Program rozvoje obce Srubec (PRO) je střednědobým rozvojovým programem obce. Cílem plánu je vymezit hlavní priority rozvoje obce a nalézt cesty jejich dosažení. Časové období, ke kterému se plán váže, je období let 2021 až 2027 a vychází z programovacího období Evropské unie.
PRO bude sloužit jako podklad pro budoucí rozhodování o projektech, jejichž zastřešujícím cílem bude zvyšování kvality života v obci. PRO musí respektovat principy udržitelného rozvoje, tedy potřebu vzájemně slaďovat hospodářskou, environmentální a sociální oblast rozvoje obce.
Jde o souhrnný dokument, kde jsou stanoveny střednědobé cíle ve vybraných oblastech, způsob jejich dosažení a určení zdrojů, ze kterých by mělo být zajištěno financování. V rámci členství České republiky v EU se i nadále nabízí možnost získat finanční zdroje prostřednictvím různých fondů a operačních programů. PRO kromě obecné přípravy na řešení stávajících i budoucích problémů obce také vytváří základní předpoklady pro možné čerpání těchto vnějších finančních zdrojů.
PRO umožní obci:
Program rozvoje obce je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.
Obec Srubec leží v Jihočeském kraji, v bezprostřední blízkosti krajského města Českých Budějovic a má více než 2700 obyvatel. Poloha obce má zásadní vliv na její rozvoj. Blízkost velkého města předurčuje Srubec k rozvoji příměstského bydlení a silně se projevuje téměř ve všech aspektech rozvoje obce. Příměstský (tzv. suburbánní) prostor se svým charakterem blíží spíše městu než venkovu, a to zejména životním stylem obyvatel (městský způsob trávení volného času), městskými stavebními vzory apod. Tento specifický prostor má své specifické problémy. Na rozdíl od „klasického“ venkova se nemusí potýkat s problémem vylidňování. Naopak, rychlý příliv nových obyvatel s sebou přináší zejména úkoly v oblasti dopravního zatížení, kapacity technické infrastruktury i občanské vybavenosti a udržení kvality života obyvatel obecně.
Nejstarší dochovaná zpráva o Srubci pochází z roku 1439. Obec je velmi rozlehlá a leží v nadmořské výšce 515 metrů. Má rozlohu 6 km² a skládá se ze dvou částí. Jsou jimi Srubec a Stará Pohůrka, které na sebe bezprostředně navazují (Srubec, 2007).
Obrázek: Pohled na obec Srubec, Zdroj foto Milan Binder, r. 2018
Obrázek 1: Poloha obce Srubec
Zdroj: www.mapy.cz
Obec Srubec je součástí rozsáhlejšího urbanizovaného prostoru v okolí Českých Budějovic. Zástavba obce se nachází ve výškově poměrně členitém terénu Lipovského prahu, který se svažuje směrem k Českým Budějovicím. Spolu s dynamickou stavební činností se rychle mění struktura využití půdy.
Graf 1: Vývoj struktury využití půdy v obci Srubec mezi lety 2001 a 2011
Zdroj dat: ČSÚ
Díky výstavbě (zejména individuálních rodinných domů) roste rozsah zastavěných ploch a ploch zahrad a to převážně na úkor orné půdy. Nárůst zastavěných ploch byl za posledních 20 let nebývalý, tyto plochy se stále zvyšují.
Tabulka 1: Druhy pozemků
Zdroj dat: ČSÚ
Územní plán a jeho koncepce rozvoje území
Původní územní plán Srubce z roku 2010, jakožto základní nástroj rozvoje území obce byl v průběhu let doplněn dvěma změnami. Ke změně č. 1 došlo v roce 2018 a ke změně č. 2 došlo v roce 2019. Prioritními důvody pro změny dokumentace bylo vymezení nových rozvojových ploch pro rezidenční výstavbu. Jednotlivá vedení obce tímto vycházela vstříc zájemcům o výstavbu a umožnila tak rozsáhlý stavební rozvoj.
Územní plán z roku 2010 převzal všechny rozvojové plochy vymezené v předešlé územně plánovací dokumentaci a jejích změnách a v menší míře vymezil nové rozvojové plochy (cca 17 % rozlohy zastavitelného území bylo nově doplněno). Zpracovatel územního plánu reflektoval vysokou poptávku po bydlení v obci. Celkovou výměru zastavitelných ploch lze proto hodnotit jako velmi rozsáhlou a měla by uspokojit potřeby výstavby na mnoho let do budoucna. Zastavitelné území tvoří zejména plochy pro individuální bydlení v nízkopodlažních rodinných domech. Územní plán počítá s možným nárůstem populace obce o 1850 obyvatel v rámci 739 nových bytových jednotek. Z pohledu lokalizace tyto plochy převážně navazují na intravilán obce a propojují či doplňují dříve vymezené plochy. Celé zastavitelné území pro obytnou funkci má velikost 78 ha (tj. 76 % všech zastavitelných ploch) a odpovídá 13 % katastru obce. Urbanistická koncepce počítá s ponecháním volné krajiny severovýchodně od trasy přeložky silnice II/157, jejíž trasa byla přejata (a mírně upravena) z dříve schválené územně plánovací dokumentace. V severozápadní části území je navržena dostavba proluk zastavěného území po obou stranách přeložky. V blízkosti mimoúrovňové křižovatky (MÚK) na D3 jsou navržené plochy pro výrobu a skladování místního významu. Další plochy smíšené výrobní a komerční jsou navrženy jižně od navržené přeložky silnice II/157, tak aby tvořily clonu pro stávající plochy bydlení. Pro funkci výroby, komerce a skladování je vymezeno 3,26 ha.
Lokalizace
NUTS I: Česká republika
NUTS II: regiony soudržnosti Jihozápad
NUTS III: Jihočeský kraj
NUTS IV: okres České Budějovice
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány hlavní demografické charakteristiky – vývoj celkového počtu obyvatelstva, ekonomická aktivita obyvatel, vývoj nezaměstnanosti, věková struktura obyvatel.
V rozpětí let 1990 – 2020 vzrostla z původních 600 obyvatel na 2750 obyvatel. To s sebou nese spoustu problémů, jako například dopravní zatížení, řešení kapacity technické infrastruktury, občanské vybavenosti a celkové udržení kvality života obyvatel. Obec je vlivem své polohy předurčena k rozvoji příměstského života, což napomáhá rozsáhlé výstavbě nových rodinných domů a již roky ztrácí venkovský charakter. Srubec je nejrychleji rostoucí obcí Jihočeského kraje. Nově nastěhovaní obyvatelé tráví svůj volný čas městským způsobem, mají městské stavební vzory atd.
Následující graf dokladuje dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Srubec podle statistik Českého statistického úřadu. Je z něj patrné, že po poklesu počtu obyvatel v důsledku 2. světové války následovalo delší období stagnace v 60. až 80. letech. K opětovnému nárůstu začalo docházet až po pádu komunistického režimu, kdy nově nastolené legislativní podmínky umožnily rozvoj procesu suburbanizace, tj. stěhování obyvatel vyšší střední a vyšší třídy z měst do menších obcí v příměstské zóně, kde tito lidé hledají bezpečné a zdravé prostředí pro bydlení v blízkosti města. Během 90. let narůstal počet obyvatel zvolna, od roku 1999 pokračoval již dynamickým tempem. Celkem se během uplynulých 20 let zvýšil počet obyvatel o více než 1000, tedy 2,7 krát. Podle statistik obce byla v průběhu roku 2012 překročena hranice 2000 obyvatel. Především nárůst od roku 2001 do roku 2019.
Graf 2: Počet obyvatel v obci Srubec podle sčítání lidu v letech 1871 až 2019
Zdroj dat: ČSÚ
V následující tabulce je zachycen pohyb obyvatel, který je znázorněn v období 2015 – 2019. Je znatelný vysoký nárůst narozených a poměr mezi přistěhovalými a vystěhovalými je téměř trojnásobný. Přirozený přírůstek je výsledkem procesu rození a vymírání obyvatel.
Tabulka 2: Pohyb obyvatel
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Živě narození |
8 |
30 |
35 |
31 |
35 |
Zemřelí |
14 |
10 |
12 |
15 |
19 |
Přistěhovalí |
158 |
187 |
150 |
172 |
137 |
Vystěhovalí |
56 |
73 |
88 |
64 |
87 |
Přirozený přírůstek |
-6 |
20 |
23 |
16 |
16 |
Přírůstek stěhováním |
102 |
114 |
62 |
108 |
50 |
Celkový přírůstek |
96 |
134 |
85 |
124 |
66 |
Zdroj dat ČSÚ
Následující tabulka hodnotí období od roku 1991 do roku 2011. Znázorňuje, rapidně vzrostl počet obyvatel a v obci bylo v roce 2011 dle ČSÚ přes 53% ekonomicky aktivních obyvatel (srovnání dat ze SLDB 1991, 2001, 2011). Tento nárůst počtu obyvatel mezi znázorněnými lety ukazuje, že vysoké zastoupení tvoří převážně obyvatelé v produktivním věku (viz tabulka) a lze obecně říci, že dochází k omlazení věkové skladby.
Tabulka 3: Ekonomická aktivita obyvatel Srubce
V následující tabulce můžeme vidět obrovské snížení nezaměstnaných osob v obci z původních 3,3% nezaměstnaných v roce 2001 na 0,8% v roce 2019.
Tabulka 4: Vývoj nezaměstnanosti v letech 2015 - 2019
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
||
Podíl nezaměstnaných osob (v %) |
celkem |
3,3 |
1,8 |
1,9 |
1 |
0,8 |
|
Podíl nezaměstnaných osob (v %) |
pohlaví |
muži |
3,1 |
2 |
2,1 |
1 |
0,8 |
ženy |
3,6 |
1,7 |
1,6 |
1 |
0,8 |
Zdroj dat ČSÚ
Obsazení jednotlivých věkových skupin odpovídá rychle rostoucímu rozvoji výstavby v obci. Výrazně silná věková skupina je 45 až 49 let, což odpovídá nárůstu obyvatel v letech 2001 – 2006, kdy se do obce stěhovaly rodiny s dětmi. Věková struktura obyvatel za 20 let bude charakterizována poměrně silným zastoupením obyvatel ve věkových skupinách 65 a více let. Věkové kategorie obyvatel do 14 let se budou pohybovat na dlouhodobě ustálených nízkých hodnotách (uvažováno bez silné migrační vlny). Počet obyvatel v produktivním věku bude průběžně klesat.
Současná věková struktura obyvatelstva Srubce je velmi příznivá s vysokým zastoupením obyvatel v produktivním věku (viz následující tabulka). Na rozdíl od celorepublikové situace převyšuje počet dětí (0 až 14 let) počet seniorů (tj. lidí starších 65 let), a to téměř dvojnásobně. V obci je k bydlišti hlášeno 533 dětí ve věku do 14 let, zatímco lidí starších 65 let v obci žije 293 (dle SLDB 2019). Index stáří, který vyjadřuje vzájemný podíl těchto dvou skupin, vychází na velmi příznivých 55 %.
Graf 3: Věková struktura obyvatel Srubce k 31. 12. 2019
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V důsledku migrace se od 90. let všechny věkové skupiny obyvatel rozrůstaly, avšak každá jiným tempem. V důsledku toho se jejich vzájemné zastoupení v populaci měnilo. Zejména se zvyšovalo procentuální zastoupení produktivního obyvatelstva. Mírně kleslo zastoupení dětí a výrazně kleslo zastoupení seniorů. Souhrnně lze říci, že dochází k omlazení věkové sklady. Lidmi, kteří se stěhují do nových rezidenčních lokalit, jsou zejména mladé rodiny bez dětí nebo s malými dětmi.
Tabulka níže znázorňuje vzdělanostní strukturu obyvatelstva, do které jsou započítáni obyvatelé starší 15 let. Nejvíce je zde zastoupena skupina obyvatel, která dokončila vzdělání úplné střední s maturitou. Další skupinou s hojným počtem jsou obyvatelé se středním vzděláním bez maturity. Třetí nejpočetnější skupinu tvoří vysokoškoláci. Celková vzdělanostní rovina obyvatel Srubce je tedy velmi příznivá.
Tabulka: Vzdělanostní struktura obyvatel Srubce (SLDB 2011)
|
Celkem |
muži |
ženy |
|
Obyvatelstvo ve věku 15 a více let |
1 620 |
811 |
809 |
|
z toho podle stupně vzdělání |
bez vzdělání |
3 |
1 |
2 |
základní včetně neukončeného |
195 |
93 |
102 |
|
střední vč. vyučení (bez maturity) |
446 |
261 |
185 |
|
úplné střední (s maturitou) |
498 |
220 |
278 |
|
nástavbové studium |
48 |
20 |
28 |
|
vyšší odborné vzdělání |
22 |
9 |
13 |
|
vysokoškolské |
373 |
191 |
182 |
Zdroj dat: ČSÚ sčítání lidu domů a bytů 2011
Díky příchodu nových obyvatel se od 90. let postupně měnila vzdělanostní struktura obyvatelstva obce. Lidé, kteří si mohou dovolit financovat nové bydlení v obci, mají vyšší socio-ekonomický status, což jde ruku v ruce s vyšším dosaženým vzděláním. Tzv. proces suburbanizace, který je charakteristický stěhováním (majetnějších a vzdělanějších) lidí z města do okolních venkovských obcí, tedy vylepšuje vzdělanostní strukturu v obci.
Vzdělanostní struktura v roce 2011 je znázorněna v následujícím grafu.
Dominantní je tedy úplné střední vzdělání s maturitou.
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky obce Srubec. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.
Podnikání
V obci se dominantně rozvíjí funkce bydlení a sféra průmyslu a výroby zastoupena v malé míře. Ani v budoucnu nelze předpokládat nepřiměřený nárůst sekundární sféry. Pouze v souvislosti s vybudováním dálnice D3 lze předpokládat rozvoj komerčních funkcí podél dálnice. Nové komerční funkce by měly být pouze místního významu, aby nesnižovaly kvalitu života místních obyvatel (hluk, vyšší intenzita dopravy apod.).
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty (se zjištěnou aktivitou) se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v obci Srubec a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání 87 % (623 subjektů).
Srubec |
Celkem |
státní organizace |
obchodní společnosti |
zahraniční fyzické os. |
fyzické osoby |
absolutně |
719 |
0 |
96 |
0 |
623 |
podíl v % |
100 |
0 |
13 |
0 |
87 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Následující tabulka podrobněji zachycuje jednotlivé počty živnostníků dle předmětu jejich činnosti.
Srubec |
Registrované |
Podniky se |
Celkem |
719 |
423 |
Fyzické osoby |
623 |
354 |
Fyzické osoby podnikající dle živnostenského zákona |
572 |
312 |
Fyzické os. podnikající dle jiného než živnostenského zák. |
34 |
29 |
Zemědělští podnikatelé |
15 |
12 |
Právnické osoby |
96 |
69 |
Obchodní společnosti |
71 |
61 |
Akciové společnosti |
. |
. |
Družstva |
1 |
1 |
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ
Nejvíce subjektů vykazuje aktivitu v oborech – velkoobchod, stavebnictví a maloobchod. Podrobný rozpis fyzických osob dle předmětu činnosti je uveden v následující tabulce.
Tabulka 7: Fyzické osoby zapsané v RES v obci Srubec podle CZ-NACE k 15. 10. 2020
|
Fyzické osoby celkem |
v tom |
||||
s neuvedeným počtem zaměstnanců |
bez zaměstnanců |
s 1 - 5 zaměstnanci |
s šesti a více zaměstnanci |
|||
Počet subjektů celkem |
640 |
328 |
300 |
11 |
1 |
|
v tom: |
|
|
|
|
|
|
00 |
Nezařazeno |
13 |
10 |
3 |
|
|
01 |
Rostlinná a živočišná výroba, myslivost a související činnosti |
28 |
14 |
14 |
|
|
10 |
Výroba potravinářských výrobků |
1 |
1 |
|
|
|
14 |
Výroba oděvů |
10 |
4 |
5 |
1 |
|
16 |
Zpracování dřeva, výroba dřevěných, korkových, proutěných a slaměných výrobků, kromě nábytku |
3 |
|
2 |
1 |
|
20 |
Výroba chemických látek a chemických přípravků |
2 |
2 |
|
|
|
22 |
Výroba pryžových a plastových výrobků |
2 |
1 |
1 |
|
|
23 |
Výroba ostatních nekovových minerálních výrobků |
2 |
|
2 |
|
|
25 |
Výroba kovových konstrukcí a kovodělných výrobků, kromě strojů a zařízení |
20 |
8 |
12 |
|
|
27 |
Výroba elektrických zařízení |
4 |
|
4 |
|
|
30 |
Výroba ostatních dopravních prostředků a zařízení |
1 |
|
1 |
|
|
31 |
Výroba nábytku |
1 |
|
1 |
|
|
32 |
Ostatní zpracovatelský průmysl |
4 |
1 |
3 |
|
|
33 |
Opravy a instalace strojů a zařízení |
9 |
5 |
4 |
|
|
35 |
Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla a klimatizovaného vzduchu |
16 |
5 |
11 |
|
|
38 |
Shromažďování, sběr a odstraňování odpadů, úprava odpadů k dalšímu využití |
2 |
1 |
1 |
|
|
41 |
Výstavba budov |
17 |
9 |
7 |
1 |
|
43 |
Specializované stavební činnosti |
60 |
34 |
24 |
2 |
|
45 |
Velkoobchod, maloobchod a opravy motorových vozidel |
19 |
7 |
11 |
1 |
|
46 |
Velkoobchod, kromě motorových vozidel |
76 |
51 |
25 |
|
|
47 |
Maloobchod, kromě motorových vozidel |
37 |
29 |
7 |
1 |
|
49 |
Pozemní a potrubní doprava |
18 |
8 |
8 |
2 |
|
52 |
Skladování a vedlejší činnosti v dopravě |
3 |
1 |
1 |
1 |
|
55 |
Ubytování |
9 |
4 |
5 |
|
|
56 |
Stravování a pohostinství |
33 |
16 |
15 |
1 |
1 |
62 |
Činnosti v oblasti informačních technologií |
9 |
5 |
4 |
|
|
63 |
Informační činnosti |
1 |
|
1 |
|
|
66 |
Ostatní finanční činnosti |
7 |
2 |
5 |
|
|
68 |
Činnosti v oblasti nemovitostí |
10 |
3 |
7 |
|
|
69 |
Právní a účetnické činnosti |
20 |
8 |
12 |
|
|
70 |
Činnosti vedení podniků; poradenství v oblasti řízení |
3 |
3 |
|
|
|
71 |
Architektonické a inženýrské činnosti; technické zkoušky a analýzy |
30 |
14 |
16 |
|
|
72 |
Výzkum a vývoj |
1 |
1 |
|
|
|
73 |
Reklama a průzkum trhu |
16 |
7 |
9 |
|
|
74 |
Ostatní profesní, vědecké a technické činnosti |
42 |
19 |
23 |
|
|
77 |
Činnosti v oblasti pronájmu a operativního leasingu |
2 |
2 |
|
|
|
79 |
Činnosti cestovních agentur, kanceláří a jiné rezervační a související činnosti |
5 |
5 |
|
|
|
80 |
Bezpečnostní a pátrací činnosti |
2 |
1 |
1 |
|
|
81 |
Činnosti související se stavbami a úpravou krajiny |
2 |
1 |
1 |
|
|
82 |
Administrativní, kancelářské a jiné podpůrné činnosti pro podnikání |
4 |
2 |
2 |
|
|
85 |
Vzdělávání |
25 |
7 |
18 |
|
|
86 |
Zdravotní péče |
3 |
1 |
2 |
|
|
88 |
Ambulantní nebo terénní sociální služby |
1 |
|
1 |
|
|
90 |
Tvůrčí, umělecké a zábavní činnosti |
3 |
3 |
|
|
|
93 |
Sportovní, zábavní a rekreační činnosti |
15 |
8 |
7 |
|
|
95 |
Opravy počítačů a výrobků pro osobní potřebu a převážně pro domácnost |
9 |
2 |
7 |
|
|
96 |
Poskytování ostatních osobních služeb |
29 |
12 |
17 |
|
|
G |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel |
11 |
11 |
|
|
|
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Téměř všichni živnostníci (98%) podnikají bez zaměstnanců, nebo své zaměstnance neuvádějí. Jedenáct podnikatelů zaměstnává do 5 zaměstnanců, jeden podnikatel zaměstnává více než 6 zaměstnanců (zaměření: stravování a pohostinství). Největší zaměstnavatel - živnostník je: Martin Vlk (10-19 zaměstnanců), ten však v obci nepůsobí. V obci Srubec působí se svým sídlem celkem 96 právnických osob (výkon podnikatelské činnosti).
Seznam právnických osob :
TechPort s.r.o. |
1A SERVIS, s.r.o. |
ML servis group s.r.o. |
SBK EKO, s.r.o. |
INSECO - výrobní družstvo |
3L TEAM České Budějovice |
JEZDECKÝ KLUB SAFÍR |
BaHa s.r.o. |
Obec Srubec |
Sdružení na podporu regionálního rozvoje |
Effect DISTRIBUCE s.r.o. |
SGRAFITO spol. s r.o. |
PKM CB s.r.o. |
Sdružení pro rozvoj obce Srubec |
MH CB s.r.o. |
JRK GARDA, s.r.o. |
Občanské sdružení přátel chatové oblasti Krkavec v chráněné krajinné oblasti Třeboňsko |
BRADRAS spol. s r.o. |
PLATINUM STAR s.r.o. |
FutureDent Laboratory s.r.o. |
AZIMAX s.r.o. |
KK reality s.r.o. |
TEVAC spol. s r.o. |
Autodoprava Jirák Jiří s.r.o. |
ADTL s.r.o. |
NELMO s.r.o. |
Finanční poradenství Pišnovi s.r.o |
Mateřská škola Srubec |
Subsidia, s.r.o. |
KP DENT s.r.o. |
ASSET FIRST spol. s r.o. |
KNB CB s.r.o. |
AK INVE s.r.o. |
Estate Invest CB s.r.o. |
EICB & ALGE s.r.o. |
WOLFRAM s.r.o. |
EA Estate s.r.o. |
EICB Finance s.r.o. |
Empire Invest CB s.r.o. |
EICB s.r.o. |
REKULTIVA AG s.r.o. |
EA Group s.r.o. |
EICB Holding s.r.o. |
EICB E Distribuce s.r.o. |
EICB Partners s.r.o. |
EA Property s.r.o. |
EA Real Estate s.r.o. |
EICB Global s.r.o. |
EICB Group s.r.o. |
ALG KOMPLEXX s.r.o. |
Gas & Oil Investment Group s.r.o. |
JOPA - OBALY s.r.o. |
AUTO MILDA CB s.r.o. |
STAVBY PS, s.r.o. |
Salon umění, o.s. |
LUSA CB s.r.o. |
SomeTies s.r.o. |
EURO - STAV Vimperk s r.o. |
SH ČMS - Sbor dobr. hasičů Srubec |
Eurotaxi České Budějovice s r.o. |
STAVZA s.r.o. |
ABC com s.r.o. |
ABC stavby s.r.o. |
Vladimír Jírů s.r.o. |
Spolek pro ochranu přírody a krajiny obce Kratušín, z.s. |
GAULAND s.r.o. |
PROARMIO s.r.o. |
Základní organizace Českého zahrádkářského svazu Pohůrka |
AGENDA s.r.o. |
M.L.Building Center, s r.o. |
C+C servis, s.r.o. |
TJ Stars Suché Vrbné z.s. |
HC HURICAN |
Harmonie - fashion |
HC Trendy, z.s. |
EFI - FOR ANIMALS z.s. |
HAUMMA s.r.o. |
Musher klub JCC, z. s. |
AcademiCon s.r.o. |
Cech fasádníků a štukatérů ve Srubci |
SAFIM s.r.o. |
Budějovický Oldtimer klub |
JŠ INTERIERY s.r.o. |
SENIOR, spol. s r.o. |
Myslivecký sp. Srubec, z.s. |
Ing. František Kopřiva s.r.o. |
ASKES s.r.o. |
HC MAX |
MERKAM s.r.o. |
CB Rent s.r.o. |
TJ Slavoj Srubec, z.s. |
M+M s.r.o. |
AKTIVHAUS s.r.o. |
CB Šrouby s.r.o. |
Srubec místo k životu, z.s. |
Zdroj: Individuální výpis z Registru ekonomických subjektů, ČSÚ k 23. 10. 2020
Klíčovou ekonomickou aktivitu reálně provozovanou v obci obec Srubec nemá, obec je zcela bez významného zaměstnavatele. Vzhledem k polohovým a funkčním charakteristikám obce (dominantní obytná funkce a mizící ekonomická funkce) je rozvoj ekonomiky přímo v obci vázán na spádová střediska se silnou pracovní funkcí.
V této kapitole jsou analyzovány základní infrastrukturální oblasti – technická a dopravní.
Srubec |
Celkem |
Přípoj na kanalizační síť |
žumpa, jímka |
vodovod |
plyn |
absolutně |
672 |
596 |
64 |
623 |
519 |
podíl v % |
88,69 |
9,52 |
92,7 |
77,23 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Srubec |
energie k vytápění |
způsob vytápění |
||||
|
pevná paliva (koks, dřevo, uhlí, uhelné brikety |
plyn |
elektřina |
ústřední |
kamna |
etážové |
podíl v % |
13,4 |
74,0 |
1,8 |
91,5 |
4,3 |
2,1 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Převládajícím typem energie je plyn (74%).
Rodinné domy budou vybaveny vlastními zdroji tepla, kde se předpokládá převážně využití paliva zemního plynu, v kombinaci s využitím obnovitelných zdrojů energie, případně omezeně i v kombinaci s elektrickou energií. Podobně budou vybaveny i menší objekty vybavenosti.
Zásobování elektrickou energií je v obci zajištěno plošně zajištěno skrze sítě nízkého a vysokého napětí.
Obec je plynofikována plošně s výjimkou několika ulic, kde je vytápění řešeno pevnými palivy a elektrickou energií.
Zásobování vodou v obci je v obecném hodnocení zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj. Při trendu snižování potřeby vody v domácnostech je kapacita vodojemu i pro současný výhledový stav obyvatel obce dostatečná. Problematický je technický stav vodojemu (morální a fyzické opotřebení), který vyžaduje kompletní rekonstrukci.
V centrální části obce je zavedena kanalizační síť pro odpadní vody (splašková a dešťová kanalizace). V souladu s územním plánem bude probíhat postupná dostavba oddílné kanalizace a realizace opatření zamezující natékání povrchových vod z extravilánu do kanalizační sítě, která je napojena na kanalizační síť Českých Budějovic a splaškové vody budou čištěny na ČOV České Budějovice.
Obec je z hlediska telekomunikací dobře pokryta signálem mobilních operátorů. Internetové připojení je zajišťováno mobilními (telefonními) operátory a dvěma místními poskytovateli. Pevný internet poskytuje Telefonica O2. Od r. 2021 je plánováno vybudování optické sítě TF net. Obec je vybavena sítí veřejného osvětlení a obecního rozhlasu. Obě sítě jsou funkční, avšak vyžadují s ohledem na opotřebení rekonstrukci a modernizace. Taktéž je třeba doplnění světelných a rozhlasových bodů.
Svoz a likvidaci komunálního odpadu zajišťuje společnost Marius Pedersen, a.s.. Svoz a třídění separovaného odpadu zajišťuje taktéž společnost Marius Pedersen, a.s. Obec disponuje sběrným dvorem (textil, pneumatiky, elektro). Vytříděné složky z odpadu jsou prodávány společnostem Elektrowin a.s., Asekol a.s. a Rema Systém a.s. Obec poskytuje občanům zdarma nádoby na Bioodpad. Svoz Bioodpadu zajišťuje firma Marius Pedersen a.s. V obci jsou nově vybudovány polopodzemní kontejnery. S rozvojem je nutné průběžně budovat další stanoviště a dle potřeby rozšiřovat kapacitu stávajících.
Běžná technická údržba obce je zajišťována vlastními pracovníky technických služeb obce. S ohledem na narůstající rozsah údržbových prací a fyzickou a morální opotřebovanost technického vybavení je nutné zajistit doplnění a modernizaci vybavenosti technických služeb obce.
Dopravní vzdálenost z centra Českých Budějovic na náves Srubce činí pouhých sedm kilometrů. Dopravní napojení na krajské město nicméně není ideální. Východní část zázemí Českých Budějovic je „oddělena“ trasou železnice a doprava z tohoto území je svedena do několika uzlů, kde vznikají v dopravní špičce dop. kongesce. Nespornou výhodou obce je napojení na městskou hromadnou dopravu Českých Budějovic, která funguje již od roku 1956 a je dotována z rozpočtu obce. Obec Srubec je obsluhována dvěma linkami MHD. Vzhledem k urbanistickému charakteru obce (protažení podél Ledenické ulice) se na území obce nachází hned šest zastávek. Všechny navržené obytné objekty v hranicích souvisle zastavěného území obce mají docházkovou vzdálenost MHD do 600 m. Frekvence spojů je ve všední dny okolo 30 minut v ranní a odpolední špičce, po zbytek dne pak 60 minut. O víkendu projíždí autobus jedenkrát za 90 minut.
Obec ve své správě zajišťuje údržbu, opravy a rekonstrukce místních komunikací. Obec má zpracovaný pasport místních komunikací.
Obec se nachází na dopravním tahu z měst Borovany a Ledenice do Českých Budějovic. Tato poloha je nevýhodná vzhledem k dopravnímu zatížení, které přináší tranzitní doprava. Intenzita dopravy na silnici II/157 dosahuje hodnoty 6 330 motorových vozidel na 24 hodin, z toho 873 činí těžká motorová vozidla[1]. Nepříznivou situaci může vyřešit přeložka krajské komunikace II/157, tzv. obchvat obce, který má za cíl vyvést tranzitní dopravu z intravilánu obce. Důležitost vybudování obchvatu souvisí také s plánovaným budováním dálnice D3. Plánovaná trasa D3 probíhá západně od Srubce a „oddělí“ obec od Českých Budějovic. Vybudování D3 zlepší dopravním napojení jak na nadregionální centra (Praha a Linec), tak na samotné České Budějovice díky dopravním stavbám souvisejícím s dálnicí. Na druhou stranu případné napojení stávající komunikace II/157 na dálnici by bylo zcela nevhodné vzhledem pravděpodobnému dalšímu navýšení intenzity dopravy v obci. Do územního plánu je zanesena trasa přeložky komunikace II/157 kopírující zástavbu ze severu. O vedení trasy však mezi občany neexistuje konsenzus.
[1] Zdroj: Zenkl CB s.r.o. (2011): Dopravní průzkum místní komunikace Stará Pohůrka – ČB Mladé
Bydlení
V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky domovního a bytového fondu obce.
Až na 2 obytné domy je obec zastavena rodinnými domy.
Rodinné domy disponují 669 bytovými jednotkami s podílem 650 obydlených.
Tabulka 10: Struktura domovního fondu
Srubec |
Rodinné domy |
Bytové domy |
||||
|
celkem |
obydlené |
neobydlené |
celkem |
obydlené |
neobydlené |
absolutně |
669 |
619 |
50 |
2 |
2 |
0 |
podíl v % |
92,5 |
7,5 |
100 |
0 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Trvale obydlených domů je v obci 621.
Tabulka 11: Dokončené byty v rodinných a bytových domech absolutně, 2015 - 2019
Rok |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Dokončené byty |
1 |
47 |
41 |
48 |
44 |
V rodinných domech |
1 |
46 |
41 |
48 |
44 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V letech 2015 – 2019 bylo celkem dokončeno 181 bytů ve 180 rodinných domech.
Výstavba rodinných domů v obci probíhá stále intenzivně.
Přehled občanské vybavenosti
Rozsah občanské vybavenosti je v obci pouze základní vzhledem k blízkosti Českých Budějovic, které plní obslužnou funkci pro široké území. Proto je vybavenost veřejnými i soukromými službami v obci menšího rozsahu oproti populačně stejně velkým obcím nacházejícím se v periferních oblastech. K dispozici Česká pošta partner. V obci není instalován žádný bankomat. V obci jsou lokalizovány následující zařízení občanské vybavenosti:
Vedle jmenovaných základních služeb se v obci nachází několik dalších drobných soukromých provozoven (např. kosmetika, masáže, zámečnictví). V obci nejsou umístěny žádné ordinace lékařů. V obci nejsou umístěna žádná zařízení sociálních služeb, řada služeb však může být zajišťována terénní formou v domácnostech uživatelů (např. terénní pečovatelská služba).
Přehled akcí pro veřejnost
V obci Srubec je díky aktivitě vedení obce a spolků pestrá nabídka akcí pro veřejnost. Jedná se o společenské/kulturní, sportovní, zábavní a další akce. Zvláštní pozornost je věnována dětem. Následující tabulka přináší přehled pravidelných akcí pořádaných obcí (některé ve spolupráci s dalšími subjekty v obci). V obci působí tři spolky (Hasiči, TJ Slavoj Srubec a Myslivci), dále je zde aktivní sdružení žen a klub matek.
Tabulka: Přehled každoročních obecních událostí
Leden/únor |
|
Květen |
|
Červen |
|
Srpen |
|
Září |
|
Říjen |
|
Listopad |
|
Prosinec |
|
Zdroj informací: OÚ Srubec
Ochrana přírody
Na území obce se nevyskytují žádná zvláště chráněná území. Ochrana přírodních hodnot je zajištěna zejména respektováním plánu územního systému ekologické stability (ÚSES) v rámci územního plánu obce. ÚSES je vymezen jako území se zvláštní ochranou. Tvoří ho vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných, avšak přírodě blízkých ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu. Hlavním smyslem ÚSES je posílit ekologickou stabilitu krajiny (viz zákon č. 114/1992 Sb.). ÚSES obce Srubec obsahuje celkem 15 ekologicky významných krajinných prvků lokálního až nadregionálního významu, které zabezpečují ekologickou rovnováhu území. Územní plán v maximální možné míře respektuje lesní plochy. Na druhou stranu z důvodu velké poptávky po bydlení dochází k výraznému záboru zemědělské půdy, často té nej vyšší kvality. Roste podíl umělých povrchů, který může nepříznivě ovlivňovat např. odtokové poměry v území. Výstavba negativně zasáhla i do geomorfologické struktury území tím, že došlo ke snížení Srubeckého kopce, aby zde mohla být realizována výstavba domů a nedošlo zároveň k překročení limitů daných leteckým provozem (odtěženo bylo 1 000 m3 zeminy). V neposlední řadě spolu s růstem populace narůstá dopravní zatížení obce, které negativně ovlivňuje kvalitu ovzduší a míru hluku v území (a mj. snižuje bezpečnost chodců).
V západní části obce se nachází rozsáhlá plocha bývalého odkaliště. Tato plocha je aktuálně nevyužívaná. Odkaliště leží na území tří obcí (Srubec, Staré Hodějovice a České Budějovice). V oblasti s ohledem na minulé využívání probíhá rekultivace, což následně vytváří prostor pro funkční revitalizaci celé lokality. Vzhledem k poloze lokality je zvažováno rekreační využití území. V ideálním případě by se mohlo jednat o společný projekt dotčených obcí s využitím nejen pro místní obyvatele, ale i pro účastníky cestovního ruchu jako nová atraktivita.
Obec Srubec je obcí silnicového typu se soustředěním zástavby a ekonomických aktivit (výroba, služby, občanská vybavenost) z velké části podél průjezdní komunikace. Zástavba v dalších lokalitách a částech obce může být charakterizována jako spíše obytná a rekreační. Zajištění příjemného vzhledu obce jako celku je komplikované rozlehlostí obce. Obec postrádá malebnost, působí spíše dojmem satelitní zástavby. Náves protíná frekventovaná silnice, není zde kostel. Díky poměrně komplikovaným územním charakteristikám centrální části obce nepůsobí náves příjemným dojmem. Z tohoto důvodu je žádoucí provést revitalizaci centrální části obce koncepčním způsobem (určení pojetí návsi, zpracování územní studie, popř. studie funkčního využití, realizace).
V obci Srubec se nachází několik historických památek. Těmi hlavními jsou: kaplička zasvěcená panně Marii, pomník občanům obce padlých v 1. světové válce a pomník na počest amerického pilota, který byl za 2. světové války sestřelen německými stíhači. Kromě památek stojí za to zmínit rozmanitost okolní krajiny vyzývající k pěší turistice po vyznačených stezkách, možnost rybaření na jednom ze čtyř místních rybníků či možnosti houbaření v přilehlých lesích (Srubec, 2007).
Hospodaření obce
Obec hospodařila do roku 2018 přebytkovým rozpočtem. V roce 2019 došlo ke schodku rozpočtu, což bylo způsobeno financováním nové ZŠ Srubec. Vyrovnané běžné výdaje do roku 2018 na průměrné úrovni přes 50% rozpočtu obce odpovídají realizovaným aktivitám a činnostem obce. Úsporné hospodaření obce v oblasti běžných výdajů poskytuje širší možnost k zapojení rozvojových prostředků obce. Tomuto trendu odpovídá jak vývoj kapitálových výdajů, tak tvorba rezerv z rozpočtových přebytků. K výraznému nárůstu kapitálových výdajů došlo v roce 2019 v souvislosti s projekty, jejichž náklady byly z 50% kryty investiční dotací (téměř stonásobný nárůst investičních dotačních příjmů). Obec je velmi aktivní a v posledních letech úspěšná v dotační politice. Ve sledovaných letech 2015-2019 přijala na dotacích (investičních a neinvestičních) celkem 38,01 mil. Kč, což je přibližná výše 1 celého ročního rozpočtu obce. S výjimkou roku 2017 tvořila obec rozpočtové rezervy. Hospodaření obce lze hodnotit velmi pozitivně, jako vyváženě z hlediska běžných a kapitálových výdajů, zodpovědné s nutnou mírou opatrnosti (tvorba přebytků - rezerv), s vysokou dotační úspěšností a to nejen v oblasti investic. Pozitivně lze hodnotit též vyšší míru zapojení nedaňových příjmů.
Tabulka: Vývoj rozpočtového hospodaření obce Srubec v letech 2015 - 2019 (v tis. Kč)
|
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Daňové příjmy |
1 |
22409 |
25569 |
28678 |
32601 |
37169 |
Nedaňové příjmy |
2 |
2098 |
2248 |
3060 |
3258 |
5184 |
Kapitálové příjmy |
3 |
920 |
1146 |
13 |
2 |
0 |
Neinvestiční přijaté dotace |
4 |
379 |
481 |
946 |
1318 |
646 |
Investiční přijaté dotace |
5 |
137 |
228 |
0 |
717 |
33 209 |
Příjmy |
6 |
25943 |
29673 |
32697 |
37896 |
76208 |
Běžné výdaje |
7 |
13124 |
13953 |
18263 |
21306 |
18909 |
Kapitálové výdaje |
8 |
8823 |
5532 |
9347 |
2385 |
67994 |
Výdaje celkem |
9 |
21947 |
19484 |
27610 |
23691 |
86902 |
Saldo příjmů a výdajů |
10 |
3996 |
10189 |
5087 |
14205 |
10694 |
Podíl kapitálových výdajů |
11 |
40,20% |
28,40% |
33,85% |
10,07% |
78,24% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech |
12 |
50,59% |
47,02% |
55,86% |
56,22% |
24,81% |
Zdroj: www.monitor.statnipokladna.cz
Organizace obce
Obecní úřad Srubec je složen ze starostky obce, místostarostky (neuvolněná), 4 pracovníků.
Obec zřizuje:
Obec provozuje internetové stránky www.srubec.cz. Webové stránky jsou nově zrekonstruované, obsahují vše potřebné. Občané mají možnost odběru novinek z www. Kromě toho jsou obyvatelé informování skrze informační vitríny, které jsou umístěny v různých lokalitách obce a místním rozhlasem.
Shrnutí výsledků dotazníkového šetření
Z výsledků dotazníkové šetření vyplývají následující souhrnné závěry.
Za pozitivní z hlediska rozvoje obce lze (dle vyjádření obyvatel obce) považovat:
Jako klíčové pro rozvoj obce v dalším období požadují obyvatelé obce z hlediska veřejné infrastruktury:
V oblasti komerčních služeb vnímají obyvatelé obce negativně:
Za perspektivní považují obyvatelé obce:
Podrobné výsledky jsou uvedeny v příloze Programu rozvoje obce.
Vyhodnocení předchozího PRO Srubec pro období 2012 - 2020
SPECIFIKACE PLNĚNÍ STRATEGICKÝCH CÍLŮ OBCE V NÁVRHOVÉM OBDOBÍ 2013-2020
SC1 - Rozvíjet kvalitu místních komunikací, doplňovat infrastrukturu pro chodce, zkvalitňovat spojení MHD s Českými Budějovicemi a reagovat na potřeby v oblasti technické infrastruktury |
PLNĚNÍ OPATŘENÍ STRATEGICKÉHO PLÁNU ROZVOJE OBCE V NÁVRHOVÉM OBDOBÍ 2013-2020
Opatření |
Aktivita |
Vyhodnocení realizace |
PRO 2021-2027 |
1.1 Rekonstrukcemístních komunikací
|
NEDEFINOVÁNO |
- 1x ročně - vypracování plánu oprav - realizace oprav komunikací – - Za Humny - K Hájovně (úsek mezi Za Humny a točnou MHD Srubec) - Dobrovodská (dostavba v úseku mezi ul. Lesní a Za Humny) - Polní
|
- v novém PRO bude pokračovat opatření u dalších místních komunikací (konkrétní seznam bude projednán)
|
1.2 Opravy a údržba místních komunikací |
NEDEFINOVÁNO |
- 1x ročně - vypracování plánu oprav - realizace oprav -přejezdní práh (bezpečnostní dopravní prvek – ul. J. Patočky)
|
- v novém PRO bude opatření pokračovat v dalších místních komunikací (konkrétní seznam bude projednán) |
1.3 Doplnění dopravní infrastruktury pro chodce (přechody, chodníky) |
Ledenická ul. - přechod u objektu „smíšenky“, prověřit možnost vybudování chodníku směr ČB |
- nerealizováno (po vypracování 13 projektů nebylo povoleno) |
|
Ulice U Rybníka – chodník + přechod pro chodce |
- zrealizováno |
|
|
Dobrovodská ul. - chodník |
- dostavba chodníku (úsek mezi ul. Lesní a Za Humny) |
||
Dolní ul. – chodník |
- nerealizováno |
|
|
Hodějovická ul. – chodník |
- nerealizováno |
- přesun do nového PRO
|
|
1.4 Posílení spojů městské hromadné dopravy |
Posílení spojů v ranní špičce (5:30 až 9:00 vč. Spojů „školního autobusu“ |
- realizováno a je průběžně aktualizováno dle potřeb občanů |
|
Úprava času odpoledních spojů po 14:00 hod. ve všední dny |
- realizováno a je průběžně aktualizováno dle potřeb občanů |
||
Prodloužení linky MHD do lokality Na Štětkách |
- zrealizováno (od 1. 6. 2020) |
||
1.5 Rozvoj odpadového hospodářství |
Hledání nových míst pro umístění kontejnerů na tříděný odpad (papír/plasty/sklo) |
- vybudování 12 stanovišť polopodzemních kontejnerů |
|
Průzkum názorů obyvatel na umístění kontejnerů na bio-odpad, elektro-odpad, tříděný odpad obecně |
- zrealizováno (biopopelnice poskytuje obec každému ke domu, na ostatní odpad vybudován sběrný dvůr) |
|
|
Zavedení obou služeb do nových lokalit |
- průběžně realizováno |
|
|
1.6 Rozvoj veřejného osvětlení a sítě místního rozhlasu |
Opravené stávající veřejné osvětlení a veřejný rozhlas a zavedené obě služby do nových lokalit |
- realizace v ulicích: U Rybníka, Za Humny, Ledenická (2. etapa v úseku od ulice Za Škardou po ulici Za Humny), Náves okolo hasičárny |
|
- rozvoj sítí místního rozhlasu do všech nových lokalit zrealizován a proběhla modernizace |
|
||
1.7 Obnova vybavení technických služeb |
Zajištění zázemí pro technické služby (zejména skladu a dílny s hygienickým zázemím pro pracovníky |
- zrealizováno (pronájem prostor pro technickou četu, vybudování zázemí s dílnou a kuchyňkou včetně WC) |
|
Obnova vozového a technického parku technických služeb obce |
- zrealizováno |
|
|
1.8 Rekonstrukce vodovodu a kanalizace |
NEDEFINOVÁNO |
- investice do rozvoje vodovodu a kanalizace dle aktuálního vývoje - stavební úpravy vodovodního řadu v místě křížení s Hodějovickým potokem v délce 25 m - výměna vodovodu včetně přípojek v ulici U Rybníka - stavební úpravy výtlačného vodovodního řadu |
SC2 - Nabídnout občanům zázemí pro kvalitní a pestré trávení volného času |
PLNĚNÍ OPATŘENÍ STRATEGICKÉHO PLÁNU ROZVOJE OBCE V NÁVRHOVÉM OBDOBÍ 2013-2020
Opatření |
Aktivita |
Vyhodnocení realizace |
PRO 2021-2027 |
2.1 Nerozšiřovat zastavitelné území pro bydlení v územním plánu obce
|
Zachování rozsahu zastavitelných ploch pro bydlení v územně plánovací dokumentaci min. roku 2020 |
- Neproběhlo rozšiřování zastavitelného území pro bydlení, neboť rozsah stávajících rozvojových ploch pro bydlení je vymezen v tak velkém rozsahu, že uspokojí potřeby výstavby nejen v horizontu strategie, ale i do dalších let |
|
2.2 Vybudování míst pro aktivní odpočinek – dětská hřiště, sportoviště |
Nalezení lokalit a investorů/sponzorů pro budování nových dětských hřišť a sportovišť |
- zrealizováno částečně - lokality byly vyhledány, v současnosti probíhá příprava |
- Lokalita Na Štětkách - Slunečná - Hodějovická |
2.3 Vybudování multifunkčního centra |
Hledání lokality a investora pro budování multifunkčního centra, vybudování multifunkčního centra |
- nezrealizováno, hledalo se řešení - probíhá příprava |
- pokračování v novém PRO |
2.4 Budování turistických stezek – stezky pro pěší a cyklotrasy |
Vytvořený plán Budování turistických stezek – stezky pro pěší a cyklotrasy |
- nezrealizováno |
|
2.5 Rozvoj společenského života v obci |
Každoroční vypracování plánu společenských/sportovních akcí obecního úřadu, souvisejícího plánu publicity + návrhu na spolupráci s okolními obcemi |
- průběžně realizováno |
|
2.6 Podpora spolkové činnosti |
Každoroční vyčlenění prostředků v rozpočtu obce na podporu spolkové činnosti, komunikace se spolky ohledně jejich potřeb |
- průběžně realizováno |
|
2.7 Zkvalitnění veřejných prostranství a přírodního prostředí obce |
Nalezení prostředků a realizace akcí: odbahnění rybníka na návsi a komplexní revitalizace návsi a realizace těchto akcí; apel na investory ve věci plánování a budování veřejných prostranství v lokalitách nových rodinných domů |
- průběžně realizováno (odbahnění rybníka Na návsi včetně komplexní revitalizace) |
- pokračování (odbahnění rybníka na Staré Pohůrce) |
2.8 Péče o kulturní dědictví |
Zrekonstruovaný Pomník padlých na Staré Pohůrce, vybudovaný pomník legionáře Jakuba Školy |
- částečně realizováno (rekonstrukce Pomníku na Staré Pohůrce) |
SC3 - Rozvíjet základní občanskou vybavenost obce |
PLNĚNÍ OPATŘENÍ STRATEGICKÉHO PLÁNU ROZVOJE OBCE V NÁVRHOVÉM OBDOBÍ 2013-2020
Opatření |
Aktivita |
Vyhodnocení realizace |
PRO 2021-2027 |
3.1 Výstavba nového pavilonu mateřské školy
|
Vybudování nového pavilonu MŠ |
- zrealizováno |
|
3.2 Vybudování kuchyně pro mateřskou školu |
Nalezení možností dotačního financování, detailní posouzení investice, vybudovaná vlastní kuchyně mateřské školy |
- zrealizováno |
|
3.3 Vybudování prvního stupně základní školy |
Nalezení možností dotačního financování, detailní posouzení investice, vybudování základní školy |
- zrealizováno
|
|
3.4 Rekonstrukce budovy obecní prodejny |
Zrekonstruovaná budova prodejny, zachování provozu prodejny, rozšíření o nové služby |
- částečně zrealizováno (proběhla rekonstrukce obecní prodejny, nebyly umístěny další služby) |
|
3.5 Podpora obecní knihovny |
Knihovna vybavená novým nábytkem, wi-fi připojení |
- zrealizováno |
Celkové vyhodnocení realizace Strategického plánu rozvoje obce na období 2013-2020
Hodnocení |
Počet opatření |
Specifikace |
Zcela splněno: |
10 (48 %) |
|
Částečně splněno / průběžné plnění: |
9 (43 %) |
|
Nesplněno: |
2 (10 %) |
|
Souhrnné hodnocení:
S ohledem na rozsah a strukturu plněných aktivit lze považovat realizaci Strategického plánu rozvoje obce za období 2014-2020 za jednoznačně úspěšnou Obec se zaměřila s ohledem na vývoj počtu obyvatel a demografické struktury na rozvoj dominantní funkce bydlení. Ve značném rozsahu realizovala doplnění a rozvoj technických podmínek bydlení (infrastruktura, dopravní dostupnost, řešení odpadů), velmi úspěšně zareagovala na další potřeby rostoucí obce a doplnila vzdělávací infrastrukturu a připravuje k realizaci aktivity směřující do volnočasové vybavenosti (venkovní zázemí). Obec průběžně zajišťuje péči o místní komunikace, včetně bezpečnosti doprav a veřejná prostranství. Rozsah plnění ambiciózního Strategického plánu rozvoje obce na období 2013-2020 je značný. Realizační prostor nezbyl pouze na budování cyklostezek a multifunkčního centra. Z hlediska rozvojových priorit obce se v realizovaném období nejednalo o prioritní aktivity. Na opatření, která byla plněna jen částečně, a jejichž význam se potvrdil i v aktuálně zpracovávaném programu rozvoje obce, bude navázáno v novém návrhovém období.
Společensky soudržná obec s kvalitní občanskou vybaveností pro rozvinutou funkci bydlení. |
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Předpokladem pro splnění těchto oprávněných nároků je:
Cíl : „1. Zajištění podmínek pro perspektivní rozvoj obytné funkce obce”
řešení dopravní infrastruktury (technický stav místních komunikací, parkování – perspektivně, komunikace pro bezmotorovou dopravu, dopravní bezpečnost), rozvoj vybavenosti pro předškolní a základní vzdělávání, zkvalitňování a doplnění sportovní, kulturní a volnočasové infrastruktury, podpora rozšíření nabídky sportovních, kulturních, společenských a volnočasových aktivit, včetně aktivit pro děti, aktivní činnost občanské společnosti, zvyšování výkonu veřejné správy,
Opatření : „1.1 Zkvalitnění infrastruktury obecních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.1 Rekonstrukce místních komunikací, včetně dopravního značení” |
- | |||
• konkrétní seznam bude projednán vždy na každé rozpočtové období |
„1.1.2 Opravy a údržba místních komunikací” |
- | |||
• Řešení dopravy v klidu regulace parkování automobilů v obci • výstavba nových parkovacích ploch (výběr lokalit, projektová příprava) |
Opatření : „1.2 Zajištění dopravní bezpečnosti v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.1 Zajištění bezpečnosti bezmotorové dopravy” |
- | |||
• realizace opatření pro zajištění bezpečnosti chodců a cyklistů • realizace dopravně-bezpečnostních opatření na průjezdních silničních komunikacích (chodníky, přechody pro chodce, měření rychlosti) silnice č. II/157 (ul. Ledenická) ul. Hodějovická |
„1.2.2 Podpora vybudování obchvatu obce” |
- | |||
• omezení průjezdní dopravy, zvýšení dopravní bezpečnosti, zklidnění centrální části obce |
Opatření : „1.3 Zkvalitnění technické infrastruktury a služeb” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.3.1 Rozvoj odpadového hospodářství (průběžné budování nových stanovišť polopodzemních kontejnerů na tříděný odpad a příp. rozšiřování kapacity stávajících” |
- | |||
„1.3.2 Rozvoj veřejného osvětlení a sítě místního rozhlasu (modernizace a další rozšiřování)” |
- | |||
„1.3.3 Obnova vybavení technických služeb” |
- | |||
„1.3.4 Rekonstrukce vodojemu” |
- | |||
Opatření : „1.4 Rozvoj vzdělávací infrastruktury a služeb” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.4.1 Doplnění vzdělávací infrastruktury” |
- | |||
• dobudování tělocvičny k základní a mateřské škole • dobudování kuchyně s jídelnou k základní a mateřské škole • rozšíření MŠ Horní o další budovu • Rozšíření ZŠ na úplnou ZŠ |
„1.4.2 Doplnění nabídky preventivních a osvětových programů a programů dalšího vzdělávání” |
- | |||
• využití kapacit vzdělávací infrastruktury mimo školní vyučování |
Opatření : „1.5 Doplnění nabídky zájmových a rekreačních aktivit” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.5.1 Vybudování venkovního zázemí pro sport a volný čas” |
- | |||
• zázemí pro aktivní odpočinek (dětská hřiště, sportoviště, sportovní mobiliář, prvky moderních sportovních odvětví – workout, parkour) lokalita Na Štětkách lokalita Slunečná ul. Hodějovická • vybudování cvičiště pro hasičský sport (výběr lokality, projektová příprava, realizace) |
„1.5.2 Vybudování multifunkčního centra” |
- | |||
• vnitřní kulturně-společenské zázemí obce – rozšíření budovy hasičské zbrojnice |
„1.5.3 Vytváření podmínek pro rozvoj zájmových a volnočasových aktivit” |
- | |||
• podpora rozvoje organizovaných sportovních a zájmových aktivit (kroužky pro děti) • podpora rozšíření nabídky kulturních a společenských akcí • podpora rozvoje aktivit občanské společnosti |
„1.5.4 Revitalizace veřejných prostranství” |
- | |||
• zkvalitnění veřejných prostranství a přírodního prostředí obce odbahnění rybníka na Staré Pohůrce rekultivace a revitalizace území bývalého odkaliště (společný projekt města České Budějovice a obcí Srubec a Staré Hodějovice) revitalizace centrální části obce (specifikace pojetí, územní řešení, realizace) |
Opatření : „1.6 Posílení výkonu veřejné správy obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.6.1 Personální posílení obecního úřadu” |
- | |||
• rozšíření personální kapacity obecního úřadu (sekretariát starostky) |
„1.6.2 Rekonstrukce a rozšíření prostor budovy obecního úřadu” |
- | |||
Cíl : „2. Podpora rozvoje ekonomické funkce obce”
vytváření podmínek pro rozvoj podnikání (prostorové, informační, propagační), podpora rozvoje služeb komerční vybavenosti,
Opatření : „2.1 Podpora rozvoje komerční vybavenosti v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.1 Vytváření podmínek pro rozvoj služeb v obci” |
- | |||
• vytváření prostorových podmínek pro rozvoj komerční občanské vybavenosti • zmapování podnikatelské základny v obci • propagace podnikatelských subjektů obcí (web, tisk, obecní akce) • spolupráce obce s podnikateli (společné akce) |
Program rozvoje obce Srubec ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2021 - 2027. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce a pomáhat obci při získávání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2040.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starostka obce. Ta bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starostka obce je zodpovědná také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2027. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starostka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2014-2020 /n+3/, OP 2021 - 2027). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.