Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Smyslem tvorby bylo na základě popsání situace v obci, názoru občanů a formulovat představy o budoucnosti obce včetně navržení aktivit, které pomůžou tyto představy dosáhnout. Tento dokument byl vytvářen v první polovině roku 2016 na období let 2016–2023. Hlavním řešitelem za obec byl starosta Stanislav Nácar, další členové realizačního týmu byli místostarostka a členové zastupitelstva.
Do procesu tvorby PRO byla také zapojena veřejnost, která se formou dotazníkového šetření podílela na formování výsledné podoby tohoto dokumentu. Dále měli občané Kámena příležitost dokument připomínkovat v průběhu tvorby, pracovní verze byla zveřejněna na stránkách obce a bylo uskutečněno veřejné projednání strategie na zasedání zastupitelstva.
Prvotní dokument Program rozvoje obce Kámen na období let 2016–2023 byl zpracován díky projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Aktualizace dokumentu probíhala v období únor až duben 2021 a byla realizována v rámci projektu: Strategické řízení v obcích DSO České Švýcarsko, reg. č. projektu: CZ.03.4.74/0.0/0.0/17_080/0009976.
Na základě provedených zjištění byla identifikována potřeba částečné aktualizace analytické části i návrhové části dokumentu. Byla provedena aktualizace statistických údajů k 31. 12. 2018, těch již známých a revize plánovaných záměrů s ohledem na možnosti financování v rámci dotačních možností 2021+.
Hlavním řešitelem za obec byl starosta obce pan Stanislav Nácar a místostarosta obce pan Karel Steiner.
Poloha
Obec Kámen se nachází v Ústeckém kraji, v okrese Děčín. Krajské město je Ústí nad Labem. Obec s rozlohou 1,78 km2 leží v nadmořské výšce v rozmezí 335 – 360 m.n.m.. Kámen tvoří pouze jedno katastrální území.
Obr. 1: Umístění obce na mapě.
Struktura využití půdy v obci Kámen v roce 2018 - Obr. č. 2
Zdroj: ČSÚ
Orná půda zaujímá 25,65% plochy, lesy tvoří 54,77% plochy.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Kámen dosahuje koeficient hodnoty 2,32 .
Hustota zalidnění obce je 135,68 obyv./km2.
Zdroj: ČSÚ
Historické souvislosti
Vznik Kámena se připomíná od roku 1720, kdy majiteli - pány Děčínska, byli plných 300 let Thunové. Ti založili v roce 1720 u vrchu Heinhüblu osadu Heidenstein, česky Kámen. Název osady vznikl podle "polohy" a překládá se jenom druhá polovina složeného slova. Jako součást obce Ludvíkovice byla osada Kámen do roku 1980.
Kronika obce není k dispozici a nepodařilo se vyhledat vhodný archivní materiál, kterým by bylo možné detailněji popsat dějiny obce.
Od 13 století stával na území obce hospodářský dvůr, který vlastnil rod Heidenreich. V letech 1737-39 byly pozemky rozparcelovány na výstavbu usedlostí.
V roce 1787 měla obec 40 domů, v roce 1833 měla 58 domů s 341 obyvateli. V roce 1890 žilo v obci 359 obyvatel. V roce 1910 pouze 336 obyvatel.
V roce 1934 bylo nejběžnější přijmení: Kunert, Lorenz, John, Theissig, Hain, Hieke, Hietel, Richter, Siebiger, Baum, Dittrich, Geier, Hegenbarth, Kretschmer, Parsche a Wagner. Vznikem první republihy byl zvolen starosta Albert Piesche z č.p.106, druhým starostou byl Albin Kunert z č.p.104. V obci byly tři hostince: č.p.33 majitel Parsche, Philipp, čp.40 a čp.68 majitel Weiss.
Demografická situace
Počet obyvatel k 1. 1. 2020 činil 252 osob.
Obec Kámen se sice řadí dle počtu obyvatel mezi malé obce ve srovnání s průměrnými obcemi ČR, ale trend demografického vývoje je v posledních deseti letech velmi příznivý.
Vývoj počtu obyvatel obce Kámen v letech 2009 - 2018 - Obr. č. 3
Zdroj: ČSÚ
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Kámen od roku 1910
Z dlouhodobého přehledu počtu obyvatel vyplývá, že nejvíce obyvatel (téměř 380) bydlelo v obci v letech 1910 - 1930. Hlavními faktory ovlivňujícími snižování počtu obyvatel byl předválečný odsun Čechů do vnitrozemí a následně po skončení války odsun německého obyvatelstva z tohoto území.
Zdroj: ČSÚ
Obr. 4: Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel.
Věková struktura obyvatel obce Kámen v roce 2018
V obci také klesá průměrný věk obyvatel. V roce 1992 byl průměrný věk 42,8 let a v roce 2014 jen 38,9 let. Věková struktura obyvatel dle grafu ČSÚ je velice příznivá. V roce 2018 tvoří největší podíl osoby v produktivním věku.
Zdroj: ČSÚ
Obr.5: Věková struktura obyvatel.
Pohyb obyvatel v obci Kámen v roce 2018
Počet obyvatel obce je ovlivněn více migrací než přirozenou měnou obyvatelstva. Z celkového počtu přistěhovaných je 90 % tvořeno obyvateli do 40 let. Nejvíce se občané stěhují z důvodu koupě nemovitosti nebo její nové výstavby, dále z důvodu uzavření sňatku.
Většina dětí v současnosti dojíždí do mateřských a základních škol do Ludvíkovic a Děčína. Střední školy volí děti také velice často v okolních městech – Děčín, Ústí nad Labem.
V roce 2018 činil přirozný přírůstek -1 osobu.
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 2 | 8‰ |
Zemřelí celkem | 3 | 8‰ |
Přirozený přírůstek | -1 | -4‰ |
Přistěhovalí celkem | 7 | 29‰ |
Vystěhovalí celkem | 3 | 12‰ |
Saldo migrace | 4 | 17‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | 3 | 12‰ |
Zdroj: ČSÚ, Veřejná databáze
Tab. č 1: Pohyb obyvatel.
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Kámen v roce 2011
Definitivní výsledky sčítání lidu ukázaly, že v obci Kámen z patnáctiletého a staršího obyvatelstva měla téměř třetina osob (26,9 %) úplné střední vzdělání s maturitou nebo vyšší odborné vzdělání a více než 5,8% vysokoškolské vzdělání.
Zdroj: ČSÚ
Obr.6 Vzdělanostní struktura obyvatel.
Sociální situace
V obci se nenacházejí žádné národnostní menšiny, sociálně slabí obyvatelé a neprojevují se v ní ani problémy s uživateli návykových látek.
Spolková činnost
V obci nefunguje žádný spolek ani sdružení. Tato skutečnost se také odráží v malém zapojení obyvatel do dění v obci.
Akce pořádané obcí
V obci se pravidelně konají pod vedením obecního úřadu pro obyvatele tyto akce: MDŽ, pálení čarodějnic, pohádkový les, Mikulášská besídka, sportovní dny, drakiáda, pečení perníčků apod.
Informovanost o akcích
Občané jsou o všech akcích informováni prostřednictvím webových stránek obce, obecního zpravodaje a vývěsních tabulí.
Ekonomická situace
V obci působí několik soukromých podnikatelů, kteří většinou nezaměstnávají žádné zaměstnance nebo minimální počet (1–2 zaměstnance) a živnost provozují v místě bydliště.
Převažující činností dle odvětví jsou služby a sice 56,36 %.
Většinu pozemků v katastru obce obhospodařuje soukromý zemědělec.
Pěstovanými plodinami jsou řepka olejka, kukuřice, obilí. Průmyslové podniky se v obci nenacházejí, pouze malé řemeslné dílny (opravna automobilů, apod.). Pozemkové reformy neproběhly, ani se nepřipravují. V budově ve vlastnictví obce funguje pronajatá prodejna se smíšeným zbožím.
Obec nepatří mezi turistické cíle, tudíž zde cestovní ruch není významněji rozvíjen. V budově Obecního úřadu je sál pro 100 osob, v centru se nachází dětské hřiště a sportovní hřiště. V obci funguje jedna restaurace.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Kámen v roce 2018
Zdroj: ČSÚ
Obr.7 : Struktura podnikatelů.
Prostory pro podnikání a podpora podnikání
Obec nemá využitelné pozemky pro podnikatelskou zástavbu, ani komerčně využitelné prostory. Aktuálně podnikatelům nemůže nabídnout prostory ani ve stávající zástavbě, ani v územním plánu. Menší prostory pro drobnou výrobu a služby lze realizovat ve stávající i plánované výstavbě pro bydlení.
Ze strany podnikatelských subjektů doposud nevzešel podnět či zájem o navázání spolupráce či možnosti podpory ze strany obce.
Trh práce
V prosinci 2014 byla nezaměstnanost v obci 8,3 %, v prosinci 2015 to už bylo jen 3,9 %. Za prací většina obyvatel dojíždí do Děčína nebo Ústí nad Labem.
Zajímavé je srovnání s ostatními obcemi z hlediska zaměstnanosti podle odvětví. Přestože 26% obce tvoří orná půda, tak nikdo z občanů nebyl v roce 2011 zaměstnán v oboru lesnictví a zemědělství.
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Kámen | 0,00% | 28,77% | 65,75% |
DĚČÍN | 1,48% | 29,83% | 54,33% |
Ústecký kraj | 1,84% | 33,98% | 50,46% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Arnoltice | 5,23% | 28,76% | 49,67% |
Bynovec | 0,93% | 30,56% | 53,70% |
Labská Stráň | 1,16% | 34,88% | 52,33% |
Tab.2: Struktura zaměstnanosti.
Zdroj: ČSÚ
Vývoj počtu nezaměstnaných osob do roku 2018 - Obr. č. 8
Z hlediska vývoje nezaměstnanosti lze v posledních letech sledovat klesající trend počtu nezaměstnaných osob.
Zdroj: ČSÚ
Technická infrastruktura
Obec není plynofikována, ani se o plynofikaci neuvažuje vzhledem k požadovaným nákladům. Objekty jsou vytápěny vlastními zařízeními na tuhá paliva, některé elektrickou energií.
V obci je vodovod ve vlastnictví SČVK Teplice.
Kanalizace v obci není.
Obec má zpracovanou projektovou dokumentaci na vybudování splaškové kanalizace. Tato akce je všek finančně velice náročná, aktualizovaná výše nákladů přestavuje téměř 38 mil. Kč. Obec není, vzhledem k omezené výši rozpočtu, schopná zrealizovat tuto akci z vlastních zdrojů. Opakovaně se tedy pokouší zajistit splufinancování z dotačních zdrojů, zatím, bohužel neúspěšně. Aktuálně je podaná další žádost o dotaci. Vybudování kanalizace je identifikováno jako priorita obce s nejvyšší naléhavostí.
Dopravní infrastruktura
Hlavní osou obce je silnice III. třídy 258 57, která se napojuje směrem přes Ludvíkovice na mezinárodní silniční síť I/13. Obec vlastní síť místních komunikací, které pravidelně udržuje. Většina místních komunikací je pokryta asfaltem. Nachází se zde jedna zastávka autobusů. Nájezd na nejbližší dálnici (D8) je vzdálený asi 60 km. Železnice neprochází územím obce a nejbližší železniční stanice se nachází v Děčíně (cca 6 km).
Parkoviště ani samostatně stojící garáže se v obci nenacházejí vzhledem k tomu, že parkování je zajištěno na vlastních pozemcích.
Obec by však potřebovala vyřešit odstavné parkovací plochy pro návštěníky obce.
Zimní údžbu místních komunikací zajišťuje najatý zemědělec s traktorem a radlicí.
Dopravní obslužnost
Přímo obcí projíždějí autobusy, jejichž frekvence cca každou hodinu, je vyhovující jak ve všedních dnech, tak o víkendu.
Do Děčína (příslušné ORP) se občané dopraví přímými autobusovými spoji.
Do krajského města Ústí nad Labem se lze dopravit vlakem ze železniční stanice v Děčíně. Přepravní doba je vyhovující (15 – 30 minut dle typu vlaku).
Bydlení
V obci se nachází 85 budov s číslem popisným a 6 budov s číslem evidenčním (z nich 4 slouží k individuální rekreaci) a 3 rozestavěné rodinné domy. Všech domů je trvale obýváno 87. V posledních 10 letech bylo přiřazeno 21 čísel popisných nově postaveným rodinným domům. O výstavbu rodinných domů je v obci zájem. Probíhá spíše nekoordinovaným způsobem na soukromých pozemcích, které stavitelé buď již delší dobu vlastní, nebo se jim je podařilo odkoupit od původních majitelů. V roce 2016 byly vybudovány 2 sociální nájemní byty v budově ve vlastnictví obce.
Vývoj bytové výstavby v obci Kámen v období 2009 - 2018
Za sledované 10-ti leté období bylo v obci Kámen dokončeno 13 bytů.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 2 | 0 | 3 | 3 | 1 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 1,30 | 1,31 | 1,50 | 1,54 | 1,13 | 0,90 | 0,99 | 0,95 | 1,23 | 1,39 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 |
Zdroj: ČSÚ
Školství a vzdělávání
Vzhledem k počtu dětí a blízkosti města se školskými zařízeními, obec nezřizuje mateřskou ani základní školu. V základních školách jsou v Ludvíkovicích a Děčíně děti umísťovány bez problémů, v mateřských školách však není dostatek volných míst. Nejvíce navštěvované střední školy jsou v Děčíně a Ústí nad Labem.
Zdravotnictví
V obci se nenacházejí žádná zdravotnická zařízení. Nejbližší lékařská péče je zajištěna v Děčíně, kde jsou zastoupena téměř všechna potřebná zaměření. Jeden praktický lékař pro dospělé má ordinaci v Ludvíkovicích. Nejbližší nemocnice jsou v Děčíně a Ústí nad Labem. Záchranná služba splňuje legislativně stanovenou maximální dobu dojezdu 20 minut.
Sociální péče
V obci se nenacházejí žádná zařízení sociálních služeb, občané mohou využít zařízení v Děčíně, která však mají malou kapacitu. Obec nemá komunitní plán sociálních služeb.
Kultura
Kultura je soustředěna do budovy obecního úřadu, ve které se nachází zázemí pro konání kulturních akcí. Je vybavena kuchyňkou, sociálním zařízením a k dispozici je velký společenský sál s kapacitou až pro 100 lidí. V budově je provozována i místní knihovna.
V okolních městech se nacházejí dostupná kulturní zařízení s pestrou nabídkou kulturních akcí. Kulturní památka v obci není.
V současnosti se v obci pořádá pravidelně několik významných kulturních a sportovních akcí: „MDŽ, pálení čarodějnic, pohádkový les, Mikulášská besídka, sportovní dny, drakiáda, pečení perníčků apod.“
Sport a tělovýchova
Obec je vybavena sportovní infrastrukturou, která odpovídá běžnému standardu této velikostní úrovně obce. Na okraji obce se nachází areál s dětským hřištěm s herními prvky a multifunkčním hřištěm s umělým povrchem, které je možné využívat ke hře fotbalu, nohejbalu a dalším kolektivním sportům. Pro areál je využíváno zázemí se sociálním zařízením v budově obecního úřadu. Pro návštěvníky obou hřišť je k dispozici pergola s posezením.
Složky životního prostředí
Nenacházejí se zde žádné složky životního prostředí, které jsou ohroženy znečištěním. Jedinou možnou hrozbou je eroze půdy z polí a přívalové deště, které shromáždí velké množství vody na těchto obnažených polích.
Problematickou oblastí je absence kanalizace, ta je blíže popsána v kapitole Infrastruktura.
Ochrana životního prostředí
Do území obce zasahuje CHKO Labské pískovce.
Odpadové hospodářství
Svoz domovního odpadu je smluvně zajištěn firmou Technické služby Děčín, Marius Pedersen. Občané si rozhodují o tom, kolik popelnic budou u svých domů využívat a obci hradí částku 1100,- Kč za vývoz každé popelnice a rok. Svozové dny jsou určeny podle svozového plánu jednou za 14 dní.
V obci také probíhá recyklace vybraného odpadu – plasty (1 – 2 x za měsíc), sklo (4x za rok) a papír (dle potřeby). Dvakrát do roka (na jaře a na podzim) se v obci koná svoz nebezpečného a objemného odpadu.
Obecní úřad a kompetence obce
Obec díky své malé velkosti tvoří pouze základní typ obce – obec I. stupně.
Všichni volení zástupci (7 zastupitelů) jsou neuvolnění. Obec zaměstnává jednoho stálého zaměstnance na zkrácený úvazek (účetní) a nepravidelně na dobu určitou 1 – 2 pracovníky na úklid veřejných prostranství. Obec nemá zřízeny žádné jiné organizace a pro jiné obce nevykonává žádné činnosti.
Hospodaření obce
Ve sledovaném období byly schválené rozpočty obce plánované jako vyrovnané, v roce 2017 a 2018 vytvořila obec přebytek. Přebytky jsou kumulovány na běžném účtu, a budou využívány na spolufinancování dotací v příštích letech pro rozvoj obce.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Kámen v letech 2009 - 2018 (v tis. Kč) - tabulka č. 4
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 1 190 | 1 399 | 1 320 | 1 433 | 1 932 | 1 945 | 2 120 | 2 180 | 2 478 | 2 755 |
Nedaňové příjmy | 526 | 197 | 150 | 228 | 346 | 161 | 177 | 211 | 241 | 281 |
Kapitálové příjmy | 0 | 0 | 205 | 612 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Neinvestiční přijaté dotace | 107 | 232 | 97 | 333 | 203 | 245 | 219 | 423 | 302 | 203 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 2 211 | 0 | 88 | 0 | 0 | 1 100 | 105 | 0 | 0 |
Příjmy | 1 823 | 4 038 | 1 772 | 2 694 | 2 481 | 2 351 | 3 617 | 2 920 | 3 021 | 3 239 |
Běžné výdaje | 1 633 | 1 717 | 1 578 | 1 939 | 1 592 | 2 132 | 1 596 | 2 441 | 2 025 | 1 792 |
Kapitálové výdaje | 285 | 4 237 | 181 | 126 | 104 | 0 | 1 120 | 1 292 | 225 | 402 |
Výdaje celkem | 1 919 | 5 954 | 1 759 | 2 065 | 1 695 | 2 132 | 2 716 | 3 733 | 2 250 | 2 193 |
Saldo příjmů a výdajů | -96 | -1 916 | 13 | 629 | 786 | 219 | 900 | -813 | 771 | 1 046 |
Podíl kapitálových výdajů | 14,87% | 71,16% | 10,28% | 6,10% | 6,11% | 0,00% | 41,23% | 34,62% | 9,99% | 18,31% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 89,60% | 42,53% | 89,05% | 71,97% | 64,16% | 90,70% | 44,14% | 83,59% | 67,04% | 55,31% |
Zdroj: ČSÚ
Obec je dlouhodobě velmi aktivní při získávání dalších finančních zdrojů (zejména neinvestičních dotací) než jen těch, které jí dle rozpočtového určení daní každoročně přicházejí ze státního rozpočtu. V posledních letech získala obec zhruba 6 mil. Kč dotačních příspěvků na realizaci rozvojových aktivit obce a to od různých subjektů (Ministerstvo pro místní rozvoj, Ústecký kraj, Státní fond rozvoje bydlení, Úřad práce Děčín). V porovnání s krajem a ČR se také výrazně vychyluje výše daňových příjmů.
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2018
Zdroj: ČSÚ
Obr. 9: Srovnání rozpočtových příjmů.
Při srovnání struktury rozpočtových příjmů v uvedeném období je zřejmé, že obec oproti kraji čerpá více neinvestiční dotace a méně ty investiční. Rozdíl v ostatních příjmech již není tak markantní.
Budovy ve vlastnictví úřadu
Obec má ve vlastnictví budovu obecního úřadu a budovu bývalé truhlárny, do které investovala finanční prostředky a vybudovala v ní prodejnu se smíšeným zbožím, kterou pronajímá. V 1. patře objektu byly vybudovány 2 byty, které byly dány do pronájmu občanům s nízkými příjmy. Sál obecního úřadu je krátkodobě pronajímán zejména k soukromým oslavám.
V následujících letech obec plánuje provést zateplení budovy OÚ a opravu fasády a snížit tak energetickou náročnost budovy.
Bezpečnost
Prevence kriminality není v obci řešena. Přestupková komise v obci také není zřízena, tuto činnost pro obec vykonává město Děčín. Nejbližší hasičský záchranný sbor a oddělení policie se nachází v Děčíně.
Vnější vztahy a vazby
Obec je členem MAS Český Sever, což je společnost, která sdružuje venkovské podnikatele, hospodáře, spolky a obce s cílem dosáhnout lepšího rozvoje venkova v kraji. Prostřednictvím této MAS mohou obec, podnikatelé, občanská sdružení a další subjekty získat dotace na své projekty.
Obec je také členem Svazku obcí Českého Švýcarska. Jeho cílem je podpora společných aktivit členských obcí. Velice úspěšnými akcemi pořádanými tímto Svazkem jsou sportovní hry pro děti, které se konají pravidelně každý rok v srpnu v některé z členských obcí, výlety lodí pro seniory a exkurze a poznávací zájezdy do jiných krajů, pro získávání informací, které by se daly využít pro rozvoj obcí sdružených ve Svazku.
Prvotní zpracování Programu rozvoje obce Kámen probíhalo za účasti občanů obce. Bylo provedeno dotazníkové šetření v roce 2015. Veškeré výstupy jsou posány níže.
Výsledky dotazníkového šetření.
V rámci šetření uspořádaného pro občany během prosince 2015 bylo shromážděno celkem 24 vyplněných dotazníků z rozdaných 80 ks. Děkujeme občanům, kteří byli ochotni se anketou zabývat a vyplnit dotazník. Ze shrnutí jejich názorů vyplývají následující závěry.
54 % účastníků ankety se žije v obci spíše dobře a vyloženě nespokojený nebyl žádný.
Nejvíce se jim líbí blízkost přírody, klidný život a dobré mezilidské vztahy.
Naopak nejvíce účastníkům se nelíbí nezájem lidí o obec a špatná dostupnost lékaře.
Občanům v obci nejvíce chybí lékař, kulturní akce, lepší vodovod, chodníky, hřiště, pohostinství, zájmové kroužky pro děti, plynovod, kontejner na plasty, vyhláška proti hluku v neděli a o svátcích, oplocená střelnice, radar, společné výlety. Nelíbí se jim špatné lesní cesty, znečištěné ovzduší v zimním období, drahá autobusová doprava.
Výsledky z hodnocení obce z hlediska níže uvedených podmínek (v dotazníku tabulka) :
Bydlení : 13x velmi spokojen, 10x spíše spokojen, 1x spíše nespokojen.
Veřejná doprava : 7x velmi spokojen, 13x spíše spokojen, 2x nespokojen.
Kultura a společenský život : 5x velmi spokojen, 12x spíše spokojen, 6x nespokojen.
Sportovní vyžití : 5x velmi spokojen, 11x spíše spokojen, 4x nespokojen.
Životní prostředí : 7x velmi spokojen, 10x spíše spokojen, 5x nespokojen.
Péče obce o své prostředí : 7x velmi spokojen, 13x spíše spokojen, 5x nespokojen.
Podmínky pro podnikání : 2x spíše spokojen, 3x nespokojen, 11x lhostejné.
Rozvoj obce : 5x velmi spokojen, 15x spíše spokojen, 3x nespokojen.
Informovanost o dění v obci : 8x velmi spokojen, 11x spíše spokojen, 3x nespokojen.
75% účastníků alespoň někdy sleduje informace o dění v obci na webových stránkách.
70 % účastníků je ochotno se zapojit do rozvoje obce. Pro obec jsou ochotni udělat toto :
chodit na brigády, pomáhat při akcích pro děti, v zimě upravit terén na sáňkování, udržovat pořádek v okolí svého domu.
Přednostní právo na přidělení finančních prostředků má dle názoru účastníků obce především rekonstrukce místních komunikací, ČOV a vodovod, kultura, bezpečné komunikace, oprava lesních a polních cest, zeleň, chodníky, oprava pomníků a okolí hřbitova, nové lavičky na hřbitov, veřejné osvětlení v zemi.
Obec by dle respondentů měla žádat o dotace na :
kanalizaci, opravy kulturního domu, chodníky, opravy turistických cest, močál č.p. 1270/1, plynofikaci, nové byty, vodovod, cyklostezky, přechody pro chodce, radar, zeleň, hřbitov, veřejné osvětlení, polní a lesní cesty.
Pozornost by si potom zasloužilo i zřízení dalších provozoven obchodů a služeb, podpora bytové výstavby (dobudování technické infrastruktury a místních komunikací), péče
o veřejnou zeleň a prostředí v obci a podpora společenských a sportovních aktivit.
Hlavním cílem by mělo být zajištění větší bezpečnosti v dopravě - více chodníků.
Ankety se zúčastnili zejména občané žijící v obci dlouhodobě - 75% respondentů.
Věková kategorie : 30-50 let – 29%
: 50-79 let – 71%
Domácnost s dětmi : 46%
Domácnost bez dětí : 54%
SWOT analýza je dnes již standardní analytickou metodou regionálního rozvoje navazující na závěry plynoucí z profilu obce a analýzy veřejného a podnikatelského prostředí. Její podstatou je odhalení a současně vzájemné porovnávání vnitřních silných a slabých stránek a vnějších podmínek působících na obec. Jedná se o analýzu hlavních tendencí současného a budoucího vývoje obce.
Vnitřní analýza – tedy analýza silných a slabých stránek obce – zkoumá současný stav jednotlivých prvků obce. Zatímco vnější analýza zkoumá faktory působící na obec zvenčí a je směřována do budoucna.
SWOT, což je zkratka z anglických slov:
S = STRENGHTS – silné stránky, přednosti, výhody: CO JE NA NÁS DOBRÉ
W = WEAKNESSES – slabé stránky, nedostatky, slabiny: ČÍM SE SAMI OHROŽUJEME
O = OPPORTUNITIES – příležitosti, možnosti: CO SE NÁM NABÍZÍ
T = THREATS – hrozby, nežádoucí ohrožení: CO BY NÁS MOHLO BLOKOVAT
Smysl SWOT analýzy spočívá v akceptování silných stránek a odstraňování (nebo alespoň omezování) stránek slabých, čímž se zvyšuje pravděpodobnost budoucí realizace příhodných možností, a naopak se omezuje dopad pojmenovaných hrozeb.
Výsledky SWOT analýzy slouží jako základ pro další analyzování obce, vymezení problémových oblastí, zaměření rozvojového plánu obce a zacílení záměrů akčního plánu.
SWOT analýza je klíčovým závěrem a jakýmsi shrnutím analytické části strategického plánu. Expertní návrh SWOT analýzy byl definován na základě podrobné situační analýzy a dále prodiskutován a upraven dle připomínek samosprávy obce.
V období leden až březen 2021 probíhala aktualizace Programu rozvoje obce. Byly identifikovány a zohledněny již realizované záměry a zároveň byla provedena revize ve vztahu k nově plánovaným záměrům obce. Byla provedena aktualizace analytické části ve vztahu k nově známým datům roku 2018. Aktualizovaný dokument také zahrnuje plánované záměry obce s výhledem realizace do roku 2023.
Dlouhodobá vize zachycuje představu o budoucnosti obce, jak se bude obec měnit a rozvíjet. Strategická vize obce je definována zejména na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části a také na základě jednání zastupitelstva. Naplnění vize bude dosaženo realizací tohoto Programu rozvoje obce a následně na něj navazujících dokumentů stejného charakteru.
Vize obce Kámen
Kámen je klidnou, ale dynamicky se rozvíjející obcí v zázemí dobře dostupného krajského města, která podporuje kulturní a sportovní vyžití občanů všech generací. Kámen je obcí, která dbá o své přírodní a kulturní bohatství a zároveň poskytuje obyvatelům kvalitní technickou a občanskou vybavenost.
Cíl : „Zlepšení dopravní infrastruktury.”
Opatření : „Chodníky.” Pro zvýšení bezpečnosti na komunikacích je nutné doplnit chodníky podél hlavní komunikace. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Doplnění chodníků.” |
2017 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Opatření : „Cyklostezka.” Vybudovat cyklostezku mimo hlavní silnici. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Cyklostezka.” |
2020 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Opatření : „Radar.” Pro zvýšení bezpečnosti v obci je nutný radar. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Radar.” |
2017 - 2023 | starosta | Vlastní | |
Opatření : „Údržba a opravy místních komunikací.” Je nutné neustále udržovat místní komunikace. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba a opravy místních komunikací.” |
2017 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Opatření : „Pěšiny a vycházkové trasy.” Údržba a obnova lesních cest. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Lesní cesty.” |
2021 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Cíl : „Opravy majetku obce.”
Opatření : „Oprava kulturního domu.” Nová fasáda a oprava střechy. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava kulturního domu.” |
2018 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Opatření : „Revitalizace hřbitova.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Hřbitov.” |
2019 - 2023 | obec | Vlastní + externí | |
„Oprava márnice” |
2021 - 2023 | Zastupitelstvo | 500 | Vlastní + externí |
Cíl : „Zlepšení technické vybavenosti.”
Opatření : „Oprava veřejného osvětlení.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava veřejného osvětlení.” |
2019 - 2023 | starosta | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vybudování kanalizace.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Kanalizace.” |
2017 - 2023 | starosta | 37800 | Vlastní + externí |
Z důvodu vysoké finanční náročnosti není možné realizovat z rozpočtu obce. Obec opakovaně vyvíjí snahy k získání dotace. Aktuálně je opět podaná žádost o dotaci. Vybudování kanalizace patří mezi priority obce s nejvyšší důležitostí. |
Cíl : „Zkvalitnění života v obci.”
Opatření : „Podpora a rozšiřování kulturních akcí.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Kulturní akce.” |
2017 - 2023 | obec | Vlastní + externí | |
Cíl : „Revitalizace veřejné zeleně.”
Opatření : „Veřejná zeleň.” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Veřejná zeleň.” |
2017 - 2023 | obec | Vlastní + externí | |
Péče o veřejnou zeleň je také prioritou obce. V roce 2016 získala obec dotaci ve výši 100 tis. Kč z ÚK na pořízení zahradní techniky. Další dotaci získala obec v roce 2020 na pořízení zahradního traktoru včetně příslušenství, dotace z ÚK činila 100 tis. Kč, celkové náklady 150 tis. Kč. |
Opatření : „Močál č.p. 1270/1” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Revitalizace močálu.” |
2020 - 2023 | obec | 2000 | Vlastní + externí |
Oprava hráze, cest a odbahnění. |
V rámci Programu rozvoje Obce Kámen na roky 2016 - 2023 byly definovány základní priority rozvoje obce pro období následujících 8 let. Jejich vlastní realizace je závislá na zdrojích financování. Zde je počítáno s kombinací zdrojů z Fondů Evropské unie – Operačních programů pro období 2014-2020, ze státního rozpočtu, krajského rozpočtu i z rozpočtu obce.
Je patrné, že objem finančních prostředků přesahuje několikanásobně možnosti obecního rozpočtu, proto je možné, že se nepodaří všechny priority v uvedeném období realizovat, a bude je nutné přesunout do následujícího období.
Hlavními prioritami obce v oblasti investic je jednoznačně vyřešení dopravní a technické infrastruktury. Pořadí priorit je možné upravit s ohledem na konkrétní dotační příležitosti.
Právě proto musí obec a její zástupci vyvinout maximální snahu být aktivní ve vyhledávání zdrojů financování a úspěšní při splnění podmínek jednotlivých dotačních programů.
Evaluace Programu rozvoje obce Kámen 2016 - 2023
Aktualizace PRO se bude provádět dle potřeby, nejméně však jednou za rok. Zhodnocení naplňování provede starosta nebo jím pověřená osoba na základě prostudování stávajícího Programu rozvoje obce Kámen a předložení návrhů na změnu zastupitelstvu obce. Z hlediska evaluace je nezbytné pravidelné monitorování a hodnocení realizace stanovených opatření a současně i souladu aktivit jiných subjektů s tímto materiálem.
Současně je nezbytné průběžně shromažďovat připomínky a podněty k aktualizaci Rozvojových aktivit PRO (např. doplňování konkrétních projektových záměrů nebo aktualizace stanovených opatření). Zastupitelstvo obce by mělo minimálně jedenkrát ročně projednat zprávu o realizaci Programu rozvoje obce Kámen a rozhodnout o jeho aktualizaci či doplnění.
Přehled případných programů ze kterých lze čerpat dotace.
Operační program Doprava Řídící orgán: Ministerstvo dopravy web: www.opd.cz e-mail: info@opd.cz alokace: 4,7 mld. EUR Zaměření programu: • Zajištění kvalitní dopravní infrastrukturyv celé ČR • Postupné vyrovnávání kvality dopravní sítě ČR v rámci EU • Podpora ekologické dopravy • Podpora využívání železniční a vodní dopravy | Integrovaný regionální operační program Řídící orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj web: www.dotaceEU.cz/irop e-mail: irop@mmr.cz alokace: 4,6 mld. EUR Zaměření programu: • Vyvážený rozvoj území v regionech soudržnosti • Zkvalitnění infrastruktury • Zlepšení veřejných služeb a veřejné správy • Zajištění udržitelného rozvoje v obcích, městech a regionech | Operační program Životní prostředí Řídící orgán: Ministerstvo životního prostředí web: www.opzp.cz e-mail: dotazy@sfzp.cz alokace: 2,6 mld. EUR Zaměření programu: • Ochrana a zajištění kvalitního prostředí pro život obyvatel ČR • Podpora efektivního využívání zdrojů • Eliminace negativních dopadů lidské činnosti na životní prostředí • Zmírňování dopadů klimatických změn |
Program rozvoje venkova Řídící orgán: Ministerstvo zemědělství web: www.eagri.cz e-mail: info@mze.cz alokace: 2,3 mld. EUR Zaměření programu: • Obnova, zachování a zlepšení ekosystémů závislých na zemědělství • Investice pro konkurenceschopnost a inovace zemědělských podniků • Podpora krajinné infrastruktury • Zvýšení hospodářského rozvoje ve venkovských oblastech | Operační program Zaměstnanost Řídící orgán: Ministerstvo práce a sociálních věcí web: www.esfcr.cz e-mail: esf@mpsv.cz alokace: 2,1 mld. EUR Zaměření programu: • Podpora zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů • Podpora rovných příležitostí žen a mužů • Sociální začleňování a boj s chudobou • Modernizace veřejné správy | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Řídící orgán: Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy web: www.msmt.cz e-mail: opvvv@msmt.cz alokace: 2,8 mld. EUR Zaměření programu: • Rozvoj lidských zdrojů v oblasti výzkumu a vývoje • Udržitelný rozvoj v sociálně soudržné společnosti • Podpora kvalitního výzkumu • Systémové změny pro zkvalitnění vzdělávacího systému v ČR |
Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Řídící orgán: Ministerstvo průmyslu a obchodu web: www.mpo.cz e-mail: info@mpo.cz alokace: 4,33 mld. EUR Zaměření programu: • Konkurenceschopná ekonomika založená na znalostech a inovacích • Schopnost místních firem prosazovat se na světových trzích • Vytváření pracovních míst v dlouhodobém horizontu • Environmentální dimenze hospodářského rozvoje | Interreg V-A Česká republika – Polsko Řídící orgán: Ministerstvo pro místní rozvoj web: www.cz-pl.eu alokace: 0,226 mld. EUR Zaměření programu: • Společné řízení rizik • Rozvoj potenciálu přírodních a kulturních zdrojů pro podporu zaměstnanosti • Vzdělání a kvalifikace • Spolupráce institucí a komunit | Interreg V-A Rakousko – Česká republika Řídící orgán: Úřad vlády Dolního Rakouska web: www.at-cz.eu alokace: 0,097 mld. EUR Zaměření programu: • Posilování výzkumu, technologického rozvoje a inovací • Životní prostředí a zdroje • Rozvoj lidských zdrojů • Udržitelné sítě a institucionální spolupráce |
Řídící orgán: Saské státní ministerstvo životního prostředí a zemědělství web: www.sn-cz2020.eu alokace: 0,157 mld. EUR Zaměření programu: • Podpora adaptace na změnu klimatu • Zachování a ochrana životního prostředí • Investice do vzdělávání • Posilování institucionální kapacity veřejných orgánů • Ochrana životního prostředí a účinné využívání zdrojů | Program přeshraniční spolupráce Česká republika – Svobodný stát Bavorsko Cíl EÚS 2014–2020 Řídící orgán: Bavorské státní ministerstvo hospodářství a médií, energie a technologie web: www.by-cz.eu alokace: 0,103 mld. EUR Zaměření programu: • Posilování výzkumu, technologického rozvoje a inovací • Investice do vzdělávání • Udržitelné sítě a institucionální spolupráce | Interreg V-A Slovenská republika – Česká republika Řídící orgán: Ministerstvo zemědělství a rozvoje venkova SR web: www.sk-cz.eu alokace: 0,09 mld. EUR Zaměření programu: • Využívání inovačního potenciálu • Kvalitní životní prostředí • Rozvoj místních iniciativ Přehled programů, ze kterých lze čerpat |
Aktualizace Programu rozvoje obce Kámen provedená na záčátku roku 2021 představovala aktualizaci části analytických dat a revizi projektových záměrů již s výhledem na možnost financování v rámci nového programového období 2021+.
Poděkování
Poděkování patří všem občanům a zástupcům obce, kteří se na aktualizaci Programu rozvoje obce Kámen aktivně podíleli, zejména panu starostovi a panu místostarostovi.