Instituce / autor: | Cassia Development & Consulting, s r.o., Berman Group s r.o., Envipor s.r.o., BZ Company s.r.o. |
Datum zveřejnění: | 16.11.2022 |
Registrační číslo: | 172 |
Klíčová slova: | hodnocení, dopad, projektový záměr |
V Česku jsou stále častěji vyžadovány projektové záměry, které reagují na potřeby určitého území. Zároveň však jejich realizace přináší široké spektrum územních dopadů s různým efektem a ty je důležité před realizací projektu posoudit.
V předložené brožuře je představena Metodika hodnocení územních dopadů (TIA; z angl. Territorial Impact Assessment), která umožní detailnější posouzení navrhovaných projektů, protože u ovlivněného území zohledňuje i jeho pozici v sídelní struktuře či typologickou odlišnost. Účelem hodnocení je poskytnout uživatelům nástroj, který otevřeně a co nejvíce srovnatelným způsobem ukáže, jak se změní území za předpokladu, že se na něm projekt realizuje. Metodika bude fungovat jako podpůrný nástroj při uvažování a rozhodování o konečném stanovisku k navrhovanému projektu. Primárně je vytvořena pro hodnocení projektů před samotnou realizací (ex-ante), tedy ve fázi záměru, kdy obec, či potenciální investor teprve zvažuje možnost realizace projektu. Je ale možné hodnotit projekty i v pozdějších fázích (například během vypracování dokumentace pro stavební povolení, při zpracování rozpočtu apod.). Za určitých podmínek je však možné využít navržené postupy i pro dodatečné (ex-post) posouzení již realizovaných projektů a zpětně tak vyhodnotit územní dopady, které z jejich realizace vyplynuly.
Metodika hodnocení územních dopadů nicméně nenahrazuje jiné posuzovací procesy jako je SEA či EIA, ani posuzování v kontextu ÚPD apod.
Výsledné hodnocení poukáže na všechny relevantní náklady a přínosy, které může následně nezávislý čtenář posoudit a porovnat. Během hodnocení se navíc využívají částečně standardizované postupy. Ty dovolují objektivně porovnávat územní dopady u obdobných typů projektů se stejným účelem (např. v projektech za účelem zlepšení kvality vzdělávání v obci se budou porovnávat rozhodnutí, zda rekonstruovat starou školu, anebo postavit novou školu na zelené louce).
Tato příručka je určena orgánům územní samosprávy (města a obce, dobrovolné svazky obcí, kraje) či státní správy (ministerstva), a dále soukromým investorům, popř. organizacím z neziskové sféry, profesním sdružením a dalším subjektům, které se chtějí zapojit do hodnocení rozvojových projektů realizovaných na území jejich samosprávného celku (obce, města či kraje).