Program rozvoje obce Bělušice na období 2020-2027 je vypracován za účelem analýzy stávajícího stavu obce a zároveň nastavení plánu rozvoje ve střednědobém horizontu. Tento dokument definuje výchozí stav a objektivně a komplexně popisuje strategické oblasti rozvoje včetně reálně dosažitelných cílů.
Dokument je členěn do několika logických celků. Na tento úvod navazuje analytická část, popisující současný stav a historický vývoj obce na základě statistických údajů, následuje SWOT analýza (stručný popis silných a slabých stránek, příležitostí a potenciálních hrozeb). Zásadní části programu rozvoje obce jsou výstupy v návrhové části dokumentu. Návrhová část obsahuje již konkrétní návrhy řešení pro jednotlivé stanovené cíle obce v období 2020-2027.
Rozvojový dokument obci umožní:
Obec Bělušice se nachází v Ústeckém kraji, v okrese Most. Leží cca 10 km jihovýchodně od města Most v nadmořské výšce 333 m na úpatí hory Bělouš (399 m). Obec se skládá celkem ze tří části - Bělušice, Odolice a Bedřichův Světec, které společně tvoří jeden administrativní celek s obecním úřadem v Bělušicích. Obec leží při hlavním tahu Most - Louny, což zajišťuje dobrou dopravní dostupnost do těchto měst.
Bělušice
Nejstarší písemná zpráva o Bělušicích pochází z roku 1231, kdy je vlastnil Vít z Bělušic. Pozorný návštěvník si jistě povšimne i pískovcové sochy sv. Jana Nepomuckého z roku 1725, umístěné v jihozápadní části návsi. Kousek od obce se při polní cestě nacházejí Boží muka. V Bělušicích se nachází středověká tvrz, která byla vyhlášena kulturní památkou. Obec i s tvrzí se rozkládají na severovýchodním úpatí vrchu Bělouše. Zajímavou lokalitou je přírodní rezervace Milá, nad obcemi Bělušice a Odolice. Milá tvoří jeden z nejnápadnějších vrcholů v Českém středohoří. Nalézá se zde velké množství teplomilných společenstev rostlin. Rostou zde hlaváček jarní, koniklec luční, tařice skalní, modřenec chocholatý apod.
Zdejší tvrz je sice poprvé v písemných pramenech doložena až v roce 1408 jako majetek vladyky z Vchynic, o němž je zmínka ještě roku 1421, ale pravděpodobně zde musela stát již ve 14. století.
Statek v Bělušicích byl roku 1948 zkonfiskován. Poté zde do roku 1990 hospodařily státní statky. V restituci byl majetek vrácen zpět. Část původní tvrze se pravděpodobně zachovala v obytném domě statku. K areálu patří také salla terrena postavená kolem roku 1700. Objekt byl v devadesátých letech 20. století zrekonstruován. Hlavní obytná část je obdélníková patrová budova s valbovou střechou, k níž přiléhají hospodářská stavení. Je zpevněna opěrnými pilíři, sahajícími skoro do poloviny její výšky.
Odolice
Nejstarší písemná zpráva o vsi pochází z roku 1203. V letech 1869-1890 pod názvem Vodolice. Ves i s místním dvorem patřila původně ke klášteru v Oseku. Na konci 19. století zde byla vybudována železniční stanice na trati Čížkovice-Obrnice. Původně se zde nacházela česká dvoutřídní škola (do r. 1978) a také spolek hasičů. Zdejší obyvatelstvo se živilo převážně zemědělstvím.
Na návsi stávala kaple, která byla zbořena. V těch místech se dnes nachází parčík.
Odolice leží v malebné krajině, nad kterou se nachází výrazná krajinná dominanta vrch Milá, která je přírodní rezervací. Pohled na obec je krásný také z Odolického vrchu 377 m.n.m., kde jsou zachovány zbytky láv a pyroklastik. Na okolních plochách probíhá pastva smíšeným stádem ovcí a koz.
Bedřichův Světec
Leží v nadmořské výšce 322 metrů. V obci stojí románsko-gotický kostelík sv. Jakuba, který je nejstarší dochovanou stavbou v okrese Most. První písemná zmínka o Bedřichově Světci pochází z roku 1238. Z roku 1355 pochází zpráva, že světskými patrony zdejšího kostela byli Bedřich (po němž nese obec jméno) a jeho bratři Jan řečený Buch a Přibyslav. Kostel je místní dominantou, neboť je postaven na terénní vyvýšenině ve středu obce. Je chráněn jako kulturní památka České republiky. Stavba kostela spadá do pozdně románského období v 1. polovině 13. století, kdy byl součástí šlechtického dvorce. Po roce 1270 byl přestavěn v raně gotickém slohu. Renesanční věž byla přistavěna na přelomu 15. a 16. století.
V presbytáři je křížová žebrová klenba. Gotický sanktuář je opatřen původní mřížkou. Předsíň na jižní straně je renesanční ze 16. století a má křížovou hřebínkovou klenbu. Na triumfálním oblouku jsou dochovány gotické nástěnné malby a v lodi kostela po levé straně je taktéž gotická freska ze 14. století.
K 1.1.2019 žilo v Bělušicích celkem 219 obyvatel. V populaci je vyšší podíl mužů (119) než žen (100). Další údaje jsou zřejmé z následující tabulky.
Kód | Název obce | Počet obyvatel | Průměrný věk | |||||
okresu | obce | celkem | muži | ženy | celkem | muži | ženy | |
CZ0425 | 567051 | Bělušice | 219 | 119 | 100 | 42,7 | 41,4 | 44,3 |
Počet obyvatel v posledních letech mírně narůstá a od roku 2011 se drží nad hranicí 200 stálých obyvatel.
Vývoj počtu obyvatel obce Bělušice v letech 2003 - 2017
Věková struktura obyvatel obce Bělušice v roce 2017
Zdroj: ČSÚ
Následující tabulka zobrazuje kromě počtu obyvatel a jeho vývoje, také tzv. Index stáří populace. Index stáří je podíl postreprodukční (P50+) a dětské složky (P0-14) obyvatelstva uváděný v procentech. V Bělušicích je tento index na velmi dobré hodnotě, což může mít, při udržení mladých obyvatel v obci, pozitivní efekty do budoucna.
Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Bělušice
Počet obyvatel v roce 2014 | Změna počtu obyvatel (2001-2011) | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | Změna podílu obyvatel 0-14 let (2003-2013) | Změna podílu obyvatel 65+ let (2003-2013) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bělušice | 217,00 | 21,01 | 16,13% | 11,06% | 68,57 | 68,51 | 114,89 |
ORP MOST | 75 136,00 | 104,18 | 15,20% | 15,40% | 110,95 | 110,03 | 71,86 |
Okres Most | 112 594,00 | 104,85 | 15,73% | 18,36% | 116,73 | 102,32 | 64,51 |
Ústecký kraj | 821 080,00 | 101,39 | 16,02% | 18,82% | 117,49 | 100,74 | 64,93 |
ČR | 10 608 522,00 | 98,02 | 15,75% | 19,23% | 122,12 | 96,74 | 72,47 |
Z následujícího grafu je patrná jedna ze slabých stránek obce. Jedná se o relativně nízkou vzdělanostní úroveň obyvatelstva. Při posledním sčítání lidu, domů a bytů v roce 2011 bylo zjištěno, že téměř polovina obyvatel je bez vzdělání nebo se základním vzděláním, a dalších třetinu tvoří obyvatelé se středním vzděláním bez maturity. Středoškolské vzdělání s maturitou má pouze 12% obyvatel a vysokoškolské pouze zanedbatelná 2% populace.
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Bělušice v roce 2011
Sociální situace v obci nijak nevybočuje z běžné míry. Naopak lze vyzdvihnout vysokou sociální kvalitu populace obce, která se projevuje zejména vysokou účastí při akcích pořádaných obcí, kdy obyvatelé aktivně spolupracují při přípravě jednotlivých akcí a samozřejmě se jich také v hojném počtu účastní.
Spolková činnost
V obci nepůsobí žádný oficiální spolek, nicméně je nutno zmínit aktivity, které jsou v obci pořádány pod záštitou obecního úřadu. Jedná se např. o klub Běloušek, který je určen pro rodiče s dětmi a zaměřuje se sezónní aktivity, výrobu dekorací, dárků apod.
Podobné aktivity v má ve svém programu i Klub žen, který se pravidelně schází a spolupracuje na přípravě akcí obce, společně vytváří dekorace, dárkové předměty atd.
Bělušice je, jak populačně, tak územně malá obec, pracovně závislá na okolních městech. Nejvýznamnějším zaměstnavatelem na území obce je Vezeňská služba ČR, Věznice Bělušice. Jinak je zde nepatrný význam místní ekonomiky, zmínit lze jen zemědělské podnikatele. Nejvýznamnějším je společnost Fyton, spol. s r.o., která se dlouhodobě podílí i na přípravě obecních akcí a spolupracuje s obcí i v dfalších oblastech (sběr a svoz bioodpadu atp.)
Většina obyvatel za prací dojíždí do blízkých měst nebo průmyslových zón (Most, Louny, Žatec), naopak do obce dojíždí za prací zejména zaměstnanci věznice.
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Obec má dobrou silniční dostupnost do okolních měst (Most, Louny). Parkování je řešeno na soukromých pozemcích vlastníků. V řešeném území se nenachází čerpací stanice. Nevyhovující je zejména technický stav komunikací.
Technická infrastruktura
V obci je vybudován plně funkční místní vodovod pro veřejnou potřebu. Vodovodní síť pokrývá celé souvisle zastavěné území místních částí. Území je jen částečně vybaveno kanalizací s čistírnou odpadních vod - pouze v Bělušicích. V osadě Odolice jsou splaškové vody řešeny jímkami a septiky, v Bedřichově Světci domovními čističkami odpadních vod. Obec není plynofikována a v nejbližší době se s plynofikací nepočítá. Celá obec je elektrifikovaná. Jdou zde tři trafostanice. Pokud jde o alternativní zdroje energie, několik domů v obci využívá fotovoltaiku umístěnou na střechách svých domů. Připojení k internetu je řešeno prostřednictvím mobilních operátorů, příp. lokálních poskytovatelů Wifi sítě.
Odpad
Zneškodňování komunálního odpadu je zajišťováno oprávněnými firmami. Obec zajišťuje pro občany svoz odpadů zdarma, stejně tak je zajištěn svoz nebezpečného a velkoobjemového odpadu (2x za rok).
Doprava
Obec je na svou velikost a vzhledem k faktu, že obcí neprochází hlavní silniční tah, relativně zatížena vysokou mírou dopravy. Jedná se zejména o nákladní vozidla a zemědělské stroje. Obcí prochází silnice II. třídy Bečov-Bělušice (5694) a Bedřichův Světec (5693), dále pak silnice III. třídy Odolice-Milá-Hrádek (25019). V ostatních částech obce se jedná o místní komunikace. Stav silnic a jejich povrchů je špatný, ale nápravě tohoto stavu brání nedostatek vlastních finančních prostředků i nedostatečné fondy, prostřednictvím kterých by mohla být tato infrastruktura opravena či nově vybudována. O místní komunikace se obec stará dle aktuálních potřeb a možností.
Železniční doprava je zajišťována prostřednictvím jediné železniční tratě, která slouží v této době výhradně pro osobní přepravu. Jedná se o trať Most-Litoměřice. Tato trať se zastávkou v Bělušicích byla dosud využívána především pro turistické spoje, nicméně 15.12.2019 zahájila společnost AŽD pravidelný provoz. Četnost jízd je jedenáct jízd denně v každém směru. Dojde tak k rozšíření možností dopravy do okresního města Mostu. Veřejná doprava je také zajišťována autobusovými spoji. Nicméně intervaly a trasy spojů nejsou takové, aby vyhovaly všem potřebám občanů.
Domovní a bytový fond
Vzhledem k velikosti obce jsou možnosti výstavby bytového fondu značně omezené. Přesto lze nalézt potenciál k dalšímu růstu počtu obyvatel - v obci se nachází relativně vysoký počet neobydlených domů. Další možností pro zvýšení počtu obyvatel by byla snaha obce o vybudování nových stavebních parcel. V severozápadní části obce Bělušice jsou připraveny pozemky na vybudování cca sedmi stavebních parcel. Tyto pozemky obec prodala soukromému investorovi právě za účelem výstavby rodinných domů. V současné době probíhají administrativní a přípravné práce.
Domovní a bytový fond v obci Bělušice dle SLDB 2011
Počet domů | 90 |
Počet obydlených domů | 70 |
Podíl obydlených domů | 77,78% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 67 |
Podíl rodinných domů | 74,44% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 46,25% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Zdravotnictví
Lékařská péče přímo v obci není zajištěna.
Školství
Obec nedisponuje ani mateřskou ani základní školou. Děti je možné umístit do přilehlých obcí, které touto vybaveností disponují (nejbližší je Bečov). Střední školství je dosažitelné v blízkých městech (např. Most, Louny).
Sociální péče
Obec nedisponuje žádným zařízením typu domu s pečovatelskou službou či domovem důchodců. V případě potřeby musí obyvatelé využít služby těchto zařízení v okolí (Most, Louny).
Kultura v obci
V Bělušicích se celoročně pořádá mnoho kulturních, společenských a sportovních akcí. Za zmínku stojí např. Bělušický ples, oslavy MDŽ, pálení čarodějnic, dětský den, Bělušické slavnosti, Miukulášská nadílka a rozsvícení vánočního stromečku a další.
Kriminalita a policie
V obci je velmi nízká míra kriminality a v posledních letech nebyly řešeny problémy závažnějšího charakteru. Obecní policie v obci není zřízena, dohled zajišťuje policie z Obrnic.
Z pohledu životního prostředí lze pozitivně hodnotit fakt, že přímo v obci není žádný velký zdroj znečištění. Nicméně region je celkově zatížen vysokými koncentracemi znečišťujících a prachových látek, souvisejícími s dlouhodobým zaměřením regionu na těžební, energetický a chemický průmysl. Dalším významným prvkem znečištění ovzduší je vysoká míra používání lokálních zdrojů tepla spalujících tuhá paliva. Území také není z celostátního a regionálního pohledu atraktivní pro rekreaci a cestovní ruch, celkově má oblast přetrvávající negativní image.
Celková plocha území obce je 1081,59 ha. Obec má zemědělský charakter, výměra orné půdy je 60%. Lesní plocha v obci zaujímá necelých 7%.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Bělušice dosahuje koeficient hodnoty 0,32 .
Zdroj: ČSÚ
Struktura využití půdy v obci Bělušice v roce 2017
Zdroj: ČSÚ
Obecní úřad má sídlo v Bělušicích v budově č. p. 64. V obci nyní působí starosta, místostarosta a 5 zastupitelů.
Z hlediska správy obce je v následující části dokumentu popsán především vývoj rozpočtového hospodaření obce v daném časovém intervalu. Z následujícího grafu a tabulky vyplývá, že obec je schopná zajistit přebytek příjmů nad výdaji. Tím je možné vytvořit rezervu, pro budoucí větší investiční akce.
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Bělušice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Bělušice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 2 347 | 2 396 | 2 337 | 2 413 | 2 940 | 2 938 | 3 169 | 3 434 | 4 106 | 4 626 |
Nedaňové příjmy | 157 | 137 | 415 | 293 | 222 | 245 | 175 | 173 | 44 | 50 |
Kapitálové příjmy | 13 | 17 | 346 | 232 | 637 | 792 | 48 | 0 | 0 | 0 |
Neinvestiční přijaté dotace | 532 | 585 | 282 | 481 | 528 | 407 | 682 | 224 | 109 | 119 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 0 | 200 | 4 805 | 577 | 1 291 | 0 | 0 | 20 |
Příjmy | 3 049 | 3 134 | 3 379 | 3 619 | 9 132 | 4 959 | 5 365 | 3 831 | 4 259 | 4 815 |
Běžné výdaje | 2 595 | 2 898 | 3 278 | 3 987 | 4 241 | 3 502 | 3 648 | 3 790 | 3 686 | 3 872 |
Kapitálové výdaje | 0 | 62 | 0 | 3 779 | 3 982 | 1 023 | 1 923 | 63 | 406 | 106 |
Výdaje celkem | 2 595 | 2 961 | 3 278 | 7 765 | 8 223 | 4 525 | 5 571 | 3 853 | 4 092 | 3 978 |
Saldo příjmů a výdajů | 454 | 173 | 102 | -4 146 | 909 | 433 | -206 | -22 | 167 | 837 |
Podíl kapitálových výdajů | 0,00% | 2,11% | 0,00% | 48,66% | 48,42% | 22,61% | 34,52% | 1,65% | 9,92% | 2,67% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 85,11% | 92,49% | 96,99% | 110,16% | 46,44% | 70,62% | 68,00% | 98,92% | 86,56% | 80,41% |
Zdroj: ČSÚ
Výše uvedená tabulka potvrzuje, že obec je schopna si rezervu vytvořit, stejně jako tomu bylo v minulosti, kdy obec disponovala dostatečnou rezervou na realizaci finančně náročnějších projektů. Původní rezerva byla profinancována zejména v letech 2012-2016. Větší investice je ovšem nutno plánovat s dostatečným časovým předstihem, aby byla obec schopna pokrýt náklady, které by nebyly předmětem dotace.
Obec také samozřejmě vynakládá své finanční prostředky na služby pro občany. Jedná se například o kulturu, využití volného času dětí a mládeže, sběr a svoz odpadu včetně velkoobjemového a nebezpečného, udržování veřejných prostranství atd.
V rámci přípravy tohoto strategického dokumentu byli zapojeni i obyvatelé obce. Bylo realizováno dotazníkové šetření, zaměření na spokojenost se životem v obci a s jednotlivými aspekty vybavenosti obce. Dotazník umožňoval i vlastní návrhy respondentů pro budoucí rozvoj a modernizaci obce. Dotazníky byly na přelomu listopadu a prosince 2019 doručeny do všech domácností v obci a zpět bylo doručeno 26 vyplněných dotazníků.
V následujících grafech je zobrazena demografická struktura respondentů dle pohlaví, věku a bydliště (místní části).
V následujících grafech jsou již zobrazeny silné a slabé stránky z pohledu občanů, které jsou zahrnuty do SWOT analýzy a jsou základem pro tvorbu návrhové části dokumentu.
Z následujícího grafu vyplývá, že jsou respondenti se životem v obci spokojeni. Žádný z respondentů neodpověděl záporně.
V následujícím grafu jsou zobrazeny faktory, které občané považují za silné stránky obce. Nejvíce si občané cení toho, že se v obci pořádají společenské, kulturní a sportovní akce, dále oceňují klidný život v obci, což koresponduje s předchozím grafem. Třetím nejčastěji zmiňovaným bodem jsou dobré mezilidské vztahy, což jistě souvisí právě s možností setkávat se na nejrůznějších akcích.
Další otázky byly naopak zaměřeny na to, s čím jsou obyvatelé nespokojeni, resp. do čeho by doporučovali investovat finanční prostředky obce. V oblasti chybějících nebo nedostatečných služeb se nejčastěji opakovaly tři oblasti a to chybějící obchod, kanalizace a nevyhovující veřejná doprava. Dále byla zmíněna absence pošty a lékaře.
Další otázka byla zaměřena na oblasti života, se kterými jsou obyvatelé nespokojeni. Nejčastěji je zmiňován špatný stav komunikací, dále paradoxně mezidlidské vztahy, které v předchozích otázkách někteří respondenti naopak označili za pozitivní aspekt obce. Další body, které byly zmíněny je opět nedostatečná veřejná doprava, chybějící kanalizace, a nedostatečné příležitosti pro sportovní a kulturní vyžití.
V návaznosti na předchozí grafy bylo sledováno, do jakých oblastí v rámci rozvoje obce by respondenti co nejefektivněji investovali finanční prostředky. Z grafu níže vyplývá, že respondenti by finanční prostředky použili na výstavbu chodníku v Bělušicích u minigolfového hřiště, čímž by se zlepšil přístup na sportovní hřiště a i dále do Bedřichova Světce. Následuje investice do rekonstrukce vnitřních prostor obecního domu v Bedřichově Světci, který by po rekonstrukci mohl sloužit pro konání společenských a kulturních akcí. Třetím nejčastěji zmiňovaným bodem je úprava a revitalizace ploch veřejné zeleně v obci.
V další otázce dotazníku měli občané možnost vlastních návrhů na modernizaci a rozvoj obce. Většina respondentů tuto možnost nevyužila a nechala tuto otázku nezodpovězenou, nicméně objevilo se několik návrhů, které uvádíme:
- opakovaně zazněl návrh na vybudování kanalizace
- zajištění vánočního osvětlení v obci
- vybudování nových parcel pro nové obyvatele
- zajištění veřejné WIFI sítě
- chodník do Bedřichova Světce
Střednědobá a dlouhodobá vize zachycuje představu o budoucnosti obce, zejména jakým způsobem se obec bude rozvíjet. Vize je definována především na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části, ale také na základě společných jednání s členy zastupitelstva a obyvateli obce. K naplnění vize je stanoveno několik dlouhodobých cílů, které odpovídají výsledkům SWOT analýzy a připomínkám shromážděných při projednání analytické a návrhové části.
Strategická vize zní:
Bělušice jsou klidným a bezpečným místem pro život, které nabízí možnosti pro aktivní odpočinek a spokojený společenský život. Příjemné soužití obyvatel je podpořeno aktivním přístupem vedení obce a dostatkem volnočasových aktivit.
Cíl : „Zlepšení situace v oblasti veřejné infrastruktury a zvýšení bezpečnosti obce”
Cílem je vyhovující infrastruktura.
Opatření : „Rekonstrukce dopravní infrastruktury” Cílem jsou kvalitní a bezpečné komunikace. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Vlastní + externí | ||
|
- | Vlastní + externí | ||
Vybudování chodníku zlepší přístup ke sportovnímu areálu v Bělušicích. |
Opatření : „Budování/rekonstrukce technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Vlastní + externí | ||
|
- | Externí | ||
Vybudování kanalizace je finančně mimořádně náročné. Realizace by byla možná pouze s vhodným dotačním titulem. |
|
- | Vlastní + externí | ||
Možná realizace, pokud bude obec vybrána v rámci evropské dotace. |
|
- | |||
Cíl : „Zajištění zázemí pro společenský život v obci a volnočasové aktivity”
Cílem je zlepšení vybavenosti obce a podpora volnočasových aktivit v obci
Opatření : „Podpora společenských a kulturních aktivit v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Vlastní | ||
Po rekonstrukci bude možné v budově pořádat společenské a kulturní akce, či setkávání občanů. |
Opatření : „Podpora sportovního vyžití v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Vlastní + externí | ||
Vybudování oplocení hřiště, doplnění mobiliáře. |
Opatření : „Rozvoj volnočasových aktivit” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Vlastní + externí | ||
Cíl : „Zvýšení kvality prostředí a celkového vzhledu obce”
Cílem je zlepšení vzhledu a vybavenosti obce. Tím bude zajištěn příjemnější život v obci.
Opatření : „Revitalizace zeleně v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Zlepšení občanské vybavenosti a vzhledu obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce návsí, vybavení mobiliářem” |
- | |||
Zlepšení vzhledu centrálních částí osad Odolice a Bedřichův Světec. |
Opatření : „Zachování a údržba památek v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | Externí | ||
Včetně parkových úprav bezprostředního okolí. |
|
- | |||
Románsko-gotický kostelík sv. Jakuba v Bedřichově Světci je významnou památkou a dominantou obce. |
Cíl : „Vytvoření podmínek pro zvýšení počtu obyvatel obce”
Opatření : „Podpora výstavby a rekonstrukce rodinných domů” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Aktivní přístup a spolupráce s investory” |
- | Vlastní + externí | ||
„Řešení situace s budovou č.p. 21 v Odolicích” |
- | Vlastní + externí | ||
V programu rozvoje obce jsou stanoveny nejen cíle a opatření, ale i konkrétní aktivity včetně předpokládaných termínů realizace a nákladů. Úspěšnost realizace a naplnění jejích cílů závisí především na efektivní spolupráci jednotlivých aktérů, a to konkrétně obce, občanů i subjektů v obci.
Zajišťování a naplňování programu bude mít na starosti zastupitelstvo obce v čele se starostou. Monitoring bude provádět zastupitelstvo obce každý rok. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu realizace dílčích aktivit jednotlivých opatření a programových cílů.
Bude sledováno zejména:
Plnění strategie bude kontrolováno minimálně každý rok a bude vyhodnocováno, do jaké míry byly naplánované záměry skutečně realizovány či z jakých důvodů případně realizovány být nemohly. Současně budou případně přehodnoceny jednotlivé záměry z hlediska možnosti a potřebnosti jejich realizace a bude také zkontrolováno nastavení priorit záměrů.
Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutné aktualizovat dle průběhu realizace jeho částí.
Dílčí revize dokumentu budou probíhat v případě potřeby – úpravy stávajících aktivit, zařazení nových či vyřazení již neaktuálních. Podkladem pro dílčí revize budou aktualizované seznamy aktivit a výstupy monitoringu
Přehodnocení mohou předcházet doplňující dotazníková šetření, která zaktualizují názor veřejnosti na jednotlivé aspekty života v obci, vyhodnotí dosavadní plnění strategie a budou sloužit jako zpětná vazba pro vyhodnocení, zda se řešené aspekty života v obci zlepšily či nikoli.
Aktualizace a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce. Aktualizovaný dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce.
Předpokládáme financování prostřednictvím vhodných dotačních titulů ke každé plánované aktivitě (kraj, státní rozpočet, prostředky EU).
Vzhledem k omezenému rozpočtu obce bude právě možnost financování prostřednictvím dotací jedním z nejvýznamnějších bodů, rozhodujících o realizaci konkrétní aktivity. Některé aktivity jsou dokonce přímo závislé na získání finanční dotace, bez níž by nebylo možné projekt realizovat.
Jako důležitý bod tedy považujeme průběžnou komunikaci s poskytovateli dotací (fondy, ministerstva apod.), případně se zprostředkujícími organizacemi - např. MAS Naděje, Krajský úřad Ústeckého kraje.
Základní přehled pokytovatelů dotací:
- Dotační programy Ústeckého kraje
- Dotační tituly Státního fondu životního prostředí
- Dotace poskytované MAS Naděje, o.p.s.
- Program rozvoje venkova (Státní zemědělský intervenční fond)
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Ministerstvo kultury
- jedná se jen o stručný přehled, dotační tituly se v čase mění, mohou přibývat nové, jiné se naopak ukončí.
Zastupitelstvo obce schválilo dokument Program rozvoje obce Bělušice dne 18.12.2019. Poslední aktualizace proběhla v listopadu 2022, aktualizovaná verze byla schválena zastupitelstvem obce dne 23.11.2022.