Program rozvoje městysu Drnholec na období od 2018 do 2026

Program rozvoje městyse Drnholec
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje městyse
Drnholec
Obecní znak

na období let
2018 - 2026

Program rozvoje obce byl schválen zastupitelstvem městyse Drnholec dne 29. června 2021 usnesením č. 14/7.

Úvod

Program rozvoje městyse Drnholec je základním plánovacím dokumentem městyse

zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje městyse. Formuluje představy o budoucnosti městyse a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout. Slouží zejména jako manuál pro řízení rozvojových činností městyse (při rozhodování zastupitelstva, při přípravě projektů, při tvorbě rozpočtů). Slouží i jako informační materiál pro občany a subjekty působící v obci. Program rozvoje zvyšuje připravenost městyse k podávání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky.

Program rozvoje městyse (PRM) je zpracován na roky 2018 – 2026, tj. na 8 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj města je formulován ve strategické vizi pro období cca 20 let (přibližně do roku 2035, což odpovídá realizaci 2 návazných PRM).

Program rozvoje městyse je tvořen analytickou částí (charakteristika města, SWOT analýza, vyhodnocení dotazníkových šetření) a návrhovou částí (vize, opatření a aktivity, podpora realizace).

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika městyse

1. Území

Městys Drnholec se nachází v okrese Břeclav v Jihomoravském kraji. Leží přibližně 14 km západním směrem od města Mikulov na začátku Novomlýnských nádrží. Zástavba se rozkládá na mírné vyvýšenině.

Drnholec spadá do správního obvodu obce s rozšířenou působností Mikulov. Obec má pouze jednu část a je tvořena jedním katastrem (hranice katastru je na níže uvedeném obrázku vyznačena červenou čárou).

 

 

Celková rozloha obce činí 3518 hektarů. Obec patří svou rozlohou mezi výrazně větší obce. Průměrné území obce v České republice zaujímá 1261 ha, v Jihomoravském kraji potom 1070 ha.

 

 

Drnholec je velmi stará osada a lidé se zde usazovali již od neolitu. Obec je zmiňována poprvé v roce 1046 –  nedlouho po tomto roce daroval kníže Břetislav I. Drnovice (tak je nazýván Drnholec v nejstarších listinách) staroboleslavské kapitule. Obec je připomínána v roce 1240 v souvislosti s Vilémem z Drnholce. Ve 13. století byl postupně osídlen německými kolonisty a Drnholec získával charakter městečka spravovaného měšťany. Městys byl vyhlášený organizací trhů a spoluprácí na rozvoji vzniku řemeslné výroby. Drnholec měl také právo soudní včetně práva hrdelního. V roce 1601 udělili Drnholci bratři z Tieffenbachu právo správy sirotčího majetku. V 18. století přechází zdejší panství pod nadační správu a je zřízen nadační velkostatek.

Významnými změnami v obci si Drnholec prošel ve 20. století především k závěru druhé světové války, kdy se zcela změnil charakter malebného městečka. V důsledku boju o Drnholec bylo ze 749 domů zničeno 145 a dalších 250 těžce poškozeno. Na konci 70. let bylo okolí městyse ovlivněno výstavbou vodního díla Nové Mlýny.

 

2. Obyvatelstvo

Celkový počet obyvatel městyse Drnholec k 31. 12. 2018 činil 1 808. Aktuálně v roce 2021 žije v Drnholci 1820 občanů. Počet obyvatel od roku 2009 pozitivně mírně stoupá. V dlouhodobém horizontu však není současný nárůst nějak výrazný.

 

Vývoj počtu obyvatel obce Drnholec v letech 2009 - 2018
Vývoj počtu obyvatel obce Drnholec v letech 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ


Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Drnholec od roku 1910
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Drnholec od roku 1910
Zdroj: ČSÚ

Ke konci roku 2018 bylo 16,9 % obyvatel obce ve věku do 15 let, 66,3 % ve věku 15 – 64 let a 16,8 % obyvatel obce bylo starších 65 let. Při srovnání počtu seniorů a počtu dětí do 15 let (tzv. index stáří v hodnotě 99) mírně převažují děti, což je při současném demografickém vývoji pozitivní. Ve srovnání s ČR je výrazně nižší. 

Věková struktura obyvatel obce Drnholec v roce 2018
Věková struktura obyvatel obce Drnholec v roce 2018
Zdroj: ČSÚ



Věkové poměry v obci Drnholec

 Počet obyvatel v roce 20180-14 let (%)65 a více let (%)Index stáří
Drnholec 1 808,00 16,87% 16,81% 99,67
ORP MIKULOV 20 130,00 14,71% 16,10% 121,73
Okres Břeclav 115 906,00 15,21% 19,43% 127,74
Jihomoravský kraj 1 180 036,00 15,92% 19,68% 123,61
ČR 10 648 279,00 15,90% 19,59% 123,25


Zdroj: ČSÚ


 

 

3. Hospodářství

Ekonomická situace

Ke konci roku 2016 bylo v obci registrováno 363 aktivních ekonomických subjektů, z nich 53 podnikalo v zemědělství, 46 ve zpracovatelkém průmyslu, 89 ve stavebnictví, 61 v obchodě a službách, 22 v ubytování, stravování a pohostinství. 

Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Drnholec v roce 2013
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Drnholec v roce 2013
Zdroj: ČSÚ

Z tabulky níže je patrné, že v obci je výrazný podíl obyvatel zaměstnáných v zemědělství a lesnictví. Naopak je zde nižší míra služeb oproti průměru vyšších správních celků.

Struktura zaměstnanosti v obci Drnholec podle odvětví v roce 2011 (%)

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Drnholec 12,96% 39,86% 40,70%
MIKULOV 8,27% 36,63% 45,00%
Jihomoravský kraj 2,87% 31,91% 55,17%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%

Zdroj: ČSÚ

Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Drnholec v roce 2013

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 22 34,44%
10-49 malé podniky 3 0,83%
50-249 střední podniky 1 0,28%
250 a více velké podniky 0 -
nezjištěno - 234 64,46%

Zdroj: ČSÚ

Trh práce

Počet ekonomicky aktivních osob v Drnholci ke konci roku 2016 byl 834. Podíl nezaměstnaných osob činil v Drnholci v listopadu 2017 4,1 %, bylo zde 79 dosažitelných uchazečů o zaměstnání ve věku 15 – 64 let. Z toho 1/3 tvoří ženy. Nezaměstnanost v obci je mírně vyšší v porovnání s hodnotami na úrovni ČR (2,8 %). 

Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ

 

Vyjíždění do zaměstnání

Do zaměstnání mimo Drnholec vyjíždí podle sčítání lidu v roce 2011 celkem 444 občanů. Mimo území republiky 22 občanů, do jiných krajů 19 osob. Do Mikulova dojíždí 132 občanů, do Brna 106, do Novosedel 40, do Pohořelic 23, do Hrušovan nad Jevišovkou 16, do Břeclavi 13, do Valtic 11.

 

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura

V obci je vybudován veřejný vodovod. Jeho majitelem je VAK Břeclav, a. s., jehož akcionářem je i obec. Obec je kompletně plynofikována. V obci je vybudována jednotná dešťová i splašková kanalizace napojená na čistírnu odpadních vod (kapacita 2020 ekvivalentních obyvatel). Je třeba řešit lokální problémy s kanalizací v oblastech ul. Hrušovanská a pod zámkem. Obecní rozhlas byl v nedávné době modernizován na bezdrátovou technologii.

Do obce není přiveden optický kabel s možným připojením obyvatel obce na internet a kabelovou televizi.

Součástí systému pravidelného svozu odpadů od domu je komunální odpad, plasty, papír a bioodpad. V obci je rozmístěno 11 sběrných míst na sklo, plast, papír a jedno na textil. K dispozici je sběrný dvůr, kde lze umístit všechny kategorie odpadu včetně omezeného množství stavební suti, nebezpečného odpadu apod. Obec je zapojena do inteligentního systému nakládání s odpady.

Dopravní infrastruktura

Pro silniční dopravu je klíčová silnice č. II/424 Hrušovany – Mikulov, procházející v podstatě středem území obce. Na tuto komunikaci se napojují silnice třetí třídy 4154 (Litobratřice) a silnice čtvrté třídy 39613 (Brno) a několik místních komunikací.

Aktuálně obec trápí havarijní stav silnice na Brno na ulici Brněnská v úseku od začátku obce po křižovatku s Husovou, která je v majetku SÚS Jihomoravského kraje.

Místní komunikace a chodníky se postupně opravují. Některé jsou již za svojí životností a je třeba jejich postupná oprava. Prioritní je oprava komunikací včetně chodníků na ul. Husova, Tyršova, Dyjská.

Je potřeba dobudovat některé komunikace a chodníky. Jedná se především o komunikace na ul. Husova, v Akátí a chodníky na ul. Brněnská, Dělnická, Wolkerova, Janečkova.

Obcí prochází Moravská vinná cyklosteska, která mimo obec vede luhem k soutoku do obce Jevišovka. Obec leží mimo hlavní cyklistické trasy. Výrazně by pomohlo vybudování cyklistické trasy na levé hrázi podel řeky Dyje a napojení na cyklotrasu vedoucí z Pasohlávek. Jedná se o biologicky velmi zajímavou oblast s výskytem velkého množství vodního ptactva a příjemnou lužní krajinou.

Zdroj: Mapy.cz

Dopravní obslužnost

Drnholec leží v zóně 555 integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a je napojena přímo na dvě autobusové linky 174 (Mikulov – Hrušovany nad Jevišovkou) a 530 (Vranovice – Drnholec). Linky by mohly být lépe časově nastaveny s ohledem na dojíždění za prací z obce. Obci chybí přímé spojení do Pohořelic, kde je významné množství pracovních míst a výskyt služeb.

V obci se nachází dvě zastávky autobusové dopravy. U hlavní zastávky je vybudován přístřešek. V obci není zastávka železniční dopravy. Nejbližší je v obci Novosedly, případně Jevišovce (Břeclav – Znojmo).

5. Vybavenost městyse

Bydlení

Podle sčítání lidu, domů a bytů bylo v Drnholci v roce 2011 celkem 561 domů, z toho 460 rodinných a 27 bytových domů. 74 domů bylo neobydlených (13,2 %, podprůměrný podíl v porovnání s Jihomoravským krajem i ČR). Některé z nich jsou využívány k rekreaci.  V posledních 6 letech (2009–2015) bylo v Drnholci dokončeno 36 bytů (jedná se především o byty v rodinných domech).

Obec vlastní 14 bytů. V územním plánu jsou vymezeny pozemky pro výstavbu domů v oblasti Pod sýpkou, je však nutné vybudovat infrastrukturu. Aktuálně se zpracovává projektová dokumentace. Obec v současné době nedisponuje zasíťovanými volnými pozemky pro výstavbu. Je velké množství zájemců o výstavbu v obci. 

Občané pozitivně hodnotí klidný život v obci, blízkost přírody a aktivní kulturní život.

Veřejné služby

Městys je zřizovatelem příspěvkové organizace Základní škola a mateřská škola Drnholec. Součástí školy jsou základní škola, školní družina, školní klub, školní jídelna při ZŠ, výdejna v MŠ Drnholec, mateřská škola v Drnholci.

Mateřská škola Drnholec má kapacitu 74 dětí ve třech třídách. Kapacita je plně obsazena. Dvě třídy jsou umístěny v budově na Hrušovanské ulici, třetí třída je v přízemí budovy základní školy na Svatoplukově ulici. MŠ navštěvují děti z Drnholce ve věku 2,5 – 7 let. Budova MŠ na Hrušovanské ulici je zateplena, má novou střechu i okna, financováno z dotačních titulů.  V roce 2021 bude dokončena projektová dokumentace k vnitřní rekonstrukci budovy, která má nevyhovující elektroinstalaci, podlahy a vnitřní uspořádání prostor, které zčásti nevyhovují současným hygienickým požadavkům na provoz MŠ. Areál MŠ zahrnuje také zahradu s hracími prvky a pískovištěm a veřejné dětské hřiště, které bylo vybudováno z prostředků městyse v roce 2017 a v dopoledních hodinách je využíváno dětmi z MŠ. Třetí třída MŠ, odloučené pracoviště, je umístěna v přízemí staré budovy ZŠ. Úpravu těchto prostor opět hradil zřizovatel. Děti, převážně předškoláci, mohou spolu s dětmi ze školní družiny využívat Oranžové hřiště, které bylo vybudováno z dotačních peněz Nadace ČEZ a uvedeno do provozu v roce 2017. Mimo areál školek je ještě jedno hřiště na ulici Brněnská.

Základní škola má kapacitu 500 žáků, v současné době ji navštěvuje 255 dětí z Drnholce, Jevišovky, Nového Přerova a Novosedel v 1. - 9. ročníku.  Původní budova školy byla přístavbou rozšířena v roce 1982 o pavilon školních družin, odborných učeben, kmenových tříd pro 2. stupeň, později byla přistavěna i tělocvična. V roce 2009 - 2011 byla celá budova z dotací zateplena a byla vyměněna okna. Došlo také k výměně topení. Kotelna na tuhá paliva byla odstavena, budova je vytápěna zemním plynem. Postupně se modernizuje vybavení tříd (nábytek, projektory, wi-fi), školní jídelny, školních družin, které bylo financováno jak z dotací, tak z prostředků zřizovatele. V nadcházejícím období je nutná rekonstrukce odborných učeben: fyziky a chemie, přírodopisu, počítačové učebny (zcela nevyhovující počítačové vybavení).  Většina budovy potřebuje opravu podlah a postupnou výměnu radiátorů. V horizontu 5 – 10 let musíme počítat s opravou střech (stará budova, rovná střecha) a rekonstrukcí tělocvičen (podlahy, nářadí). Aktuálně probíhá rekonstrukce sportovního hřiště v areálu školy.

Působí zde jednou týdně praktický lékař. Za lékařem pro děti a mládež se dojíždí zejména do Novosedel a Pohořelic. V obci je stomatologická ordinace.

V Drnholci se nenachází žádné klasické zařízení sociální péče. Městys se přímo nepodílí na zajištění sociálních služeb v obci. Finančně přispívá na činnost G-centra Mikulov, které zajišťuje domov pro seniory, terénní a pečovatelskou službu a odlehčovací péči. Dálkově zde působí také pečovatelská služba Oblastní charita Brno.

Život v obci

Kulturní akce se pořádají v obecním kulturním domě (sále a kinosále), který byl v nedávné době nově postaven na ul. Lidická. V obci se pravidelně konají hody. Hlavní program probíhá vždy v areálu TJ Dynama Drnholec.

Pro sportovní akce je využívána školní tělocvična. V areálu školy je i venkovní sportoviště, které je aktuálně rekonstruováno.

V obci působí následující spolky:

  • TJ Dynamo Drnholec (má zázemí na hřišti),
  • Dětský folklorní spolek Jarabáček,
  • Aktivní důchod v Drnholci z.s,
  • Drnholecká chasa z.s.
  • Myslivecký spolek Drnholec (zázemí má na vlastních prostorech). Spolek nemá vlastní honitbu.
  • Sbor dobrovolných hasičů Drnholec,
  • LMK Drnholec,
  • Spolek rodičů a přátel školy Drnholec,
  • Sbor pro občanské záležitosti (působí pod záštitou OÚ Drnholec (nejedná se o spolek), náplní práce je vítání občánků, příprava vánoční besídky pro seniory ve spolupráci s MŠ a ZŠ).

Obec zřizuje místní knihovnu.

Drnholec má vlastní hřbitov. Hřbitov měl původně v opěrné zdi malby, které jsou v současné době v havarijním stavu a vyžadují renovaci. Nedávno bylo v zadní části vybudováno kolumbárium. Počet míst je aktuálně dostačující.

Kulturní památky

Nejvyšší dominantou obce je památkově chráněný kostel. Byl vybudován v letech 1750 – 1757 podle návrhu Františka Antonína Grimma (1710 – 1784). Základní kámen ke stavbě kostela byl položen 12. května 1750. Náklady na stavbu kostela nesl městys společně s obcemi Brod nad Dyjí a Novosedly s přispěním vrchnosti. V roce 1757 byly přeneseny zvony ze staré věže v sousedství. Na kůru jsou varhany o 22 rejstřících z 2. poloviny 18. století od varhanáře J. Silberbauera. Patří mezi umělecká díla první třídy. Po napoleonských válkách byly značně poškozené varhany opraveny, varhanní skříně byly dozdobeny zlacenými akantovými rozvilinami. V roce 1945 byly varhany poškozeny, část píšťal byla odcizena. Nynější kostel stojí vedle původního gotického kostela. Protože byl příliš malý, rozhodli se drnholečtí pro stavbu kostela většího. Starý kostel byl přestavěn na nynější faru. Kostel byl těžce poškozen na konci druhé světové války. Rekonstrukce byla provedena v letech 1950 – 51. V současné době je kostel průběžně opravován.

Budova bývalé radnice je památkově chráněným renesančním objektem, jejíž stavební vývoj sahá do 16. století, ačkoliv byla zejména klasicistně přestavěna. Její poslední novodobá, architektonicky sterilní stavební úprava pochází z poválečného období. Přesto má budova několik cenných prvků. Kromě malebnosti budovy samotné se jedná o soubor cenných renesančně klenutých interiérů, jak ve sklepě, tak i v přízemí a dílem i v patře budovy. Dále vyniká pozoruhodnou plochostropou někdejší radní síní. Na novodobě přefasádovaných průčelích zaujme pozdně renesanční lištový portálek zrušeného vstupu do sklepa a soudobá datovací deska s letopočtem 1591. Při statickém zajišťování objektu v roce 2008 byl v radní síni odkryt zdobený malovaný strop s motivem vinné révy. V roce 2011 byla budova zrekonstruována. V současné době je v budově  obřadní síň. Sklep se  pronájímá na společenské akce a oslavy.

V letech 1714 – 1715 zasáhla Drnholec jen okrajově epidemie moru. Z vděčnosti bylo zahájeno budování morového barokního mariánského sloupu, který byl dokončen v roce 1718. Jeho autorem je třebíčský sochař Štěpán Pagan. Za jeho nejvýraznější práci se považuje právě morový sloup v Drnholci. Je zhotoven z lasturnatého vápence přivezeného z Rakouska z oblasti Eggenburgu. Drobná architektura se sochami, zapsaná v seznamu nemovitých kulturních památek, ležící uprostřed rozšířené části někdejšího tržiště. Podnož, která je vyzděná z cihel, vykazuje čtyřboký půdorys s rohy zdůrazněnými dvakrát odstupňovanými pilíři, završenými římsou. Na podnoži je čtyřboký sloup dekorovaný reliéfními obláčky s  okřídlenými hlavičkami andělíčků, ukončený bohatou kompozitní hlavicí nesoucí Immaculatu. Rohové pilíře podnože jsou zatíženy figurami svatých: sv. Jan Nepomucký, sv. Šebestián, sv. Florián a sv. Josef. Sloup měl být krátce po druhé světové válce novými obyvateli odstraněn, zabránil tomu tehdejší katolický  kněz František Vašek. V nedávné době byla zrekonstruována chybějící tesaná kuželková balustráda.

Fara byla přestavěna z někdejšího raně gotického kostela koncem 16. století. Budova fary se zajímavými valenými lunetovými klenbami, většinou hřebínkovými, náleží k nejstaršímu architektonickému základu městečka a připomíná jako jediná dosud stojící památka jeho raně gotický horizont. Ve fasádě zůstala v náznaku zachována gotická, barokní a renesanční okna a raně barokní okřídlené hlavičky andělů. Na západním průčelí je zřetelný bývalý hlavní vstup gotického kostela, jenž je lemován symetrickými skarpy – pozůstatky odbourané věže. Nad bývalým vstupem je osazena reliéfní, z kamene tesaná raně barokní kartuše rámující rodový znak Tiefenbachů (čtvrcený štít s prsním štítkem, ve dvou čtvrtinách stojící jednoocasý lev, prsní štítek se svislým trojdělením).

V katastru Drnholce se nachází množství drobných sakrálních staveb a některé z nich vyžadují opravy.

 

 

 

 

 

6. Životní prostředí

Struktura využití půdy
Struktura využití půdy
Zdroj: ČSÚ

Rozloha katastru městyse Drnholec činí 3518 hektarů. 62,1% z této plochy zaujímá orná půda. Tyto hodnoty dokumentují výrazně zemědělský charakter území. Podíl zemědělské půdy v ČR činí 53,7% (orná půda zabírá pouze 38,3% území), v Jihomoravském kraji je pro zemědělské účely využíváno 59,5 % (zorněno je 49,4%). Z hlediska typu využití jsou dominantní vinice, které se rozkládají na 4 % plochy. Lesní porost zabírá rozlohu 15,7% a vodní plochy 5% (176 ha).

V oblasti luhu se nachází evropsky významná lokalita Natura 2000. Lokalita je výjimečná především výskytem kuňky ohnivé (Bombina bombina) s vyšší početností na jižní Moravě a výskytem brouka lesáka rumělkového (Cucujus cinnaberinus). 

Obec se v okolí intravilánu potýká s výskytem drobných černých skládek. Oblast mezi zámkem a řekou východně od obce je zatížena skládkou komunálního odpadu, která zde byla zřízena v 70. - 80. letech 20. století, kdy docházelo k zasypání původního ramene řeky Dyje.

I přes vybudovanou kanalizaci a čističku odpadních vod jsou nutné opravy kanalizace.

Obec v minulých letech realizovala projekt na rozšíření územních systémů ekologické stability v extravilánu.

Zeleň v obci je třeba soustavně doplňovat především solitérními stromy.

 

 

7. Správa městyse

Obecní úřad a kompetence obce

Obecní úřad Drnholec je obecním úřadem s přenesenou působností. Nachází se zde matrika a stavební úřad. Ostatní agendy vyřizuje Městský úřad obce s rozšířenou působností Mikulov.

Ze zastupitelstva je uvolněným zastupitelem pouze starosta. Zastupitelstvo se schází 4x ročně. Rada se schází každých 14 dní. Obec zaměstnává účetní, referentku majetkoprávní, referentku stavebního úřadu, matrikářku, administrativní pracovnici, pracovníka na čistírně odpadních vod, dva pracovníky pro úklid a údržbu zeleně a uklízečku. Obec při úklidu obce a údržbě veřejných ploch zeleně využívá pracovníků z úřadu práce. Prostory obecního úřadu nejsou bezbariérové – do patra je horší přístup pro starší obyvatele a maminky s dětmi. Obec vydává 4 x ročně zpravodaj Drnholecký občasník.

Územní plán obce je z roku 2000 a má 6 změn, poslední je z roku 2015. Nový územní plán se zpracovává a měl by být hotový do konce roku 2022. Obec má realizovány komplexní pozemkové úpravy.

Obec je členem DSO Mikulovsko a DSO Čistší střední Podyjí, dále také Svazu měst a obcí ČR. Území obce je součástí Místní akční skupiny Mikulovsko.

Hospodaření a majetek obce

Obec Drnholec zpravidla hospodaří s přebytkovým rozpočtem. 

Vývoj rozpočtového hospodaření obce Drnholec v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)

 2009201020112012201320142015201620172018
Daňové příjmy 14 990 15 204 15 808 16 738 21 594 23 393 23 957 26 594 29 858 33 365
Nedaňové příjmy 2 123 3 837 3 809 3 995 4 632 3 857 3 445 3 644 3 791 3 832
Kapitálové příjmy 868 2 397 1 051 1 392 1 662 1 066 3 273 7 301 6 991 3 150
Neinvestiční přijaté dotace 6 066 6 925 12 451 4 640 3 012 2 650 47 534 2 219 2 977 4 286
Investiční přijaté dotace 9 656 6 120 610 600 570 994 147 2 273 1 000 5 701
Příjmy 33 702 34 483 33 729 27 364 31 470 31 959 78 356 42 031 44 618 50 334
Běžné výdaje 17 400 19 191 29 969 22 039 25 564 21 202 63 158 18 248 22 921 21 903
Kapitálové výdaje 11 984 18 746 2 843 2 608 2 585 5 138 15 824 6 054 1 571 34 006
Výdaje celkem 29 384 37 937 32 812 24 647 28 149 26 340 78 982 24 302 24 492 55 909
Saldo příjmů a výdajů 4 318 -3 454 918 2 717 3 321 5 619 -625 17 728 20 126 -5 575
Podíl kapitálových výdajů 40,78% 49,41% 8,66% 10,58% 9,18% 19,51% 20,03% 24,91% 6,41% 60,82%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 51,63% 55,65% 88,85% 80,54% 81,23% 66,34% 80,60% 43,42% 51,37% 43,52%


Zdroj: ČSÚ

V roce 2015 dominoval na straně příjmů přijatý transfer dotace na prvky ÚSES. Daňové příjmy se na celkových příjmech nejvíce podílely v roce 2016. Nedaňové příjmy jsou pak nejrůznější poplatky stanovené místní vyhláškou, poplatky za pronájmy majetku obce a úroky. Kapitálové příjmy jsou spíše nárazovou a okrajovou záležitostí, kdy obec nejčastěji prodává menší pozemky občanům nebo podnikatelům na jejich žádost.

Podíl kapitálových (investičních) výdajů kopíruje dotační příjmy. Saldo běžných příjmů, což je rozdíl běžných příjmů (1) a běžných výdajů (2), představuje částku, kterou obec může použít na investiční výdaje, na spolufinancování získaných dotací nebo na splácení svých závazků aniž by si musela brát další půjčku nebo prodávat svůj majetek. Tento ukazatel můžeme nazvat i tzv. dluhovou kapacitou.

(1) Běžné příjmy jsou příjmy, které se víceméně každoročně opakují. Jedná se o součet daňových příjmů, nedaňových příjmů a nárokových transferů. Do běžných příjmů naopak nepatří nenárokové transfery nebo kapitálové příjmy z prodeje majetku.

(2) Běžné výdaje jsou výdaje, které se každoročně opakují. Souvisí s běžným hospodařením obce. Do běžných výdajů nepatří např. výdaje na pořízení majetku (kapitálové výdaje).

Městys Drnholec vlastní vedle budovy obecního úřadu ještě budovy mateřské školy, základní školy, staré radnice, nového kulturního domu a bývalého kulturního domu. Obec vlastní budovy pro bydlení a drobné služby, dvě na náměstí Svobody, další na ul. Husova, na ul. Brněnská.

Obec vlastní ještě dvě sportoviště, veřejné kanalizační stoky, budovu a areál ČOV. Dále je v majetku obce řada dílčích pozemků, jejichž rozložení je znázorněno na následujícím obrázku.

 

A.2 Východiska pro návrhovou část

Východiska pro návrhovou část jsou zpracována zejména na základě poznatků z charakteristiky obce a závěrů dotazníkového šetření názorů obyvatel. Zachycují základní (klíčové) podněty pro návrhovou část, a to zejména silné stránky (pozitiva), rozvojové faktory, slabé stránky (negativa) a problémy jako vnitřní faktory ovlivnitelné obcí. Vnější faktory (příležitosti a ohrožení) vychází z posouzení obecných i konkrétních politických, ekonomických, sociálních, technologických, environmentálních a legislativních vlivů, které mohou mít dopad na rozvoj obce.

V průběhu února a března roku 2018 proběhlo dotazníkové šetření názorů obyvatel. Celkově se zapojilo 158 obyvatel.

Vyhodnocení dotazníkového šetření je dostupné na adrese: http://dotaznik.drnholec.eu.

Proběhlo také setkání s občany dne 23. 2. 2018 v budově základní školy. Zjištené poznatky byly zahrnuty do SWOT analýzy.

SWOT analýza

Silné stránky

  • Aktivní kulturní život
    (Lidé mají možnost kulturního a společenského vyžití u žánrově různorodých kulturních akcích.)
  • Zvyšujícící se počet obyvatel
    (V roce 2006 žilo v obci 1655 obyvatel, v roce 2021 již 1820 obyvatel.)
  • Klidný život v obci
  • Blízkost přírody
    (Především se jedná o blízkost s řekou Dyjí a Luhu.)
  • Zrekonstruovaná silnice na Brno
  • Zájem o výstavbu rodinných domů v obci
  • Výskyt biologicky významné lokality
    (Jedná se především o lokalitu NATURA 2000.)
  • Unikátní soubor kulturních památek

Slabé stránky

  • Nepořádek v okolí kontejnerů na tříděný odpad a jejich přeplnění
  • Neexistující cesta k řece pro pěší a cyklisty
    (Využití silnice pro pěší a cyklisty je nebezpečné. Samostatná cesta k řece by umožnila napojení obce a hrází podel řeky pro procházky a sportovní aktivity.)
  • Špatný stav některých drobných sakrálních staveb
    (Jedná se především o boží muka, kapličku ve směru na Brno, malby na hřbitově.)
  • Nesystémové rozmístění kontejnerů na tříděný odpad
  • Špatný stav komunikace na ulici Tyršova
  • Špatné stavy některých učeben v ZŠ
  • Nevyhovujicí stav ve školce na ul. Hrušovanská
  • Nevyhovující stav zázemí hasičské zbrojnice
  • Nedostatek obecních stavebních pozemků
  • Chybějící napojení na cyklotrasu z Pasohlávek podél Dyje
    (Cyklotrasy v obci jsou mimo páteřní cyklotrasy.)
  • Vypouštění odpadních vod do odvodňovacích kanálů
  • Výskyt drobných černých skládek
  • Dopravní spojení IDS s Pohořelicemi
    (Pohořelice jsou významným zdrojem pracovních míst, bohužel chybí přímé spojení.)
  • V obci chybí drobné prodejny.
    (Například prodejna smíšeného zboží.)
  • Nedostatek nebytových prostor k pronájmu
  • Havarijní stav komunikace na ulici Brněnská
  • Špatný stav komunikace na ulici Dyjská
  • Chybí napojení silnice na sběrný dvůr
  • Špatný stav chodníků nebo chybějící chodníky na ulicích Hrušovanská, Brněnská, Dělnická, Tyršova a Dyjská
  • Problematický vodovod v areálu školy
  • Špatný stav komunikace na ulici Husova
    (Špatný stav komunikace, nexistující chodníky. V zadní části a mezi sklepy chybí komunikace úplně.)
  • Špatná dostupnost zubaře
    (V obci působí jeden dentista, který má plnou kapacitu.)
  • Špatná dostupnost dětského lékaře
  • Neoprávněný zábor veřejného prostranství

Příležitosti

  • Obecní pozemky pro výstavbu domů
    (Obec má vlastní pozemky pro případnou výstavbu domů, je však nutné vybudovat infrastrukturu a sítě.)
  • Zájem občanů o vybudování optické datové sítě
  • Výstavba startovacích bytů pro mladé rodiny
  • Propagace historických zajímavosti v obci i okolí
  • Potenciál cestovního ruchů
  • Zlepšení údržby zeleně v obci

Hrozby

  • Nedostatek pracovních příležitostí v obci
  • Špatná dostupnost obchodů a služeb v obci
  • Nevyhovující veřejná doprava

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Drnholec je v roce 2035 klidným a aktraktivním místem pro život. Obyvatelé mají dobré uplatnění v obci a dostupné pracovní příležitosti v okolí. Kvalitu života zajišťuje dostupná zdravotní péče, školní a předškolní vzdělávání, možnost sportovního vyžití a drobné služby. Obec žije kulturními tradicemi, společenským životem a blízkostí přírody kolem řeky Dyje. Využívá potenciálu vinařské oblasti, historických a kulturních památek, které jsou vyhledávaným cílem turistů.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Kvalitní život v obci”

Opatření : „Péče o veřejnou zeleň a prostředí v obci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Revitalizace prostoru u prodejny Coop”

2022 - 2022 starosta/stka 300 Vlastní

„Systematické rozmístění kontejnerů na tříděný odpad”

2021 - 2022 starosta/stka 200 Vlastní

Opatření : „Podpora kulturních, společenských a sportovních aktivit”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce sportoviště za školou”

2018 - 2021 starosta/stka 7600 Vlastní + externí

„Rekonstrukce interierů hasičské zbrojnice”

2021 - 2025 starosta 10000 Vlastní + externí

Opatření : „Podpora zdravotní péče a vzdělávání”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce a opravy základní školy”

2021 - 2026 ředitel/ka ZŠ a MŠ 6000 Vlastní
Podlahy, topení, učebna F – Ch, tělocvičny, střechy. Předpoklad do roku 2025 každý rok 500 tisíc.

„Aktivní podpora obsazení ordinace dětského lékaře”

2018 - 2019 starosta/stka 500 Vlastní

„Rekonstrukce interiéru mateřské školy”

2019 - 2023 ředitel/ka ZŠ a MŠ 3000 Vlastní

Opatření : „Obnova drobných sakrálních staveb”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnova maleb na hřbitově a drobných sakrálních staveb v katastru”

2019 - 2023 starosta/stka 1500 Vlastní + externí
Projekt zahrnuje obnovu drobných staveb včetně soch Herkulů, kapličky na Brno, maleb na hřbitově atp.

Cíl : „Fungující technická infrastruktura”

Opatření : „Podpora bytové výstavby”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování technické infrastruktury v lokalitě Pod sýpkou III. etapa”

2018 - 2022 starosta/stka 18000 Vlastní

Opatření : „Rekonstrukce místních komunikací a chodníků”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Výstavba chodníku Dělnická a Brněnská”

2019 - 2021 starosta/stka 5000 Vlastní + externí
Akce je spojená s rekonstrukcí krajské silnice.

„Rekonstrukce komunikace - ulice Dyjská”

2025 - 2026 starosta/stka 5000 Vlastní + externí
Včetně výstavby chodníků.

„Rekonstrukce komunikace - ulice Husova”

2022 - 2023 starosta/stka 7000 Vlastní + externí
Včetně výstavby chodníků.

„Rekonstrukce komunikace ulice Tyršova”

2021 - 2023 starosta/stka 5000 Vlastní + externí
Včetně rekonstrukce chodníků

„Výstavba chodníků ulice Hrušovanská”

2023 - 2024 starosta/stka 1000 Vlastní + externí
Akce je závislá na získání pozemků. a budování III. etapy výstavby Pod sýpkou.

„Výstavba chodníků ulice Janečkova”

2022 - 2023 starosta/stka 1000 Vlastní + externí

„Drnholec – rozšíření infrastruktury v obci (Husova) II. etapa”

2018 - 2023 starosta/stka 5000

„Drnholec – rozšíření infrastruktury v obci (Husova) III. etapa”

2018 - 2024 starosta/stka 5000 Vlastní + externí

Opatření : „Oprava problematické kanalizace”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce kanalizace ul. Hrušovanská”

2021 - 2023 starosta/stka Vlastní + externí

Opatření : „Datová a bezdrátová komunikace”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování optické sítě datového připojení”

2022 - 2026

Cíl : „Lepší dopravní dostupnost obce a okolních měst”

Opatření : „Zkvalitnění veřejné dopravy”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zavedení přímého spojení do Pohořelic”

-
V kompetenci IDS JmK.

„Optimalizace linky do Mikulova”

-
V kompetenci IDS JmK.

„Optimalizace linky do Hrušovan nad Jevišovkou”

-
V kompetenci IDS JmK.

Cíl : „Podpora ekonomického rozvoje obce”

Opatření : „Zkvalitňování podmínek pro cestovní ruch”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Cyklotrasa - napojení na Pasohlávky podél Dyje”

2023 - 2026 starosta/stka 7000 Vlastní + externí

„Vybudování cesty k řece pro pěší a cyklisty”

2021 - 2022 starosta/stka 200 Vlastní

Opatření : „Podpora a dostupnost služeb”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora instalace bankomatu”

2018 - 2026 starosta/stka 100 Vlastní

Zásobník aktivit

„Společná zařízení - zpevněné polní cesty”

2024 - 2026 0 Externí

„ul. V akátí - vozovka, kanalizace, vodovod”

2024 - 2026 0 Vlastní

„Památník padlým ve válkách”

- 2 500 Externí

„Revitalizace obecních studní v obci”

- 0

„Rekonstrukce obecních domů pro bydlení”

- 0

„Napojení účelové komunikace k ČOV a sběrný dvůr”

2026 - 2026 800

„Propagace historických zajímavostí v obci i okolí”

- 20 Vlastní

„Technické zázemí na hřbitově”

- 300 Vlastní

„Rekonstrukce hřbitovní zdi”

- 0

„Opravy nebytových prostor pro služby”

2025 - 2026 0

„Vyčlenění pozemků pro drobné podnikání”

- 0
Územní rezerva v rámci územního plánu

B.3 Podpora realizace programu

Za koordinaci činností spojených s programem rozvoje obce je zodpovědný starosta.

Sledování a vyhodnocování plnění programu rozvoje obce provádí Finanční výbor ve spolupráci se

starostou obce.

Návrh aktualizací programu rozvoje (zejména úpravy termínů, nákladů a finančního plánu – rozložení nákladů v jednotlivých letech realizace) připravuje Finanční výbor v úzké součinnosti se starostou obce s ohledem na vyhodnocení plnění v předchozím roce a ve vazbě na tvorbu rozpočtu na následující rok.

Program rozvoje obce je závazným podkladem pro rozhodování zastupitelstva obce a pro činnost jednotlivých orgánů obce. Organizace/osoby uvedené ve sloupci odpovědnost u jednotlivých aktivit zodpovídají za zajištění realizace příslušné aktivity (tj. aktivitu nemusí přímo realizovat, ale mohou na realizaci pouze dohlížet, iniciovat započetí realizace apod.).

Program rozvoje je závazným podkladem pro přípravu rozpočtu obce. Základní činnosti spojené s realizací programu rozvoje jsou v průběhu kalendářního roku rozloženy následovně:

Měsíc  Činnosti Kdo udělá
Říjen

Vyhodnocení stávajícího plnění v daném roce a návrh aktualizace.

Rada obce
 Listopad Projednání návrhu aktualizace na zastupitelstvu obce. Provázání programu rozvoje a rozpočtu na následující rok (rozpočet zohlední stav plnění programu rozvoje, v programu rozvoje se upraví částky a harmonogram dle návrhu rozpočtu). Zastupitelstvo obce 
 Prosinec  Schválení návrhu aktualizace (spolu se schválením návrhu rozpočtu). Zastupitelstvo obce
     

 

Vyhodnocení plnění programu rozvoje obsahuje u jednotlivých aktivit následující informace:

  • Stav realizace: splněno / v realizaci dle plánu (využíváno zejména u víceletých aktivit) / v realizaci (ale později / dříve oproti plánu) / nerealizováno,
  • skutečné náklady,
  • dle potřeby komentář ke stavu realizace – zejména zdůvodnění proč aktivita nebyla realizována dle plánu, dále i např. zkušenosti z realizace, které by mohly být využity.

Stav realizace lze v tabulce s přehledem aktivit vyjádřit zabarvením (např. zelená = splněno, oranžová = v realizaci).

Aktualizace programu rozvoje bude probíhat obvykle 1 x ročně. Návrh aktualizace zpracovává starosta obce v úzké součinnosti s radou. Návrh aktualizace musí být projednán a schválen zastupitelstvem obce.

Při roční aktualizaci budou vždy aktuální situaci přizpůsobeny následující údaje:

  • Termíny,
  • náklady.

V případě potřeby je možné vyřadit plánovanou aktivitu nebo doplnit aktivitu novou.

Návrh aktualizace bude obsahovat přehled provedených změn. Na jeho základě bude vytvořena a zveřejněna aktuální podoba programu rozvoje obce.

Aktualizace programu rozvoje probíhá z technického hlediska následovně:

  • Podkladem pro aktualizaci jsou tabulky se specifikací aktivit (přímo v návrhové části programu rozvoje nebo v přehledové tabulce v excelu),
  • v tabulkách se žlutým podbarvením zvýrazní aktualizované údaje, resp. doplněné aktivity. Červeně se potom podbarví aktivity, jejichž realizace se nepředpokládá.