Invence TODOTEXT

Metodika mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Metodika mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni ČR

Instituce / autor: Pavel Bednář, Markéta Dubová, Marcel Kraus, Petr Návrat, Eva Žáková
Datum zveřejnění: 12.4.2021
Registrační číslo: 104
Číslo projektu: DF11PO10VV031
Název projektu: Mapování kulturních a kreativních průmyslů v ČR
Klíčová slova: mapování, kreativní průmysl

Souhrn problematiky

Předkládaná metodika popisuje pracovní postup pro mapování kulturních a kreativních průmyslů na lokální a regionální úrovni. Mapování v kontextu této metodiky znamená analýzu jevů na daném území, konkrétněji pak zjišťování aktuálního stavu a potřeb jednotlivých odvětví v daném místě.

Kulturní a kreativní průmysly/odvětví (KKP/KKO) zahrnují činnosti, jejichž základem je lidská kreativita, dovednosti a talent. Kulturní a kreativní odvětví jsou založena na kulturních hodnotách, uměleckých a kreativních projevech. Mají potenciál vytvářet bohatství a pracovní místa zejména využitím duševního vlastnictví. Zahrnují činnosti (služby, díla, výkony a produkty) veřejné, neziskové a tržní bez ohledu na druh a způsob financování subjektu, který je provádí.

Ke kulturním a kreativním odvětvím patří mimo jiné architektura, design, reklama, film a audiovize, hudba, knihy a tisk, herní průmysl, software, nová média a navazující IT služby, rozhlasové a televizní vysílání, scénická umění, výtvarné umění, umělecká řemesla, gastronomie a kulturní dědictví.

Metodika je určena primárně pro města ČR a slouží jako určitý návod pro kvalitativní a kvantitativní mapování subjektů KKP a jejich vzájemných vazeb na stanoveném území. Na základě dohody s několika městy, která projevila zájem zmapovat KKP na svém území (Zlín a Zlínský kraj, Brno, Pardubice, Plzeň), byly realizovány pilotní projekty mapování s cílem ověřit a optimalizovat postupy navrhované v rámci metodiky a vytvořit na základě zkušeností z více měst jednotnou metodiku na celostátní úrovni.

Realizace pilotních projektů prokázala, že metodika je vhodná pro mapování větších i menších měst a větších regionálních celků, tedy např. krajů. Metodika je vhodná především pro města nad 10 tis. obyvatel. V případě mapování menších obcí by bylo možné metodiku výrazně zjednodušit a upravit.

 

Přílohy

  1. https://www.kreativnicesko.cz/files/metodika-mapovani-kulturnich-a-kreativnich-prumyslu-na-lokalni-a-regionalni-urovni-cr-2016.pdf