Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Program rozvoje obce formuluje představy o budoucnosti obce a navrhuje způsoby, jak těchto představ dosáhnout.
Program rozvoje obce Kozly je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority obce. Podkladem pro vznik Programu rozvoje obce je „Metodika tvorby Programu rozvoje obce“, kterou zpracovalo Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. Při zpracování dokumentu se vycházelo z již existujících dokumentů obce jako je např. územní plán obce. Dokument obsahuje současné potřeby obce a výhledové náměty, kterými se obec postupně zabývá a řeší nebo bude řešit v budoucnosti.
Program rozvoje obce obsahuje analytickou část, která obsahuje popis obce a ve SWOT analýze jsou pak shrnuty silné a slabé stránky obce a dále ohrožení a hrozby. V další části je pak uvedena návrhová část programu rozvoje obce Kozly, která obsahuje nejen vizi obce, ale také jednotlivé aktivity a opatření.
PRO UMOŽNÍ OBCI:
- čerpat krajské, evropské i státní dotace
- naplňovat dlouhodobé cíle a strategickou vizi obce
- rozvíjet aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
- rozhodovat v zastupitelstvu obce v širším koncepčním rámci
- koordinovat aktivity a zájmy různých subjektů působících v obci
- lépe prosazovat a chránit zájem občanů obce
- stanovit investiní a neinvestiční proriority obce, podnikatelských subjektů
- posílit sounáležitost mezi občany obce navzájem
- posílit odpovědnost místních obyvatel za další rozvoj obce tak, aby přicházeli s konkrétními návrhy
- kvalifikovaně formulovat další koncepční dokumenty
Dokument, bezprostředně navazujícím na tento Program rozvoje obce, by měl být akční roční plán akcí, určených k realizaci na základě aktuálních možností obce. Tento Program rozvoje obce Kozly 2020 - 2030 vychází z předchozího strategického rozvojového dokumentu, kterým je zastupitelstvem obce schválený Plán rozvoje obce Kozly 2010 - 2020.
Kozly se nachází v severní části České republiky ve správním obvodu Libereckého kraje, oblasti NUTS 2 Liberecký a administrativně spadá do správního obvodu ORP Česká Lípa. Celková plocha území obce je 565,89 ha. Obec Kozly je na jižním úpatí horského hřebene Kozel, jehož nejvyšší bod sahá do nadmořské výšky 596 metrů. Název hory je nepochybně českého původu.
Turisticky je obec zajímavá dominantou Kozlu, sopečnými vyvřelinami a lávovými poli, rovněž ale zachovalou architekturou domů z předminulého století. Polovina obce se nachází ve II. zóně ochrany území CHKO České Středohoří.
Území Kozlů má extentivně zemědělský charakter, který se vyznačuje vysokým podílem trvalých travnatých porostů 219,66 ha (48%) a zemědělské půdy 316,21 ha (60%), téměr více jak čtvrtinu rozlohy představují lesy 172,51 ha (33%).
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Kozly dosahuje koeficient hodnoty 2,56.
Správní území obce je shodné s katastrálním územím. Katastrální území obce hraničí na západě s obcí Kolné a Taneček, na severu s obcemi Novina, Stráž u České Lípy a Bořetín, na severovýchodě s obcí Kvítkov a v jižní až jihozápadní částí katastru vede hranice s obcí Stvolínky. Obec leží přibližně 3 km severozápadně od okresního města Česká Lípa, přibližně 65 km od krajského města Liberec.
Lokalita | |
---|---|
Status | obec |
LAU 2 (obec) | CZ0511 546232 |
Pověřená obec a obec s rozšířenou působností | Česká Lípa |
Okres (LAU 1) | Česká Lípa (CZ0511) |
Kraj (NUTS 3) | Liberecký (CZ051) |
Historická země | Čechy |
Zeměpisné souřadnice | ![]() |
Základní informace | |
Počet obyvatel | 157 (2020)[1] |
Rozloha | 5,65 km² |
Katastrální území | Kozly u České Lípy |
Nadmořská výška | 395 m n. m. |
PSČ | 471 02 |
Počet částí obce | 1 |
Počet k. ú. | 1 |
Počet ZSJ | 1 |
Zdroj: wikipedia, listopad 2020
Symboly obce:
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Kozly_(okres_%C4%8Cesk%C3%A1_L%C3%ADpa), listopad 2020
Volná krajina je přístupná účelovými polními a lesními cestami navazujícími na souvisle osídlené části obce, případně se odpojujících ze silnic mimo zastavěné území. Prostupu krajinou nebrání žádná souvislá oplocení, ohraničení pastevních ploch, ochranný režim neumožňující vstup, atd.
První zpráva o obci Kozly je datována z roku 1371. Ves patřila nejprve zemanům z Dolan, později Berkům z Dubé. Název vsi pochází od stejnojmenného vrchu Kozel.
V popisu novozameckého panství z roku 1455 je ves uvedena jako jeho součást a zůstalo tak až do konce feudální éry. Při zkoumání nejstarších cest v severních Čechách byla hledána také trasa tzv. ,,Žebnické cesty," totiž spojení od Litomeřic na Labi směrem na Sebnici v Sasku a dále ke zdrojům soli v Durynsku. Soudí se, že vedla úbočím Kozlu, a to od Kravař na Taneček a u Bořetína sestupovala k Jezvé a dále mířila na Horní Polici, Žandov a Českou Kamenici.
Z roku 1599 pochazí zápis v Deskách zemskych ohledně majetku novozámeckého panství, jehož hranice byly v té době vizitirovány. Český text uvádí „odtud nás vede skrze ves Kozlow, kteráž náleží novému Zámku, na horu, až na vrch, do lesa, kterému říkají Kozlj vrch."
Ve vesnici byl dvorec, jehož držitel byl asi leníkem panu na Novém Zámku, z nichž nejvýznamnšjší byly před třicetiletou válkou Vartemberkové a po ní Kounicové. Vlastivěda Českolipska redigovaná Franzem Hantschlem v roce 1911 uvádí, že oním původním dvorcem byla usedlost čp. 41. Podle záznamu pražské svatovítske kapituly byl dvorec asi v roce 1620 rozparcelován mezi sedláky.
Daňový soupis Berni rula z roku 1653 uvádí, že v obci bylo 17 sedláků, 5 chalupníků a 8 domkařů. Zdá se, že tyto počty jsou příznivým zjištěním toho, že vesnice vzhledem ke své poloze stranou od hlavních cest, zůstala ušetřena dopadu třicetileté války.
V polovine 19. století, v roce 1848, vykazuje sociální skladba obyvatelstva významné změny. Sedláků bylo 19, zatímco čtyři vlastníci půdy byli označeny jako "zahradníci", což bylo vlastně totéž jako chalupníci. Ve vsi bylo 51 domkařů. Znamenalo to, že existoval jistý přebytek obyvatelstva, který odcházel za prací do mest, zvlaště do České Lípy.
Podle sčítání lidu v roce 1900 žilo v Kozlech v 92 číslech popisných celkem 342 obyvatel. Živilli se polním hospodářstvím, chovem dobytka a pěstováním ovoce. Část zdejších domkařů si opatřovala výdělek sezónní prací zednickou či tesařskou. Odcházeli od jara do českého vnitrozemí, kde se nechali najímat jako nádeníci a vraceli se na podzim domů.
Jedinou historickou památkou byla kaple sv. Prokopa. Mezi Úštěkem, Verneřicemi a Českou Lípou byl tento světec velmi oblíben. Kapli postavil v roce 1820 hospodář Stefan Wenzel. Není to dosud prokázané, ale mohlo by jít o předka pozdejšího obchodníka kůžemi v České Lipě a zdejšího iniciativního radního.
Do kaple věnoval oltářní obraz sv. Prokopa abé Franz Hocke (1778-1849), zdejší rodák významný český mineralog. Obraz byl ranou prací pozdejšího slavného českého maliře Vilema Kandlera (1816-1896), rodáka chrastavského, s jehož díly se setkáváme na pražském Hradě a třeba též v Zákupech.
Prvni škola v obci byla v jedné světnici usedlosti čp. 41, kde prý vyučoval vysloužilý desátník císařske armády. V roce 1717 byl pro školu postaven dřevěný domek. Roku 1899 byla škola vybudována z cihel. V té době ji navštěvovalo asi devadesát dětí.
S Českou Lípou byla vesnice spojena silnicí postavenou v roce 1908. Pro většinu událostí od první světové války chybí pro Kozly archiválie. Po roce 1949 zde vzniklo JZD, které v polovině padesátých let bylo velmi agilní, brzy však upadlo.
Kamenný smírčí kříž - Nad vsí při lesní cestě kamenný středověký kříž 110 cm vysoký. Je jedním z asi deseti, které se na Českolipsku zachovaly. Tyto kamenné kříže bývaly stavěny jako smírčí kříže a jejich vztyčení bylo součástí usmíření či trestu.
zdroj: obec Kozly, listopad 2020
V obci se vedle domu čp. 109 nachází památný strom - lípa velkolistá - jejíž odhadované stáří je 675 let.
Vojenské památky
Ve středu obce se nachází zajímavý památník obětem válek z přírodního železitého pískovce.
zdroj: obec Kozly, listopad 2020
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel má ve sledovaném období (1910– 2020) razantní klesající vývojovou charakteristiku. Ta je způsobena zejména událostmi v II. světové válce a bezprostředně po jejím skončení. V průběhu prvních čtyř sledovaných dekád (1910-1950) počet obyvatel klesl o cca 100 obyvatel. V prvních dvou dekádách (1910 – 1920, 1920– 1930) měl vývoj celkového počtu obyvatel mírně stoupající trend – v roce 1910 žilo v obci cca 240 obyvatel, v roce 1930 už cca 280. Naopak v posledních třech dekádách (1990-2000, 2000-2010, 2010-2020) měl vývoj celkového obyvatelstva stabilní, avšak mírně stoupající vývojovou chatakteristiku.
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Vývoj celkového počtu obyvatel v meziročnísrovnání má ve sledovaném období (2010-2020) mírně rostoucí vývojovou charakteristiku. Za období 10 let došlo k nárůstu ze 140 na 158 obyvatel. V průběhu posledních čtyř let má počet obyvatel již trvale stejný počet obyvatel.
Zdroj: ČSÚ, vlastní tvorba
Mezi obyvateli obce převažují osoby ve věkové kategorii děti od 15 a dospělí do 64 let, kteří tvoří 66% z celkového počtu obyvatel obce. Poměr mezi dětmi a staršími obyvateli Kozly není výjimečný v porovnání s okolními vesnicemi, městy a Českou republikou, kdy převládá skupina starších obyvatel před dětmi a mládeží do 15 let. Obyvatel mladších než 15 let je 17% z celkového počtu obyvatel obce.
Graf č. 4: Vzdělanostní struktura obyvatel obce Kozly v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel je evidována ve věkové skupině 15 a více let. Nejaktuálnější data vyplývají z posledního sčítání lidu, domů a bytů z roku 2011. Nejpočetnější byla v Kozlech skupina obyvatel se středním vzděláním bez maturity, dále se středním vzděláním s maturitou a pak bez vzdělání nebo se základním vzděláním. Rozdělení obyvatel podle vzdělání je shrnut v grafu č. 4. Dominatní je tedy vzdělání střední bez maturity, následuje úplné s maturitou a základní.
tabulka č. 2: Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Kozly v roce 2020
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 2 | 29,41% |
10-49 | malé podniky | 1 | 2,94% |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00% |
250 a více | velké podniky | 0 | - |
nezjištěno | - | 23 | 67,65% |
Zdroj: ČSÚ
Zdroj: ČSÚ, vybrané údaje za obec, listopad 2020
Graf č.6: Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Kozly v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Graf č. 7: Vývoj počtu nezaměstnaných osob v obci Kozly za období 2007-2018
Zdroj: ČSÚ
Počet nezaměstnaných obyvatel od roku 2007 soupl ze 2 osob na 12 osob v roce 2012. Uchazečů o práci bylo v roce 2018 celkem 2 obyvatelé obce Kozly, což ukazuje jak je v porovnání s předchozími daty velmi nízká úroveň nezaměstnanosti.
Obec má tři druhy ploch občanského vybavení:
Vodovod - Obec Kozly je zásobena z místního vodovodu, na vodovod je napojeno 100 % obyvatel obce.
Nouzové zásobování pitnou vodou závisí na dovozu vody. Zásobování požární vodou je zajištěno z hydrantů umístěných na vodovodních řadech v obci.
Kanalizace a čištění odpadních vod - Na území obce není vybudována centrální kanalizace se zaústěním na ČOV. Odpadní vody jsou likvidovány individuálně: většinou (70–80 % obyvatel) jde o bezodtokové jímky s vyvážením na ČOV Česká Lípa (3 km), zbytek obyvatel, resp. nemovitostí má septiky s přepadem do vodoteče nebo septiky s odtokem vsakováním. Dešťové vody jsou odváděny pomocí příkopů, struh, propustků do místních vodotečí nebo se vsakují. Územní plán v souladu s Plánem rozvoje vodovodů a kanalizací Libereckého kraje a se strategií obce navrhuje pokračovat v individuální likvidaci splaškových vod a postupně zvyšovat podíl individuálních čistíren pro jednotlivé objekty nebo pro několik sdružených objektů.
Energetika - Území je obslouženo vedením vysokého napětí 35 kV, přivedeným z transformovny 110/35 kV Děčín. Na odbočky z něho jsou napojeny transformační stanice. V zastavěném území je vhodné preferovat kabelové vedení elektrických rozvodů.
Obec Kozly leží mimo hlavní silniční a železniční trasy, v bezprostřední blízkosti není letiště a nejsou zde možnosti využití vodní dopravy.
Silniční síť - Dopravní kostrou řešeného území je silnice druhé třídy II/262, vedoucí od východu z České Lípy na západ do Žandova a dále do Děčína s napojením na dopravní trasu do Spolkové repuibliky Německo. Na komunikaci II/2622 navazuje v Žandově silnice druhé třídy II/263 vedoucí od severu ze Žandova na jih do Kravař. Z Kravař je dále dopravní kostra tvořena komunikací první třídy I/15 vedoucí od západu z Kravař na východ do Zahrádek u České Lípy s napojením na komunikaci první třídy I/9 vedoucí na sever do České Lípy. Přímo v bezprostřední blízkosti obec Kozly prochází komunikace třetí třídy III/2624 veddoucí z České Lípy do Stvolínek.
Místní komunikační síť - Systém místních komunikací zpřístupňuje všechny pozemky v zastavěném území. Tvoří jej jednak průtahy silnice III/2624, jednak další místní obslužné komunikace.
Účelové komunikace - Účelovými komunikacemi jsou především polní a lesní cesty, účelovému provozu při obsluze zemědělského a lesního fondu však zčásti slouží i silnice a místní komunikace. Cesty zajišťují průchodnost krajinou a některé mohou mít využití i turistické a cykloturistické.
Autobusová doprava - Dopravu v obci IDOL - Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje
Železniční doprava - V obci se nenachází železniční doprava ani jiný druh kolejové dopravy.
Pěší a cyklistická doprava - Pěší i cyklistická doprava ve smíšeném provozu chodců a vozidel probíhá po místních komunikacích. Obcí Kozly prochází zelená turistická značka Klubu českých turistů.
Tabulka č. 3: Vývoj bytové výstavby v obci Kozly v období 2009 - 2018
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 3,36 | 2,85 | 2,18 | 2,83 | 1,76 | 1,55 | 1,43 | 1,78 | 1,52 | 2,36 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 |
Zdroj: ČSÚ
Tabulka č. 4: Domovní a bytový fond v obci Kozly dle SLDB 2011
Počet domů | 65 |
Počet obydlených domů | 42 |
Podíl obydlených domů | 64,62% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 41 |
Podíl rodinných domů | 63,08% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 47,06% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Na území obce Kozly jednoznačně převažuje individuální bydlení v rodinných domech.
V obci Kozly není registrované žádné zdravotnické zařízení. Obyvatelé obce navštěvují ambulance zdravotnických zařízení převážně v České Lípě, v menší míře pak v Litoměřicích a v jiných městech se zdravotnickou infrastrukturou. Sociální péči obec Kozly nezabezpečuje, tuto problematiku na území obce řeší příslušný odbor města Česká Lípa jako orgán obce s rozšířenou působností.
Graf č. 8: Druhy pozemků (ha) ke dni 31.12.2019
Zdroj: ČSÚ, vybrané údaje za obec, listopad 2020
Celková výměra pozemků je 565,89 ha. Orná půda zaujímá 15,00% plochy, lesy tvoří 30,48% plochy.
Zeměděslká půda (316,21 ha) se v obci dělí na: orná půda 84,90 ha, chmelnice, vinice, zahrada 11,65 ha, ovocné sady a trvalý travní porost 219,66 ha.
Nezemědělská půda (249,68 ha) se v obci dělí na: lesní pozemek 172,51 ha, vodní plocha 3,07 ha, zastavěná plochaa nádvoří 4,14 ha a na ostatní plocha 69,95 ha.
Jak jde vidět z grafu na území obce Kozly převažuje zeměděslká půda - trvalý travní porost s 219,66 ha a potom z nezemědělské půdy - lesní pozemek se 172,51 ha.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Kozly dosahuje koeficient hodnoty 2,56.
Polovina území obce Kozly se nachází na území Chráněnné krajinné oblasti České Středohoří. Z této skutečnosti vyplývá, že část investičních záměrů obce i některé individuální investiční záměry obyvatel obce podléhají nutnosti vydání příslušného stanoviska Správy Chránné krajinné oblasti České Středohoří se sídlem v Litoměřicích. Území obce se nachází pouze v II. zóně ochrany, je zde tedy povolena běžná zemědělská a lesnická činnost.
Zóny ochrany přírody CHKO České Středohoří
zdroj: ceskestredohori.ochranaprirody, listopad 2020
Vyznačení zóny CHKO v části území obce Kozly
zdroj: mapy.cz, tvorba vlastní
Obec Kozly je obcí I. stupně, přesto však vykonáváná jak samosprávu svého území, tak i přenesený výkon státní správy v některých určených oblastech (zákon č. 114/1992 Sb. O ochraně přírody a krajiny, zákon č. 13/1997 Sb. O pozemních komunikacích, atd.).
Obecní zastupitelstvo je tvořeno pěti členy. Dle zákona č. 128/2000 Sb. O obcích (obecní zřízení) je v obci zřízen finanční a kontrolní výbor zastupitelstva obce. Obec nemá zřízenou radu. Její kompetence tak přebírá starosta.
Tabulka č. 5: Vývoj rozpočtového hospodaření obce Kozly v letech 2013- 2019 (v tis. Kč)
Zdroj: obec Kozly, listopad 2020
Obec Kozly každoročně hospodaří s rozpočtem, ktrerý je sestavován i naplňován jako přebytkový, což se dlouhodbě daří z důvodu získavaných investičních a neinvestičních dotací.
Daňové příjmy patří mezi nenávratné a běžné příjmy. Tvoří polovinu celkových příjmů. V ČR se dělí na svěřené a sdílné daně.
Svěřené daně jsou vybírané celostátně, podle zákonů. Obce mohou daňový základ a sazbu daní ovlivnit velmi málo. Neplatí zde přímá kontrola obce, kdy si obec sama rozhoduje o základu daně, sazbě či osvobozeních. Jejich výnos neplyne do státního rozpočtu, ale přímo celý do rozpočtu obcí. Do této kategorie patří daň z nemovitých věcí, daň z příjmu právnických osob za obce.
Daň z nemovitých věcí je určena zákonem č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí. Zákon určuje daň z pozemků a daň ze staveb a jednotek. Sazba daně je dána koeficientem, který záleží na počtu obyvatel v obci. Obce mohou v obecně závazné vyhlášce koeficient zvýšit o jednu kategorii nebo snížit o tři kategorie.
Sdílené daně tvoří větší část daňových příjmů. Jsou stanoveny zákonem jako podíl na celostátně vybíraných daních. Tento podíl poté opět plyne do rozpočtu obce. Podíl se lze určit podle počtu obyvatel či podle počtu vybíraných daní. Obce nemají možnost ovlivnit tyto daně. Mezi daně sdílené patří daň z přidané hodnoty a daně z příjmů.
Daň z přidané hodnoty (dále jen DPH) je zakotvena v zákoně č.235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Zákon vymezuje sazbu daně pro zboží a služby, které jsou předmětem daně. Zákon určuje tři sazby daně, a to základní sazbu, první sníženou sazbu a druhou sníženou sazbu. Základní sazba pro roky 2011 a 2012 byla ve výši 20 %, od roku 2013 21 %. První snížená sazba byla zákonem určena pro rok 2011 10 %, rok 2012 14 % a od roku 2013 15 %. Druhá snížená sazba byla zavedena až v roce 2015, a to 10 %.
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, rozděluje daně z příjmů na daň z příjmů fyzických osob (dále jen DPFO) a daň z příjmů právnických osob (dále jen DPPO). Zákon vymezuje položky, které jsou předmětem DPFO, a jsou jimi příjmy ze závislé činnosti, příjmy ze samostatné činnosti, příjmy z kapitálového majetku, příjmy z nájmu a ostatní příjmy. Sazba DPFO je 15 %, a od roku 2013 zákon stanovil solidární zvýšení daně o 7 %. Předmětem DPPO jsou příjmy z veškeré činnosti a z nakládání s majetkem. Sazba DPPO činí 19 %.
Nedaňové příjmy jsou ovlivnitelné obcemi. Zahrnují především příjmy z vlastní činnosti a odvody přebytků organizací s přímým vztahem, přijaté sankční platby a vratky transferů, příjmy z prodeje nekapitálového majetku a přijaté splátky půjčených prostředků.
Mezi příjmy z vlastní činnosti patří příjmy z vlastní činnosti za zpoplatněné veřejné služby (příjem z reklam) a příjmy, které souvisí s užíváním majetku, dále odvody přebytků organizací s přímým vztahem, příjmy z pronájmu majetků a výnosy z finančního majetku.
Přijeté sankční platby a vratky transferů jsou příjmy, které obec dostane v důsledku zpožděné platby nebo vypořádání transferů z minulých let.
Položka příjmy z prodeje nekapitálového majetku obsahuje příjmy z prodeje krátkodobého a drobného dlouhodobého majetku a ostatní nedaňové příjmy z využívání výhradních práv a přírodních zdrojů (neinvestiční dary, pojistné náhrady).
Poslední položkou jsou přijaté splátky půjčených prostředků. Mezi tuto položku patří splátky půjčených prostředků z účelu rozpočtové politiky. Patří mezi ně finanční výpomoci, půjčky a ceny vlastních dluhopisů. Splátky mohou být od podnikatelských subjektů, od obecně prospěšných společností, od veřejných rozpočtů atd.
Mezi kapitálové příjmy patří příjmy z prodeje dlouhodobého majetku, a to jak hmotného, nehmotného, tak i finančního. Obsahují dary na pořízení dlouhodobého majetku, příjmy z prodeje pozemků, nemovitostí, z akcií a dluhopisů apod.
Graf č. 9: Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Pro přehled o rozpočtových příjmech obce slouží i následující graf č. 8, kde je srovnání rozpočtového příjmu obce Kozly za období 2009-2018.
Graf č. 10: Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Kozly v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Z hlediska podílu příjmů a výdajů je jasně patrný dlouhodobí rostoucí trend v příjmech obce a tím i možnost realizování přebytkových rozpočtů obce.
Tabulka č. 6: Získané dotace a realizované dotační projekty za období 2010 - 2020
Název projektu |
Výše dotace (v Kč) |
Celkové náklady (v Kč) |
Poskytovatel dotace |
Rok realizace |
Obnova sakrální památky v obci Kozly |
75.306,00 |
110.000,00 |
MINISTERSTVO PRO MÍSTNMÍ ROZVOJ |
2011 |
Fasáda obecního úřadu |
212.000,00 |
388.154,00 |
ÚSTECKÝ KRAJ |
2011 |
Obnova hřbitovní zdi Kozly – I.etapa |
465.687,00 |
665.268,00 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ |
2016 |
Obnova hřbitovní zdi Kozly – II.etapa |
493.150,00 |
704.501,00 |
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ |
2018 |
Hřbitov Kozly |
332.107,00 |
666.568,00 |
LIBERECKÝ KRAJ |
2020 |
Víceúčelové hřiště v obci Kozly |
1.800.210,00 |
1.206.655,00 |
MINISTERSTVO PRO MÍSTNMÍ ROZVOJ |
2020 |
Zdroj: obecní úřad Kozly, vlastní tvorba
Obec Kozly je členem Místní akční skupiny LAG Podralsko z.s. a členem Dobrovolného svazku obcí Peklo. Členstvím v těchto organizacích obec získává zkušenosti a informace, které jí výrazně pomáhají při čerpání státních a krajských dotací. Poplatky za členství, časová a organizační náročnost členství jsou zcela marginální v porovnání s přínosy (zejména finančními), které toto členství pro obec má.
Vize představuje dlouhodobý obraz o budoucnosti obce Kozly v časovém horizontu let 2020 až 2030. Popisuje stručnou vizi, jak se bude obec měnit a zlepšovat. Vize je „směrovkou“ dalšího rozvoje. Součástí vize jsou také principy, na nichž obec staví svůj další rozvoj. V tomto případě se jedná o výhled do roku 2030. Kozly budou ve střednědobém časovém horizontu (tj. do roku 2030) obcí s vysokou kvalitou života pro místní obyvatele. Bude vyhledávanou obcí pro bydlení mladých rodin s dětmi, bez odlivu mladé generace s dostatečnými možnostmi vyžití pro produktivní generaci.
Obec bude mít dobudovanou technickou infrastrukturu i vytvořeny podmínky pro bohatý spolkový život celé komunity. Veškeré památky na území obce budou obnoveny a nadále pečlivě udržovány. Obec bude mít i kvalitní sportovní zázemí odpovídající podmínkám 21. století. Veškeré vodní zdroje i vodní nádrže na území obce budou opraveny, odbahněny a budou zajišťovat trvale udržitelný vodní režim v obci s dostatkem pitné i užitkové vody.
Cíl : „Strategický cíl 1: Kvalitní občanská infrastruktura a zázemí pro spolkový život v obci”
Opatření : „Opatření 1.1: Budování zázemí pro podporu spolkového života v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2025 | obec | 4000 | Externí |
|
2020 - 2025 | obec | 3000 | Externí |
|
2022 - 2025 | obec | 1000 | Externí |
|
2023 - 2025 | obec | 1000 | Externí |
Opatření : „Opatření 1.2: Výstavba nových a obnova stávajících dětských hřišť na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2022 | obec | 2000 | Externí |
|
2020 - 2025 | obec | 2000 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 2: Kvalitní a udržitelné životní prostředí v obci”
Opatření : „Opatření 2.1: Oprava a odbahnění všech vodních nádrží na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2025 | obec | 6000 | Externí |
Opatření : „Opatření 2.2: Dořešení čistění odpadních vod z domácností na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2030 | obec | 5000 | Externí |
Opatření : „Opatření 2.3: Vybudování systému zadržování srážkových vod na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2030 | obec | 2500 | Externí |
Opatření : „Opatření 2.5: Rekonstrukce vodohospodářské infrastruktury (propustky, mostky) pro převod vod přes komunikace” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2025 | obec | 2000 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 4: Zachování tradic a památek v obci”
Opatření : „Opatření 4.1: Provedení restaurování všech drobných sakrálních památek na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2019 - 2030 | obec | 1500 | Externí |
Opatření : „Opatření 4.2: Obnova hřbitova v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2025 | obec | 1000 | Externí |
Opatření : „Opatření 4.3: Výsadba alejí a krajinotvorné zeleně na území obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2030 | obec | 1000 | Externí |
Cíl : „Strategický cíl 6: Podpora turismu a cestovního ruchu v obci”
Opatření : „Opatření 6.1: Vyznačení či vybudování turistických a naučných stezek” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2030 | obec | 500 | Externí |
Opatření : „Opatření 6.2: Obnovení turistického významu vrchu Kozel a vytvoření turistického cíle” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2020 - 2030 | obec | 2500 | Externí |
Implementační a hodnotící rámec strategie
Pro úspěšnou realizaci a naplnění cílů programu rozvoje obce Kozly na období 2020–2030 je nezbytné navázat realizací jednotlivých aktivit strategie na rozpočtové období obce a konkretizovat v závislosti na aktuální situaci jednotlivé aktivity, které budou prováděny v průběhu kalendářních let její platnosti. Do těchto aktivit budou zapojeni jak představitelé obce, tak ostatní aktéři na území obce, tj. veřejnost, soukromý sektor a neziskový sektor.
Implementace Programu rozvoje obce Kozly na období 2020-2030
V rámci naplňování cílů Programu je vhodné pro jednotlivé kalendářní roky připravit Akční plány, které budou ve struktuře navržených cílů a opatření, konkretizovat jednotlivé aktivity, resp. projekty k provedení v rámci aktuální situace v obci a s ohledem na dostupné finanční prostředky, jak vlastní, tak v rámci dotačních příležitostí.
Monitorování a hodnocení
Monitorování a hodnocení plnění jednotlivých aktivit a jejich příspěvku k dosažení cílů Programu rozvoje bude probíhat v kontextu zpracování dvouletých zpráv o naplňování cílů Programu rozvoje, resp. na nižší úrovni uskutečnění jednotlivých aktivit. Na konci platnosti dokumentu bude zpracována Závěrečná zpráva o naplnění Programu rozvoje, která bude sloužit také jako podklad dalšího plánování rozvoje obce prostřednictvím strategického dokumentu pro navazující období. S ohledem na dynamicky se měnící vnější i vnitřní prostředí bude dokument Programu rozvoje průběžně revidován a v případě potřeby některá z jeho částí či celý dokument aktualizován. Podnětem k aktualizaci mohou být zejména neočekávané a výrazné změny ve vnějších a vnitřních podmínkách ovlivňující rozvoj obce, ale také výsledky Zpráv o naplňování cílů Strategie.