Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 6 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
Obec Hvožďany se nachází v jižní části Středočeského kraje - okrese Příbram - správním obvodě ORP Příbram. Poloha obce je vzhledem k administrativně správnímu členění (kraje) periferní, jelikož Hvožďany leží na hranici tří krajů (Středočeského, Plzeňského, Jihočeského). Tato periferní poloha je dána i vzhledem k časoprostorové vzdálenosti středisek vyššího řádu, což se může negativně projevovat především v dostupnosti obslužných a pracovních funkcí těchto středisek.
Tabulka č. 1, Vzdálenost obslužných středisek od Hvožďan – dostupnost po silničních tazích
obec |
vzdálenost v km |
vzdálenost v min. |
SO ORP |
kraj |
směr |
Rožmitál pod Třemšínem |
11,3 |
16 |
Příbram |
Středočeský |
sever |
Březnice |
12,5 |
16 |
Příbram |
Středočeský |
východ |
Příbram |
27,3 |
33 |
Příbram |
Středočeský |
sever |
Nepomuk |
22,7 |
25 |
Nepomuk |
Plzeňský |
jihozápad |
Blatná |
18,6 |
22 |
Blatná |
Jihočeský |
jihovýchod |
Zdroj: vlastní zpracování
Území obce Hvožďany se rozkládá na ploše necelých 50 km2 s počtem 790 obyvatel ke konci roku 2014. Na nestandardně velkou rozlohu obce ukazuje hustota zalidnění, která ve srovnání se správním obvodem ORP Příbram je takřka 5 krát menší (16 obyvatel/km2). Hvožďany jsou ze správního hlediska rozděleny na šest místních částí.
Tabulka č. 2, Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Příbram
území |
Počet obyvatel |
Rozloha v km² |
Hustota zalidnění (počet obyvatel na 1 km²) |
Hvožďany |
790 |
49,8 |
16 |
SO ORP Příbram |
70089 |
925,29 |
76 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka č. 3, Základní údaje
Obec |
Počet obyvatel k 31. 12. 2014 |
Rozloha (ha) |
Počet částí obce |
Části obce |
Hvožďany |
790 |
4973 |
6 |
Hvožďany, Leletice, Planiny, Pozdyně, Roželov, Vacíkov |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Území obce je dle účelu použití strukturované shodně jako území ORP Příbram. Největší podíl na zemědělské půdě má orná půda a travní porosty. Dominantní složkou nezemědělské půdy je lesní půda.
Tabulka č. 4, Struktura půdy
Struktura půdy |
Rozloha v ha - absolutní hodnoty |
relativní hodnoty v % |
||
Hvožďany |
SO ORP Příbram |
Hvožďany |
SO ORP Příbram |
|
Celková výměra |
4 978 |
92 529 |
100 |
100,0 |
Zemědělská půda celkem |
1 714 |
34 824 |
34,4 |
37,6 |
Orná půda |
1 066 |
24 636 |
21,4 |
26,6 |
Chmelnice |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
Vinice |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
Zahrady |
42,5 |
1 423 |
0,9 |
1,5 |
Ovocné sady |
2,1 |
149 |
0,0 |
0,2 |
Trvalé travní porosty |
603 |
8 616 |
12,1 |
9,3 |
Nezemědělská půda celkem |
3 264 |
57 705 |
65,6 |
62,4 |
Lesní půda |
2 970 |
45 883 |
59,7 |
49,6 |
Vodní plochy |
69,9 |
2 003 |
1,4 |
2,2 |
Zastavěné plochy a nádvoří |
30,7 |
1 046 |
0,6 |
1,1 |
Ostatní plochy |
193 |
8 773 |
3,9 |
9,5 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Polohové a územní charakteristiky obce vykazují jednak periferní pozici Hvožďan ve vztahu k území Středočeského kraje a v rámci širšího území jsou Hvožďany vnitřní periférií. Charakteristiky Hvožďan vzhledem k typologii prostoru jsou typické pro čistě venkovský prostor bez urbánní vazby.
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní charakteristiky, jako je například vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Tabulka č. 5, Vývoj celkového počtu obyvatel v absolutních hodnotách
Rok |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Počet obyvatel |
772 |
776 |
800 |
836 |
836 |
828 |
813 |
813 |
801 |
790 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období dvě fáze, které vykazují zjevnou nestabilitu. Tento nestabilní vývoj je dán především prudkým nárůstem počtu obyvatel v letech 2007 až 2009 a následně postupným poklesem obyvatel od roku 2010 až do současné doby. Příčinou výkyvu počtu obyvatel nebyl administrativní nesoulad faktického počtu obyvatel, který může nastat různým měřením počtu obyvatel (např. SLDB).
Hvožďany vykazují ve sledovaném období již zmíněné růstové fáze s následným poklesem. Ve srovnání se širším území ORP má vývoj skokový charakter.
Celkový vývoj obyvatelstva ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického pohybu obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené měny obyvatel (narození, zemřelí).
U přirozeného přírůstku je vývoj bez větších výkyvů. Kladné hodnoty let 2008 a 2009 jsou způsobeny větším počtem narozených dětí. Záporné hodnoty let 2010 až 2014 nedosahují větších hodnot a jsou způsobeny větším počtem zemřelých při stabilním počtu narozených. Složka přirozeného přírůstku má ve smyslu stabilního vývoje počtu obyvatel pozitivní vliv.
U vývoje mechanického pohybu obyvatel dochází k podstatným výkyvům v letech 2005, 2007 až 2008. V roce 2005 je výkyv dán vystěhovalými obyvateli. V letech 2007 a 2008 se projevuje nárůst především složkou přistěhovalých. Od roku 2009 je patrný odliv obyvatel, který není dorovnáván nově přistěhovalými.
Tabulka č. 6, Přehled údajů za přirozený a mechanický pohyb obyvatel mezi roky 2005 – 2014 v absolutních hodnotách
Rok |
Narození |
Zemřelí |
Přistě- hovalí |
Vystě- hovalí |
Přírůstek přirozený |
Přírůstek migrační |
Přírůstek celkový |
stav k 31.12. |
2005 |
6 |
16 |
16 |
37 |
-10 |
-21 |
-31 |
772 |
2006 |
7 |
5 |
19 |
17 |
2 |
2 |
4 |
776 |
2007 |
6 |
5 |
38 |
15 |
1 |
23 |
24 |
800 |
2008 |
12 |
7 |
47 |
16 |
5 |
31 |
36 |
836 |
2009 |
9 |
6 |
25 |
28 |
3 |
-3 |
0 |
836 |
2010 |
4 |
9 |
23 |
26 |
-5 |
-3 |
-8 |
828 |
2011 |
6 |
13 |
19 |
21 |
-7 |
-2 |
-9 |
813 |
2012 |
7 |
8 |
26 |
25 |
-1 |
1 |
0 |
813 |
2013 |
5 |
6 |
19 |
30 |
-1 |
-11 |
-12 |
801 |
2014 |
6 |
9 |
14 |
22 |
-3 |
-8 |
- 11 |
790 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Věková struktura obyvatelstva
Věková struktura je zde sledována jednak podle základních třech věkových skupin, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a poproduktivní 65 let a více.
Vzhledem k rozsahu věkových skupin je sledování jejich vývoje nutné provádět v delších časových úsecích. Pro srovnání územních úrovní jsou zvoleny milníky 2001, 2011 a doplňkově pro aktuálnost rok 2014.
Tabulka č. 7, Územní srovnání vývoje hlavních třech věkových skupin v letech 2001, 2011, 2014 v %
Území |
2001 |
2011 |
2014 |
||||||
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
|
Hvožďany |
17,5 |
61,6 |
20,9 |
14,4 |
67,3 |
18,3 |
12,9 |
66,5 |
20,6 |
SO ORP Příbram |
15,6 |
70,4 |
14,0 |
14,1 |
69,8 |
16,0 |
14,6 |
67,4 |
18,0 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Ze srovnání je patrné, že obě území prochází tendenčně stejným vývojem, což je odrazem druhé demografické revoluce.
Při bližším pohledu na vývoj Hvožďan lze konstatovat, že relativní úbytek počtu obyvatel v kategorii do 14 let zaznamenává plynulý úbytek. Tento úbytek se projevuje ve prospěch produktivní složky a zároveň ve složce poproduktivní. Celkově populace Hvožďan stárne a důvodem je stárnutí obyvatelstva ze spodu věkových kategorií.
Pro rozvojové účely Hvožďan je nezbytné analyzovat detailněji věkové skupiny, a to vzhledem k možnosti předvídat potřeby obyvatelstva.
Ze současného stavu lze vyčíst sestupné obsazení věkových kategorií, které naznačuje prohlubující se nepoměrné věkové rozložení obyvatelstva v populaci Hvožďan. Při hodnocení budoucího vývoje je patrné, že přírůstky obyvatel do produktivních skupin věku se budou snižovat a návazně na tuto situaci silně posílí kategorie důchodového věku. U kategorie 65 + zároveň bude tento vývoj podpořen růstem střední délky života populace v ČR obecně. V kategoriích 0 – 14 bude docházet ke stabilizaci na současných hodnotách, ale v poměru populace budou tyto kategorie nedostatečně velké vzhledem k socioekonomickým vazbám a potřebám vyšších věkových kategorií. V rozvojových souvislostech Hvožďan je třeba tomuto trendu věnovat zvýšenou pozornost.
Vzdělanostní struktura
Tabulka č. 8, Struktura obyvatel podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2011
území |
základní vč. neukončeného |
střední vč. vyučení (bez maturity) |
úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné |
vysokoškolské |
bez vzdělání |
||||||||||
Σ |
M |
Ž |
Σ |
M |
Ž |
Σ |
M |
Ž |
Σ |
M |
Ž |
Σ |
M |
Ž |
|
Hvožďany |
26,1 |
9,8 |
16,3 |
36,4 |
24,0 |
12,4 |
28,4 |
11,7 |
16,7 |
5,8 |
3,1 |
2,7 |
0,1 |
0,1 |
0,0 |
SO ORP Příbram |
18,8 |
7,2 |
11,6 |
36,0 |
21,5 |
14,6 |
31,6 |
13,5 |
18,2 |
9,4 |
4,8 |
4,6 |
0,4 |
0,2 |
0,2 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Hvožďany dosahují ve srovnání s širším územím ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva podprůměrných hodnot. V jednotlivých skupinách jsou na tom hůře ve srovnání ženy. Za problematické zde lze označit obyvatele, kteří dosahují jen základního vzdělání, a to v souvislostech s trhem práce a nízké flexibilitě při změnách vývoje na trhu práce. Nejvíce je zde zastoupena skupina obyvatel, která dokončila vzdělání střední bez nebo s maturitou.
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Hvožďan. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.
Tabulka č. 9, Ekonomické subjekty se sídlem na území Hvožďan podle právní formy k 31. 12. 2013
Hvožďany |
Celkem |
státní organizace |
obchodní společnosti |
družstevní organizace |
živnostníci |
svobodná povolání |
zemědělští podnikatelé |
ostatní |
absolutně |
102 |
1 |
4 |
2 |
73 |
5 |
6 |
11 |
podíl v % |
100 |
1,0 |
3,9 |
2,0 |
71,6 |
4,9 |
5,9 |
10,8 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí ve Hvožďanech a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání 71,6 % (73 subjektů). Nejvíce subjektů podniká v oborech – obchod, stavebnictví, zemědělství.
Vzhledem k polohovým a funkčním charakteristikám obce (dominantní obytná funkce) je rozvoj ekonomiky přímo v obci vázán na specifika prostředí obce, jelikož je silně autonomní s nízkou mírou vazeb na střediska se silnou pracovní funkcí.
Nezaměstnanost
Ukazatel nezaměstnanosti je možné v rámci analýzy hodnotit spíše tendenčně ve srovnání s vyšší územní jednotkou. Samostatně za Hvožďany není možné provést srovnání mezi roky resp. obdobími, a to vzhledem ke změnám metodik výpočtu nezaměstnanosti.
Tabulka č. 10, Územní srovnání vývoje nezaměstnanosti v %
území |
Míra nezaměstnanosti (%) k 31. 12. |
||||||||||||
metodika do 2004 |
metodika do 2012 |
metodika od 2013 |
|||||||||||
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2014 |
2015 |
|
Hvožďany |
8,9 |
7,6 |
11,1 |
11,9 |
7,3 |
5,6 |
6,1 |
11,1 |
10,7 |
8,5 |
8,7 |
8,9 |
6,0 |
SO ORP Příbram |
9,5 |
9,8 |
10,2 |
10,1 |
9,0 |
7,9 |
7,0 |
7,3 |
11,3 |
12,3 |
11,3 |
9,4 |
8,4 |
Zdroj: Integrovaný portál MPSV, vlastní zpracování
Vývoj nezaměstnanosti v územním srovnání se vyznačuje cca stejnou tendencí na obou sledovaných úrovních. Vývoj nezaměstnanosti ve Hvožďanech je pozitivní, a to jednak vzhledem k celkově dosahovaným hodnotám a jednak k relativně krátké době navýšení nezaměstnanosti vzhledem k negativnímu ekonomickému vývoji v ČR. V posledních pěti letech se nezaměstnanost pohybuje kolem 8 % a aktuálně začátkem roku 2015 dosahuje nejnižších hodnot.
Tabulka č. 11, Struktura ekonomicky aktivního obyvatelstva v roce 2011
Hvožďany |
celkem |
muži |
ženy |
Ekonomicky aktivní celkem |
354 |
206 |
148 |
zaměstnanci |
266 |
150 |
116 |
zaměstnavatelé |
9 |
6 |
3 |
pracující na vlastní účet |
48 |
34 |
14 |
Ekonomicky neaktivní celkem |
411 |
175 |
236 |
nepracující důchodci |
225 |
92 |
133 |
žáci, studenti, učni |
120 |
61 |
59 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Podíl ekonomicky aktivního obyvatelstva Hvožďan se v roce 2011 pohyboval na úrovni 44% a proti tomu se ekonomicky neaktivní podíleli 56 %. Převažujícím skupinou ekonomicky aktivních jsou obyvatelé v zaměstnaneckém poměru.
Vyjížďka za prací a do škol
Velikost vyjížďky do zaměstnání je určena periferní polohou Hvožďan a její sídelní typologií (obytná funkce).
Tabulka č. 12, Struktura vyjížďky do zaměstnání a do škol v roce 2011
Hvožďany |
vyjíždějící celkem |
vyjíždějící do škol |
vyjíždějící do zaměstnání |
podíl vyjíždějících do zam. mimo obec/počet zaměstnaných v % |
|||||||
celkem |
v tom |
celkem |
v tom |
||||||||
v rámci obce |
mimo obec |
v rámci obce |
do jiné obce okresu |
do jiného okresu kraje |
do jiného kraje |
do zahraničí |
|||||
Absolutně |
293 |
88 |
38 |
50 |
205 |
44 |
92 |
5 |
59 |
5 |
78,5 |
Relativně % |
100 |
30,0 |
13,0 |
17,1 |
70,0 |
15,0 |
31,4 |
1,7 |
20,1 |
1,7 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Mobilita obyvatelstva dosahuje vysokých hodnot. Vzhledem k již zmíněnému obecnému charakteru obce je velikost vyjížďky odpovídající a v oblasti zaměstnanosti žádoucí. Za zaměstnáním vyjíždí téměř 58% ekonomicky aktivních obyvatel. Časově převládá vyjížďka s dobou cesty 15 až 30 min (47 %) a nad půl hodiny 41 %.
V případě vyjížďky do škol jde primárně o úroveň středních škol (případně vysokých škol).
Technická infrastruktura
Vybavenost základní technickou infrastrukturou je u Hvožďan na průměrných hodnotách. Konkrétní struktura je uvedena v následující tabulce.
Tabulka č. 13, Vybavenost základní technickou infrastrukturou obydlených domů
Hvožďany |
celkem |
přípoj na kanalizační síť |
vodovod |
plyn |
ústřední topení |
absolutně |
215 |
92 |
201 |
18 |
163 |
podíl v % |
100 |
42,8 |
93,5 |
8,4 |
75,8 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Hvožďany jsou v současné době zásobeny pitnou vodou z domovních a obecních studní. Vodovod je vybudován nový a je napojen na vodovod část Roželov. Na kanalizaci je připojeno celkem 92 obydlených domů (cca ½ obyvatel), ta je svedena do čistírny odpadních vod.
Tabulka č. 14, Vybavenost obydlených bytů zdrojem energie k vytápění
Hvožďany |
obydlené byty celkem |
energie k vytápění |
||||
z kotelny mimo dům |
uhlí, koks, uhelné brikety |
plyn |
elektřina |
dřevo |
||
absolutně |
318 |
16 |
125 |
6 |
17 |
107 |
podíl v % |
100 |
5,9 |
46,1 |
2,2 |
6,3 |
39,5 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Převládajícím typem energie jsou tuhá paliva, která jsou využívána většinou domácností. 10 rodinných domů disponuje tepelnými čerpadly. Základní škola a mateřská škola (objekty v majetku obce Hvožďany) jsou vytápěné tepelným čerpadlem (systém země-voda). Objekt „Chráněnky“ je vytápěn solárními panely v kombinaci s tepelným čerpadlem (systém vzduch - voda).
Dopravní infrastruktura
Hvožďany jsou vybaveny místními komunikacemi v délce 12 km. Chodníky jsou vystavěny v místech potřeby dopravně bezpečnostní o celkové délce 1 km. Doprava v klidu je zajištěna třemi parkovišti.
Tabulka č. 15, Vybavenost dopravní infrastrukturou k roku 2014
Hvožďany |
místní komunikace v km |
Chodníky v km |
parkoviště |
12 |
1 |
3 |
Zdroj: Hvožďany, vlastní zpracování
V následující tabulce jsou uvedeny hodnoty intenzity dopravy tj. průjezdnost vozidel za 24h na silnici č. 176 ze směrů od Vacíkova a Starého Smolivce.
Tabulka č. 16, Intenzita dopravy na pozemních komunikacích ve Hvožďanech
komunikace č. |
176 |
|
úsek |
průběžný obcí |
|
vozidla/24h |
těžká motorová vozidla |
86 |
osobní a dodávková vozidla |
325 |
|
jednostopá motorová vozidla |
12 |
|
součet všech vozidel |
423 |
Zdroj: ŘSD – sčítání dopravy 2010
Vzhledem k nízké intenzitě dopravy je situace v obci klidná. Nicméně dopravně bezpečnostní opatření na průjezdné komunikaci jsou žádoucí.
Dopravní napojení obce na komunikace prvních tříd a hlavní dopravní koridory je v rámci polohových charakteristik na dobré úrovni.
Dopravní obslužnost
V obci je dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými spoji, které směřují do Rožmitálu pod Třemšínem, Březnice a Příbrami. Celkový počet spojů ve všední dny se pohybuje kolem 14 spojů, přičemž o víkendech do Hvožďan nezajíždí spoj žádný. V tomto smyslu je obsluha na nízké úrovni a vzhledem k potřebám obyvatel je osobní automobilová doprava nezbytným prvkem.
V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky bydlení. Převládajícím typem bydlení ve Hvožďanech jsou rodinné domy s počtem 197 (91,6%), které tvoří takřka celý domovní fond a dále bytové domy, kterých je celkem 13. Z celkového počtu domů je trvale obydlených 215 (56,1%).
Tabulka č. 17, Struktura domovního fondu
Hvožďany |
celkem domy |
obydlené domy |
neobydlené domy (důvod) |
||||
obydlené |
neobydlené |
rodinné |
bytové |
sloužící k rekreaci |
přestavba domu |
nezpůsobilé k bydlení |
|
podíl v % |
56,1 |
43,9 |
91,6 |
6,0 |
85,7 |
3,6 |
6,5 |
absolutně |
215 |
168 |
197 |
13 |
144 |
6 |
11 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Trvale neobydlených domů je v obci 168 (43,9%) a z toho je 144 určených k rekreaci, což ukazuje na rozvinutou rekreační funkci Hvožďan.
Tabulka č. 18, Stáří domovního fondu – období výstavby nebo rekonstrukce
Hvožďany |
1919 a dříve |
1920 - 1970 |
1971-1980 |
1981-1990 |
1991-2000 |
2001 - 2011 |
absolutně |
32 |
69 |
53 |
33 |
12 |
11 |
podíl v % |
14,9 |
32,1 |
24,7 |
15,3 |
5,6 |
5,1 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011
Z dat je patrná klesající tendence v obnově nebo výstavbě nového domovního fondu Hvožďan. V posledních dvou sledovaných dekádách došlo ve srovnání s obdobím 1981 – 1990 k poklesu na třetinu.
Školství a vzdělávání
V rámci vzdělávání je ve Hvožďanech zajištěné předškolní a školní vzdělávání. Celkové maximální kapacity odpovídají velikosti obce a případná optimalizace kapacit by měla být v souladu s předpokládaným vývojem demografických struktur (viz kapitola obyvatelstvo). Na konci školního roku navštěvovalo ZŠ celkem 81 žáků. V obci působí též pobočka Základní umělecké školy J. J. Ryby. Základní uměleckou školu mohou děti z Hvožďan navštěvovat též v Rožmitálu pod Třemšínem a v Březnici.
Středoškolské vzdělávání je pro studenty dostupné v Březnici a Příbrami či dalších spádových centrech.
Tabulka č. 19, Školská zařízení Hvožďan a jejich maximální kapacita
Školská zařízení |
Kapacita zařízení |
Základní škola - 9 ročníků |
150 |
Jídelna ZŠ |
140 |
Družina ZŠ |
25 |
Mateřská škola |
27 |
Zdroj: www.rejskol.msmt.cz
ZŠ a MŠ se aktivně podílejí ve Hvožďanech na realizaci společenských volnočasových aktivit. Pro své žáky nabízí ZŠ velké množství zájmových kroužků.
Zdravotnictví a sociální péče
Služby v oblasti základní dostupnosti zdravotnictví jsou obyvatelům na úrovni ordinací praktických lékařů (1 lékař pro dospělé, 1 stomatolog, 1 lékař pro děti a dorost) k dispozici přímo v obci. Výhodné je umístění všech tří ambulancí v jednom objektu. Obec se potýká s problémem nedostatečných parkovacích kapacit přímo před zdravotním střediskem. Akutní či pohotovostní zdravotnické služby jsou dostupné ve spádovém městě (Příbram).
Služby v oblasti sociální péče (ambulantní, terénní i pobytové) jsou pro občany zajišťovány externími provozovateli těchto služeb zejména z Rožmitálu pod Třemšínem a z Březnice. Obec Hvožďany provozuje chráněné bydlení v objektu „Chráněnka“.
Sport, kultura a volnočasové aktivity
V obci působí tři sportovní sdružení: (i) NK Třemšín, (ii) TJ SOKOL Hvožďany, (iii) SK Vacíkov. Sportovní infrastrukturu tvoří:
V obci jsou 2 areály koupaliště - Hvožďany, Vacíkov.
V obci se nachází 3 dětská hřiště s herními prvky:
V obci jsou 2 kulturní zařízení (KD Hvožďany a Leletice). Venkovní kulturně-společenské aktivity je možné realizovat též v areálu koupaliště (vagón). Ve Hvožďanech se pořádá značné množství kulturně-společenských akcí s velkým zájmem veřejnosti. Pozitivně vnímanou je též existence kulturního zázemí v podobě obecní knihovny.
Komerční služby
V obci jsou k dispozici 2 obchody s potravinami, 2 provozovny kadeřnictví, 2 autoservisy a pobočka České pošty. Do obce zajíždí v pravidelných týdenních intervalech pojízdná prodejna (řezník, pekař, zelinář). Svou činnost v obci provozují též 2 restaurace (KD Hvožďany, U Lišáka - Vacíkov). V sezóně je možnost občerstvení též v areálu koupaliště ve Hvožďanech (vagón) a ve 2 klubech u hasičů (Roželov - Mýta, Leletice). V obci není k dispozici bankomat (peněžní služby Poštovní spořitelny - zejména možnosti výběru hotovosti - fungují omezeně).
Ve Hvožďanech jsou 2 hromadná ubytovací zařízení (1x penzion - Hvožďany, 1x rekreační areál - Roželov - Mýta) s celkovou kapacitou cca 250 lůžek.
Vzhled obce
Hvožďany jsou velmi malebná a čistá obec se zjevnou výraznou péčí o veřejná prostranství a zeleň. Z hlediska vnímání návštěvníka obce mohou negativně působit některé neuklizené dvory rodinných domů a statků, stejně jako vnitrobloky hospodářských objektů v obci.
Hospodaření obce
Obec hospodaří s vyrovnaným rozpočtem. Podíl běžných výdajů činí přibližně 70%. Kapitálové výdaje přímo souvisí s přijatými investičními dotacemi. Poměr přijatých investičních dotací a kapitálových výdajů indikuje přibližnou výši rozvojových prostředků obce, která se ve sledovaných rozpočtových letech pohybuje přibližně ve výši 1 - 1,5 mil. Kč.
Tabulka č. 20, Vývoj rozpočtového hospodaření obce Hvožďany v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)
|
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
Daňové příjmy |
7 999 |
8 626 |
|
8 658 |
10 515 |
Nedaňové příjmy |
2 395 |
2 305 |
|
2 041 |
2 074 |
Kapitálové příjmy |
1 175 |
1 861 |
|
81 |
659 |
Neinvestiční přijaté dotace |
2 788 |
1 359 |
|
3 982 |
8 274 |
Investiční přijaté dotace |
2 358 |
2 052 |
|
4 885 |
5 412 |
Příjmy |
16 716 |
16 204 |
|
19 648 |
26 935 |
Běžné výdaje |
11 613 |
11 492 |
|
14 613 |
19 905 |
Kapitálové výdaje |
2 569 |
4 888 |
|
5 801 |
6 781 |
Výdaje celkem |
14 182 |
16 380 |
|
20 414 |
26 686 |
Saldo příjmů a výdajů |
2 533 |
-177 |
|
-767 |
249 |
Podíl kapitálových výdajů |
18,11% |
29,84% |
|
28,42% |
25,41% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech |
69,48% |
70,93% |
|
74,38% |
73,90% |
Východiska pro návrhovou část sumarizují a hodnotí uceleně rozvojové možnosti obce na základě analytické části a představují přehledné a jasné oblasti potencionálních rozvojových směrů. Tyto východiska jsou objektivizovány výstupy z priorizace (viz níže) zásadních výroků SWOT analýzy.
Priorizace je provedena bodováním výroků všemi členy zastupitelstva (11 členů). Body jsou výrokům přidělovány podle vnímané důležitosti pro obec. Členové zastupitelstva bodovali na škále 0 – 20 bodů, přičemž 20 bodů znamená nejvyšší prioritu (důležitost) a naopak. Dosažené průměrné hodnoty pak objektivizují postoj zastupitelstva jako celku a tento objektivní faktor se stává základním předpokladem pro tvorbu návrhové části.
Výsledné hodnoty výroků jsou řazeny od nejvýše priorizovaných. Barevné označení nevymezuje přesně stanovené intervaly důležitosti, ale usnadňuje orientaci čtení výsledků.
Východiska – Silné stránky
Silné stránky |
průměrná bodová hodnota |
rozmanitost struktury území (lesy, vodní plochy) |
19,1 |
aktivní a aktivizační činnost základní a mateřské školy |
18,6 |
Hvožďany jsou čistě venkovskou obcí |
17,9 |
rozloha obce s nízkou mírou hustotou zalidnění |
17,6 |
nízká intenzita průjezdové dopravy |
17,6 |
knihovna |
16,8 |
realizace velkého množství místních kulturních akcí |
16,5 |
rozvinutá základní technická infrastruktura v obci |
16,1 |
relativně dobrá dostupnost hlavních dopravních koridorů |
16,0 |
podnikání v oboru zemědělství |
15,9 |
dlouhodobě nízká míra nezaměstnanosti |
15,7 |
rozvinuté živnostenské podnikání |
15,5 |
dostupnost základní zdravotní péče |
15,5 |
dominantní a rozvíjená funkce bydlení |
15,3 |
krátkodobě silná skupina obyvatel v produktivním věku |
15,2 |
konzistentní vývoj u velikosti věkové skupiny dětí |
15,1 |
dobré zázemí pro sportovní aktivity (zejména venkovní) |
14,8 |
stabilní vývoj přirozeného přírůstku obyvatel |
14,7 |
mobilita (vyjížďka) ekonomicky aktivního obyvatelstva |
14,3 |
rozvinutá rekreační funkce |
13,4 |
Hvožďanům pozitivně dominuje stabilní obytná funkce. Klíčové silné stránky spočívají ve vysoké kvalitě bydlení (silná vazba na charakter obce, kvalitu životního prostředí a bezpečnost) a dobře fungujícím zázemí pro bydlení - zejména mateřská a základní škola. Významnou složkou posilující obytnou funkci je existence místních kulturních akcí.
Východiska – Slabé stránky
Slabé stránky |
průměrná bodová hodnota |
negativní vývoj v celkovém počtu obyvatel |
17,7 |
aktuálně nižší podíl dětské složky obyvatelstva |
17,5 |
převažující způsob vytápění objektů tuhými palivy |
16,5 |
migrační vlny u vystěhovalých a přistěhovalých |
14,5 |
periferní poloha obce |
14,2 |
nejednoznačná spádovost na vyšší obslužná a pracovní střediska |
13,5 |
doba cesty vyjíždějících za prací |
13,2 |
závislost ekonomických charakteristik obce na jiných územích |
12,4 |
nízká úroveň obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou mimo pracovní dny |
11,9 |
úroveň vzdělanosti obyvatel |
11,4 |
Zásadní slabou stránkou z hlediska rozvojové perspektivy je nepříznivý demografický vývoj. Z výsledků dotazníkového šetření pak vyplývá nespokojenost obyvatel s nižší úrovní občanské (zejména komerční vybavenosti), problematická je též dostupnost pracovních příležitostí a nutnost za zaměstnáním a službami vyjíždět. Jako problematická je též vnímána aktuální situace u zdrojů tepla – vytápění objektů tuhými palivy.
Východiska – Příležitosti
Příležitosti |
průměrná bodová hodnota |
posílení obytné funkce obce |
17,5 |
rozvoj sociálních služeb |
16,8 |
alternativní způsoby vytápění objektů |
16,5 |
navýšení kapacit MŠ a školní družiny |
16,3 |
změny preferencí v oblasti bydlení (desurbanizace - osídlování venkova) |
15,6 |
přizpůsobení prostředí vyjížďkovým charakteristikám |
14,1 |
Rozvojové příležitosti jsou na základě analýzy spatřovány zejména v rozšiřování a zkvalitňování obytné funkce obce, tj. rozšíření nabídky pozemků pro individuální bytovou výstavbu, posílení rozvoje sociálních služeb a doplnění a rozšíření zázemí pro volnočasové aktivity a aktivity spojené s existující dobře fungující vybaveností (ZŠ, MŠ).
Východiska – Hrozby
Hrozby |
průměrná bodová hodnota |
zánik MŠ a ZŠ |
18,6 |
pokračující nepříznivý demografický trend |
15,7 |
nedostatečná nabídka volnočasových aktivit zejména pro děti a mládež |
13,5 |
Hlavními hrozbami rozvoje obce se jeví demografický vývoj a s tím spojený úpadek klíčové občanské vybavenosti. Snižující se, nebo nízký počet dětí by v budoucnu mohl ohrozit plnohodnotný život v obci díky jejímu přestárnutí.
Obec s rozvinutou funkcí bydlení, se zajištěnými klíčovými službami sociální občanské vybavenosti a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity.
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Dnes a určitě i ve výhledu do roku 2030 to bude snaha o zdravý životní styl, sportovní a relaxační aktivity i v pokročilém věku a samozřejmě zdravý rozvoj dětí. Předpokladem pro splnění těchto oprávněných potřeb je:
Cíl : „1. Rozšíření zázemí pro bydlení”
Opatření : „1.1 Nabídka ploch pro individuální bytovou výstavbu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.1 Vytipování ploch pro individuální bytovou výstavbu” |
- | 0 | ||
„1.1.2 Řešení majetkoprávních vztahů k pozemkům pro individuální bytovou výstavbu” |
- | 0 | ||
„1.1.3 Zastavovací studie a infrastrukturní příprava pozemků” |
- | 0 | ||
Opatření : „1.2 Podpora sportovně-rekreační funkce obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.1 Revitalizace lokality „Wimbledon“ - multifunkční hřiště” |
- | 0 | ||
„1.2.2 Rozšíření funkčního využití sportovních ploch v lokalitě „Mýta“” |
- | 0 | ||
„1.2.3 Zkvalitnění stávajících sportovních ploch a hřišť v místních částech obce” |
- | 0 | ||
„1.2.4 Revitalizace koupaliště (zázemí) ve Hvožďanech” |
- | 0 | ||
„1.2.5 Obnova rekreační funkce koupaliště ve Vacíkově.” |
- | 0 | ||
Opatření : „1.3 Rozvoj občanské vybavenosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.3.1 Revitalizace objektu „Špejchar“ - společensko-kulturní multifunkční využití objektu” |
- | 0 | ||
„1.3.2 Doplnění základních komerčních služeb - bankomat” |
- | 0 | ||
„1.3.3 Rozšíření využití objektu ZŠ pro realizaci mimoškolních vzdělávacích a volnočasových aktivit” |
- | 0 | ||
„1.3.4 Stabilizace základní nabídky zdravotní péče v obci” |
- | 0 | ||
„1.3.5 Příprava na rozvoj sociálních služeb v obci” |
- | 0 | ||
Cíl : „2. Kvalitní životní prostředí pro bydlení v obci”
Opatření : „2.1 Funkční úprava vnitřního areálu objektu „Špejchar“” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.1 Humanizace obecních ploch a přilehlých prostor (shromažďovací prostor – např. otevřená scéna, tržnice, parková úprava, parkovací plochy apod.)” |
- | 0 | ||
Opatření : „2.2 Rozvoj péče o životní prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.2.1 Výsadba, obnova alejí a specifických přírodních prvků (tůně aj.)” |
- | 0 | ||
Cíl : „3. Zlepšení technické a dopravní infrastruktury”
Opatření : „3.1 Realizace dopravně-bezpečnostních opatření” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„3.1.1 Vytipování rizikových úseků a návrh opatření” |
- | 0 | ||
„3.1.2 Instalace dopravně-bezpečnostních prvků” |
- | 0 | ||
„3.1.3 Rozšíření tras pro bezmotorovou dopravu” |
- | 0 | ||
Opatření : „3.2 Doplnění technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„3.2.1 Pokračování v efektivním řešení odkanalizování obce.” |
- | 0 | ||
„3.2.2 Podpora individuálních řešení využívání alternativních zdrojů tepla a nových ekologicky šetrných technologií vytápění” |
- | 0 | ||
Program rozvoje obce Hvožďany ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2015 - 2020. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2030.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize v PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2020. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2014-2020). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.