | ||
Postupná oprava stávající kanalizační sítě a výstavba kanalizace pro nové RD v lokalitě 1B |
Opatření : „Rozšiřování a úpravy sběrných hnízd na recyklovatelný odpad” Postupné rozšiřování sběrných hnízd na recyklovatelný odpad, nákup nových sběrných nádob na recyklovatelný odpad a stavební úpravy stávajících sběrných hnízd - vybudování zpevněných ploch |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Sběrná hnízda” |
2021 - 2022 | 700000 | Vlastní + externí | |
Rozšíření a úprava sběrných míst na recyklovatelný odpad, nákup nových sběrných nádob a kontejnerů |
Cíl : „Rozvinutá dopravní infrastruktura”
Cílem je vybudovat dostatečnou, funkční a bezpečnou dopravní infrastrukturu.
Opatření : „Vybudování a rozšiřování síť cyklostezek a cyklotras.” Realizace nové cyklostezky, spojující Tábor-Větrovy a Radimovice. Rozšiřování cyklotras v okolí obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Cyklostezka pro pěší a cyklisty Tábor-Větrovy - Radimovice u Želče” |
2020 - 2022 | Externí | ||
Opatření : „Modernizace autobusových zastávek v obci.” Rekonstrukce současné autobusové zastávky. V budoucnosti může vzniknout nutnost vybudovat novou zastávku v důsledku nové výstavby a s tím spojený nárůst počtu obyvatel, který bude potřebovat dostatečnou dopravní dostupnost. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava a údržba zastávek MHD” |
2022 - 2024 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Postupná oprava stávajících komunikací” Obec pokládá za nutné opravovat používané stávající místní i účelové komunikace. Opravy těchto komunikací jsou nutné především v důsledku jejich porušení při výstavbě vodovodu a kanalizace, tak i postupným opotřebením v důsledku neustále se svyšující dopravy. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Opravy a údržba místních a účelových komunikací” |
2021 - 2025 | 5000000 | Vlastní + externí | |
Opravy komunikací jsou nutné především v důsledku jejich porušení při výstavbě vodovodu a kanalizace, tak i postupným opotřebením v důsledku neustále se zvyšující dopravy. |
Cíl : „Rozvinutá občanská vybavenost”
Cílem je zlepšit a rozšířit stávající občanskou vybavenost a tím podpořit život v obci.
Opatření : „Stavební úpravy veřejných budov” Přestavba budovy čp.40 na startovací byty pro mladé rodiny |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přestavba budovy čp.40” |
2022 - 2024 | Vlastní + externí | ||
Stavební úpravy budovy čp.40 na byty pro mladé rodiny |
Opatření : „Jednání s TJ Sokol o možnostech vytvoření nových vlastnických vztahů budovy Sokolovny.” Podpořit jednání s TJ Sokol o možnostech nových vlastnických vztahů budovy Sokolovny.. Cílem této aktivity je snaha udržet dobrý technický stav budovy a tak zachovat možnost pořádání kulturních a sportovních akcí pro obyvatele obce. Důvodem je větší reálná možnost získání finančních dotací pro obec než jakou má TJ Sokol. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Jednat o převodu budovy z majetku TJ Sokol” |
2021 - 2023 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Péče o sakrální stavby” Oprava hřbitovní zdi, výstavba kolumbária na hřitově ve Slapech, kde obec vlastní 1/5 podíl. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava hřbitova” |
2021 - 2024 | 2000000 | Vlastní + externí | |
Oprava hřbitovní zdi, vybudování kolumbária na hřbitově ve Slapech, kde obec vlastní 1/5 |
Opatření : „Zadání odborné studie na rekonstrukci budovy Sokolovny” Zadáním odborné studie na rekonstrukci budovy Sokolovny bude možné zlepšit stavebně-technický stav budovy, a tím maximalizovat její funkčnost. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výběr zhotovitele odborné studie” |
2020 - 2022 | Vlastní | ||
Opatření : „Postupná rekonstrukce budovy čp.64 " Hospůdky"” Postupná rekonstrukci budovy za účelem rozšíření a zvýšení úrovně poskytovaných služeb v pohostinství. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava budovy čp.64” |
2021 - 2025 | Vlastní | ||
Opatření : „Sportovní areál a dětského hřiště” I.etapa - terénní úpravy v okolí multifunkčního hřiště - vybudování zázemí pro diváky (tribuna, lavičky), výměna povrchu a herních prvků na dětském hřišti II.etapa - rekonstrukce bývalého volejbalového hřiště III.etapa - vybudování zázemí pro sportovce - šatna, sprchy, toalety |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„II. etapa: volejbalové hřiště” |
2023 - 2024 | Vlastní + externí | ||
II.etapa - rekonstrukce bývalého volejbalového hřiště |
„I. etapa: terénní úpravy a herní prvky” |
2022 - 2022 | Vlastní + externí | ||
I.etapa - terénní úpravy v okolí multifunkčního hřiště - vybudování zázemí pro diváky (tribuna, lavičky), výměna povrchu a herních prvků na dětském hřišti |
„III.etapa: zázemí pro sportovce” |
2024 - 2025 | Vlastní + externí | ||
III.etapa - vybudování zázemí pro sportovce - šatna, sprchy, toalety |
Opatření : „Zadání odborné studie na vytvoření kvalitního a funkčního sportovního areálu” Vznikne nový sportovní areál, sloužící všem věkovým skupinám obyvatel. Záměrem je vybudovat prostor pro různorodé volnočasové sportovní aktivity. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zadání odborné studie.” |
2021 - 2023 | 0 | Vlastní | |
Opatření : „Péče o sakrální stavby” Oprava budovy místní kaple Panny Marie, včetně elektronického pohonu zvonů |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava kaple Panny Marie, včetně elektronického pohonu zvonů” |
2024 - 2025 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Rekonstrukce budovy čp.5” Přestavba budovy čp.5 pro přemístění obecního úřadu a vytvoření zázemí pro činnost spolků a zájmových organizací Rekonstrukce a modernizace kuchyně mateřské školy, která v budově čp.5 sídlí. Řešení a změna zdroje vytápění budovy čp.5 |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stavební úpravy budovy čp.5” |
2021 - 2023 | 3000000 | Vlastní + externí | |
I.etapa:Rekonstrukce kuchyně MŠ. Přestavba na obecní úřad a zázemí pro spolky a organizace II.etapa:výměna zdroje tepla |
Cíl : „Zlepšení kvality životního prostředí a vodohospodářství”
Cílem je zlepšit životní prostředí obyvatel obce a zajištění příznivých přírodních podmínek v území.
Opatření : „Revitalizace třešňové aleje” Zachování tradiční třešňové aleje, která nyní slouží jako přírodní hranice mezi intravilánem a extravilánem obce. S rozšiřováním zastavitelných ploch vznikne nutnost kvalitní koncepce zachování třešňové aleje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba nových stromů třešňových kultivarů v prolukách stromů” |
2024 - 2025 | Vlastní | ||
Opatření : „Revitalizace veřejných prostranství v obce” Výměna starých a urbanisticky nevhodných druhů dřevin. Úprava veřejného prostoru v okolí kaple, návsi, u mateřské školy, sokolovny a hospůdky |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úpravy veřejných prostranství” |
2022 - 2024 | Vlastní | ||
Výměna starých a urbanisticky nevhodných druhů dřevin. Úprava veřejného prostoru v okolí kaple, návsi, u mateřské školy, sokolovny a hospůdky |
Opatření : „Vodohospodářské úpravy vodních nádrží v obci” Zajištění dobrého stavebně-technického stavu vodních nádrží, jejich postupná revitalizace a odbahnění, aby byla zajištěna jejich funkci estetická i hospodářská.. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce rybníku na návsi” |
2025 - 2025 | Vlastní + externí | ||
Odbahnění, oprava hráze, celková úprava okolí |
Opatření : „Zadání odborné studie na využití prostoru tzv. koupaliště” Zjistit jaké existují možnosti využití současného rekreačního prostoru. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Odborná studie” |
2024 - 2025 | Vlastní | ||
Cíl : „Rozvíjet komunitní život v obci (včetně spolupráce uvnitř a navenek)”
Podporovat akce, které zapojují obyvatele do dění v obci
Opatření : „Podporovat akce, které zapojují obyvatele do dění v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Spolupracovat na akcích s místními spolky. Např. s místní organizací Zahrádkáři spolupracovat při každoroční akci Prodejní výstava květin.” |
2021 - 2025 | 0 | Vlastní + externí | |
„Organizovat akce se zapojením obyvatel do společného života ve spolupráci s obyvateli okolních obcí. Např. účast při sportovním klání " Souboj vesnic".” |
2021 - 2025 | Vlastní | ||
Opatření : „Otevřená veřejná správa” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Jasná a srozumitelná komunikace směrem k obyvatelům obce.” |
2021 - 2025 | |||
Opatření : „Aktivní spolupráce uvnitř i navenek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Účast na setkání obcí mikroregionu” |
2017 - 2021 | 0 | ||
B.6. Podpora realizace
V rámci Programu rozvoje Obce Radimovice u Želče na období 2021-2025 jsou definovány základní priority rozvoje obce pro horizont následujících 5 let. Jejich vlastní realizace je závislá na zdrojích financování. Zde je počítáno s kombinací zdrojů z Fondů Evropské unie, ze státního rozpočtu, krajského rozpočtu i z rozpočtu obce.
Je patrné, že objem finančních prostředků přesahuje několikanásobně možnosti obecního rozpočtu, proto je možné, že se nepodaří všechny priority v uvedeném období realizovat, a bude je nutné přesunout do následujícího období.
Hlavními prioritami obce v oblasti investic je jednoznačně vyřešení vybavenosti obce, životního prostředí, vodohospodářství a dopravní infrastruktury. Pořadí priorit je možné upravit s ohledem na konkrétní dotační příležitosti. Právě proto musí obec a její zástupci vyvinout maximální snahu být aktivní ve vyhledávání zdrojů financování a úspěšní při splnění podmínek jednotlivých dotačních programů.
B.7. Evaluace Programu rozvoje obce Radimovice u Želče 2021 - 2025
Aktualizace PRO se bude provádět dle potřeby. Zhodnocení naplňování provede starosta nebo jím pověřená osoba na základě prostudování stávajícího Programu rozvoje obce Radimovice u Želče a předložení návrhů na změnu zastupitelstvu obce. Z hlediska evaluace je nezbytné pravidelné monitorování a hodnocení realizace stanovených opatření a současně i souladu aktivit jiných subjektů s tímto materiálem. Současně je nezbytné průběžně shromažďovat připomínky a podněty k aktualizaci Rozvojových aktivit PRO (např. doplňování konkrétních projektových záměrů nebo aktualizace stanovených opatření). Zastupitelstvo obce by mělo jedenkrát ročně projednat plnění Programu rozvoje obce Radimovice u Želče a rozhodnout o jeho aktualizaci či doplnění.
Dokument je v listinné podobě k nahlédnutí v budově obecního úřadu, v elektronické podobě je PRO přístupný na webových stránkách obce http://www.radimoviceuzelce.cz/.
Přehled případných programů ze kterých lze čerpat dotace.