Program rozvoje obce (dále PRO) je dokument, v němž jsou zakotveny rozvojové priority obce. Slouží k převedení plánů představitelů obce na její budoucnost do podoby přístupné všem občanům. PRO dává přehled, jak se bude obec v nejbližší i vzdálenější budoucnosti rozvíjet, stanovuje cíle, priority a časové plány akcí. Napomáhá efektivnímu využití vlastních finanční prostředků obce a zvyšuje možnosti využití dostupných dotací. Zapojením občanů do tvorby PRO umožňuje směřování rozvoje obce v souladu s jejich představami. Klíčovým procesem řízení rozvoje je plánování. Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce (PRO). Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Na základě poznání situace v obci a názorů a potřeb občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů v obci formuluje představy o budoucnosti obce spolu s činnostmi vedoucími k jejich naplnění. Program rozvoje obce se zpracovává na období 4 -10 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj obce je formulován ve strategické vizi pro období 10-20 let.
Program rozvoje obce:
PRO obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich dosažení. PRO je vytvořen realizačním týmem . Všichni občané mají možnost se tvorby zúčastnit prostřednictvím dotazníkovém šetření a vyjádřit se k němu při závěrečném veřejném projednání. Dokument je zpracován v průběhu roku 2015.
Při tvorbě dokumentu je využito metodického nástroje Ministerstva pro místní rozvoj ČR, kterým je webové aplikace, která vznikla v rámci projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), který byl schválen v rámci výzvy č. 62 OP Lidské zdroje a zaměstnanost, prioritní osa 4.4. a „Veřejná správa a veřejné služby“ . Nástroj podporuje obce při tvorbě PRO a uživatelům poskytuje i odbornou pomoc formou konzultací s metodickými pracovníky.
Obec Kunčice nad Labem se rozkládá v podhůří Krkonoš v údolí vytvořeném řekou Labe s nadmořskou výškou kolem 415 m.n.m (nádraží). Od města Vrchlabí, které je výchozí branou do Krkonoš, je obec vzdálena 4 km. Obcí prochází silnice III. třídy, která je spojnicí měst Hostinné a Vrchlabí. Řeka Labe tvoří hranici s obcí Horní Kalná. Na severovýchodní straně údolí prochází obcí železniční trať č.040 Chlumec nad Cidlinou - Trutnov a ze železniční stanice Kunčice nad Labem odbočuje trať do Vrchlabí. Po obou stranách údolí se táhne zalesněný svah. V údolí je obydlená část spolu se zemědělskou půdou. Zemědělská půda je i na severní straně údolí. Celková plocha obce je 306,49 Ha. Má podelný tvar od severozápadu k jihovýchodu podél silnice. Maximální déla obce je 3,9 km a šířka 1,5 km. Obydlené území je v údolí na levém břehu řeky Labe o délce 3,2 km a maximální šíři 0,3 km. Kromě střední části jsou domy postaveny kolem silnice. Na severozápadě sousedí obec s obcí Dolní Branná, na severu s Městem Vrchlabí, na východě s obcí Dolní Lánov, na jihu s Klášterskou Lhotou a řeka Labe tvoří na jihovýchodě hranici s obcí Horní Kalná.
Mapa okolí obce
Územní plán obce
Struktura využití půdy
Klady |
Výhodná poloha vůči příslušným správním centrům a jejich snadná dostupnost |
Poloha v blízkosti Krkonoš - aktraktivní turistická oblast | |
Železniční trať - napojení na železniční siť | |
Okolní příroda | |
Zápory |
Velká rozloha zastavitelného území – zvýšené náklady na budování, provoz a údržbu infrastruktury, dlouhé vzdálenosti pro pěší |
Neexistence přirozeného centra obce | |
Uprostřed obce skladovací haly |
Počátky obce jsou spojeny s klášterem benediktinů zvaným Vrchlabské proboštství, který stál jihovýchodně od Klášterské Lhoty. Proboštství bylo založeno kolem poloviny 13. století. Patronkou proboštství byla královna Kunhuta a od jejího jména je odvozeno pravděpodobně i jméno obce. Vznik obce je kladen do 60. let 13. století. Vedle českého názvu obce se začíná od počátku 16. století objevovat název německý – Pelsdorf, v důsledku dosídlování oblasti německými kolonisty. V průběhu staletí získalo převahu obyvatelstvo německé národnosti. Nejvíce občanů žilo v Kunčicích před 2.světovou válkou, kdy se jejich počet blížil k 700. V roce 1930 v obci žilo 554 Němců a 128 Čechů. Po roce 1938 někteří Češi odešli do vnitrozemí a po roce 1945 následoval odsun převážné většiny obyvatel německé národnosti. Obec byla v průběhu dalších let dosídlena obyvateli z okolních obcí a z celého Československa. V prvních letech po válce bylo obyvatelstvo tvořeno občany z různých koutů republiky, kteří sem přišli s různými záměry. Postupem času se obyvatelstvo ustálilo a přesto, že většina obyvatel má své kořeny v jiné části republiky, považuje již obec za svůj domov.
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel
V současné době žije v Kunčicích nad Labem 568 trvale hlášených obyvatel. Počet obyvatel obce pomalu roste mezi 0,7 – 1,6 % ročně v období od roku 2000 do 2014. Průběžný pozvolný nárůst obyvatel v tomto období je způsoben zejména vyšším nově přistěhovaným občanům (přistěhovaných 250, odstěhovaných 157). Naopak ve sledovaném období zemřelo více občanů než se narodilo (narozených 77, zemřelých 90)
Vývoj počtu obyvatel v letech 2000 – 2014
rok | přistěhovaní | narození | odstěhovaní | úmrtí | stav |
2000 | 12 | 3 | 8 | 7 | 488 |
2001 | 19 | 5 | 11 | 8 | 493 |
2002 | 30 | 6 | 24 | 8 | 497 |
2003 | 18 | 7 | 11 | 7 | 504 |
2004 | 17 | 3 | 11 | 6 | 507 |
2005 | 12 | 5 | 11 | 2 | 511 |
2006 | 13 | 4 | 8 | 3 | 517 |
2007 | 12 | 5 | 10 | 3 | 521 |
2008 | 15 | 7 | 11 | 5 | 527 |
2009 | 19 | 2 | 8 | 9 | 531 |
2010 | 23 | 7 | 17 | 6 | 538 |
2011 | 16 | 5 | 7 | 6 | 546 |
2012 | 11 | 7 | 4 | 5 | 555 |
2013 | 15 | 8 | 7 | 7 | 564 |
2014 | 18 | 3 | 9 | 8 | 568 |
Podíl žen a mužů mezi obyvateli Kunčic nad Labem je téměř vyrovnaný (celkově je 49 % žen a 51 % mužů), a to jak celkově, tak ve většině věkových skupin v souladu s demografickými trendy v nejvyšších věkových kategoriích převažují ženy, u nejmladších skupin je o něco málo víc chlapců. O něco více mužů je i ve středním věku zejména mezi 30 a 39 lety (43 k 57 %). Věkový průměr mužů je 46,22 a žen 48,27 let, věkový průměr dětí je u chlapců 7,58 a dívek 7,57 let. Celkový průměr obyvatel obce je 41,01 let, to odpovídá věkovému průměru v celé ČR, který je 41,6 let . Od roku 2000, kdy byl průměrný věk 32,91 zestárlo obyvatelstvo v obci téměř o 7 let. Odpovídá to celkovému trendu stárnutí populace.
Grafy věkové struktury obyvatel
Dojížďka a vyjížďka se týká především blízkého okolí. Za prací a vzděláním dojíždějí místní především do měst v rámci okresu Vrchlabí, Trutnov a Hostinné. K dopravě využívají jak individuální tak i hromadnou dopravu, která je realizována vlakovým a autobusovým spojením. Tato hromadná doprava je využívána i k cestám za lékařskou péčí a řadou dalších služeb. Do obce za prací dojíždějí také občané z blízkých obcí zejména do KVK a.s., kteří používají většinou individuální dopravu. Školní a předškolní zařízení jsou využívána převážně pro místní, přespolní jsou jen výjimečně.
Počty vyjíždějících občanů do zaměstnání a škol
Data ze sčítání lidu 2011
Vyjíždějící, doba cesty | Zaměstnaní | Žáci a studenti | ||
celkem | muži | ženy | ||
Vyjíždějící do zaměstnání a škol | 112 | 57 | 55 | 34 |
v tom: | ||||
v rámci obce | 9 | 6 | 3 | 4 |
do jiné obce okresu | 92 | 344 | 48 | 16 |
do jiného okresu kraje | 1 | - | 1 | 7 |
do jiného kraje | 9 | 6 | 3 | 6 |
do zahraničí | 1 | 1 | - | 1 |
Vyjíždějící denně mimo obec | 89 | 44 | 45 | 18 |
z toho doba cesty | ||||
do 14 minut | 37 | 19 | 18 | 2 |
15-29 minut | 40 | 18 | 22 | 12 |
30-44 minut | 9 | 5 | 4 | 1 |
45-59 minut | 2 | 2 | - | 1 |
60-89 minut | - | - | - | - |
90 a více minut | 1 | - | 1 | 2 |
Zaměstnaní bez stálého pracoviště | 12 | 11 | 1 | - |
Zaměstnaní a žáci s nezjištěným místem v ČR | 8 | 5 | 3 | 1 |
V dosaženém vzdělání převažuji obyvatelé se středním vzděláním – 62,9 % z obyvatel nad 15 let. Zhruba 1/5 obyvatel má pouze základní vzdělání.
Obyvatelstvo podle nejvyššího dosaženého vzdělání obyvatel
Data ze sčítání lidu 2011
Nejvyšší ukončené vzdělání |
Obyvatelstvo celkem | z toho | ||
abs. | % | muži | ženy | |
obyvatelstvo ve věku 15 a více let podle nejvyššího ukončeného vzdělání z celkového počtu obyvatel | 463 | 87,4 | 245 | 218 |
bez vzdělání | - | - | - | - |
základní včetně neukončeného | 100 | 18,9 | 32 | 68 |
střední vč. vyučení (bez maturity) | 192 | 36,2 | 124 | 68 |
úplné střední (s maturitou) | 99 | 18,7 | 49 | 50 |
nástavbové studium | 14 | 2,6 | 8 | 6 |
vyšší odborné vzdělání | 6 | 1,1 | 3 | 3 |
vysokoškolské | 29 | 5,5 | 15 | 14 |
z toho | ||||
bakalářské | 5 | 0,9 | 3 | 3 |
magisterské | 21 | 4,0 | 10 | 11 |
Zatím co před válkou byli v obci převážně obyvatele německé národnosti je v současnosti obyvatelstvo se většina obyvatel hlásí k české národnosti. Obyvatelé ostatní národnosti jsou pouze výjimečně. Velká část obyvatel (31,5%) při sčítání ponechala kolonku národnosti nevyplněnou, pravděpodobně nepovažují národnost za důležitou.
Národnost obyvatel
Data ze sčítání lidu 2011
Národnost |
Obyvatelstvo celkem | z toho |
||
abs. | % | muži | ženy | |
Obyvatelstvo celkem | 530 | 100,0 | 279 | 251 |
Obyvatelstvo podle národnosti z celkového počtu: | ||||
česká | 354 | 66,8 | 185 | 169 |
slovenská | 5 | 0,9 | 1 | 4 |
maďarská | 1 | 0,2 | 1 | - |
německá | 1 | 0,2 | 1 | - |
polská | 1 | 0,2 | - | 1 |
romská | - | - | - | - |
ukrajinská | 1 | 0,2 | 1 | - |
vietnamská | - | - | - | - |
neuvedeno | 167 | 31,5 | 90 | 77 |
Dle údajů z roku 2011 byla polovina obyvatelstva ekonomicky aktivní, počet nezaměstnaných (včetně těch u kterých nebylo zjištěno) byl v celostátním průměru. Z ekonomicky neaktivních převládají občané v důchodovém věku. Situace se od této doby významně nezměnila.
Přehled ekonomické aktivity obyvatel
Data ze sčítání lidu 2011
Ekonomická aktivita | Obyvatelstvo celkem | z toho | ||
abs. | % | muži | ženy | |
Obyvatelstvo celkem | 503 | 100,0 | 279 | 251 |
Ekonomicky aktivní | 271 | 51,1 | 155 | 116 |
v tom zaměstnaní | 252 | 47,5 | 145 | 107 |
v tom | ||||
zaměstnanci, zaměstnavatelé, samostatně činní, pomáhající | 242 | 45,7 | 144 | 98 |
pracující studenti a učni | 1 | 0,2 | - | 1 |
pracující důchodci | 5 | 0,9 | 1 | 4 |
ženy na mateřské dovolené | 4 | 0,8 | - | 4 |
nezaměstnaní | 19 | 3,6 | 10 | 9 |
v tom | ||||
hledající první zaměstnání | 1 | 0,2 | - | 1 |
ostatní nezaměstnaní | 18 | 3,4 | 10 | 8 |
Ekonomicky neaktivní | 234 | 44,2 | 106 | 128 |
v tom: | ||||
nepracující důchodci | 118 | 22,3 | 51 | 67 |
ostatní s vlastním zdrojem obživy | 9 | 1,7 | - | 9 |
osoby v domácnosti, děti předškolního věku, ostatní závislé osoby | 30 | 5,7 | 14 | 16 |
žáci, studenti, učni | 77 | 14,5 | 41 | 36 |
Nezjištěno | 25 | 4,7 | 16 | 7 |
Většina obyvatel je zaměstnána v průmyslu – 43,3 % zbytek v ostatních odvětvích. Zemědělstvím a lesnictvím se zabývá méně než 5 %.
Přehled ekonomické činnosti obyvatel
Data ze sčítání lidu 2011
Odvětví ekonomické činnosti |
Obyvatelstvo celkem | z toho | ||
abs. | % | muž | ženy | |
Zaměstnaní celkem | 252 | 100,0 | 145 | 107 |
z celku podle odvětví ekonomické činnosti | ||||
zemědělství, lesnictví, rybářství | 12 | 4,8 | 10 | 2 |
průmysl | 109 | 43,3 | 66 | 43 |
stavebnictví | 17 | 6,7 | 16 | 1 |
velkoobchod a maloobchod, opravy a údržba motorových vozidel | 17 | 6,7 | 16 | 1 |
doprava a skladování | 14 | 5,6 | 8 | 9 |
ubytování, stravování, pohostinství | 13 | 5,2 | 7 | 6 |
informační a komunikační činnosti | 2 | 0,8 | 2 | - |
pěněžnictví a pojišťovnictví | 1 | 0,4 | 1 | - |
činnosti v oblasti nemovitostí, profesní, vědecké, technické, administrativní a podpůrné činnosti | 11 | 4,4 | 4 | 7 |
veřejná správa a obrana, povinné sociální zabezpečení | 6 | 2,4 | 3 | 3 |
vzdělávání | 10 | 4 | 1 | 9 |
zdravotní a sociální péče | 6 | 2,4 | 1 | 5 |
nezjištěno | 24 | 9,5 | 12 | 12 |
Obyvatelstvo bydlí v rodinných domech, v kterých bydlí většinou jedna rodina případně s několika domácnostmi. Domy vlastní fyzické osoby. Domů s více byty je 10 většinou ve spoluvlastnictví majitelů bytů. Pouze jeden bytový dům je ve vlastnictví fyzických osob a slouží k pronajímání. Většina domů jak rodinných tak bytových je řádně udržovaná a vybavena dle současných potřeb (koupelna, topení …) ale je i několik, o které se majitelé nestarají. Obec nemá ve svém vlastnictví žádné byty ani ubytovací kapacity. V obci také nejsou žádné ubytovací zařízení. Bytový fond se dále rozvíjí pouze výstavbou nových rodinných domů. Většímu rozvoji brání nedostatek příhodných stavebních parcel. Obec nemá v současné době vhodné pozemky pro stavbu rodinných domů. Obec zakoupila pozemky pro využití jako stavební pozemky, ale zatím nejsou zasíťované.
Přehled domovního fondu
Data ze sčítání lidu 2011
Domy |
Domy celkem |
Počet osob | |||
rodinné domy | bytové domy | celkem | z toho v RD | ||
Domy celkem | 141 | 126 | 12 | 517 | 341 |
obydlené domy | 129 | 114 | 12 | 517 | 341 |
z počtu domů vlastnictví: | |||||
fyzická osoba | 110 | 107 | 3 | 342 | 322 |
obec, stát | 4 | 2 | - | 26 | 7 |
bytové družstvo | - | - | - | - | - |
spoluvlastnictvý vlastníků bytů | 12 | 4 | 8 | 133 | 11 |
domy s počtem bytů | |||||
1 | 79 | 78 | - | 218 | 205 |
2-3 | 40 | 36 | 2 | 169 | 136 |
4-11 | 10 | - | 10 | 130 | - |
12 a více | - | - | - | - | - |
z počtu domů období výstavby nebo rekonstrukce | |||||
1919 a dříve | 20 | 13 | 6 | 110 | 38 |
1920-1970 | 34 | 30 | 3 | 137 | 78 |
1971-1980 | 22 | 20 | 1 | 90 | 75 |
1981-1990 | 18 | 16 | 2 | 73 | 43 |
1990-2000 | 23 | 23 | - | 75 | 75 |
2001-2011 | 11 | 11 | - | 31 | 31 |
z počtu domů počet nadzemních podlaží | |||||
1-2 | 114 | 108 | 4 | 391 | 332 |
3-4 | 9 | - | 8 | 117 | - |
5 a více | - | - | - | - | - |
z počtu domů technické vybavení | |||||
přípoj na kanalizační síť | 16 | 16 | - | 57 | 57 |
vodovod | 114 | 100 | 12 | 475 | 312 |
plyn | 59 | 49 | 9 | 271 | 152 |
ústřední topení | 89 | 86 | 2 | 292 | 271 |
průměrné stáří obydlených domů | 50,5 | 46,5 | 81,0 | - | - |
neobydlené domy | 12 | 12 | - | - | - |
z toho | |||||
využívané k rekreaci | 2 | 2 | - | - | - |
přestaba domu | 2 | 2 | - | - | - |
nezpůsobilé k bydlení | 5 | 5 | - | - | - |
počet bytů v neobydlených domech | 13 | 13 | - | - | - |
Klady |
Dobrá dostupnost spádových měst (dojíždění za službami, vzděláním či prací) |
Stabilní obyvatelstvo - Dlouhodobě stálý počet obyvatel | |
Činnost spolků -Sportovci, hasiči, SPCCH - aktivní činnost, členové obce i okolních obcí | |
Málo sociálně vyloučených obyvatel - Spojeno s nízkou mírou nezaměstnanost | |
Zápory |
Stárnoucí obyvatelstvo - Roste množství starších obyvatel, populace pomalu stárne |
Málo stavebních pozemků - Stavební pozemky nepřipravené pro stavby, Pozemky ve vlastnictví obce - nejsou zasíťované, Pozemky ve vlastnictví státu - stát nechce uvolnit. |
|
Obec nevlastní byty - Nemožnost podporovat sociláně slabé | |
Nutnost vyjížďky za službami, vzděláním či prací - V obci jsou jen základní služby, škola do 5. třídy, méně pracovních příležitostí než pracovních sil. |
Kunčice byly zpočátku obcí zemědělskou, ale již na přelomu 16. a 17. století zde František Matzer provozoval jednu z prvních papíren v Čechách. Po polovině 19. století byla přeměněna na brusírnu dřeva. V 18. a 19. století bylo dalším významným zdrojem obživy místních obyvatel domácí tkalcovství. Velmi důležitá pro další rozvoj obce byla stavba Rakouské Severozápadní dráhy. Kunčické nádraží, později důležité jako křižovatka s dráhou do průmyslového Vrchlabí, bylo předáno do provozu roku 1870.
V roce 2013 bylo v obci evidováno 143 ekonomických subjektů, z toho 1 podnik do 100 zaměstnanců. Dva podniky do 20 zaměstnanců, 11 podniků do 10 zaměstnanců a zbytek bez zaměstnanců.
Na okraji obce se nachází podnik KVK a.s na výrobu maltových směsí a zpracování vápence, který je dopravován nákladní lanovkou z lomu v Černém Dole. Tato společnost je známá po celé republice a je dominantou obce. Další významnější společností je AGRO Kunčice a.s. zabývající se souborem činností od distribuce materiálů pro zemědělství až po provoz čerpací stanice. Společnost MEPO jeřábnické práce, s.r.o. provozuje jeřáby a plošiny pro celé okolí. Na území obce je železniční stanice a proto mezi významné zaměstnavatele patří i České Dráhy. Ostatní ekonomické subjekty jsou malé společnosti , rodinné firmy a živnostníci.
V obci je evidováno také 5 zemědělských subjektů zaměřených na rostlinnou a živočišnou výrobu. Z nich jsou tři z rodiny Mejsnarů, která provozuje Farmu Mejsnar. Byla založena po roce 1991a navázala na rodinnou tradici zemědělského hospodaření. Hospodaří na 200 hektarech zemědělské půdy a chová přes 150 ks skotu.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Kunčice nad Labem v roce 2013
Pramen: ČSÚ
Ekonomický subjekt | počet | podíl |
Zemědělství, lesnictví, rybářství | 14 | 10% |
Zpracovatelský průmysl | 12 | 8% |
Výroba a rozvod elektřiny, plynu a tepla | 3 | 2% |
Stavebnictví | 22 | 15% |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | 21 | 15% |
Doprava a skladování | 2 | 1% |
Ubytování, stravování a pohostinství | 16 | 11% |
Informační a komunikační činnosti | 1 | 1% |
Peněžnictví a pojišťovnictví | 11 | 8% |
Činnosti v oblasti nemovitostí | 3 | 2% |
Profesní, vědecké a technické činnosti | 6 | 4% |
Administrativní a podpůrné činnosti | 1 | 1% |
Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení | 2 | 1% |
Vzdělávání | 4 | 3% |
Zdravotní a sociální péče | 0 | 0% |
Kulturní, zábavní a rekreační činnosti | 3 | 2% |
Ostatní činnosti | 18 | 13% |
Obec podporuje podnikatele v obci převážně vstřícným postupem při jejich podnikatelské činnosti a nekladením zbytečných překážek, v navrhovaném územním plánu vytváří území pro hospodářskou činnost mimo obydlené území v blízkosti KVK. Jiné aktivity pro hospodářský rozvoj obec nezajišťuje.
Na začátku roku 2015 je v obci 416 ekonomicky aktivních občanů ve věku od 15 do 64 let. Občané pracují v obci nebo dojíždějí za prací většínou do okolních měst a obcí. Naopak 89 občanů dojíždělo v roce 2013 do obce za prací z okolních obcí (předpoklad je, že se tento počet významně nezměnil). Nejvíce obyvatel pracuje v průmyslu a ve službách. Nezaměstnanost v obci je nyní 4,57% a je 5. nejnižší v okrese. Její průběh odpovídá vývoji v regionu a má klesající tendenci. Obecně není nezaměstnanost významným problémem co do počtu nezaměstnaných, ale problém je, že převážnou část tvoří dlouhodobě nezaměstnaní.
Vývoj nezaměstnanosti v období 03/2014 - 03/2015
měsíc | počet nezaměstnaných | počet obyvatel 15-64 | míra nezaměstnanosti v % |
03/2014 | 33 | 424 | 7,78 |
04/2014 | 35 | 424 | 8,25 |
05/2014 | 34 | 416 | 8,17 |
06/2014 | 30 | 416 | 7,21 |
07/2014 | 28 | 416 | 6,73 |
08/2014 | 26 | 416 | 6,25 |
09/2014 | 27 | 416 | 6,49 |
10/2014 | 23 | 416 | 5,53 |
11/2014 | 23 | 416 | 5,23 |
12/2014 | 18 | 416 | 4,33 |
01/2015 | 22 | 416 | 5,29 |
02/2015 | 19 | 416 | 4,57 |
03/2015 | 19 | 416 | 4,57 |
Zaměstnání osob v obci v roce 2013 dle odvětví
Počet osob zaměstnaných v zemědělství | 12 |
Počet osob zaměstnaných v průmyslu | 109 |
Počet osob zaměstnaných ve stavebnictví | 17 |
Počet osob zaměstnaných ve službách | 90 |
Klady |
Počet podnikajících subjektů - Podnikatelsky aktivní občané |
V územním plánu vyčleněná oblast pro podnikatelské aktivity - Oblast v soukromém vlastnictví, mimo obydlenou zónu | |
V obci je velká firma - KVK je velká firma se sídlem v obci, s pobočkami mimo obec, daňové příjmy obce | |
Rozvinuté zemědělství Obdělávání půdy, neleží ladem, farma Mejsnar - farma roku |
|
Nízký počet nezaměstnaných - Nízká míra nezaměstnanosti | |
Zápory |
Stav místních komunikací - Stávající asfaltové jsou poškozené, ostatní jsou nezpevněné |
Nedostatek parkovacích ploch - Stroje auta, autobusy, nákladní auta nemají kde parkovat |
Vodovod je zaveden v celé obci a byl stavěn v letech 2000. Je tvořen studnou s čerpacím zařízením, vodojemem, rozvodem po obci a přes rozvodnou stanici je propojen s vodovodem ve Vrchlabí. Délka vodovodu je 6,1955 km. Jeho stav je dobrý a je na něj připojeno 105 objektů obce.
počet objektů | 141 | |
počet napojených objektů | 105 | 74% |
z toho podniky | 9 | 6% |
z toho obec | 4 | 3% |
z toho obytné domy | 92 | 65% |
Majitelem vodovodu je obec a provozovatelem jsou Vodohospodářské služby RT, s.r.o. Jeho stav je dobrý a je dobře udržován.
Obec Kunčice nad Labem nemá soustavnou kanalizační síť. Odkanalizovaná je pouze zástavba ve středu obce., kde je vyšší hustota objektů. Je tvořena třemi malými kanalizačními soustavami, které jsou jednotlivě vyústěny do náhonu vedeného souběžně s řekou Labe. Vzhledem ke geomorfologickým poměrům v obci je kanalizace řešena jako gravitační. Kanalizace v obci Kunčice nad Labem je určená k odvádění dešťových individuelně předčištěných odpadních vod z jednotlivých napojených nemovitostí. Není proto zakončena čistírnou odpadních vod. Celková délka kanalizace v obci Kunčice nad Labem je tedy 1,644 km. Vlastníkem kanalizace je obec a provozovatelem jsou Vodohospodářské služby RT, s.r.o. Na kanalizaci nejsou napojeni žádní větší producenti odpadních vod. Ostatní objekty odvádějí splaškové vody do individuálních žump nebo po předčištění v septicích a čističkách do místních recipientů. Srážkové vody jsou ze zástavby obce odváděny soustavou příkopů a dílčích dešťových sběračů do místních recipientů.
Obec po vyhodnocení finančních nákladů na stavbu centrální čističky odpadních vod v Kunčicích nad Labem nepředpokládá, že by z finančních důvodů v dohledné době byla schopna zajistit odkanalizování celého území obce. Rozhodla se proto pro program individuálních čističek, kdy odkanalizování objektů je zajištěno individuálními ČOV nebo filtry. Pro tento program připravila i finanční pomoc vlastníkům objektů, kteří si zajistí na vlastní náklady odkanalizování objektů. Všechny nové objekty musí být vybaveny ČOV již na základě stavebního povolení.
V obci je zaveden plynovod vybudovaný společně s vodovodem v roce 2000 po celé obci. Nyní je vlastníkem a provozovatelem RWE GasNet, s.r.o.. Délka plynovodu je 6,08 km počet přípojek je 119.
počet objektů | 141 | |
počet napojených objektů | 119 | 84% |
z toho podniky | 6 | 4% |
z toho obec | 3 | 3% |
z toho obytné domy | 110 | 65% |
Z důvodů ceny energií řada vlastníků využívá levnější energie a plyn nepoužívají. Poptávka po plynofikaci je v současné době minimální.
V obci je zavedeno odpadové hospodářství. Řídí se obecně závaznou vyhláškou, která stanovuje systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů vznikajících na území obce Kunčice nad Labem, včetně nakládání se stavebním odpadem. Odvoz a likvidace odpadů je zajištěna společností Transport Trutnov, která je součastí společnosti Marius Pedersen. Pro tříděný odpad jsou umístěny po obci na sběrných místech speciální nádoby, pro směsný komunální odpad má každý objekt nebo domácnost vlastní popelnici a sběr nebezpečného odpadu je zajištěn jednou ročně organizovaným sběrem. Mimoto pořádá základní škola akce na sběr papíru a elektronického odpadu a hasiči sběr kovového odpad. Je také možné využít skládku odpadu v Dolní Branné a sběrnu druhotných surovin v Podhůří.
Obcí Kunčice nad Labem prochází silnice III. třídy č. III/32551 vedoucí z Vrchlabí do Hostinného. Na ní navazuje v horní části obce silnice č. III/2953 do Dolní Branné. Komunikace č. III/32551 prochází celou obci a na ní navazují místní komunikace. Jsou to místní komunikace III. třídy , které umožňují přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů, pokud jsou přístupné běžnému provozu motorových vozidel a místními komunikacemi IV. třídy jako jsou samostatné chodníky, stezky pro pěší, cyklistické stezky, cesty v chatových oblastech, pěšiny, zklidněné komunikace a obytné zóny. Místních komunikací III. třídy je 14 o celková délce 3 433 m a IV. třídy je 15 o celková délce 2 171 m. Nejvýznamnější místní komunikací je komunikace k nádraží. Na místní komunikace navazují účelové komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.
Technický stav komunikací je různý. Silnice III. třídy jsou v dostatečném stavu, ale jsou nevyhovující pro současnou dopravu (hustá doprava a těžké kamiony). Významnější místní komunikace mají asfaltový povrch. Méně významné komunikace jsou zpevněné štěrkem. Zájem obce je, aby štěrkem zpevněné komunikace byly pokryty asfaltem. Zejména na jaře a v deštivém počasí jsou cesty rozbahněné. Také stávající asfaltové komunikace potřebují opravy zejména v místech, kde jsou vedeny podzemní sítě. V těchto místech jsou komunikace často propadlé.
Vzdálenost centra obce od okolních měst a obcí autem
Vrchlabí | 4,8 km | 6 min |
Hostinné | 9,2 km | 12 min |
Dolní Branná | 2,6 km | 4 min |
Trutnov | 28,3 km | 34 min |
Praha | 129 km | 1 h 45 min |
Dolní Lánov | 4,6 km | 7 min po místní komunikaci |
K parkování v prvé řadě používají vlastníci objektů své pozemky. Další plochy, které se používají pro parkování, jsou u obecního úřadu, u nádraží, u domu 103/104 , u garáží a u fotbalového hřiště. V obci není žádné oficiální parkovací místo pro návštěvníky. Vzhledem k narůstajícímu počtu aut začínají být parkovací plochy nedostatčné. Vzniká i problém s parkováním vozidel a techniky podnikajících občanů.
Obcí Kunčice nad Labem prochází železniční trať 040 ze Staré Paky do Trutnova s odbočkou železniční tratí 044 do Vrchlabí. Nádraží je dominantou obce a mimo odbočky na Vrchlabí je na něm i odbočka na vlečku do KVK. U nádraží je manipulační plocha, kde se překládá náklad mezi silniční a železniční dopravou. Zejména je využívána pro manipulaci s dřevem. Je nezpevněná a při deštivém počasí rozbahněná a nákladní auta znečišťují blátem místní komunikaci. Součástí nádraží je i skladová budova, která se ale nepoužívá a chátrá.
Přes katastr obce vede Labská cyklotrasa č. 2. Ve směru od Vrchlabí prochází po nedokončené cyklostezce, která za přejezdem navazuje na místní komunikace v klidné zastavěné zóně. Uprostřed obce je cyklotrasa navedena na silnici III. třídy, po které pokračuje až do sousední obce Klášterské Lhoty. Vzhledem ke značnému provozu a řadě zatáček na této silnici je třeba vnímat pohyb cyklistů a chodců po ní za nebezpečný. Negativně je tato skutečnost vnímána zejména od budovy hasičské zbrojnice po KVK, kde chodci a cyklisté nemají jinou volbu než použít tuto silnici. Podobná situace je ve směru od Vrchlabí od železničního přejezdu směrem k centru obce. Zde se pohybuje řada chodců, kteří jdou od autobusové zastávky a v opačném směru od nádraží. Zejména nebezpečný úsek je od mateřské školky ke klidové zóně uprostřed obce .
Obec je obsluhována hromadnou autobusovou a železniční dopravou. Přes obec jezdí několik autobusových linek z Vrchlabí do Hostinného, do Dvora Králového, Dolní Kalné, a jedna z nich končí v obci u KVK. U železniční dopravy to jsou spoje mezi Chlumcem nad Cidlinou a Trutnovem s přípojem na Vrchlabí a přímé spoje mezi Vrchlabím a Trutnovem. Intervaly přes den jsou kolem půlhodiny do Vrchlabí, každou hodinu na Trutnov a každé dvě hodiny na Chlumec nad Cidlinou. Spoje začínají po 4. a končí kolem 23. O víkendech nejsou autobusové spoje žádné a železničních spojů na Vrchlabí a Trutnov je o 50% méně. Obec má dobrou dopravní obslužnost a lze ji využít i jako dálkovou, protože v koncových stanicích lze navázat na další spoje.
Počet spojů ve všední den
Místo | autobus | vlak | kombinace | celkem | |
Vrchlabí | 15 | 25 | 40 | 5 spojů projíždí po celé obci | |
Jilemnice | 8 | 9 | 5 | 22 | |
Nová Paka | 8 | 8 | 7 | 23 | |
Trutnov | 2 | 19 | 5 | 26 | |
Hostinné | 5 | 19 | 1 | 25 | |
Dvůr Králové | 8 | 7 | 20 | 35 |
Klady |
Dobrá dopravní obslužnost - Hodně spojů vlakových a autobusových |
Existence vododvodu | |
Existence plynovodu | |
Zápory |
Stav místních komunikací - Propadlé komunikace, nespevněný povrch |
Nebezpečný přejezd u AGRA - Přejezd na místní komunikaci ve směru na Lánov - ve vlastnictví ČD | |
Není dostatek chodníků - Chodníky pouze ve střední části obce od pošty po hasičáskou zbrojnici | |
Přetížená silnice III.třídy - Parametry silnice III.třídy neodpovídají hustotě provozu a zatížení |
Dle výsledků Sčítání lidu, domů a bytů z roku 2011 se v obci nachází 141 domů z toho je 129 domů obydlených. Z celkového množství domů je126 rodinných domů (tj. 89 %), z nichž 90% je obydlených. Bytových domů je v obci celkem 12 a všechny jsou obydlené.
Domovní fond
celkem | rodinné domy | bytové domy | ostatní domy | |
Domy úrhnem | 141 | 126 | 12 | 3 |
Domy obydlené | 129 | 114 | 12 | 3 |
* Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Většina domů je ve vlastnictví fyzických osob, z celkového počtu 110, ve spoluvlastnictví vlastníků bytů je 12 domů a 4 patří státu a obci. 79 domů má jeden byt, 40 domů 2 -3 byty a 10 domů má 4 – 11 bytů. Domy s více byty v obci nejsou. Technický stav domů je různý od novostaveb po zchátralé domy, různé je i vybavení. Ročně přibývají jednotky domů a občas jsou zahajovány stavby nových nebo rekonstrukce starších. Zájem o výstavbu rodinných domů se vyskytuje nepravidelně. Většímu rozvoji brání stav stavebních pozemků, zejména požadavek rozšíření infrastruktury. Většina pozemků vhodných pro stavbu je v majetku fyzických osob a Státního pozemkového fondu. Obec nemá v současné době vhodné pozemky pro stvavbu rodinných domů. Zakoupila sice pozemky pro využití jako stavební parcely, ale ty zatím nejsou zasíťované. Podpora obce je v současné době zaměřena na nový územní plán, který obsahuje významné zvětšení plochy vhodném pro občanskou výstavbu.
K rekreaci je používáno kolem 5% domů a v obci je i zahrádkářská kolonie, kde jsou objekty k rekreačnímu využití i občanů z jiných obcí.
V obci je 242 bytů, z toho je 164 v rodinných domech a 72 v bytových domech. Z celkového počtu je 208 bytů obydlených. Z celkového počtu je 22 nájemních bytů, to je 10,5 %. Ostatní byty jsou vlastnictví uživatelů. 34 bytů je neobydlených. Obec nemá žádné nájemní byty ani nezajišťuje jiné nájemní vztahy.
Obydlené byty podle právního důvodu užívání
celkem | rodinné domy | bytové domy | ostatní budovy | |
Obydlené byty celkem | 208 | 139 | 63 | - |
z toho ve vlastním domě | 110 | 109 | 1 | - |
v osobním vlastnictví | 44 | 44 | - | |
nájemní | 22 | 7 | 11 | - |
družstevní | - | - | - | - |
* Sčítání lidu, domů a bytů 2011
Zájem o sociální bydlení (konkrétně o byty s nižšími náklady) je v obci trvale zaznamenáván, ale obec nevlastní žádné vhodné nemovitosti a proto musí zájemci využívat byty ve vlastnictví fyzických osob.
V oboru předškolního a základního vzdělávání působí Základní škola a Mateřská škola Kunčice nad Labem. Jedná se o příspěvkovou organizaci zřizovanou obcí. Střední školy v obci nejsou.
Základní škola poskytuje základní vzdělání žákům od 1. do 5. ročníku ve dvou třídách. Kapacita školy je 60 žáků. Ve školním roce 2013/2014 školu navštěvovalo 24 žáků. Hlavním úkolem školy je poskytovat základní vzdělání, zajišťovat další vzdělání a výchovné aktivity pro žáky ve škole a blízkém okolí. Škola je plně vybavena jak pedagogicky tak i materiálně. Škola je typicky venkovská s rodinným klimatem, kde děti mají individuální přístup, hodně času tráví venku na zahradě a na hřišti. Při škole funguje i školní družina pro činnost děti po skončení vyučování a jídelna. Po ukončení 5. třídy přestupují žáci na vyšší stupeň do základních škol v okolních městech a musí denně dojíždět. Počet žáku je stabilní i díky žákům z okolních obcí.
Součástí je i mateřská škola s maximální celkovou kapacitou 27 dětí. Pro školní rok 2013/2014 byla tato kapacita plně využita, stejně tak i v předchozích letech. Školka je dobře vybavena personálně i materiálně a je oblíbená pro osobní přístup k dětem. Mimo jiné tráví děti hodně času venku.
Základní i mateřská škola jsou provozovány v obecních budovách, které jsou sice staré, ale v dobrém technickém stavu. Výjimkou jsou střechy, které vyžadují rekonstrukci. Vedle finančních prostředků, které dostává škola ze státního rozpočtu, podporuje obec její provoz finančními příspěvky mezi 600 a 700 tis.Kč každý rok. Škola hospodaří přebytkově a kladný výsledek jejího hospodaření je pravidelně převáděn do rezervního fondu.
Z hlediska středního školství je spádovost daná snadnou dostupností a šíří nabídky oborů – děti nejčastěji dojíždějí do Vrchlabí, Jilemnice a Hostinného.
Nabídka služeb v obci je dosti omezená. Ačkoli v minulosti byla nabídka mnohem širší je v obci jeden obchod se smíšeným zbožím, pobočka pošty, čerpací stanice, autoservis a pneuservis. V obci jsou dvě restaurace, ale ani jedna se stravováním. Obyvatelé si mohou zajistit stravování dovozem jídla od společností, které zajišťují rozvoz jídla. Ostatní služby se vůbec nevyskytují nebo jsou prováděny sousedskou výpomocí. Je to dáno zejména poptávkou a snadnou dostupností služeb ve Vrchlabí a jejich rozsahem. Z ekonomického hlediska nelze předpokládat, že by se významně rozšířily další služby, založené na zájmu místních obyvatel.
V obci se nenachází žádné zdravotnické zařízení a obec patří do spádové oblasti Vrchlabí. Zde je převážná většina praktických a odborných lékařů. V případě naléhavé potřeby je v obci zdravotní záchranná služba v několika minutách. Vzhledem k blízkosti a snadné dostupnosti Vrchlabí, kde se nachází nemocnice, poliklinika i řada dalších ordinací s různou specializací, je lékařská péče přesto dobře zajištěna. V případě potřeby navštěvuje staré lidi lékař z Vrchlabí. Obdobné zdravotnické služby jsou občany využívány i v Jilemnici. Někteří občané využívají i zdravotní středisko v Hostinném
Sociální péče
V obci se nenachází žádné zařízení sociální péče. Péči o seniory a zdravotně znevýhodněné je zde zajišťována především rodinnými příslušníky. Existuje ale také možnost využít služeb organizací zaměřených na poskytování osobní asistence a pečovatelské služby v domácím prostředí klienta. V oblasti sociální péče je většina standardně využívaných služeb k dispozici ve Vrchlabí, které má pro územně správním obvodu ORP zpracovanou strategii rozvoje sociálních služeb pro seniory, osoby se zdravotním postižením, pro rodiny, děti a mládež, pro osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Nejvýznamnější památkou Kunčic je kaple Panny Marie, která je dominantou obce. Kaple Panny Marie v Kunčicích nad Labem se nachází vlevo od silnice ve směru na Hostinné nedaleko školy. Byla postavena roku 1847 s přispěním Johanna Křikavy, vrchního Vrchlabského panství. Klasicistní kaple je zděná z červeného pískovce s trojbokým závěrem, který je však zevnitř půlkruhový. Nároží závěru zdůrazňují ploché pilastry. Kaple je zaklenuta plackou, závěr pak konchou. Kapli osvětlují z obou stran půlkruhová okna. Z hřebene střechy vyrůstá osmiboká zvonička s lucernou a jehlanovou střechou. Tato původní kaple však nedostačovala potřebám obce a proto byla po vzoru kaple v Klášterské Lhotě rozšířena r. 1906 o zajímavou lehkou hrázděnou přístavbu lodě. Kaple je ve vlastnictví obce. V obci se ještě nachází kaplička zasvěcená Panně Marii – růžencové opravená na náklady místních občanů.
Nabídka kulturních zařízení v obci je poměrně nízká. Pro konání větších kulturních akcí není v obci žádný příhodný prostor. Pořádají se kulturní akce v restauracích, případně na otevřeném prostranství. Většinou se jedná o hudební produkce nebo diskotéky. V kapli se pořádají společenské akce (vítání občánku, pohřby, setkání občanů) a vánoční koncerty. Největšími akcemi jsou letní hudební festivaly a country akce u nádraží.
Občané mají možnost navštěvovat kulturní akce a plesy ve Vrchlabí Lánově, Dolní Branné, Dolní Kalné (na některé plesy je zajištěna doprava). Na některých akcích se i podílejí při jejich organizování. Další kulturní aktivity jsou organizovány pod širým nebem – pálení čarodějnic, nově rozsvěcení vánočního stromečku, dětský den. V neposlední řadě se občané účastní zájezdů na kulturní akce pořádané do velkých divadel ve spolupráci s občany a spolky okolních obcí nebo je navštěvují individuálně. Občané mají možnost navštěvovat divadelní představení ve Vrchlabí (Divadelní klup a Kulturní dům Střelnice) a v Jilemnici (Společenský dům). Nejbližší kina jsou ve Vrchlabí (Divadelní klub a Letní kino) a v Jilemnici (Kino 70).
Podmínky pro sportovní a volnočasové aktivity jsou v obci dobré. V centru obce v blízkosti školy se nachází sportovní areál venkovského typu. Je zde fotbalové a tenisové hřiště, dětské hřiště, tréninková tenisová zeď a zpevněné víceúčelové hřiště. Mimo sportovní areál se nachází volejbalový kurt. Obcí prochází cyklistické cyklotrasy a okolí je možno využívat pro pěší turistiku a běh. V zimně za příhodných klimatických podmínek jsou v okolí udržovány běžecké tratě a na zpevněném víceúčelovém hřišti přírodní kluziště. V obci sice není žádná tělocvična, ale zájemci využívají sportoviště v okolních městech. Pro cvičení menší skupiny je využívána místnost v místní škole. Zájemci pro koupání využívají v zimě krytého bazénu v Jilemnici a v létě koupaliště v Dolní Kalné. Pro další sportovní vyžití občané mají možnost se zúčastnit i zájezdů se sportovním zaměřením pořádaných ve spolupráci s okolními obcemi.
Obec vlastní malý hřbitov, který udržuje v dobrém stavu a stará se o jeho provoz. Hřbitov je v pěkném prostředí mimo zastavěnou část a vede k němu místní komunikace, která je zpevněna štěrkem. Je zde zřízeno malé parkoviště pro návštěvníky hřbitova.
Klady |
Podmínky pro sport - V létě i v zimě, zázemí, aktivita občanů |
Rychlá dostupnost záchranné služby - Nejbližší dostupné složky IZS jsou ve Vrchlabí | |
Dostatečná kapacita hřbitova | |
Dosažitelnost služeb - Všechny potřebné služby v dosahu - Vrchlabí, Hostinné, Jilemnice | |
Zápory |
Neexistence velké místnosti -Obec nemá větší místnost pro kulturní činnost |
Žádné sociální služby - Dostupnost ve Vrchlabí | |
Málo stavebních pozemků - Stavební pozemky nepřipravené pro stavby. Pozemky ve vlastnictví obce - nejsou zasíťované, pozemky ve vlastnictví státu - nejsou dostupné. | |
Obec nemá žádné byty - Obec nemůže nabídnout žadné byty - startovací, sociální | |
Málo služeb přímo v obci - V obci jsou jen některé služby, za ostatními se musí dojíždět |
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Kunčice nad Labem dosahuje koeficient hodnoty 1,89 .
Kvalita ovzduší - Prachové mise od největší průmyslové společnosti KVK se významně snížily instalací filtrů a zavedením dalších opatření k ochraně životního prostředí a dnes již nejsou významným problémem. Navíc objekt společnosti je umístěn na východním okraji obce mimo zastavěnou část. Obdobné problémy měla i společnosti LTM. Její činnost se však významně omezila. Převážná část emisí v obci pochází z velmi husté dopravy po silnici procházející obcí a činností ostatních ekonomických subjektů (skladování, služby, zemědělství). Významná část emisí pochází také z lokálních topných zdrojů na tuhá paliva (jsou používány zejména v domácnostech, což znamená, že nepodléhají kontrole dodržování emisních limitů) . V topné sezóně bývá těmito zplodinami zasaženo zejména centrum obce.
Kvalita povrchové vody – obcí protéká Labe a Vápenický potok, do nich přitékají potoky a strouhy z okolních strání, které se nesetkávají s mnoha zdroji znečištění. Největší dopad na kvalitu povrchových vod má úroveň čištění odpadních splaškových vod .
Kvalita podzemních vod - zdroje vody na území obce, poskytují kvalitní pitnou vodu bez kontaminace škodlivinami a jsou občany využívány. Vydatnost zdrojů je různá v závislosti na lokalitě. Zdroj pro obecní vodovod poskytuje velmi kvalitní vodu a jeho vydatnost je dostačující.
Půdní fond - stráň za tratí je převážně zalesněna a jsou na ni louky a řádně obdělávaná pole. V údolí podél Labe v zastavěné oblasti obce se nacházejí louky, obdělávaná půda a zahrady. O obdělávání polí a luk se starají místní zemědělci. Lesy v katastru obce patří Státním lesům a fyzickým vlastníkům. Pole a louky až na několik výjimek jsou dobře obdělávány. Pouze o některé pozemky a zahrady nemají vlastníci zájem se starat. Využíváním převážně přírodního hnojiva z živočišné výroby dochází k šetrnému zacházení s půdou a omezení problémů s nežádoucími chemikáliemi. Stav lesů se obecně významně zhoršil, lesy jsou zarostlé plevely a nálety, jsou vytěženy velké stromy, větve a odpad jsou ponechány na místě. Toto platí zejména pro lesy v majetku státu.
Z hlediska hluku je nejvýznamnějším zdrojem zátěže doprava, vyplývající z hustého provozu na silnici procházející obcí. Hluk způsobený ekonomickými subjekty a občany obce v současné době není příčinou významnějších problémů.
Obec se nachází v podkrkonoší v blízkosti Krkonošského národního parku, ale nevyplývají z toho žádná omezení. Ochrana životního prostředí je v rozsahu dle příslušných zákonů.
Areály či plochy s poškozením životního prostředí se v obci nevyskytují , ale není vyloučeno, že se některé objeví vzhledem k nakládání se životním prostředím v minulosti.
Z výše popsaného systému likvidace komunálního odpadu (část Technická infrastruktura) je patrné, že veškerý odpad je z obce vyvážen specializovanými společnostmi. V katastru obce se nenachází žádná zařízení určené k likvidaci odpadu. Legální skládka v katastru obce není zřízena. Přesto, že je zaveden systém sběru a třídění odpadů a každý občan má možnost a povinnost řádně s odpadem nakládat dochází k nepovolenému hromadění odpadu na různých černých skládkách. Na břehu Labe jsou často neoprávněně ukládány biologické odpady. Řada vlastníků pozemků neudržuje řádně své pozemky a hromadí na nich odpad.
Jak nakládat s odpadem
Klady |
Dobré životní prostředí - Spousta zeleně, dobrá voda, ovzduší |
Zavedený systém třídění a sběru odpadů - Systém odpadového hospodářství zaveden ve spolupráci s oprávněnou společností | |
Zápory |
Stav lesních porostů - Lesy jsou pouze využívány, ale nejsou udržovány |
Nepořádek na soukromých pozemcích- Někteří vlastníci se nstarají o své majetky a skladují odpad na pozemcích | |
Zanedbaný bývalý areál letního kina - Bývalé kino je zarostlé nálety a budovy jsou zchátralé | |
Černé skládky - V obci se občas objeví černé skládky, kolem silnice a komunikací jsou odhazovány odpady |
Obec má samostatnou a přenesenou působnost. Samostatné působnosti obce jsou záležitosti, které jsou v zájmu obce a občanů, péče o majetek obce v souladu s místními předpoklady a s místními zvyklostmi, o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče a pro uspokojování potřeb svých občanů. Jde především o uspokojování potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku. V přenesené působnosti obce jsou záležitosti, které stát svěřuje obci, aby pro něho zajišťovala. Orgány obce jsou zastupitelstvo, rada obce , starosta a obecní úřad. V obci Kunčice na Labem není zřízena rada a její pravomoci zastává starosta ve vyhrazených věcech zastupitelstvo. Pravomoci jednotlivých orgánů se řídí zákonem o obcích
Obecní úřad je tvořen starostou, místostarostkou (účetní) a jedním technickým pracovníkem na hlavní pracovní poměr. Další činnosti jako úklid, pomocné administrační práce, odborné technické práce dle aktuálních potřeb jsou zajišťovány pracovníky na základě dohod o provedení práce. Na základě dohod s úřadem práce zaměstnává obec také pracovníky na veřejně prospěšné práce. Tito vykonávají pomocné práce a jsou hrazeny z projektů na podporu zaměstnanosti.
Obec je zřizovatelem Základní školy a Mateřské školy Kunčice nad Labem a podílí se na jejím financování.
Obec patří pod obec s rozšířenou pravomocí Vrchlabí, kde občané z Kunčic naleznou potřebné úřady statní správy. Na základě veřejnoprávní smlouvy zajišťuje pro obec přestupkové řízení Městský úřad Vrchlabí.
Hospodaření obce je uvážené, nezatížené dluhy a s naspořenými prostředky. Obec hospodaří na základě schválených rozpočtů a rozpočtových výhledů. Rozpočet obce je sestavován vyrovnanou příjmovou a výdajovou částkou, v případě potřeby je dorovnáván přebytky z minulých let. Skutečné příjmy v posledních letech přesahují výdaje a výsledek je pozitivní.
Hospodářské výsledky minulých let v tis.Kč
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Příjmy celkem | 5 260 | 6 597 | 7 390 | 6 297 | 7 917 | 9 180 |
Běžné příjmy | 5 090 | 6 124 | 6 982 | 5 882 | 7 011 | 7 117 |
Kapitálové příjmy | 170 | 473 | 408 | 415 | 906 | 2 063 |
Výdaje celkem | 4 320 | 5 086 | 4 146 | 4 693 | 6 462 | 8 045 |
Kapitálové výdaje | 400 | 957 | 461 | 236 | 1 848 | 3 139 |
Běžné výdaje | 3920 | 4129 | 3 685 | 4 457 | 4 614 | 4 181 |
Příjmy obce jsou v posledních dvou letech navýšeny díky získání poměrně velkých nenárokových dotací na zateplení školy a školky a na topení v základní škole.
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech obce za období 2009-2014 dosáhl průměrné hodnoty 60 % (od 46% do 74%) .
Obec, jako dobrý hospodář se stará o svůj majetek. Hodnota nemovitého majetku ve vlastnictví obce k 31.12.2014 činí celkem 43 548 542 Kč. Jedná se o nemovitosti různé povahy – komunikace, budovy, pozemky atd. Budovy v majetku jsou budova obecního úřadu, budovy základní a mateřské školy, kaple, hasičská zbrojnice, vodárna a vodojem. V majetku obce je rovněž sportovní hřiště – volejbalový kurt v Břízkách.
Obec nemá žádné byty k pronajímání. Součástí budovy obecního úřadu je prostor s nouzovým bytem určený pro případ nouze. Pro úplnost je třeba zmínit, že majetek obce zahrnuje i sítě a zařízení technické infrastruktury – vodovod a kanalizaci. Obcí vystavěný plynovod byl bezúplatně převeden na distribuční společností, která zajišťuje jeho provoz na své náklady. Vodovod a kanalizace jsou spravovány oprávněnou firmou na náklady obce.
O bezpečnost v obci se stará Obvodní oddělení Policie ČR se služebnou ve Vrchlabí, kde je vyčleněn jeden pracovník, který má na starosti vedle obce Kunčice nad Labem i Podhůří. I přes snahu se zatím nepodařilo dojednat spolupráci s Městskou policií ve Vrchlabí. Bezpečnostní situace v obci je stabilní v roce 2014, kromě jednoho případu spojeného s omamnými a psychotropními látkami, nedošlo k závažnějšímu páchání trestné činnosti. Díky činnosti Policie ČR řešila 72 přestupků v dopravě, převážně překročení povolené rychlosti v obci. Na základě oznámení bylo řešeno 12 především přestupky proti občanskému soužití a proti majetku. Došlo ke spáchání 8 trestných činů. Z nich 6 bylo objasněno a 2 jsou neobjasněné. Trestné činnost se týkala majetku (vloupání, krádeže), porušování domovní svobody a maření úředního výkonu. Množství trestných činů na obyvatele je 1,2% oproti 1,7% v celém ORP Vrchlabí. Bezpečnostní situace je v oblasti dobrá v porovnání s celorepublikovým množstvím trestných činů , které bylo 3,2% v roce 2013. V obci není lokalita se zvýšeným nebezpečím kriminality. Zvýšené nebezpečí pro obyvatele je v souvislosti se silničním provozem na silnici vzhledem k hustotě provozu, parametrů silnice a existenci chodníků pouze na omezené části.
Doba dojezdu do obce u hasičské záchranné služby i Policie ČR nepřekračuje 10 minut.
Část obce se nechází v povodňovém pásmu. Je zpracován povodňový plán a připravena opatření při povodni Žádná specifická opatření k předcházení živelním pohromám nejsou v obci realizována.
K varování obyvatelstva před nebezpečím je určen pojízdný rozhlas v hasičském autě.
Obec Kunčice nad Labem je členem různých organizací, které sdružují obce regionu a jsou zaměřeny na jeho rozvoj a rozvoj jednotlivých obcí. V rámci různých programů pomáhají při prosazování zájmů obcí a jejich spolupráci. Konkrétně je obec členem těchto organizací:
Obec Kunčice dosud nenavázala partnerství s žádnou obcí v ČR ani v zahraničí.
Klady |
Dobrá spolupráce s okolními obcemi |
Dobrá spolupráce s ORP | |
Zápory |
Bezpečnostní situace v sílniční dopravy Nebezpečný silniční provoz na silnici III. třídy - hustota, rychlost, parametry silnice |
Souhrnné výsledky
V rámci šetření uspořádaného pro občany během května 2015 bylo shromážděno celkem 47 vyplněných dotazníků. Pracovní skupina děkuje občanům, kteří byli ochotni se anketou zabývat a vyplnit dotazník. Ze shrnutí jejich názorů vyplývají následující závěry. 84% účastníků ankety se žije v obci více méně dobře a vyloženě nespokojený nebyl žádný. Nejvíce se jim líbí blízkost přírody, klidný život a příznivé životní prostředí (71%). Naopak nejvíce účastníkům chybí kulturní život a dostupnost služeb včetně lékaře (51%). Chybějícími službami jsou zejména obchody, lékař, kadeřník, bankovní služby (bankomat), kulturní akce, místní rozhlas a lepší provozní dobu pošty. Zajímavý je pohled občanů na dopravní obslužnost, kde 9 % ji považuje za nevyhovující a naopak 13 % za velice dobrou. Většina účastníků ankety 69 % považuje vztahy mezi lidmi v obci za dobré a pouze 9% za špatné. Velmi dobře je hodnoceno bydlení, školství, životní prostředí, sportovní vyžití a péče o obec. Naopak nejhůře je hodnocena možnost kulturního vyžití a otázka zdravotnictví. Informovanost o dění v obci je hodnocena jako dobrá 77 % účastníků a 68 % účastníků alespoň někdy sleduje informace o dění v obci na webových stránkách. 69 % účastníků je ochotno se zapojit do rozvoje obce. S velikostí obce jsou účastníci spokojeni, pouze 22 % by chtělo významně zvětšit počet obyvatelstva. Přednostní právo na přidělení finančních prostředků má dle názoru účastníků obce především rekonstrukce místních komunikací 21 %. Pozornost by si potom zasloužilo i zřízení dalších provozoven obchodů a služeb, podpora bytové výstavby (dobudování technické infrastruktury a místních komunikací), péče o veřejnou zeleň a prostředí v obci a podpora společenských a sportovních aktivit. Hlavní cíl by měl být zajistit větší bezpečnost v dopravě - více chodníků, cyklostezku ve směru na Hostinné a více přechodůi. Někteří účastníci by přivítali obnovení kulturního domu, tělocvičny a letního kina. Ankety se zúčastnili zejména občané žijící v obci dlouho (93%) a starší 30 let.
Podrobné výsledky
Jak se Vám v obci žije?
velmi dobře | 14 | 29% |
spíše dobře | 27 | 55% |
ani dobře ani špatně | 8 | 16% |
spíše špatně | 0 | 0% |
velmi špatně | 0 | 0% |
Co se Vám na Vaší obci nejvíce líbí?
klidný život | 27 | 23% |
dobré mezilidské vztahy | 4 | 3% |
příznivé životní prostředí | 19 | 16% |
blízkost přírody | 36 | 31% |
dostupnost pracovních příležitostí | 4 | 3% |
dobrá dopravní dostupnost | 15 | 13% |
kulturní a společenský život | 0 | 0% |
sportovní vyžití | 10 | 9% |
vzhled obce | 1 | % |
jiné: | 0 | 0% |
Co se Vám na Vaší obci nelíbí?
špatné vztahy mezi lidmi | 1 | 1% |
nezájem lidí o obec | 10 | 14% |
málo kvalitní životní prostředí | 4 | 6% |
nedostatek pracovních příležitostí | 3 | 4% |
nedostatek či špatná dostupnost obchodů a služeb | 14 | 20% |
nedostatečný kulturní a společenský život | 15 | 21% |
špatná dostupnost lékaře | 7 | 10% |
nevyhovující veřejná doprava | 6 | 9% |
nedostatečná bytová výstavba | 4 | 6% |
nepořádek v obci | 5 | 7% |
špatné podmínky pro podnikání | 0 | 0% |
jiné - nezájem obce o lidi | 1 | 1% |
Co Vám v obci nejvíce chybí?
Kultůra | Kulturní dům |
Obchod s nízkými cenami | Koupaliště |
Více kontejnerů na bioodpad | Letní kino |
Lékař | Bankomat |
Kadeřník | Chodníky |
Lepší provozní doba pošty | Přechody |
Péče o důchodce | Cyklosteska na Hostinné |
Lepší provozní doba pošty | Více autobusů |
Dětské hřiště | Čistička |
Akce pro děti | Větší bezpečnost na silnici |
Místní rozhlas |
Mezilidské vztahy v obci považujete za
velmi dobré | 4 | 9% |
docela dobré | 25 | 58% |
ne moc dobré | 0 | 0% |
špatné | 4 | 9% |
nedovedu posoudit | 10 | 23% |
Myslíte si, že obyvatelé obce mají dostatek příležitostí ke vzájemným společenským kontaktům?
rozhodně ano | 4 | 9% |
spíše ano | 18 | 38% |
spíše ne | 14 | 14% |
rozhodně ne | 4 | 9% |
nedovedu posoudit | 7 | 15% |
Hodnocení obce obec z hlediska níže uvedených podmínek:
Velmi spokojen | Spíše spokojen | Spíše nespokojen | Velmi nespokojen | Je mi to lhostejné | ||||||
počet | v % | počet | v % | počet | v % | počet | v % | počet | v % | |
Bydlení | 19 | 41 | 25 | 54 | 2 | 4 | ||||
Školství | 16 | 35 | 24 | 52 | 4 | 9 | ||||
Zdravotnictví | 10 | 30 | 9 | 27 | 9 | 27 | 5 | 15 | ||
Veřejná doprava | 11 | 24 | 21 | 47 | 8 | 18 | 3 | 7 | 4 | 9 |
Kultura a společenský život | 3 | 6 | 16 | 34 | 15 | 32 | 9 | 19 | 4 | 9 |
Sportovní vyžití | 16 | 36 | 19 | 42 | 5 | 11 | 1 | 2 | 4 | 9 |
Životní prostředí | 14 | 30 | 24 | 52 | 6 | 13 | 2 | 4 | ||
Péče obce o své prostředí | 9 | 24 | 21 | 55 | 6 | 16 | 2 | 5 | ||
Podmínky pro podnikání | 2 | 5 | 13 | 33 | 3 | 8 | 1 | 3 | 21 | 53 |
Rozvoj obce | 2 | 5 | 23 | 58 | 14 | 35 | 1 | 3 | ||
Informovanost o dění v obci | 14 | 32 | 20 | 45 | 4 | 9 | 5 | 11 | 1 | 2 |
Sledujete informace o dění v obci na webových stránkách?
pravidelně (min. 1 x za týden) | 5 | 11% |
občas (cca 1 za měsíc) | 27 | 57% |
vůbec | 6 | 13% |
nemám internet | 9 | 19% |
Jste ochoten/ochotna udělat něco pro rozvoj své obce?
rozhodně ano | 11 | 26% |
spíše ano | 18 | 43% |
spíše ne | 2 | 5% |
rozhodně ne | 1 | 2% |
nedovedu posoudit | 10 | 24% |
Představte si, že můžete rozhodnout o využití obecních finančních prostředků. Na co byste je přednostně využil/a?
zlepšení podmínek pro podnikání | 2 | 2% |
podpora bytové výstavby (dobudování technické infrastruktury a místních komunikací) | 19 | 20% |
častější spoje veřejné dopravy | 6 | 6% |
zřízení dalších provozoven obchodu a služeb v obci | 16 | 17% |
rekonstrukce místních komunikací | 20 | 21% |
podpora kulturních, společenských a sportovních aktivit | 17 | 18% |
péče o veřejnou zeleň a prostředí v obci | 12 | 13% |
opravy památek v obci | 2 | 2% |
Údaje o častnících ankety 22 mužů (48%) 24 žen (52%)
Věk
15–29 let | 1 | 2% |
30–49 let | 17 | 39% |
50–64 let | 15 | 34% |
65 a více let | 11 | 25% |
Vzdělání
základní | 3 | 8% |
střední odborné | 12 | 32% |
střední s maturitou | 14 | 38% |
vyšší odborné | 2 | 5% |
vysokoškolské | 6 | 16% |
Doba v obci
od narození | 10 | 22% |
přistěhování v dětství s rodiči | 7 | 15% |
přistěhování v dospělosti před více než 5 lety | 26 | 57% |
přistěhování v dospělosti v posledních 5 letech | 3 | 7% |
Typ Vaší domácnost
domácnost bez dětí | 30 | 68% |
domácnost s dětmi (do 18 let) | 12 | 27% |
jiné | 2 | 5% |
Klady |
Zápory |
Podmínky pro klidný život | Stav Místních komunikací |
Podmínky pro sport | Nebezpečnost sílniční dopravy |
Dobré životní prostředí | Není dostatek chodníků |
Existence vododvodu | Málo stavebních pozemků |
Možnost vytvořit centrum obce před obecním úřadem | Nebezpečný provoz |
Rychlá dostupnost záchranné služby | Kulturní vyžití |
Dobrá dopravní obslužnost | Přetížená silnice III.třídy |
Zavedený systém třídění a sběru odpadů | Uprostřed obce skladovací haly |
Poloha v blízkosti Krkonoš | Černé skládky |
Železniční trať | Stárnoucí obyvatelstvo |
Činnost spolků | Stav lesních porostů |
Dobrá dostupnost spádových měst (dojíždění za službami, vzděláním či prací) | Nedostatek parkovacích ploch |
Dosažitelnost služeb | Nepořádek na soukromých pozemcích |
Stabilní obyvatelstvo | Zanedbaný bývalý areál letního kina |
Nízký počet nezaměstnaných | Málo zpevněných parkovacích ploch |
Počet podnikajících subjektů | Žádné sociální služby |
V územním plánu vyčleněná oblast pro podnikatelské aktivity | Obec nemá budovu vhodnou pro obchod a služby |
Existence plynovodu | Protáhlý tvar |
Malá vzdálenost do ORP | Neexistence velké místnosti |
Dostatečná kapacita hřbitova | Obec nemá žádné byty |
Zaměstnanost a sociálně vyloučení | Málo služeb přímo v obci |
V obci je velká firma | Chybí ambulantní zdravotní péče přímo v obci |
Rozvinuté zemědělství | Neexistence přirozeného centra - náměstí, náves |
Dobrá spolupráce s ORP | Stárnoucí sportovci |
Dobrá spolupráce s okolními obcemi | Nutnost vyjížďky za službami, vzděláním či prací |
Jednotlivé faktory byly následně na jednání pracovní skupiny ohodnoceny z hlediska jejich důležitosti pro další rozvoj obce. Souhrnné hodnocení významnosti jednotlivých výroků je uvedeno v další tabulce. Pro zachování přehlednosti je barevně naznačeno zařazení jednotlivých bodů do kladů a záporů.
Rozvojový faktor | Faktor |
Podmínky pro sport | 30 |
Dobré životní prostředí | 30 |
Podmínky pro klidný život | 30 |
Existence vododvodu | 29 |
Stav Místních komunikací | 29 |
Nebezpečnost sílniční dopravy | 28 |
Není dostatek chodníků | 28 |
Málo stavebních pozemků | 28 |
Nedostatek služeb přímo v obci | 27 |
Rychlá dostupnost záchranné služby | 26 |
Dobrá dopravní obslužnost | 26 |
Zavedený systém třídění a sběru odpadů | 26 |
Nebezpečný přejezd u AGRA | 26 |
Poloha v blízkosti Krkonoš | 24 |
Železniční trať | 24 |
Činnost spolků | 24 |
Dobrá dostupnost spádových měst (dojíždění za službami, vzděláním či prací) | 24 |
Dosažitelnost služeb | 24 |
Stabilní obyvatelstvo | 24 |
Kulturní vyžití | 24 |
Nízký počet nezaměstnaných | 23 |
Počet podnikajících subjektů | 22 |
V územním plánu vyčleněná oblast pro podnikatelské aktivity | 22 |
Existence plynovodu | 22 |
Malá vzdálenost do ORP | 22 |
Přetížená silnice III.třídy | 22 |
Dostatečná kapacita hřbitova | 21 |
Uprostřed obce skladovací haly | 21 |
Zaměstnanost a sociálně vyloučení | 20 |
Černé skládky | 20 |
V obci je velká firma | 19 |
Rozvinuté zemědělství | 19 |
Stárnoucí obyvatelstvo | 16 |
Dobrá spolupráce s ORP | 15 |
Stav lesních porostů | 15 |
Nedostatek parkovacích ploch | 14 |
Dobrá spolupráce s okolními obcemi | 13 |
Nepořádek na soukromých pozemcích | 13 |
Zenedbaný bývalý areál letního kina | 13 |
Málo zpevněných parkovacích ploch | 13 |
Žádné sociální služby | 12 |
Možnost vytvořit centrum obce před obecním úřadem | 11 |
Obec nevlastní byty | 11 |
Protáhlý tvar | 10 |
Neexistence velké místnosti | 9 |
Obec nemá budovu vhodnou pro obchod a služby | 9 |
Málo služeb přímo v obci | 9 |
Chybí ambulantní zdravotní péče přímo v obci | 8 |
Neexistence přirozeného centra - náměstí, náves | 8 |
Stárnoucí sportovci | 7 |
Nutnost vyjížďky za službami, vzděláním či prací | 4 |
Dle hodnocení převládají v obci pozitiva nad negativy. Pozitiva jsou zejména podmínky vycházející ze skutečnosti, že je obec vesnicí - klidný život, příroda, dobré životní prostředí. S tím jsou ale spojeny i negativa, jako je nabídka a dostupnost služeb, lékařská péče, kulturní a společenské vyžití. Nejvíce negativně je hodnocena oblast dopravní infrastruktury (stav komunikací a nebezpečný provoz na silnice III. třídy procházející obcí) a dostupnost pozemků pro stavbu rodinných domů. Hodnocení pracovní skupinou nepovažuje kulturní a společenské vyžití obyvatel za podstatný problém narozdíl od dotazníkového šetření. Vychází z předpokladů, že každý občan obce má možnost se kulturně a společensky vyžít na akcích pořádaných převážně v okolních městech a obcích, kapacita kterých není většinou naplněna. I kulturní akce pořádané v obci nejsou plně využívány.
Ze závěrů pracovní skupiny i dotazníkového průzkumu je zjevné, že pozitiva jsou pro obyvatele obce mnohem důležitější než zaznamenané nedostatky. Klidný život a dobré životní prostředí vyvažují problémy jako je horší dostupnost služeb a nedostatky v infrastruktuře. Nejvýše ohodnocené rozvojové faktory byly použity pro formulaci aktivit a na základě věcných souvislostí byly formulovány programové cíle a opatření. Při tvorbě návrhové struktury jako celku bylo dále přihlíženo k poznatkům uvedeným v analytické části a dále k dlouhodobým záměrům a možnostem obce na poli jejího rozvoje. Podle hodnocení rozvojových faktorů a výsledků dotazníkového průzkumu členové pracovní skupiny stanovili priority jednotlivých aktivit.
Obec Kunčice nad Labem je vesnice s klady i zápory s toho vyplývající. Obyvatelé si cení toho, že je obec příjemným místem pro život, že žijí v souladu s přírodou a v její těsné blízkosti, ale zároveň na dosah městu, které je vždy snadno dostupné. Obyvatelé obce se zde cítí v bezpečí a mají snahu se zapojit do lokálního společenského dění.
Strategická vize je udržet kladné a zlepšit negativní znaky.
Zachovat v obci klidný a příjemný život, dobré životní prostředí, dobrou dopravní obslužností zajistit dostupnost služeb, vzdělání a pracovních příležitostí. Zlepšit dopravní bezpečnost, stav místních komunikací, vytvořit podmínky pro stavby rodinných domů a zajistit podmínky pro bydlení mladých rodin.
Na základě strategické vize byly stanoveny cíle PRO, které by měly pomoci k jejímu naplnění. Pro jejich dosažení byla definována celá řada opatření a aktivit. Jejich realizace by posílila úroveň života v obci. Převyšovala ale, jak finanční tak personální možnosti realizace. Z navrhnutých opatření byla proto vybrána nejpotřebnější případně, ta která se dají zrealizovat a byla označena s vysokou důležitostí.
Cíl | Opatření | Aktivita | Stručná obsahová specifikace | Rok realizace | Náklady v mil Kč | Zdroje |
Zvýšit bezpečnost dopravy | Převést cyklostezku mimo silnici III.třídy | Výstavba cyklostezky | Výstavba kombinované stesky pro pěší a cyklisty podél silnice 3.třídy | 2016-2021 | 6 | vlastní+externí |
Zvýšit bezpečnost dopravy | Realizovat chodníky podel silnice III.třídy | Výstavba chodníků 1. etapa | Chodník podél silnice III. třídy od přejezdu ke křižovatce u zrcadla. | 2016-2017 | 3,5 | vlastní+externí |
Zvýšit bezpečnost dopravy | Realizovat chodníky podel silnice III.třídy | Výstavba chodníků 2. etapa | Chodník podél silnice III. třídy od hasičské zbrojnice k začátku cyklostezky. | 2017-2018 | 2 | vlastní+externí |
Zlepšit stav místních komunikací | Zrekonstruovat místní komunikace | Pasportizece místních komunikací | Vytvoření pasportů místních komunikací | 2016 | 0 | |
Zlepšit stav místních komunikací | Zrekonstruovat místní komunikace | Oprava místních komunikací | Oprava zpevněných komunikací - povrch, propadliny po stavbě kanalizace, vodovodu a plynovodu. | 2016-2020 | 0,5 | vlastní |
Podpořit rozvoj staveb rodinných domů | Zajistit stavební pozemky | Zasíťovaní pozemků č.p.522/9,10,13,14,15 | Zajištění sítí pro stavební pozemky č.p.522/9,10,13,14,15 | 2017-2020 | 3 | vlastní+externí |
Zajistit péči obce o její majetek | Budova Obecního úřadu | ČOV budovy OÚ | Budovu je nutno vybavit zařízením pro odvod odpadních vod | 2016-2017 | 0,3 | vlastní |
Zajistit péči obce o její majetek | Budova mateřské školy | Rekonstrukce střechy mateřské školy | Nová střecha na budovu mateřské školy z důvodů zatékání | 2016-2017 | 1,5 | vlastní+externí |
Zajistit péči obce o její majetek | Kaple Pany Marie | Oprava kaple | Kaple Pany Marie vyžaduje opravu střechy, zdí a dřevěného pláště | 2016-2020 | 0,5 | vlastní+externí |
Zlepšit vybavenost obce | Dětské hřiště u obecního úřadu | Instalace dětského hřiště | Veřejné dětské hřiště odpovídající platným normám pro podporu aktivity dětí | 2016 | 0,4 | vlastní+extern |
Zlepšit vybavenost obce | Rozvoj sociálních služeb | Účast v koordinační skupině sociálních služeb ve SO ORP Vrchlabí | Koordinační skupina, iniciuje a koordinuje oblast sociálních služeb v územně správním obvodu ORP Vrchlabí | 2016 | 0 |
Monitoring realizace PRO
Naplňování Programu rozvoje obce bude sledovat starosta. Zejména bude iniciovat realizaci opatření a aktivit, vyhledávat možné zdroje financování aktivit, projednávat a schvalovat změny a aktualizace PRO. Sledování průběžného naplňování PRO, bude provádět zastupitelstvo obce každoročně před koncem kalendářního roku (v době tvorby rozpočtu na další rok). Budou sledovány zejména:
Tento přehled bude sloužit zastupitelstvu jako podklad pro sestavení ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu. V posledním roce platnosti stávajícího PRO (2020) bude sloužit také pro vypracování komplexního zhodnocení stávajícího PRO a jako podklad pro jeho aktualizaci.
Způsob aktualizace PRO
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutné revidovat či aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci PRO může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění části PRO, či potřeba stanovení nových cílů. Dílčí revize dokumentu (v průběhu jeho platnosti) budou probíhat v případě potřeby – úpravystávajících aktivit, zařazení nových či vyřazení již neaktuálních. Podkladem pro dílčí revize budou aktualizované seznamy aktivit a výstupy monitoringu. Podklady připraví osoba odpovědná za monitoring realizace PRO. Změny budou prováděny přímo do dokumentu, dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí. Po každé revizi se PRO označí datem, ke kterému se vztahuje. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce. Aktualizovaný PRO bude zveřejněn na internetových stránkách obce.
Způsob financování PRO
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. Předpokládá se využití spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU), případně ze soukromého sektoru. Předpokládané zdroje financování jsou popsány u jednotlivých aktivit (při využití externích prostředků je vždy počítat s určitou spoluúčastí vlastních prostředků). V průběhu naplňování PRO bude docházet k zpřesňování informací o možnostech finančních zdrojů podle aktuálních informací o dotačních zdrojích apod.
Do tvorby návrhu rozpočtu obce na další rok budou vždy zapracovány i předpokládané náklady na realizaci aktivit z PRO, které jsou naplánovány na daný rok. Pro zajištění externích prostředků na realizaci projektu je vždy nejdříve potřeba připravit projektové dokumentace a příslušná povolení v předstihu a při využití vlastních finančních prostředků. .
Zásobník projektů PRO
Opatření formulovaná pro plnění cílů, která nebyla vybrána, byla převedena do zásobníků projektů, pro případ, že se naskytne možnost jejich realizace nebo se projeví jako velice důležité.
Cíl | Opatření | Aktivita | Stručná obsahová specifikace | Rok realizace | náklady v mil Kč | Zdroje |
Zvýšit bezpečnost dopravy | Převést cyklost.mimo silnici III.třídy | Cyklostezka - Labská cyklotrasa | Zpevnění povrchu cyklostesky v horní části obce | 2019-2021 | 1 | vlastní+externí |
Zvýšit bezpečnost dopravy | Realizovat chodníky podel silnice III.třídy | Výstavba chodníků 3. etapa | Chodník podél silnice III. třídy od pošta po dům č.p.20. Nebezpečí pro chodce - příchod ke školce | 2018-2020 | 2,5 | vlastní+externí |
Zvýšit bezpečnost dopravy | Realizovat chodníky podel silnice III.třídy |
Výstavba chodníků 4. etapa |
Chodník podél u mateřské školy - zpevnění stávající cesty podél náhonu do mateřské školy | 2019-2021 | 1 | vlastní+externí |
Zlepšit stav místních komunikací | Zpevnění místních komunikací | Zpevnění povrchu komunikace C14 | Zpevnění komunikace k č.p. 6 | 2019-2023 | 0,3 | vlastní+externí |
Zlepšit stav místních komunikací | Zpevnění místních komunikací | Zpevnění povrchu místní komunikace C15 | Zpevnění komunikace u truhláren | 2019-2023 | 1 | vlastní+externí |
Zlepšit stav místních komunikací | Zpevnění místních komunikací | Zpevnění povrchu místní komunikace C8 | Zpevnění komunikace k zahrádkám | 2019-2023 | 0,4 | vlastní+externí |
Zlepšit stav místních komunikací | Zrekonstruovat místní komunikace | Rekonstrukce mostů na místních komunikacích | Rekonstrukce mostů v majetku obce na místních komunikací | 2017-2023 | 1 | vlastní+externí |
Podpořit rozvoj staveb rodinných domů | Zajistit stavební pozemky | Převzetí pozemků od Státního pozemkového fondu | Převzetí pozemků vhodných jako stavební pozemky z vlastnictví Pozemkového fondu do vlastnictví obce | 2016-2023 | 0 | |
Podpořit rozvoj staveb rodinných domů | Zajistit stavební pozemky | Zasíťování stavebních pozemků ve vlastnictví občanů | Podpora tvorby nových stavebních pozemků dle ÚP na pozemcích soukromých vlastníků | 2019-2025 | 2 | vlastní+externí |
Zlepšit vybavenost obce | Místní rozhlas | Instalace místního rozhlasu | Zajistit informovanost občanů o dění v obci a při krizových situacích | 2017-2020 | 0,2 | vlastní+externí |
Zlepšit vybavenost obce | Budova obchodu a služeb | Stavba budovy pro obchod a služby | Vybudovat zázemí pro obchod se smíšeným zbožím a pro poskytování služeb | 2018-2022 | 5 | vlastní+externí |
Zlepšit vybavenost obce | Byty pro mladé rodiny a lidi v krizových situacích | Výstavba nebo nákup a rekonstrukce bytové budovy | Zajistit obecní malometrážní byty pro mladé rodiny, seniory a občany v krizových situacích. | 2020-2024 | 6 | vlastní+externí |
Zajistit péči obce o její majetek | Budova Obecního úřadu | Zateplení budovy obecního úřadu | Zateplení budovy obecního úřadu včetně opravy krytiny střechy | 2019-2023 | 2 | vlastní+externí |
Zajistit péči obce o její majetek | Mateřská škola | Dětské dopravní hřiště v mateřské škole | Upravit stávající dětské dopravní hřiště bezpečným dopadovým povrchem a modernizovat dopravní značení | 2016-2017 | 0,6 | vlastní+externí |
Zlepšit vybavenost obce | Revitalizace Šutráku | Úprava území bývalého kina | Úprava prostranství bývalého letního kina na zónu pro odpočinek občanů, likvidace starých nepoužívaných budov. | 2018-2021 | 1 | vlastní+externí |
Zlepšit vybavenost obce | Rozvoj sociálních služeb | Spolupráce na rozvoji poskytování služeb v ORP Vrchlabí | Ve spolupráci s ORP Vrchlabí rozvíjet služby v oblasti sociální péče a informovat obyvatele o možnostech využití | 2016-2020 | 0,5 | vlastní+externí |
Cíl : „Zvýšit bezpečnost dopravy”
Zajistit bezpečnost chodců na silnici III. třídy a zlepšit její stav.
Opatření : „Realizovat chodníky podel silnice III.třídy” Doplnit chybějící chodníky podél silnice (chodník je od pošty po hasičskou zbrojnici) |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stavba chodníku od přejezdu po křižovatku” |
2016 - 2017 | Starosta | 3500000 | Vlastní + externí |
„Stavba chodníku od hasičské zbrojnice po začátek cyklostezky” |
2017 - 2018 | Starosta | 2000000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Převést cyklostesku mimo silnici III.třídy” Výstavba kombinované stesky pro pěší a cyklisty podél silnice 3.třídy |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stavba cyklostezky v dolní části obce” |
2016 - 2021 | Starosta | 6000000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Zlepšit stav místních komunikací”
Zajistit adekvátní údržbu místních komunikací, zajistit opravu výmolů, propadlin a poškozených částí. Zpevnit místní komunikace s prašným povrchem.
Opatření : „Zrekonstruovat místní komunikace” Oprava zpevněných komunikací - povrch, propadliny po stavbě kanalizace, vodovodu a plynovodu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Pasportizace místních komunikací” |
2016 - 2016 | Starosta | 0 | Vlastní |
„Oprava místních komunikací” |
2016 - 2020 | Starosta | 500000 | Vlastní |
Cíl : „Podpořit rozvoj staveb rodinných domů”
Zajistit infrastruktůru pro stavební pozemky
Opatření : „Zajistit stavební pozemky” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zasíťovaní pozemků č.p.522/9,10,13,14,15” |
2017 - 2020 | Starosta | 3000000 | Vlastní + externí |
Cíl : „Zajistit péči obce o její majetek”
Obec vlastní budovy a je povinna je udržovat
Opatření : „Mateřská škola” Střechou zatéká a střecha je ve stavu, že musí být provedena její celková rekonstrukce |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce střechy mateřské školy” |
2016 - 2017 | Starosta | 1500000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Kaple Pany Marie” Budovu je třeba opravit a chránit před chátráním |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava kaple” |
2016 - 2020 | Starosta | 500000 | Vlastní + externí |
Oprava zdí, výměna poškozených dřevěných prvků, natření střechy |
Opatření : „Budova Obecního úřadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba ČOV pro Obecní úřad” |
2016 - 2017 | Starosta | 300000 | Vlastní |
Cíl : „Zlepšit vybavenost obce”
Podpořit aktivitu dětí a rozvoj sociálních služeb
Opatření : „Dětské hřiště u obecního úřadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Stavba dětského hřiště” |
2016 - 2016 | Starosta | 400000 | Vlastní + externí |
Opatření : „Rozvoj sociálních služeb” Spolupráce v oblasti sociálních služeb v územně správním obvodu ORP Vrchlabí |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Účast v koordinační skupině sociálních služeb ve SO ORP Vrchlabí” |
2016 - 2021 | Starosta | 0 | Vlastní |
Uvedeno v kapitole Vize