Program rozvoje obce Štěnovice na období od 2021 do 2027

Program rozvoje obce Štěnovice
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Štěnovice
na období let
2021 - 2027

Program rozvoje obce Štěnovice byl schválen usnesením č. 6/21 zastupitelstva obce Štěnovice dne 15.12.2021.

Úvod

Obec Štěnovice leží v okrese Plzeň-jih zhruba 8,5 km od centra Plzně.  Je dopravně snadno přístupná po krajských silnicích. První písemná zmíňka pochází však až z r. 1327, kdy je připomínán Jaroslav ze Štěnovic, příslušník rodu pánu z  Homberka majících ve znaku kančí hlavu. Jeho synové odprodali před r. 1377 ves Protivovi z Litic. Podle berního rejstříku z r. 1379 patřily Štěnovice Zbyňkovi z Kloušova. Statek se skládal z Velkých Štěnovic, Losiné a Malých Štěnovic, pozdejších Štěnoviček, které ale zanikly.

Program rozvoje obce (dále PRO) slouží jako základní plánovací dokument pro delší časový úsek než jedno volební období v komunálních volbách (v tomto případě se jedná o rozmezí roků 2021 - 2027). V analytické části popisuje aktuální situaci v sedmi základních oblastech života v obci (území, obyvatelstvo, hospodářství, infrastruktura, vybavenost obce, životní prostředí, správa obce). Na základě SWOT analýzy stanovuje silné a slabé stránky, resp. příležitosti a hrozby, se kterými se dále pracuje v dalších krocích tvorby PRO. Návrhová část obsahuje vize, cíle, opatření a jednotlivé aktivity - dílčí projekty (včetně možného financování). Na tvorbě PRO se podílelo 11 členů zastupitelstva obce. Zpracovateli tohoto dokumentu jsou doc. Ing. Jiří Tupa, Ph.D., který má s danou problematikou profesní, odborný nebo zájmový vztah a Jan Polívka místostarosta obce. Prostřednictvím dotazníkového šetření byly zjištěny další názory, postoje, zájmy, preference občanů k dalšímu rozvoji obce a byli následně zapracovány. PRO byl schválen na zasedání zastupitelstva obce dne usnesením č. 6/21 ze dne 15.12.2021.

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Obec Štěnovice se nachází v okrese Plzeň-jih, kraj Plzeňský, nedaleko jižní hranice krajského města Plzně, zhruba 8,5 km od jeho centra. Krajina Štěnovic vznikla historickým vývojem lidského sídla v místy úzkém, místy do široka rozevřeném údolí dolního toku řeky Úhlavy v prostoru soutoku řeky s Losinským potokem. Losinský potok je pravostranným přítokem Úhlavy, která přitéká na území obce od jihu a jižní částí obce protéká ve směru k severu několika mírnými zákruty. Ve střední části území obce se řeka stáčí k východu, po soutoku s Losinským potokem se opět prudce stáčí k západu, aby opět pokračovala severním až severovýchodním směrem vytvářejíc na území obce meandr. V severní části území tvoří řeka v délce cca 1 km přirozenou obecní hranici. Řeka Úhlava tvoří mírně k západu posunutou severojižní osu území. V tomto smyslu tvoří východozápadní osu území obce od východu přitékající Losinský potok, který v tomto směru  přebírá funkci krajinné osy.

Štěnovice mají svůj původ v raně feudální osadě, vzniklé při přechodu řeky na významné cestě spojující knížecí správní hrad v Plzenci s klášterem v Chotešově a dále bavorským Řeznem. Nad osadou vzniklo asi na přelomu 12. a 13.  století opevněné sídlo, snad jednoho z knížecích plzeňských úředníků na území jeho výsluhy, získané od panovníka. Sídlo stojí na pomezí mezi hradem a hradištěm, způsob opevnění mohutným zemním valem má ještě mladohradištní charakter. První písemná zmíňka pochází však až z r. 1327, kdy je připomínán Jaroslav ze Štěnovic, příslušník rodu pánu z  Homberka majících ve znaku kančí hlavu. Jeho synové odprodali před r. 1377 ves Protivovi z Litic. Podle berního rejstříku z r. 1379 patřily Štěnovice Zbyňkovi z Kloušova. Statek se skládal z Velkých Štěnovic, Losiné a Malých Štěnovic, pozdejších Štěnoviček, které ale zanikly. 

Štěnovice byly známé pivem, které se zde vařilo v panském později akciovém pivovaru. Pivovar byl založen v roce 1765 a s výjimkou let 1943 až jaro 1945 se zde vařilo pivo až do roku 1946.  Dnes už o zašlé slávě velkého pivovaru svědčí jen zbytky budov. Významná byla také těžba velmi kvalitní štěnovické modré žuly. První kamenolomy byly otevřeny již v 60. letech 19. století. Většina lomů byla v majetku panství a vystřídalo se v nich několik nájemců. Štěnovická žula byla vyhlášeným stavebním materiálem nejen v blízké Plzni, ale také v Praze. Těžba v lomech byla ukončena na počátku tohoto století. Spojení obce s těžbou žuly je připomenuto vyobrazením kamenických nástrojů ve znaku obce.

Hustota zalidnění obce je 263,46 obyv./km2. Celková plocha území obce 767,10 ha. Obec má jedno katastrální území a 1 část obce. 

Zdroj: ČSÚ

2. Obyvatelstvo

Počet obyvatel Štěnovic je mírně rostoucí. K 31.12.2020 žilo ve Štěnovicích 2 204 obyvatel, z toho 1 102 mužů a 1 102 žen. Průměrný věk byl 39,4 což je pod průměrem Plzeňského kraje a okresu Plzeň-jih (42,7). 

Stav obyvatel k 31.12.2020

  Celkem Muži Ženy
Počet obyvatel 2 204 1 102 1 102
v tom ve věku (let) 0-14 472 253 219
15-64 1 379 693 686
65 a více 353 156 197
Průměrný věk (let) 39,2 38,0 40,4

Zdroj: ČSÚ

Další statistické údaje se vztahují k roku 2019, pro který jsou k dispozici kompletně zpracované statistická data.

 Vývoj počtu obyvatel obce Štěnovice v letech 2003 - 2019

Vývoj počtu obyvatel obce Štěnovice v letech 2009 - 2019
Zdroj: ČSÚ

Vzdělanostní struktura obyvatel  podle SLBD obce Štěnovice v roce 2011

Vzdělanostní struktura obyvatel obce Štěnovice v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
Pohyb obyvatel v obci Štěnovice v roce 2020

  Celkem Muži Ženy
Živě narození 31 18 13
Zemřelí 17 8 9
Přirozený  přírůstek 14 10 4
Přistěhovalí 62 32 30
Vystěhovalí 33 17 16
Přírůstek stěhováním 29 15 14
Celkový přírůstek 43 25 18
Sňatky 12 . .
Rozvody 2 . .

Zdroj: ČSÚ

 Celkově je možné konstatovat, že obec má pozitivní přírůstek pohybu obyvatel s vyšším podílem středního nebo úplného středního vzdělání. Ve věkové struktuře dominuje věková skupina 15-64 let, tedy ekonomicky aktivní část obyvatel, kteří snižují věkový průměr obce pod regionální průměr.  Z demografického hlediska roste počet dětí v obci ve věkové skupině 0-14 let. Tyto trendy jsou dány stavebním rozvojem v obci v posledních 10 letech a do budoucna lze vlivem stagnace v důsledku vyčerpání rozvojových ploch čekat mírnější růst nebo stagnaci počtu obyvatel. Na druhou stránku lze očekávat zvýšování podílu počtu obyvatel ve věkové skupině 65 let a více.

 

 

 

3. Hospodářství

Počet podnikatelských subjektů je k 31.12.2020 celkem 470. Z hlediska hospodářství největším zaměstnavetelem a průmyslovým podnikem v obci je firma Streicher. Jedná se o společnost, která se zabývá převážně strojírenskou a stavební činností. Hospodářství obce také významně ovlivnily blízké lomy, které jsou v současné době ve vlastnictví soukromého subjektu bez vlastní těžební činnosti. Dále zde působí nekolik dalších malých a středních podniků (zejména v areálu bývalého pivovaru). Dále se v katastru obce nachází velký logistický park s průmyslovou výrobou (společnost DADC Sony Štěnovice a další). 

Významným odvětvím v obci je maloobchod a poskytování služeb. Struktura podnikatelských subjektů k 31.12.2020 je prezentována následující tabulkou.

  Registrované
podniky
Podniky se
zjištěnou aktivitou
Celkem 470 268
A Zemědělství, lesnictví, rybářství 10 5
B-E Průmysl celkem 63 45
F Stavebnictví 56 31
G Velkoobchod a maloobchod;
opravy a údržba
motorových vozidel
103 45
H Doprava a skladování 13 12
I Ubytování, stravování
a pohostinství
17 6
J Informační a komunikační činnosti 25 15
K Peněžnictví a pojišťovnictví 2 2
L Činnosti v oblasti nemovitostí 14 9
M Profesní, vědecké
a technické činnosti
64 40
N Administrativní a
podpůrné činnosti
13 8
O Veřejná správa
a obrana;
 povinné sociální zabezpečení
3 3
P Vzdělávání 10 6
Q Zdravotní a sociální péče 10 7
R Kulturní, zábavní
a rekreační činnosti
12 9
S Ostatní činnosti 40 20
X nezařazeno . .

 

V obci je registrováno 470 podnikatelských subjektů, z toho 392 fyzických osob a 78 právnických osob k 31.12.2020. Zemědělská činnost v obci nemá dominantní charakter a je spojena převážně s obděláváním zemedělských ploch subjekty sídlící mimo obec. 

Z hlediska trhu práce byl k 31.12.2019 počet ekonomicky aktivních osob 959, počet osob dojíždějících za prací do obce 284, počet osob vyjíždějících z obce za prací 417 a počet uchazečů o zaměstnání 47. Převážná část obyvatel dojíždí do zaměstnání do blízké Plzně.

Z hlediska cestovní ruchu nemá obec žádné významné památky ani kulturní zařízení, které by významně příspívaly k rozvoji cestovního ruchu v obci. 

 

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura v obci je plně pokryta. V obci je zajištěna dodávka pitné vody, kanalizace, připojení na zdroj elektrické energie a místní rozhlas, rozvod plynu, telekomunikančí síť a Internet.  

Vodovod a kanalizace

Obec je zásobována pitnou vodou z plzeňské vodárny. Zásobovací řad skupinového vodovodu přichází od Losiné údolím Losinského potoka do nového vodojemu v lokalitě „Lomy“. Kapacita i technický stav se jeví jako dlouhodobě neuržitelný pro další rozvoj obce a také je ekonomicky neudržitelný stávající způsob připojení vodovodu. Proto bude nutné v rámci dalšího rozvoje obce vybudovat alternativní způsob napojení vodovodu na vodárenskou síť plzeňské vodárny.

Obec je odkanalizována na čistírnu odpadních vod umístěnou na levém břehu řeky Úhlavy v blízkosti centrální části sídla (cca 200 m severozápadně od obecního úřadu). Čistírna byla několikrát modernizována a kapacitně již nevyhovuje pro případný rozvoj obce. V rámci nakládání s odpady by bylo dobré preferovat výstavbu oddělené kanalizace se samostatným vedením dešťových stok mimo ČOV. Vzhledem k pásmu hygienické ochrany vodního zdroje by bylo žádoucí zřizovat na dešťové kanalizaci akumulační a retenční nádrže.

Připojení na síť elektrické energie

Elektrická energie je do Štěnovic dodávána vedením 22 kV z transformovny Černice a transformovny Přeštice. Zokruhované distribuční vedení vytváří v prostoru obce v podstatě dvě zásobovací linky severní a jihozápadní. Severní větev vede z prostoru Černice východním směrem, překračuje dálnici až do odbočení Přeštice. Z této větve je napojeno na území obce celkem 5 transformačních stanic 22/0,4 kV. Tři jsou součástí zásobování dálničního tunelu Valík, z toho dvě u západního portálu jsou ze stávajícího vedení napojeny kabelem. Jediná trans. stanice (výkrmna býků) je umístěna ve východní části obce. Z jihozápadní větve distribučního vedení je napájeno celkem 10 transformačních stanic 22/0,4 kV a to: 

  • U Drůbežárny
  • Borecká
  • kamenolom
  • nové RD (kabel)
  • škola
  • Streicher
  • úpravna vody
  • obec
  • stanice u Losinského potoka

Další dvě transformační stanice zásobují průmyslové území na levém břehu řeky Úhlavy. Vedení VN i NN v prostoru nového sídliště RD domů v lokalitě „Pod lomy“ bylo v nedávné době rekonstruované a částečně převedené do kabelové trasy. Zbývající síť je z hlediska kapacity a rozložení zásobovacích TS vcelku vyhovující, bude však nutné realizovat částečné přeložky vzhledem k tomu, že část distribučních tras prochází přes nově navržená území obytné zástavby. Konkrétní požadavky vyplynou až z urbanistického a technického řešení jednotlivých ploch.

Veřejné osvětlení a obecní rozhlas

Veřejné osvětlení a veřejný rozhlas je vybudován převážně v centrálních částech obce, nicméně v něktěrých místech je na hraně životnosti a bude nutné provést jeho modernizaci. Také je třeba dobudovat chybějící rozvody na okrajových částech obce. Obecní rozhlas byl v roce 2018 modernizován a je plně funkční. 

Plynofikace obce

Na jižním a západním okraji obce prochází vysokotlaký plynovod DN 600, severně od sídla se nachází VTL plynovod DN 500. Z plynovodu DN 600 je na jižním okraji zástavby zásobována nová regulační stanice Štěnovice, na kterou jsou napojeny středotlaké zásobovací řady. Stávající regulační stanice v sídlišti byla rekonstruována na středotlakou. Zařízení vyhovuje jak z hlediska současného stavu, tak z hlediska zásobování nových rozvojových ploch na jižním okraji obce, kapacitně pak pro celou oblast na jih od Losinského potoka. Z plynovodu DN 500 je v severozápadní části provedena přípojka DN 100 pro regulační stanici Štěnovice plynárny s výkonem 1200 m3/hod, ze které je zásobována malá severní, převážně průmyslová část v okolí zámku. Ze severního plynovodu DN 500 je dále navrženo připojení nové regulační stanice s kapacitou 2500m3/hod. 

Telekomunikace a Internet

V obci jsou dostupné všechny mobilní a datové služby všech oparátorů. Dále je zde možnost připojení na síť WiFi několika společností poskytující internetové připojení pro občany obce.  

Dopravní infrastruktura

Z hlediska dopravní infrastruktury je klíčovým prvkem silniční síť a síť místních komunikací. 

Silniční síť

Obec je napojena na stávající silniční síť:

II/180 Dobřany – Starý Plzenec

Silnice je vedena po severozápadním okraji sídla a splňuje technické parametry silnice II. třídy. V návrhu se neuvažují žádné úpravy této komunikace.

III/18028 Štěnovice – Losiná

Trasa silnice začíná uprostřed obce v prostoru křižovatky se silnicí III/18027 a dále pokračuje ve směru na Losinou. Podél silnice je nutné dobudovat chodníky.

III/18027 Štěnovice – Čižice

Silnice začíná na kraji obce v prostoru stávající křižovatky se silnicí II/180. Tato silnice tvoří páteřní osu sídla a intenzita dopravy je zde poměrně vysoká v důsledku dopravní obslužnosti navazujících obcí a rekračních chat podél řeky Úhlavy směrem na Přeštice. Úpravy komunikace se předpokládají zejména u mostu přes řeku Úhlavu. Územní plán obce předpokládá realizaci přeložky silnice III/18027. Přeložka začíná na začátku obce ve směru od Čižic, překračuje po novém mostním objektu řeku Úhlavu, prochází po západním okraji obce a v místě zahrádkářské kolonie se napojuje na silnici II/180. Realizací přeložky by došlo k  velkému zklidnění centrální části obce.

III/18032 Štěnovice – Útušice

Silnice vlastní obec nezasahuje. Začíná u křižovatky se silnicí II/180 a pokračuje přes Útušice směrem na Plzeň.

Dálnice D5

Dálnice prochází severním okrajem katastrálního území. Z větší části je trasována v zářezu a v tunelu pod vrchem Valík. 

Místní komunikace

Uliční síť místních komunikací v zastavěném území obce je dána jeho založením i dalším stavebním vývojem v minulosti. Síť těchto komunikací zpřístupňuje všechny nemovitosti a většinu pozemků v sídle. Ve staré části se jedná z větší části o komunikace nevyhovující v současné době platným předpisům. Předpokládáme postupné provádění rekonstrukcí a úprav v rámci vymezených ploch. V návrhu územního plánu byla věnována pozornost též koncepci pěší dopravy. Podél motoristických komunikací se předpokládá zřizování dostatečně kapacitních chodníků včetně přechodů. V některých místech jsou navrženy samostatné pěší trasy, zejména v historických částech obce a v údolní nivě řeky Úhlavy. Pro návrh turistických stezek a cyklostezek je třeba respektovat vztahy přesahující rozsah řešeného území v územním plánu obce. Proto je nutné případný návrh těchto komunikací provést v rámci územně plánovací dokumentace většího území. Část místních komunikací se nachází na pozemcích v soukromém vlastnictví, a tak je potřeba se v této souvislosti zabývat řešením majetkoprávních vztahů, k čemuž pomáhá dokumentace pasportu místních komunikací.  

Železniční, letecká a další doprava

Žádné další dopravní systémy se v obci nevyskytují. Nezasahují sem hluková, vzletová ani jiná pásma z letecké dopravy ani letecké koridory. Pro lodní dopravu nejsou v území obce přírodní předpoklady a správním územím administrativní neprochází žádné železniční trati či vlečky. Nejbližší železniční stanice se nachází ve Starém Plzenci, Dobřanech a Přešticích.

Dopravní obslužnost

Dopravní oblsužnost v obci je zajištěna autobusovou dopravou. Obec je zařazena do systému Integrované dopravy Plzeňska a dopravní obslužnost zajišťují tyto linky prostřednictvím vybraného dopravce Plzeňského kraje:

  • Plzeň-Štěnovice-Žákava-Blovice (noční linka)
  • Plzeň - Štenovice - Chlum - Nebílovy
  • Přeštice-Předenice-Štěnovice-Plzeň
  • Blovice-Chlum-Plzeň

Autobusové spoje zajišťují spojení obce s městem Plzní, ale také s městem Přeštice. Spoje jsou zajišťovány ve všedních dnech, sobotách a nedělích. Do budoucna se přepokládá zintezivnění jednání o napojení na síť městské hromadné dopravy, a to prostřednictvím autobusových spojů.

5. Vybavenost obce

Bydlení

V obci převažuje bydlení v rodinných domech nad bytovými domy. Dále jsou v obci objekty určené pro rekreaci. Stav domovního a bytového fondu v obci ukazují výsledky SLDB, které se ukutečnilo v roce 2011. 

Domovní a bytový fond v obci Štěnovice dle SLDB 2011

Počet domů 527
Počet obydlených domů 467
Podíl obydlených domů 88,61%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 439
Podíl rodinných domů 83,30%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 59,50%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%

Zdroj: ČSÚ

Počet dokončených bytů od roku 2015 do roku 2019 ukazuje následující tabulka. Na výstavbě rodinných domů v obci se podílí činnost developerských společností. 

Vývoj bytové výstavby v obci Štěnovice v období 2009 - 2019

 20092010201120122013201420152016201720182019
Počet dokončených bytů 14 8 16 13 29 14 18 9 25 17 20
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 3,68 3,43 2,65 2,43 2,52 2,37 2,09 2,70 2,84 4,15 4,56
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27 2,38 2,58 2,69 3,18 3,40

Zdroj: ČSÚ

  Počet dokončených bytů v rodinných domech
2015 18
2016 9
2017 25
2018 17
2019 20

Další bytová výstavba v obci je limitována možnostmi tehnické a dopravní infrastruktury, nicméně územní plán obce vymezuje další rozvojové plochy určené k budoucí výstavbě rodinných domů. 

Školství

Obec je zřizovatelem mateřské a základní školy. 

Mateřská škola

Mateřská škola Štěnovice má kapacitu 159 dětí ve věku od 3 do 6 let, popřípadě do 7 let pro děti s odloženou školní docházkou. Mateřská škola byla postavena jako účelové zařízení v roce 1983. Budova je tvořena třemi propojenými budovami. Objekt je dvoupodlažní, do prvního patra jsou situovány třídy - Štěňátka, Medvídci, Koťátka a stravovací provoz, ve druhém podlaží jsou umístěny dvě třídy - Klokánci a Berušky. Škola má odloučené pracoviště v budově základní školy - třídu Liščata.

Všech šest tříd má celodenní provoz. Do třídy Liščata, popřípadě Berušky jsou umísťováni předškoláci, v Medvídcích jsou vzhledem k prostorovým podmínkám zařazovány děti nejmladší. Stravování pro třídy v budově MŠ zajišťuje školní jídelna MŠ, která je součástí mateřské školy. Děti ze třídy v ZŠ se stravují v jídelně ZŠ, kam docházejí na přesnídávku, oběd i odpolední svačinu. 

Trvale dobrý technický stav celé budovy je pečlivě udržován, škola prochází průběžně rekonstrukcemi a výměnou zastaralých částí za nové. Postup modernizace vychází z dlouhodobého plánu technicko-materiálního vybavení a plánovaných rozpočtů na každý kalendářní rok. Kromě finančních prostředků poskytnutých škole ze státního rozpočtu se škola snaží ke svému rozvoji využívat i další finanční zdroje. V roce 2017 a 2018 prošla škola rozsáhlou rekonstrukcí, kdy byl podstatně změněn vzhled a stavební ráz celého objektu. Poskytovatelem dotace na rekonstrukci byl řídící orgán IROP. Projektovou dokumentaci pro provádění stavby zpracovala vybraná projektová kancelář Hausner a Spěváček. V rámci rozšíření kapacity školky byla vybudována nová třída, z důvodu bezpečnosti dětí i zaměstnanců byl součástí stavebních úprav také vstupní vestibul s jediným hlavním vchodem. Součástí akce bylo rovněž pořízení odpovídajícíh kompenzačních pomůcek pro účely ropzvoje motoriky a kreativity dítěte. Dále byly pořízeny herní prvky s cílem rozvoje pohybových schopností dětí. V rámci modernizace školky bylo pořízeno nové gastro-zařízení do kuchyně. Nová třída, která byla v rámci realizace stavebních úprav zbudována, byla vybavena novým nábytkem. Celkové náklady akce činily zhruba 30 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že před mateřskou školou lze obtížně parkovat, jedná se také v návaznosti na stavební úpravy o výstavbě nového parkoviště před areálem školky pro rodiče docházejících dětí.

Samotné vybavení školní jídelny je dále postupně obměňováno a modernizováno dle finančních možností. Do budoucna se počítá s rekonstrukcí sociálních zařízení ve stávající budově mateřské školy. 

Škola je obklopena velkou zahradou s pískovišti, kopcem, altánem, chatou a přírodními koutky pro dětské hry. Zahrada školy nabízí velké možnosti pobytu dětí v jakémkoliv ročním období. Její velká rozloha vedla k vybudování míst s tabulí na kreslení, průlezkami, houpačkami, skluzavkami, lodí a dalšími prvky pro hry a dostatečné pohybové vyžití dětí. Výsadbou vzrostlých stromů se snažíme vytvořit stinná zákoutí potřebná pro pobyt dětí na zahradě v letních měsících. Umístění školky blízko pod lesem nabízí navíc mnoho pozorování přírodních jevů, pořádání výletů, každodenních vycházek a pomáhá podporovat fyzickou kondici dětí. Provoz mateřské školy by měl v ideálním případě vyhovovat i psychohygienickým potřebám dětí. Škola je od července 2001 samostatným právním subjektem - příspěvkovou organizací.

Základní škola

Základní škola Štěnovice poskytuje žákům úplné všeobecné základní vzdělávání. Kapacita školy je 550 žáků. Kvalitní pedagogický sbor rozvíjí u žáků samostatnost, zodpovědnost, toleranci, vzájemnou úctu, spolupráci a tvořivost. Důležité je pro nás pozitivní klima a bezpečné prostředí. Naši žáci jsou tradičně úspěšní v řadě soutěží a olympiád.

Škola se skládá ze čtyř pavilonů – učebnový, stravovací, odborných učeben a tělocvičen, administrativy s aulou. Byla postavena v roce 1983 jako 14 třídní. Od roku 1996 probíhala rekonstrukce všech pavilonů. Obecní úřad Štěnovice nechal zrekonstruovat všechny střechy a v nástavbách pavilonů zřídil odborné učebny a kmenové třídy. V srpnu 1999 dokončil druhou tělocvičnu školy a v roce 2000 byla slavnostně otevřena aula. Zvolené stavebně-technické řešení nástaveb, použité výplně obvodového pláště i jejich nevyhovující tepelně-izolační vlastnosti, stejně tak použitá střešní krytina, absence či nedokončené technologie (např. odvětrání střechy, nefunkční vzduchotechnika apod.), to vše vcelku komplikuje běžný provoz školy a uživatelský komfort. 

V roce 2018 a 2019 prošla jídelna a kuchyně základní školy spolu se zázemím pro personál kuchyně rozsáhlou rekonstrukcí. V rámci této stavební akce došlo také ke zbudování nové třídy v chodbě naproti ředitelně školy. Tato učebna by měla sloužit jak k běžné výuce, tak k mimo-výukovým aktivitám žáků školy. Výše uvedené prostory byly po dokončení stavebních prací vybaveny novým nábytkem. Kuchyně základní školy byla vybavena především novým gastro-zařízením, které nahradilo původní z 80. let minulého století. Náklady na tuto akci byly celkem zhruba 16 mil. Kč. 

Aktuální stav nástaveb vyžaduje řadu dodatečných nákladů při opravách, řešení havarijních situací, vytápění, stínění, úklid atd. Rozsah problémů střešních nástaveb je natolik široký, že vyžaduje komplexní řešení ve spolupráci se zřizovatelem. Ve  školním roce 2018/2019 sloužilo jako kmenové 20 tříd, další jako odborné učebny fyziky, chemie, informatiky, hudební a výtvarné výchovy, přírodopisu, anglického a německého jazyka. Dále byly k dispozici: oddělení školní družiny, školní jídelna, 2 tělocvičny, aula, sportovní hřiště, školní pozemek. Ve škole jsou také prostory sloužící třídě předškoláků MŠ Štěnovice.

Spádová oblast školy
Do spádové oblasti školy patří tyto obce: Čižice, Losiná, Nebílovy, Nebílovský a Štěnovický Borek, Netunice, Předenice, Štěnovice a Útušice.

Mimoškolní aktivity
V rámci dalšího vzdělávání žáků probíhají i mimoškolní aktivity. Jedná se zejména o výuku cizích jazyků, sportovní hry a různé badatelské kroužky.

Zdravotní a sociální péče

V obci je zajištěna základní lékařské péče. Dále zde působí i odborní lékaři a je zde také umístěna lékárna. Strukuru zdravotnických zařízení v obci ukazuje následující tabulka.

Zdravotnická zařízení v obci Štěnovice v roce 2019

Počet ordinací praktického lékaře 2
Počet ordinací praktického lékaře pro děti a dorost 1
Počet ordinací stomatologa 2
Počet ordinací gynekologa 1
Počet ordinací specialisty 1
Počet nemocnic  
Počet lůžek v nemocnicích  
Počet lékáren 1

Zdroj: ČSÚ

Sociální služby nejsou v obci zajištěny. Vzhledem k tomu, že současný dům s pečovatelskou službou má nevyhovující zázemí počítá se s jeho rekonstrukcí, která by kromě nových sociálních bytů umožnila další využití, např. zdravotní péče výstavbou nových lékařských ordinací, nebo jako administrativní prostory pro místní podnikatelské subjekty nebo pro subjekty z blízkého okolí. 

Kultura, sport a volný čas

Centrum kulturních akcí je v současné době Lidový dům, ve kterém jsou pořádány plesy, koncerty a divadelní představení zájezdového typu. Další kulturní akce se po celý rok konají v různých lokalitách obce (náměstí, u řeky, kostel, cvičiště, fotbalové hřiště). Za významné kulturní akce lze uvést Dětský den, Haydnovy hudební slavnosti, Rozsvícení vánočního stromečku, Lampionový průvod, akce pro seniory a další. Kulturní akce v obci s přispěním občanů zajišťuje Kulturní komise, která se snaží o rozvoj kulturního života v obci pro všechny generace.

Sport ve Štěnovicích reprezentují fotbalový klub Sokol Štěnovice, V sočasnosti jsou ve Štěnovicích mužtva minižáků, žáků, mužstvo dorostu, mužů a stará garda. Dále zde funguje oddíl národní házené, mažoretek, tenisový klub. Pro oblast sportu je zpracován Plán rozvoje sportu pro roky 2020-2030.

Mezi další organizace a spolky, které nabízí volnočasové aktivity pro občany obce lze uvést sbor dobrovolných hasičů, místní svaz chovatelů, oddíl skautů a skautek Dráčata Štěnovice, tenisový klub, taneční kroužek. 

Pro sportovní a volnočasové akce je možné využívat hřiště školy, fotbalové hřiště, tělocvičny základní školy a sál Lidového domu.

Obchody a služby

V obci jsou 4 maloobchodní prodejny (prodejny potravin), dále obecní knihovna a pošta. Dále zde poskytuje služby celá řada soukromých subjektů.

6. Životní prostředí

Péče o základní složky životního prostředí a přírodního prostředí je prioritním a životním zájmem současné společnosti. Životní prostředí v obci ovlivňuje celá řada faktorů.  Z tohoto důvodu je nutné zajistit péči o využívání stávajících ploch, lesy, obecní zeleň a vodní zdroje. Neméně důležitým faktorem je i likvidace odpadů, ochrana před hlukem a snižování emisí z lokálních zdrojů.  Obnovení činnosti v dobývacím prostoru štěnovických lomů by přineslo zvýšenou zátěž na ochranu živoitního prostředí a možné zhoršení životních podmínek v obci (zejména vlivem dopravy, zátěž hlukem). Část dobývacího prostoru byla zrušena rozdhodnutím báňského úřadu. 

Půda

Celková plocha území obce 767,09 ha, z toho dominuje orná půda, která zaujímá 34,21% plochy, lesy tvoří 31,23% plochy. Strukturu využití půdy ukazuje následující graf. Lokality, ve kterých je koncentrován větší podíl průmyslové činnosti jsou v areálu bývalého pivovaru, zbylé dobývací prostory lomů Štěnovice, průmyslový areál firmy Streicher, Tezap, logistický areál Pro Logis.

Struktura využití půdy v obci Štěnovice v roce 2019

Struktura využití půdy v obci Štěnovice v roce 2019
Zdroj: ČSÚ

Ochrana čistoty ovzduší

V sídle se nenacházejí významnější zdroje znečištění ovzduší. Lokální topeniště spalující převážně sirnaté uhlí ze sokolovské pánve jsou postupně nahrazována plynovými kotli.

Zeleň v obci

Jednotlivé kategorie urbanistické zeleně nebyly zatím ve Štěnovicích koncepčně budovány a jejich podíl je dosud nedostatečný. Prakticky zcela chybí izolační zeleň v pásmech hygienické ochrany, obytná zeleň u bytových domů a parkové plochy nad 0,5 ha. V některých případech je rekreačně využívaná rozptýlená, příp. lesní zeleň, přičemž lesoparky, parkové či rekreační lesy nejsou zatím vytvořeny. Nedostatek urbanistické zeleně v sídle je do jisté míry nahrazován velkým množstvím ostatní zeleně v okolí obce (lesní plochy, doprovodná zeleň vodních toků, atd.). Celkově je však patrný vliv nedostatečné péče o stávající zeleň, zejména v okrajových částech sídla. Generel zeleně není zpracován. Generel lokálního územního systému ekologické stability byl vyhotoven v roce 1995.

Systém sídelní zeleně musí být vytvářen ve vazbě na navrhované stávající plochy zeleně a kvalitní zeleň okolní krajiny, zejména nachází-li se v těsném kontaktu se zastavěnou částí. Rovněž je nutné přihlédnout ke geomorfologickému utváření krajiny a rozložení ploch luk, orné půdy, lesů a ostatní zeleně v řešeném prostoru. Pro území obce jsou ze širšího hlediska důležité zejména následující přírodní útvary:

  1. Údolí řeky Úhlavy a svahy přilehlých říčních teras porostlé většinou hustou stromovou a keřovou vegetací, vytvářející v centrální ploše hodnotnou část urbanistické zeleně včetně přilehlé korovcové aleje podél st. komunikace. Kvalita tohoto území je v současné době omezena vymíráním olší, tvořících převážnou část břehových porostů.
  2. Areál bývalých žulových lomů na jihovýchodním okraji zastavěné části obce rovněž většinou pokrytý souvislým stromovým porostem.
  3. Bývalý zámecký park a navazující parkové úpravy po obou stranách řeky Úhlavy severně od historické části obce („Pode vsí“), dnes součást vymezeného biocentra.
  4. Doprovodné porosty a smíšené lesíky v okolí Losinského potoka s několika vodními nádržemi.

Vlastní sídelní zeleň je především soustředěna do několika drobných ploch (hřbitovy, okolí obecního úřadu a kostela), v nových částech však téměř chybí. Rovněž stromová alejová zeleň prozatím není zakládána. Územní plán vymezuje dostatečný prostor pro umístění zeleně jak na větších samostatných „funkčních“ plochách ( převážně jako izolační a ochranná zeleň, tak v rámci regulativů pro jednotlivé návrhové i stávající plochy. V případě budování dopravní infrastruktury se počítá s výsadbou příslušné zeleně. 

Likvidace odpadů

Likvidaci odpadů nelze provádět na území obce ani v jejím blízkém okolí z důvodu ochrany toku řeky Úhlavy, která je vodním zdrojem pro město Plzeň, před znečištěním. Shromažďování směsných komunálních odpadů je řešeno pomocí sběrných nádob rozmístěných na území obce. Místem uložení je skládka Vysoká. Bývalé černé skládky byly již většinou odstraněny a rekultivovány. Občasné obce mohou využívat ke sběru odpadů sběrný dvůr, který je umístěn za areálem vývalého pivovaru. Po obci jsou rovněž rozmístěny sběrné nádoby na separovaný odpad. 

7. Správa obce

Správu obce zajišťuje Obecní úřad Štěnovice. ORP pro obec Štěnovice je město Přeštice. Obecní úřad zajišťuje kromě své správní činnosti dále  přihlášení a odhlašování pobytu, ověřování dokumentů. Dále zajišťuje matriční agendu pro obce: Štěnovice, Čižice, Útušice, Předenice, Nebílovy, Netunice. Dále zde úřad obce zajišťuje státní správu v územních a stavebních řízeních pro obce: Štěnovice, Čižice, Útušice, Štěnovický Borek, Předenice. Dále obec zajišťuje provoz místního hřbitova a obecní knihovny. Je zřizovatelem mateřské a základní školy.

Zastupitelstvo obce je tvořeno 11 členy zastupitelstva, obec nemá ustanovenou radu, funkce startosty a místrostarosty je vykonávána jako uvolněná.

Bezpečnost v obci je zajištěna Policií ČR. Obec je napojena na všechny složky IZS, včetně zapojení místního sboru dobrovolných hasičů. Obec má vybudovaný systém včasného varování obyvatel formou veřejného rozhlasu a sirén.

Obec hospodaří spíše s vyrovaným rozpočtem. Případné schodky jsou kryty z finančních rezerv obce vytvořených v předchozích období. Obec pro svoji činnost využívá dotace investiční i neinvestiční, jejichž podíl by se měl zvýšit s ohledem na realizaci rozvojových plánů obce. Vývoj rozpočtového hospodaření obce je patrné v následující tabulce.

 Vývoj rozpočtového hospodaření obce Štěnovice v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)

 20092010201120122013201420152016201720182019
Daňové příjmy 14 140 17 855 16 468 15 755 21 363 23 738 26 147 28 204 31 634 37 455 38 880
Nedaňové příjmy 2 191 6 982 3 083 6 310 3 036 3 089 2 935 3 353 5 302 3 671 3 647
Kapitálové příjmy 39 3 449 32 110 6 6 327 2 38 1 776 2 372 593
Neinvestiční přijaté dotace 2 952 4 723 4 161 3 538 3 147 1 543 1 567 1 451 2 084 1 968 4 381
Investiční přijaté dotace 200 3 800 295 0 0 16 081 200 0 0 8 982 22 451
Příjmy 19 522 36 809 24 039 25 712 27 551 50 778 30 851 33 046 40 796 54 448 69 953
Běžné výdaje 16 514 18 593 20 883 18 657 17 975 19 945 20 824 19 305 21 803 25 498 26 703
Kapitálové výdaje 4 015 11 358 5 036 1 355 4 765 34 056 5 174 4 190 5 308 43 326 7 800
Výdaje celkem 20 529 29 951 25 919 20 013 22 741 54 001 25 998 23 495 27 111 68 823 34 502
Saldo příjmů a výdajů -1 007 6 858 -1 880 5 700 4 810 -3 222 4 854 9 551 13 685 -14 375 35 450
Podíl kapitálových výdajů 19,56% 37,92% 19,43% 6,77% 20,96% 63,07% 19,90% 17,83% 19,58% 62,95% 22,61%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 84,60% 50,51% 86,87% 72,56% 65,24% 39,28% 67,50% 58,42% 53,44% 46,83% 38,17%

Zdroj: ČSÚ



A.2 Východiska pro návrhovou část

Pro návrhovou část bylo provedeno dotazníkové šetření mezi obyvateli obce v roce 2021. Dotazníkové šetření se realizovalo formou ankety, které se zúčastnilo celkem 192 respondentů, z nich 52% byly ženy a 48% muži. Nejčastější věkovou kategorií byli občané ve věku 31-45 let (48,4%), více než 46-60 let (26%) a 61 let (13,5%).51,6% dotázaných má vysokoškolské nebo vyšší odborné, 33,9% středoškolské, 14,5% občanů má základní vzdělání nebo je vyučených. 61% dotázaných pracuje v zaměstnaneckém poměru, 14% je v důchodu, 15% podniká nebo je OSVČ, 2% v domácnosti nebo na mateřské dovolené, 3% studují a 5% jsou nezaměstnaní nebo mají jinou formu zaměstnání. Za prací nebo studiem mimo Štěnovice dojíždí více než 74% odpovídajících.

Nejčastější uváděná délka pobytu ve Štěnovicích je méně než 10 let (34,4%), 11-20 let (31,8%) a více než 41 let (16,1%). Od dětství žije ve Štěnovicích 75% dotázaných. 74% dotázaných je se životem ve Štěnovicích spokojených, velmi spokojených nebo spíše spokojených a stejný počet zde také v budoucnu plánuje nadále žít. Jako největší přednosti obce jsou uváděny: příroda a poloha blízko Plzně, občanská vybavenost, infrastruktura obce, kulturní program a akce pro děti. Jako důvod k odstěhování byly naopak nejčastěji uváděny tyto důvody: zdraví, stáří, osobní důvody, změna rodinné či pracovní situace, další výstavba, znečištění ovzduší a životního prostředí a kriminalita.

Podle výsledků ankety by obecní úřad měl nejvíce podporovat oblast rozvoje a údržby technické infrastruktury, bezpečnost v obci, veřejné dopravy, sportovní akce. Jako největší problémy obce a náměty a připomínky pro rozvoj obce byly nejčastěji uváděny: chybějící venkovní sportoviště a cyklostezky, doprava v obci, chybějící MHD a lávka u jezu. Podrobnější výsledky jsou uvedeny v příloze 1.

 

  

 

 

 

SWOT analýza

Silné stránky

  • Poloha obce
  • Lidé v produktivním věku
  • Přítomnost větších firem
  • Pracovní příležitosti v obci
  • Dobrá ekonomická situace obce
  • Fungování a podpora aktivních spolků vč. SDH
  • Technická infrastruktura
  • Dopravní spojení (silniční síť)
  • Kvalitní základní a mateřská škola
  • Lékařské ordinace a lékárna
  • Obchody a služby
  • Blízkost lesů

Slabé stránky

  • Nezájem o dění v obci
  • Dopravní obslužnost veřejnou dopravou
  • Nedostatek chodníků a cyklostezek
  • Zvyšující se hluk a prach
  • Biodiverzita
  • Nedostatečné personální obsazení OÚ
  • Nevyužívání dotačních příležitostí
  • Zhoršující se stav technické infrastruktury

Příležitosti

  • Rozvoj kulturního vyžití pro všechny generace
  • Využití prostředí obce pro volnočasové aktivity (cyklostezky, lesy, lávka přes řeku)
  • Podpora spolků a dalších občanských iniciativ
  • Využívání dotačních prostředků
  • Využívání historických objektů pro další rozvoj obce
  • Nárůst ekonomicky aktivního obyvatelstva s trvalým pobytem v obci
  • Vzájemná spolupráce občanů, obecního úřadu a firem v obci
  • Obnova technické a dopravní infrastruktury v obci
  • Spolupráce s okolními obcemi
  • Rozvoj infastruktury školských zařízení
  • Podpora mladých rodin

Hrozby

  • Přesun větších firem působících v obci
  • Ubývá zeleně, zhoršování životního prostředí
  • Nekontrolovatelná výstavba v obci
  • Rostoucí kriminalita
  • Zhoršení kvality občanské vybavenosti (odchod lékařů a ukončení poskytování některých služeb)
  • Nedostatek vody a vysychání půdy
  • Zhoršení podmínek pro fungování drobných a malých podnikatelů
  • Stárnoucí obyvatelstvo
  • Rostoucí administrativa obecního úřadu a školských zařízení
  • Nezájem o fungování samosprávy
  • Ztráta provozuschopnosti technické infrastruktury

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Vize

Vize obce byla formulována takto:

"Obec Štěnovice je místem pro spokojený život všech generací".

Pro naplnění této vize byla definována opatření ve třech oblastech.

  1. Efektivní správa obce
  2. Zajištění a rozvoj technické a dopravní infrastruktury obce
  3. Vytváření prostředí pro život pro všechny generace

Strategické cíle

Pro jednotlivé oblasti byly definovány tyto strategické cíle, které budou pravidelně monitorovány:

  • Zvýšení objemu dotačních investičních prostředků pro rozvoj obce do roku 2027 (růstový indikátor pro oblast 2).
  • Udržení a případně rozšíření infrastktury v oblasti zdravotnické péče, vzdělávání a kultury (růstový indikátor pro oblast 3).
  • Podíl dluhu k průměru příjmů by něměl překročit 10% (růstový indikátor pro oblast 1).
  • Zvýšení spokojenosti obyvatel s životními podmínkami obce a fungování infrastruktury obce (růstový indikátor pro oblast 1). 
  • Nedojde k významnému úbytku (15-20%) ekonomicky aktivních obyvatel (stabilizační indikátor pro oblast 3) 

Popis jednotlivých oblastí a opatření

Oblast 1: Efektivní správa obce

Efektivní správou obce rozumíme fungující a moderní obecní úřad, který efektivně vykonává svoji činnost, je nejen místem výkonu státní správy a samosprávy, ale i přirozeným komunikačním centrem mezi všemi zainteresovanými stranami obce

K tomu jsou navrhována následující opatření:

  1. Zajištění dostatečného počtu kvalifikovaných úředníků pro výkon státní správy a samosprávy.
  2. Podpora digitalizace agend a komunikace prostřednictvím Internetu a sociálních sítí se zainteresovanými stranami.
  3. Zachování CzechPointu a stavebního úřadu.
  4. Příprava a realizace investičních a neinvestičních projektů pro rozvoj obce s podporou dotačních prostředků.
  5. Vytvoření nového územního plánu nebo revize stávajícího pro naplnění priorit programu rozvoje obce.
  6. Podpora podnikání v obci za účelem zachování případně navýšení pracovních míst pro občany obce a zajištění potřebných služeb v obci.

Oblast 2: Zajištění a rozvoj technické a dopravní infrastruktury obce

Technická a dopravní infrastruktura tvoří základní prvek pro fungování obce. Musí být zajištěn nejen její rozvoj pro nově vznikající stavby, ale i zajištěna údržba a modernizace stávající.

K tomu jsou navrhována následující opatření:

  1. Rozvoj, obnova a modernizace vodohospodářských staveb.
  2. Bezpečnost pohybu občanů v obci a zklidnění dopravy.
  3. Údržba a rozvoj dopravní infrastruktury.
  4. Údržba a opravy historických nebo veřejně prospěšných budov ve vlastnictví obce včetně obecní zeleně a veřejných ploch.
  5. Podpora aktivit pro ochranu životního prostředí a nakládaní s odpady.

Oblast 3:  Vytváření prostředí pro všechny generace

Občané obce jsou hlavním pilířem rozvoje obce a zároveň nejvýznamnější cílovou skupinou, pro kterou by měly být realizovány prioritní cíle strategického plánu rozvoje obce. Proto priority tohoto strategického cíle jsou zaměřeny do několika oblastí, přičemž je třeba brát v úvahu demografický vývoj a různorodost věkové struktury obyvatel a s tím související potřeby pro spokojený život v obci.

K tomu jsou navrhována následující opatření:

  1. Zajištění bezpečnosti občanů v obci a eliminace místní kriminality.
  2. Modernizace zařízení sociální péče, případně rozšíření kapacit a služeb v sociální oblasti.
  3. Zajištění podmínek pro rozvoj kvalitního poskytování předškolního a základního vzdělávání.
  4. Podpora kulturních akcí, spolků a organizací pro rozvoj kulturního života v obci.
  5. Podpora a zajištění podmínek pro fungování místních sportovních organizací a spolků, které realizují volnočasové aktivity pro všechny generace občanů obce.

Konkretizace aktivit pro jednotlivá opatření, která budou ralizována formou samostatných investičních projektů je uvedena v Příloze č.2.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

B.3 Podpora realizace programu

Program rozvoje obce Štěnovice prezentuje směřování  rozvoje obce v období let 2021 - 2027. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.

Realizace dokumentu

Strategické cíle budou naplňovány pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize. 

Osobou zodpovědnou za realizaci a monitoring aktivit je starosta obce. Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:

  • iniciovat realizaci opatření a aktivit,
  • vyhledávat a zajišťovat zdroje financování aktivit programu rozvoje,
  • projednávat podněty vztahující se k realizaci opatření a aktivit,
  • předkládat k projednání změny a aktualizace PRO,
  • delegovat jednotlivé činnosti a pravomoci na odpovědné osoby.

Způsob aktualizace

Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument bude revidován, případně měněn, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2023. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace dokumentu a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný dokument bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.

Způsob financování 

Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce. V případě možnosti budou využity také prostředky z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace. Aktivity budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů.

Přílohy

  1. Příloha_1.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/25541639143869.pdf )
  2. Příloha_2.docx (www.obcepro.cz/attachments/documents/25541639143873.docx )