Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 6 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
v naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce
v rozhodovat v zastupitelstvu v širším koncepčním rámci
v koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
v prosazovat a chránit veřejný zájem
v stanovit priority obce, místních obyvatel, podnikatelských subjektů a následně investičního programu
v posílit sounáležitost mezi lidmi navzájem
v posílit odpovědnost místních obyvatel za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy a řešením daného problému
Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika.
Program rozvoje obce Dlouhý Most je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz.
Dokumentem, bezprostředně navazujícím na tento program, by měl být operativní roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce.
Obec Dlouhý Most leží v centrální části Libereckého kraje – okres Liberec – správní obvod ORP Liberec – POÚ Liberec. Administrativní hranice obce navazují na obec Jeřmanice, Šimonovice, Hodkovice nad Mohelkou a Liberec.
Tabulka č. 1, Základní údaje k 31. 12. 2015
Obec |
Počet obyvatel |
Rozloha (ha) |
Počet částí obce |
Nadmořská výška (m nad mořem) |
Dlouhý Most |
860 |
444,4 |
1 |
495 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Dlouhý Most spadá do širšího zázemí města Liberce, přičemž tato poloha silně ovlivňuje vývojové charakteristiky, vlastní funkce obce a typologii sídla.
Dlouhý Most je dle typologie příměstským venkovským sídlem. Současné charakteristiky obce vykazují probíhající proces suburbanizace (stěhování obyvatel do zázemí měst). Tento proces se projevuje dopady, které lze označit jako dopady extenzivního rozvoje spojené s problematikou následného zajištění adekvátní vybavenosti obce a nízkou mírou identifikace nových obyvatel s obcí.
Obec je tvořena centrální historickou části, na kterou navazuje ucelená zástavba podél hlavní komunikace. Tato původní zástavba je rozšiřována výstavbou nových rodinných domů do širšího území v rámci ucelených obytných zón. K obci patří též dílčí územně odloučené obytné lokality Javorník a Horní Podlesí. Územím obce procházejí dvě hlavní liniové stavby, které mají vliv na rozvoj obce. Jedná se o komunikaci 3/27814, která určuje dlouhodobě územní rozvoj obce a nadregionální komunikace I/35, která odděluje část území obce, do kterého spadá lokalita Horní Podlesí.
Tabulka č. 2, Vzdálenost obslužných a pracovních středisek – dostupnost po silničních tazích
Obec |
vzdálenost v km |
vzdálenost v min. |
SO ORP |
Kraj |
směr |
Liberec |
13 |
13 |
Liberec |
Liberecký |
sever |
Jablonec nad Nisou |
14 |
15 |
Jablonec n. N. |
Liberecký |
severovýchod |
Turnov |
20 |
16 |
Turnov |
Liberecký |
Jih |
Mladá Boleslav |
44 |
30 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
jihozápad |
Praha |
90 |
55 |
Praha |
Středočeský |
jihozápad |
Zdroj: mapy.cz
V současné době je Dlouhý Most primárně definované základní obytnou funkcí. Obslužnou a pracovní funkci zajišťují střediska vyšší řádu, především Liberec a Jablonec nad Nisou.
Tabulka č. 3, Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Liberec k 31. 12. 2015
Území |
Počet obyvatel |
Rozloha v km² |
Hustota zalidnění (počet obyvatel na 1 km²) |
Dlouhý Most |
860 |
4,44 |
194 |
SO ORP Liberec |
142 929 |
578,4 |
247 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Území obce se rozkládá na ploše cca 4,5 km2 s počtem 860 obyvatel ke konci roku 2015. Hustota zalidnění je 194 obyvatel na 1 km2. Hustota zalidnění odpovídá již zmíněné typologii sídla tj. příměstské venkovské sídlo.
Tabulka č. 4, Struktura půdy obce Dlouhý Most a SO ORP Liberec k 31. 12. 2015
Struktura půdy |
Rozloha v ha - absolutní hodnoty |
relativní hodnoty v % |
||
Dlouhý Most |
SO ORP Liberec |
Dlouhý Most |
SO ORP Liberec |
|
Celková výměra |
444,4 |
57 838 |
100 |
100 |
Zemědělská půda celkem |
327,7 |
26 850 |
73,7 |
46,4 |
Orná půda |
70,5 |
11 783 |
15,9 |
20,4 |
Chmelnice |
- |
- |
- |
- |
Vinice |
- |
- |
- |
- |
Zahrady |
21,0 |
2 048 |
4,7 |
3,5 |
Ovocné sady |
0,3 |
86,4745 |
0,1 |
0,1 |
Trvalé travní porosty |
236,0 |
12 932 |
53,1 |
22,4 |
Nezemědělská půda celkem |
116,7 |
30 988 |
26,3 |
53,6 |
Lesní půda |
53,1 |
24 021 |
12,0 |
41,5 |
Vodní plochy |
3,0 |
501 |
0,7 |
0,9 |
Zastavěné plochy a nádvoří |
9,8 |
1 292 |
2,2 |
2,2 |
Ostatní plochy |
50,8 |
5 173 |
11,4 |
8,9 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Struktura půdy je ve srovnání s ORP podstatně rozdílná. Tento rozdíl je zapříčiněn charakteristikami města Liberce. Nicméně ze srovnání (sousední obce, SO ORP Liberec) velikosti koeficientu ekologické stability je patrné, že území Dlouhého Mostu vykazuje srovnatelně příznivější hodnoty (Dlouhý Most 2,39, Liberec 2,03, SO ORP Liberec 2,17). Tento stav resp. samotný ukazatel vysvětluje, jaký podíl vlastního území obce byl ovlivněn zamýšlenou činností člověka.
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní charakteristiky, jako je například vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Tabulka č. 5, Vývoj celkového počtu obyvatel v absolutních hodnotách
Rok |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Počet obyvatel |
714 |
748 |
768 |
775 |
796 |
781 |
792 |
816 |
830 |
860 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období rostoucí trend. Mezi roky 2006 a 2015 došlo k nárůstu počtu obyvatel o 21% (146 obyv.).
Následující graf zachycuje Dlouhý Most ve srovnání s SO ORP Liberec. Z grafu je patrné, že Dlouhý Most vykazuje ve sledovaném období již zmíněnou růstovou fázi. Ve srovnání se širším území ORP je vývoj počtu obyvatel jednoznačně jevem, který bude mít zásadní vliv na parametry rozvoje.
Graf č. 1, Srovnání meziročního vývoje počtu obyvatel v %, 2006 - 2015
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V grafu je také zachycen vývojový trend celkového počtu obyvatel Dlouhého Mostu. Výchozím rokem je rok 2006, který je v grafu znázorněn hodnotou 100% a v absolutním vyjádření odpovídá hodnotě 714 obyvatel.
Celkový vývoj obyvatelstva ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického pohybu obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené měny obyvatel (narození, zemřelí).
Graf č. 2, Vývoj a struktura celkového přírůstku obyvatel v absolutních hodnotách, 2006 - 2015
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
U přirozeného přírůstku obyvatel se ve sledovaném období jedná o pozitivně stabilní, vyrovnaný vývoj. Tento vývoj přirozeného přírůstku má ve smyslu stability obyvatel pozitivní vliv na demografickou strukturu a věkové složení obyvatel.
U vývoje mechanického pohybu obyvatel dochází k podstatným přírůstkům obyvatel. Počet vystěhovalých obyvatel je převýšen počtem nově přistěhovalých a ve srovnání s přirozeným přírůstkem se jedná o zásadní složku celkového přírůstku obyvatel.
Tabulka č. 6, Přehled údajů za přirozený a mechanický pohyb obyvatel mezi roky 2006 – 2015 v absolutních hodnotách
Rok |
Narození |
Zemřelí |
Přistě-hovalí |
Vystě-hovalí |
Přírůstek přirozený |
Přírůstek migrační |
Přírůstek celkový |
stav k 31.12. |
2006 |
7 |
5 |
42 |
18 |
2 |
24 |
26 |
714 |
2007 |
9 |
4 |
47 |
18 |
5 |
29 |
34 |
748 |
2008 |
12 |
10 |
32 |
14 |
2 |
18 |
20 |
768 |
2009 |
9 |
7 |
28 |
23 |
2 |
5 |
7 |
775 |
2010 |
6 |
2 |
36 |
19 |
4 |
17 |
21 |
796 |
2011 |
8 |
13 |
34 |
26 |
-5 |
8 |
3 |
781 |
2012 |
14 |
4 |
17 |
16 |
10 |
1 |
11 |
792 |
2013 |
6 |
9 |
51 |
24 |
-3 |
27 |
24 |
816 |
2014 |
8 |
4 |
41 |
31 |
4 |
10 |
14 |
830 |
2015 |
11 |
4 |
47 |
24 |
7 |
23 |
30 |
860 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Věková struktura obyvatelstva
Věková struktura je zde sledována jednak podle základních třech věkových skupin, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a poproduktivní 65 let a více.
Vzhledem k rozsahu věkových skupin je sledování jejich vývoje nutné provádět v delších časových úsecích. Pro srovnání územních úrovní jsou zvoleny milníky 2001, 2011 a pro aktuálnost rok 2015.
Tabulka č. 7, Územní srovnání vývoje hlavních třech věkových skupin v letech 2001, 2011, 2015 v %
Území |
2001 |
2011 |
2015 |
||||||
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
|
Dlouhý Most |
19,2 |
68,9 |
11,9 |
17,7 |
70,7 |
11,7 |
19,3 |
66,9 |
13,8 |
SO ORP Liberec |
15,7 |
70,8 |
13,5 |
15,3 |
69,1 |
15,6 |
16,3 |
65,5 |
18,2 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Ze srovnání je patrné, že obec Dlouhý Most od roku 2001 zaznamenává extrémně odlišné parametry věkového složení obyvatel než je tomu u ORP Liberec. V kontextu vývoje populačních charakteristik ČR se jedná o protipól současných demografických tendencí.
Graf č. 3, Vývoj základních věkových skupin v letech 2001 – 2011 - 2015
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Při bližším pohledu na vývoj věkové struktury lze konstatovat, že současné složení základních věkových skupin je v ideálním poměru a celorepublikový trend stárnutí obyvatelstva a nároky tím vyvolané nejsou v současné době pro Dlouhý Most aktuální problematikou. Současná problematika rozvoje je a bude dominantně ovlivňována potřebami, které jsou adekvátní pro mladé rodiny s dětmi a ekonomicky aktivní obyvatelstvo v produktivním věku.
Pro rozvojové účely je nezbytné analyzovat detailněji věkové skupiny, a to vzhledem k možnosti předvídat potřeby obyvatelstva.
Graf č. 4, Věková struktura obyvatel k 31. 12. 2015
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Ze zastoupených věkových skupin je patrné, že dominantní skupinou jsou obyvatelé ve středně produktivním věku (35 – 49 let). Nejnižší věkové skupiny do 14 let jsou obsazeny relativně silně a v tomto ohledu je možné předpokládat rozvojové aktivity obce. Z vnitřních charakteristik růstu obyvatelstva je patrné, že migrační přírůstek je tvořen zmíněnou kategorií obyvatel, kteří reprezentují rodiny s dětmi.
Migrační přírůstek má negativní vliv na rovnoměrnost rozložení populace ve věkových skupinách. Aktuálně, ale i v budoucích letech bude obec vystavena skokovému vývoji, což sebou ponese tlak na rozvojové směry a sanaci a aktivizaci dílčích funkcí obce.
Předpokládaný struktura obyvatel za 20let bude mít diametrálně odlišné charakteristiky, které se budou vyznačovat rychlým stárnutím populace obce v nejvyšších věkových kategoriích, přičemž tato situace resp. doba pro obec bude znamenat rozvojové kroky pro zajištění podmínek adekvátních pro tuto strukturu obyvatel (sociální služby a péče, zdravotnické služby apod.).
Vzdělanostní struktura
Tabulka č. 8, Struktura obyvatel starších 15 let podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2011
území |
základní vč. neukončeného |
střední vč. vyučení (bez maturity) |
úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné |
vysokoškolské |
bez vzdělání |
Dlouhý Most |
20,2 |
34,2 |
31,3 |
8,9 |
0,6 |
SO ORP Liberec |
16,6 |
32,3 |
31,5 |
12,9 |
0,5 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Dlouhý Most dosahuje ve srovnání s širším územím ORP Liberec ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva srovnatelných hodnot.
Vzdělanostní struktura je zachycena v následujícím grafu, ze kterého lze vyčíst absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé základní kategorie.
Graf č. 5, Vzdělanostní struktura obyvatel starších 15 let v roce 2011- SLDB, absolutní hodnoty
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Dlouhý Most vykazuje ve vzdělanostní charakteristice obyvatelstva srovnatelných hodnot s městskými typy sídel, což poukazuje na aktuální procesy a jevy ve vývoji – silná míra suburbanizace.
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Dlouhého Mostu. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.
Tabulka č. 9, Ekonomické subjekty se sídlem na území Dlouhého Mostu podle právní formy k 31. 12. 2015
Dlouhý Most |
Celkem |
státní organizace |
obchodní společnosti |
družstevní organizace |
živnostníci |
svobodná povolání |
zemědělští podnikatelé |
ostatní |
absolutně |
238 |
0 |
20 |
1 |
189 |
13 |
5 |
10 |
podíl v % |
100 |
0,0 |
8,4 |
0,4 |
79,4 |
5,5 |
2,1 |
4,2 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v Dlouhém Mostě a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání 79,4 % (189 subjektů). Nejvíce subjektů podniká v oborech – obchod, stavebnictví a průmysl. Podnikatelská základna v obci je meziročně ve střednědobém horizontu (2010 – 2015) mírně rostoucí (v řádu jednotek) a dostatečně diverzifikovaná. Aktivních ekonomických subjektů je přibližně 50%.
Nezaměstnanost
Ukazatel nezaměstnanosti je možné v rámci analýzy hodnotit spíše tendenčně ve srovnání s vyšší územní jednotkou. Samostatně za Dlouhý Most není možné provést srovnání mezi roky resp. obdobími, a to vzhledem ke změnám metodik výpočtu nezaměstnanosti, které realizovalo MPSV.
Tabulka č. 10, Územní srovnání vývoje nezaměstnanosti v %
území |
Míra nezaměstnanosti (%) k 31. 12. |
||||||||
metodika MPSV do 2012 |
metodika MPSV od 2013 |
||||||||
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2014 |
2015 |
2016 (30.6.) |
|
Dlouhý Most |
7,7 |
5,7 |
7,4 |
14,0 |
16,1 |
13,4 |
10,3 |
8,0 |
5,7 |
SO ORP Liberec |
6,7 |
5,2 |
5,9 |
9,6 |
10,1 |
9,0 |
7,7 |
6,8 |
6,0 |
Zdroj: Integrovaný portál MPSV, vlastní zpracování
Vývoj nezaměstnanosti v územním srovnání se vyznačuje cca stejnou tendencí na obou sledovaných úrovních. Nicméně negativní ekonomický vývoj v období 2008 – 2013 měl značný dopad na zaměstnanost ekonomicky aktivního obyvatelstva Dlouhého Mostu, což také naznačuje zpožděný nástup klesající tendence nezaměstnanosti. Z hlediska pohlaví je mezi nezaměstnanými více žen než mužů. Problematiky je zřejmá i z hlediska dlouhodobé nezaměstnanosti u registrovaných uchazečů o zaměstnání, kteří tvoří cca 1/2 ze všech uchazečů.
Vyjížďka za prací
Charakter vyjížďky do zaměstnání je určen polohou obce a její sídelní typologií (převažující obytná funkce).
Tabulka č. 11, Struktura vyjížďky do zaměstnání v roce 2011
Obec vyjížďky, |
vyjíždějící |
vyjíždějící do zaměstnání denně |
čas strávený vyjížďkou (minuty) |
|||
do 14 |
15 - 29 |
30 - 59 |
60 + |
|||
Dlouhý Most |
143 |
135 |
50 |
67 |
19 |
6 |
vyjíždí v rámci okresu |
124 |
118 |
46 |
61 |
13 |
3 |
vyjíždí do jiných okresů kraje |
11 |
10 |
3 |
5 |
3 |
- |
vyjíždí do jiných krajů |
6 |
5 |
1 |
1 |
2 |
2 |
Obec dojížďky |
||||||
Liberec |
113 |
108 |
44 |
55 |
10 |
3 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Mobilita obyvatelstva dosahuje vysokých hodnot. Vzhledem k již zmíněnému obecnému charakteru obce je velikost vyjížďky odpovídající a v oblasti zaměstnanosti žádoucí. Za zaměstnáním vyjíždí 35% ekonomicky aktivních obyvatel. Časově převládá vyjížďka s dobou cesty 15 až 29 min, ale 35% obyvatel se do zaměstnání dopraví nejdéle do 14 min.
Technická infrastruktura
Vybavenost základní technickou infrastrukturou je na průměrných hodnotách ve srovnání s okolními obcemi, resp. obcemi obdobné velikostní kategorie. Konkrétní struktura je uvedena v následující tabulce.
Tabulka č. 12, Vybavenost obydlených domů základní technickou infrastrukturou
Dlouhý Most |
celkem |
přípoj na kanalizační síť |
vodovod |
plyn |
ústřední topení |
Absolutně |
183 |
x |
169 |
6 |
142 |
podíl v % |
100 |
x |
92,3 |
3,3 |
77,6 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Takřka většina obydlených domů je napojena na vodovodní zdroj. Kanalizace v obci není vybudována. Obcí není veden plyn.
Dlouhý Most |
energie k vytápění |
způsob vytápění |
||||
pevná paliva (uhlí, koks, uhelné brikety, dřevo) |
plyn |
elektřina |
ústřední |
kamna |
etážové |
|
podíl v % |
82,4 |
0,6 |
17,0 |
78,1 |
17,2 |
4,7 |
Tabulka č. 13, Vybavenost obydlených bytů zdrojem energie k vytápění a způsob jejich vytápění
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Převládajícím typem energie jsou pevná paliva, která jsou využívána většinou domácností (82%), elektřinou je vytápěno 17% obydlených bytů.
Dopravní infrastruktura
Obcí Dlouhý Most prochází celkem 5 silničních komunikací:
Silnice I/35 – Liberec – Hodkovice n. M. – Turnov
Silnice III/03520 – Jeřmanice – Javorník
Silnice III/27814 – Liberec – Dlouhý Most – Jeřmanice – Hodkovice n. M.
Silnice III/2873 – Jeřmanice – Vratislavice nad Nisou
Silnice III/2876 – Dlouhý Most – Jeřmanice – I/35 - Rádlo – I/65
Obec je velmi dobře napojena silniční dopravou na hlavní tah Praha – Liberec a na nejvýznamnější regionální spádová centra – Liberec a Jablonec nad Nisou. Obec má z tohoto z hlediska strategickou polohu.
Dlouhý Most je vybaven místními komunikacemi v délce xx km. Vzhledem k charakteru obce není v intravilánu obce zřízeno žádné kapacitní parkoviště. Jediné takové parkoviště je součástí rekreačního areálu Javorník u restaurace a pod restaurací (konečná stanice lanovky) Obří sud. Kapacitní parkoviště Všesportovního areálu Obří sud Javorník leží katastrálně na území obce Jeřmanice.
Silniční komunikace jsou v relativně dobrém technickém stavu, problémem jsou na mnoha místech šířkové poměry těchto komunikací, a to jak v případě krajských komunikací, tak v případě místních komunikací. S tímto problémem je výrazně spojené dopravně-bezpečnostní riziko.
Dopravní obslužnost
V obci je dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými a vlakovými spoji (zastávka Jeřmanice). Autobusové spoje obhospodařují přímými linkami dostupnost krajského města Liberce a Hodkovic nad Mohelkou (obec Dlouhý Most je na trase autobusových linek Liberec – Hodkovice n. M. – Český Dub). Na trase Dlouhý Most – Liberec se jedná o 19 autobusových spojů ve všední den. Na trase Dlouhý Most – Hodkovice n. M. se jedná o 20 autobusových spoje ve všední den. Vlakové spojení zajišťuje možnost cestování na trase Liberec (žel. uzel) – Rychnov u Jablonce n. N. – Hodkovice n. M. – Turnov (žel. uzel). Ve všední den je celkový počet spojů ve směru do Liberce 10, ve směru do Turnova 11.
Dopravní obslužnost o víkendech:
10 vlakových spojů žel. st. Jeřmanice – Turnov
11 vlakových spojů žel. st. Jeřmanice – Liberec
6 autobusových spojů na lince Dlouhý Most – Hodkovice nad Mohelkou
8 autobusových spojů na lince Dlouhý Most - Liberec
Obsluha veřejnou hromadnou dopravou je na velmi vysoké úrovni, jedná se o významný rozvojový potenciál.
V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky bydlení. Převládajícím typem je bydlení v rodinných domy s počtem 175 (95,6%), které tvoří takřka celý domovní fond. Bydlení v bytových domech tvoří 4,4 % bytového fondu, resp. obydlených bytů. Z celkového počtu domů je trvale obydlených 183 (86,3%).
Tabulka č. 14, Struktura domovního fondu
Dlouhý Most |
celkem domy |
obydlené domy |
||
obydlené |
neobydlené |
rodinné |
bytové |
|
podíl v % |
86.3 |
13,7 |
95,6 |
4,4 |
absolutně |
183 |
29 |
175 |
8 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Trvale neobydlených domů je v obci 29 (13,7 %). Tyto domy slouží převážně k rekreaci (15 domů).
Tabulka č. 15, Stáří domovního fondu – období výstavby nebo rekonstrukce
Dlouhý Most |
1919 a dříve |
1920 - 1970 |
1971-1980 |
1981-1990 |
1991-2000 |
2001 - 2011 |
absolutně |
49 |
32 |
16 |
12 |
23 |
47 |
podíl v % |
27,4 |
17,9 |
8,9 |
6,7 |
12,8 |
26,3 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011
Z dat je patrná výrazně rostoucí tendence v obnově nebo výstavbě nového domovního fondu v obci. V posledních dvou sledovaných dekádách došlo ve srovnání s obdobím 1981 – 1990 k výraznému skokovému nárůstu. Následující období dekády 2011 – 2020 zatím trend nárůstu nových bytů i nadále potvrzuje (viz tabulka níže).
Tabulka č. 16, Počet dokončených bytů v období 2006 - 2015
Rok |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
dokončené byty |
2 |
7 |
7 |
3 |
3 |
5 |
3 |
4 |
4 |
4 |
Zdroj: ČSÚ – MOS, akt. k 31. 12. 2015
Území obce umožňuje i nadále rozvíjet individuální výstavbu rodinných domů.
Školství a vzdělávání
V obci Dlouhý Most zajišťuje předškolní a základní školní vzdělávání v prvním stupni Základní škola a Mateřská škola Dlouhý Most, příspěvková organizace (zřizovatel: obec Dlouhý Most). Kapacita zařízení:
V rámci mimoškolní činnosti nabízí základní škola svým žákům i pestrou paletu zájmových kroužků.
Tabulka č. 17, Počet dokončených bytů v období 2006 - 2015
Obec vyjížďky, |
celkem |
z toho |
|
ve věku |
vyjíždí |
||
Dlouhý Most |
71 |
19 |
53 |
vyjíždí v rámci okresu |
52 |
19 |
49 |
vyjíždí do jiných okresů kraje |
2 |
- |
1 |
vyjíždí do jiných krajů |
16 |
- |
2 |
Obec dojížďky: |
|||
Liberec |
50 |
19 |
47 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Na druhý stupeň základního vzdělání (6.-9. třída ZŠ) dojíždí žáci zejména do Liberce. Střední, vyšší odborné a vysoké školství je k dispozici v pestré struktuře oborů v nejbližších regionálních spádových centrech – v Liberci a Jablonci nad Nisou. Zájmové a neformální vzdělávání je k dispozici zejména v Liberci.
Přímo v obci je v omezeném rozsahu (0,5 den v týdnu) k dispozici praktický lékař pro dospělé. Jiné zdravotnické služby v obci k dispozici nejsou. Kompletní základní lékařské zázemí (praktický lékař pro dospělé, praktický lékař pro děti a dorost, stomatolog, lékárna, gynekologie) je k dispozici v Hodkovicích nad Mohelkou. Všechny lékařské služby (základní i speciální) jsou dostupné v Liberci a Jablonci nad Nisou, stejně jako nemocnice. Obec Dlouhý Most je též dobře dostupná záchrannou službou (RZP, RLP) z výjezdové základny v Liberci.
Obec neprovozuje žádnou sociální službu. Spádově jsou sociální služby zajišťovány v Liberci. Přímo v obci Dlouhý Most je pobytové zařízení pro seniory (Senior House). Jedná se o soukromé zařízení, které poskytuje neregistrované sociální služby.
Sport, kultura a volnočasové aktivity
Obec má k dispozici 2 venkovní plochy pro sport (v centrální části obce) – plocha fotbalového hřiště a sousedící kurt (tenis, volejbal, nohejbal). Obě plochy jsou v nevyhovujícím stavu. Sportovní aktivity lze realizovat i v rekonstruované tělocvičně MŠ a ZŠ.
Kulturní zázemí je zajištěno v budově obecního úřadu a související restaurace. Kromě obce, která pořádá či spolupořádá tradiční kulturně společenské akce, realizuje v obci svoji činnost zaměřenou na volnočasové aktivity zejména dětí a mládeže organizace MOST 2012, z.s. V obci též realizuje svoji činnost Sbor dobrovolných hasičů Dlouhý Most, který též zajišťuje a pořádá kulturně-společenské a sportovní akce
Pozitivně vnímanou je též existence kulturního zázemí v podobě obecní knihovny, která pořádá zajímavé akce související nejen s čtenářskou gramotností.
Oblast duchovního rozvoje zajišťuje v obci Farnost Dlouhý Most (duchovní činnost, akce pro školní děti, apod.).
Sportovní a volnočasové aktivity lze provozovat též v soukromém Všesportovním areálu Javorník.
Komerční služby
Přímo v obci je k dispozici obchod se smíšeným zbožím a 3 restaurační zařízení. Významnou komerční službou, kterou obec Dlouhý Most sdílí s obcí Jeřmanice je Všesportovní areál Obří sud Javorník (ubytování, stravování, sportovní vyžití).
Vzhled obce
Dlouhý Most působí jako upravená čistá obec s péčí o exponovaná veřejná prostranství a zeleň. Lokality mimo centrální části obce vykazují horší kvalitu. Značná péče je patrná na soukromých pozemcích u rodinných domů. Výzvou pro obec je lokalita vymezená kurtem a hřištěm, koupalištěm a plocha pro skládku materiálu. V areálu duchovního centra obce (kostel, fara, MŠ, ZŠ, pomník) aktuálně probíhá revitalizace veřejných prostranství.
Hospodaření obce
Obec hospodaří s vyrovnaným, resp. mírně přebytkovým rozpočtem. Rozpočtové výkyvy v letech 2013 a 2015 byly způsobeny realizací jednorázové investice s vysokým podílem externího financování. Rozpočet je každoročně sestavován poměrně opatrně, hospodaření je zodpovědné. Podíl běžných výdajů na celkovém rozpočtu je z hlediska rozvoje obce velmi výhodný.
Tabulka č. 18, Vývoj rozpočtového hospodaření obce Dlouhý Most v letech 2013 - 2016 (v tis. Kč)
|
2013 |
2014 |
2015 |
2016* |
Daňové příjmy |
6856 |
7909 |
8435 |
6472 |
Nedaňové příjmy |
920 |
855 |
891 |
340 |
Kapitálové příjmy |
39 |
0 |
0 |
0 |
Přijaté transfery |
9710 |
1288 |
773 |
353 |
Příjmy |
17525 |
10052 |
10099 |
7165 |
Běžné výdaje |
4855 |
5254 |
5576 |
6470 |
Kapitálové výdaje |
16683 |
4389 |
200 |
980 |
Výdaje celkem |
21539 |
9643 |
5776 |
7450 |
Saldo příjmů a výdajů |
-4014 |
409 |
4323 |
-285 |
Podíl kapitálových výdajů |
77,45% |
45.51% |
3,46% |
13,15% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech |
27,70% |
52,27% |
55,21% |
90,30% |
* k 31. 3. 2016 (rozpočet po změnách)
Zdroj: monitor.statnipokladna.cz
VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÝCH ŠETŘENÍ
V rámci zpracování Programu rozvoje obce Dlouhý Most na období 2017 – 2022 bylo realizováno dotazníkové šetření, které bylo zaměřeno zvlášť na děti a dospělé.
Vyhodnocení dat z dotazníku pro dospělé
Dotazníkového šetření se zúčastnilo 55 respondentů a bylo realizováno za účelem tvorby Programu rozvoje obce Dlouhý Most na období 2017 - 2022. Z uvedeného počtu respondentů bylo 35 žen a 20 mužů. Věkové složení respondentů kopíruje věkové složení obyvatel obce. Nejvíce respondentů bylo z místní části Dlouhý Most (90%). Ve vzorku respondentů byli rovnoměrně zastoupení „starousedlíci“ (51%) a respondenti přistěhovalí ve střednědobém období (49%). Většina respondentů tráví svůj volný čas s rodinou, svými koníčky, popř. u televize (84%).
Rozvoj obce vnímá více než 3/4 respondentů jako cestu k udržení tradic či identity venkova a rozšiřování a zkvalitňování služeb. Všichni respondenti jsou ochotni zapojit se do práce pro rozvoj obce. Výrazná většina respondentů (89%) je přesvědčena, že se v posledních 5 letech život v obci zlepšil.
S osobním zapojením do rozvoje obce souvisí potřeba dobré informovanosti obyvatel a zároveň zájem obyvatel o informace o dění v obci (100%). Většina respondentů čerpá informace o obci prostřednictvím elektronické komunikace (webové stránky obce, facebook obce, zasílání novinek e-mailem), hojně využívaným zdrojem je též úřední deska a obecní zpravodaj.
Hodnocení kvality a úrovně života v obci
Respondenti odpovídali jak na uzavřené otázky s taxativně vymezenými odpověďmi, tak na otázky otevřené.
Absolutní převahu v odpovědích získaly tyto faktory:
Menší četnost odpovědí (nikoliv nevýznamnou) získaly následující faktory:
Klíčová rizika z oblasti bezpečnosti jsou spatřována v:
Jako potenciální riziko je též hodnoceno volné pobíhání psů.
Kladná hodnocení se týkají zejména předškolního a základního vzdělání, fungování veřejné správy v obci a spolkové činnosti či kulturního vyžití. Na opačném pólu hodnocení jsou identifikovány oblasti širší občanské vybavenosti (komerční i veřejné) a sportovních možností v obci.
V přímé návaznosti na předchozí dvě odpovědi preferují respondenti řešení:
Do akutních problémů k řešení vstupuje i potřeba výstavby kanalizace.
Největším problémem je nakládání s odpadem:
Druhou oblastí negativně ovlivňující životní prostředí obce je doprava:
Spokojenost s nakládáním s odpady v obci je vysoká u všech druhů odpadů. Mírně negativně je hodnocen pouze svoz velkoobjemového odpadu a svoz biologicky rozložitelného odpadu.
Nejvíce chybí zařízení pro sport:
Dále je respondenty pociťován nedostatek míst pro neformální setkávání lidí (vnitřní i venkovní):
Největší zájem projevují respondenti o oblast dalšího vzdělávání a oblast sportu. Zájem je též o organizovanou zájmovou činnost.
Převládá názor, že současný stav je vyhovující. Zájem o rozšíření se objevuje u koncertů a vystoupení známých osob, sportovních utkání, setkání seniorů a akcí pro děti a mládež.
Veřejnou hromadnou dopravu preferuje 40% respondentů. Individuální automobilovou dopravu využívá 53% respondentů. Většina respondentů (71%) považuje zároveň četnost spojů veřejné (autobusové) dopravy za dostatečnou.
Nadpoloviční většina respondentů (53%) se domnívá, že by obec měla zajistit více péče seniorům. Téměř polovině respondentů chybí v obci zařízení pro seniory s pobytovou službou. 40% respondentů si naopak myslí, že by větší péče měla být zajištěna rodinám s dětmi a mládeži.
Negativně je hodnocena zejména absence služeb v oblasti zdravotnictví a méně možností pro volnočasové aktivity. Obecně negativně je hodnocena absence komerčních služeb, zejména obchodních.
Je v obci něco, s čím jste velmi spokojeni nebo nespokojeni?
Odpověď na tuto otázku pouze potvrzuje již předchozí odpovědi. Zásadním způsobem jsou v obci očima respondentů akcentována tato témata:
Respondenti ve svých odpovědích naopak nepodporují developerskou výstavbu a nové domy.
Souhrnné výstupy z dotazníku pro dospělé
Obyvatelé kladně vnímají kvalitativní podmínky a prostředí pro život v obci. V souvislostech kladně hodnocených témat Dlouhý Most ideálním místem pro rodinné bydlení s dětmi v zázemí krajského města (z občanské vybavenosti je výrazně pozitivně vnímána zejména mateřská a základní škola). V obci je naopak negativně vnímána hlavně problematika dopravní bezpečnosti, základní technické infrastruktury (kanalizace) a absence zařízení pro venkovní sportovní vyžití.
Vyhodnocení dat z dětského dotazníku
Dětského dotazníkového šetření se zúčastnilo celkem 31 respondentů ve věku 8 - 11 let, z toho 17 dívek a 14 chlapců.
Malým respondentům se v obci Dlouhý Most nejvíce líbí Obří sud a rybník, dále škola a příroda. Naopak výraznou nespokojenost projevují děti s venkovním sportovním areálem.
V obci by mělo být zřízeno zejména zázemí pro sportovní volnočasové aktivity (výraznou podporu má zejména bazén/koupaliště a víceúčelové hřiště, včetně dětského hřiště). Téměř 1/3 dětí též v obci postrádá nějaký druh obchodních služeb (převládá pekárna).
Zájem o sportovní zázemí děti potvrzují i vyplněním otázky směřující na způsob trávení volného času. Většina respondentů se ve svém volném čase věnuje sportovním aktivitám.
Děti velmi pozitivně hodnotí akce pořádané obcí nebo dalšími organizacemi. Nejpopulárnější je Masopust, následují čarodějnice a pohádkový les.
Východiska pro návrhovou část sumarizují a hodnotí uceleně rozvojové možnosti obce na základě analytické části a představují přehledné a jasné oblasti potencionálních rozvojových směrů. Tyto východiska jsou objektivizovány výstupy z priorizace (viz níže) zásadních výroků SWOT analýzy.
Priorizace je provedena bodováním výroků členy zastupitelstva (8 členů). Body jsou výrokům přidělovány podle vnímané důležitosti pro obec. Členové zastupitelstva bodovali na škále 0 – 20 bodů, přičemž 20 bodů znamená nejvyšší prioritu (důležitost) a naopak. Dosažené průměrné hodnoty pak objektivizují postoj zastupitelstva jako celku a tento objektivní faktor se stává základním předpokladem pro tvorbu návrhové části.
Východiska – Silné stránky
Obci Dlouhý Most jednoznačně dominuje obytná funkce, a to jak na základě objektivních statistických dat, tak i na základě subjektivních hodnocení obyvatel obce. Výrazně pozitivně vnímané jsou 2 základní skutečnosti – (i) existence mateřské a základní školy a možnost vyžití v oblasti volnočasových aktivit, (ii) výhodná poloha obce vzhledem k pracovním střediskům. Tyto výstupy potvrzují zdravý rozvojový potenciál obce – v obci žiji, za prací dojíždím.
Východiska – Slabé stránky
Zásadním vnímaným problémem v obci je dopravní bezpečnost zejména s ohledem na bezpečnost chodců. Negativně je též vnímána omezená nabídka a kvalita venkovního sportovního zázemí a znečišťování životního prostředí (ovzduší) vlivem vytápění většiny obydlených domů pevnými palivy.
Východiska – Příležitosti
Ve vazbě na vnímaná negativa obce je jako zásadní příležitost spatřována revitalizace zázemí pro venkovní sportování.
Východiska – Hrozby
V obci Dlouhý Most nejsou vnímané žádné výrazné potenciální hrozby. Částečně je považováno za možné ohrožení snížení celkové identity obyvatelstva s územím obce vlivem probíhající suburbanizace a nepřipravenost obce na populační vývoj v obci a bezprostředním okolí.
Sebevědomá obec s rozvinutou funkcí bydlení, se zajištěnými klíčovými službami veřejné občanské vybavenosti a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity.
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Dnes a určitě i ve výhledu do roku 2035 to bude snaha o zdravý životní styl, sportovní a relaxační aktivity ve všech věkových kategoriích a samozřejmě zdravý rozvoj dětí. Předpokladem pro splnění těchto oprávněných potřeb je:
Cíl : „PC.1 Kvalitní bydlení v obci”
Opatření : „O1.1 Doplnění infrastruktury pro obytnou funkci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A1.1.1 Řešení odkanalizování” |
- | |||
„A1.1.2 Doplnění veřejného osvětlení” |
- | |||
Opatření : „O1.2 Zajištění, doplnění, revitalizace občanské vybavenosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A1.2.1 Komplexní obnova duchovního centra obce” |
- | |||
• rekonstrukce objektu Základní a Mateřské školy Dlouhý Most • podpora aktivit církve při rekonstrukci kostela |
„A1.2.2 Revitalizace a doplnění sportovního a volnočasového centra obce” |
- | |||
• fotbalové hřiště • tenisový kurt • revitalizace nádrže a jejího okolí pro sportovní a volnočasové aktivity (např. workout centrum) – funkční propojení s areálem fotbalové hřiště |
„A1.2.3 Rekonstrukce a revitalizace objektu obecního úřadu s restaurací” |
- | |||
Opatření : „O1.3 Podpora rozvoje kulturního prostředí obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A1.3.1 Průběžné zlepšování vzhledu obce” |
- | |||
• revitalizace veřejných prostranství, vč. autobusových zastávek • zřízení sběrných míst tříděného odpadu. |
„A.1.3.2 Péče o přírodní atraktivity a významné krajinné prvky” |
- | |||
• smysluplná obnova účelových komunikací (pěší a cyklodoprava) – prostupnost krajiny • obnova „Císařské aleje“ • údržba veřejně přístupných vodních pramenů a studen |
Cíl : „PC.2 Dopravní bezpečnost”
Opatření : „O2.1 Zajištění bezpečnost na komunikacích v majetku Libereckého kraje” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A2.1.1 Zajištění bezpečného pěšího spojení Dolního a Horního Dlouhého Mostu – vybudování chodníku” |
- | |||
Opatření : „O2.2 Humanizace místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A2.2.1 Systematická údržba místních komunikací” |
- | |||
• opravy povrchů místních komunikací • údržba dopravního značení |
„A2.2.2 Vybudování a údržba parkovacích ploch” |
- | |||
„A2.2.2 Vybudování a údržba parkovacích ploch” |
- | |||
Cíl : „PC.3 Posilování soudržnosti obce a spolupráce obce”
Opatření : „O3.1 Podpora rozvoje občanské společnosti v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A3.1.1 Podpora spolkové činnosti (rekonstrukce polyfunkčního objektu - hasičárna + vytváření podmínek pro nové aktivity, zázemí pro volnočasové aktivity všech věkových skupin obyvatel, …)” |
- | |||
Opatření : „O3.2 Rozvoj spolupráce s významnými partnery v území” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A3.2.1 Obnovení a realizace spolupráce obce s Všesportovním areálem Obří sud Javorník” |
- | |||
„A3.2.2 Rozvoj spolupráce s obcemi Jeřmanice a Šimonovice - společné řešení společných problémů (zaměřit spolupráci i na základní atributy fungování obcí - správa, vzdělávání, občanská vybavenost, specifická dopravní obslužnost)” |
- | |||
Program rozvoje obce Dlouhý Most ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2017 - 2022. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Způsob realizace PRO
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově převažuje do roku 2035.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Monitoring realizace PRO
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize v PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2022. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2014-2020). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.