Program rozvoje obce Svor na období od 2016 do 2026

Program rozvoje obce Svor
{PAGENO} / {nbpg}
Ministerstvo pro místní rozvoj Program rozvoje obcí

Program rozvoje obce
Svor
Obecní znak

na období let
2016 - 2026

Jedná se o aktualizaci dokumentu. Usnesení zastupitelstva obce Svor č.5.13/2022 ze dne 6.12.2022 (Kopie usnesení vložena jako příloha).

Úvod

Na základě nového programového období 2014 - 2020 se Zastupitelstvo obce Svor rozhodlo vytvořit strategický dokument, který by určil základní směřování obce a jeho rozvojové priority do roku 2024. Základní myšlenkou je přiblížit vývoj obce požadavkům občanů a tím zajistit dlouhodobou perspektivu vytvářeného dokumentu. Program rozvoje obce (dále jen PRO) by přitom měl respektovat finanční možnosti obce a efektivně využívat cizí zdoje k financování opatření. PRO se skládá ze dvou částí. Z části analytické - zachycující současný stav a z části návrhové s uvedením cílů a opatření na základě komunitního projednání za účasti veřejnosti.

Dle domluvy s vedením obce, bude dokument zároveň v příloze obsahovat přehled možných zdrojů financování jednotlivých aktivit, potažmo opatření.

Zastupitelstvo obce rozhodlo na svém zasedání konaném dne.... o provedení aktualizace Programu rozvoje obce na období let 2016 až 2024.

Jedná se tedy o aktualizaci dokumentu, která probíhala v období od listopadu 2021 do října 2022.

 

Pohled na obec

Zdroj: web obce

A. ANALYTICKÁ ČÁST

A.1 Charakteristika obce

1. Území

Umístění obce v rámci ČR, kraje, ORP

Obec Svor  má převážně rekreační charakter a nachází se na severu České republiky, v území Libereckého kraje, v okrese Česká Lípa, na jižní straně Lužických hor v nadmořské výšce 435 m, mezi městy Nový Bor (5 km) a Cvikov (3 km), mezi vrcholy Klíče (760 m.n.m.), Rousínovského vrchu (660 m.n.m.) a Sokolíku (500  m.n.m.).

Celková plocha území obce je 1806 ha, největší podíl zaujímají lesní půdy s výměrou 1 390,37 ha, což činí 77,02 % území obce. Území obce s vypočteným koeficientem stability 8,01 se jeví jako velmi ekologicky stabilní. Tento koeficient vyjadřuje  poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. Analyzované území se tedy vyznačuje vysoce kvalitním životním prostředím s výraznou ekologickou hodnotou

Obcí protéká Boberský potok a prochází jí silnice č. 9, spojující Šluknovský výběžek  s vnitrozemím. Obec má velice dobré autobusové a vlakové spojení.

Obec Svor je součástí ORP Nový Bor.

Zdroj: Obec Svor - web obce

 

Katastr, části obce

Obec má 2 části: Svor a Rousínov.

Svor, včetně osady Nová Huť (do roku 1946 Röhsdorf) a Rousínov (do roku 1946 Morgentau).

Osada Rousínov je malebná rekreační osada s lidovými dřevěnými stavbami z 1. pol. 19. století. Je vzdálena 1,5 km severně od Svoru. Osada Nová Huť je vzdálena 5 km u silnice I/13 ve směru na Rumburk.

 

Statistické údaje

Kraj:

Liberecký

Okres:

Česká Lípa

Katastrální výměra:

1 806 ha

Nadmořská výška:

435 m.n.m.

Počet obyvatel:

661 (k 1. 1. 2022)

Průměrný věk obyvatel:

42

 Zdroj: Obec Svor - web obce

 

Dle výsledků Sčítání lidu, domů a bytů v roce 2021 se v obci Svor nachází 272.

 

Vzdálenost do spádových sídel (obec s pověřeným úřadem, ORP, kraj)

Vzdálenosti do spádových sídel:

Svor – Nový Bor: 6 km (obec s rozšířenou působností)

Svor – Česká Lípa: 17 km (okresní město)

Svor – Liberec: 40 km (krajské město)

Zdroj: Mapy.cz - vyznačení rozmístění - vzdálenosti sídel

 

Krajina v okolí obce, využívání krajiny, přírodní útvary, vodní toky

  • Hora Klíč
    Obec Svor se nachází v Lužických horách. Jednou z nejkrásnějších dominant těchto hor je hora Klíč, z které je krásný kruhový rozhled do okolí. Hora Klíč se nachází v katastru obce Svor, odsud je také nejsnadnější přístup na vrchol.
  • Velký Svorský rybník
    Součástí katastru obce Svor je také Velký Svorský rybník, který se nachází západním směrem od obce. Jedná se o romantické místo uprostřed lesů. V létě se zde dá koupat.
  • Kaple nejsvětější Trojice

       V obci se také nachází kaple, která byla postavena roku 1788.

  • Osada Rousínov
    Tato osada je součástí obce Svor. Je to především rekreační osada s velkým množstvím roubených chalup a podstávkových domů.

 Zdroj: Obec Svor - web obce

 

Cestovní ruch

Na katastr obce zasahuje hora Klíč (760 m. n m.) se stejnojmennou přírodní rezervací. V okruhu 4 km je dalších řada vrchů, náležících do Lužických hor - mimo zmiňovaného Klíče Velký Buk (736 m.), Stožec (665 m.), Rousínovský vrch (660 m.), Bučina (534 m.) a přímo ve Svoru Sokolík (501 m.) Poblíž vsi je zřícenina hradu Milštejn a vodní nádrž i přírodní památka Naděje. Přes Svor vedou značené turistické trasy, pro pěší turisty červená od Nového Boru a zelená od Cvikova. Vede tudy cyklotrasa 3007 od Cvikova. V obci se nachází stanice na železniční trati Bakov nad Jizerou – Jedlová. Do roku 1977 též ze Svoru odbočovala trať do Cvikova a Jablonného v Podještědí.

Asi 250 metrů severozápadně od okraje obce se při modře značené turistické cestě v údolí Boberského potoka nachází Svorský rybník (v první polovině 20. století zvaný též Schillerův rybník, v mapách z počátku 21. století označen jako Jezírko). V tomto lesním rybníku je možnost koupání. Na rozcestí v lese severně od Svorského rybníka se nachází kamenný sloupek s obrazem sv. Antonína, opravený v roce 2008. 

Zdroj: Wikipedia

 

Ochrana přírody, ochranná pásma

Obec se více jak z poloviny nachází na území Chráněné krajinné oblasti Lužické hory. Blíže v kapitole Životní prostředí.

 

Historické události v obci

Historický stručný přehled do roku 1945:


Obec Svor vznikala pravděpodobně od roku 1395, ale první písemná zmínka o obce je z roku 1502, kde je uváděna podle tehdejšího správce jako Rigersdorf (Rykrštorf).
Základem dnešního sídla Svor (tehdy Riigersdorf) byl šlechtický statek a několik usedlostí. Obyvatelé se živili převážně těžbou dřeva a výrobou dřevěného uhlí (pozůstatky milířů v lesích).

V roce 1826 postavil Antoním Balle sirkárnu a barvírnu sukna, v roce 1875 byla založena sklářská huť, vyrábějící sklo tyčové, ploché, duté, lahve, luxusní sklo. Továrna pod různými názvy (Huť Tereza, Severosklo), fungovala až do roku 2003. 
Železnice – v roce 1886 byl zahájen provoz železniční trati z Rumburka do Nymburka, s větví do Cvikova. Tato trať má nejvyšší násyp a stoupání v České republice. V roce 1905 byla prodloužena trať ze Cvikova do Jablonného v Podještědí, která sloužila až do roku 1986. 

Obec Rousínov
zmiňována písemně poprvé v roce 1612, ale pravděpodobně vznikl mnohem dříve, kolem roku 1395. V obci bylo mnoho skláren a brusíren skla, mlýn. Dokonce zde byla továrna, která dnes již nestojí.

Osada Nová Huť
vznikla v roce 1750, kdy zde byla postavena sklárna. V 19.století však její výroba stagnovala a v 70.letech 19.století byla výroba zastavena. Objekty byly v roce 1881 strženy. Zůstala zde lesovna, hostinec a obydlí cestáře. V roce 1896 všechny budovy vyhořely, ale byly hned obnoveny

Nejstaršími doloženými vlastníky byli Berkové z Dubé (ve 14. století). Svor poté patřil k panství Zákupskému (cca od 16. století) , dále jej vlastnili Novohradští z Kolovrat (cca do roku 1632). Následně jej získali vévodové Bavorští a Bavorští kurfiřtové, od počátku 19. století (1805) pak šlechtický rod Toskánska.
V roce 1847 převzal panství Rakouský císař Ferdinand.

Správa obce v době vlády Habsburků:
1850 soudní okres Cvikov okresní hejtmanství Česká Lípa
1855 – 1868 samostatný okres Cvikov
1868 – 1938 politický okres Jablonné v Podještědí okupace landrát Jablonné v Podještědí

Školství:
První škola vznikla již v roce 1870 ve Svoru – výuka probíhala v chalupách.
V roce 1879 byla postavena nová školní budova ve Svoru a v roce 1876 
v Rousínově. Od roku 1919 tu byly vedle sebe dvě školy, česká a německá.

Památky:
1788 – kostelík Nejsvětější Trojice - Původní srubová kaple postavená v 1745 byla později v roce 1788 přestavěna na pozdně barokní kostelík či kapli Nejsvětější Trojice s věžičkou a mansardovou střechou, typickou pro zdejší stavby. Kaple je v evidenci cvikovské farnosti.

Dále jsou tu desítky starých dřevěných chalup a podstávkových domů a mlýn v Rusínově.

 
Vojenská data:
- v roce 1778 proběhl boj Pruských jednotek proti Rakouské armádě, dočasně zde sídlil Pruský štáb
- v roce 1813 Francouzi
- v roce 1866 opět Prusové

 

Historický stručný přehled od roku 1945:

Po roce 1945 začíná důsledkem II. světové války nová historie obce .

Výnosem MV čj. B-8151-5/9 ze dne 15.11. 1946 byla obec Rohrsdorf přejmenována na Obec SVOR a Morgentau na ROUSÍNOV

Výrazně se snížil počet obyvatel, který je přehledně uspořádán v tabulce výše.
Počátkem 50. let byl Svor a Rousínov vyhlášeným místem pro rekreaci a neobydlené domy koupili jako rekreační chalupy většinou obyvatelé Prahy. V 60. letech byl ve Svoru postaven velký rekreační objekt SEPAPu Štětí, který byl využíván hlavně jako pionýrský tábor. V 70. letech pak byla vybudována sjezdovka, která dnes není funkční.

Po válce byly obnoveny správní orgány a Správní komise byla šestičlenná a jejím předsedou byl František Třešňák, tehdy učitel na místní obecné škole, později její ředitel.  

V roce 1946 byl ustanoven Místní národní výbor, který zde nepřetržitě a bezproblémově fungoval až do 90. let.

Zdroj: Obec Svor - web obce

 

Sklářství

V roce 1750 postavil na Nové louce sklářský mistr z falknovské huti Jan Václav Müller novou sklárnu, nazvanou později Nová Huť. Po jeho smrti ji vedla vdova po něm, která měla k ruce 11 sklářů. V roce 1857 se huť stala majetkem zákupské vrchnosti, konkretně excísaře Ferdinanda I. Habsburského a roku 1875 nadobro vyhasla. V roce 1881 byla část objektů zbořena a zbytek shořel při požáru roku 1895.

V roce 1873 byla založena sklářská huť Tereza. Dodávání palivového dřeva pro hutě se stalo obživou pro mnoho místních obyvatel. Nyní již ve Svoru sklářství není. 

 

 

 Situační mapa obce Svor - zdroj: Mapy.cz

 

 

2. Obyvatelstvo

 Počet obyvatel: 

Demografická situace

K 1. 1. 2022 měla obec 661 obyvatel. Od roku 2003 do 2009 byl zaznamenán pravidelný nárůst počtu obyvatel. Od roku 2010 do současnosti je však opačný trend. V letech 2008 až 2021 je pokles obyvatel v celkovém úhrnu - 0,5 %.

 

Stav obyvatel: 

Období: 31. 12. 2021

 

Celkem

Muži

Ženy

Počet obyvatel

661

335

326

v tom ve věku (let)

0-14

111

60

51

15-64

425

220

205

65 a více

125

55

70

Průměrný věk (let)

41,4

40,2

42,7

 Zdroj: ČSÚ ze sčítání LDB 2021

 

Pohyb obyvatel:

Období:  2021
  Celkem Muži Ženy
Živě narození 10 5 5
Zemřelí 9 4 5
Přirozený  přírůstek 1 . .
Přistěhovalí 31 17 14
Vystěhovalí 21 10 11
Přírůstek stěhováním 10 7 3
Celkový přírůstek 11 . .
Sňatky 4 . .
Rozvody 3 . .

Zdroj: ČSÚ ze sčítání LDB 2021

 

Počet obyvatel k 1.1.2022

Muži (do 15.let) Muži (nad 15.let) Ženy (do 15.let) Ženy (nad 15.let) Celkem
56 279 50 278 663

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

HISTORIE POČTU OBYVATEL OBCE SVOR

Datum Muži (do 15.let) Muži (nad 15.let) Ženy (do 15.let) Ženy (nad 15.let) Změna Celkem
1.1.2022 56 279 50 278 9 663
1.1.2021 53 277 46 278 -3 654
1.1.2020 51 276 52 278 -12 657
1.1.2019 51 281 53 284 -2 669
1.1.2018 49 285 52 285 -8 671
1.1.2017 52 284 54 289 18 679
1.1.2016 52 278 49 282 -5 661
1.1.2015 55 273 46 292 2 666
1.1.2014 55 273 49 287 -5 664
1.1.2013 53 281 48 287   669

 Zdroj: mvcr.cz

 

Přirozený přírůstek/úbytek, migrační saldo

Tabulka ukazuje údaje za roky: 1971 - 2015

 

 

Věkové složení obyvatel:

Tabulka uvádí porovnání věkového složení obyvatel okresu Česká Lípa k 31.12.2015

 

Předpokládaný vývoj podílu dětí a seniorů

Vývoj počtu obyvatel obce Svor

<i class="fa fa-line-chart"></i> Vývoj počtu obyvatel obce Svor v letech 2003 - 2014

Vývoj počtu obyvatel obce Svor s demografickými údaji

Další tabulka ukazuje vývoj počtu obyvatel v závislosti na demografických údajích. Hledáme-li příčinu klesajícího počtu obyvatel od roku 2010 do současnosti je zřejmé že zásadním aspektem je počet vystěhovalích osob od roku 2010 - 2014 a to 92, oproti 76 přistěhovalími, celkem tedy (-16). Naproti tomu rozdíl mezi narozenými a zemřelími je marginální (-2).

Porovnáváme-li tedy Index změny počtu obyvatelstva za období 2001-2011, který je 99,36 znamená to, že v tomto období klesl počet obyvatel o 0,64 %. V porovnání s okresem Česká Lípa (101,03) kde je vidět růst o 1,03 %, Liberecký kraj (99,02) naopak pokles o 0,98 %, ČR (98,02) pokles o 1,98 %, se trend vývoje počtu obyvatel blíží spíše výsledku Libereckého kraje a ČR. Naopak nenaplňuje trend okresu Česká Lípa, který zaznamenal mírný nárůst indexu změny počtu obyvatel. Příznivějšího výsledku však dosahuje obec v indexu stáří obyvatel za rok 2003-2013. Průměrný věk obyvatelstva sice vzrostl za toto období o 1,92 %, oproti celkovému výsledku Libereckého kraje je to však o 10,62 % méně. Změnil se i příznivěji podíl obyvatel do 14 let na celkovém počtu, kdy index podílu vzrostl o  17,2 %  na současných 15,81 %. Obyvatelstvo nad 65 let věku tvoří 16,11 % z celkového počtu a index změny 65 + klesl v uvedeném období o 25,94 %.

 

Věková struktura obyvatel obce Svor v roce 2014

 

<i class="fa fa-pie-chart fa-lg"></i>  Věková struktura obyvatel obce Svor v roce 2014

  Průměrná věková struktura obyvatel obce Svor

Průměrný věk obyvatel Svoru za posledních pět let se zvedl z 38,8 na 40,6. Tento trend je typický pro obyvatele menších obcí a měst, kdy dochází ke strárnutí populace, a to z důvodu odchodu mladých za prací.

 

Vzdělanostní struktura

  

 

Podíl osob se vzděláním bez maturity tvoří 54,47 % obyvatel (pro srovnání, za LK je to 55,09%), přičemž muži a ženy tvoří téměř srovnatelné kategorie. Vysokoškolské vzdělání dokončilo 6,47 % obyvatel, což je téměř o 3,17 % méně než srovnatelná hodnota za LK.

  

Sociální situace:

Národnostní menšiny

Struktura obyvatelstva dle národnosti

 

Analýza národnostních menšin v obci je ztížena nedostatkem relevantních dat. Celých 26,27 % obyvatel neuvedlo svou příslušnost k národnostní menšině. Pokud vyčleníme tuto část obyvatelstva, tak 96,11 % obyvatel se hlásí k české národnosti. Druhou nejpočetnější skupinkou je obyvatelstvo s německou národností 1,94 %.

 

 

Sociálně vyloučené lokality

  

 Uvedená mapa zobrazuje výskyt sociálně vyloučených lokalit v rámci České republiky.

 

Spolky v obci

TJ Jiskra Svor - Svorští kohouti (věkové složení neuvádějí)

Soutěž: A2A Okresní soutěž III. třída

Mužstvo: Ladislav Janko

               Petr Jahvodka

               Jaroslav Rameš

               Lukáš Rudinský

               Miroslav Jahvodka

               Josef Malý

               Libor Kořínek

               Aleš Heřmánek

               Tomáš Heřmánek

               Jaroslav Augusta

               Leoš Laipold

               Josef Koutenský

               Marek Bertalan

               Josef Bedrník

               Martin Pavlíček

              Smolík

 

Zdroj: web obce

 

Podpora spolků v obci

Info na webu obce: Případné náměty spolkových akcí a další připomínky jsou vítány, stejně jako informace o sportovních a kulturních akcí, které budou organizovány v katastru obce a přilehlých obcích.

O akcích je možné informovat úřad obce na uvedené kontakty na webu. Obec zajististí zveřejnění informací na webu obce, případně prostřednictvím sms-info kanálu obce.

 

Akce pořádané v obci

Pálení čarodějnic – Koupaliště Svor, Sportovní odpoledne – Kulturní dům Svor, Soutěž rozkvetlá okna a balkony v obci Svor 2016

Na webu obce uvedeno:

Případné náměty a připomínky jsou vítány, stejně jako informace o sportovních a kulturních akcí, které budou organizovány v katastru obce a přilehlých obcích.  

         

Informování občanů o dění v obci:

Na webu obce jsou občané průběžně informováni o různých sportovních a společenských akcích, termínech jednání zastupitelstva a o všem ostatním, co je spjato se životem obce.

Formy informování:

  • Svorský zpravodaj (občasník)
  • web obce
  • informační vývěsky obce
  • obecní rozhlas

 

 

 


 

3. Hospodářství

Charakter ekonomických aktivit

Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Svor v roce 2019

Počet zaměstnancůKategorieAbsolutněRelativně (%)
do 10 mikropodniky 9 78,48%
10-49 malé podniky - -
50-249 střední podniky - -
250 a více velké podniky - -
nezjištěno - 16 20,25%


Zdroj: ČSÚ

V roce 2019 převažovaly v obci co do velikosti mikropodniky, bylo zjištěno 9 podniků s počtem zaměstnanců do 10 osob. Udáje uvedené v tabulce není možné považovat za průkazné, protože tabulka uvádí, že u 16 podniků nebyl zjištěn počet zaměstnanců. Počet podniků od posledního porovnávaného období v roce 2013 klesl o 68 podniků.

 

Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Svor v roce 2018
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Svor v roce 2018
Zdroj: ČSÚ

Z hlediska odvětví převažovaly v roce 2018 v obci služby 47,47%, následoval průmysl a stavebnictví 39,24%.

 

Struktura zaměstnanosti v obci Svor podle odvětví v roce 2011 (%)

Tabulka uvádí srovnání výše podílu zaměstnanosti dle odvětví v roce 2011 v % v rámci obce, ORP, kraje a ČR.

 Zemědělství a lesnictvíPrůmysl a stavebnictvíSlužby
Svor 1,63% 42,04% 43,67%
NOVÝ BOR 1,19% 42,87% 41,52%
Liberecký kraj 1,84% 38,23% 46,73%
ČR 2,74% 32,23% 53,87%

Zdroj: ČSÚ

Počet podnikatelských subjektů podle jednotlivých odvětví v roce 2019:

- Počet podnikatelských subjektů celkem 79,00 

-- Zemědělství, lesnictví, rybářství 8,00

-- Zpracovatelský průmysl 19,00

-- Stavebnictví 18,00 

-- Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel 10,00 

-- Doprava a skladování 1,00 

-- Ubytování, stravování a pohostinství 2,00 

-- Profesní, vědecké a technické činnosti 6,00 

-- Administrativní a podpůrné činnosti 2,00 

-- Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení 1,00 

-- Vzdělávání 5,00 

-- Kulturní, zábavní a rekreační činnosti 3,00 

-- Ostatní činnosti 3,00 

-- Nezařazeno 1,00 

 

Odvětvová a velikostní struktura podniků (do 10, 10–49, 50–249, nad 250 zaměstnanců)

Počet podnik. subjektů bez zaměstnanců 53,00

Počet podnik. subjektů s 1-9 zaměstnanci 9,00 

Počet podnik. subjektů s 10 - 19 zaměstnanci 1,00 

Počet podnik. subjektů - Nezjištěno 16,00 

Ostatní velikostní kategorie neobsazeny.

 

Plochy pro podnikání (k dispozici, poptávka)

Areál bývalé sklárny - brownfield. Jedná se o ideální plochu pro další využití, areál však není ve vlastnictví obce. 

 

Charakter zemědělské výroby v obci

Zemědělská výroba v obci se nevymyká charakteru zemědělství v regiopnu. Dominuje extenzivní pastva skotu (masná plemena) s celoročním nebo téměř celoročním pobytem na pastvě. Část pastvin je sekána na píci (seno, senáž) pro příkrm dobytka v zimním období.

Obec leží v tzv. LFA oblasti typu S, jedná se tedy o méně příznivou oblast se specifickým znevýhodněním - typicky s nízkou produkční schopností půdy.

Většina katastru obce leží na území CHKO Lužické hory, hospodaření na zemědělských pozemcích je tedy dálepodmíněno závazky Agroenvironmentálně-klimatických opatření. Převažující managementy jsou druhově bohaté pastviny a mezofilní a vlhkomilné louky nehnojené.

 

Služby v obci

V obci je prodejna potravina smíšeného zboží a dále několik sklářských dílen s nabídkou vlastní produkce vitráží, lustrů, zrcadel ale i dekorativní a užité keramiky.

Dále zde sídlí dopravní (přepravní) firma, lze využít služeb zedníka či vodoinstalatérských a topenářských služeb.

 

Atraktivity cestovního ruchu (přírodní, kulturní), turistické cíle

Hlavní turistickou atraktivitou je Klíč (760 m), výrazná znělcová hora, majestátně vyčnívající nad krajinou asi 1,5 km západně od Svoru a 3,5 km severně od Nového Boru. Je to jedna z nejkrásnějších a nejznámějších dominant Lužických hor, jejíž zdálky viditelný kuželovitý tvar vyniká zejména při pohledu od východu nebo západu, zatímco ze severní a jižní strany je profil více zaoblený a na jihozápadní straně navíc narušený skalní stěnou. Tato stěna je dlouhá přes 300 m a místy až 60 m vysoká. V zimě se na ní vytvářejí mohutné ledové záclony, rampouchy a ledopády. Na příkrém svahu pod stěnou je rozsáhlé suťové pole a menší sutě jsou také na severním svahu hory. Holý skalnatý vrchol Klíče nabízí daleký kruhový výhled, který je často považován za nejkrásnější v celých Lužických horách. zdroj: www.luzicke-hory.cz

Dalším turistickým cílem je Milštejn - skalní masiv (562 m) s nepatrnými zbytky středověkého hradu, který leží v lesích mezi Trávnickým a Suchým vrchem, asi 4 km severně od Cvikova a 1 km západně od Naděje. Zhruba 120 m dlouhý skalnatý hřbítek je tvořen křemenným pískovcem, který se pro svou velkou tvrdost a odolnost odedávna používal k výrobě mlýnských kamenů a brusných kotoučů. Na severním konci hřbetu je asi 3,5 m vysoká a 7 m široká skalní brána, která patrně vznikla zvětráváním masivu podle množství puklin a zřícením uvolněných kamenných bloků. Výše nad bránou je ještě malé skalní okno. Mohutné skalní věže po stranách brány byly dříve horolezecky využívané, ale dnes je tu lezení v zájmu ochrany přírody omezeno. Na vyšší z obou věží byla v minulosti také upravená vyhlídka s lavičkami a malým závětřím, přístupná po žebříku se zábradlím. Otevíral se z ní pěkný výhled k východu na Hvozd, Sokol, Jezevčí vrch a vzdálenější Ještědský hřbet, k jihovýchodu na Zelený vrch, Tlustec, Ralsko a jižním směrem na osamělé kopce Českolipska s Ortelem v popředí a s výraznou dominantou Bezdězu na obzoru. Na jihovýchodě vynikal Vlhošť s Ronovem a západním směrem byly vidět lesnaté kopce Lužických hor, mezi nimiž nejvíce vynikaly Klíč a Jedlová. 

Sakrální památky reprezentuje Kaple Nejsvětější Trojice z roku 1788 je chráněna jako kulturní památka České republiky. Původně srubová kaple z roku 1745 byla v roce 1788 přestavěna jako zděná stavba v pozdně barokním slohu s věžičkou a mansardovou střechou. 

Soubor staveb reprezentujících typickou lidovou architekturu roubených a podstávkových domů lze obdivovat v osadě Rousínov, která je součástí obce Svor.

 

Počet návštěvníků (odhadem, počet vstupenek u hlavních atraktivit)

V obci není žádná památka, či jiný objekt, ve kterém by se vybíralo vstupné. S místní znalostí lze odhadnout, že vrchol klíče navšíví řádově tisíce turistů ročně, Milštejn pak stovky turistů ročně.

 

Turistická infrastruktura (ubytování, stravování, služby)

Ubytování v obci je možné v penzionech a v soukromí. V osadě Rousínov se nachází Penzion Milštejn, přímo ve Svoru pak Penzion restourace Pod Klíčem Svor.

Luxusní ubytování nabízí nedalé město Nový Bor v Parkhotelu Morris**** či Resort Malevil s golfovým hřištěm a malou "zologickou" zahradou. 

 

Trh práce 

Nezaměstnanost v obcích Libereckého kraje k 31. 12. 2021
Pramen: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR  
Kód
obce
Název obce Okres Uchazeči
o zaměstnání
celkem
z toho  Dosažitelní  uchazeči
 ve věku 15–64 let
Podíl nezaměstnaných
 osob (%)2)
Volná
pracovní
místa
Počet
uchazečů
na 1 volné
místo
ženy dlouhodobě nezaměstnaní1) celkem z toho
ženy
celkem muži ženy
562131 Svor Česká Lípa 13 6 4 11 5 2,66 1,45 2,45 1 13,00

 Zdroj: MPSV ČR

 

Vývoj počtu nezaměstnaných osob v letech 2007 až 2019
Vývoj počtu nezaměstnaných osob v letech 2007 až 2019
Zdroj: ČSÚ

Od roku 2014 lze v obci Svor vysledoval setrvalý klesající stav počtu nezaměstnaných osob, s drobným výkyvem v roce 2018. V roce 2019 bylo v obci Svor evidováno 9 uchazečů o zaměstnaní.

 

Historické souvislosti:

V minulosti převažovalo v obci sklářství, které sloužilo jako zdroj obživy pro místní obyvatele, zároveň přinášelo pracovní příležitosti a hospodářský přínos pro obec.

V současné době působí pozůstatky sklářství obci spíše problémy. V obci se nachází dva rozsáhlé brownfieldy, které jsou  v soukromém vlastnictví. Jedná se o areál bývalé sklárny a areál bývalého statku. Stávající majitel bývalé sklárny projevil zájem o koupi statku tak, aby mohl oba areály spojit. Záměrem majitele je dle zjišťovacího řízení provést revitalizaci obou areálů, případně areály výhodně prodat. V rámci obou areálu lze předpokládat ekologické zátěže.

Ani jeden z areálů dosud nejeví známky obnovy. Oba areály jsou umístěny ve strategicky výhodné pozici v v těsné blízkosti dopravní infrastruktury. Oba areály se nachází v katastrálním území Svor.

Detailní informace o areálu bývalé sklárny a areálu bývalého statku jsou uvedeny v Příloze č. 1 Programu rozvoje obce Svor - Přehled brownfields v k.ú. Svor. Použitý zdroj - Databáze brownfields Libereckého kraje.

 

 

 

 

4. Infrastruktura

Technická infrastruktura:

Zásobování teplem:

V obci neexistuje centrální zdroj tepla. Zásobování teplem má individuální charakterem a je mixem všech možných zdrojů a technologií od plynu, přes elektřinu, uhlí a biomasu až po obnovitelné zdroje energie.

Plynofikace:

Obec je plynofikována.

Vodovod, kanalizace, ČOV:

V obci je zajištěno zásobování pitnou vodou, je zde vybudovaný veřejný vodovod, na který je napojena většina místních trvale žijících obyvatel. Část obce, místní část Svor, je odkanalizována, místní část Rousínov není odkanalizována. 

Následující grafy ukazují detailní přehled napojení na vodovod a kanalizaci dle počtu obyvatel k 31.12.2015

Místní část Svor:

Počet trvale žijících obyvatel:

Z toho: Počet obyvatel připojených na vodovodní řad:       

Z toho: Počet obyvatel připojených na kanalizační síť:

 

Místní část Rousínov:

Počet trvale žijících obyvatel:

Z toho: Počet obyvatel připojených na vodovodní řad

Z toho: Počet obyvatel připojených na kanalizační síť:

 

Dopravní infrastruktura:

Katastrem obce prochází dvě komunikace I. třídy. Jednak komunikace I/9 v severo-jižním směru, která prochází centrem obce a dále komunikace I/13 v východo–západním směru, ta však protíná katastr mimo zastavěné území. Obě komunikace se v katastru obce kříží. Komunikace I/9 spojuje Šluknovský výběžek s Prahou a komunikace I/13 propojuje Liberecký, Ústecký a Karlovarský kraj. Jedná se tedy o významný dopravní uzel.

 

 

Obcí dále prochází komunikace III. Třídy č. 26321, která spojuje Svor s komunikací č. III/26320, která je spojnicí Nového Boru, Polevska a Kytlic.

 

Vzdálenost obce od nájezdu na dálnici / rychlostní komunikaci

Nejbližší fragment rychlostní silnice č. 63 nachází v sousedním Ústeckém kraji a spojuje Ústí nad Labem s Teplicemi, jedná se o rychlostní silnici č. 63. Do Ústí nad Labem je to ze Svoru cca 60 km. Stejně tak se v Ústí nad Labem nachází nejbližší nájezd na dálnici D8, která pokračuje v severním směru na Drážďany a jižním na Prahu (ve výstavbě). Zhruba stejně daleko je to na nájezd dálnice D10, která spojuje Turnov s Prahou.

 

 

 

Dopravní zátěž obce (počet průjezdů vozidel, zatížení hlukem)

Základní parametry intenzity dopravy ukazují tabulky z celostátního šetření provedeného v roce 2010 (www.rsd.cz - Sčítání dopravy 2010).

 

Železniční doprava, charakter trati, zastávka (nejbližší zastávka)

V obci je vlaková zastávka, v níž staví vlaky směřující jednak na sever do Šluknovského výběžku (s přestupem v Jedlové) a jednak na jih ve směru Nový Bor, Česká Lípa, Mladá Boleslav. Jedná se o trať číslo 80 vedoucí ze zastávky Jedlová přes Nový Bor, Českou Lípu, Splavy a Doksy do Bakova nad Jizerou, kde se kříží s tratí č. 70 vedoucí z Turnova přes Všetaty a Neratovice do Prahy.

 

Železniční trať č. 080 propojuje trať 081 (Děčín - Rumburk) s tartí č. 071 (Praha - Turnov).

 

 

Další dopravní obslužnost

V obci je vlaková zastávka, v níž staví vlaky směřující jednak na sever do Šluknovského výběžku (s přestupem v Jedlové) a jednak na jih ve směru Nový Bor, Česká Lípa, Mladá Boleslav.

Autobusová doprava obstárává dálková přímá spojení s Prahou, Libercem, Ústím nad Labem a regionální spoje do Šluknovského výběžku na Libercko či Českolipsko.

 

 

 

 

5. Vybavenost obce

Bytová výstavba:

Dle statistického úřadu se k 1.10.2015 nachází v obci 327 budov, z toho 251 ve Svoru a 76 v Rousínově. Z celkového počtu je 209 domů typu rodinného domu (tj. 64%), 7 domů typu bytového domu (tj. 2%) a 111 ostatních (tj. 34%). Celkový počet bytů je v obci 321, ačkoliv bytové domy tvoří pouze 2% celkového počtu domů, počet bytů v těchto domech 40 tvoří 12% celkového bytového fondu.

Za poslední šet let (2009-2014) byla v obci dokončena výstavba celkem 8 bytových jednotek. Pro lepší srovnání se jedná o 2,0 dokončených bytů na 1000 obyvatel za rok; tato hodnota je nižší než srovnatelný údaj pro Liberecký kraj (2,4) i celou ČR (2,9). 

Dokončené byty
  Byty
celkem
v rodinných
domech
v bytových
domech
2017 1 1 -
2018 1 1 -
2019 5 5 -
2020 2 2 -
2021 2 2 -

Vývoj bytové výstavby v obci Svor v období 2009 - 2014

  2009 2010 2011 2012 2013 2014
Počet dokončených bytů 0 3 1 0 2 2
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel 0,00 4,45 1,48 0,00 3,04 3,04
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji 3,36 2,85 2,18 2,83 1,76 1,55
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR 3,68 3,48 2,76 2,75 2,40 2,27

 

 

 

 

        

Pramen: ČSÚ

V rámci určení využití budov k bydlení je podíl celkového počtu budov v části obce Svor k budovám s tímto určením 75% (187/251). V části obce Rousínov je tento poměr 51% (39/76). Je zjevné, že část obce Rousínov je vnímána více jako rekreační oblast.

 Domovní a bytový fond v obci Svor dle SLDB 2011

Počet domů 245
Počet obydlených domů 183
Podíl obydlených domů 74,69%
Podíl obydlených domů v ČR 83,40%
Počet rodinných domů 168
Podíl rodinných domů 68,57%
Podíl rodinných domů v ČR 72,18%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet 44,30%
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR 53,00%

Pramen: ČSÚ

Školství a vzdělávání:

Obec Svor má zřízeny dvě příspěvkové organizace, a to Základní školu Svor a jako druhý subjekt Mateřskou školu Svor. Základní škola se stala právním subjektem dne 1.1.2003 a je provozována jako malotřídní. Výuka probíhala v 1., 2., 3., 4.a 5. ročníku ZŠ. Ročníky byly sloučeny do dvou tříd. třída (1. a 3. ročník), II. třída ( 2.,4. a 5. ročník).

 

 

Ve školním roce 2013/2014 do lavic zasedlo celkem 29 žáků. Naproti tomu v roce 2014/2015 to bylo již 36 žáků. Základní školu navštěvovaly nejen děti ze Svoru, ale také z Dětského domova z Krompachu. Z toho je patrné, že její naplněnost se blíží ke své hranici (celková stanovená kapacita školy je 40 žáků). Při základní škole je v provozu ještě školní družina s kapacitou 25 dětí.

Mateřská škola je členěna na dvě oddělení (dle věku dětí), přičemž maximální celková kapacita zařízení je 50 dětí. Pro školní rok 2012/2013 byla tato kapacita plně využita, stejně tak i v předchozích letech.

 

Zdravotnictví:

V obci Svor není v současné době poskytována žádná zdravotní péče, není zde ordinace praktického ani žádného jiného odborného lékaře. Obyvatelé musí za zdravotní péčí dojíždět do nedalékého Nového Boru, případně až do České Lípy. V oci chybí taktéž lékárna.

 

Sociální péče:

O obci není zřízeno žádné zařízení sociální péče ani jiné zařízení poskytující sociální služby.

 

Kultura:

V obci je kulturní dům, který je ve vlastnictví obce. Kulturní dům byl v roce 2018 kompletně zrekonstruován a opraven.

 

Památky:

Nejvýznamnější památkou v obci je Kaple Nejsvětější Trojice, která je chráněna jako kulturní památka České republiky. Původně srubová kaple z roku 1745 byla v roce 1788 přestavěna jako zděná stavba v pozdně barokním slohu s věžičkou a mansardovou střechou.

Na území obce jsou dále evidovány tyto drobné památky:

Drobná památka: Katastr: Obec:
kříž u cesky ke koupališti Svor Svor
kříž u kulturního domu Svor Svor
kamenná kaplička u cesty do Martinova údolí Svor Svor
kříž s kamenným soklem uprostřed Rousínova Svor Svor
kříž s kamenným soklem u Nové Hutě Svor Svor
Walterův kříž s kamenným soklem Svor Svor
Obrázek sv. Antonína - kamenný sokl s malovaným obrázkem Svor Svor
Obrázek sv. Jiří pod Kobylou - dřevěný obrázek Svor Svor

 

Sport a tělovýchova:

Obec disponuje kvalitním sportovním zázemím. Je zde k dispozici víceúčelové hřiště, dětské hřiště, tělocvična a fotbalové kabiny. Dále se v obci nacházejí také tenisové kurty.

V obci funguje TJ Jiskra, která představuje jediného zástupce spolkové činnosti v obci, se zaměřením na sport. Podílí se na pořádání sportovním a kulturních akcí v obci. TJ Jiskra se zaměřuje i na práci s dětmi.

Provoz hřiště, tělocvičny a kabin je dotován z rozpočtu obce. Obec zajišťuje prostřednictvím svých webových stránek informování o dění v obci včetně zvěřejňování informací o sportovních akcích a aktivitách TJ Jiskra.

V obci chybí sportovní zázemí pro seniory, např. venkovní posilovna pro seniory.

Web obce: www.obecsvor.cz

 

Knihovna:

V budově obecního úřadu je provozována veřejná knihovna, knihovna je otevřena každou středu od 16 do 17 hodin.

 

6. Životní prostředí

Pozemkové úpravy v obci

Pozemkové úpravy v katastru obce provedeny nebyly, ani se pro rok 2016 neuvažuje s jejich zahájením. Státní pozemkový úřad nemá koncepční materiál, ze kterého by bylo patrné, zda se s nimi počítá alespoň výhledově. Nicméně, v souladu s platnou legislativou, pokud bude podán podnět od skupiny osob vlastnící více jak 50 % půdy v katastru obce, musí být zahájeny práce na pozemkových úpravách.

 

Míra ohrožení hlukem, protihluková opatření

Strategická hluková mapa silnic nezahrnuje komunikace I. tříd č 9 a 13, které procházejí obcí. Nicméně z intenzit dopravy je patrné, že především komunikace č. I/9 je zdrojem hluku v obci z důvodu vysokého zatížení nákladní dopravou.
 

Chráněná území na katastru obce, jejich charakter, rozloha atd.

Obec Svor se nachází na území Chráněné krajinné oblasti Lužické hory. Většina zastavěného území obce spadá do IV. zóny (zonace chráněných území), okrajové části pak spadají do III. zóny. Hranici CHKO Lužického hory tvoří komunikace I/13. Dominantou obce je vrchol Klíče (759 m.n.m.), který je součástí stejnojmenné přírodní rezervace s rozlohou necelých 40 ha.

 

Kvalita ovzduší

V obci se nenachází žádný významnější stacionární zdroj znečištění ovzduší. Hlavním zdrojem emisí jsou tak lokální topeniště v rodinných domech a dále emise spalovacích motorů vozidel pohybujících se po silnicích I/13 a I/9.

 

Kvalita vody v tocích a vodních plochách

Celé území obce leží v Chráněné oblasti přirozené akumuluce vod Severočeská křída. Obcí protéká Boberský potok, který pramení nedaleko Nové Huti.

 

Na území obce se nenachází vodní dílo se sledovanou kvalitou vody ani koupací plocha, která by byla sledována z důvodů plnění hygienických požadavků. Stejně tak se na území obce nenachází bod pro sledování kvality povrchových vod - toků. V části Rousínov je objekt (vrt) na sledování kvality podzemních vod, označení Svor (Rousínov), SK 9 C.

 

Půdní fond, členění, kvalita, míra ohrožení erozí

Katastr obce je tvořen z více jak 75 % pozemky určenými k plnění funkcí lesa. Dalších více jak 10 % představují trvalé travní porosty.

 

Struktura využití půdy v obci Svor v roce 2019
Struktura využití půdy v obci Svor v roce 2019
Zdroj: ČSÚ

Výše uvedené má významný podíl na velmi vysoké ekologické stabilitě, která v obci Svor dosahuje hodnoty 8,0. 2Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. 

 

7. Správa obce

Samospráva je vykonávána Obecním úřadem, který sídlí na adrese č.p. 195, 471 51 Svor. V čele obce stojí starosta/starostka, který je volen z devítičlenného zastupitelstva.

Obec je zřizovatelem dvou příspěvkových organizací - mateřské školy a základní školy.

Hospodaření obce je ovlivněno příjmovou stánkou rozpočtu, která se v roce 2013 poprvé přehoupla přes 10 mil. Kč. V roce 2018 činily příjmy více než 17 mil. Kč. Příjmy výrazně ovlivňují získané investiční a neinvestiční dotace, které tvořily 30 % v roce 2017, respektive 22 % v roce 2018. Výdajovou stránku tvoří především běžné výdaje (50 - 75 %), podíl kapitálových výdajů se od roku 2015 pohybuje mezi 16 až 58 %.

Vývoj rozpočtového hospodaření obce Svor v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)

 20092010201120122013201420152016201720182019
Daňové příjmy 4 893 5 313 5 285 6 312 7 389 7 919 8 165 8 707 9 528 10 475 11 469
Nedaňové příjmy 1 057 921 956 974 963 880 867 866 1 562 1 136 970
Kapitálové příjmy 46 13 71 47 86 215 1 494 229 84 1 881 852
Neinvestiční přijaté dotace 234 650 645 450 542 434 369 218 216 541 772
Investiční přijaté dotace 751 0 2 828 337 1 869 73 3 222 408 4 673 3 371 1 276
Příjmy 6 983 6 896 9 784 8 119 10 849 9 523 14 117 10 427 16 063 17 405 15 338
Běžné výdaje 3 427 4 987 5 412 5 575 5 684 5 907 5 188 6 792 6 092 8 339 8 084
Kapitálové výdaje 5 414 2 213 1 338 726 2 305 1 615 7 068 1 300 12 193 3 635 3 353
Výdaje celkem 8 840 7 199 6 750 6 301 7 988 7 523 12 257 8 092 18 285 11 974 11 437
Saldo příjmů a výdajů -1 858 -303 3 034 1 818 2 860 2 000 1 860 2 335 -2 223 5 431 3 901
Podíl kapitálových výdajů 61,24% 30,73% 19,83% 11,53% 28,85% 21,47% 57,67% 16,06% 66,68% 30,36% 29,32%
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech 49,07% 72,31% 55,31% 68,67% 52,39% 62,04% 36,75% 65,14% 37,93% 47,91% 52,70%

Zdroj: ČSÚ

 

Struktura příjmů v porovnání s krajským a celostátním průměrem je výrazně vychýlena ve prospěch daňových příjmů a přijatých neinvestičních dotací, naopak pod průměrem je kapitálový příjem a příjem z investičních dotací.

Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2019

Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2019Zdroj: ČSÚ

 

Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Svor v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Svor v letech 2009 - 2019 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ

 

Vnější vztahy a vazby:

Obec je členem Dobrovolného svazku obcí Novoborsko.

 

Bezpečnost:

Obec má zpracováný Povodňový plán obce Svor. Ten je k dispozici na webu obce: http://www.obecsvor.cz/digitalni-povodnovy-plan-obce-svor/

 

A.2 Východiska pro návrhovou část

Zastupitelstvo obce Svor rozhodlo na svém zasedání konaném dne 6. 12. 2022 o provedení aktualizace Programu rozvoje obce Svor a rozšíření jeho platnosti do roku 2026.

Níže je popsán postup zpracování dokumentu při jeho prvotním zpracování v letech 2015 - 2016.

Zatupitelstvo obce Svor rozhodlo na svém zasedání konaném dne 31.3.2015, Usnesením č. 3.10/2015, o zpracování Strategického plánu obce Svor (Programu rozvoje obce Svor) komunitním způsobem dodavatelstky. Na základě nabídky byla jako zpracovatel vybrána Místní akční skupina (MAS) Český sever, z.s. (dříve MAS Šluknovsko). Se zpracovatelem byla uzavřena řádná smlouv

Hlavním cílem bylo od samého počátku zapojení široké veřejnosti včetně všech subjektů působících na území obce (podnikatelů, spolků, neziskových organizací).

K informování veřejnosti o přípravě Strategického plánu obce Svor byly využity webové stránky obce, webové stránky zpracovatele (MAS Český sever, z.s), dále místní a regionální tisk. Do každé domácnosti byla distribuována informace o přípravě strategického plánu včetně časového plánu veřejných projednávání. Součástí informace byl také anktetní lístek s otázkou: "Jak by Vaše obec měla vypadat v roce 2023?".

Do schránky obecního úřadu bylo doručeno celkem 7 vyplněných anketních lístků. Zpracovaný přehled je součástí souboru zpracovaných Výstupů z veřejných projednávání, který je v detailu přílohou č. 2 tohoto dokumentu.

Dále byla před každým veřejným projednáváním prostřednictvím SMS-info-systému obce zaslána SMS-zpráva všem přihlášeným uživatelům s uvedením místa a častu konání veřejného projednání. Zároveň byla všem účastníkům veřejných projednání předána pozvánka v listinné podobě vždy na další veřejné projednání.

V rámci přípravy strategického plánu proběhla 4 veřejná projednávání za účasti veřejnosti.

Všechna veřejná projednávání se konala v Kulturním domě ve Svoru vždy v pracovní dny ve večerních hodinách, aby byl umožněn přístup všem občanům obce a zástupcům všech subjektů působících na území obce.  

První veřejné projednávání se konalo dne 14.5.2015 od 18h v Kulturním domě ve Svoru, účastnilo se ho celkem 12 občanů, z tohoto počtu byli 2 občané z místní části Rousínov.

Hlavním bodem prvního veřejného projednávání byla identifikace problému: "Co se Vám ve Vaší obci nelíbí?" Prostřednictvím bodového systému bylo finálně vybráno a identifikováno 14 největších problémů v obci z pohledu občanů a to následovně:

  • Stav místních komunikací
  • Přístup pro pěší, pro kola do Rousínova
  • Vrchní vedení elektrického napětí
  • Stav areálu bývalého lesního koupalitě
  • Areál bývalé sklárny
  • Chybí obchvat kolem Svoru
  • Chybí venkovní posilovna pro seniory
  • Odbahnění jezírka, špatný přístup
  • Stav nádražní budovy a okolí
  • Reklamní poutače na objektech v centru obce
  • Prostituce a související nepořádek
  • Ekologická likvidace bývalé čističky odpadních vod – Starline
  • Malé zapojení obyvatel do komunitního života
  • Malý tlak vody

 

Druhé veřejné projednávání se konalo dne 28.5.2015, zúčastnilo se ho celkem 14 občanů, z toho 2 z místní části Rousínov. V rámci tohoto projednávání byla zpravována SWOT analýza území z pohledu občanů obce.

SWOT analýza:

Silné stránky:                                                                    

  • Bývalé koupaliště ve vlastnictví obce
  • Dobrá dopravní obslužnost
  • Brána Lužických hor a hranice CHKO
  • Existence cyklotras, cyklostezek
  • Turistické trasy
  • Nízký věkový průměr obyvatel
  • Lesní jezírko
  • Obyvatele seniorského věku
  • Aktivní skupina lidí okolo sportu
  • Příroda a okolí
  • Kvalitní sportovní zázemí
  • Stabilní zastupitelstvo
  • Kulturní dům ve vlastnictví obce  

Slabé stránky: 

  • Špatný stav areálu bývalého koupaliště
  • Nedostatek parkovacích míst pro turisty
  • Neoptimální rozmístění občerstvovacích bodů
  • Areál bývalé sklárny
  • Lesní jezírko – zabahněné
  • Senioři nemají kde venku sportovat
  • Prostituce u příjezdových komunikací
  • Stav areálu nádraží
  • Velmi špatný stav komunikace do Rousínova
  • Nedostatečné dopravní značení v Rousínově – špatná komunikace se zástupcem správního orgánu – panem Lamatou
  • Nedodržování dopravních předpisů v obci
  • Málo přechodů pro chodce
  • Malý tlak vody
  • Nedostatek pracovních příležitostí
  • Malé využití kulturního domu
  • Neobydlené budovy, kde hrozí spekulace
  • Existence skládek 

Příležitosti:

  • Najít dotační titul
  • Rekonstrukce místní komunikace u ZŠ – zahrnuje parkovací plochy, může být výchozím bodem pro turisty
  • Propojení na stávající běžkařské trasy přes Svor
  • Využití areálu bývalé sklárny pro zvýšení zaměstnanosti
  • Odbahnit jezírko – větší využití pro rekreaci
  • Venkovní posilovna pro seniory
  • Pronajmout koupaliště
  • Rekonstrukce a pronájem kulturního domu
  • Zapojení většího počtu obyvatel do sportovních akcí v obci
  • Možnost nabídnout využití sportovišť např. pro sportovní oddíly pro soustředění, využití cyklostezky sv. Zdislavy
  • Vybudování obchvatu

 Rizika:

  • Hrozí vandalismus
  • Nezískání dotace na rekonstrukci místní komunikace u ZŠ
  • Areál bývalé sklárny není ve vlastnictví obce – obec nemůže úplně ovlivnit využití
  • Vrchní vedení elektřiny – zhoršení životního prostředí
  • Jezírko – možný výskyt munice z 2. světové války
  • Nezájem seniorů
  • Neobydlené budovy v soukromém vlastnictví, kde hrozí spekulace – nastěhování nepřizpůsobivých občanů
  • 2 nebezpečné skládky – Rousínov a hřbitov
  • Nevybudování cyklostezky sv. Zdislavy
  • Devastace kulturního domu, nevhodný nájemce
  • Vybudování obchvatu – likvidace podnikatelských subjektů 

 

Třetí veřejné projednávání se konalo dne 11.6.2015, zúčastnilo se ho celkem 6 občanů, všichni ze Svoru. Předmětem tohoto projednávání bylo stanovení prioritních oblastí k řešení z pohledu občanů. Priority byly stanoveny systémem OPERA. Občané, nejprve každý sám za sebe, stanovili priority v počtu 4, posléze byly vytvořeny dvojice, každá dvojice se musela shodnout opět na 4 společných prioritách. Ze souboru takto stanovených priorit byly vybodovány stěžejní prioritní oblasti k řešení. 

Stanovení priorit – systém OPERA:

Priority občanů Svoru:

Priorita:

Počet bodů:

  1. Řešení areálu bývalé sklárny

Celkem 5 bodů

  1. Stav místních komunikací – Svor a Rousínov

Celkem 3 body

  1. Vrchní vedení vysokého napětí

Celkem 2 body

  1. Slabý komunitní život v obci

Celkem 2 body

 

Čtvrté veřejné projednávání se konalo dne 23.6.2015, zúčastnilo se ho celkem 6 občanů, z toho 1 z místní části Rousínov. V rámci tohoto projednávání navrhli občané základní opatření k řešení stežejních priorit.

Návrhy opaření řešení priorit:

  • Řešení areálu bývalé sklárny:
  1. Odkup obcí – například likvidace
  2. Legislativní řešení s majitelem
  3. Informovat, pobídnout majitele k řešení např. s využitím dotačních prostředků na „Brownfields“

 

  • Stav místních komunikací – Svor a Rousínov:
  1. Získat dotace na opravu
  2. Vybudování pěší stezky do Rousínova
  3. Vyvíjet větší tlak na Liberecký kraj, aby opravil komunikaci v Rousínově (např. zavolat televizi), zimní údržba
  4. Chodník „u Kropáčků“

 

  • Vrchní vedení vysokého napětí:
  1. V rámci legislativních možností vyvíjet tlak na ČEZ, aby nebylo vrchní vedení – vyvíjet tlak na umístění do země
  2. Bránit se – dostupnými prostředky

 

  • Slabý komunitní život v obci:
  1. Zvýšit komunikaci v TJ Jiskra – uvnitř i navenek
  2. Vstup obce do rozvoje komunitního života – iniciativa ze strany obce
  3. Nabídnout obecní prostory k setkávání
  4. Vyhledat aktivní lidi v obci
  5. Zlepšit komunikační kanál - rozhlas, info servis - sms
  6. Dotazník - nabídka aktivit

       

Během série veřejných projednávání byli vytipováni jako aktivní níže uvedení občané. V případě tvorby pracovních skupin pro vlastní implementaci a vyhodnocení Programu rozvoje obce navrhujeme tyto občany zapojit.

 

    • Petr Opatrný
    • Vladimír Jonák
    • Jan Stávek
    • Kateřina Jonáková
    • Antonín Odvárka
    • Eva Randusová
    • Simona Kořínková
    • Josef Markvart

 

 

 

 

 

  • Vyhodnocení dotazníků odevzdaných občany Svoru dle četnosti odpovědí

 

  1. Výčet všech odpovědí:
  2. Celkem 7 dotazníků

Odpověď:

Četnost odpovědi:

  1. Vybudovat ke schodům pošty, a i obecního úřadu zábradlí

/

  1. Zamezit umisťování reklam na fasády domů

/

  1. Opravit místní komunikace zničené po realizaci kanalizace

/

  1. Zamezit realizaci vrchního vedení 110 kW přes obec

//

  1. Postarat se o zachování pošty

/

  1. Opravit veřejné osvětlení, + veřejné osvětlení ve Smrku směr koupaliště (lampa zarostlá, rezavá)

//

  1. Přispět k většímu zapojení obyvatel do komunitního života v obci

/

  1. Bojovat proti nepořádku – odpadky kolem cest, psí výkaly na každém rohu – návrh – pokutovat majitele psů + rozmístění odpadkových košů po obci včetně sáčků na psí výkaly

//

  1. Oprava místních komunikací

/

     10. Zamezit pouštění hlasité reprodukované hudby

/

     11. Zachovat a rozvíjet rekreační ráz osady Rousínov

/

     12. Zlepšit spolupráci a součinnost OÚ se SSLK v otázkách: časné (nejpozději do poloviny dubna a souběžně se Svorem) vyčištění komunikace v Rousínově od zimního posypu s ohledem na velkou prašnost a ohrožování alergiků, opravu komunikace v Rousínově

/

     13. Vybudovat v Rousínově veřejnou kanalizaci, aby nemuseli někteří obyvatelé vypouštět nebo přečerpávat splašky do pstruhového potoka

/

      14. Opravit silnici u Božích muk

/

      15. Apelovat na nepřipojené občany na kanalizaci, aby neznečišťovali potok a jednat s nimi, aby se připojili

/

      16. Zapojit se jako obec do celostátní akce „Úklid hor“ atd.

/

      17. Zajistit úpravu parku – vykácení náletových stromů, prořezání ovocných stromů

/

      18. Hluková vyhláška – zajistit dodržování nedělního klidu, jako v jiných obcích (sekání, řezání atd.)

/

      19. Obnovit zábradlí u hlavní silnice na Rumburk od domu čp. 228 po odbočku k samoobsluze

/

      20. Oprava chodníku od Kropáčků u hlavní silnice po cestu na park. Chodník je níž než silnice a je ve špatném stavu

/

Detailní zpracování výstupů veřejných projednávání včetně fotodokumentace je přílohou č. 3 Programu rozvoje obce. 

Do veřejných projednávání Programu rozvoje obce se zapojili i žáci místní Základní školy, kteří malovali obrázky na téma: "Co bych si přál ve své obci". Z výtvarných děl byla v rámci 4. veřejného projednávání uspořádána výstava. Soubor obrázků je přílohou č. 4. PRO.

Z veřejných projednávání vyplývá zejména skutečnost, že občané jsou si vědomi strategicky výhodné pozice obce pro rozvoj v oblasti cestovního ruchu - krásná příroda a okolí obce, dostatek turistických cílů. Zároveň poukazují na skutečnost, že není plně rozvinutá doprovodná infrastruktura pro cestovní ruch - stravovací, ubytovací kapacity. Stejně tak nejsou spokojeni se stavem základní technické infrastruktury zejména v oblasti místních komunikací. Dalším problémem, který má negativní dopad na vzhled a rozvoj obce, je existence brownfieldů. V neposlední řadě občany trápí také stav komunitního života v obci a to zejména malé zapojení obyvatel do dění v obci. Na druhé straně si cení existence školy a školky, kvalitního sportovního zázemí nebo například stabilního zastupitelstva, což je jeden z rozhodných faktorů pro plnohodnotný rozvoj obce.

V návaznosti na výstupy veřejných projednávání byly formulovány programové cíle, návrhy na opatření a jednotlivé aktivity. Návrhová část Programu rozvoje obce (PRO) dále vychází z poznatků uvedených v analytické části PRO. Je také přihlíženo k dlohodobým záměrům a možnostem obce na poli jejího rozvoje. Strategické cíle byly dále doplněny a rozšířeny i o další aktivity, aby byl zajištěn udržitelný rozvoj obce ve všech strategických oblastech.

 

 

 

SWOT analýza

Silné stránky

  • Kulturní dům
    Kulturní dům je ve vlastnictví obce
  • Příroda a okolí
    Krásná příroda a okolí
  • Lesní jezírko
  • Křižovatka komunikací I. třídy
    Obec leží na křižovatce komunikací I. třídy 9 a 13, což pozitivně ovlivňuje dosažitelnost center v Libereckém a Ústeckém kraji (Česká Lípa, Liberec, Děčín, Ústí nad Labem).
  • Obyvatelé seniorského věku
  • Příroda a okolí
    Krásná příroda a okolí obce.
  • Aktivní skupina lidí okolo sportu
    TJ Jiskra.
  • Dobrá dopravní obslužnost
    Dostatek autobusových a vlakových spojů.
  • Kvalitní sportovní zázemí
  • Bývalé koupaliště
    Bývalé koupaliště je ve vlastnictví obce.
  • Stabilní zastupitelstvo
  • Pozitivní vývoj zaměstnanosti
    Klesající počet nezaměstnaných osob
  • Existence cyklotras, cyklostezek
  • Existence turistických tras
  • Lesní jezírko
  • Mateřská a základní škola v obci
  • Brána Lužických hor a hranice CHKO
  • Nízký a stabilní věkový průměr obyvatelstva
  • Poloha u páteřní komunikace I/13
    Uvedená komunikace vede z Liberce, přes Nový Bor, Děčín (napojení na dálnici D8 u Žďárku), Teplice, Most, Chomutov (napojení na D7), Klášterec nad Ohří, Ostrov, Karlovy Vary (napojení na D6)
  • Rozvojové plochy
    Areál bývalé sklárny je vhodný pro projekt revitalizace brownfield a výstavbu nového průmyslového objektu. (Není ve vlastnictví obce).

Slabé stránky

  • Lesní jezírko
    Jezírko je zabahněné, nutno vyčistit.
  • Silnice I/13 a I/9 procházející středem obce
    Dochází ke znečišťování životního prostředí v obci emisí výfukových plynů.
  • Nedostatek pracovních příležitostí
    Na území obce není dostatečné pracovní uplatnění. Občané dojíždějí za prací do okolních měst.
  • Areál bývalé sklárny - brownfield
    Nevyužitý areál bývalé sklárny
  • Špatný stav komunikace do Rousínova
  • Špatný stav areálu bývalého koupaliště
  • Malé využití kulturního domu
  • Neobydlené budovy
    Hrozí zde spekulace.
  • Nedostatek parkovacích míst
  • Slabé zapojení občanů do komunitního života
  • Malé zapojení obyvatel do dění v obci
    Chybí komunitní život
  • Prostituce u hlavní příjezdové komunikace
    A související nepořádek
  • Špatný stav místních komunikací
  • Chybí spojení pro pěší a pro cyklisty do Rousínova
  • Malý tlak vody
  • Málo přechodů pro chodce
  • Nedodržování rychlosti v obci
  • Chybí venkovní sportovní zázemí pro seniory
  • Lesní jezírko je zabahněné
  • Špatný stav areálu nádraží
  • Existence skládek
  • Komunikace I/9 prochází středem obce
    Komunikace s vysokou intenzitou dopravy prochází středem obce se všemi negativními dopady (bezpečnost, hlučnost, prašnost, emise).
  • Úbytek obyvatelstva
  • Chybí silný investor - zaměstnavatel
    Po ukončení sklářské výroby není v obci subjekt, který by dokázal zaměstnat významnější počet místních obyvatel či přitáhnout za prací obyvatele okolních sídel.
  • Absence silného zaměstnavatele
    V obci chybí velký zaměstnavatel, který by do obce přitahoval obyvatele a další podnikatelské subjekty.
  • Vzdálenost páteřních komunikací
    Nejbližší nájezd na dálnici, respektive rychlostní silnici, je od obce vzdálen více ja 60 km. To negativně ovlivňuje vazbu na mezinárodní silniční síť.

Příležitosti

  • Revitalizace objektu bývalé sklárny
    Přilákání investora do chátrajícího průmyslového areálu, který leží v těsném sousedství komunikace č. I/9.
  • Vybudování obchvatu
    Obce prochází velmi frekvantovaná komunikace č. I/9, která je zdrojem emisí plynů, pevných částic a hluku z dopravy. Dále představuje riziko z hlediska bezpečnosti v obci, především pěších a cyklistů.
  • Rekonstrukce kulturního domu
    Rekonstrukcí objektu by vznikl prosto pro konání kulturních a společenských akcí v obci.

Hrozby

  • Další chátrání objektu bývalé sklárny
    Čím déle bude areál bez využití, tím více se svým charakterem bude blížit tzv brownfield a tím nákladnější a vyšší bude muset být investice do nového využití areálu.
  • Nadzemní vedení 110 kV
    Tato varianta by negativně ovlivnila krajinný ráz v obci, došlo by k znehodnocení pozemků dotčených stavbou.
  • Nevhodné využití neobydlených bytových domů
    Hrozí spekulace s byty ze strany jejich případných nových vlastníků (bez vztahu k obci) a příliv nepřizpůsobivých občanů do obce.

B. NÁVRHOVÁ ČÁST

B.1 Strategická vize

Hlavním cílem návrhové části Strategického plánu obce Svor je v maximální míře využít silních stránek a příležitostí na straně jedné a eliminovat slabé stránky a hrozby na straně druhé.

 

Strategická vize definuje dlouhodobé představy o budoucnosti obce. Popisuje tedy stav, kterého by mělo být dosaženo realizací časově i logicky na sebe navazujících opatření a rozvojových aktivit, čímž bude zajištěna kontinuita rozvoje obce.

 

Strategická vize:

Svor v roce 2026 je tradiční  a zároveň moderní obcí se stabilizovaným rozpočtem, kvalitním zázemím pro bydlení, s perspektivní strukturou obyvatel a rozvinutým cestovním ruchem na principu trvale udržitelného rozvoje. Lidé se tu cítí bezpečně a návštěníci obce se rádi vracejí.

B.2 Cíle, opatření a aktivity

Vysoká důležitost    Střední důležitost    Nízká důležitost

Cíl: „Řešení areálu bývalé sklárny”

Jedná se o brownfield, který negativně ovlivňuje život v obci, Areál není ve vlastnictví obce.

Opatření: „Legislativní řešení s majitelem”

Zahájit komunikaci s vlastníkem. V rámci legislativních možností na něj vyvíjet tlak, aby zajistil nápravu stavu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Pravidelná schůzka s majitelem k přenosu informací - zjišťování záměru majitele”

2016 - 2028 zastupitelstvo obce 1 Vlastní
Jedná se o realizaci pravidelných schůzek s majitelem areálu za účelem zjišťování informací a mapování plánovaných záměrů majitele s areálem. Schůzka by se konala minimálně 1x ročně. Náklady na drobné pohoštění a případný kancelářský materiál budou hrazeny z rozpočtu obce.

„Tlak na majitele”

2017 - 2028 zastupitelstvo obce 0 Vlastní

Opatření: „Společné řešení s majitelem.”

Při úspěšné komunikaci s majitelem, vyvíjet společné snahy k nápravě stavu. Obec může majiteli např. aktivně vyhledat dotační zdroje na řešení brownfields.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Mapování dotačních zdrojů”

2016 - 2028 starostka obce 1 Vlastní
Jedná se o pravidelné zjišťování možných dotačních zdrojů na revitalizaci a nebo likvidaci brownfields. A přenos získaných informací majiteli areálu.

„Spolupráce za účelem likvidace”

2017 - 2028 starostka obce 1 Vlastní + externí
Navrhnout majiteli spolupráci formou podpory - např. vyhledání vhodných dotačních zdrojů k likvidaci. Legislativní podpora.

Cíl: „Řešení technické, dopravní infrastruktury a infrastruktury pro bydlení v obci”

Řešení opravy a údržby komunikací včetně místních komunikací. Spojení pro pěší do Rousínova. Rekonstrukce a vybudování chodníků. Postupná rekonstrukce veřejného osvětlení. Zasíťování a vybudování vodovodního řadu pro stavební parcely. Vybudování cyklostezky Sv. Zdislavy.

Opatření: „Stezka Rousínov, areál přírodního koupaliště”

V souvislosti s projektem obchvatu obce Svor je vyprojektován podchod spojující obec Svor s osadou Rousínov. Tento podchod bude součástí místní komunikace, která bude spojnicí s osadou Rousínov pro pěší a zároveň přístupovou komunikací pro areál přírodního koupaliště. Je plánována renovace areálu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování podchodu jakou součásti obchvatu obce Svor, rekonstrukce koupaliště”

2017 - 2024 zastupitelstvo obce 10000 Vlastní + externí
V souvislosti s projektem obchvatu obce je vyprojektován podchod, bude součástí místní komunikace a bude spojnicí pro pěší do Rousínova a přístupovou komunikací pro areál přírodního koupaliště. Rekonstrukce koupaliště - přívod el. energie, vysprávka dna a obvodových zdí, rekonstrukce kiosku. Rekonstrukce přístupové komunikace na p.p.č. 1175/11, 1876/4, 1876/3, 1878/3, délka 0,5km. V době aktualizace probíhá realizace a bylo vydáno stavební poovlení.

Opatření: „Oprava povchů komunikací v katastru obce Svor”

Řešení komunikací, které jsou v katastru obce Svor. Předmětem opravy je výměna povrchů - položení nových asfaltových koberců.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava povrchů komunikací v katastru obce Svor”

2016 - 2024 zastupitelstvo obce 46000 Vlastní + externí
Týká se komunikací, které jsou v majetku obce Svor. Výměna povrchů - položení nových asfaltových koberců. Plocha komunikací činí cca 23 km. V době aktualizace bylo opraveno zhruba 50 % povrchů komunikací.

Opatření: „Řešení komunikace u školy včetně naučné stezky a parkovacích ploch”

Rekonstrukce komunikace u školy včetně vybudování naučné stezky, součástí realizace je také byudování parkovacích ploch. Je zpracovaná projektová dokumentace. Byla podána žádost o dotaci v rámci programu Přeshraniční spolupráce.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce komunikace u školy včetně vybudování naučné stezky a parkovacích ploch”

2017 - 2018 starostka obce 0 Vlastní + externí
Podaná žádost o dotací v rámci Programu Přeshraniční spolupráce. V době aktualizace byl projekt již zrealizován.

Opatření: „Oprava mostků přes Svorský potok v katastru obce Svor”

Jedná se o mostky, kterou jsou v majetku obce Svor. Od jejich vzniku před 80 lety nebyly rekonstruovány. Dle pravidelných prohlídek je potřeba opravit celkem 8 mostků.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava mostků přes Svorský potok v katastru obce Svor”

2017 - 2021 zastupitelstvo obce 4000 Vlastní + externí
Mostky, které jsou v majetku obce Svor, a které nebyly od svého vzniku rekonstruovány. Jedná se celkem o 8 mostků, čp. 149, čp. 111, čp. 117, čp. 194, čp. 127, čp. 11, čp. 16, čp. 134. Rozsah poškození je u každého mostku různý. V době aktualizace dokumentu bylo hotovo zhruba 50 % oprav.

Opatření: „Rekonstrukce chodníků podél komunikace I/9”

Jedná se o rekonstrukci chodníků u komunikace v vlastnictví Libereckého kraje v těchto úsecích: od čp. 5 k čp. 4 - u Kropáčků, dále od čp. 204 k čp. 172.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce chodníků podél silnice I/9”

2017 - 2021 zastupitelstvo obce 2000 Vlastní + externí
Úsek chodníku podél komunikace I/9 od čp. 5 k čp. 4 - u Kropáčků v délce 120m, úsek chodníku podél I/9 od čp. 204 k čp. 172 v délce 150m. (Chodníky nejsou u obecní komunikace.) Rekonstrukce bude dokončena v roce 2022.

Opatření: „Komunikace u kaple”

Rekonstrukce komunikace u kaple. Zpracovává se projektová dokumentace.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Komunikace u kaple”

2017 - 2022 starostka obce 0 Vlastní + externí
Probíhá zpracování projektové dokumentace. V době aktualizace dokumentu bylo již zrealizováno.

Opatření: „Větší spolupráce s vlastníkem obecních komunikací - Libereckým krajem - komunikace Rousínov”

Zvýšit komunikaci, případně tlak k zajištění oprav a údržby komunikací, které jsou ve vlastnictví Libereckého kraje. Zároveň zajistit dostatečnou zimní údržbu těchto komunikací a také odklízení posypového materiálu po zimě.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Spolupráce s Libereckým krajem obnova komunikace, oprava mostku Rousínov”

2017 - 2022 starostka 0 Vlastní
Navázání komunikace a nátlak na vlastníka Liberecký kraj k nápravě stavu. V době aktualizace dokumentu je znémo, že Liberecký kraj zařadí akci na seznam investičních akcí kraje. Je zpracována projektová dokumentace na rekonstrukci komunikace.

Opatření: „Cyklostezka Sv. Zdislavy”

Cyklostezka, která bude spojovat Nový Bor s Bílým Kostelem a bude tvořit jednu z páteřních tras Libereckého kraje. Stavbu první etapy této cyklostezky z Nového Boru do Svoru realizují Lesy ČR a bude dokončena v letošním roce. V současné době se zpracovává studie průchodnosti územím katastru obce Svor.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vybudování Cyklostezky Sv. Zdislavy”

2017 - 2024 zastupitelstvo obce 20000 Vlastní + externí
Cyklostezka bude spojovat Nový Bor s Bílým Kostelem a bude tvořit jednu z páteřních tras Libereckého kraje. 1. etapu stavby z Nového Boru do Svoru dokončí Lesy ČR v letošním roce, bylo dokončeno v roce 2016. Probíhá zpracování studie průchodnosti územím katastru obce Svor, 2 variantní řešení - po bývalém železničním tělese, včetně lávky přes komunikaci I/9 za 20 mil. Kč, přímo obcí Svor po místních komunikacích za 15 mil. Kč. V době aktualizace dokumentu je na úsek Svor - Cvikov zpracována projektová dokumentace.

Opatření: „Obnova veřejného osvětlení”

Postupná obnova a rekonstrukce veřejného osvětlení ve spodní části obce Svor, pod kumunikací I. tř. směr na východ.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Postupná obnova veřejného osvětlení”

2018 - 2024 zastupitelstvo obce 1000 Vlastní + externí
Obnova veřejného osvětlení ve spodní části obce Svor pod komunikací I. třídy směrem na východ. V době aktualizace dokmentu byla provedena obnova veřejného osvětlení v rámci k.ú. Svor, zůstává provést obnovu v k.ú. Rousínov.

Opatření: „Rekonstrukce bytového domu”

Bytový dům ve vlastnictví obce č. 18 a 19. Stávající fasáda a zateplení budovy je na hranici životnosti. Dále je nutno provést odvodnění základů budovy ze západní a jižní strany.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce bytového domu čp. 18,19”

2017 - 2024 zastupitelstvo obce 3000 Vlastní + externí
Bytový dům je ve vlastnictví obce - čp. 18,19. Stávající fasáda a zateplení budovy je na hranici životnosti. Je nutné provést opravu, včetně odvodnění základů budovy ze západní a jižní strany. V době aktualizace dokumentu je zpracována projektová dokumentace na provedení elektroinstalace.

Opatření: „Zasíťování stavebních parcel”

Jedná se o pozemky ve vlastnictví obce v k.ú. Svor určené k zástavbě rodinných domů. K parcelám je přivedeno vedení el. energie NN, chybí zde však vedení vodovodního řadu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Zasíťování stavebních parcel”

2017 - 2024 zastupitelstvo obce 2000 Vlastní + externí
Obec Svor má v majetku pozemky p.p.č. 438, 443/2, 443/1, 441/3, 441/1, 431/1, 460/4 v k.ú. Svor určené k zástavbě rodinných domů. K parcelám je přivedeno vedení el. energie NN, chybí zde však vedení vodovodního řadu. V době aktualizace dokumentu bylo zasíťování již provedeno.

Opatření: „Změna Územního plánu - rozšíření stavebních parcel”

Provedení změny Územního plánu za účelem rozšíření stavebních parcel v obci.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Změna Územního plánu - rozšíření stavebních parcel”

2022 - 2028 zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Provedení změny Územního plánu za účelem rozšíření stavebních parcel.

Opatření: „Rekonstrukce čp. 6 (bývalá hasičárna) na bytový dům”

Provedení rekonstrukce bývalé hasičárny čp. 6 na bytový dům.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce bývalé hasičárny čp. 6 na bytový dům”

2022 - 2028 zastupitelstvo obce Vlastní + externí
Provedení rekonstrukce bývalé hasičárny čp. 6 na bytový dům.

Cíl: „Nastartovat a plnohodnotně rozvíjet komunitní život v obci”

V současné době je v obci slabý komunitní život. Je nutno zvýšit zájem občanů o dění v obci. Zainteresovat stávající spolky - např. TJ Jiskra.

Opatření: „Větší spolupráce s TJ Jiskra”

Zvýšit komunikaci v TJ Jiskra uvnitř i navenek.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Větší spolupráce s TJ Jiskra”

2016 - 2024 starostka obce 0 Vlastní
Rozvoj systémové podpory a spolupráce mezi obcí a TJ Jiskra.

Opatření: „Vstup obce do komunitního života v obci”

Vyvíjet větší aktivitu ze strany obce k rozvoji komunitního života, větší iniciativu.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vstup obce do komunitního života v obci”

2016 - 2024 starostka obce 0 Vlastní
Více prvotních aktivit impulsů ze strany obce.

Opatření: „Obecní prostrory k setkávání”

Zajistit a nabídnout obecní prostory k setkávání.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce kulturního domu”

2016 - 2018 zastupitelstvo obce 3000 Vlastní + externí
Byla zpracována žádost o dotaci ze SFŽP na zateplení a obnovu fasády včetně výměny oken. Dále bude nutné realizovat rekonstrukci vnitřních prostor - výmalba, rozvody, sociální zařízení, rozvody vody, podlaha, kuchyně z jiných dotačních zdrojů. V době aktualizace dokumentu byla rekonstrukce kulturního domu již provedena.

Opatření: „Aktivní lidi v obci”

Vyhledat aktivní lidi v obci - tahouny, motivovat je a zapojit je do dění v obci.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Aktivně vyhledávat aktivní lidi v obci”

2016 - 2024 starostka obce 0 Vlastní
Aktivně a cíleně vyhledávat aktivní lidi v obci a zapojit je do rozvoje komunitního života v obci.

Opatření: „Zlepšit komunikační kanál v obci”

Zvýšit informovanost o dění v obci. Využít obecní rozhlas, sms-info servis.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Větší informovanost občanů o dění v obci”

2016 - 2024 starostka obce 0 Vlastní
Zajistit větší informovanost občanů o dění v obci prostřednictvím dostupných info-kanálů: webové stránky obce, Zpravodaj, sms-info kanál. V době aktualizace dokumentu byly již informační systému v provozu (záměr zrealizován).

Cíl: „Řešení rozvodů vysokého napětí v obci”

Vyřešit vedení vysokého napětí v obci.

Opatření: „Vyvíjet tlak na provozovatele ČEZ”

V rámci legislativních možností vyvíjet tlak na ČEZ, aby nebylo vrchní vedení – vyvíjet tlak na umístění do země

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Vyvíjení tlaku na provozovatele ČEZ”

2016 - 2024 zastupitelstvo obce 0 Vlastní
Vyvíjet tlak na provozovatele ČEZ, aby byla provedena realizace rozvodů VN do země.

Opatření: „Bránit se”

Bránit se dostupnými prostředky proti vrchnímu vedení.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Bránit se vrchnímu vedení VN”

2016 - 2024 zastupitelstvo obce 0 Vlastní
V rámci legislativním možností a dostupnými prostředky se bránit proti vrchnímu vedení VN.

Cíl: „Řešení infrastruktury pro vzdělávání”

Základní škola - zajištění bezbariérovosti objektu, zabezpečení vstupu do objektu. Vybavení 1 učebny novou interaktivní tabulí včetně výukového softwaru.

Opatření: „Rekonstrukce mateřské školy”

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Obnova elektroinstalace a postupná výměna akumulačních kamen”

2017 - 2021 zastupitelstvo obce 1000 Vlastní + externí
V době aktualizace dokumentu byl již záměr zrealizován.

Opatření: „Stavební úpravy a dovybavení Základní školy ve Svoru”

Plánované stavební úpravy se týkají zejména zajištění bezbariérového vstupu do všech výukových a obslužných částí budovy školy. Dále k zajištění bezpečnostních opatření pro přístup do budovy školy pouze pro oprávněné návštěvníky. Součástí aktivity je také dovybavení 1 učebny interaktivní tabulí včetně výukového softwaru.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Řešení bezbariérovosti, stavební úpravy a dovybavení Základní školy Svor”

2017 - 2024 zastupitelstvo obce 2000 Vlastní + externí
Potřeba dovybavení 1 třídy interaktivní tabulí s návazností na výukové prostředky. Vybudování bezbariérového přístupu do všech výukových a obslužných částí budovy školy. Zajištění bezpečnostních opatření pro vstup do budovy školy pouze pro oprávněné návštěvníky. V době aktualizace dokumentu bylo již zrealizováno zajištění bezpečnostních opatření a dovybavení učebny interaktivní tabulí včetně výukového softwaru. Zůstává zajištění bezbariérového vstupu.

Cíl: „Veřejné prostranství”

Revitalizace veřejného prostranství v obci.

Opatření: „Revitalizace veřejného prostranství”

Revitalizace veřejného prostranství na území obce.

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Revitalizace veřejného prostranství mezi bytovým domem a obecním úřadem”

2022 - 2028 zastupitelstvo obce 2000 Vlastní + externí
Revitaliace veřejného prostranství mezi bytovým domem a obecním úřadem. Prostro slouží jako místo pro setkávání. Bude provedena úprava povrchů, parkoviště a přístup ke hřišti. Budou instalovány 2 lampy veřejného osvětlení a elektronická úřední deska.

Cíl: „Energetické úspory veřejných budov”

Zajištění energetických úspor v budovách v majetku obce Svor

Opatření: „Rekonstrukce veřejných budov na bezemisní a ekologické způsoby jejich provozu”

Rekonstrukce veřejných budov na bezemisní a ekologické způsoby jejich provozu

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce veřejných budov na bezemisní a ekologické způsoby jejich provozu”

2023 - 2026 zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Rekonstrukce veřejných budov v majetku obce Svor na bezemisní a ekologické způsoby jejich provozu.

Cíl: „Péče o památky a revitalizace hřbitova”

Péče o památky ve vlastnictví obce a revitalizace a údržba hřbitova

Opatření: „Rekonstrukce a restaurování vnitřního prostoru Kaple Nejsvětější Trojice”

Rekonstrukce a restaurování vnitřního prostoru Kaple Nejsvětější Trojice

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce a restaurování vnitřního prostoru Kaple Nejsvětější Trojice”

2023 - 2026 zastupitelstvo obce 0 Vlastní + externí
Rekonstrukce a restaurování vnitřního prostoru Kaple Nejsvětější Trojice

Opatření: „Rekonstrukce hřbitovní zdi”

Rekonstrukce hřbitovní zdi

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Rekonstrukce hřbitovní zdi”

2023 - 2023 zastupitelstvo obce 1000000 Vlastní + externí
Rekonstrukce hřbitovní zdi

Opatření: „Oprava opuštěných hrobů”

Oprava opuštěných hrobů

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Oprava opuštěných hrobů”

2023 - 2026 zastupitelstvo obce 800000 Vlastní + externí
Oprava opuštěných hrobů

Cíl: „Revitalizace rybníku”

Revitalizace rybníku

Opatření: „Odbahnění rybníku”

Odbahnění rybníku

Od - do Odpovědnost Náklady
(tis. Kč)
Zdroj
financování

„Odbahnění rybníku”

2023 - 2023 zastupitelstvo obce 2000000 Vlastní + externí
Odbahnění rybníku

B.3 Podpora realizace programu

Za realizaci a naplnění Strategického plánu obce Svor bude odpovědné Zastupitelstvo obce Svor.

 

PODPORA REALIZACE Strategického plánu obce

V rámci předchozích částí tohoto dokumentu byly vedle obecného směru rozvoje obce stanoveny i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů. Pro úspěšnou implementaci zpracovaného programu rozvoje obce je však neméně zapotřebí ujasnit, jakým způsobem bude probíhat samotná realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).

 

Personální zajištění realizace Strategického plánu obce

Prvním krokem směrem k uskutečnění zvolených cílů a priorit je stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit.

Pro realizaci Strategického plánu obce Svor je navrženo následující implementační schéma

 

Řídící, výkonná a kontrolní skupina

Řídící skupina naváže na pracovní skupinu, která byla formována v průběhu veřejných projednávání k přípravě Strategického plánu obce (Programu rozvoje obce). Za plnění vize a programových (strategických) cílů odpovídá starostka.

Složení 3 členné skupiny je následující:

starostka/starosta obce

místostarostka/místostarosta obce

členka/člen zastupitelstva

 

Úkolem skupiny bude především usměrňovat realizaci programu rozvoje obce – iniciovat realizaci rozvojových opatření a  aktivit, vyhledávání a zajišťování zdrojů jejich financování, projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit, schvalování zpráv o realizaci, projednávání změn, aktualizací a revizí dokumentu, delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby aj.

Zástupci skupiny se budou scházet dle aktuální potřeby – minimálně jednou do roka (v období přípravy rozpočtu na následující rok). Setkání skupiny bude iniciováno starostkou obce, která rovněž zajistí včasné doručení podkladů k jednání všem členům. Informace o konání setkání skupiny, stejně jako výsledky jednání (zejména schválené znění zpráv o průběhu realizace Strategického plánu obce a aktuální verze tohoto dokumentu) budou zveřejněny na internetových stránkách obce.

Skupina bude dále kontrolovat a zajišťovat plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů. Skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence podnětů vztahujících se k jeho doplnění či aktualizaci, zveřejňování aktuálních informací a dokumentů na webových stránkách obce a v neposlední řadě činnosti spojené s realizací jednotlivých rozvojových aktivit.

 

Monitorování průběhu realizace programu rozvoje obce

Pro optimální plnění rozvojových cílů je nezbytné pozorně sledovat dílčí dosažené úspěchy – průběžně hodnotit naplňování rozvojových aktivit a plnění indikátorů.

Základním nástrojem monitoringu je zpráva o průběhu realizace strategického plánu obce, která bude zpracována jednou ročně v návaznosti na sestavení ročního rozpočtu obce a projednána skupinou. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v minulém roce, přehled o plnění indikátorů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumentu.

V roce 2024 bude navíc vypracováno komplexní zhodnocení strategického plánu obce, které bude základním zdrojem informací pro případný návazný strategický rozvojový dokument.

 

Aktualizace strategického plánu obce

Strategický plán obce bude průběžně revidován, případně aktualizován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci SP může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění jeho části, či potřeba stanovení nových cílů (neměla by však být vyvolána změnou politické reprezentace obce).

Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2026 formou zpracování návazného dokumentu.

Změny strategického plánu obce budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje. Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí.

Aktualizace strategického plánu obce a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce.

Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.

 

Financování realizace Strategického plánu obce

Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je obecní rozpočet. U řady aktivit se předpokládá také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).

Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány přímo na kartách aktivit.

Strategický plán obce a jeho součásti jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.

Výkonná a kontrolní složka na základě monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit strategického plánu vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit strategického plánu obce. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.

 

 

 

Přílohy

  1. Příloha č. 1 Programu rozvoje obce Svor - Přehled brownfields v k.ú. Svor.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/488b0b3644d3ce4a8ed38c634fb794e9008.pdf )
  2. Příloha č. 2 a 3 Výstupy veřejných projednávání včetně vyhodnocení dotazníkového šetření.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/488ca9674f9b2b0ad0511a87d79f083c079.pdf )
  3. Svor - dotazníky.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/488256051069402ae71abd8b2c3ba1933a8.pdf )
  4. Svor - prezenční listiny.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/4884189d60e7f0670dabea79d63a27576ed.pdf )
  5. Usnesení - schválení strategie.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/48885be2c6df7c05b26802b7e6b19928be3.pdf )
  6. Příloha č. 5 Zásobník projektů.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/4888e1845b014397fa0b67419254af0a72d.pdf )
  7. Výpis z usnesení MAS strategie.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/27061675795171.pdf )
  8. aktualizace strategického plánu obce - seznam akcí.pdf (www.obcepro.cz/attachments/documents/27061675795300.pdf )