Dokument Program rozvoje obce Krouna na období let 2017–2026 byl zpracován na základě požadavku
zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro:
Zpracování dokumentu probíhalo od konce roku 2016 až do začátku roku 2017. Dokument částečně vychází z místního programu obnovy venkova pro obce Krouna, Oldřiš, Rychnov, Čachnov, Ruda, Františky pro roky 2016-2020.
Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Zejména v
malých obcích bývá běžné, že představitelé obce sice určité priority vnímají, ale pouze v myšlenkové
rovině; nejsou uvedeny písemně, tzn. přístupné všem. Přitom teprve až písemná podoba struktury cílů a
priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění – jednak je stanovena hierarchie jednotlivých priorit
(které priority jsou důležitější než jiné) a časový plán jejich naplnění, jednak jsou v dokumentu definovány
realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.). Program
rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finanční prostředky z vlastního rozpočtu i
dostupné dotace.
Program rozvoje obce (dále nejčastěji jen PRO) obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou
na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich
dosažení. Do formulace obou těchto částí byla zahrnuta i veřejnost – celý proces tvorby dokumentu byl
předmětem projednání pracovní skupiny sestavené ad hoc; mimo to měli všichni obyvatelé obce možnost
zapojit se do dotazníkového šetření a také se k dokumentu vyjádřit v rámci jeho veřejného projednání.
Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení, je
podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě
zvyšuje šance získat finanční prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).
Dokument Program rozvoje obce Krouna na období let 2017–2026 byl zpracován díky projektu
„Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož
nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Obec Krouna se nachází v okrese Chrudim v Pardubickém kraji. Krouna leží v jihovýchodní části okresu Chrudim při komunikaci I/34 Hlinsko - Polička, asi 10 km východně od Hlinska. Hlavní komunikace protíná střed obce ve směru východ - západ. Vlastní zastavěné území se rozprostírá podél obou stran komunikace II/354 a souběžného toku říčky Krounky, které procházejí zhruba od jihu k severu, tedy kolmo na hlavní komunikaci. Východně od obce prochází trasa železnice Žďárec u Skutče - Svitavy. Obec leží v mírně svažitém terénu říčního údolí.
Administrativně spadají pod Krounu další čtyři místní části (ZSJ) : Čachnov, Františky, Oldřiš a Rychnov.
Obr. č. 1: Poloha obce Krouna; Zdroj: Google Maps
Obr. č. 2: Satelitní snímek obce Krouna; Zdroj: Google Maps
Počet obyvatel | Hustota zalidnění obce | Celková plocha území obce |
1 392 | 40,50 obyv./km2 | 3 437,45 ha |
Zdroj: ČSÚ
Celková katastrální plocha obce činí 3 437,45 ha, z toho orná půda zaujímá 32,44% plochy a lesy pak tvoří 39,32% plochy.
Zdroj: ČSÚ
Struktura využití půdy v obci Krouna v roce 2015
Zdroj: ČSÚ
Obr. č. 3: Základní vodohospodářská mapa ČR - výřez
První zmínky o obci pochází z roku 1349, kdy bylo jméno obce poprvé zveřejněno v úřední listině. Následné úřední zápisy o Krouně jsou z roku 1392 v Deskách dvorských, 1456 tamtéž, 1544 v Deskách zemských, 1568 tamtéž, 1654 v Berní rule a dále v dokumentech rychmburského panství. Obec Krouna vznikala jako údolní lánová ves rozkládající se v malebném údolí potoka Krounky v nadmořské výšce 560 m. Zástavbu tvořily v minulosti především větší zemědělské usedlosti a roubené chalupy. Dodnes zůstalo na území obce dochováno několik objektů lidové architektury, z nichž nejvýznamnějším je uzavřený „Bukáčkův statek“ čp. 61.
S Krounou jsou spojena významná jména – vynálezce F. Křižíka, matematika M. Pelíška, spisovatelů G. R. Opočenského, J. Doležala, F. Šímy, V. Broučka. V blízkém okolí čerpala náměty a poznatky ke svým knihám Teréza Nováková.
K obci Krouna správně náleží obecní části Rychnov, Františky, Oldřiš, Čachnov a Ruda. Všechny patří k typickým historickým vesnickým celkům Mikroregionu Hlinecko, první zprávy o Rychnově a Oldřiši pocházejí již z roku 1392, zbývající byly založeny až v 18. století. Obce dokládají původní charakter a zástavbu vsí na Hlinecku.
Na konci roku 2015 žilo v obci 1 392 trvale přihlášených obyvatel. Z časové řady vývoje obyvatel lze sledovat stabilní nárůst obyvatel od roku 2013.
Vývoj počtu obyvatel obce Krouna v letech 2009 - 2015
Zdroj: ČSÚ
V roce 2015 se přistěhovalo více lidí do obce, než se z obce odstěhovalo. Zároveň se v obci narodilo
14 dětí. Celkový nárůst obyvatel byl 28. Což sleduje trend, který započal v roce 2013.
Pohyb obyvatel v obci Krouna v roce 2015
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 14 | 10‰ |
Zemřelí celkem | 13 | 10‰ |
Přirozený přírůstek | 1 | 1‰ |
Přistěhovalí celkem | 40 | 29‰ |
Vystěhovalí celkem | 13 | 9‰ |
Saldo migrace | 27 | 19‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | 28 | 20‰ |
Zdroj: ČSÚ
Z dostupných údajů je zřetelné, že nejpočetnější věkovou skupinu obce Krouna tvoří obyvatelé ve věku
od 15 do 64 let a to 67,2%. Obyvatelstvo nad 65 let je pak zastoupeno 16,9% a obyvatelstvo do 14 let
pak 15,9%.
Předpokládaný vývoj věkové struktury obecně zde odpovídá celospolečenským prognózám – odchylky z
věkové struktury obyvatel Krouny nejsou natolik významné, aby zakládaly samostatné vývojové trendy,
a roli zde nehrají ani žádné další faktory.
Věková struktura obyvatel obce Krouna v roce 2015
Zdroj: ČSÚ
Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Krouna
Počet obyvatel v roce 2014 | Změna počtu obyvatel (2001-2011) | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | Změna podílu obyvatel 0-14 let (2003-2013) | Změna podílu obyvatel 65+ let (2003-2013) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Krouna | 1 392,00 | 101,26 | 15,95% | 16,88% | 105,86 | 104,81 | 95,07 |
ORP HLINSKO | 21 128,00 | 103,65 | 14,64% | 18,49% | 132,91 | 113,43 | 80,31 |
Okres Chrudim | 105 239,00 | 100,76 | 15,12% | 18,68% | 123,55 | 106,52 | 78,08 |
Pardubický kraj | 516 149,00 | 99,35 | 15,37% | 18,53% | 120,59 | 103,32 | 76,89 |
ČR | 10 553 843,00 | 98,02 | 15,39% | 18,31% | 119,01 | 99,01 | 76,11 |
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní strukturu obyvatel obce i regionu lze označit za průměrnou až podprůměrnou ve srovnání s průměrem celé České republiky (dle výsledků sčítání lidu v roce 2011, novější data nejsou k dispozici). Zvláště nízké je procento vysokoškolsky vzdělaných obyvatel (6,9% ve srovnání s více než 10% v ČR). Mezi důvody může patřit i nižší perspektiva uplatnění a získání odpovídajícího pracovního místa pro osoby s vysokoškolským vzděláním apod.
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Krouna v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
Podnikatelské subjekty a jejich představitelé jsou účastníky života v daném území a svou přítomností i chováním ovlivňují mnohé aspekty jejich rozvoje. Na dané úrovni může subjekt působit jak pozitivně, tak i negativně, a to nejen svou hospodářskou situací, ale i svým chováním. Příznivá či naopak nepříznivá ekonomická situace ekonomických subjektů ovlivňuje míru nezaměstnanosti v daném regionu a tím i počet obyvatel, kteří jsou závislí na finanční podpoře v nezaměstnanosti. Situace podnikajícího subjektu působí i na výši mezd vyplácených pracovníkům podniku, kteří zpravidla žijí v daném regionu. Podnik tak určitým způsobem ovlivňuje ekonomickou situaci nejenom skutečných, ale i potenciálních pracovníků, působí na jejich efektivní poptávku a má vliv na životní úroveň v regionu.
V obci Krouna působí celkem 295 podnikatelských subjektů. Ze zjištěných subjektů je 112 subjektů bez zaměstnanců a 26 subjektů s 1 - 9 zaměstnanci, 6 subjektů s 10 - 49 zaměstnanci a 1 střední podnik s 50 a více zaměstnanci.
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Krouna v roce 2013
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 26 | 46,78% |
10-49 | malé podniky | 6 | 2,03% |
50-249 | střední podniky | 1 | 0,34% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 150 | 50,85% |
Zdroj: ČSÚ
V porovnání s krajem i celorepublikovým průměrem pracuje méně lidí ve službách a naopak více v zemědělství a průmyslu. Toto je nicméně typický trend na menších a středních obcích.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Krouna v roce 2013
Zdroj: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Krouna podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Krouna | 9,63% | 40,00% | 34,81% |
HLINSKO | 4,26% | 44,16% | 38,90% |
Pardubický kraj | 3,92% | 37,32% | 48,01% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Situace na trhu práce a nezaměstnanost je jedním z hlavních ukazatelů hospodářské problémovosti území. Na trhu práce je práce prodávána jako výrobní faktor. Trh je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou. Na trhu práce nabízejí svou práci zaměstnanci a zaměstnavatelé ji jakožto výrobní faktor poptávají a platí. Nezaměstnanost závažně ovlivňuje stav společnosti.
Nezaměstnanost obyvatel v Krouně má za sledované období kolísavý charakter. Nejnižší hodnoty byly zaznamenány v roce 2014. Naopak nejvyšší nezaměstnanost byla v roce 2010.
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ
Mobilita za prací je považována v České republice za jeden z problémových faktorů, který ovlivňuje jak životní úroveň jednotlivce či skupiny, tak i ekonomickou výkonnost regionů i celého státu. Mobilita za prací vždy nemusí znamenat zásadní změnu místa bydliště a stěhování, může jít o přijetí zaměstnání ve vzdálenější lokalitě a prodloužení doby dojížďky nebo i o vícedenní pobyty v novém místě pracoviště.
V obci Krouna je 180 osob vyjíždějících z obce za prací a 58 osob dojíždějících za prací do obce, toto je pravděpodobně způsobeno zejména nedostatečnou nabídkou pracovních příležitostí přímo v obci.
Zajištění technické infrastruktury území, kromě jiného vybavení inženýrskými sítěmi, doznaly takového uplatnění a rozvoje, že se staly zcela nepostradatelnými ve fungování území s ohledem na jeho další rozvoj. Technická infrastruktura určuje nejen kvalitu území, ale udává i potřebné informace pro podnikatelské investice a záměry. Zdokonalováním technického stavu inženýrských sítě výrazně zvyšují komfort života obyvatel v území. Naopak nedostatky v technické infrastruktuře kvalitu života obyvatel významně snižují a omezují rozvoj území.
Zásobování pitnou vodou
Obec Krouna je zásobena ze skupinového vodovodu Hlinsko, zásobeného z vodní nádrže Hamry na řece Chrudimce. Zásobování je vedeno přes vodojem Medkovy kopce samostatným zásobním řadem Dn 150, délky cca 5 km. Řád je zaústěn do vodojemu Krouna o objemu 250m3.
Kanalizace
Obec Krouna má na svém území vybudovánu v části obce vyhovující jednotnou kanalizační síť. Jelikož zde zatím není vybudována ČOV, je tato síť provozována jako dešťová. Předpokládá se dobudování jednotné kanalizační sítě a výstavba ČOV a páteřního sběrače.
Zásobování teplem
Se zásobováním tepelnou energií dálkovým horkovodem se nepočítá. Velká část objektů je v současné době vytápěna pomocí spotřebičů na zemní plyn rozvedený v Krouně, Oldřiši a Rychnově v posledních letech. I do budoucna je počítáno s vytápěním objektů a přípravou TUV především pomocí spotřebičů na plyn, v menším procentu kombinací s moderními ekologickými způsoby vytápění pomocí kotlů na spalování dřeva, slámy apod.
Koncepce nakládání s odpady
Nakládání s komunálními odpady produkovanými občany probíhá podle systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění využívání a odstraňování komunálních odpadů, stanovených obecně závaznou vyhláškou obce, vydanou v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech v platném znění.
Dopravní obslužnost se rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět, přispívající k trvale udržitelnému rozvoji území.
Řešenou oblastí prochází stávající regionální železniční trať č. 261 (Žďárec u Skutče - Svitavy), jednokolejná, neelektrifikovaná. Trať je provozována bez podstatných závad. ČD v návrhovém období do r. 2011 neplánují žádné rozsáhlejší investiční záměry.
Řešeným územím prochází následující silnice:
Silnice II/354 je v průtahu obce využívána jako místní sběrná komunikace. Plní dopravní funkci a částečnou přímou obsluhu obytné zástavby.
Obslužnou funkci plní rovněž navazující silnice III. třídy v Čachnově, Oldřiši a Rychnově. Síť přístupových komunikací k obytným domům je podřízena potřebám nerovnoměrné zástavby.
Zdroj: ŘSD
Chodníky pro pěší jsou vybudovány převážně v centrálních částech obce a místních částí, u autobusových zastávek a v některých ulicích s novou zástavbou. Na ostatních místních komunikacích může být často provoz realizován jako zklidněné zóny.
V řešeném územím se nachází cykloturistické regionální trasy č. 4180 a 4120 (Proseč – Česká Rybná – Rychnov- Čachnov – Karlštejn). Řada dalších regionálních tras je postupně budována.
U silnic III. tř. a na místních komunikacích lze předpokládat, že cyklisté budou využívat jízdních pruhů s ostatními vozidly.
Na území obce je veřejná linková autobusová doprava zajišťovaná specializovanou organizací.
Občané mají také možnost využívat služby železniční dopravy, která prochází obcí přes stávající regionální železniční trať č. 261 (Žďárec u Skutče - Svitavy). Je jednokolejná, neelektrifikovaná.
Podle posledního sčítání lidu bylo v obci cca 119 obydlených domů. V obci se stále nachází plochy vhodné pro potenciální výstavbu domů.
Domovní a bytový fond v obci Krouna dle SLDB 2011
Počet domů | 578 |
Počet obydlených domů | 399 |
Podíl obydlených domů | 69,03% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 388 |
Podíl rodinných domů | 67,13% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 48,13% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Výstavba nových obyvatelných objektů v obci má spíše klesající charakter, nicméně je v průměru mírně vyšší při porovnání s krajem a celkovým průměrem ČR.
Vývoj bytové výstavby v obci Krouna v období 2009 - 2015
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 7 | 6 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 3,11 | 3,16 | 2,46 | 2,48 | 1,98 | 1,93 | 2,12 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 |
Zdroj: ČSÚ
Vytváření podmínek pro rozvoj výchovy a vzdělávání je jednou z významných aktivit obce, kterou jí umožňuje zákon o obcích. Za tím účelem obec pro poskytování předškolního vzdělávání a plnění povinnosti zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s trvalým pobytem na území obce zřizuje svou mateřskou školu, nebo se za určitých smluvních podmínek dohodne s jinou obcí, případně se svazkem obcí. Také pro základní vzdělávání buď zřizuje svoji základní školu, nebo se postará o plnění povinné školní docházky v základní škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí. Oblast předškolní výchovy a základního vzdělávání se tak stává problémem, který nelze řešit pouze na území jedné obce. Jde o oblast, které se musí společně věnovat (např. i s ohledem na dojíždění za prací v celém spádovém regionu) jak malé obce tak střední a velká města. Pro úspěšnou práci školy je také potřeba zajistit odborníky a zvýšit kvalitu a dostupnost infrastruktury pro vzdělávání a celoživotní učení.
Důležitým úkolem předškolní výchovy je vytvořit příznivé podmínky, které napomáhají dítěti v růstu, vývoji a učení. Důraz je kladen na fyzický, psychický, sociální a emocionální vývoj dítěte. Důležité je posílit zdravé sebevědomí dítěte s pozitivními zkušenostmi z procesu učení a poskytnout mu možnost k interakci s ostatními. Předškolní výchova obohacuje dítě novými zkušenostmi a směřujeme ho k zájmu o nové věci. Bere ohledy na speciální potřeby vyplývající z potřeb dítěte. Předškolní výchova zaručuje rovnocenné možnosti k učení a k nástupu do školy.
Na území obce se nachází mateřská škola i základní škola. Základní školu podle posledních dostupných údajů navštěvovalo 96 žáků na prvním stupni a 95 žáků na druhém stupni.
V obci je dostupná ordinace proktického lékaře a dvakrát v týdnu zubní lékař, chybí dětský lékař či gynekolog. Všechny běžně potřebná zdravotnická zařízení se nachází v Hlinsku. Proto díky dostačující dostupnosti veřejnou dopravou není tento problém tak zásadní.
V obci působí v současné době čtyři spolky. Jedná se o Sbor dobrovolných hasičů (SDH), TJ Sokol Krouna, Orel a Český zahrádkářský svaz.
V obci se aktivně provozuje fotbal, florbal, šachový kroužek a požární sport.
Nejstarší památku obce Krouna představuje barokní katolický kostel sv. Michaela archanděla v barokním slohu, který pochází z druhé poloviny 18. století. Stojí na místě původního dřevěného gotického farního kostela, zmiňovaného již roku 1350.
V roce 1878 byla dokončena pseudogotická stavba evangelického kostela, která je dílem významného regionálního architekta Františka Schmoranze. V jeho vstupní chodbě jsou uvedena jména padlých a nezvěstných z I. světové války.
V dolní části obce Krouna se nachází socha Nanebevzetí Panny Marie z roku 1875 a Žižkův pomník z roku 1924. Na katolickém hřbitově stojí pomník obětem 1. světové války.
Na území obce byly vyhlášeny památné stromy v Krouně na Humperkách, Rychnově a Františkách. Do jižní části řešeného území (od silnice I/34 Hlinsko – Polička) zasahuje chráněná krajinná oblast (CHKO) Ždárské vrchy. Dle podkladů webových stránek Pardubického kraje se v řešeném území vyskytují dva významné krajinné prvky (VKP) – Vstavače na Františkách (č. 01090) a Vápenky západně od Rychnova (č. 01044).
Struktura využití půdy
Zdroj: ČSÚ
Subjekt obce Krouna vznikl na základě zákona č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), jako orgán územní samosprávy. Obec vykonává samostatnou působnost na základě zákona č. 128/2000., o obcích (obecní zřízení), v platném znění a je územním samosprávným celkem s právní subjektivitou. Je také základním územním samosprávným společenstvím občanů a tvoří územní celek, který je vymezen hranicemi území obce. Obec Krouna je spravována pětičlenou radou obce a patnáctičlenným zastupitelstvem obce. V čele obce stojí starosta obce. Obec má také zřízeny dva třičlenné výbory - finanční a kontrolní.
V rámci rozpočtu má obec každoročně vyčleněny finanční prostředky, které slouží k zabezpečení rozvoje obce, její infrastruktury a služeb.
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Krouna v letech 2009 - 2014 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Komunikace s veřejností je obcí vnímána jako jeden ze základních aspektů, který ovlivňuje kvalitu řízení obce. Komunikace s občany je řešena několika způsoby tak, aby vyhovovala všem skupinám zájemců o informace bez ohledu na věková či jiná omezení. Kromě osobního kontaktu s občany na veřejných projednáních je využívaná úřední deska a webové stránky obce www.krouna.cz a tištěný čtvrtletník Krounský zpravodaj.
Obec je členem MAS Hlinecko a Sdružení obcí mikroregionu Hlinecko.
V následující části jsou blíže hodnoceny silné a slabé stránky obce Krouna. K tomuto hodnocení bylo použito dotazníkové šetření, kterého se zúčastnili občané obce, podnikatelské subjekty a zájmová sdružení. Tato část a poznatky z ní jsou základem pro tvorbu části návrhové, která je klíčová pro budoucí rozvoj obce.
V souvislosti s využitím výstupů SWOT analýzy je nutno zohlednit faktory, které obec může jen obtížně ovlivnit, jsou to především stav komunikací, na které je obec napojena, které nejsou v jejím vlastnictví, nebo snížení dopravní dostupnosti veřejnou dopravou.
V rámci zpracování PRO bylo provedeno dotazníkové šetření mezi obyvateli obce. Celkem se vrátilo 128 ks
dotazníků, což představuje 9,12% obyvatel. Pakliže počítáme, že jeden dotazník vyplní většinou všichni
členové jedné domácnosti, při průměrném počtu 3 osob na domácnost se dostáváme k 27,4% vrácených
dotazníků. Návratnost dotazníků není moc dobrá.
Skupina respondentů byla poměrně rovnoměrně rozložena pohlavím respondentů. U věkové struktury mírně převažuje skupina od 30 - 49 let.
Zároveň se vyjadřili obyvatelé všech stupňů vzdělání. Převažují respondenti se středoškolským vzděláním, poměrně velké procento respondentů má vysokoškolské vzdělání (30%) a vyšší odborné 7%.
Zároveň převažující většina respondentů žije v obci od narození nebo již dlouhou dobu (více než pět let).
Občané dále byli dotazováni, jak se jim v obci žije, co se jim na obci líbí, co naopak nelíbí a dále jak by
efektivně využili prostředky a tím i rozvoj obce. Z těchto výstupů je tvořena SWOT analýza, která je
základem pro tvorbu návrhové části. Návrhová část je klíčovou pro tento dokument.
Z průzkumu co se líbí respondentům na obci vyplývá, že lidé si nejvíce cení blízkosti přírody a klidného života.
Naopak se respondentům nelíbí nezájem lidí o obec, nedostatek pracovních příležitostí a nedostatečný kulturní a společenský život.
Následující graf znázorňuje, jak jsou obyvatelé obce spokojeni v obci v 11 různých oblastech. Jak je z
grafu patrné, nejvíce jsou obyvatelé spokojeni v oblastech životního prostředí, informovanosti o dění v obci, ale také ve zdravotnictví.
Mezilidské vztahy jsou hodnoceny poměrně dobře. Jak je patrné z následujícího grafu celkem 60% uvádí,
že mezilidské vztahy jsou docela dobré a celkem 19% hodnotí mezilidské vztahy za ne moc dobré. Za
špatné považuje mezilidské vztahy pouze jeden respondent.
Dobré mezilidské vztahy souvisí s dobrou možností společenského kontaktu, který lze vidět na základě
respondentů v následujícím grafu.
Ze šetření také vyplývá, že web obce pravidelně sleduje 33% respondentů a 40% sleduje web občas. Z toho je patrné, že v obci funguje dobrá informovanost občanů a lidé se zajímají o dění v obci.
Na dotaz, zda jsou občané ochotni udělat něco pro rozvoj své obce, odpovědělo 66% respondentů
kladně, spíše ne pouze 13% a 21% rozhodně ne. Nejčastěji jsou občané ochotni pomoci při údržbě krajiny a zeleně, přípravě společenských a kulturních akcí a různých obecních brigádách.
Na otázku, zdali by se obec měla rozrůstat, odpovědělo 37% respondentů kladně a skoro stejné procento respondentů, tj. 34% tvrdí, že by obec měla zůstat přibližně stejná.
Na otázku, kam by obec měla do budoucna investovat své prostředky, se vyskytují rozdílné názory,
nicméně respondenti se shodují s plánem investic obce a vidí důležité investiční akce jako rekonstrukce místních komunikací, kanalizaci a výstavbu sportoviště jako priority.
Cíl : „DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA”
Zlepšení dopravní infrastruktury
Opatření : „Správa místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Opravy místních komunikací” |
2017 - 2020 | 10000 | Vlastní + externí | |
„Úprava parkoviště na křižovatce” |
2017 - 2020 | 2700 | Vlastní + externí | |
„Dokončení komunikace za ZŠ III” |
2017 - 2020 | 4500 | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce mostů” |
2017 - 2022 | 10000 | Vlastní + externí | |
„Výstavba chodníků” |
2017 - 2022 | 20000 | Vlastní + externí | |
„Navigační systém” |
2017 - 2020 | 300 | Vlastní + externí | |
„Prořízení techniky na údržbu veř. komunikací” |
2017 - 2020 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Výkup nádražních budov a pozemků v Krouně a v obci Čachnov” |
2017 - 2020 | 4000 | Vlastní | |
Cíl : „TECHNICKÁ INFRASTRUKTURA”
Zlepšení technické infrastruktury
Opatření : „Zajištění kvalitní kanalizace a vodovodu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Kanalizace + ČOV pro Krounu, Oldřiš a Rychnov” |
2017 - 2020 | 120000 | Vlastní + externí | |
„Vrt pro zásobení vodou obce Rychnov” |
2017 - 2020 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Výstavba nedokončených úseků vodovodu” |
2017 - 2022 | 5000 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Zlepšení ostatní technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce a doplnění veřejného osvětlení v obcích” |
2017 - 2023 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce obecního rozhlasu, centrální ovládání rozhlasu” |
2017 - 2022 | 2000 | Vlastní + externí | |
„Výkup budovy vedle nádraží ČD pro výstavbu sběrného dvora” |
2017 - 2023 | 8000 | Vlastní + externí | |
Cíl : „LESNÍ A VODNÍ HOSPODÁŘSTVÍ”
Nová výsadba lesů, remízky, poldry, lesní cesty a stezky, obnova a budování studánek atd..
Opatření : „Správa vodních ploch” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnova rybníků Krouna, Rychnov a Oldřiš” |
2017 - 2022 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Oprava požárních nádrží” |
2017 - 2019 | 2000 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Správa a obnova lesů” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba v lese” |
2017 - 2023 | 1500 | Externí | |
„Údržba lesních cest” |
2017 - 2023 | 1500 | Externí | |
„Obnova a zpřístupnění studánek v obecním lese” |
2017 - 2023 | 800 | Vlastní + externí | |
Cíl : „ZELEŇ A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ”
Starost o životní prostředí, starost o zeleň v intravilánu a extravilánu obce.
Opatření : „Obnova a výsadba zeleně v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba remízků v extravilánu obcí” |
2017 - 2023 | 2000 | Vlastní + externí | |
„Sázení alejí endemických odrůd ovocných stromů podél obecních cest” |
2017 - 2023 | 2000 | Vlastní + externí | |
„Výsadba parkové plochy za katol. hřbitovem” |
2017 - 2023 | 500 | Vlastní + externí | |
„Řešení parkových úprav v obcích” |
2017 - 2023 | 3000 | Vlastní + externí | |
„Revitalizace starých stromů” |
2017 - 2023 | 2000 | Vlastní + externí | |
„Výsadba genofondu endemických odrůd v obcích” |
2017 - 2023 | 3000 | Vlastní + externí | |
Cíl : „ZÁKLADNÍ OBČANSKÁ VYBAVENOST a SLUŽBY”
Základní občanská vybavenost a služby v obci
Opatření : „Zkvalitnění služeb v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce a modernizace obecní knihovny” |
2017 - 2023 | 1200 | Vlastní + externí | |
„Obnova a doplnění vybavení prostor obecního úřadu” |
- | 320 | Vlastní | |
Opatření : „Zlepšení sportovního zázemí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba lezecké stěny u ZŠ” |
2017 - 2019 | 1500 | Vlastní + externí | |
„Výstavba tělocvičny u ZŠ” |
2017 - 2021 | 10000 | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce a dokončení sportovního hřiště u ZŠ” |
2017 - 2022 | 3000 | Vlastní + externí | |
„Vybudování hřiště u Orlovny” |
2017 - 2023 | 800 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Zkvalitnění zázemí MŠ a ZŠ” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce/rozšíření doprovodného stravovacího a hygienického zařízení” |
2022 - 2026 | Vlastní + externí | ||
„Pořízení venkovního mobiliáře a herních prvků pro MŠ” |
2022 - 2024 | Vlastní + externí | ||
„Pořízení technologií a vybavení pro MŠ” |
2022 - 2025 | Vlastní + externí | ||
„Pořízení technologií a vybavení pro ZŠ” |
2022 - 2025 | Vlastní + externí | ||
„Pořízení technologií a vybavení pro doprovodné stravovací zařízení” |
2022 - 2025 | Vlastní + externí | ||
Cíl : „KULTURNÍ A REGIONÁLNÍ PAMÁTKY”
Rekonstrukce kulturních památek a drobných sakrálních staveb, údržba a ochrana apod.
Opatření : „Rekonstrukce a údržba kulturních památek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce křížků a pomníků” |
2017 - 2023 | 1500 | Vlastní + externí | |
„Výstavba křížové cesty v Krouně” |
2017 - 2023 | 1500 | Vlastní + externí | |
„Oprava omítky katolického kostela” |
2017 - 2023 | 5000 | Externí | |
„Pořízení fis zvonu do věže evangelického kostela” |
2017 - 2023 | 1500 | Externí | |
„Oprava pilířů a vazby věže evangelického kostela” |
2017 - 2023 | 5000 | Externí | |
Cíl : „CESTOVNÍ RUCH A ZVÝŠENÍ NÁVŠTĚVNOSTI”
Cyklotrasy, cyklostezky, naučné stezky, běžecké tratě, hipostezky, informační centra, rozhledny, turistický informační systém, infotabule a odpočívky, propagační materiály apod.
Opatření : „Zvýšení atraktivity obce pro turistický ruch” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba cyklostezky Krouna – Otradov” |
2017 - 2020 | 3000 | Vlastní + externí | |
„Přebudovat prostor “Hápovy“ skály na vyhlídkové místo” |
2017 - 2023 | 1500 | Vlastní + externí | |
„Výstavba běžeckých tratí Čachnov” |
2017 - 2023 | 2000 | Vlastní + externí | |
„Výstavba cyklostezky Krouna - Hlinsko” |
2017 - 2023 | 10000 | Vlastní + externí | |
„Výstavba rozhledny na Františkách, na jednom z historicky významných geodetických bodů v EU” |
2017 - 2023 | 10000 | Vlastní + externí | |
„Výstavba repliky pece na Vápenkách a naučné stezky Vápenky - Pec - Ruda” |
2017 - 2023 | 5000 | Vlastní + externí | |
Cíl : „NEINVESTIČNÍ AKCE a KULTURNÍ AKCE”
Festivaly, slavnosti, akce sportovní, společenské, kulturní, hudební, divadelní, taneční apod.
Opatření : „Podpora neinvestičních a kulturních akcí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Krajská konference o podpoře interaktivní výuky pořádaná ZŠ a MŠ Krouna” |
2017 - 2023 | 420 | Vlastní + externí | |
„Aktivizace činnosti a oživení „Spolku přátel Vysočiny“” |
2017 - 2023 | 220 | Vlastní + externí | |
„Soutěže SDH, Sokol, ZŠ” |
2017 - 2023 | 2000 | ||
„Pořádání kulturních akcí – koncerty, divadelní představení, dětský den” |
2017 - 2023 | 540 | Vlastní + externí | |
„Podpora dětského divadelního souboru Dividlo a školního časopisu Škrob” |
2017 - 2023 | 120 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Podpora spolkové činnosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora finanční i materiální pro spolky” |
2022 - 2026 | Vlastní | ||
Opatření : „Podpora a rozšíření zájmové činnosti v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora finanční a materiální pro zájmovou činnost” |
2022 - 2024 | Vlastní + externí | ||
Cíl : „SPRÁVA BUDOV”
Energetická a stavební opatření pro udržitelnost a využitelnost budov v majetku obce
Opatření : „Energetická a stavební opatření pro udržitelnost budov” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna oken v ZŠ a MŠ” |
2017 - 2019 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Vybudování podkrovních bytů a rekonstrukce budovy čp. 68” |
2017 - 2023 | 8000 | ||
„Energetická opatření budovy OÚ” |
2017 - 2023 | 15000 | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce budovy SDH v Rychnově” |
2017 - 2023 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce přízemních prostor OÚ (pošty)” |
2017 - 2023 | 5000 | Vlastní + externí | |
„Revitalizace budovy bývalé ZŠ na Čachnově” |
2017 - 2023 | 4000 | Vlastní + externí | |
„Vybudování bezbariérového přístupu na obecní úřad” |
2017 - 2023 | 350 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Rekonstrukce/rozšíření mateřské a základní školy” rekonstrukce/rozšíření mateřské/základní školy i jejího zázemí a doprovodného stravovacího a hygienického zařízení; venkovní mobiliář a herní prvky v případě mateřské školy |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozšíření zázemí MŠ a ZŠ a doplňkového prostoru” |
2022 - 2024 | Vlastní + externí | ||
Program rozvoje obce Krouna na období 2017- 2023 definuje priority budoucího rozvoje obce.
Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce je zodpovědné zastupitelstvo v čele se starostou. Zastupitelstvo koordinuje všechny aktivity, které povedou k naplnění dokumentu. Realizace je závislá na finančních prostředcích a to především z obecního rozpočtu, Fondů EU, ze státního rozpočtu a krajského rozpočtu.
Monitoring plnění dokumentu bude mít na starosti zastupitelstvo obce. Monitoring bude prováděn v rámci zasedání zastupitelstva jednou ročně. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu jednotlivých aktivit.
Sledovány budou aktivity, které byly naplánovány na daný rok. Dále bude sledována finanční připravenost naplánovaných projektů či vyhledávání a zajištění vhodných finančních zdrojů. Dále v rámci zastupilelstva budou projenávány změny dokumentu.
Aktualizace probíhá na základě dané situace, ve které se obec právě nachází. Případné změny budou předloženy na zasedání zastupitelstva. Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.