Instituce / autor: | převzato z webu kolo.cz |
Datum zveřejnění: | 12.3.2019 |
Registrační číslo: | 33 |
Klíčová slova: | sdílená ekonomika, bikesharing, udržitelný rozvoj |
Bikesharing je systém sdílení kol určený nejčastěji pro půjčování kol ve městech pro krátkodobou dopravu, ale výjimkou nejsou ani regionální verze pro turisty. Výhodou bikesharingu je, že nemusíte kolo fyzicky vlastnit a především si kolo můžete vyzvednout na jednom místě a vrátit jej na jiném v rámci sítě půjčoven či automatizovaných výpůjčních stanic. Bikesharing je díky tomu alternativním řešením dopravní obslužnosti ve městech a z tohoto důvodu jsou výpůjční systémy často provozovány nejen soukromými společnostmi, ale i samotnými městy.
V České republice fungují 4 větší provozovatelé bikesharingových systémů, každý provozovatel má rozdílný systém fungování a je zaměřený na jinou cílovou skupinu. Společnost HOMEPORT s.r.o. provozuje systém jako ukázku svých provozů ve světě, Rekola z.s. se zaměřují na komunitní sdílení kol v několika městech, České dráhy a.s. provozují ČD Bike pro (cyklo) turisty a čínský provozovatel Ofo, který spustil provoz v Praze v říjnu 2017.
V pražském Karlíně funguje podobně jako ve Velké Británii, Francii, Polsku, Rusku nebo Saudské Arábii bikesharingový systém Homeport. Společnost vyvíjí vlastní systém a v Karlíně má devět stanic, na nichž stále ještě svůj systém především testuje v provozu. Odpovídajíc době ale nasazuje pomalu už i elektrokola.
Od roku 2013 působí v ČR systém Rekola, který vznikl na základě myšlenky komunitního sdílení kol. V současné době funguje bezstanicový systém v šesti městech republiky (v Praze, Brně, Olomouci, Českých Budějovicích, Teplicích a Kladně) a jsou pro něj typická jízdní kola s růžovými rámy. Mozkem systému je mobilní aplikace, přes kterou po registraci uživatel kolo najde a získá kód k jeho zámku.
Dalším hráčem jsou České dráhy, které provozují ČD Bike především pro cykloturisty, jimž nabízejí si přímo na nádraží půjčit kolo (na některých místech i elektrokolo, dětská kola či koloběžky). V rámci služby je možné si kolo dopředu rezervovat a zdarma s ním cestovat vlakem ČD nebo využít úschovny zavazadel ve vybraných železničních stanicích.
Společnost Ofo funguje na trochu jiném podkladě než jaký je znám od největší tuzemské bikesharingové společnosti Rekola. Uživatel žlutých kol Ofo si totiž kolo může půjčit kdekoliv a kdykoliv a odemknout si jej může pomocí on-line klíče. V okamžiku, kdy se uživatel odhlásí, kolo se automaticky zamkne. Není třeba jej zamykat k zábradlí apod.