Program rozvoje obce Josefov na období od 2016 do 2022

Program rozvoje obce Josefov
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Josefov
na období let
2016 - 2022

Úvod

Rozvojový program obce Josefov (PRO) je název základního plánovacího dokumentu, jehož existence je zakotvena i v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Je koncepčním materiálem s vytyčenou vizí do roku 2030 a popisem konkrétních opatření a aktivit vedoucích k naplňování dlouhodobých cílů ve střednědobém horizontu 7 let. Je základním zdrojem informací o hlavních problémech obce a navrhovaných variantách řešení, veřejně přístupným materiálem pro občany, zastupitele i externí subjekty. Je hlavním nástrojem řízení, strategickým dokumentem, podkladem pro operativní plány, pro sestavování rozpočtu obce a plánu akcí. V neposlední řadě je často nezbytným dokumentem při schvalování žádostí o dotace.

Rozvojový program respektuje urbanistickou strukturu obce,  kulturní a přírodní hodnoty území. Byl vypracován s ohledem na existující územní plán obce, podklady pro tento plán,  Analýzu rozvojových charakteristik a potenciálu KK a Integrovanou strategii rozvoje MAS Sokolovsko. Zpracovaný ÚP vymezuje limity rozvoje území,  prvky ÚSES, chrání dochované zemědělské usedlosti, architektonicky a historicky významné stavby, vodní toky a lesní masivy v zájmovém území. PRO byl zpracováván členy realizační týmu (Ing. Renatou Hethovou, Mgr. Janem Onakem) v období srpen-prosinec 2015, v rozšířené variantě, komunitním způsobem.

V popisné částí je uvedena charakteristika obce, historické souvislosti a současný stav, sestaveno na základě informací získaných z dostupných materiálů obce, z dat ČSÚ, vlastním terénním šetřením členů realizačního týmu a rozhovory se starousedlíky. Vyhodnocení současného stavu obce vychází ze  srovnávací analýzy a dotazníkového šetření. Do tvorby byli zapojeni občané obce všech věkových kategorií. Subjektivní názory občanů byly mapovány anketou, distibuovanou v písemné podobě v obecním zpravodaji a na podatelně obce, i v elektronické podobě na webu obce. V rámci veřejných setkání pracovní skupiny se dobrovolníci zapojili do tvorby SWOT analýzy, výsledná SWOT analýza publikovaná v PRO zapracovává názory občanů i zastupitelů. Priority byly určené metodou bodování. Veřejnost se mohla k programu vyjádřit také na veřejných zasedáních zastupitelstva, informace o fázi zpracování byly průběžně aktualizovány na webu obce.

Postupně by měly být vytvářeny dostatečné podmínky pro kvalitní život v obci, pro bydlení, aktivní i pasivní odpočinek obyvatel všech věkových kategorií i návštěvníků obce. Rozvojový program zachovává základní myšlenku vypracovaných územních plánů, Josefov by se měl i nadále rozvíjet jako satelit města Sokolov, jako polyfunkční obytně obslužná obec, osada  Radvanov jako obytná část, osada Luh nad Svatavou jako obytně rekreační sídlo,  osada Hřebeny jako obytné sídlo rozvíjené v návaznosti na přírodní a historické hodnoty lokality, zejména areál bývalého hradu a zámku.

Revize v návrhové části, opatření a aktivit, provedena k 1. lednu 2021.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Poloha

Josefov se nachází na západě Čech, v Karlovarském kraji, v okrese Sokolov. Od Sokolova, který je příslušnou obcí s rozšířenou působností, je Josefov vzdálen přibližně 7 km. Město Habartov je vzdáleno cca 5 km, město Kraslice 20 km a krajské město  Karlovy Vary 25 km.

Možnosti obce vychází z celkové pozice a aktuální situace v Karlovarském kraji, zejména pak v okrese Sokolov. Karlovarský kraj je nejvíce zaostávajícím krajem v ČR, relativní pozice kraje v hospodářské výkonnosti se stále zhoršuje, v 90. letech patřil ještě ke krajům bohatším, dynamika ekonomického vývoje je však výrazně nižší než v ostatních regionech. S tím souvisí i vývoj nezaměstnanosti, v KK se pohybovala míra nezaměstnanosti okolo průměru ČR, od roku 2003 se řadí KK k nejproblematičtějším v ČR. Příčiny jsou podle Analýzy rozvojových charakteristik a potenciálu KK v nízké produktivitě práce, převaze odvětví s malou přidanou hodnotou ve struktuře regionálního hospodářství, nízkém podílu VŠ vzdělaných lidí, absenci výzkumné a vývojové základny a malém přílivu zahraničních investic. Okres Sokolov je již delší dobu zařazen mezi strukturálně postižené regiony se soustředěnou podporou státu, po 15 letech byl také celý kraj v říjnu 2015 zařazen mezi kraje s nutnou zvýšenou podporou státu, tak jako kraj Ústecký a Moravskoslezský.

Na druhé straně je Karlovarský kraj zajímavou turistickou destinací, na území kraje se nachází atraktivní turistické cíle, a to přírodní lokality (chráněné krajinné oblasti, hory..), určené pro sportovní využití (turistika, cykloturistika, vodáctví, …) i historické a kulturní památky, včetně technických. Potenciál daný kulturně-historickými podmínkami kraj dostatečně nevyužívá, samotné Karlovy Vary jsou chápány jen jako lázeňské město a na rozvoj lázeňství se soustředí, ještě horší je situace na Sokolovsku, které je stále vnímáno jako průmyslové město. V budoucnu by však mohl při koordinované podpoře všech zainteresovaných subjektů být cestovní ruch základním podnětem pro rozvoj celé oblasti, díky poloze  tedy i pro Josefov.

Historické souvislosti

Historie řešeného území je úzce spjata s hradem (později zámkem) Hartenberg, podle nejnovějších výzkumů patří mezi 10 nejstarších českých hradů. Páni z Hatenberka založili rodový hrad pravděpodobně roku 1196 nad řekou Svatavou, v blízkosti obchodní cesty z Erfrutu. Již počátkem 14. století se dle zmínek v historických listinách na panství dolovalo. V roce 1345 byl hrad považován za královský majetek a pánové z Hartenberka jej užívali jako leníci. Hlavní bohatství panství byly lesy a ložiska rud. Historicky důležitými majiteli byli přes 160 let Písnici, v 17. století zastávali úřad krajského hejtmana, přestavěli hrad v zámek, ten byl úplně zničen za 30ti leté války v roce 1621 Bavory. Již roku 1547 zde podle zmínek existoval hospodářský dvůr, na panství byl založen 1603 pivovar, existovalo několik hamrů, skláren, mlýny, papírna. V 17. století vznikla ves Hřebeny, kde se postupně vystavělo vedle vrchnostenských staveb několik domků nádeníků, kteří se živili službou na panství, zemědělstvím a paličkováním krajek. V 19. století hrad navštěvoval také J. W. Goethe, v roce 1821 zde dokonce slavil své 72. narozeniny. Jeho návštěvy připomíná tzv. Goethova vyhlídka (dnes opuštěný obelisk v dezolátním stavu). V roce 1833 byla založena ves Josefov, v témže roce se těžilo v Radvanově hnědé uhlí. V průběhu první poloviny 19. století byl založen velký zámecký rybník, k pivovaru přibyl lihovar, v Hřebenech byla vybudována sušárna lnu, roku 1840 byla zřízena v Hřebenech škola. Až do konce druhé světové války byl zámek a celé jeho hospodářství ve velice dobrém stavu, zůstalo zde mnoho historicky cenných předmětů, např. nástěnné obrazy, cenná sbírka minerálů a zejména rozsáhlá knihovna s 333 svazky zednářské literatury. Přelom ve vývoji znamenal rok 1945 – velkostatek Hartenberk byl postaven pod národní správu, zámecká knihovna byla převezena, zámecký pivovar byl zrušen, po odsunu německého obyvatelstva se zmenšil počet obyvatel na polovinu, 1977 ukončila svou činnost základní škola, zámek byl příležitostně využíván jako sýpka a skladiště a v roce 1984 úplně vyhořel.

Území

Správní území obce Josefov se skládá ze dvou katastrálních území, k. ú. Luh nad Svatavou a k. ú. Radvanov. Celková katastrální plocha obce činí 833,35 ha, z toho výměra orné půdy 274,89 ha, výměra trvalých travních porostů 134,45 ha, výměra lesní půdy 306,60 ha a výměra vodních ploch 24,13 ha.  Území obce se skládá ze čtyř místních částí - Josefov, Hřebeny, Luh nad Svatavou a Radvanov. 

Struktura využití půdy v obci Josefov v roce 2014 (Pramen: ČSÚ)
<i class="fa fa-pie-chart"></i> Struktura využití půdy v obci Josefov v roce 2014

Krajina

Území leží na rozhraní Sokolovské pánve a Krušných hor, reliéf má charakter pahorkatiny. Nejnižším bodem je koryto řeky Svatavy pod Svatavským vrchem, 416 m. n. m., nejvyšší bod se nachází na silnici do Krajkové, 578 m. n. m., převládá nadmořská výška v intervalu 500-550 m. n. m. Území patří do povodí Ohře. Luhem nad Svatavou protéká vodní tok Svatava, do Svatavy se vlévá Dolinský potok, dalším významným tokem je Radvanovský potok v Radvanově, v katastru obce se nachází také rybník zvaný Krajkovák, užívaný k chovu ryb. Krajina má lesozemědělský ráz, převažuje extenzivně využívaná zemědělská půda, lesy najdeme zejména na svazích v okolí Svatavy a Dolinského a Radvanovského potoka.

2. Obyvatelstvo

K 1. 1. 2015 v obci žilo 365 obyvatel, z toho 191 mužů, 174 žen, průměrný věk činil 41,5 roku. Zastoupení nejmladší a nejstarší věkové kategorie je přibližně stejné, ve věku do 14 let zde žilo k uvedenému datu 53 osob, nad 65 let 58 osob. V produktivním věku 131 mužů, 123 žen. Přirozený přírůstek za rok (porovnání stavu 1. 1. 2014 a 1. 1. 2015) činil 5 osob (7 narozených, 2 zemřelí), přírůstek stěhováním také 5 osob (17 přistěhovalých, 12 vystěhovalých). Od osamostatnění obce v roce 1991, kdy měla obce 275 obyvatel, počet obyvatel s drobnými výkyvy stabilně roste.

Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Josefov v porovnání s většími územními celky

 OBLAST

 Počet obyvatel v roce 2014

 Změna počtu  obyvatel (2001-2011) 0-14 let (%) 65 a více let (%) Index stáří Změna podílu obyvatel
0-14 let (2003-2013)
Změna podílu obyvatel
65+ let (2003-2013)
Josefov         365,00  89,18 14,52 % 15,89 % 109,43 102,72 89,60
ORP SOKOLOV     76 729,00 103,51 15,25 % 15,68 % 107,19 113,26 67,95
Okres Sokolov     90 258,00 104,05 15,25 % 16,54 % 108,47 112,48 64,89
Karlovarský kraj     299 293,00 102,96 14,86 % 17,47 % 117,53 107,24 70,56
ČR 10 538 275,00  98,02 15,19 % 17,84 % 117,45 100,26 78,10

Pramen: ČSÚ


Věková struktura obyvatel obce Josefov v roce 2014
<i class="fa fa-pie-chart fa-lg"></i>  Věková struktura obyvatel obce Josefov v roce 2014

Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Josefov od roku 1910
<i class="fa fa-line-chart"></i> Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Josefov od roku 1910
Pramen: ČSÚ

 

 

 

Vývoj počtu obyvatel obce Josefov v letech 2003 - 2014
<i class="fa fa-line-chart"></i> Vývoj počtu obyvatel obce Josefov v letech 2003 - 2014
Pramen: ČSÚ


Vzdělanostní struktura obyvatel obce Josefov v roce 2011
<i class="fa fa-pie-chart fa-lg"></i>  Vzdělanostní struktura obyvatel obce Josefov v roce 2011
Pramen: ČSÚ

Sociální situace

Vzhledem k historickému vývoji obce a blízkosti pohraničí je nejpočetnější národnostní menšinou původní německé obyvatelstvo. Občané německé národnosti se do obce často vrací za svými příbuznými.

Na území obce se nevyskytují žádné sociálně vyloučené lokality, výskyt sociálně slabých obyvatel souvisí s vzdělanostní strukturou. Vzhledem k vysokému počtu obyvatel bez vzdělání a se základním vzděláním se v obci vyskytují občané pracující přechodně za minimální mzdu zejména na místech VPP dotovaných od ÚP. Na řadu z nich je rovněž uvalena 1 a více exekucí. Sociálně-patologické jevy však nejsou v obci zaznamenávány.

V obci se po zániku SDH nevyskytovaly žádné spolky, ani nebyla podporována osvětová a informační činnost. Po prodeji objektu s kulturním sálem chybělo zázemí pro společenské aktivity. Kulturní, sportovní a jiné společenské akce pořádalo vedení obce v prostorech budovy obecního úřadu, v zasedací místnosti s kapacitou cca 30 osob (maximálně). Přesto se vždy konalo během roku relativně mnoho akcí, řada z nich, zejména pro seniory, se stala dlouholetou tradicí, a pravidelně je každý rok doplňují akce nové. V roce 2020 vybudováno komunitní centrum s velkým sálem pro 90 osob. U komunitního centra vzniká zázemí pro venkoví kulturní akce a pro setkávání občanů.

V průběhu srpna 2015 byly zpuštěny nové webové a facebookové stránky obce. Zavedeným způsobem informování občanů je hlášení místního rozhlasu a distribuce tiskovin na vývěsních tabulích v jednotlivých osadách. Tyto tradiční způsoby informování jsou a budou zachovány vzhledem k velkému počtu obyvatel bez dovedností práce s informačními technologiemi.

3. Hospodářství

Ekonomická situace, trh práce

Na řešeném území nejsou téměř žádné pracovní příležitosti, v obci není žádný výrobní ani větší zemědělský areál, na území obce nejsou vhodné objekty pro drobnou výrobu ani pro drobné řemeslné provozovny místního charakteru. Dle výpisu z živnostenské rejstříku má v obci sídlo či provozovnu 48 podnikatelských subjektů, jedná se o podniky jednotlivců, (převažuje zaměření autodoprava, poradenské služby, řemeslné živnosti), převážně však  provozují svou činnost mimo území obce a nerozšiřují pracovní příležitosti pro občany obce. V obci jsou registrované 4 podnikatelské subjekty v oblasti zemědělské a lesní výroby, aktivně zde působí pouze 2, převážně v oblasti rostlinné výroby, a to bez zaměstnanců. V části obce Hřebeny působí od roku 2008 občanské sdružení Hartenberg, jeho cílem je obnova hradu a využití historického potenciálu okolí. Aktivity sdružení zahrnují obnovu areálu hradu a okolí, stavební huť, truhlárnu, správu nemovitností, dobrovolnické, environmentální, vzdělávací, resocializační, kulturní a mezinárodní projekty s tradicí od roku 2001. Sezónně zaměstnává sdružení až 25 osob, spolupracuje s úřadem práce při umístění nezaměstnaných na VPP.

Vě věku od 15-64 let zde žije 254 občanů, dle statistiky úřadu práce bylo v červenci 2015 v této věkové kategorii 11 dosažitelných uchazečů o zaměstnání. Podíl nezaměstnaných tak činil 4,3 % (pro srovnání  6,27 % v ČR, v Karlovarském kraji 6,90 %, v okrese Sokolov 8,62 %). Počet nezaměstnaných se dlouhodobě pohybuje v rozmezí do 30 osob.

Vývoj podílu nezaměstnaných osob
<i class="fa fa-line-chart"></i> Vývoj podílu nezaměstnaných osob
Pramen: ČSÚ

Většina občanů pracuje v průmyslu a ve službách, za prací cestují převážně do sídelního města Sokolov, krajského města Karlovy Vary, do Svatavy a Krajkové.

Rekreace, cestovní ruch

V obci dnes není žádná lůžková kapacita běžného charakteru penzionu ani možnost stravování. Kromě travnaté plochy, dříve fotbalového hřiště, se v obci nevyskytují žádné rekreační a sportovní plochy pro děti ani dospělé. Přes absenci základního občanského vybavení by obec mohla potencionálně těžit v oblasti CR ze své polohy, historie, přírodního bohatství a zdařilého rozvoje cestovního ruchu v okolí.

Místním turistickým magnetem je hrad Hartenberg v části obce Hřebeny. Hradní expozice jsou nyní přístupné v budově bývalé školy, zrušené v roce 1971. Hrad a akce organizované či spoluorganizované občanským sdružením Hartenberg navštíví v současné době cca 7 000 návštěvníku za rok. V roce 2010 zde vznikla mezinárodní dobrovolnická akademie IVAH s cílem napomoci dobrovolnictví v regionu a pořádat zde mezinárodní projekty. Na pořádání dobrovolnických projektů na hradě Hartenberg se kromě občanského sdružení Hartenberg o. s. podílí také nevládní nezisková organizace INEX-Sdružení dobrovolných aktivit, která se zabývá mezinárodním dobrovolnictvím a rozvojovým vzděláváním. Účastníci z celého světa si mohou vybrat mezi workcampy, envirocampy a ARTcampy. Na období příštích 5ti let naplánovalo sdružení řadu projektů, které zvýší atraktivitu oblasti.

Atraktivní lokalitou pro turisty a cyklisty je cca 8 km vzdálený Šibeniční vrch, na který vede naučná stezka z Oloví, s Kaplí Nejsvětější Trojice (mystické místo uprostřed lesů, postaveno ze strusky, umělá jeskyně) a nově otevřená rozhledna Cibulka (ocelová konstrukce s kopulí ve tvaru cibule a nádherným výhledem až do Doupovských hor a německé části Krušných hor).

Ve vzdálenosti 3 km se v rámci rekultivace dolového území vzniklo jezero Medard. Vodní nádrž má objem cca 490 ha vody, největší hloubka cca 50 m, v případě větru vlny 2 m, břehová linie 12 km, a díky technologii napouštění má být voda čistá jako ve skandinávských jezerech. Území jezera je dnes tzv. přechodně chráněnou plochou, je objevitelským rájem i pro laiky. Na svazích můžete vidět třetihorní pařezy, Medard je bohatý na různé druhy vodních organismů a je útočištěm pro vodní ptáky. Díky síti zpevněných cest v okolí je již dnes oblíbenou destinací cyklistů, včetně rekreačních.

 

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura

Vodovodní sítě jsou ve správě Vodohospodářské společnosti Sokolov, s. r. o. Řešené území je zásobováno pitnou vodu ze skupinového vodovodu Horka, Hřebeny a Luh nad Svatavou jsou zásobovány z vodojemu Markvarec, obec Josefov je napojena na vodovod Horka přes redukční šachtu a Radvanov odebírá vodu z vodojemu Josefov. Stávající potrubí na řešeném území je materiálově i profilově různorodé, na mnoha místech prochází soukromými pozemky. Kvalita vody je zaručena pravidelnou kontrolou dodavatele.

Kanalizační síť má vybudovanou pouze obec Josefov, ta odvádí splaškové vody z téměř celé obce, kromě 5 nemovitostí. Je ukončena v mechanicko-biologické čistírně odpadních vod, s nedostatečnou kapacitou 24 m3. V nejbližší době je plánovaná celková rekonstrukce ČOV a zvýšení kapacity s možností připojit i ostatní části obce.

V Hřebenech je pro řadové domky vybudována kanalizace zaústěná do biologického septiku. Na odkanalizování sídla Hřebeny se připravuje projektová dokumentace.

Dešťová kanalizace v obci není. Dešťová voda je odváděna otevřenými příkopy a vodotečemi.

V obci Josefov není provedená plynofikace, na území obce se nevyskytuje soustava centrálního zásobování teplem. Obyvatelstvo používá k vytápění lokální kotle na tuhá paliva, popř. propanbutan, elektrický proud, solární panely, tepelná čerpadla.

Zájmovým územím prochází venkovní vedení nadřazené soustavy VVN 110 kV a rozvody VN 22 kV pro napájení distribučních trafostanic 22/04 kV. Ve VN rozvodech 22 kV jsou pro zásobování umístěny 4 trafostanice, v každé části obce jedna s různými technickými parametry.

Obec je napojena na automatickou telefonní ústřednu v Krajkové, rozvody jsou vedeny vzdušným vedením. Územím obce Josefov prochází trasa dálkového optického sdělovacího kabelu. Internetové připojení nabízí firma Sauron CZ,
s. r. o., RETE internet s. r. o. a O2 Czech Republic, a. s. pomocí tel. kabelu.

Likvidace směsného komunálního odpadu je zajištěna firmou SOTES Sokolov, společnost s ručením omezeným svozem mimo správní území obce. Na území obce není žádná oficiální skládka odpadu.V centrální části obce Josefov se nachází sběrné místo s kontejnery na velkoobjemový domovní odpad, elektroodpad a kovový odpad, provozovatelem je obec Josefov. Vyhláškou obce jsou vymezena místa pro kontejnery na tříděný odpad v každé části obce.

Komunikace, doprava

Obcí Josefov prochází silnice III. tř. č. 21030 – Svatava, Josefov, Krajková, napojena je krátká zaslepená silnice III. tř. č. 21031 směr Radvanov, délka 1 km. Na hlavní silnici č. 21030 navazují místní obslužné komunikace v návaznosti na zastavěné plochy. Průtah i ostatní komunikace jsou bez chodníků.

V obci Hřebeny od odbočky z hlavní silnice k tzv. Cigánskému dvoru je komunikace tvořena asfaltem, délka 1 km, k nádraží pokračuje pouze zpevněná místní komunikace ve špatném stavu a bez výhyben, v délce 1 km. Z Josefova do Luhu nad Svatavou je jednopruhová silnice, 1,5 km, s výhybnami, s asfaltovým povrchem.

Na území jsou vymezené parkovací plochy s propustnýám porvchem, parkování dále občané řeší individuálně na svých pozemcích. Údržbu komunikací zabezpečuje dle potřeby obec pomocí zaměstnanců na VPP a Krajská správa a údržba silnic KK.

V zájmovém území se nachází dvě železniční zastávky, Hřebeny a Luh nad Svatavou, na regionální železniční trati č. 145 Sokolov – Kraslice.

Zájmovým územím vedou 3 cyklotrasy, trasa č. 2178 kopíruje frekventovanou silnici na hlavním tahu Svatava-Krajková, trasa č. 2179 kopíruje frekventovanou silnici Habartov-Josefov-Hřebeny, železniční zastávka. Trasa č. 2184 vede po silnici Josefov-Luh nad Svatavou a po lesních zpevněných cestách podél železniční tratě do Hřeben a lesní cestou až do Krajkové, tato trasa je neudržovaná, v deštivých dnech neprůjezdná.

Hromadnou autobusovou dopravu zajišťuje ČSAD Karlovy Vary. Přepravní doba z Josefova do Sokolova, i zpět, na obou linkách je cca 10 min. Na lince Sokolov–Krajková se nachází jedna zastávka na hlavní komunikaci přímo v obci Josefov, docházková vzdálenost z Luhu nad Svatavou 20 min, jedna zastávka na odbočce na Radvanov (docházková vzdálenost do části Radvanov 10 min), jedna zastávka na odbočce na Hřebeny (docházková vzdálenost 5 min). V pracovní dny v obou směrech 6x spoj, o víkendu spoj 2x za den. Na lince Sokolov–Habartov je zastávka Josefov – rozcestí (docházková vzdálenost do obce Josefov 15 min) a zastávka Radvanov–rozcestí (docházková vzdálenost do obce Radvanov 10 min, do obce Josefov 25 min). V pracovních dnech 18 spojů ze Sokolova, 16 spojů do Sokolova, o víkendu 3 spoje ze Sokolova, 2 spoje do Sokolova.

Železniční dopravu zajišťuje GWTrain Regio, a. s., 24 spojů do Sokolova, i zpět, ve všední dny, 16 o víkendech.

5. Vybavenost obce

Vybavenost obce

Rozsah občanské vybavenosti je v současné době naprosto nevyhovující. Mnohé budovy a provozy byly v minulosti zbořeny, opuštěny a uzavřeny převážně z finančních důvodů. V roce 1990 se obec opět osamostatnila a místnosti OÚ byly zřízeny v jednom místním domě, kde byla i knihovna. Od roku 2020 knihovna přestěhována do nových prostor komunitního centra. V obci se nachází komunitní centruma poštovna. V obci chybí ostatní občanská vybavenosti. Poštou a matrikou přísluší obec pod Habartov, hřbitov obce přísluší ke Krajkové, stavební úřad pod MěÚ Sokolov.

Mateřská škola v obci nikdy nebyla, ZŠ byla před válkou v Radvanově, škola v Hřebenech byla uzavřena v 1977, školou dnes přísluší děti do Krajkové. Nejbližší SŚ (gymnázium, odborné školy) jsou v sídelním městě Sokolov.

V minulosti byly uzavřeny i soukromé koloniály v Hřebenech a v sídle Josefov, pojízdná prodejna zajíždějící do Luhu a Radvanova již nefunguje, proto obec zajišťuje svoz zájemců o nákupy v sídelním městě senior taxi. Obec nechala vypracovat projekt na prodejnu v prostorách obechního úřadu.

Podmínky pro volnočasové aktivity, sportovní a volnočasová zařízení

V  hospodě byl sál pro 120 lidí, klubovna, dnes je používán majitelem objekt kromě výčepu a malé místnosti pro návštěvníky, jako skladovací prostor a pro bydlení. V roce 2020 bylo postaveno Komunitní centrum Josefov se zázemím pro 90 osob. Prostory Komunitního centra budou využívány pro spolkovou činnost, kroužky a místní knihovnu. Podmínky pro sportovní a relaxační aktivity jsou každoročně zlepšovány dle možností obce. Obec buduje nové odpočinkové zóny, plochy s parkovou úpravou, stezky, cesty vhodné pro procházky rodičů s dětmi, dětská hřiště, workoutové prvky, stávající tzv. fotbalové hřiště je pouze travnatá plocha s nevhodným povrchem a úpravou. V obci  působící klub futsalistů s dlouholetou tradicí využívá pro tréninky hřiště v Habartově.

Zdravotnictví, sociální péče

Praktická lékařka ukončila v roce 2018 v obci svoji praxi. V 7 km vzdáleném Sokolovu je poliklinika, nemocnice se záchrannou službou, ordinace odborných lékařů, lékárny. Obec nezajišťuje sociální služby, Domy seniorů, dlouhodobě nemocných, s ošetřovatelskou péčí se nachází v Sokolově, v Královském Poříčí (8 km) a v Dolním Rychnově (10 km). Vzhledem k věkové struktuře obyvatel se vedení obce snaží akceptovat omezenou mobilitu starších osob a přispívat k sociálnímu začleňování seniorů, tradičně pořádá kulturní akce pro seniory. Obec zajišťuje senior taxi.

Kultura a péče o památky

Kulturní aktivity zajišťuje či podporuje obec Josefov a neziskové organizace Hartenberg, o. s., Tradiční venkov, z. s. Dámský klub Josefvky, z.s. Sport Josefov, z.s., Club Josefov, z. s.  a Šachový klub Hartenberg. Za obec je organizací akcí pro obyvatele pověřena místostarostka. Nejvýznamnější akce přesahující lokální ráz se konají v sídle Hřebeny. Mikulášská jízda (hlavním organizátorem je Železniční spolek Klub M131.1) je rej čertů, andělů a Mikulášů v prostředí lesů v Hřebenech, spojený s jízdou parní lokomotivou. Hartenberské strašnění se inspirovalo dřívějším Bobříkem odvahy.  Mezi mládeží i z okolních obcí se těší oblibě akce Josefovské snadné prachy, Memoriál J. Pastiera, Stavění a kácení máje, Dětský den, Josefovský táborák, Rozloučení s prázdninami, Václavská zábava…. Tradičně oblíbené jsou akce lokálního charakteru pro seniory.

V daném území není kostel, farností přísluší obec ke Krajkové. U cesty na Radvanov byla zrekonstruována v minulosti zbořená kaplička. Nedaleko budovy OÚ v Josefově se nachází zchátralá budova hasičské zbrojnice. V sídle Hřebeny se nacházejí 4 památkově chráněné objekty, nemovité kulturní památky:

  • socha Panny Marie Immaculaty (přemístěna do muzea, původně před zámkem)
  • smírčí kříž u bývalého mlýna
  • sýpka – jihocentrální část sídla Hřebeny¨
  • hrad a zámek Hartenberg – centrální část sídla Hřebeny

6. Životní prostředí

Životní prostředí

Stav životního prostředí ovlivňuje poloha v těsné blízkosti průmyslové oblasti, na okraji sokolovské hnědouhelné pánve, kde přetrvává povrchová těžba hnědého uhlí. Mezi nejvýznamnější bodové zdroje znečišťování ovzduší na Sokolovsku patří Sokolovská uhelná, právní nástupce a. s.; zpracovatelská část Vřesová, ČEZ, a. s.; Elektrárna Tisová, Hexion Specialty Chemicals, a. s.; Lias Vintířov, lehký stavební materiál k. s. a AVIRUNION a. s. Josefov ale leží nad "inverzní" hranicí.

Největším producentem emisí a polétavého popílku jsou lokální topeniště rodinných domů, v převážné většině vytápěných kotli na tuhá paliva. Místním zdrojem znečištění vod jsou odpadní vody z přepadů žump a septiků, zdrojem hluku a vibrací je doprava po průjezdné komunikaci III./21030 Sokolov-Krajková, s intenzivním provozem v raních a odpoledních hodinách. Svoz komunálního odpadu zajišťuje firma SOTES. Negativní vliv na ekologickou stabilitu krajiny mělo scelení půdy v 60. letech min. století, vzhledem k zemědělskému obhospodařování lze předpokládat přetrvávající znečištění půdy chemickými prostředky a průmyslovými hnojivy.

Zájmové území leží dle ZÚR KK v rekreační krajinné oblasti Lázeňský trojúhelník, západní část se nachází v CHOPAV Krušné hory, leží zde místo krajinného rázu Bukovany, ve východní části je místo krajinného rázu Svatava, v severní části místo krajinného rázu Pahorkatina Josefov-Krajková. Jako prvek ekologické stability bylo na území vymezeno 1 regionální biocentrum funkční - Boučský vrch, ÚP navrhuje prvky lokálního systému ekologické stability Hřebenské sady a Radvanovské mokřiny.

Ve vzdálenosti 3 km od centra Josefova je napuštěna vodní nádrž Medard, v současné době je jedním z nejdynamičtěji se vyvíjejících ekosystémů regionu, z hlediska ochrany přírody je nyní takzvaně přechodně chráněnou plochou.

Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Josefov dosahuje koeficient hodnoty 1,41 .
Pramen: ČSÚ

 

 

7. Správa obce

Obecní úřad, kompetence obce

Obecní úřad Josefov nevykonává správní činnosti pro jiné obce, zajišťuje správu pouze pro území obce, na obecním úřadě je kontaktní místo CzechPoint, úřednice provádí též legalizaci a vidimaci. Obec zaměstnává 3 osoby na hlavní pracovní poměr. Ostatní činnosti, úklid, sezónní práce apod. zajišťuje obec prostřednictvím zaměstnanců na VPP z ÚP. V obci není žádná organizace zřízená obcí.

Bezpečnost

Obec nezřizuje obecní policii, bezpečnost zajišťuje Obvodní oddělení PČR Habartov.  Přestupková komise řešila na území obce do současnosti 1-2 přestupky ročně, přestupky dnes řeší na základě smlouvy MÚ Sokolov. Vzhledem k nízké míře kriminality obec v minulostí žádné preventivní akce neorganizovala.

Mimořádné události řeší složky IZS Karlovarského kraje. Pro varování občanů je možnost využit mobilního rozhlasu a elektronické sirény. Na území obce zasahuje jednotka HZS ze Sokolova, jednotka SDH Krajková, se kterou je zajištěna smlouva o PO a jednotka SDH Habartov

V místě, kde protéká řeka Svatava v části Hřebeny a Luh nad Svatavou je stanoveno záplavové území Q100 a aktivní zóna záplavového území. Nejohroženější záplavami je okolí návsi Luhu nad Svatavou. Do současné doby nebylo řešeno žádné protipovodňové opatření, vzhledem k počtu obyvatel, počtu a charakteru umístěných nemovitostí. V Josefově, Luhu nad Svatavou a v Hřebenech nehrozí nebezpečí průchodu průlomové vlny vzniklé zvláštní povodní, většina zástavby se nachází mimo údolí řeky. Radvanov byl v minulosti ohrožen protržením hráze rybníka Krajkovák, na Radvanovském potoce, jehož hráz je min. 3 m. Stav hráze je každoročně kontrolován orgány obce a zaměstnanci ORP Sokolov, odbor ŽP.

Na území obce nejsou skladovány žádné nebezpečné látky.

Vnější vztahy a vazby 

Obec Josefov je členem Svazu měst a obcí ČR, MAS Sokolovsko a Dobrovolného svazku měst a obcí Kraslicka. Zapojila se do evropského projektu meziobecní spolupráce s názvem "Obce sobě".

Hospodaření a majetek obce

Vlastní hospodářskou činnost obec nevykonává, hospodářské organizace nezřídila. V majetku obce jsou stavby a budovy (budova OÚ, požární zbrojnice, kaplička) v zůstatkové hodnotě 10 524 400 Kč. Většina objektu je v nevyhovujícím stavu, vyžadující rekonstrukci a jiné investice. Obecní úřad je od získání samostatnosti v roce 1990 situován do přízemí bývalého rodinného domu, v patře se nachází obecní byt. Objekt hasičké zbrojnice je v havarijním stavu. Obec vlastní pozemky v hodnotě 11 813 481 Kč, a to komunikace, ornou půdu, lesní porosty. Finanční majetek obce tvoří zůstatek na běžném účtě a finanční rezerva na spořícím účtě, v akciích je pouze 6 000 Kč.

Obec do roku 2015 využívala dotace v minimální míře. Od roku 2016 obec veškeré investice řeší pomocí dotací - Veřejné osvětlení, rekonstrukce komunikací, výstavba dětských hřišť, komunitního centra atd.

Vývoj rozpočtového hospodaření obce Josefov v letech 2009 - 2018         (v tis. Kč)

  2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Daňové příjmy 2 916 3 111 3 801  4 084 4490 4676 5193 5561  
Nedaňové příjmy 491 109 224    376 255 204 386 541  
Kapitálové příjmy 0 476 953  477 47 52 0 10  
Neinvestiční přijaté dotace 396 828 755  762 965 990 1008 1370  
Investiční přijaté dotace 150 148 200  0 0 621 764 1452  
Příjmy 3 953 4 673 5 932  5 700 5758 6546 7353 8936  
Běžné výdaje 2 898 3 750 3 659  3 909 3760 5508 4660 5878  
Kapitálové výdaje 834 197 1 179  215 652 1764 995 4596  
Výdaje celkem 3 732 3 947 4 838  4 124 4413 7272 5655 10475  
Saldo příjmů a výdajů 221 725 1 094  1 577 1345 -726 1697 -1538  
Podíl kapitálových výdajů 22,36 % 5,00  % 24,37 %  5, 21 %          
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 73,30 % 80,26 % 61,68 %  68,57 % 65, 29 % 85 % 63,38 % 65,57 %  

Pramen: ČSÚ

A.2 Východiska pro návrhovou část

Vyhodnocení předchozího programu rozvoje obce

V roce 1996 byl publikován Místní program obnovy vesnice, vycházející ze stavu v roce 1995. V obci byly v té době 2 obchody v části Josefov, 1 obchod v části Hřebeny a budova hospody s kulturním sálem o kapacitě 120 osob. Dle dokumentu byla plánována do roku 2010 např. výstavba 72 rodinných domů, vybudování 3 menších areálů drobné výroby a jednoho areálu pro průmyslovou výrobu, vybudování parkoviště u fotbalového hřiště, parkoviště u zámku, páteřní komunikace k objektům občanské vybavenosti a komerčnímu areálu, pěší cesta k nádraží v Hřebenech, výstavba lokálních čističek odpadních vod, rekonstrukce trafostanic. Měla být rozšířena budova obecního úřadu, obnovena kaplička, vybudovány 3 objekty základního vybavení v Josefově, v Radvanově prodejna s hospodou. V Hřebenech měl být zřízen komerční objekt se zázemím pro turisty (sociální zařízení, bufet, obchod..), budova bývalé školy přestavěna na školící středisko hasičů, s hasičským muzeem se zvoničkou, hrad zakonzervován. Ve výhledu po r. 2010 se měla obnovit původní výletní restaurace, a vybudovat další obchod a restaurace v Hřebenech. Z uvedených plánovaných akcí byla zrealizována: obnova kapličky, lesní pěší stezka z Hřeben k nádraží, rozšíření  budovy obecního úřadu o zasedací místnost a knihovnu.

V roce 2005 byl zpracován Územní plán obce Josefov. V dokumentu byla zdůrazněna nutnost doplnit základní občanskou vybavenost a chodník podél místní hlavní komunikace po obou stranách, rozvoj zázemí hradu Hřebeny jako polyfunkčního kulturního centra, zlepšení podmínek obytného mikroklimatu prostřednictvím revitalizace stávajících ploch veřejné zeleně a doplněním o nové obecní parky. Naplánována mj. rekonstrukce hřiště, doplnění inženýrských sítí ve stávající zástavbě i v nově navržených lokalitách, rekonstrukce kanalizační sítě s odvedením splašků do ČOV mimo území obce, rekontrukce křižovatek, rozšiřování místních nevyhovujících komunikací s doplněním o výhybny, vybudování nových trafostanic, řešení plynofikace z plynovodu Kaceřov, navržení kanalizace a místní ČOV i v Radvanově a Luhu. Počítalo se s obnovou lesních rybníčků a revitalizací původního zámeckého lesoparku, včetně obnovy lesních cest, nadále bylo plánováno vybudování ploch pro drobnou a řemeslnou výrobu a ploch smíšeného území pro malé rodinné řemeslné díly spojené s bydlením majitele. V Hřebenech - budování parkoviště, sociálního zařízení, stravování, informační služby, ubytování a muzeum v Hřebenech. Přestavba areálu pivovaru na plochu smíšeného využití vesnického typu, revitalizace zámeckého lesoparku, lesních rybníčků a cest, obnova vyhlídky, zpřístupnění věže hradu jako rozhledny, zřízení muzea v objektu špýcharu, obnova lesní restaurace. Do Luhu měl být vystavěn lyžařský vlek, chodník podél komunikace s výhybnama... Z plánovaných akcí se nedokončila žádná významnější akce s pozitivním dopadem na život místních občanů.

V roce 2015 byl zpracován navazující Územní plán obce Josefov. Koncepce rozvoje území obce Josefov se nemění. Autoři navrhují rozvoj sídla Hřebeny pro bydlení a turistický ruch ve vazbě na areál hradu a zámku Hartenberg, plochy bydlení mají být doplněné o plochy občanské vybavenosti a dopravní infrastrukturu. V obci Josefov jsou navrhovány rozvojové plochy pro objekty občanského vybavení se specifickým využitím pro pořádání kulturních a společenských akcí. Územní plán byl scháválen zastupitelstvem obce dne 14. 6. 2017.

Anketa, vyhodnocení

Formulář ankety byl k dispozici v podatelně obecního úřadu, do každé domácnosti byl jeden výtisk doručen jako příloha obecního zpravodaje. Z webu obce bylo možné anketu vytisknout, event. vyplnit přímo webový formulář. Zpracováno bylo celkem 45 anket, 13 z webu, 32 v písemné formě. Převažovali respondenti ze dvou věkových kategorií, a to 41-50 a 61-70 let, z každé věkové kategorie odpověděl min. 1 respondent. Odpovědi mužů a žen se v zásadě nelišily. Z odpovědí vyplývá:

  • V obci se žije občanům spíše dobře (převažující odpověď, 25x), 3 občané uvedli spíše špatně, 12 osob ani dobře ani špatně, 5 velmi dobře.
  • Nejvíce se občanům líbí blízkost přírody (28x), příznivé životní prostředí (20x) a klidný život (15x).
  • Nejvíce se občanům nelíbí nedostatek či špatná dostupnost obchodů a služeb (20x), nezájem lidí o obec (23x), špatné vztahy mezi lidmi (19x) a nedostatek vybavení pro odpočinek a sportovní vyžití (19x).
  • Spokojenost s podmínkami života v obci vyjádřili respondenti následovně (uvádíme odpovědi s výskytem nad 3x):
    • Bezpečnost - 11x velmi spokojen, 21x spíše spokojen, 5x spíše nespokojen, 4x velmi nespokojen.
    • Pořádek - 26x spíše spokojen, 10x spíše nespokojen, 3x velmi spokojen a velmi nespokojen.
    • Odpočinkové zóny - 15x spíše nespokojen, 16x velmi nespokojen, 5x je mi to jedno.
    • Prostory pro sport - 11x spíše nespokojen, 20x velmi nespokojen, 9x je mi to jedno (převážně u občanů nad 61 let).
    • Pořádané kulturní akce - 27x spíše spokojen, 7x spíše nespokojen, 4x velmi nespokojen.
    • Akce pro děti - 17x spíše spokojen, 10x spíše nespokojen, 6x velmi nespokojen, 4x je mi to jedno (u starších občanů).
    • Akce pro seniory - 21x spíše spokojen, 13x je mi to jedno (mladší lidé).
    • Hřiště - 11x spíše nespokojen, 22x velmi nespokojen, 9x je mi to jedno (koresponduje s prostory pro sport).
    • Stezky pro pěší - 11x spíše nespokojen, 28x velmi nespokojen.
    • Cyklostezky - 11x spíše nespokojen, 28x velmi nespokojen.
    • Komunikace - 22x spíše spokojen, 10x spíše nespokojen, 11x velmi nespokojen.
  • Pokud by mohli lidé rozhodnout o využití obecních finančních prostředků, využili by je: na zřízení provozovny obchodu a služeb (26x), technickou infrastruktura (25x), rekonstrukci místních komunikací (24x), podporu společenských a kulturních aktivit (14x), péči o veřejnou zeleň a prostředí v obci (19x), ostatní odpovědi se vyskytovaly ojedinělě.

Srovnávací analýza

Pro srovnání obce s ostatními byly použity dva zdroje.

A V době zpracovávní Rozvojového programu byla publikována Strategie rozvoje MAS, včetně tabulky s vybranými ukazateli obcí a služeb na území MAS. V tabulce jsou přehledně uspořádány informace o jednotlivých prvcích základní občanské vybavenosti ve všech 37 obcí na území MAS.

B K podrobnější analýze bylo vybráno 7 obcí, 4 z různých částí republiky, 3 z Karlovarského kraje, s podobným počtem obyvatel, event. s méně obyvateli. Informace byly čerpány z odborného tisku, webových stránek jednotlivých obcí a při osobních návštěvách (v případě 3 obcí). Z porovnání ze sledovaným obcemi pro nás vyplývá několik základních problémů:

  • Pouze 1 sledovaná obec společně s námi nemá vlastní MŠ.
  • Ve všech obcích v porovnání s naší je bohatá spolková činnost (např. obec s 260 obyvateli/8 spolků, obec se 183 obyvateli/6 spolků), na organizování kulturních a společenských akcí se podílí obec a spolky, obyvatelé se zapojují do údržby obce.
  • Všechny obce (i menší) mají minimálně jeden obchod a restauraci, kromě 1 obce, která chybějící služby nahradila možností dopravy obyvatel na nákupy, za lékařem apod. obecním mikrobusem z dotací. V Josefově, ani ostatních částech není dnes žádný funčkní obchod, hospoda bez teplé kuchyně funguje omezeně v centrální části Josefova ve zchátralé budově, přechodným řešením je tzv. nákupní turistika zajišťovaná soukromou dopravní společností.
  • Ve všech obcích se nachází minimálně jedno víceúčelové hřiště a prostory pro komunitní setkávání, které v naší obci zcela scházejí.

Priorizace bodováním SWOT

Po sestavení SWOT analýzy hodnotitelé (někteří zastupitelé a dobrovolníci v rámci ad hoc pracovní skupiny) přidělili body v rozmezí 10-0 bodů nejdůležitějším slabým a silným stránkám. Po sečtení subjektivně přidělených bodů jednotlivci bylo sestaveno pořadí:

A Nejsilnější stránky

  • Čisté ovzduší, pěkná krajina (obec nad smogovou hranicí v klidné oblasti bez průmyslových znečišťovatelů) 97 bodů
  • Klidné a bezpečné prostředí venkovského typu, rozmanitá příroda 94 bodů
  • Bez kriminality 89 bodů
  • Území vhodné pro sportovní vyžití 63 bodů
  • Pořádané akce 57 bodů

B Nejslabší stránky

  • Nezájem obyvatelstva o aktivní činnost 65 bodů
  • Nedostatečné řešení bezpečnosti pohybu (chybějící chodník) 50 bodů
  • Podmínky pro sportovní a rekreační aktivity 56 bodů
  • Nekoordinovaný rozvoj obce v minulosti 46 bodů
  • Absence základních služeb 40 bodů
  • Cyklotrasy a turistické stezky 35 bodů

Limity rozvoje území

Limity rozvoje území vyplývají z právních předpisů a správních rozhodnutí, na území se nachází nemovité kulturní památky, prvky ekologické stability, chráněná oblast přirozené akumulace vod, aktivní zóna záplavového území řeky Svatava, poddolované území a archeologická naleziště (podrobně popsáno v územním plánu).

ZÁVĚR

Silné stránky obce jsou vnímány podobně všemi obyvateli, starousedlíky i nově přistěhovanými, výsledky ankety a priorizace SWOT se shodují. Za největší přednosti obce lze označit bezpečnost v obci (bez kriminality, sociálně patologických jevů, vyloučených lokalit...) a prostředí - klidné prostředí venkovského typu, nad smogovou hranicí bez průmyslových znečišťovatelů, s potenciálem pro sportovně-rekreační využití. Tyto silné stránky budou využívány pro další rozvoj obce.

Slabé stránky vnímají jednotlivé skupiny obyvatel odlišně, podle věku, stylu života a tradice. Nově přistěhované obyvatelstvo, většinou motorizované, nevnímá vzhledem k dosažitelnosti města Sokolov (cca 10 min) absenci základních služeb a prvků občanské vybavenosti jako zásadní, naopak jim schází zajištění bezpečnosti pohybu po obci (chodník) a využití potenciálu území, tedy zázemí pro volnočasové aktivity - hřiště, odpočinkové zóny, cyklotrasy, turistické trasy a interní prostory pro sport. Původnímu obyvatelstvu, občanům vyšších věkových kategorií schází zajištění služeb v obci. Za největší slabinu podle všech použitých metod lze označit nezájem lidí o rozvoj obce a aktivní činnost.  Slabé stránky se budou postupně odstraňovat.

 

             

 


      


 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             

 

SWOT analýza

Silné stránky

  • Klidné a bezpečné prostředí venkovského typu
    Rozmanitá příroda, obec obklopena lesy, loukami a poli, s rybníky (1 ve vlastnictví obce), vodními toky.
  • Území vhodné pro sportovní vyžití
    Přírodní podmínky a blízkost turistických cílů vytváří potenciál pro pasivní i aktivní trávení volného času v přírodě.
  • CZECH POINT
  • Vzdálenost a dobrá dopravní dostupnost ORP
    Dobře dopravně dostupná obec s rozšířenou působností - Sokolov, s úřady, školy, lékařská péče, ostatní objekty občanské vybavenosti, vzdálenost cca 7 km.
  • Spolková činnost
    Vysoký počet spolků, které se zajímají o dění v obci a zapojují se do aktivit obce. Pořádají většinu kulturních akcí ve spolupráci s obcí. Výstavbou komunitního centra zajištěno prohlubování spolkového života, možnost dále rozvíjet komunitní život.
  • Informační kanály
    Obec informuje o dění v obci pomocí letáků, Josefovských listů, facebooku, webových stránek, osobním setkáváním při pravidelných schůzkách s představiteli obce, mobilním rozhlasem.
  • Hospodaření obce
    Přebytkový rozpočet v posledních letech
  • Čisté ovzduší, pěkná krajina
    Obec se nachází nad smogovou hranicí, v klidné oblasti bez průmyslových znečišťovatelů v místě.
  • Atraktivní poloha pro rezidentní bydlení
    Vhodná poloha obce, v blízkosti Sokolova, v příjemném a klidném prostředí.
  • Vhodné podmínky pro rozvoj nové výstavby
    Existence volných ploch pro výstavbu rodinných domů, schválené lokality pro výstavbu v územním plánu.
  • Snižování průměrného věku
    Díky nové výstavbě dochází k přílivu výdělečně činných obyvatel ve středním věku.
  • Poloha obce v blízkosti hranic
    Poloha obce nedaleko hranic s Německem a dopravní propojenost železnicí, umožňující občanům dojíždět za prací a na nákupy.
  • Historie území
    Obec a okolí má bohatou historii.
  • Min. výskyt problémových obyvatel
    Minimální výskyt sociopatologických jevů, žádné sociálně vyloučené lokality.
  • Pořádané akce
    V průběhu let vytvořena tradice konání řady kulturních a sportovních akcí, každoročně obohacováno o další akce.
  • Nízká nezaměstnanost místních obyvatel
    Vzhledem k dobré dopravní dostupnosti je nezaměstnanost pod průměrem oblasti.
  • Sběr komunálního a separovaného odpadu
    Na území obce nejsou černé skládky, ve všech částech jsou kontejnery pro separaci a sběr odpadu. V obci je sběrný dvůr.
  • Členství obce v organizacích a sdruženích
  • Bezpečnost v obci
    Na území obce se prakticky nevyskytuje kriminalita.
  • Využívání veřejně prospěšných prací
  • Kulturní památka Hartenberg
  • Futsalový sportovní klub
    V obci 1. FK Josefov - klub futsalistů s dlouholetou tradicí, pořádá řadu sportovních akcí.
  • Hartenberg a ostatní turistické atraktivity
    V části obce Hřebeny se nachází zajímavý turistický cíl hrad a zámek Hartenberg. V okolí obce jsou geologicky aktraktivní lokality, nově postavená rozhledna Cibulka a další.
  • Železniční spoje
    Pravidelné spojení se Sokolovem a Kraslicemi, spoj každou hodinu, včetně víkendů.
  • Dostupnost zařízení v okolních obcích
    V okolních obcích mohou mobilní občané využívat zde dostupná zařízení pro sport a kulturu.

Slabé stránky

  • Hartenberg
    pomalá obnova kulturní památky, bez zázemí pro turisty
  • Omezený zájem občanů na udržování a rozvoji vzhledu obce
    Původní venkovští obyvatelé jsou skromní, na vzhled obce "zvyklí", nepovažují změny za nutné, mají odlišné představy o životním standardu.
  • Nekoordinovaný rozvoj obce v minulosti
    Jednotlivé části obce nejsou propojené místními komunikacemi, v minulosti probíhal živelný, chaotický prodej pozemků bez urbanistické studie, výsledkem jsou převážně slepé ulice.
  • Lidský potenciál
    Podprůměrná vzdělanostní a ekonomicko-sociální struktura.
  • Velikost a rozptyl území
    Obec se skládá ze 4 historicky se vyvíjejích oddělených částí, což zvyšuje nároky na koordinaci rozvoje.
  • Práce s jednotlivými skupinami obyvatelstva
    Aktivity obce zaměřeny pouze na kulturní činnost pro seniory, absence dlouhodobé koncepce práce s touto věkovou skupinou, chybí podpora v sociální oblasti. Ostatní věkové kategorie zapojovány do místního dění okrajově. Chybí kroužky, osvětové a informační činnost.
  • Informační kanály v obci
    Chybí veřejný internet, lidé jsou zvyklí na místní rozhlas (omezený komunikační kanál), webové stránky neplnily informační funkci, moderní komunikační nástroje nefungují.
  • Absence turistické infrastruktury, chybí destinační management
    V obci a blízkém okolí se nenachází žádné objekty turistické infrastruktury - ubytování, stravování, informační centra. Absence cílené podpory cestovního ruchu, nedostatečná medializace, nedostatečné propojení centra obce s blízkými turistickými cíly.
  • Absence zaměstnavatelů
    Bez podnikatelských aktivit na území obce, podnikatelské subjekty se sídlem na území obce realizují podnikatelskou činnost samostatně, bez zaměstnanců, event. mimo území obce. Na území obce pouze dvě hospodářství samostatných zemědělců.
  • Spolupráce s podnikateli
    Podnikatelé na území obce se nezapojují do chodu obce, neprojevují zájem o spolupráci, nepodílí se na financování rozvojových projektů obce.
  • Každodenní vyjížďka obyvatel za prací
    Vzhledem k absenci zaměstnavatelů vyjíždí obyvatelé za prací do okolních obcí, v podstatě tak celý týden tráví převážnou část dne mimo obec.
  • Cyklotrasy, turistické stezky
    Obec není napojena na turistické cíle prostřednictvím cyklistických a turistických tras, procházející cyklotrasy vedou pouze po frekventované silnici.
  • Technická infrastruktura
    Chybí kanalizace v některých částech obce, malá kapacita ČOV, absence komplexního řešení kanalizace. Bez plynovodu, nízká kapacita elektrické sítě. Pouze jeden poskytovatel bezdrátového internetu. Nedostatečné osvětlení některých částí obce, včetně komunikací k železničním zastávkám.
  • Relativně vysoký průjezd vozidel obcí
  • Nedostatečné řešení bezpečnosti pohybu
    Vzhledem k chybějícím chodníkům není zabezpečena bezpečnost pohybu chodců na komunikacích, ani kolem hlavní silnice. Absence prvků podporujících pasivní bezpečnost (přechody, zpomalovací prvky).
  • Nedostatečné možnosti parkování
    Chybějící parkovací plochy a úzké místní komunikace s přilehlou zástavbou nenabízí dostatečné zázemí pro parkování.
  • Stav místních komunikací
    Zhoršený stav místních komunikací, malá šířka, nepřehledné křižování. Nevyhovující stav komunikací v některých lokalitách např. Hřebeny.
  • Autobusové spojení
    Autobusové spojení přímo do centra Josefova je omezeno na 6 spojů denně v pracovní dny, zejména starší obyvatelé závislí na veřejné hromadné dopravě mají velmi omezenou možnost dostat se do přilehlých měst.
  • Absence lékařských a sociálních služeb
    Zejména pro osamělé seniory je vzhledem k absolutní absenci sociálních služeb život v obci nekomfortní.
  • Podmínky pro sportovní a relaxační aktivity
    Bez hřiště, dětského hřiště, sportovní haly, jiných vhodných prostor, libovolných sportovních zařízení (posilovacích strojů, workoutových a jiných). V obci se nenachází ani žádný dětský prvek - houpačka, kolotoč, pískoviště... Sportovci musí využívat sportoviště v Krajkové, Sokolově, Habartově. Bez odpočinkových zón a zázemí pro relaxaci.
  • Znečištění lokálními topeništi
    Netolerantní občané znečišťují pálením nevhodných materiálů ovzduší.
  • Minimální investice do rozvoje obce
    Do rozvoje obce, zejména občanské vybavenosti nebylo investováno, nebylo využito dotací.
  • Neúčast obyvatelstva na plánování rozvoje obce
    Obyvatelstvo se nezapojovalo aktivně do rozvoje obce, plánování bylo v rukou omezeného množství osob, vznikly často nerealistické záměry, na které byly proplaceny projekty, ale nelze je např. vzhledem k finanční náročnosti realizovat.
  • Chaotický rozvoj
    Plány rozvoje obce se radikálně odlišují, první z roku 1995 s názvem Program na obnovu vesnice se zaměřuje na občanskou vybavenost, dále je vždy po 10 letech profinancována tvorba územních plánů, které nenavazují na předchozí záměry.
  • Stav soukromého majetku, prodej nemovitého majetku obce
    Nemovitosti v soukromém vlastnictví jsou často neudržované, v obci se nachází chátrající budovy a areály, neudržované pozemky, zahrady. Nemovitý majetek (i s prvky občanské vybavenosti, budova hospody se sálem, budova bývalé školy, která měla být dle programu rozvoje obce i dalších plánů využívána ve prospěch obce ) obce byl bez koncepce rozprodán. Soukromí vlastníci prozatím nebyli schopní zajistit rekonstrukci majetku, který na dále chátrá a ztrácí hodnotu, např. pivovar, statek, hospoda.
  • Špatné mezilidské vztahy
  • Omezené příjmy obce
  • Nevyhovující stav budovy OÚ
    Nedostatečná kapacita a nevyhovující stav budovy obecního úřadu, po získání samostatnosti úřad umístěn v jednom z rodinných domů.
  • Neexistující zázemí pro vzdělávání a jiné aktivity
    Není MŠ, ZŠ, chybí prostory pro vzdělávací aktivity, včetně libovolných volnočasových aktivit všech občanů všech věkových kategorií (klubovny, společenské prostory...)
  • Absence základních služeb
    Chybí pošta, bankomat, veřejný internet, ...Na území obce se nevyskytují poskytovatelé žádných služeb, služby nebyly zajištěny ani vedením obce. Chybí základní prvky občanské vybavenosti, obchod, restaurace.
  • Nezasíťované volné pozemky
  • Znečišťování veřejných prostranství
  • Nedostatečná péče o přírodu, chybějící parkové úpravy

Příležitosti

  • Narůstající zájem o satelitní bydlení
    Levné hypotéky a trendy v bydlení vytváří pozitivní předpoklady pro stěhování výdělečně činných obyvatel do lokalit v klidném, dopravně dostupném prostředí.
  • Dotace
    Dotační podpora malých obcí s nedostatečnou občanskou vybaveností, podpora těžbou postižených lokalit.
  • Spolupráce
    Narůstající spolupráce obcí v rámci projektů, organizací, spolků, přeshraniční spolupráce, intenzivní komunikace s Pozemkovým fondem, Lesy ČR a ostatními zainteresovanými subjekty, prosazování oprávněných zájmů obce.
  • Očekávaný pozitivní vývoj v cestovním ruchu
    Při změně vlastníků nemovitého majetku přichází v úvahu využití potenicálu území ve spolupráci s obcí, např. nyní prodávaný statek je vhodný pro agroturistiku. Koncipovaný rozvoj okolí hradu může mít pozitivní dopad na rozvoj obce. Blízkost rekreačně atraktivního jezera Medard vytváří podmínky pro rozvoj širokého okolí. Medard je již nyní geologicky a biologicky atraktivní unikátní lokalitou, po napuštění nabídne v lokalitě nebývalé turistické možnosti.
  • Trendy v životním stylu
    Zvyšující se zájem o aktivní trávení volného času, zájem o cyklo a pěší turistiku, běh... lze využít při rozvoji potenciálu obce, obec lze napojit na existující stezky, např. na cyklostezku Kraslice - Sokolov, propojit s turistickými cíly v okolí.

Hrozby

  • Politická nestabilita
    Nezajištěný kontinuální rozvoj obce, nespolupracující vedení obce, preference osobních zájmů nad veřejnými, prosazování osobních ambicí na úkor obce a občanů obce.
  • Stárnutí obyvatelstva, demografická struktura
    Věková struktura obyvatelstva zvyšuje nároky na sociální péči. Úbytek vzdělaných lidí v produktivním věku, odliv kvalifikovaných osob v důsledku nedostatečného počtu pracovních příležitostí, odliv mladých lidí - nedostatečné zázemí, růst podílu ekonomicky neaktivních obyvatel.
  • Sociálně-kulturní vlivy
    Současný životní trend vyznačující se individualismem, sobectvím, komunikací omezenou na sociální sítě a nezájmem o okolí může zcela vymítit dřívější výhody venkovského života, duch vzájemné sousedské pomoci a spolupráce, způsobit minimální zájem občanů o věci věřejné a navodit "diktát jedinců". Zvyšuje se pravděpodobný výskyt negativních sociálně-patologických jevů.
  • Nedostatek finančních zdrojů
    Omezené množství finančních zdrojů na realizaci projektů.
  • Přírodní hrozby
    Výkyvy v počasí, ohrožení intenzivním suchem, přívalovými dešti, sněhovou kalamitou.
  • Doprava
    Nárůst individuální dopravy přináší zatěžování místních komunikací, hrozbu pro bezpečnost občanů, dětí a domácích zvířat. Omezování spojů veřejné dopravy je potenciální hrozbou pro starší, nemobilní občany bez příbuzných, závislé na autobusové dopravě.
  • Legislativa - změny právních předpisů
    Potencionální hrozba negativních daňových dopadů při změně rozpočtového určení daní, zvyšování výdajů při změně "ekologické, pracovní aj." legislativy, navýšení povinností obcí.
  • Ekonomická ohrožení
    V souvislosti s útlumem těžby v oblasti se zvyšuje pravděpodobná míra nezaměstnanosti na Sokolovsku. Pro zaměstnance vyjíždějící za prací do zahraničí je nyní intenzivní hrozbou uzavření Shengenského prostoru. Snížená kupní síla by omezila nejen příjmy obcí, ale i tržby a celkovou ekonomickou úroveň oblasti, včetně negativního dopadu na ekologicky citlivé chování.

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Josefov je malebnou obcí uprostřed přírody, místem příjemným pro život.

Josefov je obcí:

  • klidnou a bezpečnou, kde se občané nebojí o majetek a své zdraví,
  • čistou a upravenou, kde všichni společně pečují o životní prostředí a přírodu,
  • s dobrou občanskou vybaveností, kvalitní infrastrukturou, kde se dobře bydlí,
  • komunikující, kde se lidé nebojí vyjádřit svůj názor a aktivně se zapojují do života obce, je živým organismem, s aktivní spolkovou činností, s řadou volnočasových aktivit pro občany všech věkových kategorií, umožňující trávení volného času pasivním i aktivním způsobem,
  • s bohatou historií, udržovanými památkami a tradicemi, kde můžeme cítit genius loci.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl: „A Zajištění bezpečnosti dopravy pro řidiče, cyklisty i chodce”

Opatření: „1. Výstavba chodníku”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Chodník podél hlavní silnice”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 10000 Externí
Při změně vedení obce při mimořádných volbách v listopadu 2016 byly přípravné práce přerušeny a projekt přepracován, tím obec přišla o možnost prozatím získat dotaci. Po volbách v 2017 se staronové vedení vrátilo k původnímu projektu. Pro získání stavebního povlení je důležité vyřešit odvodnění chodníku a komunikace.

Opatření: „2. Zvýšení bezpečnosti na komunikacích”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Parkovací plochy”

2016 - 2021 Zastupitelstvo 800 Vlastní + externí
Budou vybudovány při výstavbě chodníku dle projektu. V roce 2020 podána žádost u MMR

„Autobusové zastávky”

2016 - 2017 500 Vlastní + externí
V roce 2017 proběhla výměna.

„Přechody pro chodce”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 100 Vlastní + externí
Přechod bude realizován při vybudování chodníků

„Semafor pro zpomalení při průjezdu obcí”

2018 - 2022 Zastupitelstvo 100 Vlastní + externí

„Instalace dopravních zrcadel”

2020 - 2020 starosta 100 Vlastní
Instalovat dopravní zrcadla při výjezdu od komunitního centra a obecního úřadu

Cíl: „B Úprava a údržba veřejného prostranství”

Opatření: „1. Zapojení občanů do péče o vzhled obce”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Motivace občanů pomocí soutěží”

2016 - 2022 Kulturní a sportovní komise, spolky 10 Vlastní

„Společné akce "Z"”

2016 - 2022 Kulturní a sociální komise 20 Vlastní
Vedení obce provádí komunitní plánování. O každé akci jsou občané informováni a zváni k veřejnému projednávání. Mohou tak ovlivnit tvorbu projektu a jeho realizaci.

Opatření: „2. Systematická údržba obecními zaměstnanci”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zajištění zaměstnanců přes ÚP (VPP a SÚPM)”

2016 - 2022 Starosta, místostarosta 0

Opatření: „3. Zefektivnění odpadového hospodářství”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Třídění odpadu”

2016 - 2016 Zastupitelstvo 700 Vlastní + externí
Dotace získána v roce 2016, nákup sběrných nádob, velkoobjemových kontejnerů, zajištění separace bioodpadu. Zvyšuje se podíl tříděného odpadu a omezuje se velkoobjemový odpad.

„Osvěta”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 5 Vlastní

„Změna systému sběru a třídění odpadu”

2018 - 2019 Zastupitelstvo 40 Vlastní
Přijetí nové OZV, změna systému zpoplatnění svozu, nově je poplatek za nemovitost, motivace k třídění. Zakoupeny menší popelnice, prodloužena doba svozu, navýšena místa pro sběr tříděného odpadu. Jako jedni z mála obcí došlo k snížení poplatku za svoz odpadu.

„Sběrné místo”

2016 - 2022 zastupitelstvo 3000 Vlastní + externí
V roce 2017 vypracována projektová dokumentace, v roce 2018 snaha o získání dotace. V roce 2020 získána dotace od Karlovarského kraje na vybudování základů objektu a vyasfaltování nádvoří.

„Zvedák biopopelnic”

2020 - 2021 starosta 100 Vlastní
Zefektivnění svozu bioodpadu,

Opatření: „4. Parkové úpravy”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce parku novorozenců”

2017 - 2020 Zastupitelstvo 1300 Externí
V roce 2020 získána dotace od ministterstva životního prostředí na vybudování 5 tůněk a výsadbu doprovodné zeleně, v rámci podpory systémů zadržování vody v krajině. Na akci se podíleli i rodiny s dětmi, které zasadily stromy.

„Vybudování parku v Radvanově”

2022 - 2022 Zastupitelstvo 500 Vlastní + externí

„Rekonstrukce rybníčku a odpočinková zóna u požární nádrže Josefov”

2016 - 2017 Zastupitelstvo 600 Vlastní + externí
Nádrž v roce 2020 rekonstruována, odstraněny břehové panelové panely, které nahradily kameny. V okolí vybudováno odpočinkové místo.

„Malé odpočinkové zóny”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 300 Vlastní + externí
Vytvořené na 3 místech, v případě vypsání dotace bude počet míst rozšířen.

Cíl: „C Zlepšení kvality ovzduší”

Opatření: „Omezení znečištění lokálním vytápěním”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Osvěta s ohledem na novou právní úpravu”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 0 Externí
Předávání informací o možnostech získat dotaci v projektu "Kotlíková dotace", v roce 2017 realizovány 2 projekty. V roce 2019 se obec zapojila do projektu Kotlíkové dotace s půjčkami občanů od obce. V roce 2020 obcí poskytnuta 5 občanům kotlíková dotace

Cíl: „D Zajištění odpovídající technické infrastruktury”

Opatření: „Kanalizační síť”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce ČOV”

2018 - 2020 Zastupitelstvo 6 Externí
Odsouhlasena realizace na valné hromadě společnosti VSMOS

„Kanalizace Hřebeny”

2018 - 2021 zastupitelstvo 4 Vlastní + externí
V roce 2018 vypracována studie, hodnocení navržených variant občany. Příprava podkladů pro vypracování žádosti o dotaci. Leden 2020 - projektová dokumentace

„Kanalizace Luh nad Svatavou”

2020 - 2022 Zastupitelstvo 0 Vlastní + externí
Vzhledem k náročnosti řešení, blízkosti toku, zátopové oblasti a nízkému sklonu zatím neprovedena ani studie

„Kanalizace Radvanov”

2020 - 2022 Zastupitelstvo 7 Vlastní + externí
V roce 2018 vznikla studie, občané se vyjádří k navrženým variantám. Příprava podkladů k podání žádosti včetně vypracování projektové dokumentace. Leden 2020 - projektová dokumentace

„Josefov”

2018 - 2022 zastupitelstvo 6 Vlastní + externí
V roce 2018 vypracován projekt na odkanalizování části obce Josefov. V roce 2020 - projektová dokumentace

Opatření: „Vodovodní síť”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vodovod Hřebeny”

2018 - 2019 Zastupitelstvo 1 Vlastní + externí
V roce 2018 vznikne projekt. Příprava podkladů pro podání žádosti na dotaci. V roce 2019 realizováno.

„Rekonstrukce vodovodu a zasíťování nové zástavby Josefov”

2018 - 2022 zastupitelstvo 4000 Vlastní + externí
V roce 2020 bude vypracována projektová dokumentace, získána dotace od VSMOS ve výši 2 000 000 Kč.

„Dešťová kanalizace”

2020 - 2021 starosta 3500 Vlastní + externí
Vybudování podzemní nádrže důležité pro následnou výstavbu chodníku. Nádrž bude napojena na dešťovíu kanalizaci pod budoucím chodníkem a zároveň budou napojeny všechny obecní objekty. Zároveň dešťová voda bude napájet tůňky v parku novorozenců,

Opatření: „Komunikace”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Komunikace Josefov - Luh nad Svatavou”

2018 - 2021 Zastupitelstvo 10 Externí
V roce 2018 bude dána žádost o provedení stavby na pozemkový úřad po ukončení pozemkových úprav.

„Komunikace Hřebeny - Krajková”

2018 - 2021 Pozemkový úřad 5 Externí
Žádost o stavbu na PÚ po ukončení pozemkových úprav.

„Komunikace Hřebeny nádraží”

2016 - 2017 Zastupitelstvo 4 Externí
Správa a údržba silnic KK provedla v roce 2017.

„Komunikace Josefov - Radvanov (kolem kapličky)”

2018 - 2022 Zastupitelstvo 1 Vlastní + externí
V roce 2019 získána dotace od ministerstva zemědělství, realizována - 1. etapa od kapličky v Josefově do Radvanova. .

„Radvanov - rekonstrukce místní komunikace, můstek”

2016 - 2018 Zastupitelstvo 400 Vlastní + externí
Realizována 1. etapa z krajské dotace v roce 2016. V roce 2020 podána žádost o dotaci na ministerstvo pro místní rozvoj.

„Radvanov - brod, mostek, pro zemědělské stroje”

2018 - 2022 Zastupitelstvo 100 Vlastní + externí
Zemědělci

„Komunální technika”

2018 - 2019 zastupitelstvo 1200 Vlastní + externí
V roce 2019 díky dotaci od minsterstva životního prostředí získán nákladní elektromoibl

Opatření: „Veřejné osvětlení”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce VO Josefov”

2017 - 2018 Zastupitelstvo 1000 Vlastní + externí
V roce 2018 získána dotace od ministerstva průmyslu. Provedena výměna svítidel a elektrických rozvodů..

„Rekonstrukce VO Hřebeny”

2017 - 2021 Zastupitelstvo 400 Vlastní + externí
V roce 2018 získána dotace od ministerstva průmyslu. Provedena výměna svítidel a elektrických rozvodů. Nutná výměna rozvaděče

„Výstavba VO Josefov - Luh”

2017 - 2022 zastupitelstvo 1000 Vlastní + externí
V rámci úpravy cesty do Luhu nad Svatavou pozemkovým úřadem bude vybudováno i VO

Cíl: „E Zajištění odpovídající občanské vybavenosti”

Opatření: „Sportovní zázemí pro děti a dospělé”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování hřiště se zázemím”

2017 - 2021 Zastupitelstvo 4000 Vlastní + externí
V roce 2018 bude získáno stavební povolení. Připravení podkladů pro získání dotace alespoň na vybudování fotbalového hřiště s umělou trávou. V roce 2020 podána žádost o dotaci u ministerstva rpo místní rozvoj.

„Vybudování dětského hřiště”

2016 - 2016 Zastupitelstvo 650 Vlastní + externí
V roce 2016 získána dotace a hřiště vybudováno.

„Workoutové prvky”

2016 - 2016 Zastupitelstvo 100 Vlastní + externí
Vybudován.

„Dětské prvky v osadách”

2017 - 2019 Zastupitelstvo 600 Vlastní + externí
V roce 2019 vybudovány poslední dětská hřiště v jednotlivých osadách.

Opatření: „Podpora dostupnosti základních služeb”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Senior expres - vozidlo min. 7 - místné”

2016 - 2019 zastupitelstvo 700 Externí
V roce 2019 zakoupeno osobní vozidlo. na vozidlo získána dotace od Karlovaského kraje.

„prodejna potravin”

2020 - 2021 1
V roce 2020 získána dotace. Nerealizováno díky propadu příjmu obce ze státního rozpočtu (covid)

„dětská skupina (miniškolka)”

2020 - 2021 starosta 2 Externí
2020 získána dotace na zařízení do KCJ.

Opatření: „Výstavba multifunkčního centra”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování komunitního centra”

2017 - 2020 Zastupitelstvo 7 Vlastní + externí
V roce 2020 ukončna výstavba KCJ. Zahájen provoz s kroužkym kulturními a spolkovými akcemi.

Opatření: „Úprava veřejného prostranství u KCJ”

dovybavení prostoru o mobiliář

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„úprava prostranství”

2020 - 2022 starosta 1000 Vlastní + externí
úrava návsi

Opatření: „Rozšiřování dětských hřišť,”

Instalace nových herních prvků

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„nové dětské prvky”

2019 - 2022 starosta 500 Vlastní + externí

Cíl: „F Podpora spolkové a zájmové činnosti”

Opatření: „Finanční a jiná podpora spolkové činnosti”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Finanční podpora akcí”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 100 Vlastní
V roce 2018 bude navýšena podpora kulturních akcí na 100 tis. Kč.

„spolkové zázemí”

2020 - 2022 starosta 100 Vlastní + externí

Cíl: „G Meziobecní spolupráce, účast v organizacích”

Opatření: „Aktivní působení v organizacích, zapojování do činnosti MAS”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zapojování do činnosti subjektů”

2018 - zastupitelstvo Vlastní
V roce 2018 se stala obec členem Svazku měst a obcí Kraslicka.

Cíl: „H Podpora turistického ruchu”

Opatření: „Údržba historických objektů”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava kapličky”

2016 - 2016 50
Provedena v roce 2016.

„Oprava hasičské zbrojnice”

2017 - 2022 starosta 500 Vlastní + externí
Statikem vyhodnocen stav objektu jako havarijní. Ukončeno zvonění. Na objekt bude vypracován demoliční výměr.

Opatření: „Úprava, budování stezek”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Turistické značení”

2016 - 2022 Kulturní a sportovní komise, spolky, obec 10 Vlastní + externí
V roce 2017 byla vybudována nová turistická cesta z Luhu na hrad Hartenberg v rámci brigád. Turistickým svazem byla poté označena modrou značkou a osazena směrovkami.

„Cyklostezky”

2016 - 2022 Zastupitelstvo 3 Vlastní + externí
Prováděny projektové práce na cyklostezku kolem řeky Svatavky. Příprava podkladů pro podání dotace na úsek Luh nad Svatavou a Hřebeny.

B.3 Podpora realizace programu

Pro úspěšnou realizace PRO Josefov je důležitá spolupráce všech zainteresovaných subjektů, zejména občanů. Vedení obce bude postupně prosazovat realizace všech finačně dostupných záměrů s ohledem na vnější, zejména dotační podmínky, a to s akceptací žebříčkupriorit.

Garantem realizace rozvojového programu je zastupitelstvo obce, zejména starosta a místostarosové obce, kteří budou koordinovat činnosti směřující ke splnění jednotlivých cílů a naplnění vize. Plnění jednotlivých aktivit bude monitorovat kontrolním výborem obce, hodnotící zpráva kontrolního výboru bude zveřejněna.

Dílčí revize programu bude probíhat 1x ročně, při přípravě rozpočtu obce a plánu akcí na následující období, vždy tedy v listopadu t. r.  Vyplyne-li  z kontroly v souvislosti se změnou podmínek nutnost úprav, bude provedena od ledna následujícího roku aktualizace.  Ve volebním roce bude provedena komplexní revize a sestavena závěrečná zpráva zastupitelstva k Rozvojovému programu obce.

Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň uložen na OÚ v listinné podobě k nahlédnutí.