Program rozvoje obce (dále jen „PRO“) je dlouhodobý programový dokument vytyčující záměry obce na období 6 let. Jde tedy o dokument, který se neomezuje pouze na jedno volební období zastupitelstva obce. Jedná se o komplexní programový dokument, který formuluje strategii rozvoje celého území obce, včetně komunity a jejího fungování. Vzniká na základě styku s veřejností, soukromou sférou, občany, podnikateli, majiteli pozemků, odborníky, správou obce a státu.
PRO usiluje o dosažení rovnováhy mezi tím, co občané chtějí a tím, co je dosažitelné. Rovnováhy mezi dalším rozvojem a ochranou stávajících přírodních a kulturních hodnot.
PRO je důležitým nástrojem k upevnění pozice v regionu a posílení její konkurenceschopnosti. Je podkladem pro rozvojové aktivity a územní plánování v obci, ale i v regionu. Přispívá k tomu, aby obec efektivně využívala finanční prostředky jak z vlastního rozpočtu, tak i z vypsaných dotačních titulů. Dokument umožní představitelům obce koncepční plánování rozvoje obce.
PRO umožní obci:
Program rozvoje obce musí vycházet ze sociálně ekonomické analýzy současného stavu, zhodnotit silné a slabé stránky obce, její rozvojové příležitosti a identifikovat existující rizika.
Program rozvoje obce Jeřmanice je zpracován dle metodiky garantované Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Kompletní metodiky, včetně dalších nástrojů tvorby programů rozvoje obcí jsou k dispozici na www.obcepro.cz.
Po zpracování a schválení PRO zastupitelstvem obce bude celý dokument nahrán do elektronického systému MMR na www.obcepro.cz.
Obec Jeřmanice leží v centrální části Libereckého kraje – okres Liberec – správní obvod ORP Liberec – POÚ Liberec. Administrativní hranice obce navazují na obec Dlouhý Most, Hodkovice nad Mohelkou, Rádlo, Rychnov u Jablonec nad Nisou a Liberec.
Tabulka č. 1, Základní údaje k 31. 12. 2021
Obec |
Počet obyvatel |
Rozloha (ha) |
Počet částí obce |
Nadmořská výška (m nad mořem) |
Jeřmanice |
573 |
437 |
1 |
456 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Jeřmanice spadají do širšího zázemí města Liberce, přičemž tato poloha silně ovlivňuje vývojové charakteristiky, vlastní funkce obce a typologii sídla.
Jeřmanice jsou dle typologie příměstským venkovským sídlem. Současné charakteristiky obce vykazují probíhající proces suburbanizace (stěhování obyvatel do zázemí měst). Tento proces se projevuje dopady, které lze označit jako dopady extenzivního rozvoje spojené s problematikou následného zajištění adekvátní vybavenosti obce a nízkou mírou identifikace nových obyvatel s obcí.
Tabulka č. 2, Vzdálenost obslužných a pracovních středisek od Jeřmanic – dostupnost po silničních tazích
Obec |
vzdálenost v km |
vzdálenost v min. |
SO ORP |
Kraj |
směr |
Liberec |
11 |
10 |
Liberec |
Liberecký |
sever |
Jablonec nad Nisou |
12 |
13 |
Jablonec n. N. |
Liberecký |
severovýchod |
Turnov |
18 |
13 |
Turnov |
Liberecký |
Jih |
Mladá Boleslav |
42 |
28 |
Mladá Boleslav |
Středočeský |
jihozápad |
Praha |
85 |
46 |
Praha |
Středočeský |
jihozápad |
Zdroj: mapy.cz
V současné době jsou Jeřmanice primárně definované základní obytnou funkcí. Obslužnou a pracovní funkci zajišťují střediska vyšší řádu, především Liberec a Jablonec nad Nisou.
Tabulka č. 3, Hustota zalidnění ve srovnání s SO ORP Liberec k 31. 12. 2021
Území |
Počet obyvatel |
Rozloha v km² |
Hustota zalidnění (počet obyvatel na 1 km²) |
Jeřmanice |
573 |
4,37 |
131 |
SO ORP Liberec |
144 062 |
578,4 |
249 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Území obce Jeřmanice se rozkládá na ploše cca 4,4 km2 s počtem 573 obyvatel ke konci roku 2021. Hustota zalidnění je 131 obyvatel na 1 km2. Tento ukazatel se vzhledem k předchozímu období zvýšil o 19 obyvatel/km2. Jinak hustota zalidnění odpovídá již zmíněné typologii sídla tj. příměstské venkovské sídlo.
Tabulka č. 4, Struktura půdy obce Jeřmanice a SO ORP Liberec k 31. 12. 2021
Struktura půdy |
Rozloha v ha - absolutní hodnoty |
relativní hodnoty v % |
||
Jeřmanice |
SO ORP Liberec |
Jeřmanice |
SO ORP Liberec |
|
Celková výměra |
438 |
57 838 |
100,0 |
100,0 |
Zemědělská půda celkem |
292 |
26 679 |
66,7 |
46,1 |
Orná půda |
84 |
10 780 |
19,1 |
18,6 |
Chmelnice |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
Vinice |
0 |
0 |
0,0 |
0,0 |
Zahrady |
18 |
2 183 |
4,1 |
3,8 |
Ovocné sady |
0 |
82 |
0,0 |
0,1 |
Trvalé travní porosty |
190 |
13 634 |
43,5 |
23,6 |
Nezemědělská půda celkem |
146 |
31 161 |
33,3 |
53,9 |
Lesní půda |
67 |
24 104 |
15,4 |
41,7 |
Vodní plochy |
1 |
515 |
0,3 |
0,9 |
Zastavěné plochy a nádvoří |
8 |
1 323 |
1,9 |
2,3 |
Ostatní plochy |
69 |
5 220 |
15,7 |
9,0 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Struktura půdy je ve srovnání s ORP podstatně rozdílná. Tento rozdíl je zapříčiněn charakteristikami města Liberce. Nicméně ze srovnání (sousední obce, SO ORP Liberec) hodnoty koeficientu ekologické stability je patrné, že území Jeřmanic vykazuje nižší hodnoty (Jeřmanice 1,7, Liberec 2,01 a SO ORP Liberec 2,3 k roku 2021). Tento stav, resp. samotný ukazatel vysvětluje, jaký podíl vlastního území obce byl ovlivněn zamýšlenou činností člověka. Hodnota ukazatele je pozitivní (průměrná hodnota v rámci SO ORP Liberec je o více než 1/3 vyšší).
Co se týče porovnání hodnot struktury půdy v roce 2015 a v roce 2021 zjistíme, že se na území Jeřmanic neudály žádné významné změny. Obecně však došlo k malému nárůstu podílu nezemědělské půdy (o 2 %). Nejvíce se zvětšila rozloha lesní půdy a plocha z kategorie ostatní.
V kapitole obyvatelstvo jsou sledovány základní charakteristiky, jako je například vývoj celkového počtu obyvatelstva, přirozený přírůstek a úbytek, přírůstek stěhováním, věková a vzdělanostní struktura obyvatelstva.
Tabulka č. 5, Vývoj celkového počtu obyvatel v absolutních hodnotách k 31. 12. 2016–2021
Rok |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Počet obyvatel |
517 |
530 |
537 |
545 |
569 |
573 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Vývoj celkového počtu obyvatel má ve sledovaném období rostoucí trend. Mezi roky 2016 a 2021 došlo k nárůstu původního počtu obyvatel o více než 10 % (56 obyv.).
Graf 1, Srovnání meziročního vývoje počtu obyvatel v %, 2016–2021
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Z grafu výše lze vyčíst neustávající tendenci růstu počtu obyvatel v letech 2016–2021. Pro porovnání s vývojem v předešlých letech slouží následující graf.
Následující graf zachycuje Jeřmanice ve srovnání s SO ORP Liberec v letech 2006–2021. Z grafu je patrné, že Jeřmanice vykazují ve sledovaném období již zmíněnou růstovou fázi, která má po celé sledované období lineární tendenci růstu. Ve srovnání se širším území ORP je vývoj počtu obyvatel jednoznačně jevem, který bude mít zásadní vliv na parametry rozvoje.
Graf č. 2, Srovnání meziročního vývoje počtu obyvatel v %, 2006–2021
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V grafu je také zachycen vývojový trend celkového počtu obyvatel Jeřmanic. Výchozím rokem je rok 2006, který je v grafu znázorněn hodnotou 100 % a v absolutním vyjádření v případě Jeřmanic odpovídá hodnotě 399 obyvatel.
Celkový vývoj obyvatelstva ovlivňují dvě základní složky tohoto ukazatele. První se týká mechanického pohybu (migračního přírůstku/úbytku) obyvatel (vystěhovalí, přistěhovalí) a druhá přirozené měny obyvatel (narození, zemřelí).
U přirozeného přírůstku obyvatel se ve sledovaném období jedná o stabilní, vyrovnaný vývoj. Tento vývoj přirozeného přírůstku má ve smyslu stability obyvatel pozitivní vliv na demografickou strukturu a věkové složení obyvatel.
U vývoje mechanického pohybu obyvatel dochází k podstatným přírůstkům obyvatel. Počet vystěhovalých obyvatel je převýšen počtem nově přistěhovalých a ve srovnání s přirozeným přírůstkem se jedná o zásadní složku celkového přírůstku obyvatel Jeřmanic.
Graf 3, Vývoj a struktura celkového přírůstku obyvatel Jeřmanic v absolutních hodnotách, 2016–2021
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
V období 2016–2020 proběhl celkem významný nárůst přistěhovalých. V roce 2021 se však tento trend zastavil a počet přistěhovalých a vystěhovalých byl shodný, tzn. že celkový migrační přírůstek za rok 2021 byl nulový. V případě přirozeného mají Jeřmanice v delším časovém období velmi pozitivní hodnoty. Jediný pokles byl zaznamenán v roce 2020, avšak v roce 2021 již byl opět přirozený přírůstek obyvatel obce kladný. Je ovšem nutné poukázat na to, že při pozorování hodnot v takto malé oblasti je analýza často náchylná k náhlým výchylkám, proto je dobré pozorovat trendy v delším časovém horizontu.
Graf 4, Vývoj a struktura celkového přírůstku obyvatel Jeřmanic v absolutních hodnotách, 2006–2021
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Při srovnání s minulým obdobím (2006–2015) můžeme vidět, že přirozený přírůstek se od roku 2015 poměrně stabilizoval a dosahoval téměř každý rok kladných hodnot kromě roku 2020. Tento pokles mohl být způsoben pandemií Covid-19. Co se týče celkového přírůstku v období 2016–2020, tento ukazatel byl značně nerovnoměrný. Díky v celku konstantnímu přirozenému přírůstku obyvatel celkový přírůstek determinovala migrace. Můžeme vidět, že i když byla migrace vystavena prudším výkyvům než v minulém období, nikdy nešla do záporných hodnot.
Celkový počet obyvatel obce se od roku 2006 zvýšil do konce roku 2021 zvýšil celkem o 174 osob.
Věková struktura je zde sledována jednak podle základních třech věkových skupin, které jsou svým rozložením ekonomické povahy. Jedná se o složku tzv. předproduktivní 0 až 14 let, produktivní 15 až 64 let a poproduktivní 65 let a více.
Vzhledem k rozsahu věkových skupin je sledování jejich vývoje nutné provádět v delších časových úsecích. Pro srovnání územních úrovní jsou zvoleny milníky 2011, 2015 a pro aktuálnost rok 2021.
Tabulka č. 6, Územní srovnání vývoje hlavních třech věkových skupin v letech 2011, 2015, 2021 v %
Území |
2011 |
2015 |
2021 |
||||||
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
0 - 14 |
15 - 64 |
65 + |
|
Jeřmanice |
17,1 |
73 |
9,9 |
17,6 |
72,7 |
9,8 |
19,5 |
67,7 |
12,7 |
SO ORP Liberec |
15,3 |
69,1 |
15,6 |
16,3 |
65,5 |
18,2 |
16,7 |
63,1 |
20,3 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Ze srovnání je patrné, že obec Jeřmanice od roku 2011 zaznamenává značně odlišné parametry věkového složení obyvatel než je tomu celkově ve SO ORP Liberec. V kontextu vývoje populačních charakteristik ČR se jedná o protipól současných demografických tendencí. Což znamená, že ve srovnání s ORP Liberec je aktuálně v Jeřmanicích vyšší podíl mladé složky obyvatelstva a nižší podíl složky seniorské.
Graf č. 5, Vývoj základních věkových skupin v letech 2016–2021 v %
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Při bližším pohledu na vývoj věkové struktury Jeřmanic lze konstatovat, že současné složení základních věkových skupin je v ideálním poměru a celorepublikový trend stárnutí obyvatelstva a nároky tím vyvolané nejsou v současné době pro Jeřmanice aktuální problematikou. Nicméně v období 2011–2020 je zde patrný zrychlující se nárůst starší složky obyvatelstva v populaci a ze současné demografické situace lze vyčíst, že tento trend bude nadále sílit.
Následující graf umožňuje porovnání období 2006–2016 a období novějšího. V období 2006–2016 byl poměry složky obyvatel celkem stabilní a žádné větší změny u nich neprobíhaly. Počátkem roku 2016 však dochází k viditelnému nárůstu složky obyvatel 65+ na úkor produktivní složky obyvatel 15–64. Tento nárůst starší složky obyvatel by bylo vhodné vzít v potaz při plánování rozvoje sociálních služeb obce.
Graf č. 6, Vývoj základních věkových skupin v letech 2006–2021 v %
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Pro rozvojové účely Jeřmanic je nezbytné analyzovat detailněji věkové skupiny, a to vzhledem k možnosti předvídat potřeby obyvatelstva.
Graf č. 7, Věková struktura obyvatel Jeřmanic k 31. 12. 2020
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování (pozn.: v době zpracování nejsou k dispozici data za r. 2021, s ohledem na velikost území by byla případný odchylka minimální, trend je podchycen komparací roku 2015 a 2020)
Ze zastoupených věkových skupin z roku 2020 je patrné, že dominantní skupinou jsou obyvatelé ve středním produktivním věku (40–49 let). Nejnižší věkové skupiny do 14 let jsou obsazeny relativně silně a v tomto ohledu je možné předpokládat rozvojové aktivity obce.
Při porovnání roku 2015 a 2020 je vidět stálé zvyšování počtu obyvatel vyšších kategorií. Početné věkové kategorie ve středním věku z roku 2015 postupují výše, a zvětšují tím podíl složky obyvatel 65+. Předpokládá se, že tento trend bude v průběhu času sílit.
Tabulka č. 7, Struktura obyvatel starších 15 let podle nejvyššího dokončeného stupně vzdělání v % v roce 2021
území |
základní vč. neukončeného |
střední vč. vyučení (bez maturity) |
úplné střední (s maturitou) a vyšší odborné |
vysokoškolské |
bez vzdělání |
Jeřmanice |
12,1 |
34,0 |
34,2 |
18,8 |
0,9 |
SO ORP Liberec |
13,3 |
32,4 |
35,1 |
18,5 |
0,7 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2021, vlastní zpracování
Jeřmanice dosahují ve srovnání s širším územím ORP Liberec ve vzdělanostní struktuře obyvatelstva srovnatelných hodnot.
Vzdělanostní struktura samotných Jeřmanic je zachycena v následujícím grafu, ze kterého lze vyčíst absolutní hodnoty reprezentující jednotlivé kategorie.
Graf č. 8, Vzdělanostní struktura obyvatel starších 15 let Jeřmanic v roce 2021, absolutní hodnoty
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2021, vlastní zpracování
Jeřmanice vykazují ve vzdělanostní charakteristice obyvatelstva srovnatelných hodnot s městskými typy sídel, což poukazuje na aktuální procesy a jevy ve vývoji – silná míra suburbanizace.
Dle údajů ze sčítání z roku 2011 zůstává podíl obyvatel se středoškolským vzděláním na podobných hodnotách v i roce 2021. Snížil se však podíl obyvatel se základním vzděláním, z roku 2011 17 % na 12 % v roce 2021. Podíl obyvatel s vysokoškolským vzděláním se naopak zvýšil z 12 % na 19 %. Dle sčítání v roce 2011 mělo vysokou školu 48 lidí a dle SLDB 2021 již 81. Větší podíl obyvatel s vyšším dosaženým vzděláním si lze vyložit jako výsledek suburbanizačních procesů, kdy lidé po studiu hledají klidnější zázemí pro založení rodiny.
V této kapitole jsou analyzovány popisné a vývojové charakteristiky municipální ekonomiky Jeřmanic. Jedná se o analýzu podnikatelských subjektů, zaměstnanosti resp. trhu práce a mobility pracovní síly.
Tabulka č. 8, Ekonomické subjekty se sídlem na území Jeřmanic podle právní formy k 31. 12. 2021
Jeřmanice |
Celkem |
státní organizace |
obchodní společnosti |
družstevní organizace |
živnostníci |
svobodná povolání |
zemědělští podnikatelé |
ostatní |
absolutně |
168 |
0 |
24 |
2 |
129 |
4 |
7 |
2 |
podíl v % |
100 |
0 |
14 |
1 |
77 |
2 |
4 |
1 |
Zdroj: ČSÚ, vlastní zpracování
Tabulka zachycuje ekonomické subjekty se sídlem v obci, tzn., že zde nemusí jednoznačně působit. Zároveň z dat není možné určit subjekty, které působí v Jeřmanicích a sídlo mají v jiné obci. Převládající právní formou subjektů je živnostenské podnikání 76,8 % (129 subjektů). Nejvíce subjektů podniká v oborech – služby, stavebnictví a průmysl. Podnikatelská základna v obci je meziročně ve střednědobém horizontu stabilní a dostatečně diverzifikovaná. Aktivních ekonomických subjektů (tj. ekonomický subjektů s prokázanou aktivitou) je přibližně 50 %.
Při porovnání k SLDB 2011 zjistíme, že se počet živnostníků zvýšil o 17 subjektů a počet obchodních společnostní v Jeřmanicích o 16.
Podél rychlostní silnice I/35 s přímým napojením na tuto silnici vzniká menší průmyslový a obchodní areál.
Nezaměstnanost
Ukazatel nezaměstnanosti lze již díky jednotné metodice výpočtu hodnotit a porovnávat, ale to pouze od roku 2013 kdy nová metodika vešla v platnost. Od roku 2016 nabývá míra nezaměstnanosti v Jeřmanicích klesajícího rázu s občasnými výkyvy. V průměru platí, že od roku 2006 nabývá míra nejpříznivějších hodnot. V poslední době se ukazatel pohybuje kolem 3. Tento ukazatel se ale významně odlišuje od hodnot vyšší územní jednotky ORP Liberec.
Tabulka č. 9, Územní srovnání vývoje nezaměstnanosti k 31. 12. 2016–2021 a k 31. 3. 2022 v %
území |
|
|
Míra nezaměstnanosti (%) k 31. 12. |
||||||
|
|
metodika MPSV od 2013 |
|||||||
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
31.03.2022 |
|
Jeřmanice |
4,3 |
3,4 |
2,53 |
3,28 |
4,05 |
2,14 |
2,93 |
3,57 |
2,30 |
SO ORP Liberec |
7,7 |
6,8 |
5,45 |
4,1 |
3,28 |
2,93 |
4,1 |
3,7 |
3,3 |
Zdroj: Integrovaný portál MPSV, vlastní zpracování
Graf 9, Územní srovnání vývoje nezaměstnanosti k 31. 12. 2016–2021 a k 31. 3. 2022 v %
Zdroj: Integrovaný portál MPSV, vlastní zpracování
Dle grafu můžeme vidět, že míra nezaměstnanosti v Jeřmanicích nabývá v roce 2022 nejnižších hodnot za celé sledované období (kromě roku 2019) i přesto, že se jedná o zimní sezónu (data za rok 2022 jsou k 31. 3. 2022). Nebýt zvýšené nezaměstnanosti kvůli pandemii koronaviru mohly být hodnoty ještě nižší. Celkový trend má ale klesající tendenci.
Obec Jeřmanice dosahuje kromě roku 2018 průměrně lepších hodnot, než je tomu v celém SO ORP Liberec.
Charakter vyjížďky do zaměstnání je určen polohou Jeřmanic a její sídelní typologií (obytná funkce).
Tabulka č. 10, Struktura vyjížďky do zaměstnání v roce 2011
Obec vyjížďky, |
vyjíždějící |
vyjíždějící do zaměstnání denně |
čas strávený vyjížďkou (minuty) |
|||
do 14 |
15 - 29 |
30 - 59 |
60 + |
|||
Jeřmanice |
84 |
70 |
26 |
38 |
12 |
6 |
vyjíždí v rámci okresu |
70 |
62 |
25 |
33 |
10 |
2 |
vyjíždí do jiných okresů kraje |
8 |
6 |
1 |
5 |
2 |
- |
vyjíždí do jiných krajů |
6 |
2 |
- |
- |
- |
4 |
Obec dojížďky |
||||||
Liberec |
64 |
57 |
21 |
33 |
8 |
2 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování
Mobilita obyvatelstva dosahuje vysokých hodnot. Vzhledem k již zmíněnému obecnému charakteru obce je velikost vyjížďky odpovídající a v oblasti zaměstnanosti žádoucí. Za zaměstnáním vyjíždí 35 % ekonomicky aktivních obyvatel. Časově převládá vyjížďka s dobou cesty 15 až 30 min, ale 30 % obyvatel se do zaměstnání dopraví nejdéle do 14 min.
Nejnovější data ze SLDB 2021 bohužel ještě nejsou dostupná. Předpokládá se ale, že trend vyjížďky za prací do okolních větších měst s vedoucím Libercem zůstává stejný.
V této kapitole jsou analyzovány dvě základní oblasti, a to infrastruktura technická a dopravní.
Vybavenost základní technickou infrastrukturou je u Jeřmanic na průměrných hodnotách ve srovnání s okolními obcemi, resp. obcemi obdobné velikostní kategorie. Konkrétní struktura je uvedena v následující tabulce.
Tabulka č. 11, Vybavenost obydlených domů základní technickou infrastrukturou v roce 2011
Jeřmanice |
celkem |
přípoj na kanalizační síť |
vodovod |
plyn |
ústřední topení |
Absolutně |
137 |
- |
105 |
4 |
77 |
podíl v % |
100 |
- |
76,6 |
2,9 |
56,2 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování (data ze SLDB 2021 nejsou v době zpracování kompletně k dispozici)
3/4 obydlených domů jsou napojeny na vodovodní zdroj. Kanalizace v obci se rozvíjí, aktuálně je vyřešeno odkanalizování lokality „Milířská“ včetně průmyslové zóny. Kanalizace je svedena do ČOV, u které aktuálně probíhá navyšování kapacity až pro 400 EO (srovn. r. 2016 - 200 EO). V obci není veden plyn.
Z dílčích zveřejněných dat ze SLDB 2021 vyplývá, že v Jeřmanicích je celkově 184 domů (nárůst oproti r. 2011 o 34 %, tj. 47 domů). Z uvedených 184 domů je 13 připojeno na kanalizaci, 41 domů má vlastní čistírnu odpadních vod a 114 využívá septik / jímku. V období od roku 2016 bylo v obci postaveno nebo zrekonstruováno celkově 32 domů.
Jeřmanice |
energie k vytápění |
způsob vytápění |
||||
pevná paliva (uhlí, koks, uhelné brikety, dřevo) |
plyn |
elektřina |
ústřední |
kamna |
etážové |
|
podíl v % |
79,2 |
1,0 |
19,8 |
62,2 |
35,6 |
2,2 |
Tabulka č. 12, Vybavenost obydlených bytů zdrojem energie k vytápění a způsob jejich vytápění v roce 2011
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování (data ze SLDB 2021 nejsou v době zpracování kompletně k dispozici)
Převládajícím typem energie jsou pevná paliva, která jsou využívána většinou domácností (téměř 80 %), elektřinou je vytápěno necelých 20 % obydlených bytů.
Obcí Jeřmanice prochází celkem 7 silničních komunikací:
Rychlostní silnice I/35 – Liberec – Hodkovice n. M. – Turnov
Silnice III/03520 – Jeřmanice – Javorník
Silnice III/27814 – Liberec – Dlouhý Most – Jeřmanice – Hodkovice n. M.
Silnice III/2873 – Jeřmanice – Vratislavice nad Nisou
Silnice III/2874 – Jeřmanice – Milíře – Rádlo
Silnice III/2876 – Dlouhý Most – Jeřmanice – I/35 - Rádlo – I/65
Silnice III/2877 – Jeřmanice – železniční stanice Jeřmanice
Obec je velmi dobře napojena silniční dopravou na hlavní tah Praha – Liberec a na nejvýznamnější regionální spádová centra – Liberec a Jablonec nad Nisou. Obec má z tohoto z hlediska strategickou polohu.
Jeřmanice jsou vybaveny místními komunikacemi. Vzhledem k charakteru obce není v intravilánu obce zřízeno žádné kapacitní parkoviště. Jediné takové parkoviště je součástí rekreačního areálu Javorník.
Silniční komunikace jsou v relativně dobrém technickém stavu, problémem jsou na mnoha místech šířkové poměry těchto komunikací, a to jak v případě krajských komunikací, tak v případě místních komunikací. S tímto problémem je výrazně spojené dopravně-bezpečnostní riziko.
Zásadním bezpečnostním problémem (kromě šířkových poměrů silničních komunikací a s tím spojené bezpečnostní ohrožení chodců, popř. cyklistů) je bezpečná dostupnost pěší dopravou z části „Milířská“. Chybí bezpečné pěší propojení s intravilánem obce – tento problém je dlouhodobý, obec aktivně pracuje na projektové přípravě s předpokládanou realizací s dotačním financováním.
V obci je dopravní obslužnost veřejnou hromadnou dopravou zajišťována autobusovými a vlakovými spoji. Autobusové spoje obhospodařují přímými linkami dostupnost krajského města Liberce a Hodkovic nad Mohelkou (obec Jeřmanice je na trase autobusových linek Liberec – Hodkovice n. M. – Český Dub).
Na trase Jeřmanice – Liberec se jedná o 25 přímých autobusových spojů ve všední den. Na trase Jeřmanice – Hodkovice n. M. se jedná o 23 autobusových spojů ve všední den. Vlakové spojení zajišťuje možnost cestování na trase Liberec (žel. uzel) – Rychnov u Jablonce n. N. – Hodkovice n. M. – Turnov (žel. uzel). Ve všední den je celkový počet spojů ve směru do Liberce 12, ve směru do Turnova 11. Vlakové spoje jezdí každé dvě hodiny.
Dopravní obslužnost o víkendech:
13 vlakových spojů Jeřmanice – Turnov
15 vlakových spojů Jeřmanice – Liberec
7 autobusových spojů – Hodkovice nad M.
3 autobusové spoje – Turnov
6 autobusových spojů - Liberec
3 autobusové spoje – dálkové autobusy – Liberec – Mladá Boleslav (platí s využitím přestupu v Liberci)
5 autobusových spojů – dálkové autobusy – Hodkovice nad Mohelkou – Mladá Boleslav (platí s využitím přestupu v Hodkovicích nad Mohelkou)
V obci jsou následující autobusové zastávky:
Vlakové zastávky:
I tak početné počty spojů se oproti minulému období ještě zvýšily. Z 9 autobusových spojů ve všedních dnech na trase Jeřmanice – Liberec je nyní 25 spojů. Na trase Jeřmanice – Hodkovice nad Mohelkou se ze 3 autobusových spojů ve všedních dnech stalo 23. Vlakových spojů je do Liberce o 2 více.
Obsluha veřejnou hromadnou dopravou (počty spojů ve všední den i o víkendech a svátcích) je na velmi vysoké úrovni, jedná se o významný rozvojový potenciál.
Za problematickou lze označit pěší dostupnost zastávek veřejné hromadné dopravy. Většina spojů zastavuje v zastávkách umístěných na okrajích obce s pěší dostupností i přes 1 km.
V této podkapitole jsou analyzovány charakteristiky bydlení. Dle výsledků SLDB 2011 (výsledky SLDB 2021 nejsou v době zpracování v této oblasti k dispozici) je převládajícím typem bydlení v Jeřmanicích bydlení v rodinných domech (95,8 % domovního fondu), které tvoří takřka celý domovní fond. Bydlení v bytových domech tvoří 4,2 % bytového fondu, resp. obydlených bytů. Z celkového počtu domů je trvale obydlených 87,6 % bytů. Pozn.: Z dílčích výsledků SLDB 2021 vyplývá, že v Jeřmanicích je aktuálně 184 domů – bližší rozbor však v době zpracování není k dispozici – téměř 100% podíl bydlení v rodinných domech je však stejný s ohledem na vysoký podíl vlastnictví objektů fyzickými osobami – 95,7 %). Z dílčích výsledků lze předpokládat, že struktura bydlení se mezi lety 2011 a 2021 výrazně nezměnila.
Tabulka č. 13, Struktura domovního fondu v roce 2011
Jeřmanice |
celkem domy |
obydlené domy |
||
obydlené |
neobydlené |
rodinné |
bytové |
|
podíl v % |
87,6 |
12,4 |
95,8 |
4,2 |
absolutně |
120 |
17 |
115 |
5 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2011, vlastní zpracování (data ze SLDB 2021 nejsou v době zpracování kompletně k dispozici)
Trvale neobydlených domů je v obci 17 (12,4 %). Tyto domy slouží převážně k rekreaci. Dílčí rekreační funkce Jeřmanic je též patrná v zahrádkářské kolonii podél silnice z Jeřmanic na Rádlo („Rádelská“).
Tabulka č. 14, Stáří domovního fondu – období výstavby nebo rekonstrukce v roce 2021
Jeřmanice |
1919 a dříve |
1920–1970 |
1971–1980 |
1981–1990 |
1991–2000 |
2001–2010 |
2011–2015 |
2016–2021 |
absolutně |
24 |
21 |
16 |
3 |
11 |
45 |
14 |
32 |
podíl v % |
13,0 |
11,4 |
8,7 |
1,6 |
6,0 |
24,5 |
7,6 |
17,4 |
Zdroj: ČSÚ – SLDB 2021
Z dat je patrná výrazně rostoucí tendence v obnově nebo výstavbě nového domovního fondu v obci. Od roku 2001 došlo k výraznému nárůstu v počtu nových bytů s tím, že v období 2011–2015 se nárůst zpomalil. V poslední době se ale počty výstaveb nových bytů opět zvyšují.
Tabulka č. 15, Počet dokončených bytů v období 2016–2020
Rok |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
dokončené byty |
4 |
2 |
6 |
7 |
8 |
Zdroj: ČSÚ – MOS, akt. k 31. 12. 2020
V obci Jeřmanice jsou k dispozici dvě klíčové lokality pro rozvoj bydlení:
U lokality „Milířská“ lze spatřovat některé rozvojové bariéry: (i) izolovanost od intravilánu obce, (ii) hluk z automobilové a železniční dopravy, (iii) výraznou bezpečnostní bariéru pěší dostupnosti intravilánu obce. Klíčový bezpečnostní problém již obec aktivně řeší (projektové příprava).
V obci Jeřmanice není žádné školské zařízení. Mateřskou školu navštěvují děti rodičů z Jeřmanic zejména v sousední obci Dlouhý Most, popř. v Liberci, spádovou základní školou je ZŠ v Hodkovicích nad Mohelkou. Žáci z Jeřmanic však navštěvují základní školy také v obci Dlouhý Most a v Liberci. Střední, vyšší odborné a vysoké školství je k dispozici v pestré struktuře oborou v nejbližších regionálních spádových centrech – v Liberci a Jablonci nad Nisou. Zájmové a neformální vzdělávání je k dispozici zejména v Liberci. S ohledem na nárůst počtu malých dětí v obci (přirozený i migrační přírůstek) sílí potřebnost předškolního vzdělávání přímo v obci.
Přímo v obci nejsou k dispozici žádné zdravotnické služby. Nejbližší kompletní základní lékařské zázemí (praktický lékař pro dospělé, praktický lékař pro děti a dorost, stomatolog, lékárna) je k dispozici v Hodkovicích nad Mohelkou. Všechny lékařské služby (základní i speciální) jsou dostupné v Liberci a Jablonci nad Nisou, stejně jako nemocnice. Obec Jeřmanice je též dobře dostupná záchrannou službou (RZP, RLP) z výjezdové základny v Liberci.
Obec neprovozuje žádnou sociální službu, v Jeřmanicích není k dispozici žádné zařízení poskytující sociální služby, v obci též není systémově zajištěna žádná terénní či ambulantní služba. Spádově jsou tyto služby zajišťovány v Liberci (pozn.: nejbližší pobytové zařízení pro seniory je v obci Šimonovice (registrované pobytové služby - domov pro seniory, domov se zvláštním režimem) a v Hodkovicích nad Mohelkou (registrované pobytové služby – domov pro osoby se zdravotním postižením, chráněné bydlení; terénní služba – pečovatelská služba). V blízkosti obce je též soukromý poskytovatel pobytových služeb v obci Dlouhý Most. Obec Jeřmanice nemá zpracovaný vlastní komunitní plán rozvoje sociálních služeb, zapojila se však do spolupráce s Místní akční skupinou Podještědí, z.s., která zajišťuje komunitní plánování sociálních služeb pro venkovskou část SO ORP Liberec.
Obec v rámci sportovních aktivit podporuje zejména míčové sporty (nohejbal, volejbal, tenis). Pro míčové sporty je k dispozici antukové hřiště a fotbalové hřiště v centrální části obce.
Kulturní zázemí je zajištěno v budově bývalé školy – kulturní jizba a v prvním patře budovy obecního úřadu – klubovna, zázemí mateřského centra Klubíčko. Ve vlastnictví obce je kostel sv. Anny. Objekt je zvenku opraven, aktuálně je zahájena postupná oprava interiéru pro možnost intenzívnějšího využití v rámci kulturních a společenských aktivit obce.
V obci jsou 2 veřejná dětská hřiště s herními prvky (u rybníku, u hřiště - kurtu).
Obec pořádá či spolupořádá tradiční kulturně společenské akce. Společenské vyžití v obci je též zajišťováno s výraznou realizační podporou SDH Jeřmanice. Hasiči se zapojují i do oprav a rekonstrukcí objektů pro spolkové využití (např. kulturní jizba).
Pozitivně vnímanou je též existence kulturního zázemí v podobě obecní knihovny.
Sportovní a volnočasové aktivity lze provozovat též v soukromém Všesportovním areálu Javorník.
Z iniciativy občanů byl v r. 2021 založen Spolek pro sport Jeřmanice, který se podílí na přípravě projektu rekonstrukce sportovního areálu (kurtů) v obci.
V obci je k dispozici obchod se smíšeným zbožím (existence obchodu je velmi pozitivně hodnocena občany obce) a 1 restaurační zařízení. Významnou komerční službou na katastru obce Jeřmanice je Všesportovní areál Obří sud Javorník.
Jeřmanice působí jako upravená čistá obec s péčí o veřejná prostranství a zeleň. Značná péče je patrná i na soukromých pozemcích u rodinných domů. Obec výrazně rozšířili a humanizovala prostranství pro ukládání tříděného odpadu, přesto se poptávka po této službě dále zvyšuje. Krajina a příroda v okolí obce je pozitivně vnímanou hodnotou obce, kterou poněkud kazí rozšiřující se průmyslový areál Milířská.
Obec hospodaří z dlouhodobého hlediska s mírně přebytkovým rozpočtem (20-30 % celkových příjmů), uspořené prostředky využívá na investiční aktivity (záporné zůstatky ročních rozpočtů 2019 a 2020 byly způsobeny investičními aktivitami s pouze částečným dotačním financováním a byly pokryty z rezerv rozpočtu – zůstatků z minulých let).
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech, tzn. podíl mandatorních výdajů od r. 2013 klesá a od roku 2017 stagnuje na průměrné hodnotě 55 %. Obec tak, s ohledem na velikost a objem rozpočtu, tvoří dostatečné zdroje na financování nemandatorních, tj. investičních či rozvojových aktivit.
Obec nesplácí ani nečerpá žádný úvěr. Obec je aktivní při získávání dotačních prostředků - za období 2017 – 2021 získala celkem 11,8 mil. Kč, tj. přibližně 1 aktuální roční rozpočet obce.
Rozpočtové hospodaření lze hodnotit pozitivně jako standardní, zodpovědné s vyšší mírou opatrnosti.
Tabulka č. 16, Vývoj rozpočtového hospodaření obce Jeřmanice v letech 2017–2021 (v tis. Kč)
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Daňové příjmy |
6225 |
6923 |
7563 |
7450 |
8362 |
Nedaňové příjmy |
622 |
1500 |
753 |
1033 |
711 |
Kapitálové příjmy |
1502 |
407 |
712 |
90 |
1732 |
Přijaté transfery |
296 |
6990 |
1097 |
2295 |
1088 |
Příjmy |
8644 |
15820 |
10125 |
10867 |
11894 |
Běžné výdaje |
4333 |
6317 |
6953 |
6882 |
6693 |
Kapitálové výdaje |
911 |
5675 |
4904 |
5176 |
2964 |
Výdaje celkem |
5244 |
11992 |
11857 |
12058 |
9657 |
Saldo příjmů a výdajů |
3400 |
3828 |
-1732 |
-1191 |
2237 |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech (%) |
50,13 |
39,93 |
68,67 |
63,33 |
56,27 |
Podíl kapitálových výdajů na celkových výdajích (%) |
17,37 |
47,32 |
41,36 |
42,93 |
30,69 |
Zdroj: monitor.statnipokladna.cz
Obec je členem Místní akční skupiny Podještědí, z.s. a DSO Mikroregion Císařský kámen.
Obec provozuje internetové stránky www.jermanice.cz. Webové stránky jsou jednoduché, přehledné, strukturované. Obec též provozuje oficiální facebookový profil, který slouží jako informační i komunikační kanál. Obec vydává 2x do roka souhrnný tištěný zpravodaj Jeřmanická Drbna. Tento zpravodaj je veřejnosti k volně k dispozici v tištěné formě v prodejně a v elektronické podobě na facebookovém profilu obce a na webových stránkách obce.
PC01 - Kvalitní bydlení – doplnění občanské vybavenosti a technické infrastruktury
Obec připravuje projekt k zajištění veřejných služeb (vzdělávacích, sociálních), zajišťuje projektovou přípravu a realizaci potřebné technické infrastruktury a systematicky pracuje na zlepšování vzhledu obce.
PC02 - Dopravní bezpečnost
Klíčový programový cíl je naplňován projektově (propojení lokality Milířská), dílčí aktivity jsou již realizovány (parkovací plochy, zavádění bezpečnostních opatření – omezovače rychlosti, dopravní značení).
PC03 - Posilování soudržnosti obce a spolupráce obce
V realizovaném období byla obnovena účast obce v mikroregionu Císařský kámen, obec též aktivně působí v Místní akční skupině Podještědí. Spolupráce je pro obec efektivní (dotační, koncepční a metodická podpora).
Opatření |
Aktivita |
Vyhodnocení realizace |
PRM 2021-2027 |
O1.1 Zajištění, doplnění, revitalizace občanské vybavenosti
|
A1.1.1 Řešení předškolního vzdělávání |
|
|
A1.1.2 Zajištění dostupnosti základního vzdělávání |
|
|
|
A1.1.3 Podpora funkční složky IZS (vybudování hasičárny v obci) |
|
|
|
A1.1.4 Zajištění dostupnosti sociálních služeb |
|
||
A1.1.5 Zajištění dostupnosti zdravotních služeb |
|
|
|
A1.1.6 Rozšíření kulturních aktivit v obci (revitalizace interiéru kostela) |
|
||
A1.1.7 Rozšíření zázemí pro sportovní aktivity (workoutové centrum) |
|
|
|
O1.2 Doplnění infrastruktury pro obytnou funkci
|
A1.2.1 Řešení odkanalizování |
|
|
A1.2.2 Veřejné osvětlení (doplnění, rekonstrukce stávajícího, uložení vedení do země) |
|
||
A1.2.3 Podpora dostupnosti veřejnou hromadnou dopravou |
|
|
|
O1.3 Podpora rozvoje kulturního prostředí obce
|
A1.3.1 Průběžné zlepšování vzhledu obce |
|
|
A1.3.2 Podpora omezování hluku z lokálních zdrojů (víkendy, svátky) |
|
|
|
O2.1 Humanizace problémových úseků dopravní instrastruktury
|
A2.1.1 Zajištění bezpečného pěšího propojení lokality Milířská s obcí |
|
|
A2.1.2 Vybudování chodníků na vybraných úsecích silničních komunikací |
|
||
A2.1.3 Řešení dopravy v klidu |
|
|
|
A2.1.4 Rozšíření páteřních silničních komunikací (vybudování výhyben) |
|
|
|
O2.2 Realizace bezpečnostních opatření na komunikacích
|
A2.2.1 Řešení nepřehledných úseků silničních komunikací
|
|
|
A2.2.2 Zavedení bezpečnostních opatření
|
|
||
O3.1 Podpora rozvoje občanské společnosti v obci
|
A3.1.1 Sociální provázanost izolovaných lokalit nových RD (Milířská, Javorník)
|
|
|
A3.1.2 Podpora spolkové činnosti (vytváření podmínek pro nové aktivity, např. cvičení pro ženy, čtenářský kroužek pro děti v knihovně)
|
|
||
O3.2 Rozvoj spolupráce s významnými partnery v území
|
A3.2.1 Obnovení a realizace spolupráce obce s Všesportovním areálem Obří sud Javorník |
|
|
A3.2.2 Rozvoj spolupráce s obcemi Dlouhý Most a Šimonovice - společné řešení společných problémů (zaměřit spolupráci i na základní atributy fungování obcí (správa, vzdělávání, občanská vybavenost, specifická dopravní obslužnost) |
|
|
S ohledem na rozsah a strukturu plněných aktivit lze považovat realizaci Programu rozvoje obce za období 2017-2022 za úspěšnou. Obec zcela nebo částečně realizovala 20 z 23 naplánovaných aktivit. Zcela zrealizováno bylo 7 aktivit (4 jednorázové, 3 průběžné). Řada významných projektů je v projektové přípravě a jejich realizace je limitována finanční kapacitou obce. Klíčové projekty obce mohou být realizovány pouze s dotační podporou. Podporu lze však žádat pouze na projektově připravené projekty, proto je výše uvedená projektová příprava rozvojových aktivit zcela zásadní.
V rámci zpracování Programu rozvoje obce Jeřmanice na období 2023 – 2027 bylo realizováno dotazníkové šetření, a to v on-line podobě a v tištěné podobě pro zajištění zapojení maximálního počtu respondentů.
Dotazníkového šetření se zúčastnilo 88 respondentů a bylo realizováno za účelem tvorby Programu rozvoje Jeřmanic na období 2023 - 2027. Z uvedeného počtu respondentů bylo 48 žen a 40 mužů. Nejvíce respondentů bylo z věkové skupiny 40-49 let.
Téměř 2/3 respondentů má střední odborné vzdělání s maturitou nebo vysokoškolské vzdělání.
Z hlediska ekonomické aktivity jsou respondenty ve většině případů zaměstnanci. Téměř 16 % respondentů podniká a více než 11 % je na mateřské/rodičovské dovolené.
Téměř 70 % respondentů žije v obci více než 10 let. Více než 2/3 respondentů uvádí, že se do obce přistěhovali (nejčastěji z důvodu bydlení – 45 %).
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Oproti šetření v roce 2016 narostl počet respondentů o více než 230 %. Poměr mužů a žen se zůstal zachován. Věková skupina respondentů se posunula v čase s tím, že aktivnější jsou střední a vyšší věkové kategorie. Ostatní charakteristiky respondentů jsou podobné. |
Respondenti odpovídali celkem na 21 otázek, a to jak formou výběru stanovených odpovědí, tak možností otevřené odpovědi.
Jedním ze základních předpokladů zapojení občanů do veřejného života, tedy i do municipálního či komunitního plánování je dostatek informací o obci. Na tuto otázku odpovídaly kladně více než 3/4 respondentům. Necelá čtvrtina respondentů pociťuje informační nedostatečnost, a to zejména v oblastech plánování rozvoje a investičních akcí (7 respondentů). Šest respondentů považuje informace za povrchní a ze strany obecního zastupitelstva nedostatečně projednávané a komunikované směrem k veřejnosti. Naopak téměř pětina respondentů v odpovědi na otevřenou otázku uvádí, že jim v obci nechybí žádné informace a že informací je dostatek.
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Z hlediska informační (ne)dostatečnosti jsou aktuální výsledky šetření srovnatelné s výsledky šetření v roce 2016. |
A. V první části hodnocení respondenti mohli označit více odpovědí, které jim byly předloženy taxativně. Formulace otázky k možným odpovědím byla nastavena pozitivně a zároveň negativně.
Co se Vám v rámci bydlení v obci nelíbí? -------- Co se Vám v rámci bydlení v nejvíc líbí?
Z výsledků jsou vybrány 3 nejfrekventovanější odpovědi. Odpovědi jsou seřazeny od výroků s nejvyšší hodnotou.
Za kladně vnímané je v Jeřmanicích považováno zázemí pro klidný rodinný život (obytná funkce). V pozitivním vnímání obyvatel je upřednostňován též vzhled obce a dobré mezilidské vztahy. Velmi pozitivně je též hodnocena bezpečnost v obci a možnosti sportovního a kulturního vyžití.
Jako negativní je dominantně vnímána oblast dopravní bezpečnosti v obci a sociální potenciál obce (mezilidské vztahy a nezájem obyvatel o aktivitách a dění v obci). Mezilidské vztahy jsou hodnoceny jak pozitivně, tak negativně. Větší počet respondentů však hodnotí mezilidské vztahy jako dobré a zjevně je to téma, které je pro obec a její obyvatelé významné (celkové na tuto otázku odpovídalo téměř 60 % respondentů). Negativně je dále hodnocena dostupnost služeb přímo v obci.
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Trend v obci se výrazně nemění. Respondenti ve srovnání s výsledky šetření v r. 2016 více vnímají společenskou náladu v obci a akcentují mezilidské vztahy. Věcné hodnocení pozitiv a negativ v obci se nemění. Zmapování korelačních vztahů mezi společenskou náladou obyvatel obce a běžným chodem a realizovanými aktivitami v obci by vyžadovalo podrobnější sociologické šetření. Lze však konstatovat, že problematičtější mezilidské vztahy jsou aktuálně obecném společenským trendem. |
B. Ve druhé části hodnocení respondenti hodnotili tematické oblasti formou přidělování bodů (známek) 1 až 5, 1 – naprosto spokojen/a, 2 – docela spokojen/a, 3 – průměr (jak kdy), 4 – docela nespokojen/a, 5 – zcela nespokojen/a.
Tematická oblast |
Průměrné hodnocení |
vzhled obce - péče o veřejnou zeleň, čistota |
2,03 |
informovanost o dění v obci |
2,06 |
možnost sportovního vyžití v obci |
2,25 |
dostupnost komerčních služeb v obci (obchody, služby) |
2,31 |
možnost kulturně-společenského vyžití v obcí |
2,40 |
řešení odpadového hospodářství v obci |
2,41 |
bezpečnost obyvatel obce |
2,42 |
nabídka volnočasových aktivit pro děti a mládež v obci |
2,57 |
dopravní obslužnost obce hromadnou dopravou |
2,81 |
dostupnost pracovních příležitostí |
3,13 |
kvalita dostupného základního a předškolního vzdělávání |
3,22 |
dostupnost sociálních služeb (pobytové, ambulantní, terénní) |
3,40 |
dostupnost základního a předškolního vzdělávání |
3,41 |
dostupnost zdravotnických služeb |
3,58 |
Průměrná hodnotící známka napříč všemi oblastmi je 2,71. V obecné rovině lze výsledky interpretovat takto: (i) pozitivní výsledky dosahují výroky s hodnotami v intervalu 2,03 – 2,31, (ii) průměrné výsledky v intervalu 2,40 – 2,57 a (iii) negativní výsledky v intervalu 2,81 – 3,58.
Kladná hodnocení se týkají zejména oblastí kvality bydlení z hlediska životního prostředí, dostupnosti sportovního vyžití v obci a dostupnosti komerčních služeb.
Do středního pásma hodnocení spadá bezpečnost obyvatel obce, oblast volnočasových aktivit (pro děti a mládež a kulturně-společenských) a řešení odpadového hospodářství.
Negativně je hodnocena celá oblast vybavenosti obce veřejnými službami a dostupnost pracovních příležitostí v obci. Na hraně neutrálního a negativního hodnocení je dopravní obslužnost obce hromadnou dopravou.
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Pořadí hodnocených oblastí se prakticky nemění. Změna však nastává u průměrných známek, které se ve všech oblastech zvyšují (ve srovnání s výsledky r. 2016 se výsledky zhoršují). Pro srovnání: v r. 2016 byl rozsah průměrného známkování v intervalu 1,7 - 3,3; aktuálně je interval průměrných známek 2,03 – 3,58. Známkový průměr byl v roce 2016 2,55, současný známkový průměr činí 2,71. |
Ve třetí části hodnocení se respondenti mohli otevřeně vyjádřit k otázkám a konkrétněji specifikovat své postoje, potřeby a problémy, které zastávají. Odpovědi jsou shrnuty pod každou z otázek a jsou formulovány do ucelených tematických bloků.
Které služby Vám v obci nejvíce chybí? (max. 3 odpovědí s nejvyšší důležitostí)
Možnost odpovědět na tuto otázku využilo 56 % respondentů. Následující podíly jsou počítány celkového počtu respondentů odpovídajících na tuto otázku.
Dílčí subjektivní potřeby se týkají následujících služeb (odpovědi zaznamenány u více než 6 respondentů – řazeno dle počtu hlasů):
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Ve srovnání s šetřením v r. 2016 více chybí společenský prostor s občerstvením (kavárna, restaurace, hospoda). Ostatní potřeby zůstávají obdobné. Absence předškolního vzdělávání v obci je opakovaně nejvíce akcentovaná. |
Na co jste v Jeřmanicích nejvíce pyšní, co je na Jeřmanicích nejzajímavější?
Možnost odpovědět na tuto otázku využilo 74 % respondentů. Následující podíly jsou počítány celkového počtu respondentů odpovídajících na tuto otázku.
Dílčí subjektivní pozitivní vnímání se dále týká následujících oblasti (odpovědi zaznamenání u více než 7 respondentů):
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Charakteristika pozitivního vnímání obce se v čase příliš nemění. Respondenti aktuálně více akcentují klid pro bydlení, přírodu, krajinu a vzhled obce. Narostlo pozitivní vnímání aktivit obce a partnerů obce v oblasti péče o obec a kulturně-společenských aktivit v obci. |
Jaké projekty by se podle Vás měly v Jeřmanicích realizovat do roku 2028?
Možnost odpovědět na tuto otázku využilo 78 % respondentů. Následující podíly jsou počítány celkového počtu respondentů odpovídajících na tuto otázku.
Kanalizace a napojení na ČOV (25 %)
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Opakující se potřeba obyvatel. Oproti šetření v r. 2016 respondenti aktuálně již nevnímají potřebu zlepšení internetového připojení. |
Opatření vedoucí k zajištění bezpečnosti na silničních komunikacích (zpomalovače, omezení rychlosti, infrastruktura pěší dopravy, rekonstrukce a doplnění místních komunikací – vazba na nové rodinné domy). Klíčovým problémem je přitom zajištění bezpečnosti bezmotorové dopravy, a to zejména chodců a cyklistů (35 %)
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 V oblasti dopravní infrastruktury se týká o přetrvávající potřebnost se stále rostoucí intenzitou. |
Mateřská škola (54 %), seniorské bydlení (23 %), doplnění sportovní infrastruktury (13 %).
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Potřebnost předškolního vzdělávání vyplývala již z šetření v r. 2016, naléhavost této potřeby stále roste. V r. 2016 dále pociťovali respondenti potřebu výstavby hasičské zbrojnice (bylo již realizováno) a zajištění základního vzdělání – tato tendence přetrvává, ale jen u minima respondentů. |
Jaké projekty by se podle Vás v Jeřmanicích rozhodně realizovat neměly?
Možnost odpovědět na tuto otázku využilo 52 % respondentů. Následující podíly jsou počítány celkového počtu respondentů odpovídajících na tuto otázku.
Nejvíce reagujících respondentů nechce, aby se v obci realizoval projekt seniorského bydlení (35 %) a aby pokračoval proces výstavby v průmyslové zóně, resp. aby pokračovala výstavba dalších průmyslových areálů v obci (30 %). Pět respondentů nepovažuje za potřebnou výstavbu mateřské školy.
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Averze k rozšiřující se průmyslové výstavbě přetrvává. Aktuálním tématem je revitalizace centra obce s výstavbou mateřské školy a objektu pro seniorské bydlení. |
Co se Vám líbí v jiné obci, a ve Vaší postrádáte?
Možnost odpovědět na tuto otázku využilo 57 % respondentů. Následující podíly jsou počítány celkového počtu respondentů odpovídajících na tuto otázku.
U této otázky značná část respondentů neodpověděla ve vazbě na kladenou otázku. Specifikací a konkretizací odpovědí se respondenti neodchýlily od výsledků předchozí části hodnoceného dotazníku. Výsledky jednoznačně potvrdily vnímání důležitosti kvalitních podmínek pro bydlení se zajištěnou vybaveností pro rodinný život v příjemném a klidném prostředí. Potvrzeny byly reakce na demografické tendence – potřebnost mateřské školy (26 %) a potřebnost restaurace, hospody, hostince (26 %). Menší část respondentů potvrdila pociťovanou potřebnost kanalizace v obci a revitalizace centra obce.
KOMPARACE ŠETŘENÍ 2016 a 2022 Odpovědi respondentů jsou v rámci komparovaných šetření srovnatelné. V aktuálním šetření využilo možnost odpovědět více respondentů. |
V dotazníkovém šetření 2022 byly doplněny ještě další 3 otázky související s konkrétními plány obce v oblasti revitalizace centrální části obce a investiční výstavby s vazbou na pociťované potřeby a socioekonomický vývojový trend.
Na otázku, zda by měla obec aktivně reagovat na rostoucí potřeby v sociální oblasti (stárnutí obyvatel) odpovědělo pozitivně více než 3/4 respondentů.
V další otázce byl zjišťován názor respondentů na zajišťování sociální péče s podporou obce prostřednictvím projektu seniorského bydlení. S tímto způsobem podpory vyjádřilo souhlasné stanovisko téměř 73 % respondentů.
Většina respondentů (více než 76 %) též pozitivně vnímá doplnění centrální části obce o funkční veřejné prostranství s mateřskou školou a zázemím pro seniorské bydlení.
Obyvatelé kladně vnímají kvalitativní podmínky a prostředí pro život v obci. V souvislostech kladně hodnocených témat jsou Jeřmanice ideálním místem pro rodinné bydlení s dětmi v zázemí krajského města. V obci je negativně vnímána absence všech základních služeb veřejné občanské vybavenosti. Potřeba těchto služeb je však uspokojována v dopravně velmi dobře dostupných centrech vyššího řádu (Liberec, Jablonec nad Nisou, Hodkovice nad Mohelkou). Vzhledem k poloze obce a dopravní dostupnosti obce a obslužnosti není zásadním problémem ekonomická aktivita obyvatel, tj. zaměstnanost a podnikání. Konkrétní zjištěné skutečnosti budou promítnuty do dalších kapitol PRO, a to do SWOT analýzy a návrhové části.
Z klíčových výstupů analytické části vyplývá, že Jeřmanice jsou obcí zaměřenou na bydlení s kvalitním napojením na krajské město (občanská vybavenost, pracovní funkce). Zásadní rozvojové trendy Jeřmanic směřují především do oblastí podporujících obytnou funkci. Tyto oblasti spočívají v rozvoji kvality současného bydlení a rozvoji nového bydlení při respektování udržení kvalitativních charakteristik prostředí. Vzhledem k suburbánnímu (satelitnímu) typu obce je pro udržení kvalitních obytných funkcí nutné rozvíjet kulturní a volnočasové zázemí a aktivity pro obyvatele (podpora sounáležitosti obyvatel s obcí) a zajistit základní veřejnou vybavenost obce (samostatně, komunitně) zejména v oblastech školství a sociální péče.
Územně a společensky soudržná obec s rozvinutou funkcí bydlení, se zajištěnými klíčovými službami sociální občanské vybavenosti a s vytvořeným kvalitním vnějším i vnitřním zázemím pro volnočasové aktivity.
Pro naplnění této vize je nutno sledovat společenské trendy a vytvářet podmínky pro splnění nároků obyvatel. Dnes a určitě i ve výhledu do roku 2035 to bude snaha o zdravý životní styl, sportovní a relaxační aktivity i v pokročilém věku a samozřejmě zdravý rozvoj dětí. S ohledem na demografický a socioekonomický vývoje je důležité zaměřit se také na připravenost v oblasti sociálních služeb. Předpokladem pro splnění těchto oprávněných potřeb je:
Cíl : „PC.1 Kvalitní bydlení – doplnění občanské vybavenosti a technické infrastruktury”
Opatření : „O1.1 Zajištění, doplnění, revitalizace občanské vybavenosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A1.1.1 Řešení předškolního vzdělávání” |
2023 - 2026 | Externí | ||
• vybudování vlastní MŠ v obci – realizace projektu Mateřská škola, seniorské bydlení a veřejné prostranství centra obce Jeřmanice |
„A1.1.2 Zajištění dostupnosti základního vzdělávání” |
2023 - 2028 | Vlastní | ||
• řešení v rámci spolupráce s dalšími obcemi (zajištění spádovosti) – vlastní realizace ZŠ je kapacitně (žáci, pedagogický sbor) problematická |
„A1.1.3 Zajištění dostupnosti sociálních služeb” |
2023 - 2026 | Externí | ||
• aktivní účast obce v komunitním plánování sociálních služeb – venkovská část SO ORP Liberec (ve spolupráci s MAS Podještědí) • pokračování v realizaci sociální infrastruktury – realizace projektu Mateřská škola, seniorské bydlení a veřejné prostranství centra obce Jeřmanice • mapování sociální potřebnosti a reálné nabídky sociálních služeb, zajištění terénních služeb pro obyvatele obce |
„A1.1.4 Zachování a rozšíření kulturních aktivit v obci” |
2023 - 2028 | Vlastní + externí | ||
• pokračování v revitalizaci interiéru kostela • realizace tradičních kulturně-společenských aktivit |
„A1.1.5 Rozšíření zázemí pro sportovní aktivity” |
2023 - 2028 | Vlastní + externí | ||
• pokračování v rozšiřování nabídky sportovního zázemí v obci – rekonstrukce sportovního areálu (kurtů) |
Opatření : „O1.2 Doplnění infrastruktury pro obytnou funkci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A1.2.1 Řešení odkanalizování” |
2023 - 2028 | Externí | ||
• pokračování v řešení financování akce • monitoring reálných dotačních možností pro obec |
„A1.2.2 Veřejné osvětlení (doplnění, rekonstrukce stávajícího, uložení vedení do země)” |
2023 - 2028 | Vlastní + externí | ||
• pokračovat v realizaci rekonstrukce VO ve vazbě na aktivity ČEZ (úspora náklad) |
Opatření : „O1.3 Podpora rozvoje kulturního prostředí obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A1.3.1 Průběžné zlepšování vzhledu obce” |
2023 - 2028 | Vlastní | ||
• revitalizace veřejných prostranství – realizace areálu Centrum (MŠ, seniorské bydlení, parkové plochy), • kontrola a úklid sběrných míst tříděného odpadu (instalace kamerového dohledového systému) • rozšíření nabídky kontejnerů na tříděný odpad (Milířská) • průběžná údržba veřejných prostranství a veřejných objektů |
Cíl : „PC.2 Dopravní bezpečnost”
Opatření : „O2.1 Humanizace problémových úseků dopravní infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A2.1.1 Zajištění bezpečného pěšího propojení lokalit Milířská a Horní Podhájí s obcí” |
2023 - 2026 | Externí | ||
• pokračování projektové přípravy stezky se smíšeným provozem • zajištění financování realizace stezky • realizace aktivity |
„A2.1.2 Vybudování chodníků na vybraných úsecích silničních komunikací” |
2023 - 2026 | Externí | ||
• komunikace Rádelská (u prodejny) – projektová příprava, zajištění financování realizace |
„A2.1.3 Řešení dopravy v klidu” |
2023 - 2028 | Externí | ||
• parkování automobilů podél komunikací – ve vazbě na možnosti obce a správců komunikací s ohledem na majetkové vztahy k pozemkům bezprostředně sousedícím se silničními komunikacemi |
„A2.1.4 Rozšíření páteřních silničních komunikací (vybudování výhyben)” |
2023 - 2028 | Externí | ||
• pokračovat v postupné realizaci - dopravní průzkum, možnosti faktických opatření |
Opatření : „O2.2 Realizace bezpečnostních opatření na komunikacích” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A2.2.1 Řešení nepřehledných úseků silničních komunikací” |
2023 - 2026 | Vlastní + externí | ||
• řešení bezpečnosti – aktualizace a doplnění dopravního značení (svislé, vodorovné) dle zpracovaného pasportu dopravního značení • údržba komunikací, příkopů – v případě místních komunikací v režii obce; intenzívní komunikace a spolupráce se správcem krajských komunikací a ŘSD |
„A2.2.2 Zavedení bezpečnostních opatření” |
2023 - 2026 | Vlastní + externí | ||
• úprava rychlosti na silničních komunikacích v problémových úsecích – instalace měřiče rychlosti na komunikaci Rádelská) • realizace rekonstrukce dopravního značení dle zpracovaného pasportu silničního dopravního značení |
Cíl : „PC.3 Posilování soudržnosti obce a spolupráce obce”
Opatření : „O3.1 Podpora rozvoje občanské společnosti v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A3.1.1 Sociální provázanost izolovaných lokalit nových RD (Milířská, Horní Podhájí, Javorník)” |
2023 - 2028 | Vlastní | ||
• fyzická provázanost lokalit je řešena v aktivitě A2.1.1 • pořádání kulturně-společenských akcí v obci (tradičních i ojedinělých, či tematických – besedy) • rozvoj on-line komunikace (rozvoj obce, akce obce, akce obyvatel obce, spolkové aktivity, obecní události, apod.) – možnost využití oficiálního facebookového profilu obce |
„A3.1.2 Podpora komunitních aktivit” |
2023 - 2028 | Vlastní | ||
• vytváření podmínek pro nové aktivity (zázemí, vybavení, informační prostor) - např. cvičení pro ženy, čtenářský kroužek pro děti v knihovně • podněcování k rozvoji zájmové či spolkové činnosti |
Opatření : „O3.2 Rozvoj spolupráce s územními partnery” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„A3.2.1 Rozvoj spolupráce s obcemi v rámci mikroregionu Císařský kámen” |
2023 - 2028 | Vlastní | ||
• spolupráce obcí • společné municipální projekty • dotační podpora • výměna informací a zkušeností |
„A3.2.2 Zapojování obce do aktivit Místní akční skupiny Podještědí, z.s.” |
2023 - 2028 | Vlastní | ||
• komunitní plánování sociálních služeb • rozvoj vzdělávací soustavy v SO ORP Liberec (MAP Liberecko) • dotační podpora • výměna informací a zkušeností |
Program rozvoje obce (PRO) Jeřmanice ukazuje základní směr rozvoje obce v období let 2023 - 2028. Dokument obsahuje opatření, potažmo aktivity, pomocí jejichž realizace bude tohoto směru, resp. strategické vize obce, dosaženo. Zpracovaný dokument bude sloužit k rozvoji obce, případně pomáhat obci při čerpání dotací.
Zpracováním a schválením dokumentu plánovací a rozvojové aktivity obce nekončí. V této fázi je nutné stanovit postup realizace, sledování a aktualizace dokumentu, resp. celého rozvoje obce.
Realizace dokumentu bude uskutečňována pomocí konkrétních projektů, které budou naplňovat jednotlivé aktivity, potažmo opatření. Tím bude dosaženo naplnění stanovených programových cílů a v konečném důsledku také strategické vize, která ovšem časově přesahuje rámec aktuálního programu až do roku 2035.
Osobou zodpovědnou za realizaci aktivit je starosta/ka obce. Ta/Ten bude, ve spolupráci se zastupitelstvem obce, především:
Starosta/ka obce je zodpovědný/á také za monitoring a vyhodnocování naplňování programu rozvoje obce. Mezi povinnosti patří zejména:
Monitorovací zpráva bude obsahovat informace o realizaci dílčích aktivit a projektů, které se podařilo v daném roce zrealizovat, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a návrh na změny či revize v PRO.
Monitorovací zprávy o průběhu realizace PRO budou po projednání zastupitelstvem obce zveřejněny na webu obce.
Program rozvoje obce je živým dokumentem, mění se jak prostředí v obci, tak vnější podmínky mimo obec. Dokument je nutné revidovat, případně měnit, již v průběhu jeho realizace, a to jako reakci na závažnou změnu vnějších podmínek, naplnění části PRO, potřebu stanovení nových cílů, apod.
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2028. Dle potřeby je samozřejmě možné provést dílčí revizi dokumentu dříve, většinou pak ke konci kalendářního roku ve vazbě na zpracování rozpočtu obce na další rok. V případě realizace dílčí revize bude podkladem přehled o realizovaných aktivitách, resp. Monitorovací zpráva o průběhu realizace PRO, jež připraví starosta/ka obce a členům zastupitelstva obce jej předá před jednáním zastupitelstva obce.
Změny budou provedeny přímo v dokumentu a budou v textu označeny spolu s datem, ke kterému byly provedeny. Aktualizace PRO a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce spolu se schvalováním rozpočtu a rozpočtového výhledu obce. Aktualizovaný PRO bude též zveřejněn na internetových stránkách obce.
Základním zdrojem financování zásadních rozvojových aktivit obce jsou externí dotační prostředky – dotace z veřejných rozpočtů (kraj, ČR, fondy EU, OP 2021-2027). Obec bude usilovat o zapojení také soukromého a neziskového sektoru. Informace o možnostech finančních zdrojů budou upřesňovány v průběhu realizace PRO.
Aktivity PRO budou realizovány v úzké vazbě na rozpočet obce, přednostně by měly být realizovány akce, které se podílí na naplňování stanovených cílů PRO.
Program rozvoje obce Jeřmanice je zpracován v SW systému MMR www.obcepro.cz. Tento systém umožňuje průběžnou práci s dokumentem, a to v celém průběhu zpracování i realizace. Umožňuje též funkční vyhodnocování realizace PRO s automatickým generováním zpráv pro zastupitelstvo obce. V minulém období tento systém obec Jeřmanice aktivně využívala.