Existuje minimálně 5 dobrých důvodů, proč mít pro svou obec zpracován Program rozvoje obce.
1. Získáte koncepční dokument shrnující představu dlouhodobého rozvoje obce (5-15 let), který přesahuje jedno volební období.
To vám umožní pracovat s relativně dlouhodobou vizí rozvoje obce. Pokud je vize stanovena dobře, tak je pak jen na zastupitelích, jakou cestou se k té vizi vydají, jaké zvolí prostředky, jakou souseldnosdt kroků, co bude větší a co menší prioritou. Důležitý je cíl. A proto je klíčové, aby se s rozvojovým dokumentem ztotožnilo co nejvíce stávajících zastupitelů obce, co nejvíce občanů obce i těch, kteří v obci podnikají, či se sem jezdí pravidelně rekreovat. To je základním předpokladem pro všeobecnou akceptaci rozvojové vize obce.
2. Získáte návod, jak propojit územní a strategické plánování a podklad pro zadání územního plánu obce.
Ano, občas se nadává na to, kolik papíru je popsáno a jak málo je vykonáno. Ale za to nemohou ony "papíry", za to si můžeme my sami. Jen jen na nás, jak dobře a efektivně dokážeme "vyzobat"potřebné informace a znalosti ze stávajících strategických dokumentů a následně je propojit s rozvojovým dokumentem obce. A nejde jen o územně plánovací dokumentaci, ale také o rozvojové dokumenty mikroregionu, dobrovolného svazku obcí, místní akční skupiny, destinačního managementu, plánů péče zvláště chráněných území, strtaegický dokumentů kraje i státu.
3. Získáte podklad pro odůvodnění grantových žádostí včetně žádostí o dotace (evropské, státní a krajské), jednotlivé záměry obsažené v programu rozvoje obce.
Toto je již realitou, v několika dotačních tituech jerozvojový dokument povinnou přílohou, či je nutné se v žádoasti odkázat na fakt, že předkládaná žádost o dotaci má oporu v plátném rozvojovém dokumentu. Má to i další význam, obce pak "neskákají" po každé dotační příležitosti, která se namane. Jejich rozvoj tak neřídí ruka dotační ale vlastní rozvojový dokument. A samozřejmě je fajn, když se maximum rozvojových záměrů potká s dotačními možnostmi kraje, státu, či evropských dotačních programů.
4. Získáte podklad pro sestavování rozpočtového výhledu obce.
Pokud jsou v rozvojovém dokumentu správně nastaveny priority jednotlivých aktivit, pokud je realisticky nastaven harmonogram jejich realizace a pokud je finanční odhad náročnosti jednotlivých akcí proveden správně, tak lze investiční stránku rozpočtového výhledu velmi snadno odovdit ze samotného dokumentu. Je to přidaná hodnota kvalitně zpracovaného dokumentu.
5. Prostřednictvím účasti veřejnosti při přípravě PRO získáte názory, potřeby a podporu veřejnosti a zainteresovaných skupin pro dlouhodobější plány vedení obce.
Občané a vedení obce musí táhnout za jeden provaz, mít podobný pohled na směřování a rozvoj obce. Musí se shodnout na vizi toho, jak by jejich obec měla vypadat za deset, dvacet či padesát let. Pak se lze samozřejmě přít, jakou cestou se vydat, ale cíl bude stále stejný. A to je pro koncepční a efektivní práci zastupitelů a vedení obce to nejdůležitější.
Přejeme tedy obci Janská a jejím obyvatelům, ať je tento dokument právě tou částí mozaiky v řízení obce, která vytýčí všeobecně akceptovanou rozvojou vizi. A přejeme, ať se jí daří postupnými promyšlenými kroky naplňovat!
Za MAS Český sever
Ing. Mgr. Marek Hartych
Zpracovatel Programu rozvoje obce Janská
1. Území
Umístění obce v rámci ČR, kraje, ORP
Janská je obec v Ústeckém kraji, v okrese Děčín, na jižním okraji Národního parku České Švýcarsko v CHKO Labské pískovce. Janská (dříve Johnsbach, Jonsbach) se rozprostírá v údolí řeky Kamenice podél komunikace III. třídy 25860 z České Kamenice přes Janskou a Srbskou Kamenici do Růžové.
Janská je součástí ORP Děčín, s pověřeným úřadem v České Kamenici. Z České Kamenice se vyčlenila jako samostatná obec k 1.1.1993.
Katastr a části obce, velikost území obce: Janská nemá místní části, je tvořena jedním katastrálním územím.
Celková plocha území obce 536,45 ha
Počet obyvatel 208 počet
Nadmořská výška: nejvyšším bodem je vrch Strážiště se 469 m n. m., nejnižším pak tok řeky Kamenice s přibližně 225 m.n.m.
Části obce: Janská nemá části obce
Katastrální území: 1 (Janská)
Vzdálenosti do spádových sídel (obec s pověřeným úřadem, ORP, kraj)
Janská - Česká Kamenice (pověřený úřad): 4 km
Janská – Děčín (ORP): 15 km
Janská – Děčín (okres): 15 km
Janská– Ústí nad Labem (kraj): 39 km
2. Obyvatelstvo
Demografická situace Počet obyvatel, vývoj
Celkový počet obyvatel ke dni 31.12.2019 byl 208 osob. Obec tak společně se Starým Šachovem (207) a Merbolticemi (208) patří k nejmenším sídlům v ORP Děčín. Obec má stejný počet žen jako počet mužů- 104:104. Věková struktura obyvatel je dělena na děti 0-14 let, dospělí 15-64 let a senioři 65 a více let, v podílu 16,35 % x 66,83 % x 16,82 % k celkovému počtu obyvatel.
Průměrný věk obyvatelstva je 40,3 let, nepatří ani k nejnižím (Bynovec 37,8 let) ani nejvyšším (Janov 49 let) v rámci ORP Děčín.
Z historického pohledu obce Janská mělo nejvíce obyvatel dle sčítání v roce 1880 s 557 obyvateli, k výraznému propadu došlo po odsunu Němců (propad na 189 obyvatel v roce 1950). Z tohoto demografického "šoku" se už obe nevpamatovala, dosídlení obyvateli z jiných regionů nebylo úspěšné. I dnes tak má obec cca 37 % z maximálního sčítaného počtu obyvatel
Dalším zajímavým údajem je počet domů a jejich vývoj. Výstavba kulminovala v 30. letech minulého století (90 domů). Následně počet klesal až do konce století (39 domů v roce 2001). V poslední letechdochází k pozvolnému vzestupu stavební činnosti (51 domů v roce 2011). Propad je tedy o něco menší než u počtu obyvatel, oproti maximu z roku 1930 má dnes obec 57 % domů.
Přirozený přírůstek / úbytek, migrační saldo
V rámci vývoje počtu osob ve městě je zde patrný přírustek obyvatel. Tento jev je za posledních 5 let trvalého rázu a od roku
2015 přibylo v obci 21 osob. Nicméně tomuto růstu předcházelo období poklesu obyvatel. Zatímco počet obyvatel ve věku 65 a více let se téměř nemění (0,2 %), dochází k nárustu obyvatel v kategorii do 14 let (3,5 %). To je pozitivní jev vypovídající o spokojenosti a kvalitě život zdejších obyvatel v produktivním věku.
Vývoj počtu obyvatel obce Janská v letech 2003 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Podíl nezaměstnaných obyvatel vykazuje jistou fluktulaci, nicméně tren ukazuje na snižování počtu nezaměstnaných osob. V posledním zjišťovaném roce výrazně převládal počet osob krátkodobě nezaměstnaných (do 12 měsíců), 8 z celkových 9 evidovaných.
Vzdělanostní struktura obyvatelstva
Uvedený graf se vztahuje k datu ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů, tedy k 26.3.2011. Z grafu
vyplývá, že k uvedenému datu převažovali v obci obyvatelé se středním vzděláním včetně vyučení (bez
maturity) 50,9 % z celkového počtu obyvatel starších 15-ti let. Další nejpočetnější skupinou pak byli
obyvatelé se základním vzděláním včetně neukončeného - celkem 26,1 % z celkového počtu obyvatel
starších 15-ti let.
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Janská v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
Dalšími zásadními údaji ze sčítání obyvatel 2011 jsou data státmí chpříslušností. Z tabulky vyplývá, že se v rámci sčítání nikdo nepřihlásil k jinému státnímu občanství než českému.
Obdobně u národnostní menšin se z tehdejších 192 obyvatel přihlásilo k české 105 obyvatel, jeden ke slovenské a jeden k německé. 85 respondentů národnost neuvedlo.
Každoročně je v obci několik akcí pořádaných obcí. Nejznámější akcí je Janské Vajíčko - sportovní den zakončený posezením u hudby s občerstvením. Obec dále provozuje letní kino, pořádá mikulášskou besídku pro děti. Obec Janská pořádá každou třetí sobotu v měsíci farmářské a bleší trhy včetně doprovodného programu a zábavy.
Základem pro informování občanů ve městě je webový portál obce Janská . Na tomto portálu město zveřejňuje všechny důležité informace pro občany, spolky i firmy. Dalším médiem pro informace občanům slouží vývěska na budově obecního úřadu.
3. Hospodářství
Ekonomická situace
V obci bylo k 31.12.2019 evidováno 59 ekonomických subjektů. Nejvíce (43) s právní formou Fyzická osoba podnikající dle živnostenského zákona nezapsaná v obchodním rejstříku. Dále (5) Společnost s ručením omezeným a (3) Zemědělský podnikatel - fyzická osoba nezapsaná v obchodním rejstříku.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Janská v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Janská v roce 2018
Data k velikostem podniků nejsou příliš průkazná, minimálně 6 subjektů spadá do kategorie mikropodniků.
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 6 | 28,81% |
10-49 | malé podniky | 0 | 0,00% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 42 | 71,19% |
Zdroj: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Janská podle odvětví v roce 2011 (%)
Z hlediska odvětvové zaměstnanosti je výrazně nad celostátním průměr zaměstnanost v sektoru zemědělství a lesnictví. To je dáno přítomností drůbežárny v obci (Středisko drůbežárna Jánská, PROAGRO Nymburk a.s.), která je i největším zaměstnavatelem místních obyvatel. Zhruba na celostátním průměru (ale nad průměrem ORP Děčín) je zaměstnanost v sektoru průmysl a stavebnictví. Výrazně pod všemi průměry je pak zaměstnanost v sektoru služeb. To mimo jiné svědčí o nevyužití potenciálu pro cestovní ruch v blízkosti atraktivního území Národního parku České Švýcarsko. V obci také není žádný obchod či restaurační zařízení.
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Janská | 10,84% | 32,53% | 37,35% |
DĚČÍN | 1,48% | 29,83% | 54,33% |
Ústecký kraj | 1,84% | 33,98% | 50,46% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Trh práce
Míra nezaměstnanosti na konci roku 2019 dosahovala 6,4 %. Z grafu je zřejmá souvislá
tendence snižování míry nezaměstnanosti od roku 2009, kdy bylo v Janské evidováno 31
nezaměstnaných k 11 osobám v roce 2018.
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
V Janské je zřízen vodovod, nicméně není na něj napojeno 100 % obyvatelstva. Čeká se na přivaděč, který by tuto situaci pomohl vyřešit. Lidé zavislí na nvlastních zdrojích (studny) mají v posledních letech s vysycháním zdrojů v letních měsících.
Pro kanalizaci se zpracovává studie, počítá s decentralizovaným model čištěním odpadních vod ve 3 ČOV. Stávající objekty jsou vybaveny septiky s přepadem, novostavby mají DČOV. Probíhá monitoring "čeného" vypouštění do Kamenice ze strany orgánů ochrany přírody a krajiny.
Stávající veřejné osvětlení není dostatetečné, plánuje se jeho rozšíření a modernizace (výměna za energeticky efektivnější zdroj světla).
Odpady v obci sváží firma AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o. Obec doplácí na svoz a likvidaci cca 200.000 Kč ročně. Dvakrát ročně je realizován svoz nebezpečného odpadu. Sběrný dvůr zřízen není, byť by se "hodil".
Protipovodňová opatření vybudována nejsou, ani se neplánují. A to přesto, že dochází k bleskovým povodním na drobném přítoku Kamenice, na Bílém potoce (Bystřička). Mimo intravilán jsou vhodné plochy pro vybudování protipovodňového opatření.
Špatné je pokrytím mobilním signálem operátorů, vysokorychlostní internet zaveden není.
Komunikace jsou udržovány na vysoké úrovni, byť jejich stav není zcela uspokojující. Napojení na silnici I/13 je limitováno výškou mostu pod železniční tratí.
V obci nejsou vybudovány chodníky. Částečně i z důvodu problematického umístění, kdy na páteřní komunikaci naléhá přímo koryto řeky Kamenice.
V havarijním stavu je pak mostek na Olešničce.
5. obce
V obci bylo k poslednímů sčítání registrováno 51 domů, z toho 39 obydlených. 28 domů slouží k rodinnému bydlení.
Domovní a bytový fond v obci Janská dle SLDB 2011
Počet domů | 51 |
Počet obydlených domů | 39 |
Podíl obydlených domů | 76,47% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 28 |
Podíl rodinných domů | 54,90% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 45,71% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Tempo bytové výstavby je nízké, s vyjimkou roku 2016 výrazně zaostává za krajským i celostátním průměrem. Obec není vlastníkem bytových jednotek.
Vývoj bytové výstavby v obci Janská v období 2009 - 2018
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | 1 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 1,30 | 1,31 | 1,50 | 1,54 | 1,13 | 0,90 | 0,99 | 0,95 | 1,23 | 1,39 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 |
Zdroj: ČSÚ
V obci není pošta, služebna policie. Není kde k dispozici zdravotnické zařízení, nejsou obcí provozovány sociální služby.
Pro školství je spádovou obcí blízká Česká Kamenice. Zde jsou mateřské školy, základní škola, gymnázium. Bohatá vybavenost v oblasti školských zařízení je také v blízkém Děčíně.
V budově obecního úřadu je funkční společenský sál. Obec provozuje letní kino.
V obci neí prodejna ani restaurační zařízení, při pořádání akcí je obcí provozováno rychlé cobčerstvení.
V obci je jeden poskytovatel ubytovacích služeb.,
VB obci je muzeum s expozicí, jde o bývalou podzemní továrnu Rabštejn, která je hlavní atraktivitou obce.
Obec má v úmyslu vybudovat naučnopui stezku okolím obce s tématikou historie území.
Obc má zpracovanou projektovou dokumentaci na vybudování rybníka. V jeho blízkosti by chtěla zřídit parkovací plochu pro obytné vozy a karavany (Stellplatz) s odpovídajícím zázemím.
Obec plánuje investovat do rozvoje sportovních ploch.
6. Životní prostředí
Obec má vysoký koeficient ekologické stability, který je dán tím, že téměř 80 % území tvoří lesní půda a trvalé travní porosty s extenzivní zemědělskou výrobou (pastva/seč). Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Janská dosahuje koeficient hodnoty 4,14 .
Zdroj: ČSÚ
Struktura využití půdy v obci Janská v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Území obce leží v CHKO Labské pískovce, v těsné blízkosti Národního parku České Švýcarsko. Ze zákona č. 114/1992 Sb. vyplývají základní ochrané podmínky definované § 26 takto:
(1) Na celém území chráněných krajinných oblastí je zakázáno
a) zneškodňovat odpady mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody,
b) tábořit a rozdělávat ohně mimo místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody,
c) vjíždět a setrvávat s motorovými vozidly a obytnými přívěsy mimo silnice a místní komunikace a místa vyhrazená se souhlasem orgánu ochrany přírody, kromě vjezdu a setrvávání vozidel orgánů státní správy, vozidel potřebných pro lesní a zemědělské hospodaření, obranu státu a ochranu státních hranic, požární ochranu a zdravotní a veterinární službu,
d) povolovat nebo uskutečňovat záměrné rozšiřování geograficky nepůvodních druhů rostlin a živočichů,
e) používat otrávených návnad při výkonu práva myslivosti,
f) stavět nové dálnice, sídelní útvary a plavební kanály,
g) pořádat automobilové a motocyklové soutěže,
h) provádět chemický posyp cest,
i) měnit dochované přírodní prostředí v rozporu s bližšími podmínkami ochrany chráněné krajinné oblasti.
Tato omzení musí strpět jak obec, tak každý obyvatel, návštěvník, či ten, kdo se svou činností do takového území vstupuje (typicky zemědělec, myslivec, podnikatel, developer).
Obec Jánská leží v území Natura 2000, konkrétně v Ptačí oblasti Labské pískovce.
Území obce protéká řeka Kamenice. Ta zde má jeden pravobokký přítok (Bílý potok) a jeden levobokký přítok (Olešnička).
Kamenice je pak sama o sobě Evropsky významnou lokalitou Horní Kamenice, tedy je opět součástí sítě Natura 2000.
7. Správa obce
Obec má neuvolněného starostu. Přesto jsou občané spokojení se správou obce a s jejím rozvojem.
Oceňují především klid (v protikladu k obcím s expanzivním cestovním ruchem). Z tohoto důvodu jsou i velmi ostražití a obezřetní ke snahám více těžit z výhodné polohy na okraji NP ČŠ.
Obec pořádá ředu akcí pro místní i přespolní. Oblibeným a hojně navštěvovaným je pravidelný bleší trh. Velmi populární je také Janské Vajíčko. Jde o zábavné odpoledne pro širokou veřejnost. Sportovní a soutěžní disciplíny pro děti i dospělé. Hodnotné ceny. Atrakce pro děti zdarma. Losování vstupenek.
Přes léto je v provozu letní kino, v zimně je pro děti nachystána mikulášská besídka.
Obec Janská využívá potenciálu regionu Ceského Švýcarska pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu, který není v rozporu se zájmy místních obyvatel na klidný život.
Cíl : „Dobudování základní infrastruktury obce”
Opatření : „Zásobování pitnou vodou” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vodovod” |
2026 - 2027 | starosta | 1000000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Nakládání s odpadními vodami” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Koncepce odkanalizování obce Janská” |
2028 - 2029 | starosta | 47000000 | Vlastní + externí |
jedná se o výstavbu kanlizace a ČOV |
Opatření : „Bezpečnost pěších” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Investice do chodníků” |
2024 - 2025 | starosta | 1000000 | Vlastní + externí |
„Modernizace a rozšíření veřejného osvětlení” |
2024 - 2025 | starosta | 400000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Investice do občanské vybavenosti”
Opatření : „Vybavenost pro sport a volný čas” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Investice do sportoviště/hřiště/work-out parku” |
2021 - 2022 | starosta | 500000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Podpora podnikatelů pro základní služby” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Popdpora podnikatelských aktivit v oblasti služeb (obchod, stravování)” |
2022 - 2024 | starosta | 300000 | Vlastní |
Opatření : „Investice do nevyužitých pozemků v intravilánu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Tvorba míst veřejné zeleně” |
2021 - 2030 | starosta | 1000000 | Vlastní |
Cíl : „Podpora udržitelného cestovního ruchu”
Opatření : „Investice do nových turistických cílů” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování naučné stezky” |
2023 - 2024 | starosta | 500000 | Vlastní + externí |
„Vybudování rekreační vodní plochy” |
2022 - 2023 | starosta | 3800000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Investice do infrastruktury pro CR” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stellplatz - stání pro karavany a obytné vozy” |
2024 - 2025 | starosta | 1000000 | Vlastní + externí |
„Investice do záchytného parkoviště v areálu Rabštejna” |
2025 - 2026 | starosta | 1000000 | Vlastní + externí |
„Multifunkční hřiště” |
2025 - 2026 | starosta | 1 500 000 | Vlastní + externí |