Instituce / autor: | FD ČVUT v Praze, VŠE v Praze, DFJP, Univerzita Pardubice a spolek Partnerství pro městskou mobilitu, z. s. |
Datum zveřejnění: | 13.12.2021 |
Registrační číslo: | 140 |
Číslo projektu: | TL02000400 |
Název projektu: | MOBILMAN – Humanitní rozměr plánů udržitelné městské a regionální mobility |
Klíčová slova: | udržitelná mobilita, strategické plánování |
Cílem nové metodiky je pomoci vytvořit použitelný nástroj, se kterým se město dovede ztotožnit. V Česku je přes 6 000 obcí od nejmenších až po česká velkoměsta. Mnohá z těchto měst potřebují zodpovědně plánovat vlastní budoucnost a vytvořit pro své občany krásné a příjemné prostředí. Jen zlomek z těchto měst má k tomu v současnosti adekvátní nástroj. SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) slouží k pochopení současnosti a popsání možné budoucnosti rozvoje dopravy a mobility. SUMP musí nejen zahrnout spolupráci s městem a veřejností, ale musí být živý. SUMP stojí nad dopravními dokumenty a významně přesahuje jejich rámec. SUMP se zabývá ovlivňováním poptávky po přepravě a je složen z oblasti samoorganizované a oblasti přímo řízené, což je nutné správným způsobem zohlednit v opatřeních. Jde o přeměnu města jako celek.
Nová metodika zdůrazňuje potřebu nového myšlení při realizaci SUMP jako součásti strategického plánu rozvoje regionu nebo města. Strategický plán je dokument dlouhodobé platnosti navazující na vizi a koncepci, v tomto případě regionu nebo města. Takový plán nesouvisí s aktuální dostupností financování, charakterem prováděcích vyhlášek a s omezeními způsobené procesními předpisy. Plán v důsledku určuje, co je potřeba zajistit, aby mohl být realizován, a v rámci krátkodobé a střednědobé perspektivy poté jasně specifikuje kroky, které je k dosažení cíle třeba zrealizovat.
Metodika SUMP 2.0. se dá přirovnat k minci, která popisuje principy plánování udržitelné městské mobility ze dvou stran. Na jedné straně prezentuje „klasický“ cyklus dvanácti po sobě následujících kroků SUMP, kdy jednotlivé kroky mají být prováděny postupně jeden po druhém. Jelikož ale praxe ukazuje, že tento přístup částečně selhává, tak nová metodika SUMP 2.0. mění pořadí a první kapitolou představuje základní principy plánování udržitelné městské mobility. Od začátku je nutné mít na paměti, že SUMP je třeba vnímat jako strategický, nikoliv jako technický dokument.
Metodika není souborem receptů, ukazuje metodu a přístup. Hlavní výzvou při realizaci SUMP je přizpůsobit koncept místním podmínkám, a přitom zachovat ambicióznost plánu a vyhnout se nevhodným kompromisům. Struktura měst a z ní plynoucí životní styl bude mít značný vliv na stav klimatu, energetické efektivnosti, životního prostředí a v konečném důsledku i zdraví nás všech.