Datum zveřejnění: | 4.3.2019 |
Registrační číslo: | 31 |
Klíčová slova: | město, kreativní přesahy |
Průvodce The Smart Guide to Creative Spill-overs, určený pro představitele měst a zaměstnance městské správy, si klade za cíl stručně osvětlit koncept tzv. kreativního spill-overu neboli kreativního přesahu a ukázat, jak mohou města z tohoto fenoménu těžit. Zdůrazňuje roli měst v podněcování mezioborových aktivit a na několika stručných příkladech ukazuje, jak kreativní přesahy fungují v praxi. Zároveň zde každý zájemce nalezne způsoby, jak může přesahy sám v rámci městského úřadu podpořit.
Co jsou kreativní přesahy?
Kreativní přesahy (dále jen přesahy) zjednodušeně vyjadřují jev, kdy aktivity kulturních a kreativních odvětví (KKO) pronikají do dalších odvětví ekonomiky a průmyslu, mají na ně pozitivní dopad a přispívají k jejich inovaci. Přísně obchodní/technický/vědecký sektor tak může těžit z hravé kreativity sektoru kulturního. Zásadní roli v přesazích hrají umělci a kreativní profesionálové pro svoji otevřenost, schopnost přinášet stále nové podněty a zejména odmítání rutinních postupů, které inovaci rozhodně nestimulují. Přínosem takové interakce kulturních a kreativních odvětví s ostatními ekonomickými sektory je například rozvoj nových produktů, zlepšení struktury a komunikace v rámci lidských zdrojů, vylepšení organizačních procesů a podobně. Globálním příkladem takového propojení kreativity s technologií je společnost Apple. Její síla tkví právě v kombinaci lidského a uměleckého obsahu s precizním technickým zpracováním.
Role měst
Proč jsou právě města ideální pro podporu rozvoje kreativních přesahů? Města jsou atraktivním místem k životu, s širokou kulturní nabídkou, prostory pro setkávání, navazování kontaktů a výměnu zkušeností. Právě zde je potenciál pro propojování intelektuálních, technologických a kulturních zdrojů a města mohou skrze aktivní podporu takové mezioborové spolupráce sama mnoho získat.
Praktické kroky pro města, která chtějí podpořit kulturní přesahy:
Zmapujte vaše lokální kulturní a kreativní zdroje:
Kde se nachází a jaký je jejich přesahový potenciál? Začít můžete u jednotlivců – umělců či podnikatelů, hledejte v inkubátorech, školicích a vzdělávacích zařízeních. Není třeba podněcovat celý proces od samého začátku, jedná se spíše o podporu existujících struktur.
Zvyšte povědomí o potenciálu přesahů a jejich přínosu pro kulturní a kreativní sektory mezi umělci a kulturními pracovníky
Informujte ostatní sektory:
Sektory kulturních a kreativních odvětví mohou být někdy kvůli své neuchopitelnosti nahlíženy jako nespolehlivé a pro obchod riskantní. Tyto stereotypy je třeba rozbít, a podpořit tak proměnu obchodního uvažování, aby i lidé mimo kulturu byli schopni ocenit všechny formy kreativity.
Oslovte mediátory:
Lidé, kteří se profesně nepohybují v kultuře, mohou mít potíže porozumět uměleckým a tvůrčím dovednostem a jejich hodnotám. Mediátoři jsou prostředníky, kteří mohou být nápomocní při překlenutí propasti mezi kulturním a kreativním sektorem a ostatními odvětvími ekonomiky. Mediátor pomůže při komunikaci mezi jednotlivými sektory, protože každý sektor používá specifický slovník a ten je často bariérou.
Podporujte náhodná setkání:
K inovaci zřídka dochází v uzavřených laboratořích. Je na městských představitelích, aby zřídili prostor zasvěcený setkávání profesionálů z různých oborů nebo aby uspořádali školení, konference nebo workshopy, které usnadní účastníkům výměnu informací, znalostí a nápadů přátelskou a příjemnou formou.
Jmenujte městského kreativního ředitele:
Kreativní myšlení se hodí při tvorbě a aplikaci pravidel.
Požádejte o financování z EU v rámci inovačních programů.
Veřejné zakázky, urbanistické plánování, pobídky, školení a podobně přehodnoťte tak, aby se integrovaly cíle přesahů
Účastněte se iniciativ financovaných EU v rámci různých programů:
URBACT, INTERREG, Creative Europe, Horizon 2020, COSME, strukturální fondy, Erasmus+
Čeho se vyvarovat?