ÚVOD
A. ANALYTICKÁ ČÁST
1. Území
2. Obyvatelstvo
3. Hospodářství
4. Infrastruktura
5. Vybavenost obce
6. Životní prostředí
7. Správa obce
A.2 Východiska pro návrhovou část
SWOT analýza
B. NÁVRHOVÁ ČÁST
B.1 Strategická vize
B.2 Cíle, opatření a aktivity
B.3 Podpora realizace programu
Program rozvoje obce Zárubice je vypracován za účelem analýzy stávajícího stavu obce a zároveň má sloužit pro nastavení dalšího plánu rozvoje obce ve střednědobém horizontu. Dokument má současně pomocí charakterizovat prioritní oblasti potřeb, které má a v nichž se může obec reálně rozvíjet.
Stanovení těchto prioritních oblastí je dáno zejména demografickou, environmentální, sociální a ekonomickou analýzou dané obce.
V návrhové části je uvedená vize, která říká, jak by měla obec vypadat v časovém horizontu 10 let. Dále následují formulace cílů, opatření a aktivit, jež by měly přispět ke splnění vymezených prioritních oblastí.
Celkově by měl dokument sloužit:
Obec Zárubice se nachází asi 14 km jihovýchodně od okresního města Třebíče v nadmořské výšce 490 m n.m. První písemná zmínka pochází z roku 1349.
Jméno obce, pochází od osob. jména Zaruba, do Za-bic, v Za-bicích. Vesnice ležící asi 6 km severozápadně od Hrotovic na silnici, vedoucí z Třebíče do Hrotovic.
Část domů je z části využívána k rekreačním účelům. V posledních několika letech prodělala obec výraznou generační obměnu - více než třetina obyvatel je ve věku do 45ti let.
Obcí prochází značená dálková cyklotrasa č. 401 na kterou navazují místní cyklotrasy v lesích, kterými je obec hojně obklopena.
Obec skládá se ze dvou částí:
Do katastrů obce patří 3 rybníky:
Počet obyvatel k 1.1.2020 žilo v Zárubicích celkem 120. Pokles obyvatele je setrvalý od roku 1900, největší pokles je v období 1930 a 1950 až 1995.
Proces demografického stárnutí lze charakterizovat pomocí indexu stáří, který vyjadřuje, kolik je v populaci obyvatel ve věku 60 let a více na 100 dětí ve věku 0-14. Z uvedené vychází, že populace obce stárne.
Pro zajímavost:
V roce 1910 měl obce celkově 47 domů a 278 obyvatel.
V roce 2022 má obec 69 domů a pouze 120 obyvatel.
V roce 1910 se chovalo v obci 174 hovězího dobytka, 28 koní, 18 koz, 126 prasat
V roce 2022 se chovalo v obci 50 hovězího dobytka (ZD), 0 koně, 0 koz, 8 ovcí, 1 prase.
Areál zemědělského družstva Hrotovice
Areál zemědělského družstva Hrotovice se nachází na kopci za vsí směrem na Myslibořice. Sloužil především jako odchovna prasat a nacházel se zde sklad zemědělských plodin. Během let byl chov prasat zrušen, ale od roku 2017 je areál zrekonstruován a byl zde zřízení volný chov hovězího dobytka.
Silnice
Obec má dobrou silniční dostupnost do okolních měst (Třebíč, Hrotovice, Jaroměřice nad Rokytnou). Parkování je řešeno na soukromých pozemcích vlastníků nebo na obecních pozemcích obce. Obcí prochází krajská silnice. V řešeném území se nenachází čerpací stanice. Stav hlavních komunikaci a především obecních komunikací v rámci obce je vyhovující (Obecní komunikace byly opraveny v letech 2003 až 2016 po budování kanalizace).
Technická infrastruktura
Voda:
V obci je vybudován plně funkční místní vodovod pro veřejnou potřebu. Vodovodní síť pokrývá celé souvisle zastavěné území místních částí.
Splašková kanalizace:
V roce 2015/2016 byla v obci vybudována splašková kanalizace a ČOV v rámci dotačního programu. V současné době je ČOV (min po dobu 10 let) vlastněná a provozovaná obcí. Na kanalizaci jsou napojeny všechny trvale obývané domy a je plánovaná i pro případné další budoucí domy.
Dešťová kanalizace:
Součástí obce je vybudovaná dešťová kanalizace, která jímá vodu z veřejných komunikací a jsou na ní napojeny drenáže a meliorace okolních pozemků. Voda je vyústěná z větší části do obecního rybníku, část do vodní nádrže na návsi a částečně přímo do potoka pod hrází rybníka.
Energie:
Celá obec je elektrifikovaná a jsou zde celkově dvě trafostanice. Větší část elektrických rozvodů je provedena nadzemním vedením, pouze v nové části obce je vedení uloženo v zemi.
V celé části obce je realizován rozvod plynu.
V roce 2022 byla kompletně vyměněna svítidla veřejného osvětlení. Byla instalována moderní LED svítidla s automatickým tlumením svícení v pozdních nočních hodinách. Výměnou svítidel došlo ke snížení spotřeby el. energie a zajištění svícení po celou noc.
Elektronické komunikace:
Obec umožňuje obyvatelům připojení k internetu přes wifi síť, kterou provozuje obec. Současně je možné individuální připojení k internetu přes minimálně 2 poskytovatelé internetu pomocí wifi, případně připojené pomocí tradičních telefonních operátorů
Telefon v obci je převážně pomocí mobilních operátorů, v současné době už v obci není žádný veřejný telefonní přístroj
Odpad
Zneškodňování komunálního odpadu je zajišťováno oprávněnými firmami. Obec zajišťuje pro občany svoz odpadů. Obec zajišťuje jednou ročně svoz nebezpečného a velkoobjemového odpadu. Financování svozu odpadu je zajištěno z cca 47% ze strany obce. V rámci obce jsou umístěna tři sběrná místa tříděného odpadu.
Pro sběr bio dopadů jsou všechny nemovitosti vybaveny domácími kompostéry, které byly pořízeny z dotačního programu. Pro sběr velkoobjemového bio odpadu jsou v obci umístěny dva velkokapacitní kontejnery.
Doprava
Vzhledem k tomu že obcí neprochází žádný významný silniční tah, je relativně malé zatížení obce dopravou. Obcí prochází pouze jedna krajská silnice III-třídy.
V ostatních částech obce se jedná o místní komunikace. Stav obecních silnic a jejich povrchů je dobrý.
Veřejná doprava je zajišťována krajem Vysočina. Obslužnost veřejnou hromadnou autobusovou dopravou je slabá a to především v době svátků a víkendů. Většina obyvatel musí využít alternativních způsobů dopravy (vlastní automobil, spolujízda). V roce 2021 došlo ke změně jízdních řádu. Celkové množství spojů bylo navýšeno, ale většina jich byla přesunuta na vzdálenější zastávku mimo obec (křižovatka). Do obce zajíždí pouze autobusy ve vybraných časech. Zajíždění autobusů do obce dotuje obec ze svých prostředků.
V zastavěné části obce se nachází jedna zastávka HD – s dvěma zálivy a zděnou čekárnou. Zastávka je umístěna a dopravně řešena na napojení MK na III/15242. Další dvě zastávky (Zárubice - rozcestí a Myslibořice, Hájenka Ostrý) jsou (bez zálivů) umístěny na silnici III/36063. Docházkové vzdálenosti (500 m chůze) jsou pro většinu obyvatel obce přijatelné.
Intenzity cyklistické dopravy se zvyšují s rozvojem cykloturistiky v tomto středně obtížném terénu. Obcí (po III/15242) je vedena značená cyklotrasa č. 401 Hrotovice – Třebíč.
Domovní a bytový fond, uzemní plán a urbanistické řešení
Vzhledem k velikosti obce jsou možnosti výstavby bytového fondu značně omezené. Přesto lze nalézt potenciál k dalšímu růstu počtu obyvatel. V současnosti se v obci nachází relativně vysoký počet neobydlených domů, a současně se zde nachází několik pozemků umožňující výstavbu RD v zastavitelném území obce které jsou v soukromém vlastnictví.
Obec by chtěla doplnění I. Etapu výstavby inženýrských síti v místě „Markova kopce “ v severní části obce, zatím z důvodu nedostatečných financí odloženo.
V případě první části I. Etapy výstavby bylo postaveno v obci 7+2 nových rodinných domů.
Obec má dobrý rozvojový potenciál v oblasti bydlení a bytové výstavby. Vzhledem k její poloze v blízkosti jaderné elektrárny Dukovany a při současném plánovaní dostavby JE. V souvislosti s rostoucí mobilitou mobilitě obyvatel lze předpokládat v budoucí době vyšší zájem o výstavbu v našem katastru. Z hlediska regenerace bytového fondu a udržení rozvojového potenciálu obce je nová výstavba v obci žádoucí a je z toho důvodu samosprávou obce podporována. Směry rozvoje obce jsou omezeny hledisky ochrany zemědělské půdního fondu a plochou rybníka pod obcí.
Z hlediska ochrany ZPF je značná část ploch, které navazují na současně zastavěné území obce zařazena jako vysoce chráněné půdy. Soustředěná zástavba na půdách I. třídy ochrany je odsunuta až do druhé etapy, po vyčerpání kapacity (II. Etapa viz B3, B6,D3, B8). Budování průmyslu a výroby není vhodné z hlediska ochrany přírody a krajinného rázu, nejsou vhodné ani jiné aktivity vyžadující zvýšenou dopravní obsluhu.
Pro novou výstavbu je závazná urbanistická koncepce, která definuje charakter budoucí výstavby.
- Novou výstavbou nesmí být zásadně narušen charakter obce
- Výška stavby maximálně 3 nadzemní podlaží s celkovou výškou do 10 m
- Zastřešení budov šikmou střechou, budovy venkovského charakteru (nejsou povoleny stavby srubového typu)
Okamžitě zastavitelné území obce dle územního plánu pro etapu- I
B1- lokalita k bydlení, kapacita 2 RD (v soukromém vlastnictví)
B2- lokalita k bydlení kapacita cca 6 RD (původně v majetku obce v současné době zastaveno 7 RD), pro další část je plánovaná výstavba inženýrských sítí v současnosti v majetku obce.
B4, B5 – lokalita k bydlení, kapacita cca 2 RD (v soukromém vlastnictví)
B7 – lokalita k bydlení, kapacita 10 RD (v soukromém vlastnictví)
Potenciálně využitelné kapacity výstavby pro plánovanou II- etapu (po vyčerpání pozemků z etapy I)
B3- lokalita k bydlení, kapacita cca 10 RD (částečně v obecním a částečně v soukromém vlastnictví)
B6 – lokalita k bydlení, kapacita 2 RD (v soukromém vlastnictví)
B8 – lokalita k bydlení, kapacita 2 RD (v soukromém vlastnictví)
Stávající domy
V obci je větší množství neobydlených domů v soukromém vlastnictví, které jsou v různém provozním stavu.
Zdravotnictví
Lékařská péče není v obci zajištěna, nejbližší zdravotnické zařízení je v obci Myslibořice. Cca 3 km od obce, Hrotovice cca 8 km nebo okresní nemocnice Třebíč cca 15 km.
Školství
Dříve mívala obec vlastní školu, jejíž budova je nyní využívána jako kulturní zařízení. Obec v současnosti nedisponuje ani mateřskou ani základní školou. Děti je možné umístit do přilehlých obcí, které touto vybaveností disponují (nejbližší jsou Myslibořice). Střední školství je dosažitelné v blízkých městech (např. Třebíč, Moravské Budějovice).
Sociální péče
Obec nedisponuje žádným zařízením typu domu s pečovatelskou službou či domovem důchodců. V případě potřeby musí obyvatelé využít služby těchto zařízení v okolí (např. v obci Myslibořice).
Kultura v obci
V Zárubicích se celoročně pořádá mnoho tradičních i netradičních kulturních, společenských a sportovních akcí, které jsou rozloženy do celého roku. Obec disponuje vlastním menším objektem, který slouží jako kulturní dům pro pořádání menších i větších kulturních akcí.
Níže výpis již tradičních pravidelně pořádaných akcí
Únor |
Tradiční masopust (pochod masek) |
Březen |
Foto roku |
Duben |
Velikonoční turnaj v Americe, pálení čarodějnic |
Květen |
Čapkovo jaro, pouťová zábava, pouť |
Červen |
Setkání jubilantů |
Červenec |
Bláznivý týden, triatlon |
Srpen |
Opékání prasete – konec prázdnin |
Září |
Zárubická 100vka (cyklo výlet o délce min 100 km) Výlet s dětmi i bez |
Říjen |
Ořechovka roku |
Listopad |
Pečení perníčků, rozsvěcování vánočního stromku, mikulášská besídka |
Prosinec |
Setkání u dubu, silvestr |
Popis znaku a vlajky obce zárubice
Znak obce:
Štít je dělený šikmo. V pravé horní polovině ve stříbrném poli je zelená čtyřcípá hvězda. V levé dolní polovině je prázdné zelené pole. Hvězda má vrcholy orientované ve svislém a vodorovném směru.
Štít znaku je rozdělen na dvě části neboť i obec se ze dvou částí skládá. Z tzv. Návsi a Familií
Barvy mají i v současnosti odůvodnitelnou symboliku. Zelená symbolizuje zemědělský charakter obce a zelená čtyřcípé hvězdy, symbolizuje hojnost lesů v okolí. Stříbrná ( bílá ) barva odráží fakt, že obec díky své poloze bývá oproti přilehlému okolí obdařena výraznější sněhovou pokrývkou. Obě barvy byly v posledním období spontánně přijaty současnou generací občanů Zárubic a jsou používány při různých společenských a sportovních aktivitách ( např. na sportovní dresy, diplomy, dárkové předměty apod. )
Prapor obce obce:
Obdélník dělený úhlopříčkou, směřující ze spodního levého rohu do horního pravého rohu, na dvě části. V horní levé části, která je bílá, je čtyřcípá hvězda zelené barvy. Spodní pravá polovina je zelená. Hvězda má protilehlé vrcholy orientované kolmo na strany obdélníka. Poměr šířky k délce praporu je 2 : 3.
Prapor je v podstatě modifikací znaku obce a proto i zdůvodnění použitých barev a symbolů je obdobné.
Kriminalita a policie
V obci je velmi nízká míra kriminality a v posledních letech nebyly řešeny problémy závažnějšího charakteru. Obecní policie v obci není zřízena, dohled zajišťuje policie z městysů Hrotovic.
Z pohledu životního prostředí lze pozitivně hodnotit fakt, že přímo v obci není žádný velký zdroj znečištění a celkově region je velice nízko zatížen koncentracemi znečišťujících a prachových látek.
Území je vhodné z pohledu atraktivity pro rekreaci a cestovní ruch, především cykloturistika.
Celková plocha území obce (katastru obce) je 551 ha. Obec má převážně zemědělský charakter
Statistika charakterů pozemků k roku 2013
Typ |
% |
Vodní plochy |
1 |
Ostatní plochy |
35 |
Travnatý porost |
9 |
Ovocný sad |
2 |
Zastavěná plocha a nádvoří |
7 |
Zahrada |
6 |
Orná půda |
40 |
Množství srážek za posledních 10 let
Obecní úřad má sídlo v Zárubicích budově č. p. 5 .
V obci nyní působí starosta, místostarosta a 5 zastupitelů. Z hlediska správy obce je v následující části dokumentu popsán především vývoj rozpočtového hospodaření obce v daném časovém intervalu. Z následujícího grafu a tabulky vyplývá, že obec je schopná zajistit malý přebytek příjmů nad výdaji. Tím je možné vytvořit rezervu, pro budoucí akce, nikoliv však pro významné investiční akce bez dotační podpory nebo možností úvěru.
Majetek obce
Kaplička
Malá zvonice byla postavena roku 1846. Na její zvon se zvoní vždy, když zemře někdo ze Zárubských občanů.
Pomník obětem 1. světové války:
byl postaven roku 1929. Na jeho pořízení přispěl místní divadelní kroužek působící při místní škole a občané obce dobrovolnou sbírkou. V popředí pomníku je socha plačící ženy a nad ní jména padlých a nápis: " Z KRVE VAŠÍ VZEŠLA SVOBODA VÁM BUĎ VĚČNÁ PAMĚŤ NÁRODA.
Rybník "Klárka" běžně zvaný Zárubický nebo " Podevsí ":
Rybník se nachází za obcí u silnice směrem na Hrotovice. Svou rozlohou 5,2 ha patří mezi ty vetší rybníky v okrese. Jde o významný krajinný prvek, který je využíván k rekreačním účelům. V současné době i jako sportovní rybník (propachtovaný rybářskému svazu).
Budova obecního úřadu:
Budova obecního úřadu se nachází téměř na konci obce. Stojí po pravé straně silnice směrem na Hrotovice. Budova při svém vzniku původně sloužila jako židovna později byla prodána do soukromých rukou a sloužila jako rekreační chalupa.
V roce 1999 byla obcí odkoupena a podrobena rekonstrukci.
Kulturní dům
Budova bývalé školy byla postavena roku 1898 a jako škola sloužila až do roku 1965, kdy byly zavřeny všechny jednotřídky. Ani po zavření školy však budova nezůstala prázdná. Část začala sloužit jako hostinec a kulturní sál a část jako prodejna potravin. Dnes budova slouží jako kulturní středisko, obchod a obecní knihovna.
Hasičská zbrojnice
Místního sboru dobrovolných hasičů. Vnější plášť Budovy byl opraven v roce 2008. Součástí hasičské zbrojnice je historické vojenské vozidlo "Kačena" Tatra 805. V pojízdném udržovaném stavu.
Dětské Hřiště
V těsném sousedství kulturního domu vyrostlo v roce 2006 dětské hřiště a tenisový kurt. Spolu následně vybudovaným venkovním posezením, klubovnou a stanicí veřejného internetu tak vznikl multifunkční areál pro všechny věkové skupiny a zaměření. V roce 2018 bylo dětské hřiště rekonstruováno za pomoci dotačního programu ČEZ.
Obecní sklad
V roce 2017 Byl od ZD odkoupen objekt bývalé sušárny. Objekt byl opraven, včetně rekonstrukce elektro. instalace. Celkově byl objekt rozdělen na dva samostatné sklady. Jeden je využíván jako sklad obce a druhá část je pronajímána ke komerčním účelům.
Ostatní nemovitý majetek obce
- Zemědělské půda
- Stavební parcely
- Obecní studna
- Ovocný sad
- Les
Mezi další východiska, která mohou při tvorbě strategického pomoci, patří také místní šetření mezi samotnými občany obce, které proběhlo začátkem roku 2020, při kterém byly sbírány návrhy a názory občanů. Šetření bylo řešeno pomocí papírových dotazníku rozdaných všem občanům obce. Dotazníky byly prvotně zaměřeny na jednotlivé samostatné domácnosti
Na dotazník odpovědělo pouze 24 % domácností s 20% podílem dotazníku na počet obyvatel. Součástí dotazníku bylo občanům položeno několik otázek s výběrem odpovědí včetně samostatného vyjádření nebo doplnění vlastních námětů.
Seznam dotazů a vyhodnocení
1. "Jak se vám v obci žije"
2. "Co vám v obci nejvíce chybí"
3. "S čím jste v obci nejvíce nespokojeni"
Jiné:
- Dětské hřiště (prolézačky) by mělo být více vhodné pro menší děti
- Rychlost jízdy přes obec (řešení překračování rychlosti)
- Větší informovanost přes internet (možnosti přihlášení k odběru novinek)
4. "Jaké jsou hlavní preference na použití finančních prostředků obce"
5. "Jaké kulturní akce (jakého typu) byste uvítaly"
Odpovědi:
- Veselé akce s dětmi
- Společné výlety
- Divadelní kroužek
6. "Co by se mělo zlepšit na práci zastupitelstva a obecního úřadu"
7. Dotazy na konkrétní názory a možno projekty
a) Možnost zrušení obecního rozhlasu
b) Oprava sportoviště
c) Výstavba nových obecných stavebních parcel včetně technické infrastruktury
d) Oprava kulturního domu + nový obecní úřad
e) Osvětlení křižovatky "autobusová zastávka"
f) jiné návrhy
- Zachováni obchodu včetně možnosti rozšíření zboží a provozní doby
- Oprava, zrušení nebo rekonstrukce obecní nádrže na návsi "luže"
- Oprava polních cest
- Přestavba skladu v KD na venkovní výčep pro pořádání letních akci
- Ukazatele k jednotlivým důležitým objektům nebo zajímavostem obce, informační tabule zajímavých míst
8. "Jak by měla obce být vnímána okolím"
9. "Jaké jsou podle vás nejlepší přednosti obce"
Obec Zárubice je obcí s klidným a upraveným prostředím, s dostatečnou technickou infrastrukturou a s prostorami pro volnočasové a sportovní vyžití v uspokojivém stavu. Z dlouhodobého hlediska je v zájmu obce především zlepšení demografické křivky obce, zvýšení obyvatel obce a zajištění příjemného bydlení.
Cíl : „Zpřístupnit bydlení pro nové obyvatele a zatraktivnit bydlení pro ty stávající”
Zajistit především nové stavební pozemky stavbu RD. Případně podpořit výstavbu na stavebních pozemcích v soukromém vlastnictví nebo obydlení opuštěných nemovitostí
Opatření : „Vytvoření nových stavebních pozemků včetně inženýrských sítí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Tvorba projektové dokumentace sítí” |
2022 - 2022 | 0 | Vlastní | |
„Žádost na získání dotace na stavební pozemky” |
2023 - 2023 | 0 | ||
„Výběr stavební firmy na stavbu dešťové a splaškové kanalizace včetně vodovodu” |
2023 - 2024 | 0 | Vlastní + externí | |
„Vyměření jednotlivých stavebních pozemků” |
2023 - 2023 | 0 | Vlastní | |
„Žádost na výstavbu el. distribuční sítě a výběr dodavatele VO” |
2023 - 2024 | 0 | Vlastní + externí | |
„Výběr dodavatele výstavby plynové sítě” |
2024 - 2025 | 0 | Vlastní + externí | |
„Prodej části stavebních parcel” |
2023 - 2024 | Vlastní | ||
„Prodej druhé části stavebních pozemků” |
2024 - 2025 | Vlastní | ||
„Prodej poslední části stavebních pozemků” |
2025 - 2027 | Vlastní | ||
„Výstavba veřejné komunikace” |
2027 - 2030 | 0 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Pobídky pro obnovu neobydlených nemovitostí, nebo opravy stávajících nemovitosí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Motivace majitelů nemovitosti” |
2022 - 2030 | 0 | Vlastní + externí | |
Motivace má být směřovaná k tomu, aby majitelé domů prováděli údržbu nemovitostí a především domy sloužily k bydlení |
Opatření : „Změna územního plánu obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vypracování a aktualizace územního plánu obce” |
2024 - 2027 | 0 | Vlastní + externí | |
Cíl : „Snížení nákladů na na energii (větší podpora obnovitelných zdrojů)”
Opatření : „Výstavba obnovitelného zdroje elektrické energie” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění financování z dotačního programu” |
2023 - 2026 | 0 | Vlastní + externí | |
Snížení spotřeby energii |
„Vybudování fotovoltaické elektrárny” |
2023 - 2026 | 0 | Vlastní + externí | |
„Přepojení zdroje el. napájení veřejného osvětlení a obchodu na jeden odběrný bod” |
2023 - 2026 | Vlastní | ||
Cíl : „Obnova a vylepšení sportoviště”
Opatření : „Orava hřiště” Oprava povrchu, změna na multifunkční sportoviště, oprava ohrazení |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vypracování projektové dokumentace” |
2023 - 2024 | Vlastní | ||
„Zajištění opravy hřiště, získání vhodného dotačního titulu” |
2023 - 2027 | 0 | Vlastní + externí | |
Cíl : „Provedení opatření pro lepší záchyt vody v krajině”
Různá opatření pro zlepšení zadržení vody v krajině - Výsadba nových stromů kolem cest - Oprava retenční nádrže v obci
Opatření : „Zlepšení a obnovení funkce záchytu vody v krajině” - Obnova retenční nádrže na návsi - Vybudování mokřadů a remízů - Návrat k přirozenému stavu toku vody v krajině |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Projektová dokumentace” |
2023 - 2026 | 0 | Vlastní + externí | |
„Zadání obnovy retenční nádrže, získání dotančního titulu” |
2024 - 2028 | Vlastní + externí | ||
Opatření : „Výsadba stromu” - Výsadba stromů kolem obecních cest a vytvoření nových obecních cest při rozdělení polí - Výsadba stromů v obecním skladu - Výsadba keřů a remízů kolem obecních cest |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění stromů,” |
2023 - 2030 | 0 | Vlastní + externí | |
Výsadba především za spoluúčasti občanů |
„Rozšíření cest, remízů při rozdělení polí a zajištění přirozených odtokových podmínek” |
2023 - 2029 | 0 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Propojení polních a lesních cest s cestami sousedních katastrů” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Spolupráce s okolními obcemi, tvorba studie” |
2022 - 2023 | 0 | Vlastní | |
„Činnost vedoucí k propojení cest a zatraktivnění jejich okolí” |
2023 - 2029 | 0 | Vlastní + externí | |
Cíl : „Rekonstrukce kulturního domu”
Spojení kulturního domu, s obecním úřadem a vytvoření komunitního centra (snížení energetických nároků)
Opatření : „Zajištění spojení obecního úřadu, opravu kulturního domu, obchodu a vytvoření komunitního centra” Snížení energetické zatížení, zlepšení a možnosti kulturního vyžití v obci |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zadání vypracování projektové dokumentace” |
2023 - 2025 | 0 | Vlastní | |
„Zajištění stavebního povolení” |
2024 - 2025 | 0 | ||
„Výběr stavební firmy” |
2027 - 2029 | 0 | Vlastní + externí | |
„Rekonstrukce kulturního domu za pomocí vhodného dotačního titulu” |
2027 - 2030 | 0 | Vlastní + externí | |
Na základě finančních možností obce |
Cíl : „Vylepšení internetového přípojení”
Opatření : „Vylepšení stability a rychlosti internetového přípojení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Jednání s poskytovateli bezdrátového připojení” |
2023 - 2025 | 0 | Vlastní + externí | |
Ověření možnosti výběru jiného poskytovatele |
„Optická síť” |
2025 - 2030 | 0 | Externí | |
Pouze v případě zapojení s provozovateli například energetické soustavy v rámci jejich projektů. Přímé financování je na možnosti obce |
Cíl : „Veřejné osvětlení k autobusové zastávce”
Rozšíření veřejného osvětlení k zásuvce na křižovatcd
Opatření : „Vypracování projektové dokumentace a rozšíření veřejného osvětlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vypracování projektové dokumentace” |
2023 - 2024 | 0 | Vlastní | |
„Výběr dodavatele” |
2024 - 2025 | Vlastní | ||
„Rozšíření osvětlení, v závislosti na dopravní obslužnosti” |
2023 - 2026 | 0 | Vlastní + externí | |
Cíl : „Snížení produkce komunálního odpadu”
Z důvodu minimalizace plateb a dodržení legislativy ČR je nutné snížení množství celkového odpadu na obyvatele (pro uplatnění sleva na skládkování) na hodnotu 180 kg/rok v roce 2023 (s postupným snižováním do roku 2028 na hodnotu 120 kg). Současně zavedení motivačních pobídek pro spravedlivější výběr poplatků za svoz a ukládání odpadů
Opatření : „Odpadové hospodářství” - Změna účtování za svoz a ukládání komunálního odpadu (motivační) - Vzdělávání a osvěta obyvatel, motivační programy - Rozšíření míst a vylepšení prostoru na kontejnery na tříděný odpad |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Úprava stávajících prostorů na tříděný odpad” |
2023 - 2024 | 0 | Vlastní + externí | |
„Instalace RFID čipů na nádoby na komunální odpad” |
2023 - 2024 | 0 | Vlastní | |
dle druhů a objemu nádoby s příslušností k danému domu |
„Změna obecní vyhlášky a způsob účtování za svoz odpadu” |
2024 - 2025 | 0 | Vlastní | |
Spravedlivější systém výběru plateb a motivační systém |
„Vytvoření nových prostorů pro kontejnery na tříděný odpad” |
2024 - 2026 | 0 | Vlastní + externí | |
Podpora realizace programu
V programu rozvoje obce jsou stanoveny nejen cíle a opatření, ale i konkrétní aktivity. Úspěšnost realizace a naplnění jejích cílů závisí především na efektivní spolupráci jednotlivých aktérů, a to konkrétně obce, občanů i subjektů v obci, ale především na způsobu financování projektů. Program je zpracován na období od 2023-2031.
Zajištění a naplňování Programu rozvoje obce Zárubice
Zajišťování a naplňování programu bude mít na starosti zastupitelstvo obce v čele se starostou.
Monitoring plnění Programu rozvoje obce
Monitoring bude provádět zastupitelstvo obce každý rok. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu realizace dílčích aktivit jednotlivých opatření a programových cílů.
Bude sledováno zejména:
● naplňování aktivit naplánovaných na daný rok - které byly realizovány, které realizovány nebyly (a
proč)
● příprava - finanční náročnost
● vyhledávání a zajišťování zdrojů financování aktivit
● projednání změn
● schvalování aktualizace
Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k
zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.
Aktualizace
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutné aktualizovat dle průběhu realizace jeho částí. Aktualizace může být prováděna kdykoliv během platnosti dokumentu především vzhledem k aktuální finanční a ekonomické situace obce nebo státu, jakož i v případě změn priorit nebo možnosti v rámci dotačních výzev.
Dílčí revize dokumentu budou probíhat v případě potřeby – úpravy stávajících aktivit, zařazení nových či
vyřazení již neaktuálních.
Přehodnocení mohou předcházet doplňující dotazníková šetření, která zaktualizují názor veřejnosti na
jednotlivé aspekty života v obci, vyhodnotí dosavadní plnění strategie a budou sloužit jako zpětná vazba
pro vyhodnocení, zda se řešené aspekty života v obci zlepšily či nikoli.
Aktualizace a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce.
Aktualizovaný dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a v aplikaci obcepro.cz
Financování
Předpokládané je financování jak vlastní taku u větších investic především prostřednictvím vhodných dotačních titulů ke každé plánované aktivitě (kraj, státní rozpočet, prostředky EU).
Vzhledem k omezenému rozpočtu obce bude právě možnost financování prostřednictvím dotací jedním z nejvýznamnějších bodů, rozhodujících o realizaci konkrétní aktivity. Některé aktivity jsou dokonce přímo závislé na získání finanční dotace, bez níž by nebylo možné projekt realizovat. Jako důležitý bod tedy považujeme průběžnou komunikaci s poskytovateli dotací (fondy, ministerstva apod.).
Základní přehled poskytovatelů dotací:
- Dotační programy kraje Vysočina
- Dotační tituly Státního fondu životního prostředí
- Dotace poskytované jako součást výzvy ministerstva pro místní rozvoj
- Program rozvoje venkova
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Ministerstvo kultury
Pozn.: jedná se pouze o základní přehled, dotační tituly se v čase mění, mohou přibývat nové, jiné se naopak ukončí.
Závěr
Zastupitelstvo obce schválilo dokument Program rozvoje obce Zárubice dne 22. 12. 2022.
FVE- Fotovoltaická elektrárna