Dokument Program rozvoje obce Kozlov na období let 2020-2027 byl zpracován na základě požadavku zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:
Zpracování dokumentu probíhalo ve své analytické části v průběhu druhé poloviny roku 2019 a ve své návrhové části v první polovině roku 2020. Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Zejména v malých obcích bývá běžné, že představitelé obce sice určité priority vnímají, ale pouze v myšlenkové rovině, nejsou uvedeny písemně, tzn. přístupné všem. Přitom teprve až písemná podoba struktury cílů a priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění - jednak je stanovena hierarchie jednotlivých priorit (které priority jsou důležitější než jiné) a časový plán jejich naplnění, jednak jsou v dokumentu definovány realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.). Program rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finanční prostředky z vlastního rozpočtu i dostupné dotace. Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení, je podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě zvyšuje šance získat finanční prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).
Dokument Program rozvoje obce Kozlov na období let 2020-2027 byl zpracován díky projektu "Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí" (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR:
Kozlov (německy Kozlau) je obec v okrese Olomouc, vzniklá k 1. lednu 2016 vyčleněním z vojenského újezdu Libavá, v němž měla do 31. prosince 2015 status části obce. Kozlov leží v Oderských vrších, jeho nadmořské výška je 620 m n. m. a je obklopen poli a hustými lesy. Ke 4.12.2019 žilo v obci 244 obyvatel s věkovým průměrem 41,8 let. Poblíž v sousedním katastrálním území Velká Střelná, pramení řeka Odra. Kozlovem prochází silnice 441, spojujícího ho s Velkým Újezdem a Potštátem. V Kozlově je kostel sv. Josefa, základní škola, dva obchody, restaurace U svatého Huberta a dvě autobusové zastávky. Nachází se zde malé rodinné domy i tři panelové domy. Obec se rozkládá na dvou katastrálních územích, Kozlov u Velkého Újezdu a Kozlov u Velkého Újezdu I, a má dvě části, vlastní Kozlov a Slavkov. Obec Kozlov a jeho místní část Slavkov (vzdálena od obce Kozlov cca 5 km) se nachází v okrese Olomouc, kraj Olomoucký. Obec se rozprostírá na území Oderských vrchů v nadmořské výšce 620 m n. m. (místní část Slavkov 590 m.n.m.).
Obr. č. 1: Poloha obce v rámci ČR, zdroj: Mapy.cz
GPS souřadnice:
1. 49.6030656N, 17.5341072E (Obecní úřad Kozlov)
Obr. č. 2: Katastrální uzemí obce, zdroj: Mapy.cz
2. 49.5842169N, 17.5649317E (místní část Slavkov, náves)
Obr. č. 3: Letecký snímek, zdroj: Mapy.cz
Celková rozloha katastrálního území obce činí 4576,25 ha. Z toho 544,39 ha tvoří zemědělská půda,
4031,86 ha nezemědělská půda. 3756,70 ha tvoří lesní plochy a 4,57 ha jsou zastavěné plochy.
Obec Kozlov se nachází 23 km od Olomouce (ve stejné vzdálenosti od obce se nachází i další větší města, Přerov a Hranice). Ve vzdálenosti 12 km se nachází město Lipník nad Bečvou. Obec bezprostředně sousedí s městem Potštát a městysem Velký Újezd, jenž jsou vzdáleny cca 8 km.
Obec s pověřeným úřadem: Olomouc
Krajský úřad: Olomouc
Finanční úřad: Olomouc
Stavební úřad: Olomouc
Matrika: Velký Újezd
Krajina Oderských vrchů v okolí obce je kopcovitá, s nadmořskou výškou do 700 m.n.m. Je převážně zalesněná. Ostatní plochy jsou hospodářsky využívané jako louky.
Mezi přírodní útvary na území obce patří skalní útvar Čertovy kazatelny, Špirutovy díry (štoly pro těžbu břidlice z přelomu 19. a 20. století), nebo zřícenina hradu Drahotuš. Všechny lze nalézt v blízkosti cesty do obce Podhoří.
Nutno zmínit i hradiště Obírka (tvrziště s archeologickými nálezy z období kultury popelnicových polí a z pozdní doby laténské) a vodopád Loučská kaskáda na říčce Trnávka (šikmý kaskádovitý stupeň s převýšením 3,5 m), které se nachází nedaleko komunikace vedoucí z místní části Slavkov do obce Loučka a dále do Lipníka nad Bečvou.
V katastrálním území obce pramení vodní toky Říka, Trnávka. Kyjanka a Jezernice. V blízkosti obce potom (1 km, na území VÚj Libavá) pramení významný vodní tok Odra. V katastrálním území obce se nachází dvě umělé vodní nádrže – rezervoár pitné vody pro místní část Slavkov o výměře 1264 m² a Ranošovský rybník o výměře 7828 m², který obhospodařují VLS ČR a.s..
Území obce je zařazeno do tzv. ptačí oblasti NATURA 2000, která byla vyhlášena Nařízením vlády č. 533 ze dne 29. září 2004. Cílem ochrany je zachování a obnova ekosystémů významných pro chřástala polního v jeho přirozeném areálu rozšíření a zajištění podmínek pro zachovaní tohoto druhu ve stavu příznivém z hlediska ochrany.
Obr. č. 4: Území ptačí oblasti NATURA 2000
Dříve popisován jako zemědělská obec s rozlohou lesů, dnes značně změněna. První písemné zprávy pochází z r. 1324, roku 1548 je Kozlov uváděn jako pustá ves. Po třicetileté válce byl osídlen německými osadníky z bartošovického panství, roku 1794 měl 584 obyvatel a do r. 1883 byl Kozlov osadou Velkého Újezda.
K obci patřila osada Liselsberg (Eliščiná, zal. r. 1793) s vodním mlýnem a samota Kyjanice, kde byla parní pila firmy Losert (založena r. 1892, r. 1920 měla 200 zaměstnanců, zanikla po r. 1945). V obci byla ještě další pila, lesní revír velkostatku Veselíčko, družstvo Konzum (1930), záložna a spolky: hospodářský, dřevodělný, hasičský. Škola byla otevřena r. 1789, od r. 1829 se vyučovalo v nové budově.
V roce 1930 zde stálo 86 domů a žilo 526 obyvatel, dnes asi 280 obyvatel. V roce 1910 byla obnovena kaplička nad blízkým pramenem Odry, současný přístřešek vybudovaly VLS Lipník n. Bečvou a je přístupný z Kozlova po červené turistické značce. V obci stojí kostel sv. Josefa z r. 1927, který byl v nedávné době opraven.
V lese u Kyjanice nedaleko Velkého Újezda se nachází pomník Zákřovský Žalov. Je to památník tragédie z konce druhé světové války zřízený 31. října 1949. Více viz kapitola č.5.
Obr. č. 5: Dobová pohlednice Kozlov Obr. č. 6: Kostel sv. Josefa před rekonstrukcí, Kozlov
Slavkov se poprvé písemně připomíná roku 1447, kdy patřil ke hradu Helfštýn. Písemné prameny z počátku 20.století uvádějí Slavkov jako zemědělskou horskou obec s místními řemesly, tehdy byly v obci 2 hostince, záložna (1902), zemědělský a včelařský spolek. Škola působila v obci od roku 1815, roku 1862 shořela při velkém požáru a nová školní budova byla postavena roku 1905.
První zmínka o duchovní správě pochází z roku 1592, farní kostel Františka Serafínského z roku 1763 měl 2 zvony, 2 oltáře a stál uprostřed hřbitova. Po roce 1965 byl kostel „upraven“ na kulturní dům. V roce 1900 měla obec 373 obyvatel, v roce 1930 zde stálo 63 domů a žilo 309 obyvatel. Slavkov zanikl po roku 1950 a původní zástavba byla zbořena kromě kostela a školy. Obec byla obnovena v roce 1965 jako vesnice ve Vojenském výcvikovém prostoru Libavá.
Zajímavost na závěr: Obec měla od roku 1710 vlastní pečeť. Je kruhová o průměru 22 mm, v pečetním poli (kromě nápisů) je kalich, z něhož vyrůstají tři drobná kvítka. Používala se přibližně do počátku 20. století.
Obr. č. 7: Pečeť Slavkov
Původní německé obyvatelstvo začalo být ze strany Československa, v rámci odvety za příkoří z doby druhé světové války, všemožně diskriminováno a v roce 1946 byl proveden jeho odsun do Německa. Téhož roku bylo rozhodnuto o začlenění obce do plánovaného vojenského výcvikového tábora Města Libavá a již v září 1946 se započalo s vysídlováním obce. Obec byla začleněna do nově vyhlášeného vojenského újezdu Město Libavá.
Obnova samostatnosti - na začátku ledna 2012 vláda schválila záměr - optimalizace vojenských újezdů, podle kterého se má vojenský újezd Libavá zmenšit o necelou čtvrtinu, zejména o okrajové části. Kromě úspor je cílem také vyčlenit z vojenského újezdu co nejvíce obyvatel. V květnu 2014 vzniklo nové katastrální území Kozlov u Velkého Újezdu, zahrnující obce Kozlov a Slavkov s přilehlým okolím. K obnově samostatnosti obce došlo k 1. lednu 2016.
Samostatná obec vznikla ke dni 1. ledna 2016 na základě zákona č. 15/2015 Sb. (zákon o zrušení vojenského újezdu Brdy, o stanovení hranic vojenských újezdů, o změně hranic krajů a o změně souvisejících zákonů), vyjmutím území z Vojenského výcvikového prostoru Libavá.
Správcem obce do doby konání ustanovující schůze zastupitelstva obce byla ministrem vnitra jmenována Ing. Věra STOJANOVÁ.
Historicky první volby do zastupitelstva obce proběhly dne 16. ledna 2016. Z celkových 227 voličů zapsaných na voličských seznamech se jich voleb zúčastnilo 162. Volební účast byla 71,4%.
Dne 31. května 2017 předal předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Jan Hamáček do rukou zástupce obce Kozlov dekret, který obec opravňuje k používání obecních symbolů, znaku a vlajky obce.
Obrázek č.8 dekret opravňující k užívání symbolů obce
Obrázek č.9: znak obce Obrázek č.10: vlajka obce
Ke 4.12.2019 žilo v obci 244 obyvatel s věkovým průměrem 41,8 let.
Při sčítání lidu 26.3.2011 žilo v obci Kozlov celkem 351 obyvatel (z toho 109 žen). Počet obyvatel má klesající tendenci. Největší vliv na pokles počtu obyvatel ve sledovaném horizontu 7 let má úbytek mužské populace.
Tyto demografické skutečnosti nejsou známy, vzhledem k nedostupným datům, vzhledem k nedávnému vzniku obce.
KATEGORIE | POČET |
Dospělí | 211 |
Dospělí - muži | 115 |
Dospělí - ženy | 96 |
Děti (15 - 18 let) | 7 |
Děti (15 - 18 let) - chlapci | 4 |
Děti (15 - 18 let) - dívky | 3 |
Děti (do 15 let) | 26 |
Děti (do 15 let) - chlapci | 10 |
Děti (do 15 let) - dívky | 16 |
Děti (3 - 7 let) | 3 |
Děti (do 3 let) | 6 |
CELKEM OBYVATEL | 244 |
Tyto demografické skutečnosti nejsou známy, vzhledem k nedostupným datům, vzhledem k nedávnému vzniku obce.
Tyto demografické skutečnosti nejsou známy, vzhledem k nedostupným datům, vzhledem k nedávnému vzniku obce.
V obci nežijí národnostní menšiny.
V obci se vyskytují sociálně slabí obyvatelé.
V obci se nevyskytují sociálně vyloučené lokality.
Informace nejsou známy.
V obci doposud neprobíhala a ani neprobíhá žádná spolková, osvětová a informační činnost, což je dánoi tím, že život v obci neprobíhal podle obvyklého scénáře, kdy je zvolena samospráva, která řídí život v oci, protože obec neexistovala a tato lokalita byla součástí území vojenského újezdu Libavá a život v obci řídila armáda a to podle jiných praviodel než bývá v samosprávní obci obvyklé.
Nově zvolená samospráva má jiné představy o rozvoji obce než měla armáda a hodlá rozvíjet i spolkový společenský život ve formě společenských a kulturních aktivit. Hodlá pořádat i venkovní akce pro veřejnost, ač doposud nemá žádné zařízení vhodné pro tyto akce ( společenský stan, ozvučení, pivní set, lavice, stoly ap.). Buď si ho pořídí obec sama a nebo si ho může půjčovat od jiných obcí v rámci partnerství v Mikroregioinu Bystřička, jehož je členem a nebo přímo od tohoto Mikroregionu.
V obci nejsou spolky.
Podpora spolků není realizována.
Práce s mládeží a seniory není realizována.
Pravidelně se pořádá jedenkrát ročně Setkání obyvatel v KD Slavkov.
Občané jsou o dění v obci informováni prostřednictvím webových stránek, úřední desky a informačních vývěsek.
3.1.1 Charakter ekonomických aktivit
3.1.2 Odvětvová a velikostní struktura podniků
3.1.3 Charakteristika klíčových podnikatelských subjektů
3.1.4 Spolupráce s podnikateli, podpora podnikání
Jednání s podnikateli a nabídky pracovních míst občanům obce. Poptávka hlavně na nebytové prostory.
3.1.5 Plochy k podnikání
Poptávka hlavně na nebytové prostory, dále volné plochy na uskladnění sypkého a jiného materiálu.
3.1.6 Charakter zemědělské výroby
3.1.7 Služby
Prodej potravin, pohostinství, lékař ve spádové oblasti Velký Újezd
3.1.8 Atraktivity cestovního ruchu (přírodní, kulturní), turistické cíle
Turistický cíl pramen řeky Odry, příroda, každoroční akce Bílý kámen
3.1.9 Počet návštěvníků
asi odhadem 1000, při akci Bílý kámen až 2500 návštěvníků
3.1.10 Turistická infrastruktura (ubytování, stravování, služby)
3.2.1 Obyvatelé v aktivním věku (počet, %)
3.2.2 Struktura ekonomických aktivit obyvatel (zaměstnanci, OSVČ, vývoj)
3.2.3 Míra nezaměstnanosti, počet nezaměstnaných, vývoj
Míra nezaměstnanosti je asi 20%, v dalším období nebude vývoj lepší.
3.2.4 Dojížďka a vyjížďka za prací
Obvykle dojíždí pracující do větších měst jako je Olomouc, Přerov, popřípadě Lipník nad Bečvou. A to svým osobním automobilem nebo autobusovou dopravou.
3.2.5 Opatření na podporu zaměstnanosti
Nabídka sezonní práce v lese, dále práce ve prospěch obecního úřadu, nabídky volných pracovních míst na webu obce.
1. Technická infrastruktura (v obcích)
2. Dopravní infrastruktura
3. Místní komunikace
4. Dopravní obslužnost
4.1.1 Zásobování pitnou vodou, vodovod, technický strav, kapacita, kvalita vody
Obec Kozlov i místní část Slavkov je zásobována vodou každý z místního zdroje. Kozlov má vlastní vrt jižně od obce. Vrt je hluboký 40 m a voda je z něj čerpána do přečerpávací jímky, odkud je dále dopravována do úpravny vody. Zde se voda upravuje pomocí filtrů a dávkováním chlóru. Odtud je odváděná do vodojemu. Vzhledem k tomu, že vrt se budoval v roce 2015, tak jeho technický stav je dobrý. Vodovod byl částečně rekonstruován a vodovodní vedení je v novějším materiálu. Kozlov s místní částí Slavkov je zásoben vodou z vlastního zdroje získávaného z vodní plochy, která se nachází JZ 4 km od obce. Vodní plocha má rozlohu cca 1 ha s hloubkou max. 1 m vodního sloupce. Z tohoto vodního zdroje prosakuje voda do studny přes pískové filtry a odtud je dále čerpána pomocí čerpadla do vodojemu. Zde se do vody přidává pomocí dávkovacího čerpadla chlór. Vodovodní řad je rekonstruován do novějších materiálů a je v dobrém stavu. Kvalita vody v obou zásobárnách je dle hygienických norem.
4.1.2 Čištění odpadních vod, kamalizační síť, ČOV, technický stav
Čistírnu odpadních vod má každá místní část svoji. Kozlov i Slavkov je částečně napojen na odtok dešťové vody, a to z důvodu proplachu kanalizace. Odběr vzorků z obou čistíren je dle hygienických norem. Technický stav obou ČOV je uspokojivý, a proto do budoucna je potřeba vynaložit finanční prostředky na jejich rekonstrukci.
4.1.3 Plynofikace, míra napojení, poptávka po plynofikaci
Plynofikace je řešena jen v obci Kozlov a to částečně. Napojeny na plyn jsou jen bytové domy (kotelny), OÚ Kozlov, restaurace, a budova se dvěma bytovými jednotkami.
4.1.4 Zásobování teplem
Zásobování teplem a teplou vodou v Kozlově je částečně řešeno teplovodem, jedná se o bytové domy. V místní části Slavkov je toto zásobování řešeno kotelnou na tuhá paliva, opět se jedná o bytové domy. Kotelna Slavkov je v uspokojivém stavu a budou potřeba finanční prostředky na její rekonstrukci tak, aby splňovala normy vypouštění látek do ovzduší. Rodinné domy mají lokální topení na tuhá paliva.
4.1.5 Stav a kapacity ostatní technické infrastruktury (elektrická síť, síť pro intgernet)
Elektrická síť je rozvedena v obou obcích. Síť pro internet obec doposud neřeší.
4.1.6 Nakládání s odpady ( třídění, sběr a likvidace, sběrný dvůr, kompostárna, skládka)
Nakládání s odpady je řešeno odvozem odpadu svozovou firmou. Každý rodinný dům má svou nádobu na odpad. Papír, kov, plasty, sklo je řešeno nádobami na odpovídající druh odpadu. 2x ročně je organizován odvoz objemového a nebezpečného odpadu, kterou zabezpečuje svozová firma. Bio odpad je řešen kompostéry tak, aby byla zabezpečena likvidace bio odpadu. Nádoby na rostlinné oleje v současné době v obci nejsou.
4.2.1 Čísla a kategorie komunikací procházejících obcí
Obcí prochází krajská silnice 2. třídy II/441 Velký Újezd - Potštát.
4.2.2 Vzdálenost obce od nájezdu na dálnici / rychlostní komunikaci
Obec leží ve vzdálenosti 6,2 km od nájezdu na dálnici D 35 Olomouc - Lipník nad Bečvou.
4.2 3 Železniční doprava, charakter trati, zastávka (nejbližší zastávka)
Obec není napojena na železniční stanici. Nejbližší zastávka je v Lipníku nad Bečvou a nebo v Olomouci.
4.2.4 Dopravní zátěž obce (počet průjezdů vozidel, zatížení hlukem)
Zátěž obce projíždějícími vozidly je relativně nízká.
4.2.5 Technický stav komunikací
Technický stav krajské komunikace je dobrý. Technický stav místních komunikací je špatný. bude potřebovat opravu. Viz kapitola 4.3.1.
4.2.6 Železniční doprava
Obec není napojena na železniční dopravu.
4.2.7 Cyklostezky a cyklotrasy
Obec nemá na svém území zatím žádnou cyklostezku. Obec je napojena zatím jen na jednu značenou cyklotrasu č. 6238 Pobečví ze Staměřic přes místní část Slavkov a dále přes lokalitu Ranošov. Prochází obcí Kozlov podél silnice II/441 ke křižovatce Skelná huť a pak dále podél potoka Jezernice přes lokalitu Peklo do Podhoří.
Dle Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji se předpokládá vyznačení další cyklotrasy, tentokrát z Velkého Újezda kolem vysílače a po lesních cestách až ke krajské silnici II/441 v lokalitě Kyjanice a podél této silnice po samostatné cyklostezce a lávkce pro cyklisty přes Kyjanku, kterou bude nutné vybudovat až k odbočení na Ranošov, kde se napojí na cyklotrasu č. 6228 a bude dovedena až k pramenu Odry. Tato cyklotrasa by se měla vyznačit také.
4.3.1 Délka a technický stav
V obci se nachází celkem 10 místních komunikací IV. třídy, jejichž celková délka je 5322,2 m. Komunikace IV. třídy jsou obslužné a zprostředkovávají propojení odlehlých obydlených oblastí se sběrnou komunikací. Komunikace mají převážně asfaltový povrch, dále štěrkový společně s makadamem a asfaltem. Komunikace v obci jsou většinou ve vyhovujícím stavu, ale značná část je také v nevyhovujícím stavu. V obci se nachází celkem pět mostů a jsou ve vyhovujícím stavu. Převládají zde hlavně vodní propustky. Silniční síť v katastru obce Kozlov měří celkově 9 826,5 m, z toho je 4 504,3 m státních silnic a 5 322,2 m místních komunikací III. třídy. Obec má zpracovaný Pasport komunikací.
4.3.2 Údržba a zimní údržba
Provoz na všech místních komunikacích je obousměrný a je zde prováděna zimní údržba
4.3.3 Parkovací místa
Parkovací místa obec doposud neřešila, neboť tuto věc není třeba řešit, není po tom poptávka.
4.4.1 Zapojení obce do integrovaného systému dopravy
Obec je zapojena do integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK)
4.4.2 Počet spojů veřejné dopravy ve všední den, o víkendu, do spádového sídla
Počet spojů veřejné dopravy ve všední den dostačuje, vyjma volných dnů školáků (prázdniny). Jedná se o výpadek asi dvou odpoledních spojů, které končí ve spádové oblasti Velký Újezd. O víkendech není autobusová přeprava žádná.
4.4.3 Kvalita spojení (dostatečná četnost spojů, přepravní doba, nutnost přestupů)
Kvalita spojení je dobrá přes pracovní dny, ale o víkendech žádná. Nutno přestoupit ve spádové oblasti Velký Újezd a to hlavně směr Přerov, Lipník nad Bečvou.
4.4.4 Zajištění veřejné hromadné dopravy v rámci obcí (pokud existuje)
Veřejná doprava v rámci obce neexistuje.
Zdravotnictví
5.1.1 Lékařské služby v obci ( praktický, dětský, stomatolog, gynekolog)
V obci Kozlov ani místní části Slavkov se nenachází ordinace praktického lékaře ani žádná jiná ordinace.
5.1.2 Dostupnost zdravotnických zařízení (pohotovost, nemocnice, poliklinika)
Obyvatelé obce mohou využívat ordinace stomatologa, praktického i dětského lékaře v nedalekém Velkém Újezdu, popř. v Lipníku nad Bečvou. Ordinace specialistů, lůžková oddělení a jiná specializovaná lékařská pracoviště, akutní či pohotovostní služby jsou obyvatelům Kozlova a Slavkova k dispozici v Olomouci, popř. v Přerově.
5.1.3 Záchranná služba
Záchranná služba může vyjíždět z Olomouce, Přerova, popř. z Hranic. Letecká záchranná služba má stanoviště v Olomouci.
5.2.1 Komunitní plánování sociálních služeb
V obci neexistuje žádné komunitní plánování sociálních služeb.
5.2.2 Sociální služby, jejich rozsah a způsob zajištění
Obec Kozlov nemá zřízenou žádnou sociální službu.
5.2.3 Počet a kapacita zařízení sociálních služeb
V obci se nenachází domov pro seniory ani dům s pečovatelskou službou.
5.2.4 Dostupnost zařízení sociálních služeb
V případě potřeby se mohou obyvatelé obce obracet na poskytovatele sociálních služeb v Olomouci nebo v Přerově. Bližší údaje a seznam poskytovatelů sociální péče lze čerpat v Registru poskytovatelů www.iregistr.mpsv.cz
5.2.5 Podmínky pro život seniorů
Podmínky pro život seniorů nejsou v obci žádné.
5.3.1 Podmínky pro kulturní aktivity
Podmínky pro kulturní aktivity v obci nejsou téměř žádné
5.3.2 Kulturní zařízení a jejich návštěvnost
V místní části Slavkov se nachází rekonstruovaný kulturní dům ( kostel sv.Františka Serafínského z roku 1763) využívaný k různým kulturním akcím a setkání občanů a v Kozlově se nachází kostel Sv.Josefa ( viz.kap.1) a místní hostinec.
5.3.3 Dostupnost kulturních zařízení v okolních obcích
Za divadlem, kinem a jinou kulturou tedy musí obyvatelé vyjíždět do Lipníka nad Bečvou, do Olomouce nebo Přerova.
5.3.4 Kulturní aktivity (návštěvnost)
Žádné pravidelné kulturní aktivity se v obci nekonají. V obci zatím nefunguje žádný komunitní život.
5.3.5 Kulturní památky (návštěvnost)
U horního toku potoka Jezernice se nachází hraniční kámen z roku 1735. A mezi loukami kousek od býv. Ranošova stojí památník obětem první svět. války z roku 1931. V katastru obce se nachází i jedna kulturní památka a to pomník Zákřovský Žalov, který se nachází na níže zmiňované červené turistické značce. Pomník Zákřovský Žalov je památník tragédie z konce druhé světové války zřízený 31.října 1949 v lese u Kyjanice nedaleko Velkého Újezda na počest 19 upáleným obyvatelům obce Zákřov za údajnou podporu partyzánů. Památník ztvárňuje ženu zoufající nad osudem obětí této tragédie. Ty připomíná i devatenáct lip vysázených v půlkruhu za památníkem a nápis na památníku: „My dali život – vy dejte lásku!“. Autory památníku jsou profesor Univerzity palackého Vladimír Navrátil a architekt Lubomír Šlapeta.
5.4.1 Podmínky pro sportovní a volnočasové aktivity
Podmínky pro sportovní a volnočasové aktivity v obci žádné nejsou. Na území obce ale procházejí turistické trasy. Červená ze Staměřic k pramenu řeky Odry a zelená z bývalého Ranošova přes Slavkov a Peklo až do Podhoří.
5.4.2 Sportovní a volnočasové zařízení
Zázemí pro sportování ve vnitřních prostorách ( tělocvična, hala) není bohužel v obci k dispozici kromě občasných pingpongových turnajů v kulturním domě v místní části Slavkov. Sportovní infrastrukturu tak plní jen malé volejbalové hřiště u panelových domů a malé hřiště na kopanou u obecního úřadu.
5.4.3 Hřiště a prostory pro neorganizované setkávání dětí
V obci není také k dispozici žádné dětské hřiště.
5.4.4 Sportovní kluby, sportovní a volnočasové aktivity
V obci Kozlov aktivně nepůsobí žádná sportovní organizace.
5.4.5 Dostupnost sportovních zařízení v okolních obcích
V okolních obcích je možné navštívit fotbalové hřiště či utkání v Potštátě či Velkém Újezdu.
Stav životního prostředí
Ochrana životního prostředí
6.1.1 Půdní fond, členění, kvalita, míra ohrožení erozí
31.12.2017 31.12.2018
Celková výměra 4 576,25 4 576,20
Zemědělská půda 544,39 544,39
Orná půda - -
Chmelnice - -
Vinice - -
Zahrada - -
Ovocný sad - -
Trvalý travní porost 544,39 544,39
Nezemědělská půda 4 031,86 4 031,82
Lesní pozemek 3 756,70 3 756,69
Vodní plocha 2,18 2,18
Zastavěná plocha a nádvoří 4,57 4,56
Ostatní plocha 268,42 268,39
6.1.2 Pozemkové úpravy v obci
V obci neprobíhají a ani neproběhly žádné pozemkové úpravy.
6.1.3 Kvalita ovzduší
Kvalita ovzduší v obci je v zimních měsících mírně zhoršená lokálním topením a v letním období prašností lesní a zemědělské techniky. V části obce Slavkov je zde zápach z místního statku a pastvin. Jinak je kvalita ovzduší dobrá.
6.1.4 Kvalita vody v tocích a vodních plochách
V katastrálním území obce pramení vodní toky Říka, Trnávka. Kyjanka a Jezernice. V blízkosti obce potom (1 km, na území VÚ Libavá) pramení významný vodní tok Odra. V katastrálním území obce se nachází dvě umělé vodní nádrže – rezervoár pitné vody pro místní část Slavkov o výměře 1264 m² a Ranošovský rybník o výměře 7828 m², který obhospodařují VLS ČR a.s. .
6.1.5 Míra ohrožení hlukem, protihluková opatření
Obec je nejvíce zatížená hlukem z krajské komunikace, průjezdem vojenské, lesní a zemědělské techniky a výcvikem vojsk. Obec nemá žádné protihlukové opatření.
.1.6 Významné zdroje znečištění
Žádné zdroje znečištění zde nejsou
6.1.7 Brownfieldy, lokality s ekologickými zátěžemi
Na katastru obce Kozlov se nachází prázdný nevyužitý areál vojenských kasáren, dále bývalá sýpka. Na Slavkově je to budova bývalé mateřské školy a budova bývalého statku,
6.2.1 Chráněná území, jejich charakter, rozloha atd.
Na území obce nejsou registrovány dle národního památkového ústavu žádné významné krajinné prvky, žádné přechodně chráněné plochy, přírodní park, nenachází se zde národní park, ani ochranné pásmo národního parku. Do území obce nezasahuje chráněná krajinná oblast. Na území není žádná přírodní památka, národní přírodní památka, přírodní rezervace, národní přírodní rezervace ani jejich ochranná pásma.
Na území obce nebyla stanovena biosférická rezervace UNESCO, ani geopark UNESCO.
Na území obce byla vymezena ptačí oblast - NATURA 2000 Ptačí oblast Libavá.
6.2.2 Střety rozvojových záměrů s ochranou přírody
V obci se neregistrují žádné střety rozvojových záměrů s ochranou přírody
6.2.3 Problémy ochrany přírody v obci
Obec nemá žádné problémy s ochranou přírody s výjimkou kůrovcové kalamity, která v roce 2019 postihla 90% obecního lesa.
Obecní úřad a kompetence obce
7.1.1 Typ obecního úřadu (obec, pověřený obecní úřad, ORP), rozsah správního obvodu
Obec Kozlov má zřízený obecní úřad pro svou obec. Rozsah správního obvodu je dán rozsahem svého územního obvodu skládajícího se ze dvou katastrálních území s názvem "Kozlov u Velkého Újezdu a Kozlov u Velkého Újezdu I.
7.1.2 Správní činnosti, které obec vykonává pro jiné obce
Obec tedy nevykonáívá žádnou správní činnost pro jiné obce.
7.1.3 Počet zaměstnanců obce
Obecní uřad zaměstnává 5 pracovníků. Starosta je neuvolněný.
7.1.4 Využívání veřejně prospěšných prací
Obec nevyužívá veřejně prospěšných prací.
7.1.5 Organizuace zřizované obcí, jejich hlavní aktivity
V obci nejsou organizace zřízené obcí.
7.2.1 Bilance hospodaření v posledních 5 letech
Obec hospodaří s vyrovnaným rozpočtem a vynakládá prostředky s vysokou mírou opatrnosti.
Bilance rozpočtového hospodaření v letech 2016 - 2018 ( skutečnost v tisících Kč)
Rok 2016 2017 2018
1.daňové příjmy 4.026 5.637 7.850
2.nedaňové příjmy 14.876 22.058 32.557
3.investiční přijaté dotace 0 101 0
4.neinvestiční přijaté dotace 3.743 4.142 1.288
5.kapitální příjmy 0 0 2.092
6.PŘÍJMY CELKEM 22.645 31.938 43.788
7.běžné výdaje 9.057 19.753 32.438
8.VÝDAJE CELKEM 9.057 19.753 32.438
9.saldo příjmů a výdajů 14.588 12.185 11.350
10.podíl kapitálových výdajů 0 0 4,78%
11.podíl běžných výdajů na celkových příjmech 40% 61,85% 74,08%
Zdroj: monitor.statnipokladna.cz
7.2.2 Získané nenáírokové dotace v posledních 5 letech
Obec získala nenárokovou dotaci příspěvek na výkon státní správy.
Rok Kč
2016 28.500,-
2017 57.800,-
2018 60.900,-
2019 94.400,-
7.2.3 Finanční majetek obce
Obec nevlastní žádné akcie, obligace, podíly ani dluhopisy. Byl zřízen termínovaný vklad ve výši 5.000.000,- Kč s roční výpovědní lhůtou.
7.2.4 Nemovitý majetek obce, jeho stav a způsob využívání
Obec vlastní kanalizaci, čističky odpadních vod, vodárny, kotelny a rozsáhlé bytové hospodářství. Tento majetek bude vyžadovat v nejbližším období značné finanční náklady na opravy a rekonstrukce. stav účtu - 021- stavby k 30.9.2019 je 119 696 783,- Kč.
7.2.5 Vlastní hospodářská činnost obce
Vlastní hospodářskou činnost obec neprovádí.
7.2.6 Ekonomické výsledky hospodaření zřizovaných organizací
Obec vlastní les o výměřě 335,95 ha , který byl v letech 2017-2018 kůrovcovou a větrnou kalamitou totálně zdecimován. Výdaje pro příští roky nelze odhadnout. Ostatní zemědělské pozemky jsou v pronájmu VLS, ze kterého je příjem z pachtu. Stav účtu 031-pozemky k 30.9.2019 je 85.641.425,- Kč.
7.3.1 Řízení krizových situací (krizový plán, povodňový plán)
Obec nemá zpracovaný krizový ani povodňový plán.
7.3.2 Rizika živelných pohrom a jejich předcházení
Obec se v nedávné době potýkala s větrnou a kůrovcovou kalamitou, jejichž následky se doposud odstraňují.
7.3.3 Začlenění do integrovaného záchranného systému
Obec není začleněna do integrovaného záchranného systému, pouze má smlouvu s hasičským sborem v Potštátě.
7.3.4 Varování obyvatel před nebezpečím (zejménma živelním)
Varování před nebezpečím obyvatelstva není dořešeno, obec nemá obecní rozhlas.
7.3.5 Míra kriminality (podíl trestných činů na 1000 obyvatel)
Není zjištěno.
7.3.6 Aktivity zaměřené na prevenci kriminality
Obec neprovádí žádné aktivity zaměřené na prevenci kriminality.
7.3.7 Počet skutečností řešených přestupkovou komisí za rok
Obec nemá stanovenou přestupkovou komisi, v případě nutnosti řeší krajský úřad.
7.4.1 Členství obce v organizacích a sdruženích
Obec je začleněna ve Sdružení obcí mikroregionu Bystřička od roku 2017. V červnu 2019 se obec stala součástí Sdružení MAS Bystřička.
7.4.2 Náklady a přínosy zapojení obce do jednotlivých organizací
Roční poplatek za členství v mikroregionu Bystřička činí 7.320,- Kč . Členství v tomto sdružení obci zajistilo velmi příznivé ceny energií. Náklady a přínosy z členství v MAS prozatím nelze vyhodnotit.
7.4.3 Partnerské obce a regiony v ČR a v zahraničí
Partnerské vztahy mezi obcí a jinými obcemi doposud nebyly vytvořeny.
Vzhledem k tomu, že obec doposud neměla žádný program rozvoje obce, nelze jej vyhodnocovat
Limity obce jsou definovány v Zásadách územního rozvoje (ZUR) Olomouckého kraje. Jsou dostupné na webových stránkách Olomouckého kraje.
Tento Program rozvoje obce je zpracován v souladu s platnou územně - plánovací dokumentací. Což je Územní plán obce zpracovaný armádou ČR ještě před vznikem obce k 1.1.2016. V současné době se shromažďují podklady pro zadání 1. změny ÚP, který bude naplňovat některé nové aspekty uvedené ve strategickém dokumentu, tak aby vzájemně oba dokumenty korespondovaly.
Problémová analýza se nezpracovávala
Vzhledem k tomu, že obec nemá zpracovány žádné další rozvojové dokumenty, nelze definovat ani žádné další návaznosti.
Obec neprováděla žádné dotazníkové šetření
Obec Kozlov dlouhodobě usiluje být obcí:
Cíl : „1. Starost o území obce”
Do tohoto cíle spadá schválení potřebné změny územního plánu a i snaha o vybudování naučné stezky k zaniklým (vysídleným) obcím v důsledku zřízení vojenského Újezdu Libavá 17. září 1946. Dále sem patří Vybudování rozhledny a osazení informačního mobiliáře v Kozlově i v místní části Slavkov.
Opatření : „1.1 Vypracování nových územně plánovacích rozvojových dokumentů” Jedná se o vypracování a schválení v orgánech obce změny stávajícího ÚP. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.1 Zpracování změny stávajícího ÚP” |
2021 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 100 | Vlastní + externí |
Potřeba vyplývá ze SWOT analýzy 1.1 slabých stránek a z toho, že stávající územní plán byl zpracován ještě v době, kdy byla obec součástí vojenského újezdu Libavá, tedy vojáky. Platí od 1.1.2016. Nově zvolená samospráva dle zákona o obcích má jisté představy o rozvoji obce a je třeba zpracovat některé změny ÚP. |
Opatření : „1.2 Realizace konkrétních opatření v území a terénu” Zde jsou zařazeny opatření zajišťující konkrétní aktivity (projekty) v terénu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.1 Informační mobiliář v Kozlově i v místní části Slavkov” |
2021 - 2021 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 100 | Vlastní + externí |
Tímto projektem se reaguje na SWOT analýzu 1.5 slabých stránek a na to, že obec Kozlov nemá doposud žádný informační mobiliář. |
„1.2.2 Rozhledna” |
2023 - 2025 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 2000 | Vlastní |
Vybudováním rozhledny se naplní výhoda definovaná ve SWOT analýze, pod položkou 1.4 jako silná stránka a tou jsou krásné a daleké rozhledy, především jižním směrem do okolní krajiny, zejména z vrchu Ranoš ( 654 m.n.m.). Ač se mezi silnými stránkami uvádí, že jsou zde krásné rozhledy, tak zde chybí nějaká rozhledna, která by mohla být turistickou atraktivitou, což je slabá stránka č. 1.6 SWOT analýzy. |
„1.2.3 Naučná stezka odkazující k zaniklým obcím v důsledku zřízení vojenského újezdu Libavá podél smíšené stezky k rozhledně.” |
2025 - 2025 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 300 | Vlastní + externí |
Tímto projektem se reaguje na to, že obec Kozlov vznikla k 1.1.2016 vyčleněním z vojenského újezdu Libavá, který vznikl 17. září 1946 a všechny obce na daném území (Sudety) byly vysídleny a zanikly. O této skutečnosti se málo ví a připomínka k těmto násilně vysídleným obcím není nikde takto veřejně prezentovaná. Ve SWOT analýze se tato věc posuzuje jako příležitost pod č.4. V bodě č. 1.7 slabých stránek SWOT analýzy se uvádí že chybí nějaké připomenutí osudu zaniklých obcí na Libavé. |
Cíl : „2. Vytváření zázemí pro dobrý život obyvatel”
Sem patří vytváření zázemí pro společenský život v obci a pro činnost samosprávy jako je vybudování funkčního zázemí pro kulturní a spolkovou činnost a dovybavení KD ve Slavkově. také sem patří bytová politika obce která spočívá v provádění postupné generální opravě obecních bytových domů a přebudování velkých bytů na malometrážní byty.
Opatření : „2.1 Vytváření zázemí pro společenský život v obci a pro činnost samosprávy” Organizačními a investičními opatřeními využít stávající objekty v obci pro podporu a rozvoj společenského života. Obec nemá žádné vyhovující zázemí pro společenský život s výjimkou objektu KD v místní části Slavkov, který je ale třeba dovybavit. Ve vlastním Kozlově není vůbec nic. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.1 Vybudování multifunkčního zázemní pro kulturní a spolkovou činnost v objektech nevyužívané části obecního úřadu” |
2020 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 500 | Vlastní |
Jedná se o dvoupodlažní objekt bývalé ZŠ ve které se nyní v přízemí nachází Obecní úřad a v 1. patře jsou 2 bývalé třídy, z nichž jedna by se využila pro zázemí pro spolkový život občanů Kozlova (cvičení . kurzy, drobné ruční práce, klubovna ap.). Ve SWOT analýze analytické části je uvedeno pod bodem 2.1 slabých stránek, že zatím nefunguje žádná spolková a osvětová činnost. A pod bodem 1 příležitostí je uvedeno, že se nabízí možnost vybudování tohoto zázemí v prostorách stávajícího objektu obecního úřadu v 1. patře, kde jsou volné prostory. |
„2.1.2 Dovybavení KD ve Slavkově” |
2021 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 300 | Vlastní + externí |
Ve SWOT analýze analytické části je uvedeno pod bodem 2.2 slabých stránek, že je třeba dokončit dovybavení KD v místní části Slavkov. Jedná se o dokončení podlahových krytin, osvětlení a ozvučení sálu a dovybavení nábytkem a nádobím. |
Opatření : „2.2 Bytová politika obce” Vytvořit podmínky pro rozšíření možnosti nájemního bydlení v obecních bytech. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.2.1 Postupné generální opravy volných bytů v obecních bytových domech.” |
2020 - 2027 | Erik Anger | 55000 | Vlastní |
Obec vlastní 60 b.j. v Kozlově a 35 b.j. ve Slavkově. Ročně se předpokládá rekonstrukce (nové omítky, podlahy, bytová jádra, kuchyňské linky) cca 3 - 6 b.j.. Byty se následně budou pronajímat za odpovídající nájemné. Náklady na rekonstrukce jsou uvedeny ročně. SWOT analýza v bodě č. 7.3 konstatuje že rozsáhlé bytové hospodářství bude muset obec v nejbližším období rekonstruovat a opravit. Je to současně uvedeno v bodě 2. SWOT analýzy jako příležitost k vytvoření většího počtu bytů malometrážních a pronajmout je. |
„2.2.2 Přebudování velkých bytů na malometrážní (sociální bydlení)” |
2022 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 25000 | Vlastní + externí |
Stávající jeden bytový dům o 16 b.j. a dvou vchodech, je z 1/2 prázdný a obsahuje velké byty 3+1 a 4+1 o 100 - 120 m2 po kterých není poptávka. Naopak je poptávka po malých bytech 1+KK nebo 2+ KK. Velké byty se předělají na malé byty a budou se pronajímat jako sociální bydlení. Náklady jsou uvedeny na jeden vchod. SWOT analýza v bodě č. 7.3 konstatuje že rozsáhlé bytové hospodářství bude muset obec v nejbližším období rekonstruovat a opravit. Je to současně uvedeno v bodě 2. SWOT analýzy jako příležitost k vytvoření většího počtu bytů malometrážních a pronajmout je. |
Cíl : „3. Efektivní hospodaření s majetkem obce”
Jedná se o to aby byl majetek obce efektivně využíván. Především jdo o obnovu kůrovcem napadených obecních lesů, dále o rozparcelování obecních pozemků včetně zasíťování a rozprodej parcel na výstavbu RD a v neposlední řadě zateplení bytových domů v majetku obce.
Opatření : „3.1 Efektivně využívat majetek obce a dobře s ním hospodařit” Obec vlastní majetek se kterým lze generovat příjmy do rozpočtu obce - hospodářská činnost a jde o to aby byla efektivní. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„3.1.1 Obnova obecních lesů po kůrovcové kalamitě” |
2020 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 3000 | Vlastní + externí |
Obec vlastní 337 ha lesů. Obnova cca 55% do 5 let. Snaha aby celá takto obnovená plocha lesa se po 7 letech stala zajištěnou kulturou (bez nákladů). Ve SWOT analýze, v bodě č.3.3 slabých stránek, je kůrovcová kalamita uvedena a je na ni třeba reagovat a lesní porosty obnovit. |
„3.1.2 Provedení parcelace obecních pozemků pro výstavbu RD + zasíťování v souladu s ÚP” |
2021 - 2023 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 2000 | Vlastní |
Ve SWOT analýze č.3.5 silných stránek se doporučuje pozemky určené ÚP k výstavbě RD rozparcelovat a prodat a tím vznikne příležitost pro zvýšení počtu obyvatel obce. V ÚP obce jsou definovány území pro výstavbu RD. Toto území je třeba rozparcelovat a přivést inženýrské sítě tak aby vzniklo cca 10 parcel. |
„3.1.3 Zateplení bytových domů v majetku obce” |
2021 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 12000 | Vlastní |
V místní části Slavkov se nachází 8 bytových domů, které je třeba zateplit a napojit na zrekonstruovanou kotelnu. Tím dojde k úsporám při provozování těchto obecních domů. Cena se vztahuje k 1 domu. SWOT analýza v bodě č. 7.3 slabých stránek, konstatuje že rozsáhlé bytové hospodářství bude muset obec v nejbližším období rekonstruovat a opravit. Je to současně uvedeno v bodě 3. SWOT analýzy jako příležitost k zateplení bytových domů a tím snížení nákladů na jejich provoz. |
Cíl : „4. Kvalitní a dostatečná infrastruktura obce”
Jde o obnovu a rozvoj energetické infrastruktury, dobudování a opravy místních komunikací (MK), dokončení a obnova vodovodního a kanalizačního hospodářství a vznik moderní sítě pro sdílení dat.
Opatření : „4.1 Obnova a rozvoj energetické infrastruktury” Jde o doplnění a zefektivnění stávající energetické infrastruktury (plynofikace, veřejné osvětlení, tepelná infrastruktura, el. energie) |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„4.1.1 Zřízení dobíjecí elektrostanice pro elektrokola” |
2021 - 2021 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 40 | Vlastní + externí |
Ve SWOT analýze bodě č. 4.12 slabých stránek se uvádí, že na území obce nejsou dobíjecí stanice pro nabíjení elektrokol. Jako vhodná se jeví instalace dobíjecí stanice u budovy v majetku obce - Hospoda u svatého Huberta, kterou provozuje soukromá osoba. Jde o podporu CR a současného fenoménu elektrokol. |
„4.1.2 Veřejné osvětlení v místní části Slavkov” |
2020 - 2027 | starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 20 | Vlastní |
Jedná se o náhradu zastaralého VO za nové a moderní LED technologie u 10 světel, které se v místní části nacházejí. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.1 slabých stránek. |
„4.1.3 Dobudování plynofikace obce” |
2023 - 2024 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 6000 | Vlastní + externí |
V obci jsou plynové hl. řády v majetku obce. Výhledově bude snaha to převést na dodavatele plynu. Jsou napojeny jen veřejné budovy + obecní bytové domy v Kozlově. Cílem je rozšířit napojení na RD a na novou zástavbu, která bude. Cílem je zlepšit ochranu ŽP a zajistit lidem požadovaný komfort. Náklady jsou roční. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.2 slabých stránek. |
„4.1.4 Modernizace kotelny ve Slavkově” |
2023 - 2025 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 4000 | Vlastní + externí |
Kotelna je na uhlí a je na hranici životnosti. Je osazena 3 kotli 1x100kW + 2x300kW. Je třeba je v horizontu 3 - 5 let vyměnit za ekologické obnovitelné zdroje na bio palivo (seno). Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.3 slabých stránek. |
Opatření : „4.2. Dobudování či opravy místních silničních komunikací a chodníků” Jde o postupné dobudování místních komunikací vč. chodníků a provádění jejich oprav. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„4.2.1 Opravy místních komunikací + doplnění dopravního značení” |
2021 - 2027 | Erik Anger | 350 | Vlastní |
Zapravení prasklin v povrchu obecně a dle diagnostiky postupné opravy v rámci údržby MK. Náklady jsou roční. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.4 slabých stránek. |
„4.2.2 Oprava lesních cest” |
2021 - 2024 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 3000 | Vlastní + externí |
Jedná se o celkem 2 km lesních cest (dodělání Upálenské aleje a penetrace přístupové cesty k Žalovu) a dotěžební úpravy přibližovacích linek (rovnání vyjetých kolejí). Cena je na celé období. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.5 slabých stránek. |
„4.2.3 Oprava chodníků” |
2021 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 400 | Vlastní |
Vybudování chodníku u autobusové zastávky kopírující souběžnou silnici a rekonstrukce vpravo ve směru na Potštát (cca 50 m). Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.6 slabých stránek. |
„4.2.4 Výměna autobusové čekárny” |
2021 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 200 | Vlastní |
Stávající čekárna u bývalého obchodu je plechová 40 let stará, zkorodovaná. Bude vyměněna za moderní prefabrikovanou spolu s novým chodníkem. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.6 slabých stránek. |
„4.2.5 Parkoviště "u škváry" - k pramenu Odry” |
2022 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 3000 | Vlastní |
Parkoviště se nachází ve výchozím místě k atraktivitě obce a tou je pramen velké Evropské řeky Odry. Toto parkoviště Je důležité především pro CR a pro cizí návštěvníky, neboť na přístupové komunikaci k prameni Odry je zákaz vjezdu. Provede se jen tehdy když bude vypsaná dotace z CR. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.7 slabých stránek. |
„4.2.6 Parkoviště "u seníku" - k budoucí rozhledně” |
2022 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 3000 | Vlastní + externí |
Toto parkoviště bude výchozím místem k budoucí rozhledně, kde dnes vede pouze nevyužitá polozpevněná cesta vedená jako ostatní plocha. Provede se jen tehdy když bude vypsaná dotace z CR. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.7 slabých stránek. |
„4.2.7 Komunikace k rozhledně - smíšená stezka pro chodce a cyklisty.” |
2023 - 2025 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 2000 | Vlastní + externí |
Bude se jednat o smíšenou stezku pro chodce a cyklisty osazenou značkou C9 v délce cca 100 m a šířce dle TP 179 - 3 m. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4. příležitosti. Jako příležitost pro rozvíjení cestovního ruchu. Podél této smíšené stezky pro chodce a cyklisty by bylo možné vybudovat naučnou stezku k problematice zaniklých obcí ve vojenském újezdě Libavá po jeho vzniku. |
„4.2.8 Vybudování cyklistické stezky s lávkou přes Kyjanku podél silnice II/441 v lokalitě Kyjanice” |
2026 - 2027 | starosta Ing. Roman Fojtík | 2000 | Vlastní + externí |
Dle Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji se předpokládá vyznačení další cyklotrasy, tentokrát z Velkého Újezda kolem vysílače a po lesních cestách až ke krajské silnici II/441 v lokalitě Kyjanice a podél této silnice po samostatné cyklostezce a lávce pro cyklisty přes Kyjanku, kterou bude nutné vybudovat až k odbočení na Ranošov, kde se napojí na cyklotrasu č. 6228 a bude dovedena až k pramenu Odry. |
Opatření : „4.3 Dokončení a obnova vodovodního a kanalizačního hospodářství” Provést modernizaci ČOV a úpravny vody a vybudování záložního vodního zdroje. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„4.3.1 Modernizace ČOV” |
2021 - 2023 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 2500 | Vlastní + externí |
ČOV Slavkov je třeba provést technické úpravy vlastního provozu v důsledku nevyhovujících vzorků. Totéž se týká ČOV Kozlov. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.8 slabých stránek. |
„4.3.2 Modernizace úpravny vody” |
2024 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 5000 | Vlastní |
Jedná se o lokalitu Slavkov, kde v současné době probíhá pouze chloramizace vody v zásobníku. Bez filtrace. Je třeba tuto úpravnu modernizovat v souladu s dnes platnými předpisy. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.9 slabých stránek. |
„4.3.3 Vybudování záložního vodního zdroje” |
2026 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 20000 | Vlastní + externí |
Obec Kozlov je napojena jen na 1 vodní vrt 2 km od obce u hlavní silnice Velký Újezd - Potštát. V případě havárie vrtu není možnost jinak zásobovat obec vodou. Tento stávající vrt je limitujícím faktorem pro max. možný počet obyvatel (500) a tedy pro rozvoj obce. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 1 hrozba. |
Opatření : „4.4 Moderní sdílení dat po síti” Podporovat úsilí soukromých investorů do inovace jejich sítí pro sdílení dat na území |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„4.4.1 Pokrytí místní části Slavkov mobilním signálem mobilních operátorů vč. rychlého internetu” |
2025 - 2025 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 0 | Externí |
Tato místní část obce je vzdálena 2 km od Kozlova vzdušnou čarou a není vůbec mobilním signálem pokryta, protože má nízký počet obyvatel. Současné připojení je pouze přes pevnou linku. Šíření vzduchem to vojáci kvůli radarům nepovolili. Mělo by se to řešit až se bude signál šířit přes satelit. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 4.10 slabých stránek. |
Cíl : „5. Fungující vybavená obec”
Kozlov bude přiměřeně vybavenou obcí se zázemím pro volnočasové aktivity jak dětí, tak dospělých a obchody se smíšeným zbožím v obou místních částech obce, zajišťující spokojený a pohodlný život obyvatel.
Opatření : „5.1 Dovybavit obec potřebným volnočasovým zázemím” Zabezpečit vybudování dětského a multifunkčního hřiště, které v obci chybí. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„5.1.1 Vybudování dětského hřiště v Kozlově i ve Slavkově” |
2021 - 2021 | Přidalová + Král + Cigánová | 400 | Vlastní |
V Kozlově chybí jakékoli dětské hřiště. Bude vybudováno v lokalitě "u paneláku". Ve Slavkově je jen přírodní dětské hřiště. Bude zmodernizováno. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 5.1 slabých stránek. |
„5.1.2 Vybudování multifunkčního hřiště pro dospělé” |
2022 - 2022 | Přidalová + Král + Cigánová | 2000 | Vlastní |
V Kozlově žádné takové hřiště není. Bude vybudováno dle ÚP na dvou místech. V lokalitě nahoře "u panelových domů" na vedle obecního úřadu. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č.5.1 slabých stránek. |
Opatření : „5.2 Dovybavit obec potřebným zázemím pro běžné nákupy potravin a ostatního základního zboží.” Obnovit možnost zajištění nákupu běžných potravin a ostatního základního zboží v obci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„5.2.1 Obnova a znovuzprovoznění prodejny smíšeného zboží v obci” |
2021 - 2021 | Přidalová + Král + Cigánová | 200 | Vlastní |
V obci není žádný obchod. Projekt počítá se zřízením obchodu v obecních objektech, kde v minulosti obchody byly (v Kozlově i ve Slavkově). Předpokládá se spoluúčast obce na provozu obchodů, neboť jako podnikatelská aktivita by se tato věc neuživila. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 5.2 slabých stránek. |
Cíl : „6. Udržení kvalitního životního prostředí”
Obec Kozlov se nachází v lokalitě po bývalém Vojenském újezdu Libavá od kterého se spolu s dalšími obcemi k 1.1.2016 vyčlenila. Je zde vysoká kvalita životního prostředí v blízkosti pramene Odry uprostřed Oderských vrchů, kterou je třeba udržet a případně i zlepšit.
Opatření : „6.1 Nakládání s vodami v obci” V obci existují lokality pro zadržení vody v krajině, které je třeba obnovovat. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„6.1.1 Obnova a vybudování mokřadů a odbahnění stávajících rybníků” |
2020 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík + Erik Anger | 2000 | Vlastní |
Jedná se o obnovu mokřadů na obecních pozemcích, tam kde v minulosti byly. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 6.1 slabých stránek. |
„6.1.2 Větrolam na přístupové komunikaci na Ranošov” |
2020 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 90 | Vlastní |
V zimě tato komunikace v důsledků závějí nejde prohrnout. Budou vysazeny jehličnany ( borovice, jedle, smrky, omoryka, douglaska). Náklady jsou roční. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 6.2 slabých stránek. |
Cíl : „7. Moderní obecní úřad”
Modernizovat nově využívanou budovu bývalé školy pro sídlo obecního úřadu.
Opatření : „7.1 Modernizace obecního úřadu” Využití budovy bývalé školy pro sídlo OÚ a vybavit jej potřebným zázemím. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„7.1.1 Vybavení kanceláře starosty” |
2021 - 2023 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 500 | Vlastní |
Je třeba vybavit kancelář starosty, neboť obec vznikla jako nová a žádného starostu neměla. Chybí zde základní vybavení pro kvalitní fungování obecního úřadu a starosty. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 7.1 slabých stránek. |
„7.1.2 Zřízení archivu v budově obecního úřadu” |
2021 - 2022 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 100 | Vlastní |
Chybí obci jakýkoli archiv a agenda začíná narůstat. Je třeba jej vybudovat. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 7.2 slabých stránek. |
„7.1.3 Bezpečnostní rozhlas” |
2025 - 2027 | Starosta obce Ing. Roman Fojtík | 2000 | Vlastní + externí |
Postupem času bude vhodné vybudovat v obci bezpečnostní rozhlas, který je důležitý i z pohledu ochrany obyvatel při nečekaných kalamitních situacích jako vhodné pojítko mezi vedením obce a občany. Tato potřeba je uvedena ve SWOT analýze č. 7.6 slabých stránek. |
V této kapitole popište způsob další práce s dokumentem. Pomoci Vám mohou tyto otázky
Program rozvoje obce Kozlov na období 2020 – 2027 stanovuje nejen obecný směr rozvoje obce, ale také konkrétní aktivity k naplněni stanovených opatření. Cílem tohoto dokumentu Program rozvoje obce Kozlov na období 2020 – 2027 je, aby dokument byl „živý“, aby sloužil k rozvoji obce a pomohl také při čerpáni dotací z Evropské unie, či jiných dotačních titulů.
Z těchto důvodů je nutné stanovit, jak bude probíhat samotná realizace navrhovaných záměrů, které se v tomto dokumentu popisují. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených opatření je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (především zastupitele, ale i soukromý sektor a neziskový sektor, veřejnost).
K tomu, aby realizace tohoto dokumentu, resp. navržené aktivity uvedené v tomto dokumentu, byly bezproblémové a byly uskutečněny v navržených termínech, je nutné stanovit subjekty a osoby, které jsou odpovědné nejen za řízeni realizace, ale také za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit. Zatím je zodpovědnost buď na starostovi a nebo převážně na Zastupitelstvu.
Vzhledem k velikosti obce není nutné zřizovat nové orgány či instituce.
Navrhuje se, aby Zastupitelstvo obce zřídilo v souvislosti s realizací Programu rozvoje obce tzv. Řídící složku. Řídící složka by měla být složena z členů řídícího výboru, který vytvářel analytickou část tohoto dokumetu. Bylo zřízeno 7 pracovních skupin, kdy pro každou posuzovanou oblast byla zřízena jedna pracovní skupina. Tato pracovní skupina byla zodpovědná za posouzení a zanalyzování stávajícího stavu věcí ve své oblasti. Vedoucí každé pracovní skupiny byl členem řídícího výboru. Doporučuje se ,aby tato struktura byla zachována a aby tento řídící výbor pracoval dále jako tzv. Řídící složka pro řízení PRO. V našem případě , především z důvodu velikosti obce byl řídící výbor složen výlučně z členů Zastupitelostva a to tak, že dokonce některý člen Zastupitelstva měl na starost i více oblastí.
Řídící složka bude mít na starost následující činnosti:
Zastupitelstvo obce a obecni úřad zajistí v souvislosti s realizací tohoto Programu rozvoje obce:
Schválení Programu rozvoje obce znamená ukončení zpracovatelské fáze. Stanovením odpovědnosti osob za řídící, výkonné a kontrolní složky jsou položeny základy realizace jednotlivých aktivit, které vedou k dosažení navrhovaných opatření uvedených v tomto dokumentu. Jednotlivé aktivity budou realizovány podle jejich významu v rámci prioritizace aktivit. Jestliže nastane změna v průběhu realizace aktivit, řídící složka tyto změny projedná a schválí.
Každoročně bude také probíhat revize realizovaných a plánovaných aktivit. Informace o průběhu realizace Programu rozvoje obce budou minimálně jednou ročně zveřejňovány na webových stránkách obce.
Výkonná a kontrolní složka bude odpovědna za sledování naplňování opatření Programu rozvoje obce. Každoročně bude vypracován přehled realizovaných aktivit a plán aktivit na následující období, tzv. Monitorovací zpráva o průběhu realizace Programu rozvoje obce. Dokument bude dále obsahovat informace o sledovaní hodnotících ukazatelů a zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace. Zároveň tento dokument bude sloužit pro sestaveni rozpočtu obce na následující rok.
Řídící složka obdrží podklady pro jednání minimálně 7 dní před plánovaným setkáním. Dokument, který bude projednán řídící složkou, slouží k dalšímu rozhodovaní o úpravě a aktualizaci Programu rozvoje obce. Poté bude také dokument umístěn na webových stránkách obce Kozlov.
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který se bude neustále obměňovat a aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci Programu rozvoje obce může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění části Programu rozvoje obce anebo potřeba stanovení nových opatření. Podnětem k aktualizaci Programu rozvoje obce by se neměla stát změna politické reprezentace obce.
Aktualizace celého Programu rozvoje obce se uskutečni nejpozději v roce 2023.
Dílčí revize dokumentu budou probíhat v případě potřeby, minimálně však ke konci každého kalendářního roku, ve vazbě na formulování dalších realizačních kroků Programu rozvoje obce a rozpočet obce. Podkladem pro dílčí revize se stane Monitorovací zpráva o průběhu realizace aktivit.
Změny v Programu rozvoje obce se budou provádět přímo v samotném dokumentu. Výsledkem pak bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje (Program rozvoje obce Kozlov, aktualizovaná verze k xx.yy.zzzz). Dokument bude v úvodu obsahovat také seznam revizí. Každá revize pak bude v textu vyznačena a opatřena termínem aktualizace.
Aktualizace Programu rozvoje obce a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce souběžně se schvalováním ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný Program rozvoje obce bude následně zveřejněn na webových stránkách obce Kozlov.
Způsob financování Programu rozvoje obce
Základním zdrojem pro financování jednotlivých rozvojových aktivit jsou 3 vlastní zdroje obce. Vzhledem k vytvořeni Programu rozvoje obce se také předpokládá možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU). Řídící složka, která má na starosti mj. také získávání finančních prostředků, bude usilovat o zapojení soukromého sektoru či nevládních neziskových organizací. Předpokládané zdroje financování jsou uvedeny v kartách aktivit. V průběhu naplňování Programu rozvoje obce bude docházet ke zpřesňování informací o možnostech finančních zdrojů pro jednotlivé aktivity; informace budou uvedeny v kartách aktivit a bude je aktualizovat Výkonná a kontrolní složka.
Program rozvoje obce je základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, rozpočtového výhledu, ale i rozpočtu obce na následující rok. Výdaje, které jsou spojené s naplňováním opatření, budou v rozpočtu označeny. Diky tomu bude mít obec Kozlov přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.