Program rozvoje obce (dále PRO) je dokument, v němž jsou zakotveny rozvojové priority obce. Slouží k převedení plánů představitelů obce na její budoucnost do podoby přístupné všem občanům. PRO dává přehled, jak se bude obec v nejbližší i vzdálenější budoucnosti rozvíjet, stanovuje cíle, priority a časové plány akcí. Napomáhá efektivnímu využití vlastních finanční prostředků obce a zvyšuje možnosti využití dostupných dotací. Zapojením občanů do tvorby PRO umožňuje směřování rozvojeobce v souladu s jejich představami. Klíčovým procesem řízení rozvoje je plánování. Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce (PRO).
Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Na základě poznání situace v obci a názorů a potřeb občanů, podnikatelů, zájmových organizací a dalších subjektů v obci formuluje představy o budoucnosti obce spolu s činnostmi vedoucími k jejich naplnění. Program rozvoje obce se zpracovává na období 4 -10 let. Dlouhodobý pohled na rozvoj obce je formulován ve strategické vizi pro období 10-20 let.
Význam programu rozvoje obce
Program rozvoje obce:
zachycuje hlavní problémy rozvoje obce a formuluje možná řešení – umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit obce i celkového potenciálu obce;
slaďuje představy jednotlivých subjektů o rozvoji obce – slouží tak k prevenci budoucích sporů a zajišťuje kontinuitu rozvoje;
podporuje vytvoření platformy spolupráce různorodých subjektů v obci tak, aby byl využit potenciál lidí i organizací působících v obci;
zvyšuje připravenost obcí k podání žádostí o dotační podporu a zvyšuje šance získat vnější finanční prostředky;
je podkladem pro cílený a zdůvodněný územní průmět rozvojových aktivit v územním plánu;
je nástrojem koordinace rozvoje v širším území (reflexe rozvojových záměrů okolních obcí, zohlednění vazeb jednotlivých programů rozvoje obcí);
je podkladem pro rozhodování orgánů obce v rozvojových záležitostech, lze využítjako marketingový/informační nástroj (vůči potenciálním obyvatelům, investorům, resp. i návštěvníkům);
zajišťuje kontinuitu při změně ve vedení obce PRO obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou na zachycení stávajícího stavu, a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich dosažení.
PRO je vytvořen realizačním týmem . Všichni občané mají možnost se tvorby zúčastnit prostřednictvím dotazníkovém šetření a vyjádřit se k němu při závěrečném veřejném projednání v rámci veřejného jednání zastupitelstva obce.
Při tvorbě dokumentu je využito metodického nástroje Ministerstva pro místní rozvoj ČR, kterým je webová aplikace, která vznikla v rámci projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), který byl schválen v rámci výzvy č. 62 OP Lidské zdroje a zaměstnanost, prioritní osa 4.4. a „Veřejná správa a veřejné služby“ . Nástroj podporuje obce při tvorbě PRO a uživatelům poskytuje i odbornou pomoc formou konzultací s metodickými pracovníky.
Doplnění a aktualizace stávajícího schváleného Strategického plánu obce Arnoltice, který dosud nebyl publikován na portálu Obce PRO, probíhalo dle podmínek Obce PRO v průběhu druhé poloviny roku 2020. Práce na Programu rozvoje obce Arnoltice byly realizovány v rámci projektu: Strategické řízení v obcích DSO České Švýcarsko, reg. č. projektu: CZ.03.4.74/0.0/0.0/17_080/0009976.
Hlavním řešitelem za obec byl starosta obce pan Mgr. Jaroslav Skála.
POPIS OBCE
Katastr a části obce, velikost území obce:
Celková plocha území obce 553,55 ha
Počet obyvatel 407,00 počet
nadmořská výška: 343 m n. m.
katastrální území: Arnoltice
Vzdálenosti do spádových sídel (obec s pověřeným úřadem, ORP, kraj)
Arnoltice – Děčín (ORP): 12 km,
Arnoltice – Děčín (okres): 12 km
Arnoltice – Ústí nad Labem (kraj): 35km
Arnoltice je pohraniční obec přibližně 8 km severovýchodně od města Děčín a 4 km od státní hranice. Obec leží v nadmořské výšce 343 m uprostřed unikátní krajiny Českosaského Švýcarska s typickými pískovcovými skalními masivy, kaňony a převážně jehličnatými lesy.
Obec s 407 obyvateli má poštu, mateřskou školu, kostel, hřbitov, restauraci a obchod. Spojení s Děčínem zajišťuje pravidelná autobusová linka.
Obec je podle počtu obyvatel malá, ale je významnou rekreační oblastí. V době letní turistické sezony stoupne počet obyvatel až na dvojnásobek. Větší část z tohoto navýšení tvoří majitelé individuálních rekreačních objektů a jejich hosté, menší podíl turisté. Daňová výtěžnost, která je přerozdělována ve prospěch obce Arnoltice, s tímto nárůstem občanů nepočítá a je vypočítána na počet trvale žijících obyvatel v obci. Tento fakt má velký vliv na potřebu finančních prostředků pro vlastní provoz obce. Jedná se zejména o likvidaci odpadů, které vznikají v souvislosti s cestovním ruchem, úklidem obce, problémy s parkováním, požadavky na odkanalizování objektů a další.
Obec je členem Dobrovolného svazku obcí České Švýcarsko.
Obec v roce 2012 vstoupila do MAS Šluknovsko, dnes MAS Český sever, z.s.
Obec Arnoltice má zpracován Územní plán obce Arnoltice od roku 2017, jehož zpracování měla obec zařazeno do Seznamu projektů v Integrovaném plánu Mikroregionu České Švýcarsko na období od 2007 – 2013.
Obyvatelstvo
Počet a věkové složení obyvatel k 31. 12. 2019
Celkový počet obyvatel ke dni 31.12.2019 byl 407 osob. Obec tak patří k menším sídlům v rámci ORP Děčín. Převažuje mírný počet mužů nad počtem žen - 208 mužů a 199 žen (což je 51 % ku 49 %). Věková struktura obyvatel je dělena na děti 0-14 let, dospělí 15-64 let a senioři 65 a více let, v podílu 15 % x 68 % x 17 % na celkovém počtu obyvatel. Průměrný věk se shoduje s ukazatelem za celý okres (42,6, respektive 42,7).
Věkové poměry v obci Arnoltice
Počet obyvatel v roce 2018 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Arnoltice | 415,00 | 16,14% | 16,39% | 101,49 |
ORP DĚČÍN | 77 031,00 | 15,86% | 17,55% | 129,78 |
Okres Děčín | 129 831,00 | 16,13% | 20,52% | 127,17 |
Ústecký kraj | 820 789,00 | 16,04% | 19,26% | 120,06 |
ČR | 10 648 279,00 | 15,90% | 19,59% | 123,25 |
Zdroj: ČSÚ
Z historického pohledu obec Arnoltice mělo nejvíce obyvatel dle sčítání před první světovou válkou, v roce 1910 to bylo cca 750 obyvatel a obdobně před druhou světovou válkou. Druhá světová válka a následný odsun obyvatel německého původu snížil počet obyvatel na cca 35 % původního obyvatelstva (rok 1980 - cca 250 obyvatel). Nicméně v posledních deseti letech se projevuje příznivý trend přírustku obyvatelstva.
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Arnoltice od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu obyvatel obce Arnoltice v letech 2003 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Arnoltice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Dalším zajímavým údajem je počet domů a jejich vývoj. Mezi lety 1910 a 1930 bylo v Arnolticích 156 resp. 155 domů. Jejich počet po válce, nejprvě skokově, pak již mírněji klesal až na číslo 63 v roce 1991.
Po změně režimu tedy nastává zlom a novou výstabou dochází k pozvolnému nárůstu na 116 v roce 2011.
Vzdělanostní struktura obyvatelstva
Uvedený graf se vztahuje k datu ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů, tedy k 26.3.2011. Z grafu vyplývá, že k uvedenému datu převažovali v obci obyvatelé se středním vzděláním (bez maturity) - 42,7 % z celkového počtu obyvatel starších 15-ti let. Další nejpočetnější skupinou pak byli obyvatelé se základním vzděláním včetně neukončeného a lidé s maturitou- celkem 23,2 %, respektive 23,5 % z celkového počtu obyvatel starších 15-ti let.
Zdroj: ČSÚ
Pohyb obyvatel v obci Arnoltice v roce 2018
Míra porodnosti | Míra úmrtnosti | Přirozený přírůstek v přepočtu na 1000 obyvatel | Míra imigrace | Míra emigrace | Saldo migrace | Meziroční změna počtu obyvatel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arnoltice | 7‰ | 7‰ | -2‰ | 43‰ | 29‰ | 14‰ | 12‰ |
ORP DĚČÍN | 9‰ | 9‰ | -2‰ | 22‰ | 26‰ | -4‰ | -6‰ |
Okres Děčín | 9‰ | 9‰ | -3‰ | 27‰ | 28‰ | -1‰ | -4‰ |
Ústecký kraj | 10‰ | 10‰ | -2‰ | 32‰ | 31‰ | 1‰ | -0‰ |
ČR | 11‰ | 11‰ | 0‰ | 29‰ | 25‰ | 4‰ | 4‰ |
Zdroj: ČSÚ
Hospodářství
V obci se nachází celkem 119 podnikatelských subjektů. Nejvíce v oboru stavebnictví (19) a velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel (19). Na druhém místě jsou podniky oblasti ubytování, stravování a pohostinství (16). Na pomyslné třetí příčce pak subjekty v zemědělství, lesnictví, rybářství (12).
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Arnoltice v roce 2018
Z pohledu velikosti podniků převažují v obci mikropodniky, nicméně u drtivé většiny není velikost podniku známa.
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 9 | 27,73% |
10-49 | malé podniky | 3 | 2,52% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 83 | 69,75% |
Zdroj: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Arnoltice podle odvětví v roce 2011 (%)
Zaměstnanost v obci je v sektoru zemědělství a lesnictví výrazně nad průměry za okres, kraj i ČR. Lehce pod průměry zmíněných vyších celků je zaměstananost v sektoru průmysl a stavebnictví a v sektoru služby.
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Arnoltice | 5,23% | 28,76% | 49,67% |
DĚČÍN | 1,48% | 29,83% | 54,33% |
Ústecký kraj | 1,84% | 33,98% | 50,46% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Vývoj počtu nezaměstnaných má ve sledovaném období přes určité výkyvy v dlouhodobé perspektivě klesající trend. Je to dáno celkovým ekonomickým růstem ČR.
Zdroj: ČSÚ
Infrastruktura
Technická infrastruktura
V Arnolticích je zřízen vodovod, není zaveden plyn a není vybudována kanalizace. Při sčítání obyvatelstva v roce 2011 bylo v Arnolticích 116 obydlených domů.
Odvoz a likvidace komunálního odpadu je zajištěn dodavatelským způsobem svozovou firmou. Pravidelně jsou vyváženy také nádoby pro sběr tříděného odpadu (sklo, papír, pet lahve, olej a kovy). Dále obec zajištuje sběr tříděného odpadu formou pytlového sběru, který je pro občany nejméně zatěžující a vykazuje dobré výsledky. Nebezpečné složky komunálního odpadu jsou dvakrát ročně sváženy z míst předem určených. Obec má dále připraven projekt na zřízení sběrného dvora. Do systému třídění odpadu jsou zapojeni též místní podnikatelé. Svoz pytlů s tříděným odpadem provádí svozová firma každý lichý týden.
Dopravní infrastruktura - silniční doprava
Obcí prochází komunikace č. 25857 z obce Kámen přes Bynovec, Arnoltice a Janov do Hřenska a dále komunikace č. 25859 spojující Arnoltice a Labskou Stráň.
Autobusová doprava - dopravní obslužnost
Dopravní obslužnost zajišťuje a objednává v obci Ústecký kraj (odbor dopravy). Obcí prochází autobusové linky:
432 Libouchec-Děčín-Labská Stráň-Janov
435 Česká Kamenice - Labská Stráň - Hřensko - Schmilka
Železniční doprava
Železniční trať Česká Kamenice - Benešov nad Ploučnicí - Děčín s následnými spoji do Ústí nad Labem, Prahy, či do Saska (Drážďany) je dostupná buď v 16 km vzdálené České Kamenici nebo ve 12 km vzdáleném Děčíně (hlavní nádraží)
Vybavenost obce
Vývoj bytové výstavby v obci Arnoltice v období 2009 - 2018
Výstavba bytů v Arnolticích má setrvalý charakter bez nějakého výrazného trendu. Výjimečný je z tohoto pohledu jen rok 2015, kdy bylo dokončeno 10 bytů.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 2 | 5 | 1 | 3 | 1 | 3 | 10 | 0 | 2 | 2 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 1,30 | 1,31 | 1,50 | 1,54 | 1,13 | 0,90 | 0,99 | 0,95 | 1,23 | 1,39 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 |
Zdroj: ČSÚ
Domovní a bytový fond v obci Arnoltice dle SLDB 2011
V obci je realtivně vysoké procento obydlených domů, většinou rodinných domů. Vybavenost domácností počítačem a připojením na internet byla v roce 20111 na 45 %, což je 8 % pod celostátním průměrem.
Počet domů | 116 |
Počet obydlených domů | 94 |
Podíl obydlených domů | 81,03% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 85 |
Podíl rodinných domů | 73,28% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 44,74% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Zdravotnická zařízení v obci Arnoltice v roce 2018
K roku 2018 nebylo v Arnolticích žádné zdravotnické zařízení. Nejbližší lékařská péče je dostupná v Ludvíkovicích a Děčíně.
Počet ordinací praktického lékaře | |
Počet ordinací praktického lékaře pro děti a dorost | |
Počet ordinací stomatologa | |
Počet ordinací gynekologa | |
Počet ordinací specialisty | |
Počet nemocnic | |
Počet lůžek v nemocnicích | |
Počet lékáren |
Zdroj: ČSÚ
Vybraná zařízení sociálních služeb v obci Arnoltice a jejich kapacita v roce 2018
K roku 2018 nebylo v Arnolticích žádné zařízení pro poskytování sociálních služeb. Nejbližší sociální péče je dostupná v České Kamenici a Děčíně.
Počet | Kapacita | |
---|---|---|
Domovy pro seniory | ||
Domovy pro osoby se zdravotním postižením |
Zdroj: ČSÚ
Životní prostředí
Arnoltice leží v CHKO Labské pískovce v těsné blízkosti Národního parku České Švýcarsko. Z toho pramení určitá omezení pro rozvoj obce. Například všechny nové stavby jsou posuzovány ve vztahu k ochraně krajinného rázu, stejně tak jsou více regulovány někteé aktivity a činnosti v území.
Struktura využití půdy v obci Arnoltice v roce 2018
Tak jak je pro celé území Labských pískovců a České Švýcarska typická vysoká lesnatost, trak platí i pro obec Arnoltice, kdy přesahuje 50 % všech ploch. To má na jeddu stranu velmi pozitivní efekt v retenci vody, dopadu na mikroklima či možnostem sportovního a relaxačního využití na druhou stranu může být zdrojem problémů, viz současná kůrovcová kalamita.
Významné je též zastoupení orné půdy na čtvrtině ploch.
Zdroj: ČSÚ
S vysokou kvalitou životního prostředí též souvisí hodnota koeficientu ekologické stability, který vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Arnoltice dosahuje koeficient hodnoty 2,09 .
Kotlíkové dotace
V rámci třech výzev na výměnu kotlů administrovaných Ústeckým krajem, bylo v Arnolticí provedeno celkem 12 výměn.
Správa obce
Samospráva je vykonávána Obecním úřadem, který sídlí na adrese Arnoltice čp.34, 407 14 Arnoltice. V čele obce stojí starosta, který je volen z sedmičlenného zastupitelstva.
Hospodaření obce je ovlivněno příjmovou stránkou rozpočtu, základem jsou daňové příjmy, které od
roku 2009 (rok 2009 byl krizový z pohledu daňových příjmů) rostou. Je zřejmé, že od roku 2009 do roku
2018 došlo k nárůstu daňových příjmů téměř dvojnásobně. Dalším aspektem pro rozvoj obce je čerpání dotačních prostředků na investiční, tak na neinvestiční akce. V roce 2009 až 2018 se celková částka
čerpání přiblížila 20 mil. Kč. Salda příjmů a výdajů se pohybují v kladných či nepatrně v záporných hodnotách, z dlouhodobé perspektivy se rozpočty jeví jako lehce přebytkové.
Z pohledu kapitálových výdajů byl rok 2015 nejslabší (15,75%) oproti předcházejícím rokům.
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Bližší pohled na strukturu rozpočtu ukazuje, že nad průměrem kraje i státu jsou příjmy z investičních dotací. Naopak pod průměry jsou příjmy z neinvestičních dotací.
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Arnoltice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Poslední roky vykazuje rozpočet obce přebytek zhruba ve výši 1 mil. Kč ročně. Příjmy i výdaje mají stoupající tendenci ve sledovaném období.
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Arnoltice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 2 700 | 2 836 | 2 858 | 3 115 | 3 701 | 4 526 | 4 441 | 4 840 | 5 113 | 5 670 |
Nedaňové příjmy | 769 | 1 153 | 608 | 702 | 1 081 | 805 | 1 178 | 1 016 | 1 121 | 1 034 |
Kapitálové příjmy | 234 | 158 | 102 | 36 | 30 | 11 | 33 | 13 | 0 | 0 |
Neinvestiční přijaté dotace | 1 162 | 1 654 | 829 | 1 240 | 2 017 | 2 115 | 2 453 | 1 918 | 1 632 | 2 022 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 942 | 0 | 475 | 93 | 65 | 0 | 244 | 50 |
Příjmy | 4 866 | 5 801 | 5 339 | 5 093 | 7 305 | 7 551 | 8 169 | 7 787 | 8 111 | 8 775 |
Běžné výdaje | 4 983 | 5 371 | 4 353 | 5 351 | 5 254 | 6 355 | 6 836 | 6 190 | 6 827 | 7 449 |
Kapitálové výdaje | 83 | 0 | 1 305 | 259 | 536 | 1 201 | 285 | 252 | 592 | 121 |
Výdaje celkem | 5 066 | 5 371 | 5 658 | 5 610 | 5 790 | 7 556 | 7 121 | 6 442 | 7 420 | 7 570 |
Saldo příjmů a výdajů | -200 | 430 | -319 | -517 | 1 515 | -5 | 1 048 | 1 344 | 691 | 1 206 |
Podíl kapitálových výdajů | 1,64% | 0,00% | 23,07% | 4,61% | 9,26% | 15,90% | 4,00% | 3,92% | 7,98% | 1,59% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 102,40% | 92,59% | 81,53% | 105,07% | 71,92% | 84,16% | 83,68% | 79,50% | 84,17% | 84,89% |
Zdroj: ČSÚ
SWOT analýza je dnes již standardní analytickou metodou regionálního rozvoje navazující na závěry plynoucí z profilu obce a analýzy veřejného a podnikatelského prostředí. Její podstatou je odhalení a současně vzájemné porovnávání vnitřních silných a slabých stránek a vnějších podmínek působících na obec. Jedná se o analýzu hlavních tendencí současného a budoucího vývoje obce.
Vnitřní analýza – tedy analýza silných a slabých stránek obce – zkoumá současný stav jednotlivých prvků obce. Zatímco vnější analýza zkoumá faktory působící na obec zvenčí a je směřována do budoucna.
SWOT, což je zkratka z anglických slov:
S = STRENGHTS – silné stránky, přednosti, výhody: CO JE NA NÁS DOBRÉ
W = WEAKNESSES – slabé stránky, nedostatky, slabiny: ČÍM SE SAMI OHROŽUJEME
O = OPPORTUNITIES – příležitosti, možnosti: CO SE NÁM NABÍZÍ
T = THREATS – hrozby, nežádoucí ohrožení: CO BY NÁS MOHLO BLOKOVAT
Smysl SWOT analýzy spočívá v akceptování silných stránek a odstraňování (nebo alespoň omezování) stránek slabých, čímž se zvyšuje pravděpodobnost budoucí realizace příhodných možností, a naopak se omezuje dopad pojmenovaných hrozeb.
Výsledky SWOT analýzy slouží jako základ pro další analyzování obce, vymezení problémových oblastí, zaměření rozvojového plánu obce a zacílení záměrů akčního plánu.
SWOT analýza je klíčovým závěrem a jakýmsi shrnutím analytické části strategického plánu. Expertní návrh SWOT analýzy byl definován na základě podrobné situační analýzy a dále prodiskutován a upraven dle připomínek samosprávy obce.
V období červenec až prosinec 2020 probíhalo dopracování a aktualizace Programu rozvoje obce Arnoltice dle podmínek Obce PRO. Jako vstupní podklad byl použit schválený Strategický plán obce, který nebyl dosud publikován na portálu Obce PRO. Byly identifikovány a zohledněny již realizované záměry a zároveň byla provedena revize ve vztahu k nově plánovaným
záměrům obce. Byla provedena aktualizace analytické části ve vztahu k nově známým datům roku 2018. Aktualizovaný dokument také zahrnuje plánované záměry obce s výhledem realizace do roku 2024.
Dlouhodobá vize zachycuje představu o budoucnosti obce, jak se bude obec měnit a rozvíjet. Strategická vize obce je definována zejména na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části a také na základě jednání zastupitelstva. Naplnění vize bude dosaženo realizací tohoto Programu rozvoje obce a následně na něj navazujících dokumentů stejného charakteru.
Vize obce Arnoltice:
Arnoltice jsou v roce 2024 dynamicky se rozvíjející obcí v zázemí dobře dostupného krajského města, která podporuje kulturní, spolkové a sportovní vyžití občanů všech generací. Arnoltice mají vybudovanou a stabilizovanou infrastrukturu pro předškolní vzdělávání. Mají dobudovanou technickou infratsrukturu zejména ve vazbě na nakládání s odpadními vodami. Arnoltice dbají o své přírodní a kulturní dědictví a poskytují klidné místo por život i rekreaci.
Cíl : „Dopravní infrastruktura”
Opatření : „Zajištění zpevněných komunikací ke všem domům určeným k trvalému bydlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění zpevněných komunikací ke všem domům ručeným k trvalému bydlení” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Jedná se převážně o živičný povrch, broušenku. |
Opatření : „Opravy a rozšíření polních cest za převaděč p.p.č. 1438, směr Labská Stráň p.p.č. 1428 a 1422 a směrem na Janov p.p.č. 1458” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava a rozšíření polních cest za převaděč p.p.č. 1438, směr Labská Stráň p.p.č. 1428 a 1422 a směrem na Janov p.p.č 1458” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Externí | |
p.p.č. 1438 - v Komplexních pozemkových úpravách označena jako HPC1, p.p.č. 1428 a 1422 - HPC2 a HPC3, p.p.č. 1458 - DPC4 |
Opatření : „Úprava centrální části obce, vytvoření parkovacích míst v oblasti p.p.č. 1055/5” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úprava centrální části obce, vytvoření parkovacích míst v oblasti p.p.č. 1055/5” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Oprava autobusové zastávky” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava autobusové zastávky” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Již bylo zrealizováno. |
Opatření : „Vybudování výhyben na současných místních komunikacích” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování výhyben na současných místních komunikacích” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Výměna a doplnění svislého dopravního značení v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna a doplnění svislého dopravního značení v obci” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Již bylo zrealizováno. |
Opatření : „Napojení obce na systém cyklostezek v regionu, jejich značení a údržba” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Napojení obce na systém cyklostezek v regionu, jejich značení a údržba” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vybudování záchytného parkoviště v areálu koupaliště” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování záchytného parkoviště u areálu koupaliště” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Řešení dopravy ve směru ke koupališti - zóna 30, zpomalovače, jednosměrný provoz” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Řešení dopravy ve směru ke koupališti - zóna 30, zpomalovače, jednosměrný provoz” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Cíl : „Sakrální stavby a kulturní památky”
Opatření : „Oprava hřbitovní zdi” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava hřbitovní zdi” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla částečně zrealizována. |
Opatření : „Oprava pomníků a drobných památek v obci i v katastru obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava pomníků a drobných památek v obci i v katastru obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Jedná se převážně o křížky, sochy, křížovou cestu na hřbitovní zdi a pod. Již bylo zrealizováno. |
Opatření : „Označníky u státem chráněných památek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Označníky u státem chráněných památek” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Jedná se převážně o památkově chráněné objekty, nebo třeba i stromy atd. |
Opatření : „Restaurování křížové cesty na místním hřbitově p.p.č. 1” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Restaurování křížové cesty na místních hřbitově p.p.č. 1” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Cíl : „Ochrana životního prostředí”
Opatření : „Údržba památných stromů v katastru obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba památných stromů v katastru obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Výstavba částečného čištění odpadních vod z domů v majetku obce čp. 33, 34, 81 a 149” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba částečného čištění odpadních vod z domů v majetku obce čp. 33, 34, 81 a 149” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla zrealizována v roce 2020. |
Opatření : „Změna vytápění v obecních domech na ekologické topení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Změna vytápění v obecních domech na ekologické” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla částečně zrealizována. |
Opatření : „Dořešení systému sběru a svozu odpadu v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Dořešení systému sběru a svozu odpadu v obci” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vytvoření kompostu pro skladování přírodních odpadů vzniklých údržbou obecních pozemků” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytvoření kompostu pro skladování přírodních odpadů vzniklých údržbou obecních pozemků” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vypracování projektu veřejného osvětlení a výměna lamp VO za ekologické” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vypracování projektu VO a výměna lamp VO za ekologické” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla částečně zrealizována. |
Opatření : „Výstavba kanalizačního systému obce a ČOV” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba kanalizačního systému obce a ČOV” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Zateplení fasády a střechy čp. 33, 34, 81, výměna střešní krytiny na domech a fasáda se zateplením v čp. 149” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zateplení fasády a střechy čp. 33, 34, 81, výměna střešní krytiny na domech a fasáda se zateplením v čp. 149” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Výměna oken v čp. 81” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výměna oken v čp. 81” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla zrealizována v roce 2019. |
Opatření : „Údržba veřejné zeleně, údržba veřejných ploch, sportoviště, hřbitova” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba veřejné zeleně, údržba veřejných ploch, sportoviště, hřbitova” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Protipovodňová opatření dle Komplexních pozemkových úprav” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Protipovodňová opatření dle Komplexních pozemkových úprav” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Oprava hráze místní požární nádrže” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava hráze místní požární nádrže” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Zavádění ekologických zásahů do krajiny a náprava po kůrovcové kalamitě” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zavádění ekologických zásahů do krajiny a náprava po kůrovcové kalamitě” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Cíl : „Zhodnocení majetku obce a rekonstrukce domů ve vlastnictví obce”
Opatření : „Rekonstrukce a opravy kulturního domu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce a opravy kulturního domu” |
2020 - 2020 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Jedná se o opravu elektroinstalace a rekonstrukci sálu kulturního domu, využití a úprava prostor v prvním poschodí kulturního domu. Opravy vodorovné a svislé kanalizace v prvním poschodí kulturního domu, napojení na obecní kanalizaci. Rekonstrukce, opravy a doplnění vybavení hospody v kulturním domě. |
Opatření : „Přestavba bývalé samoobsluhy na byty pro přestárlé” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Přestavba bývalé samoobsluhy na byty pro přestárlé” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Cíl : „Kulturní a společenský život obce”
Opatření : „Údržba víceúčelového sportoviště obce a jeho doplňování” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba víceúčelového sportoviště obce a jeho doplňování” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vybudování zázemí pro sportování” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování zázemí pro sportování” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Jedná se o domeček, instalaci kamer a osvětlení. |
Opatření : „Doplnění sportoviště o lanové centrum v lesní části sportoviště” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Doplnění sportoviště o lanové centrum v lesní části sportoviště” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Udržování tradic společenskými akcemi v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Udržování tradic společenskými akcemi v obci” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Podpora zapsaných spolků a sdružení vzniklých na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Podpora zapsaných spolků a sdružení vzniklých na území obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Výstavba WC na lesoparku, přívod vody” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba WC na lesoparku, přívod vody” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla částečně zrealizována, byl zajištěn přívod vody. |
Opatření : „Vytvoření obecních rozcestníků v katastru obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytvoření obecních rozcestníků v katastru obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla zrealizována v roce 2020. |
Cíl : „Hospodaření a údržba lesa, rozšiřování živností obce”
Opatření : „Nákup traktoru k hospodářské činnosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Nákup traktoru k hospodářské činnost” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Nákup vozidla na likvidaci odpadních vod” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Nákup vozidla na likvidaci odpadních vod” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Aktivita byla zrealizována v roce 2020. |
Opatření : „Rozšíření truhlárny a stanovení výrobního programu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozšíření truhlárny a stanovení výrobního programu” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Oprava a úprava hlavních lesních cest” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava a úprava hlavních lesních cest” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Cíl : „Občanská vybavenost obce”
Opatření : „Rozšíření kapacity MŠ, vytvoření užitné plochy půdní vestavbou” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozšíření kapacity MŠ, vytvoření užitné plochy půdní vestavbou” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Udržení nákupních možností v obecních domech” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Udržení nákupních možností v obecních domech” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Udržování a rozšiřování knižního fondu místní knihovny, rozšíření volného internetu v obecních budovách, zavedení Wi-Fi v centru obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Udržování a rozšiřování knižního fondu místní knihovny, rozšíření volného internetu v obecních budovách, zavedení Wi-fi v centru obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vytvoření venkovního turistického infocentra u obecního úřadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytvoření venkovního turistického infocentra u obecního úřadu” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Jedná se o pergolu s posezením, instalaci turistické mapy, zajímavosti obce, informační panel o obecní nabídce. |
Cíl : „Propagace obce - podpora a rozvoj cestovního ruchu”
Opatření : „Kniha o historii obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Kniha o historii obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vybudování cyklostezek napojujících se na regionální síť” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování cyklostezek napojujících se na regionální síť” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vytvoření propagačního materiálu o obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytvoření propagačního materiálu o obci” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Např. pohledy obce a jejího okolí, skládačky atd. |
Opatření : „Vytvoření digitálního výstupu o obci pro účely www.stránek obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vytvoření digitálního výstupu o obci pro účely www.stránek obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Cíl : „Technická infrastruktura”
Opatření : „Rozšíření vodovodního řadu ve východní části obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rozšíření vodovodního radu ve východní části obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
Opatření : „Doplnění veřejného osvětlení v okrajových částech obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Doplnění veřejného osvětlení v okrajových částech obce” |
2020 - 2024 | Zastupitelstvo | Vlastní + externí | |
V rámci Programu rozvoje Obce Arnoltice na roky 2020 - 2024 jsou definovány základní priority rozvoje obce pro 5-leté období. Jejich vlastní realizace je závislá na zdrojích financování. Zde je počítáno s kombinací zdrojů z Fondů Evropské unie – Operačních programů pro období 2014-2020, a také v rámci nového programového období 2021+, ze státního rozpočtu, krajského rozpočtu i z rozpočtu obce.
Je patrné, že objem finančních prostředků přesahuje několikanásobně možnosti obecního rozpočtu, proto je možné, že se nepodaří všechny priority v uvedeném období realizovat, a bude je nutné přesunout do následujícího období.
Hlavními prioritami obce v oblasti investic je jednoznačně vyřešení dopravní a technické infrastruktury, péče o sakrální stavby a kulturní památky. Dále ochrana životního prostředí, péče o majetek obce a podpora kulturního a společenského života v obci. Mezi další priority patří také hospodaření a údržba lesa, podpora podnikání v obci a v neposlední řadě komplexní občanská vybavenost. Pořadí priorit je možné upravit s ohledem na konkrétní dotační příležitosti.
Právě proto musí obec a její zástupci vyvinout maximální snahu být aktivní ve vyhledávání zdrojů financování a úspěšní při splnění podmínek jednotlivých dotačních programů.
Evaluace Programu rozvoje obce Arnoltice 2020 - 2024
Aktualizace PRO se bude provádět dle potřeby, nejméně však jednou za rok. Zhodnocení naplňování provede starosta nebo jím pověřená osoba na základě prostudování stávajícího Programu rozvoje obce Arnoltice a předložení návrhů na změnu zastupitelstvu obce. Z hlediska evaluace je nezbytné pravidelné monitorování a hodnocení realizace stanovených opatření a současně i souladu aktivit jiných subjektů s tímto materiálem.
Současně je nezbytné průběžně shromažďovat připomínky a podněty k aktualizaci Rozvojových aktivit PRO (např. doplňování konkrétních projektových záměrů nebo aktualizace stanovených opatření). Zastupitelstvo obce by mělo minimálně jedenkrát ročně projednat zprávu o realizaci Programu rozvoje obce Arnoltice a rozhodnout o jeho aktualizaci či doplnění.
Poděkování
Poděkování patří všem zástupcům obce a občanům, kteří se aktivně podíleli na zpracování a aktualizaci Programu rozvoje obce Arnoltice, zejména však zastupitelům obce za konstruktivní přístup při projednání tohoto, pro obec zásadního, materiálu.