Program obnovy obce - poslání a cíle
Idea Programu obnovy vesnice je založena na vědomí svébytných hodnot venkova a na perspektivě jeho zdravého a komplexního vývoje v rámci trvale udržitelného rozvoje a celkového kontextu regionální politiky České republiky. Jeho cílem je podnítit a podporovat obyvatele vesnic a jejich samosprávy v tom, aby se, pokud možno vlastními silami snažil o rozvoj zdravého životního prostředí a prostředí ekologicky nezávadného. K hlavním cílům patří:
- udržení, obnova a rozvíjení místních kulturních a společenských tradic, životního stylu, pospolitosti venkovského obyvatelstva a vědomí vlastní zodpovědnosti za obnovu a rozvoj obcí,
- rozvoj hospodářství v obcích při využívání místních hmotných zdrojů a zaměstnanosti místního obyvatelstva,
- zachování a obnova vlastního obrazu obcí, jejich organického sepjetí s krajinou specifického rázu venkovské krajiny a zástavby, jeho přirozené a jedinečně působivosti v místě a krajině,
- úprava a čistota veřejných prostorů a staveb, zlepšení občanské vybavenosti a technické infrastruktury včetně technických zařízení pro ochranu životního prostředí,
- udržení, obnova a účelné využití přirozeného produkčního potenciálu okolní zemědělsky využívané krajiny v návaznosti na vhodnou organizaci a využití pozemků při zachování a rozvíjení jejich přírodní, obytné a estetické hodnoty.
V poválečném vývoji naší republiky došlo v důsledku politických změn k zásadnímu obratu ve vývoji měst a vesnic. Nejmarkantnější byly tyto změny patrny právě na venkově, kde byly, v rámci procesu kolektivizace, veškeré privátní formy zemědělského využívání území nahrazeny hospodařením kolektivním v rámci zestátněných družstev nebo státních zemědělských podniků. Došlo ke slučování polností, rozorávání mezí, kácení a rekultivaci remízků, rušení polních cest a jejich doprovodné zeleně, alejí, řada pozemků byla meliorována. Vznikly tak rozsáhlé zemědělské plochy, ve kterých již nebylo možno identifikovat původní parcely.
Současně s těmito technickými zásahy se pomalu vytrácelo vlastnické povědomí původních majitelů k půdě, protože ta se stala pouze anonymním produkčním základem, jejímž úkolem bylo zabezpečovat stále se zvyšující požadavky na výnosy.
Další změny nastaly ve zřetelném oddělení hospodářských provozů v obytné části obcí, protože až dosud většina polností přiléhala přímo k sídlu a byla z něj obhospodařována. Původní hospodářské objekty rodinného charakteru ztratily svůj význam a výrobní a účelové provozy společného charakteru byly přesunuty mimo vlastní sídlo, většinou na nejrovnější a nejúrodnější zemědělskou půdu, kde docházelo k vytváření nových dominant v podobě velkokapacitních objektů živočišné výroby nebo silážních věží. Původní dominanty, kterými zpravidla bývaly kostely, tak byly potlačeny a vesnice dostávala nové měřítko.
Tyto politické a s nimi související organizační změny se výrazně projevily v otázce zaměstnanosti, protože již nebyla taková potřeba pracovních sil v zemědělství a obyvatelstvo, respektive jeho další část, bylo nuceno vyjíždět za prací mimo vlastní sídla, zde potom, po získání bytu, zůstávala další jeho část. Tím docházelo k postupnému vylidňování vesnic a odlivu obyvatelstva do měst.
Překotný rozvoj měst a přerozdělování finančních prostředků na úkor venkova ještě více prohloubily rozdíly mezi městem a vesnicí, přestože v oficiální politice byly později vyslovovány opačné tendence, totiž sbližování vesnice a města. Zrušením soukromého sektoru došlo k zániku většiny místních kapacit obchodu, služeb, zdravotní a sociální péče, apod. Státní sektor tyto disproporce nahrazoval jen v omezené míře. Další prohloubení těchto nedostatků znamenala diference venkovských sídel, kdy byly za sídla zemědělsky perspektivní nebo stabilizovaná vybrány pouze ty obce, které se staly sídlem zemědělské organizace nebo jejího provozu. U těchto sídel docházelo k investičnímu upřednostňování, byla zde budována občanská a technická vybavenost, byly zde větší možnosti výstavby a rozvoje bytové politiky, zatímco obce, které byly takto privilegovány, postupně chátraly a dostávaly se na okraj společenského zájmu.
Rovněž centralizace územní správy měla negativně vliv na malá sídla, protože řada místních samospráv byla zrušena a nahrazena základními správními institucemi pro větší územní obvody s vyšším počtem sídel. Tím docházelo i k omezování spolurozhodování obyvatel jednotlivých sídel a malá malé možnosti hájit zájmy vlastního sídla.
K dalekosáhlým změnám došlo v oblasti duchovního a spolkového života, kdy byla značně omezena působnost církví a řada místních iniciativ a spolků byla zrušena. Ostatní povolené činnosti byly pozorně sledovány centrálními politickými orgány nebo byly alespoň řízeny organizacemi s celostátní působnosti.
Všechny tyto změny zásadně ovlivnily způsob života na venkově. Přirozený, po staletí plynulý, vývoj byl násilně přerušen. Proto je nutné zastavit proces další devastace a degradace venkova a venkovské krajiny a přistoupit ke komplexní obnově vesnických sídel.
Základním předpokladem však bude dobrovolná aktivní činnost a vlastní iniciativa obyvatel vesnice a jejího obecního zastupitelstva, jakož i místních občanských iniciativ, bez jejichž aktivního zapojení není úspěšná realizace možná.
Závažnost problematiky, kterou má Program obnovy vesnice jako celek řešit, je zesílena faktem, že předmětem obnovy vesnice není jen zastavěný intravilánu obce, ale také okolní krajina v katastrálním území obce se svými ekologickými problémy, problémy ochrany přírody a krajiny a celou složitou problematikou zemědělského hospodaření. Nejedná se tedy pouze o obnovu vlastní vesnice, ale o rehabilitaci a revitalizaci celého venkovského prostoru.
Rozvojový plán obce
Tento dokument se týká plánvaného rozvoje obce Dlouhá Loučka na období 2022 - 2026 a byl zpracováván na základě požadavků zpracování komplexního rozvojového dokumentu pro
- návrh rozvojových projektů Obce a jejich zařazení do časovéh a místní posloupnosti realizace,
- koordinace záměrů obyvatelstva a zastupitelstva obce,
- přípravu rozpočtů Obce na jednotlivé roky a pro zpracování požadovaných rozpočtových výhledů.
Zpracování dokumentu probíhalo na konci roku 2021 až do 02/2022.
Program rozvoje obce je dokumentem, v němž jsou zakotveny rozvojové priority dané obce. Písemná podoba cílů a priorit napomůže k jejich snadnějšímu naplnění – je stanovena hierarchie jednotlivých priorit a časový plán jejich naplnění, a v dokumentu jsou definovány realizační podmínky (konkrétní činnosti, odpovědný subjekt, využitelné zdroje financí apod.).
Program rozvoje tak přispívá k tomu, aby obec efektivněji využívala finanční prostředky z vlastního rozpočtu i dostupné dotace.
Program rozvoje obce (dále nejčastěji jen PRO) obsahuje dvě základní části – část analytickou, zaměřenou na zachycení stávajícího stavu a část návrhovou, shrnující zvolené budoucí cíle a možné cesty k jejich dosažení.
Do formulace obou těchto částí byla zahrnuta i veřejnost – celý proces tvorby dokumentu byl předmětem projednání pracovní skupiny, mimo to měli všichni obyvatelé obce možnost zapojit se do dotazníkového šetření, a také se k dokumentu vyjádřit v rámci jeho veřejného projednání.
Program rozvoje obce tedy představuje hlavní problémy a předpoklady obce a stanovuje možná řešení situací. Je podkladem pro rozhodování orgánů obce v záležitostech budoucího rozvoje obce a v neposlední řadě zvyšuje šance získat finanční prostředky z vnějších zdrojů (dotací apod.).
Poloha
Dlouhá Loučka vznikla v roce 1333, první písemná zmínka o obci pochází z roku 1360.
Historie obce je detailně popsána na webu obce, proto zde uvádíme odkaz na tyto informace, ale dále je zde uvádět nebudeme www.dlouhaloucka.cz/obec-7/historie/
Obec vykonává svoje funkce podle zákona č. 128/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Obec leží v nadmořské výšce 398 m.n.m.
Katastrální výměra obce činí 2661 ha, celková plocha území obce 2 662,00 ha.
Obec má 3 místní části a na svém území 4 katastry.
Dlouhá Loučka se nachází v okrese Olomouc, příslušnost k obci III. stupně je město Uničov a stavební úřad je pro obec také v Uničově.
Obec Dlouhá Loučka vstoupila v roce 1998 společně s dalšími 11 obcemi do spolku obcí, tedy do mikroregionu Uničovsko. Postupně se do mikroregionu přidaly i další obce na konečný počet 14 obcí (např. Šumvald, Medlov, Oskava, Nová Hradečná, Strukov a další).
Obec patří do společenství Moravská národní obec pod názvem „Za vyvěšování moravské vlajky“.Dlouhá Loučka patří mezi více než 1100 měst a obcí, které si v současnosti prostřednictvím vyvěšování žluto – červené moravské bikolory se zemským znakem pravidelně připomínají významné osobnosti a důležité milníky z historie naší rodné země Moravy.
Dlouhá Loučka se nazývá jižní branou Jeseníků. Obec Dlouhá Loučka má celkem čtyři katastrální území, a to Dolní Dlouhá Loučka, Horní Dlouhá Loučka, Křivá a Plinkout, která více či méně zasahují do Přírodního parku Sovinecko. Navíc část katastrů Horní Dlouhá Loučka a Křivá zasahuje do Evropsky významné lokality Sovinec. A právě tato část území Obce Dlouhá Loučka oplývá krásnou přírodou a velmi pestrými společenstvy rostlin a živočichů. Nicméně i na zbývajícím území obce lze najít v přírodě mnoho zajímavého.
Hustota zalidnění obce je 75,28 obyv./km².
Orná půda zaujímá 57,24% plochy, lesy tvoří 20,07 % plochy.
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Dlouhá Loučka dosahuje koeficient hodnoty 0,47.
Struktura využití půdy v obci Dlouhá Loučka v roce 2019
Zdroj: ČSÚ
V obci se vyskytuje význámný krajinný prvek, kterým je historický park Dlouhá Loučka, kde najdeme vzácné dřeviny a hnízdící ptactvo. Park má rozlohu 1,55 ha a byl jako krajinný prvek vyhlášen 15.7.1996.
Níže uvádíme statistické údaje srovnání obcí v mikroregionu Uničovsko z pohledu rozdělení půdy. Čísla jsou uváděna v hektarech a údaje pochází z 31.12.2020
Název obce | Celková výměra pozemků | Zemědělská půda | Nezemědělská půda | ||||||
Orná půda | Zahrada | Ovocný sad | Trvale travní porost | Lesní pozemek | Vodní plocha | Zastavěná plocha a nádvoří | Ostatní plocha | ||
Dlouhá Loučka | 2662 | 1 521 | 72 | 9 | 208 | 534 | 22 | 50 | 246 |
Lipinka | 250 | 88 | 14 | 13 | 40 | 77 | 1 | 4 | 13 |
Medlov | 3129 | 1 627 | 64 | 169 | 97 | 907 | 16 | 39 | 211 |
Nová Hradečná | 1139 | 616 | 33 | 18 | 58 | 347 | 9 | 15 | 45 |
Paseka | 2283 | 934 | 33 | 6 | 265 | 774 | 43 | 29 | 200 |
Šumvald | 2101 | 1 421 | 52 | 26 | 146 | 238 | 82 | 40 | 96 |
Troubelice | 1885 | 1 465 | 61 | 49 | 68 | 92 | 10 | 41 | 98 |
Uničov | 4828 | 3 527 | 123 | 0 | 153 | 374 | 61 | 151 | 438 |
Újezd | 1859 | 1 603 | 45 | 0 | 6 | 4 | 28 | 35 | 139 |
MAS Uničovsko k roku 2020 | 20136 | 12 801 | 497 | 289 | 1 041 | 3347 | 270 | 405 | 1 485 |
MAS Uničovsko k roku 2012 | 20134 | 13 051 | 484 | 277 | 992 | 236 | 405 | 1 316 | 5 276 |
Zdroj: ČSÚ. MOS – Městská a obecní statistika, 2021
Demografická situace
Demografická situace v obci je podobná jako ve všech obcích v Česku, kdy obecně platí, že populace stárne.
Struktura obyvatelstva
Z dostupných informací je zřejmé, že největší podíl obyvatel obce tvoří lidé v tzv. produktivním věku. Předpokládaný vývoj věkové struktury obecně odpovídá celospolečenským prognózám. Odchylky z věkové struktury obyvatel obce nejsou natolik významné, aby zakládaly samostatné vývojové trendy.
Věkové poměry v obci Dlouhá Loučka v roce 2019
Počet obyvatel v roce 2019 | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
---|---|---|---|---|
Dlouhá Loučka | 2 004,00 | 17,22% | 18,66% | 108,41 |
ORP UNIČOV | 22 428,00 | 14,27% | 17,29% | 135,75 |
Okres Olomouc | 234 869,00 | 16,43% | 19,99% | 121,63 |
Olomoucký kraj | 631 285,00 | 15,64% | 20,72% | 132,55 |
ČR | 10 692 609,00 | 15,99% | 19,93% | 124,65 |
Bohužel, dosud není k dispozici databáze po posledním sčítání lidu z roku 2021.
Zdroj: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Dlouhá Loučka v roce 2019
Stejně jako ve většině obcí je největší počet obyvatel v produktivním věku. Patří sem obyvatelé ve věku 15 - 64 let.
Zdroj: ČSÚ
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Dlouhá Loučka od roku 1910
Níže vidíme graf zaznamenávající pohyb počtu obyvatel z dlouhodobého hlediska od roku 1910 do roku 2011.
Zdroj: ČSÚ
Výše můžeme vidět srovnávací mapu celého Mikroregionu Uničovsko, kam spadá i Dlouhá Loučka. V této mapě se zaměřujeme na srovnání indexu stáří v letech 2019 a 2011, kdy bylo předposlední sčítání lidu.
Vzdělanostní struktura obyvatel
Vzdělanostní struktura obyvatel se neodchyluje od jiných podobných obcí. Dříve nebylo vyšší vzdělání tak časté jako dnes. V dnešní době je nabídka středních, vyšších a vysokých škol natolik pestrá, že se počet obyvatel s vyšším vzděláním a tituly zvyšuje.
Ekonomická situace
Dojíždění za prací je považováno v České republice za jeden z problémových faktorů, který ovlivňuje jak životní úroveň jednotlivce či skupiny, tak i ekonomickou výkonnost regionů i celého státu. Mobilita za prací vždy nemusí znamenat zásadní změnu místa bydliště a stěhování, může jít o přijetí zaměstnání ve vzdálenější lokalitě a prodloužení doby dojížďky nebo i o vícedenní pobyty v novém místě pracoviště.
Množství a rozmanitost podnikatelských subjektů a podnikatelé samotní ovlivňují ať už pozitivně či negativně své okolí a celkově i život v obci či v regionu. Příznivá či naopak nepříznivá ekonomická situace ekonomických subjektů ovlivňuje míru nezaměstnanosti v daném regionu, a tím i počet obyvatel, kteří jsou závislí na finanční podpoře v nezaměstnanosti. Situace podnikajícího subjektu působí i na výši mezd vyplácených pracovníkům podniku, kteří zpravidla žijí v daném regionu. Podnik tak určitým způsobem ovlivňuje ekonomickou situaci nejenom skutečných, ale i potenciálních pracovníků, působí na jejich efektivní poptávku a má vliv na životní úroveň v regionu.
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Dlouhá Loučka v roce 2018
Nyní nemáme přesné počty stávajících firem, které v obci a přilehlých místních částech fungují a zaměstnávají obyvatele obce.
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Dlouhá Loučka v roce 2019
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 17 | 76,96% |
10-49 | malé podniky | 9 | 4,41% |
50-249 | střední podniky | - | - |
250 a více | velké podniky | - | - |
nezjištěno | - | 38 | 18,63% |
Zdroj: ČSÚ
Trh práce
Situace na trhu práce a nezaměstnanost je jedním z hlavních ukazatelů hospodářské problémovosti regionu. Trh je charakterizován poptávkou po práci a její nabídkou. Nezaměstnanost závažně ovlivňuje stav společnosti. Nezaměstnanost obyvatel v obci se každým rokem snižuje. Nejnižší hodnoty byly zaznamenány v roce 2007. Naopak nejvyšší nezaměstnanost byla v roce 2010.
Nezaměstnanost
Níže uvádíme tabulku srovnání obci v MAS Uničovsko, kam spadá i obec Dlouhá Loučka, v otázce nezaměstnanosti obyvatelstva.
Název obce | Dosažitelní uchazeči | Volná pracovní místa | Podíl nezaměstnaných osob (%) | ||||||
31.03.2014 | 31.03.2017 | 31.01.2021 | 31.03.2014 | 31.03.2017 | 31.01.2021 | 31.03.2014 | 31.03.2017 | 31.12.2021 | |
Dlouhá Loučka | 166 | 69 | 64 | 0 | 3 | 19 | 12,1 | 4,8 | 4,8 |
Lipinka | 18 | 10 | 8 | 0 | 0 | 0 | 11,8 | 6,3 | 5,8 |
Medlov | 101 | 58 | 45 | 0 | 8 | 34 | 9,2 | 5,0 | 4,2 |
Nová Hradečná | 38 | 23 | 20 | 9 | 2 | 0 | 6,4 | 3,5 | 3,8 |
Paseka | 108 | 50 | 52 | 0 | 15 | 17 | 12,0 | 5,7 | 6,2 |
Šumvald | 118 | 62 | 42 | 22 | 1 | 0 | 9,4 | 5,1 | 3,9 |
Troubelice | 103 | 54 | 38 | 5 | 13 | 6 | 7,4 | 3,9 | 3,0 |
Uničov | 852 | 440 | 356 | 46 | 191 | 194 | 11,2 | 5,3 | 4,5 |
Újezd | 110 | 71 | 59 | 0 | 6 | 5 | 11,2 | 7,6 | 6,4 |
Zdroj: Statistiky nezaměstnanosti z územního hlediska. Integrovaný portál MPSV
Vývoj počtu nezaměstnaných osob v letech 2007 až 2019
Zdroj: ČSÚ
Technická infrastruktura
Technická infrastruktura určuje nejen kvalitu území, ale udává i potřebné informace pro podnikatelské investice a záměry.
Zásobování pitnou vodou
Obec je celá zásobena pitnou vodou z obcí vlastněného a provozovaného vodovodu.
Kanalizace
V obci je k dispozici kanalizace a také čistička odpadních vod.
Plynofikace
Obec Dlouhá Loučka a Plinkout je zásobena plynem
Doprava
Obec Dlouhá Loučka leží na několika různých trasách. Na silnici druhé třídy č. II/449 ve směru Litovel - Uničov - Dlouhá Loučka - Rýmařov. Dále na silnicích třetí třídy III/4492 Šumvald - Dlouhá Loučka.
.
Obec disponuje 16 km místních komunikací. V různých letech obec prováděla opravy místních komunikací, ve kterých pokračuje dále. Obec se snaží na opravy a rekonstrukce komunikací využívat i dotační programy kraje či státní. Dlouhá Loučka také opravuje věškeré mosty ve svém vlastnictví.
Obec Dlouhá Loučka nemá vlakovou dopravu, ale je plně zasíťována dopravou autobusovou v různých směrech. V dřívějších letech obec dotovala víkendové spoje do obce a také spoje večerní.
Přes obec vedou cyklotrasy 6052 (Troubelice - Šumvald -Dlouhá Loučka) a tématická trasa "Za střípky minulosti" s délkou 31 km. Tato trasa vede přes Uničov, směr Brníčko, Želechovice, přes Újezd, Haukovice, Paseku, Sovinec do Dlouhé Loučky a dál přes Horní Sukolom a Lazce zpět do Uničova. Další tématickou trasou je "Loupežnická", měří 40 km a vede z Uničova, přes Brníčko, Dlouhou Loučku, Libinu, Obědnou, Troubelice a zpět do Uničova. Za hranicemi mikroregionu lze zažít i cyklotrasu, která se také napojuje na obec Dlouhá Loučka, jde o trasu Rešov (64 km).
Obr. nově zbudovaná cyklostezka v obci Dlouhá Loučka - Horní Sukolom Zdroj: obec Dlouhá Loučka
V rámci dopravy uvedeme i jednu pěší trasu, která vede přes Dlouhou Loučku. Jde o trasu "Za soví moudrostí". Jde o půldenní trasu s délkou 12 km. Trasa prochází Přírodním parkem Sovinecko, z Karlova se dostaneme do Paseky, zde je také možnost koupání.
Územní plán obce Dlouhá Loučka vznikl v roce 2003. Od té doby probíhají jeho aktualizace a změny podle plánovaných a realizovaných projektů výstavby, poslední aktualizace v roce 2020.
Zástupci obce se také snaží postupně zlepšovat a rekonstruovat místní mosty. Několik z nich už má rekonstrukci za sebou a jsou nyní v perfektním stavu. Níže uvádíme příkladem zrekonstruovaný most přes řeku Oslavu.
Obr. rekonstrukce mostu na návsi Zdroj: Obec Dlouhá Loučka
Vybavenost obce
Občanská vybavenost znamená, co vše nám obec může nabídnout jako občanovi. Jde např. o zázemí školy a školky, o obchody, služby, dále např. domovy seniorů apod.
Obec disponuje sokolovnou, knihovnou, která se nachází v přízemí obecního úřadu a také dvěma kulturními domy. Dále se v obci nachází veškerá potřebná občanská vybavenost, jako je pošta, obecní úřad s pravomocemi, potraviny, Mateřská škola i Základní škola a další.
Občané různého věku mají možnost navštěvovat místní knihovnu, kde je možné využít veřejný internet nebo si vypůjčit různé knižní publikace.
Obr. Obecní knihovna zdroj: Obec Dlouhá Loučka
Jak už je výše uvedeno, obec je zřizovatelem MŠ a ZŠ v obci. Obě organizace jsou hojně navštěvovány dětmi a mládeží z obce i z místních částí. Obec se aktivně podílí na podávání žádostí o dotace a využívá všechny potřebné zdroje k tomu, aby zdokonalila zázemí pro obyvatele. V posledních letech byla vybudována např. nástavba ZŠ.
Obr. nástavba ZŠ zdroj: Obec Dlouhá Loučka
V obci sídlí také praktický lékař pro dospělé, internista, ambulance pro děti byla zrušena a další odborní lékaři do obce dojíždí. V Dlouhé Loučce je několik možností, jak trávit volný čas aktivně sportem či nějakým koníčkem. Pro milovníky motorek je v obci v provozu motokrosový areál "Loučská kotlina".
Pro mládež je zde vybudován oblíbený skate park, který byl vybudován v roce 2004 a v dalších letech byl renovován a doplňován dalšími novými skateparkovými prvky. Tento park se v obci těší velké oblibě u různé věkové kategorie obyvatel i občanů z okolních vesnic.
V Dlouhé Loučce i v přilehlé obci Plinkout mají občané možnost zakoupit základní potraviny v malých kamenných obchůdcích. V obci Plinkout byl za přispění obce opraven místní obchod tak, aby plnil svoji funkci a občané i v pokročilém věku měli možnost nakoupit si potraviny v místě svého bydliště.
Obr. prodejna smíšeného zboží v Plinkoutě zdroj: Obec Dlouhá Loučka
V obci se nachází gotický kostel sv. Bartoloměje s cenným kruhovým portálem a také barokní zámek z roku 1709, který ale bohužel, již není v dobrém technickém stavu.
Obr. Kostel z čelní strany, zdroj: obec Dlouhá Loučka
V obci je na radnici místní muzeum.
Obr. místní muzeum Douhá Loučka, zdroj: obec Dlouhá Loučka
V obci Plinkout je možné navštívit speciální sbírku historických kočárků. Jde o "Království historických kočárků", kde je možné shlédnout kočárky z roku 1860 až 1989. K vidění je až 280 kočárků a sbírka stále roste. Sběratelka má pro veřejnost otevřeno každou sobotu v uvedených časech.
Občané obce, ale také blízkých obcí mohou navštívit místní kino, kde jsou promítány filmy různých žánrů.
Vývoj bytové výstavby v obci Dlouhá Loučka v období 2009 - 2019
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 1 | 11 | 6 | 5 | 2 | 6 | 1 | 2 | 3 | 10 | 11 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 3,03 | 2,56 | 2,04 | 2,18 | 1,93 | 2,23 | 1,73 | 2,11 | 2,34 | 2,58 | 3,14 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 | 2,38 | 2,58 | 2,69 | 3,18 | 3,40 |
Zdroj: ČSÚ
Životní prostředí
Obec se snaží přispívat k dobrému životnímu prostředí několika způsoby. V obci je zaveden pravidelný svoz všech druhů odpadů.
V obci funguje kompostárna a také sběrné místo, které jsou v různých časech a dnech k dispozici všem občanům obce i místních částí.
obr. Kompostárna Dlouhá Loučka Zdroj: web obce
Struktura využití půdy v obci Dlouhá Loučka v roce 2019
Zdroj: ČSÚ
Komunikace s občany
Občané mají možnost osobně jednat se zaměstnanci obecního úřadu 2krát týdně v úřední dny v hodinách k tomu určených. Níže je uvedeno, kdy mají občané možnost navštívit OÚ.
Pondělí: 8:00 - 11:30 a 13:00 - 16:30
Středa: 8:00 - 11:30 a 13:00 - 16:30
Dále mají možnost se se zaměstnanci OÚ spojit telefonicky, emailem či datovou schránkou. Obec vydává obecní zpravodaj. Všechny důležité a potřebné informace mohou obyvatelé obce také najít na úřední desce obce, jak v písemné podobě na vývěsce, tak elektronicky na webu obce www.dlouhaloucka.cz. V obci také probíhá hlášení místního rozhlasu. Pokud někdo hlášení neslyšel nebo ho nestihl, může vše najít na stránkách obce.
1. máje 116
783 86 Dlouhá Loučka
Telefon: 585 037 054
E-mail: obec@dlouhaloucka.cz
WWW: www.dlouhaloucka.cz
ID Datové schránky: fuebeuh
Struktura obce:
Vedení obce se velmi aktivně věnuje dotační politice, a díky této snaze a práci, má obec oproti jiným obcím velmi dobré zázemí pro obyvatele. Dochází zde k opravám místních komunikací, vybudování vodovodů, opravám mostů přes řeku Oslavu a plno dalších akcí a projektů je naplánovaných k realizaci. Obec podává žádosti o dotace nejen na Olomoucký kraj, ale také na různá ministerstva (Ministerstvo pro místní rozvoj), ale také na státní fondy apod.
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2019
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Dlouhá Loučka v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 14 734 | 15 338 | 15 661 | 15 799 | 20 383 | 21 698 | 22 167 | 24 410 | 26 774 | 30 174 | 32 712 |
Nedaňové příjmy | 1 850 | 2 810 | 3 582 | 2 888 | 4 274 | 2 844 | 3 274 | 2 812 | 3 206 | 3 408 | 4 089 |
Kapitálové příjmy | 1 551 | 3 423 | 3 152 | 1 275 | 55 | 924 | 485 | 802 | 4 202 | 3 113 | 32 |
Neinvestiční přijaté dotace | 1 646 | 1 900 | 1 628 | 1 578 | 2 709 | 1 767 | 1 103 | 1 796 | 1 605 | 1 717 | 3 671 |
Investiční přijaté dotace | 500 | 2 455 | 1 526 | 5 948 | 60 573 | 28 518 | 9 792 | 7 125 | 1 182 | 9 380 | 9 951 |
Příjmy | 20 281 | 25 926 | 25 548 | 27 488 | 87 993 | 55 751 | 36 821 | 36 945 | 36 969 | 47 792 | 50 455 |
Běžné výdaje | 14 318 | 14 824 | 16 313 | 13 836 | 6 444 | 17 023 | 15 733 | 18 586 | 19 737 | 20 326 | 23 393 |
Kapitálové výdaje | 7 462 | 4 781 | 6 402 | 15 472 | 92 495 | 41 529 | 26 899 | 8 681 | 11 919 | 19 875 | 28 967 |
Výdaje celkem | 21 780 | 19 605 | 22 715 | 29 307 | 98 938 | 58 552 | 42 633 | 27 267 | 31 656 | 40 201 | 52 360 |
Saldo příjmů a výdajů | -1 500 | 6 320 | 2 834 | -1 820 | -10 946 | -2 801 | -5 811 | 9 678 | 5 313 | 7 591 | -1 904 |
Podíl kapitálových výdajů | 34,26% | 24,39% | 28,18% | 52,79% | 93,49% | 70,93% | 63,10% | 31,84% | 37,65% | 49,44% | 55,32% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 70,60% | 57,18% | 63,85% | 50,33% | 7,32% | 30,53% | 42,73% | 50,31% | 53,39% | 42,53% | 46,36% |
V tabulce je vidět dlouhodobý vývoj rozpočtu obce. Každý rok je ale rozpočet vytvářen podle plánovaných projektů a plánovaných akcí.
Zdroj: ČSÚ
Priority rozvoje obce
Základní vize rozvoje obce a způsob naplňování:
Vize rozvoje obce Dlouhá Loučka, vychází z její polohy a z toho, že je součástí mikroregionu Uničovsko s možností využívání institucí ve městě Uničov. Z této specifiky vychází pak tato vize:
Dlouhá Loučka je prosperující a moderní obec, která nabízí obyvatelům kvalitní podmínky pro spokojený život a také společenské, kulturní a sportovní vyžití přímo v obci.
Obec, která vyvíjí činnost pro zkvalitnění prostředí, pro práci a podnikání a pro zlepšení ekonomické úrovně svých obyvatel.
Cílevědomý rozvoj území obce z pohledu vytváření zon pro bydlení, drobné podnikání a služby, modernizace školských zařízení, zlepšování dopravní sítě, vodního hospodářství, veřejné zeleně, sportovních a místních kulturních zařízení, jakož i podporu aktivit občanů v různých spolcích a společenských organizacích.
Vize obce
Dlouhá Loučka je příjemná, bezpečná lokalita, dobře dostupná ze všech okolních obcí s dobrou dojezdovou vzdáleností do okolních měst. Je vybavena tak, aby zde byly využity veškeré plochy pro volnočasové aktivity obyvatel všech věkových kategorií. Je zde dostatek možností k setkávání, kulturnímu vyžití a v neposlední řadě několik míst pro volnočasové aktivity, ať už jde o zábavu či sport.
Cíl : „Kvalitní infrastruktura”
Opatření : „Opravy místních komunikací” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - | 1800 | Vlastní + externí | |
|
2022 - | 1600 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Mosty, lávky” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - 2023 | 1800 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Chodníky” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2026 | 2000 | Vlastní + externí | |
|
2023 - 2026 | 3000 | Vlastní | |
Opatření : „Cyklostezky” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - 2023 | 7100 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Přilehlá prostranství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2026 | 5000 | Vlastní + externí | |
|
2023 - 2025 | 6000 | Vlastní + externí | |
|
2022 - 2026 | Vlastní + externí | ||
Cíl : „Dobré životní podmínky”
Opatření : „Oprava bytového domu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - | 3800 | Vlastní | |
|
2023 - 2026 | 12000 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Opravy v budově ZŠ” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - | 800 | ||
|
2022 - 2023 | 950 | ||
Cíl : „Technická infrastruktura”
Opatření : „Výstavba vodovodu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - | 4000 | Vlastní | |
Opatření : „Výstavba kanalizace” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2024 | 7000 | Vlastní + externí | |
|
2024 - 2026 | 8000 | ||
Opatření : „Výstavba veřejného osvětlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2025 | 4000 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Vybavení JSDH” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - | 9000 | Vlastní + externí | |
|
2022 - | 1150 | Vlastní + externí | |
Cíl : „Zeleň a ŽP”
Opatření : „Úprava prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - 2025 | 1600 | Vlastní | |
|
2023 - 2025 | 3000 | ||
|
2023 - 2026 | 5000 | Vlastní + externí | |
Cíl : „Rozvoj obce”
Opatření : „Podpora bydlení” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - | 6000 | Vlastní + externí | |
|
2023 - 2026 | 10000 | Vlastní + externí | |
Opatření : „Podpora kultury a spolků” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - 2023 | Vlastní + externí | ||
Cíl : „Památky místního významu”
Opatření : „Hřbitovní zeď” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - | 800 | ||
Opatření : „Další objekty v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2022 - 2023 | 2600 | Vlastní + externí | |
|
2022 - 2026 | 3000 | Vlastní | |
|
2023 - 2024 | 800 | Vlastní + externí | |
Podpora realizace programu
Program rozvoje obce Dlouhá Loučka na období 2022 - 2026 definuje priority budoucího rozvoje obce.
Realizace PRO
Za realizaci a naplnění Programu rozvoje obce je zodpovědné zastupitelstvo v čele se starostou obce. Zastupitelstvo koordinuje všechny aktivity, které povedou k naplnění dokumentu. Realizace je závislá na finančních prostředcích, a to především z obecního rozpočtu, Fondů EU, ze státního rozpočtu a krajského rozpočtu v podobě příspěvků a dotací.
Monitoring PRO
Monitoring plnění dokumentu bude mít na starosti zastupitelstvo obce. Monitoring bude prováděn v rámci zasedání zastupitelstva jednou ročně. K monitoringu budou shromažďovány informace o průběhu jednotlivých aktivit. Sledovány budou aktivity, které byly naplánovány na daný rok. Dále bude sledována finanční připravenost naplánovaných projektů či vyhledávání a zajištění vhodných finančních zdrojů. Dále v rámci zastupitelstva budou projednávány případné změny a aktualizace dokumentu.
Aktualizace PRO
Aktualizace probíhá na základě dané situace, ve které se obec právě nachází. Případné změny budou předloženy na zasedání zastupitelstva. Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě v Dlouhé Loučce.