Program rozvoje obce Rohoznice na období od 2020 do 2027

Program rozvoje obce Rohoznice
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Rohoznice
Obecní znak

na období let
2020 - 2027

Program rozvoje obce schválilo v souladu s § 84, odst. 2, písm. a), zákona č. 128/2000 Sb., v platném znění zastupitelstvo obce Rohoznice na veřejném zasedání. Datum schválení: 26.11.2020 Usnesení č. 7/2020 Text usnesení: zastupitelstvo obce schvaluje Program rozvoje obce Rohoznice na období 2020-2027. Aktualizace č.1 dokumentu schválena usnesením č.1/2022 ze dne 16.2.2022. Aktualizace č.2 dokumentu schválena usnesením č.3/2022 ze dne 14.12.2022.

Úvod

Program rozvoje obce (dale jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období let 2020-2027. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Tento komplexní programový dokument formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunitního života v obci a jejího fungováni. Vzniká na základě diskuse s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.

PRO usiluje o dosaženi rovnováhy mezi tím, co obyvatelé obce chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.

PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice obce v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a uzemní plánovaní v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování dalšího rozvoje obce.

PRO jako strategický dokument usiluje o koordinaci veřejné i soukromé aktivity ekonomického, sociálního, kulturního i ekologického charakteru obce tak, aby docházelo k vzájemné synergii, je podkladem pro sestavování obecního rozpočtu nebo pro posuzování různých nadregionálních koncepčních dokumentů z pohledu obce.

 

PRO umožní obci:

  • naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce
  • rozhodovat v zastupitelstvu o dalším rozvoji obce v širším koncepčním rámci
  • koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
  • prosazovat a chránit veřejný zájem v obci
  • stanovit priority obce, místních obyvatel, podnikatelských subjektů a následně investičního plánu rozvoje obce
  • posílit sounáležitost mezi lidmi navzájem
  • posílit odpovědnost místních obyvatel za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy a
  • řešení otázek rozvoje obce, napomůže konkrétnímu zacílení aktivit v nejbližších letech a určí směr budoucího rozvoje obce. 

 

PRO vychází z analýzy současného stavu, hodnotí silné a slabé stránky obce, hodnotí rozvojové příležitosti a identifikuje existující rizika dalšího rozvoje.

PRO má též legislativní souvislosti, je zakotven v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Obec dle § 2 tohoto zákona „pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů“, dle § 35 v rámci samostatné působnosti uspokojuje „potřeby bydlení, ochrany a rozvoje zdraví, dopravy a spojů, potřeby informací, výchovy a vzdělávání, celkového kulturního rozvoje a ochrany veřejného pořádku“ a dle § 38 je obec např. „povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku“. Obec zároveň musí myslet na ustanovení (§ 159) občanského zákoníku, kdy o své území a majetek pečuje jako „řádný hospodář“. 

Další dokumenty mohou na PRO navazovat. Může se jednat zejména o operativní roční plán akci, připravených k realizaci na základě aktuálních potřeb a možnosti obce.

 

Program rozvoje obce Rohoznice je zpracován dle metodiky  Ministerstva pro místní rozvoj ČR.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Obec Rohoznice ze nachází ve východní části okresu Jičín,v Královéhraheckém kraji. Sousedí přímo s městem Miletín. Obec je rozložena po obou březích řeky Bystřice.

Příslušnou obcí s rozšířenou působností jsou Hořice v Podkrkonoší. Obec je členem regionálního Sdružení Podzvičinsko a Lázeňského mikroregionu.

První písemná zmínka o obci pochází z roku 1267.

Počet obyvatel obce: 321,00 

 

Celková plocha území obce: 894,83 ha, z toho:

- výměra orné půdy 606,73 ha,

- výměra zahrad 20,57 ha,

- výměra ovocných sadů 3,21 ha,

- výměra trvalých travních porostů 93,12 ha,

- výměra lesní půdy 103,28 ha ,

- výměra zastavěných ploch 13,70 ha,

- výměra vodních ploch 7,90 ha 

 

Struktura využití půdy v obci Rohoznice v roce 2018
Struktura využití půdy v obci Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ

Hustota zalidnění obce je 35,87 obyv./km2.

Orná půda zaujímá 67,80% plochy, lesy tvoří 11,54% plochy.

Zdroj: ČSÚ

Mapa umístění obce Rohoznice

2. Obyvatelstvo

V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní demografické charakteristiky - vývoj celkového počtu

obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura
obyvatelstva.

Celkový vývoj počtu obyvatelstva ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického
pohybu obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené výměny obyvatel (narození, zemřelí).

Od r. 2013 je patrný růst počtu obyvatel. S ohledem na rostoucí počet maladých rodin v obci je předpoklad změny věkové struktury a přesun počtu obyvatel ve prospěch mladších  věkových skupin.

 

Demografická situace

a. počet obyvatel, vývoj

Počet obyvatel obce k 31.12.2018: 321,00 

 

Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Rohoznice od roku 1910
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Rohoznice od roku 1910
Zdroj: ČSÚ

Vývoj počtu obyvatel obce Rohoznice v letech 2003 - 2018
Vývoj počtu obyvatel obce Rohoznice v letech 2003 - 2018
Zdroj: ČSÚ

b. přirozený přírůstek/úbytek, migrační saldo

Pohyb obyvatel v obci Rohoznice v roce 2018

 AbsolutněNa 1 000 obyv.
Živě narození celkem412‰
Zemřelí celkem412‰
Přirozený přírůstek00‰
Přistěhovalí celkem1031‰
Vystěhovalí celkem1237‰
Saldo migrace-2-6‰
Meziroční změna počtu obyvatel-2-6‰

Zdroj: ČSÚ

c. věkové složení obyvatel (podíl seniorů, dětí)

Věková struktura je sledována na základních věkových skupinách, které jsou svým rozložením
ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a
poproduktivní 65 let a více. Celkový index stáří v obci Rohoznice je o 15% nižší než celkový průměr v Královéhradeckém kraji. Lze tak konstatovat, že Rohoznice je mladou obcí z hlediska věku jejích obyvatel.

Věkové poměry v obci Rohoznice

 Počet obyvatel v roce 20180-14 let (%)65 a více let (%)Index stáří
Rohoznice321,0016,20%18,69%115,38
ORP HOŘICE18 184,0015,07%18,32%137,63
Okres Jičín79 782,0015,50%20,73%133,70
Královéhradecký kraj551 021,0015,53%21,17%136,33
ČR10 648 279,0015,90%19,59%123,25

Zdroj: ČSÚ

 

d. předpokládaný vývoj podílu dětí a seniorů

Od r. 2013 je patrný mírný růst počtu obyvatel. S ohledem na rostoucí počet mladých rodin v obci je předpoklad změny věkové struktury a přesun počtu obyvatel ve prospěch mladších  věkových skupin obyvatel.

 

Věková struktura obyvatel obce Rohoznice v roce 2018
Věková struktura obyvatel obce Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ

 

e. vzdělanostní struktura

Vzdělanostní struktura Rohoznice je zachycena v následujícím grafu, ze kterého lze vyčíst
absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé kategorie.

Vzdělanostní struktura obyvatel obce Rohoznice v roce 2011
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Rohoznice v roce 2011
Zdroj: ČSÚ

Nejvíce je v obci Rohoznice zastoupena skupina obyvatel, která dokončila vzdělání střední bez maturity, dále pak v¨zdělání střední s maturitou. Poměrně početná je i skupina se základním vzděláním nebo bez vzdělání, která může znamenat určitý problém, a to v souvislostech s trhem práce a nízké flexibilitě této skupiny při změnách vývoje na trhu práce.

 

Sociální situace

Obec žije bohatým společenským životem, je zde velice aktivní spolelk turistů, pořádají se každoroční turistické pochody "Rohoznický Darmošlap". Řadu akcí pořádá i Sdružení dobrovolných hasičů Rohoznice, které se zaměřuje i na práci s dětmi a mládeží

Rohoznice má  vlastní mateřskou školu.
Obec je plně plynofikována, je napojena na čističku odpadních vod.

Těsné sousedství s Miletínem nabízí i možnost využít miletínská sportovní a kulturní zařízení, ať již jde o hřiště a sportoviště nebo třeba návštěvu divadla.

Občané jsou o dění v obci pravidelně iformováni prostřednictvím webových stránek obce, vyvěšením informace na úřední desce, distribucí informačních tiskovin.

3. Hospodářství

V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Rohoznice.
Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce, mobility pracovní síly.

Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Vývoj počtu nezaměstnaných osob
Zdroj: ČSÚ

V porovnání s celostátními i krajskými statisktikami je vývoj nezaměstnanosti v obci dlouhodobě pozitivní.

 

Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Rohoznice v roce 2018
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Rohoznice podle odvětví v roce 2011 (%)

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Rohoznice14,89%33,33%40,43%
HOŘICE6,67%32,74%46,40%
Královéhradecký kraj3,48%35,20%49,01%
ČR2,74%32,23%53,87%


Zdroj: ČSÚ


Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Rohoznice v roce 2018

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10mikropodniky644,59%
10-49malé podniky22,70%
50-249střední podniky00,00%
250 a vícevelké podniky0-
nezjištěno-3952,70%


Zdroj: ČSÚ

Tabulka zachycuje ekonomické subjekty (se zjištěnou aktivitou) se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí
jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v obci a sídlo mají
v jiné obci.

Nejvíce subjektů vykazuje aktivitu v oborech – služby, průmysl a stavebnictví, zemědělství.

V obci je evidováno celkem 74 podnikatelských subjektů.

4. Infrastruktura

V této kapitole jsou analyzovány základní oblasti infrastruktury obce Rohoznice - technická a dopravní.

 

Technická infrastruktura:

Obec je plně plynofikována, je napojena na čističku odpadních vod.

Zásobování elektrickou energií je v obci zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj.

Zásobování vodou je v obci zajištěno dostatečně s kapacitou pro další rozvoj.

Obec je z hlediska telekomunikací dobře pokryta signálem mobilních operátorů.

Svoz a likvidace komunálního odpadu jsou řešeny prostřednictvím svozové společnosti Marius Pedersen. 

Směsný komunální odpad je odvážen na skládku.

Obec disponuje systémem na třídění odpadu (v obci jsou umístěny kontejnery na tříděný odpad).

Obec je zřizovatelem mateřské školy.

V obci je prodejna smíšeného zbiží a 2 zastávky hromadné autobusové dopravy.

Obyvatelům obce slouží víceúčelové hřiště.

 

Dopravní infrastruktura:

Obcí prochází frekventovaná silnice druhé třídy II/284. dle celostátní sčítání hustoty dopry projede tímto úsekem silnice, vedoucím středem obce průměrně přibližně 1.100 vozidel denně.

V rámci řešení bezpečnosti dopravy v obci byla provedena modernizace přechodu a místa přecházení v důležitých místech obce, kde se též nachází zastávky autobusobé hromadné dopravy: u prodejny smíšeného zboží a "U váhy". osučástí modernizace bylo řešení osvětlení a bezbariérového přístupu.

Obec je velmi dobře napojena silniční dopravou na spádová města - Hořice a Dvůr Králové n.Labem. Dopravního napojení a dostupnost spádových center je odpovídající venkovské lokalizaci obce.

V obci je dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými spoji, které bez
směřují do Miletína, Hořic, Dvora králové n.L. v obci se nachází 2 autobusové zastávky.

Obcí Rohoznice neprochází železniční trať. Nejbližší železniční zastávka je v Hořicích.

Pro dopravní obslužnost má velký význam automobilová doprava.

Obec Rohoznice je vybavena místními komunikacemi.

Chodníky jsou vystavěny v místech dopravně bezpečnostní potřeby.

Vzhledem k charakteru obce není v intravilánu obce zřízeno žádné veřejné parkoviště. Parkovací místa souvisí přímo s konkrétními objekty.

Místní komunikace jsou až na drobné výjimky většinou v dobrém technickém stavu.

Okrajem obce prochází 2 cyklotrasy: 4086 a 4135

Obcí prochází červeně značená trasa KČT - cesta K.J.Erbena, vedoucí od Hořic přes Rohoznici a Miletín na Zvičinu.

 

 

5. Vybavenost obce

Domovní a bytový fond obce

V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky domovního a bytového fondu obce. Převládajícím
typem bydlení je bydlení v rodinných domech s počtem 98 domů (58,68%).

Vývoj bytové výstavby v obci Rohoznice v období 2009 - 2018

 2009201020112012201320142015201620172018
Počet dokončených bytů2121002211
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji2,743,262,382,491,901,881,921,932,202,67
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR3,683,482,762,752,402,272,382,582,693,18


Zdroj: ČSÚ

Domovní a bytový fond v obci Rohoznice dle SLDB 2011

Počet domů167
Počet obydlených domů101
Podíl obydlených domů60,48%
Podíl obydlených domů v ČR83,40%
Počet rodinných domů98
Podíl rodinných domů58,68%
Podíl rodinných domů v ČR72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet51,35%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR53,00%


Zdroj: ČSÚ

Trvale obydlených domů je v obci 101, přičemž v rámci neobydlených domů (66) jich je část využívána
k rekreaci. Podíl rekreačních domů není zanedbatelný a poukazuje na rekreační funkci obce – individuální
rekreace.

Počet dokončených bytů je dlouhodobě stabilní na úrovni 1-2 ročně.

Výstavba nových rodinných domů je realizována v souladu s územním plánem obce, který  s ohledem na vzrůstající zájem o výstavbu rodinného bydlení v obci prochází aktualizací.

Původní, nejstarší zástavba je lokalizována v centrální části obce. Vzhled a funkční pojetí zástavby je
ovlivněno původní zemědělskou produkcí (statky, zemědělské usedlosti).

 

Vzdělávání

V rámci vzdělávání je v Rohoznici zajištěné předškolní vzdělávání. Mateřská škola  disponuje
kapacitou 28 dětí. Tato kapacita odpovídá velikosti obce.

 

Zdravotnictví

V obci Rohoznice není registrované žádné zdravotnické zařízení. Obyvatelé obce
navštěvují ambulance zdravotnických zařízení v Hořicích, popř. Dvoře Králové n.L.

 

Služby 

V obci funguje prodejna smíčeného zboží - objekt je v majetku obce, provozovatel je nájemce.

V obci funguje restaurace - objekt je v majetku obce, provazetel je nájemce.

 

Sport a spolková činnost

Sportovní infrastrukturu obce tvoří víceúčelové hřiště.

V obci působí Sbor dobrovolných hasičů, Klub českých turistů, MIRO - myslivci a rybáři

 

Kulturní památky a zajímavosti

Místní zajímavostí je Rohoznický splav v části Malá strana.

V Rohoznici najdeme i řadu kulturních památek a významných míst, o které obec pečuje a průběžně opravuje:

  • sousoší Kalvarie  uprostřed obce
  • obecní zvonice
  • Smírčí kříž na Malé Straně
  • socha Sv.Jana Křtitele
  • Pietní místo - Pomník světových válek - "Památce padlým a zemřelým v obci z obce Rohoznice", které má neoficiální název "památník U lva".
  • pamětní deska Jana Kňourka - dům čp. 61 (objekt je v soukromém vlastnictví místní firmy Design Weld, o tuto desku obec nepečuje)

 

 

 

6. Životní prostředí

Rohoznice je malebnou obcí se zjevnou výraznou péčí o obecní objekty, veřejná prostranství a zeleň. Značná péče je patrná i na soukromých pozemcích u rodinných domů.

Plochy zeleně výrazně převažují nad zastavenými plochami.

Výměra zastavěných ploch 13,70 ha, tj. 1,5% z celkové rozlohy obce. Hustota zalidnění obce je 35,87 obyv./km2.

Orná půda zaujímá 67,80% plochy, lesy tvoří 11,54% plochy.

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Rohoznice dosahuje koeficient hodnoty 0,34 .
Zdroj: ČSÚ


Struktura využití půdy v obci Rohoznice v roce 2018
Struktura využití půdy v obci Rohoznice v roce 2018
Zdroj: ČSÚ

7. Správa obce

Hospodaření obce

Obec hospodaří dlouhodobě s vyrovnaným rozpočtem. K výrazné investici nad rámec
obecního rozpočtu došlo zejména v letech 2014-2018 (rekonstrukce MŠ, vybudování přechodů pro chodce, pořízení objektu multifuknční budovy restaurace a obecního kulturního sálu, pořízení dopravního automobilu pro SDH Rohoznice, oprava budovy obecního úřadu). Investiční výdaje byly částečně kofinancovány z dotačních zdrojů (IROP, Královéhradecký kraj, Ministerstvo vnitra ČR). Podíl běžných výdajů vykazuje ve sledovaném období klesající tendenci, což je pro vývoj hospodaření obce pozitivní a dává to prostor ke značné investiční aktivitě obce.

Investiční aktivita obce je výrazná a pohybuje se v úrovni do 55% výdajů obecního rozpočtu. Investiční aktivita souvisí i se skutečností, že obec je v posledních letech aktivní v čerpání dotačních prostředků, zejména investičních. 

Rozdíl mezi přijatými investičními dotacemi a kapitálovými výdaji indikuje přibližnou výši rozvojových prostředků obce, která se ve sledovaných rozpočtových letech pohybuje v průměrné výši 1,4 mil. Kč / rok. Hospodaření obce lze hodnotit velmi pozitivně.

Vývoj rozpočtového hospodaření obce Rohoznice v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)

 2009201020112012201320142015201620172018
Daňové příjmy2 7452 8592 9412 9493 6803 8533 9874 2474 6875 375
Nedaňové příjmy173125275206228221274480905519
Kapitálové příjmy6316398356193893
Neinvestiční přijaté dotace138405824158145757107119740152
Investiční přijaté dotace00052000089747
Příjmy3 0623 4214 0463 4044 0615 1874 3694 9406 5096 796
Běžné výdaje 2 6001 9402 7822 0162 2234 4033 3904 3975 1413 796
Kapitálové výdaje 2 2892 7189327152470682 0381 6034 538
Výdaje celkem4 8894 6583 7142 0232 3754 8733 4596 4356 7448 334
Saldo příjmů a výdajů-1 827-1 2363321 3811 687314910-1 495-235-1 538
Podíl kapitálových výdajů46,82%58,35%25,09%0,34%6,39%9,64%1,98%31,68%23,77%54,45%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech84,91%56,71%68,76%59,23%54,73%84,88%77,60%89,01%78,98%55,85%


Zdroj: ČSÚ

Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ

Organizace obce

Zastupitelstvo obce je sedmičlenné a je tvořeno starostou, místostarostou a 5 zastupiteli. Funkce starosty i místostarosty jsou neuvolněné.

Příslušnou obcí s rozšířenou působností jsou Hořice v Podkrkonoší. Rohoznice sousedí v městem Miletín.

Obec je členem regionálního Sdružení Podzvičinsko a Lázeňského mikroregionu.
Obec je zřizovatelem příspěvkové organizace mateřská škola.

 

A.2 Východiska pro návrhovou část

Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Rohoznice je obcí zaměřenou na bydlení s funkční a zajištěnou
základní občanskou vybaveností, případně zajištěnou dostupností občanské vybavenosti v sousedních obcích (Miletín, Hořice, Dvůr Králové n.L.).

Zásadní rozvojové trendy Rohoznice jsou především v oblastech podporujících obytnou funkci. Tyto oblasti spočívají v rozvoji kvality současného bydlení a výstavbě nového bydlení při současném respektování udržitelnosti dostupné občanské vybavenosti.

Vzhledem k velikosti obce je pro udržení a rozvoj stavu obyvatelstva nutné rozvíjet hlavně kulturní a volnočasové zázemí pro
široké věkové spektrum obyvatel a rozvoj komunitního života v obci, včetně udržení provozu, kvality a kapacit mateřské školy a posilovat odkaz místních tradic s vazbou na současné možnosti ekonomizace tohoto potenciálu.

SWOT analýza

Silné stránky

  • Blízkost přírody
  • Existence řady významných míst a kulturních památek v obci
  • Podpora provozu školy v sousedním Miletíně
  • Spolupráce s mobilním hospicem
  • Pořádání kulturních a společenských akcí (dětský den, posezení s hudbou, vánoční zpívání)
  • Aktivita spolků (KČT-pořádá pravidelné pochody, SDH-práce s mládeží, MIRO-dětský den)
  • Spolupráce se spolky (KČT, MIRO-myslivci, rybáři, SDH)
  • Prostředí mimo průmyslovou zónu
  • Fungující služby (obchod smíšeného zboží, restaurace)
  • Ochota zapojit se do akcí v obci (údržba prostor a prostranství, společenské akce)
  • Oživená výstavba rodinných domů
  • Existence mateřské školy
  • Relativně vyhovující stav silničních komunikací
  • Relativně dobrá dopravní dostupnost, autobusové spojení do okolních obcí
  • Rozvinutá základní technická infrastruktura (kanalizace, vodovod, plyn, elektřina)
  • Dostatečné kapacitní zázemí pro kulturní a jiné volnočasové aktivity
  • Stabilní podnikatelské subjekty
  • Rozvinuté živnostenské podnikání
  • Stabilní počet nově narozených
  • "Mladá" obec - celkový index stáří je nižší než průměr v kraji
  • Dlouhodobý trend mírného růstu celkového počtu obyvatel
  • Nízká míra hustoty zalidnění obce
  • Nízký podíl běžných výdajů obce
  • Zázemí pro venkovní volnočasové aktivity
  • Vysoký podíl zeleně v obci
  • Funkční účast obce v řadě regionálních organizací
  • Vysoká investiční aktivita
  • Rohoznice je čistě venkovskou obcí
  • Využívání financování projektů s pomocí dotací, úspěšná realizace projektů
  • Dobré rozpočtové hospodaření obce bez zadlužení
  • Existence prodejny smíšeného zboží a restaurace - obojí v objektech vlastněných obcí
  • Realizace kulturních a společenských akcí v obci
  • Investice realizované z vlastních prostředků, i s využitím kofinancování z dotačních prostředků

Slabé stránky

  • Nedostatečná autobusová doprava o víkendech a svátcích
  • Minimální pravděpodobnost vzniku nových pracovních míst
  • Plynofikace obce - nedořešená věcná břemena
  • Nedostatečná protipovodňová opatření na řece Bystřici
  • Přetrvávající vytápění na tuhá paliva - znečišťování ovzduší v zimním období
  • Nedodržování dopravních omezení, zejména rychlosti
  • Informační systém v obci - moderní komunikační technologie
  • Nevyhovující veřejné osvětlení
  • Orientace na zemědělské podnikání daná charakterem obce
  • Komunikace pro cyklisty
  • Komunikace pro pěší
  • Vysoká intenzita dopravy na hlavním tahu obcí
  • Mírně záporné migrační saldo
  • Obec na periferii okresu Jičín
  • Dlouho trvající zpracování aktualizace územního plánu
  • Dotační příležitosti nejsou plně využívány
  • Nedostatečná vybavenost a technický stav prostor pro pořádání kulturních a společenských akcí v obci
  • Nevyhovující technický stav kulturního sálu v objektu obce

Příležitosti

  • Zvýšení zaměření na neinvestiční činnosti v obci s ohledem na potřeby obyvatel
  • Posílení aktivity v čerpání dotací pro financování investičních akcí v obci
  • Změna systému financování obcí v ČR (posílení standardní příjmové strany obecních rozpočtů)
  • Rozvoj sociálních služeb
  • Technické zajištění komunikačních a informačních technologií (vysokorychlostní internet, info-sms)
  • Rozvoj podnikatelských činností v oblasti služeb navazujících na rostoucí počet obyvatel obce
  • Rozvoj podnikatelských činností navazujících na zemědělskou prvovýrobu
  • Posílení obytné funkce obce, vytváření podmínek pro rozvoj bydlení nových obyvatel
  • Změny preferencí v oblasti bydlení (osidlování venkova)

Hrozby

  • Negativní saldo přírůstku počtu obyvatel
  • Zhoršení vzájemné komunikace obyvatel a úpadek komunitního života v obci
  • Výrazné omezení dotačních zdrojů a příležitostí bez jiné kompenzace
  • Nedostatečná nabídka volnočasových aktivit pro různé věkové kategorie obyvatel
  • Zánik restaurace a prodejny smíšeného zboží
  • Zánik mateřské školy
  • Zhoršení dopravní dostupnosti a dopravní obslužnosti území
  • Negativní migrace obyvatel
  • Úpadek zemědělské prvovýroby
  • Komplikace při dokončení aktualizace územního plánu

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Územně a společensky soudržná obec s historickým odkazem, s rozvinutou funkcí
bydlení, se zajištěnými základními službami občanské vybavenosti, se zajištěnou dostupností dalších služeb v okolních obcích a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity všech věkových kategorií obyvatel obce.

Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění měnících se nároků obyvatel obce.

 

Předpokladem pro naplnění vize je:

  • infrastrukturně zajištěné klidné a kvalitní bydlení,
  • udržení předškolního vzdělání v obci,
  • udržení stávající bezproblémové dostupnosti základního i středního vzdělávání v okolních městech a obcích,
  • udržení dostupnosti sociálních služeb a zdravotnických služeb minimálně ve stávajícím rozsahu,
  • rozvinutá sociální soudržnost obce a komunitní život v obci
  • vytváření podmínek pro dostupnost sportovních, kulturních a volnočasových aktivit pro všechny věkové
    kategorie v obci,
  • udžení minimálně stávajících podmínek pro podnikání a zaměstnanost
  • vytváření podmínek pro nové podnikatelské příležitosti a rozvoj zaměstnanosti
  • vytváření podmínek pro obnovu, revitalizaci a ekonomizaci tradic a historického odkazu obce.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl : „Využití historie a tradic v dalším rozvoji obce”

• rozvinutá občanská společnost, • rostoucí význam mimoprodukční funkce zemědělství, • rozvíjející se podnikání v oborech navazujících na zemědělskou prvovýrobu, • rozvinutá spolupráce veřejného a soukromého sektoru.

Opatření : „Podpora rozvoje turistického ruchu a návštěvnosti obce”

Prostupnost krajiny bezmotorovou dopravou • revitalizace polních a lesních cest, • návaznosti budovaných (obnovovaných) cest na turistické a cykloturistické trasy, • návaznost na bezpečnou bezmotorovou dopravu za prací, do škol a za službami Tvorba produktů cestovního ruchu • specifikace existujících turistických cílů • identifikace potenciálních turistických cílů a jejich realizace, agroturistika, zážitková turistika

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava, obnova a údržba místních komunikací, lávek a mostů”

2023 - 2027 starosta 1000 Vlastní + externí
realizace etapově

„Oprava a údržba významných míst a památek v obci (průběžně)”

2021 - 2027 starosta 100 Vlastní

Opatření : „Marketing a propagace obce”

Municipální marketing • externí marketing - budování image obce, jako obce pro bydlení a život, obce s perspektivní budoucností • interní marketing – posilování sociální soudržnost a komunitní celistvosti obce, posilování spolupráce veřejného a soukromého sektoru, spolupráce s vlastníky nemovitostí Marketing cestovního ruchu • prezentace atraktivit obce • prezentace možností zážitkové turistiky v obci a jejím okolí (veřejně, zážitkových agenturám, cestovním kancelářím).

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„nový web obce”

2020 - 2021 starosta 100 Vlastní
součástí bude poskytování informací občanům obce - možnost zasílání info e-mailu a info-sms, aktivita k datu aktualizace č.2 splněna

„Obnova vycházkových cest v okolí obce (např. vycházková stezka do Miletína)”

2025 - 2027 starosta 1500 Vlastní + externí

Cíl : „Stabilizace růstového trendu počtu obyvatelstva”

připravené plochy pro individuální bytovou výstavbu, funkční základní technická infrastruktura obce, zajištěná dopravní bezpečnost v obci, zajištěné kvalitní zázemí pro sportovní, kulturní a společenské aktivity, aktivní činnost občanské společnosti.

Opatření : „Posilování sociální soudržnosti obce”

Udržení stávajících a doplnění nových sportovních, kulturních a společenských akcí • důraz na tradici, pravidelnost • vytvoření a aktualizace kalendáře akcí • nové akce (1x za rok) – např. Vítání občanů, Buchtobraní, Neckyjáda, Drakyjáda Podpora spolkové činnosti • vyhledávání, oslovování, podpora a motivace „tahounů“ • orientace aktivit na práci s mládeží (mladí hasiči, čtenářský kroužek, zahradničení a budování vztahu k přírodě a krajině)

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Podpora sportu v obci ve spolupráci se spolky a SDH”

2020 - 2027 starosta 50 Vlastní
průběžně, ročně

„Vybudování chatek u obecního hřiště”

2023 - 2024 starosta 250 Vlastní

„Rozšíření infrastruktury pro sportovní a volnočasové aktivity na obecním hřišti”

2024 - 2025 starosta 400 Vlastní

„výsadba zeleně v obci za účasti a pomoci obyvatel obce”

2023 - 2027 starosta 500 Vlastní + externí
ovocný sad s odpočinkovou zónou u obecního hřiště, zahrada u MŠ, ovocná alej Dolenec, realizace etapově

Opatření : „Rozvoj individuální bytové výstavby”

Vymezení pozemků obytné funkce pro územní plán obce. Infrastrukturní příprava pozemků pro výstavbu rodinných domů. Internet v obci - rozšíření dostupnosti rychlého internetu (jako nezbytná součást života i jako podnikatelský potenciál – home office), realizace wifi připojení veřejných míst Dopravní bezpečnost- řešení komunikace pro pěší a cyklisty, údržba silničních komunikací zejména v úsecích nadměrně zatížených (znečišťovaných) intenzívním přejížděním zemědělské techniky

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„změna územního plánu”

2023 - 2026 starosta 200 Vlastní + externí

„Plynofikace obce - dořešení otázky věcných břemen”

2020 - 2021 starosta
administrativní dořešení, aktivita k datu aktualizace č.2 splněna

„vybudování vodovodní sítě pro lokalitu „V koutě“”

2023 - 2025 starosta 150 Vlastní + externí

Opatření : „Rostoucí kvalita života v obci”

Revitalizace budovy čp.5 na kulturní a společenské centrum obce • revitalizace kulturního sálu v budově • řešení vnitřních prostor budovy • řešení energetických úspor provozu budovy • Udržení provozu prodejny smíšeného zboží v obci • Řešení modernizace a úprav infrastruktury a technického vybavení obce (osvětlení, plynofikace, technika na údržbu obce) • Udržení a rozvoj předškolního vzdělávání v obci - rozšíření kapacity, modernizace a dovybavení MŠ, zajištění dostatečných prostor pro předškolní vzdělávání, a to jak z hlediska velikosti prostor, tak jejich vybavenosti

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Revitalizace kulturního sálu v budově čp.5”

2023 - 2027 3000 Vlastní + externí

„Passport místních komunikací”

2023 - 2026 starosta 80 Vlastní + externí

„Oprava a obnova chodníků a vybudování nového chodníku k obecnímu hřišti”

2021 - 2025 starosta 1500 Vlastní
bude řešeno etapově

„Řešení požární vody v obci”

2020 - 2021 starosta 1500 Vlastní + externí
kontrola a revize hydrantů,vybudování požární nádrže

„Zvýšení počtu kontejnerů na tříděný odpad”

2021 - 2022 starosta 400 Vlastní

„Obnova a pořízení techniky na údržbu veřejných prostranství a zeleně v obci”

2026 - 2027 starosta 1500 Vlastní + externí
oprava, servis, modernizace technického vybavení

„Řešení nakládání s odpady v obci”

2023 - 2026 starosta 2500 Vlastní + externí
vybudování sběrného dvora, pořízení kontejneru na bioodpad, pořízení techniky pro nakládání s odpadem (kontejnerový návěs, nakladač), vybudování zpevněné plochy sběrného dvora včetně oplocení, vybudování zpevněné plochy pro skladování sypkých materiálů

„Protipovodňové technické vybavení (pytle, čerpadla)”

2020 - 2021 starosta 300 Vlastní

„Rozšíření kapacity MŠ – půdní vestavba”

2023 - 2027 starosta 6000 Vlastní + externí
cíl: zvýšení kvality přeškolního vzdělávání, adaptace nevyužitých prostor stávajícího objektu, rozšíření kapacity MŠ

„Sociální zařízení MŠ – rekonstrukce - 2.etapa”

2022 - 2023 starosta 400 Vlastní + externí
rekonstrukce na základě podnětu KHS

„Rekonstrukce a dovybavení hřiště MŠ”

2022 - 2024 starosta 500 Vlastní + externí
herní prvky, bezpečnostní dopadové plochy

„Oprava a modernizace veřejného osvětlení”

2023 - 2026 starosta 1000 Vlastní + externí

„udržení provozu prodejny smíšeného zboží”

2023 - 2026 starosta 480 Vlastní + externí

Zásobník aktivit

„Rekonstrukce místních komunikací ve všech částech obce”

2027 - 2030 2 000 Vlastní + externí

„Vybudování obecní plovárny”

2027 - 2030 1 500 Vlastní + externí

„Rozvoj služeb a možností sportovního vyžití v obci”

2026 - 2027 300 Vlastní
podpora podnikání

B.3 Podpora realizace programu

Program rozvoje obce Rohoznice ukazuje základní směr a vize rozvoje obce v období let 2020 - 2027.
Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp.
strategické vize obce, dosaženo.

Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.

 

Způsob realizace a naplnění vize PRO

Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí, nýbrž začínají.

Bude následovat stanovení postupu realizace konkrétních aktivit, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.

Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat
jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v
konečném důsledku také strategické vize rozvoje obce.

Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se
zastupitelstvem obce, především:
· iniciovat realizaci opatření a aktivit,
· vyhledávat a zajišťovat zdroje financování aktivit programu rozvoje,
· projednávat podněty vztahující se k realizaci opatření a aktivit,
· předkládat ke schválení zastupitelstvu obce zprávy o realizaci PRO,
· předkládat k projednání změny a aktualizace PRO,
· delegovat jednotlivé činnosti a pravomoci na odpovědné osoby.

 

Monitoring realizace PRO


Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje
obce. Mezi povinnosti patří zejména:
· shromažďování informací o průběhu realizace jednotlivých projektů, aktivit a opatření,
· upřesňování informací o odpovědnosti za realizaci jednotlivých projektů, aktivit a opatření
· každoroční zpracování přehledu realizovaných projektů, aktivit a opatření jako podklad pro sestavení
ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu obce na další rok,
· vypracování komplexního zhodnocení stávajícího PRO v roce 2027, jakožto podklad pro jeho
aktualizaci.


Průběžná roční monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v
daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či
revize PRO.

Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na
webu obce.

 

Způsob aktualizace PRO

Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo
obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na
závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.

Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2027. Dle potřeby je samozřejmě možné
provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování
rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných
aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům
zastupitelstva obce jej předá v dostatečném předstihu před jednáním zastupitelstva obce.

Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly
provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním
rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových
stránkách obce.

 

Způsob financování PRO


Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou
využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, granty). Obec bude usilovat také o
zapojení soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou
upřesňovány v průběhu realizace PRO.

Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přičemž upřednostněna bude realizace aktivit, které směřují k naplňování stanovených cílů PRO.

 

Seznam použitých zkratek