Program rozvoje obce Skryje je vypracován za účelem analýzy stávajícího stavu obce a současně k nastavení dalšího plánu rozvoje obce ve střednědobém horizontu. Dokument má být současně nápomocný v charakteristice a stanovení prioritních oblastí potřeb, v nichž se může obec reálně rozvíjet.
Stanovení těchto prioritních oblastí je dáno zejména demografickou, environmentální, sociální a ekonomickou analýzou dané obce, jehož podkladem byly osobní požadavky občanů a diskuze na zasedáních zastupitelstva obce. Zásadním podkladovým dokumentam je zejména Vyhodnocení dotazníkového šetření pro tvorbu programu rozvoje obce organizovaného zastupitelstvem obce Skryje IČ 244392 v lednu 2021, které zpracovali Ing. Zdeňka Drápalová a Ing. Jiří Drápal. Díky tomuto dotazníkovému zpracování se podařilo určit vśechny cíle a stanovit jejich prioritu v časovém horizontu 10 a více let tak, aby jejich realizace vyhovovala potřebám našim občanům. Bylo ověřeno, že závěry provedeného dotazníkového šetření zůstávají platné i v době zpracování tohoto programu.
S ohledem na výši rozpočtu obce Skryje jsme nuceni drtivou většinu našich projektů financovat za pomocí dotací, zejména dotací Středočeského Kraje.
Tento Program rozvoje obce si zastupitelstvo obce zpracovalo samo. Důvodem je autentičnost a zejména úspora obecních peněz.
Dokument Program rozvoje obce Skryje na období let 2023–2033 byl zpracován na základě požadavku zpracování komplexního rozvojového dokumentu z důvodu
- utvoření celkové strategické vize obce
- zjednodušení rozhodování v zastupitelstvu v širším rámci
- návrh rozvojových projektů obce a jejich zařazení do časové a místní posloupnosti realizace,
- koordinace záměrů obyvatelstva a zastupitelstva obce,
- zkoordinování aktivit a zájmů obce, chránit veřejný zájem
- transparentního poskytnutí informací občanům o plánovaných záměrech směřování vývoje obce
- přípravu rozpočtů obce na jednotlivé roky a pro zpracování požadovaných rozpočtových výhledů.
Zpracování dokumentu probíhalo v měsíci lednu 2023.
V návrhové části je uvedená vize, která nastiňuje, jak by měla obec vypadat v časovém horizontu 10 let. Dále následují formulace cílů, opatření a aktivit, jež by měly přispět ke splnění vymezených prioritních oblastí.
Obec Skryje (katastrální území Skryje nad Berounkou)
Okres: Rakovník
Kraj: Středočeský
CHKO Křivoklátsko
Počet obyvatel: 155 (ke dni 31. 1. 2023)
Obec Skryje se nachází na návrší nad pravým břehem řeky Berounky, zhruba 16 km jižně od Rakovníka.
Nejstarší písemné zprávy o existenci Skryjí pochází z první poloviny 13. století.
V rámci průmyslového rozvoje v 19. století bylo roku 1833 svěřeno projektování a vyměřování konespřežné železnice francouzskému inženýrovi Joachimu Barrandovi, který se v okolí Skryjí setkal s bohatými nalezišti zkamenělin. Barranda objev natolik ovlivnil, že studiu zkamenělin věnoval zbytek svého života. Výsledkem jeho práce bylo vedle množství nasbíraného materiálu i několikasvazkové dílo popisující více než 3 560 druhů zkamenělin. Barrande tak položil základy české paleontologie a začlenil Skryje mezi světová naleziště fosilií.
Kostel, který je doložen od poloviny 14. století
Lidová architektura
Rodný dům legionáře Josefa Hůly
Muzeum, věnované paleontologickému výzkumu a životu Joachima Barranda.
Lom, kde Joachim Barrande prováděl své první vykopávky pravěkých zkamenělin, muzeum věnované jeho zdejším výzkumům
Naučná stezka Po stopě trilobita
Přírodní rezervace Jezírka - v blízké Přírodní rezervaci Jezírka, přirozené jezírko s malým vodopádem asi 3 km od centra Skryjí
Hrad Týřov, asi 3 km severovýchodně od obce nad řekou Berounkou.
Počet obyvatel: 155 (ke dni 31. 1. 2023)
Vývoj počtu obyvatel obce Skryje v letech 2012 - 2021
Zdroj: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Skryje v roce 2021
Zdroj: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Skryje v roce 2021
Zdroj: ČSÚ
Sociální situace
Dne 31. 8. 2022 byl obci založen spolek Vosník, se sídlem Skryje 11, 270 42. Vosník, z. s., spolek. V obchodním rejstříku je zapsán pod spisovou značkou L 76580, Městský soud v Praze. Předmětem činnosti spolku je -ochrana a udržování památek a kulturních hodnot, přírody a krajiny ve Skryjích (okres Rakovník) a okolí, provádění lidových vesnických tradic, kulturní, propagační a publikační činnost, organizace a propagace kulturních akcí, polupráce s jinými neziskovými právnickými nebo fyzickými osobami v oblasti kultury.
Obec se spolkem Vosník spolupracuje na přípravě a organizaci kulturních a společenských akcí v obci.
Pokud se týká práce s dětmi a mládeží, v obci je pod SDH Skryje aktivní a velice úspěšný sportovní oddíl "Malí hasiči".
V obci je dále aktivní oddíl stolního tenisu - SK Skryje.
Občané jsou o dění v obci informováni prostřednictvím: úřední desky, zasedáním zastupitelstva, sms zpráv, špatně fungujícího rozhlasu, prostřednictvím webových stránek obce, facebooku a instagramu, v některých případech rozesíláním tiskopisů s informacemi do domovních schránek.
Zdroj: Vyhodnocení dotazníkového šetření pro tvorbu programu rozvoje obce organizovaného zastupitelstvem obce Skryje IČ 244392 v lednu 2021
Podnikající a podnikatelé samotní jsou účastníky života v daném území a svou přítomností ovlivňují život v obci potažmo kraji. Podnikatelské subjekty mají také vliv na rozvoj obcí, kde působí a také na celkovou hospodářskou situaci. Příznivá či naopak nepříznivá ekonomická situace ekonomických subjektů ovlivňuje míru nezaměstnanosti na určitém území a také počet obyvatel, kteří jsou závislí na finanční podpoře v nezaměstnanosti. Situace podnikajícího subjektu také ovlivňuje kvalitu života zaměstnanců. Celková situace podnikajících subjektů má vliv na životní úroveň v daném regionu.
Podnikatelé v obci:
JE PLAST - Jan Elznic, Skryje 123, - Výroba plastů, lisovna - http://www.jeplast.cz
PENZION TRILOBIT - Petr Helebrant, Skryje 48, - Restaurace a ubytování - https://www.hotelypenziony.cz/penzion-trilobit/
POTRAVINY Na FAŘE - Milada Grillová, Skryje 44, - Občerstvení a prodejna potravin
TÁBOŘIŠTĚ "AHOJ" - Jitka Cutychová, Norská 1014/2, Praha 10, - Vodácké tábořiště
HOSPŮDKA "VYDRA" - Pavel Skřivan, Skryje ev. č. 142 - sezonní občerstvení, kuchyně (u tábořiště)
VIANATURA - Markéta a Daniel Mikušíkovi, Skryje 7, - Přírodní kurzy - http://www.vianatura.cz/
TOMÁŠ ŘÍHA - Skryje 5, - Zemědělská výroba
MARTINA ŘÍHOVÁ - Skryje 5, Občerstvení u Babuina
HOSTINEC A KEMP "NA SLAPNICI" - Tereza Konvalinková a Stanislav Kužel, Skryje ev.č.14, - Ubytování a restaurace - http://www.kempnaslapnici.cz
RESTAURACE U ZLATKY - Skryje 83, - Pohostinství
Vývoj počtu nezaměstnaných osob v letech 2014 až 2021
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Skryje v roce 2021
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně |
---|---|---|
1-9 | mikropodniky | 15 |
10-49 | malé podniky | 0 |
50-249 | střední podniky | 0 |
250 a více | velké podniky | 0 |
nezjištěno | - | 2 |
Zdroj: ČSÚ
Počet podnik. subjektů - Zemědělství, lesnictví, rybářství: 8
Počet podnik. subjektů - Zpracovatelský průmysl:2
Počet podnik. subjektů - Stavebnictví: 1
Počet podnik. subjektů - Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel: 4
Počet podnik. subjektů - Ubytování, stravování a pohostinství: 4
Počet ubytovacích zařízení: 3
Zdroj: ČSÚ - základní data za rok 2021
Turistický ruch:
V obci a jejím okolí je čilý cestovní ruch, a to nejen v sezónním období, i když toto období převažuje.
První zmínka o sběru zdejších zkamenělin pochází z roku 1832 od V. Krolmuse faráře z nedalekého Zvíkovce. Až o rok později v roce 1833 sem zavítal francouzský inženýr J. Barrande, jemuž patří vědecké prvenství v popisu trilobitů a v položení základů stratigrafického členění hornin skryjsko-týřovické oblasti. Skryje a okolí patří mezi proslulá naleziště fosilií. Objevům francouzského inženýra se věnuje, po něm pojmenovaný, skryjský Památník Joachima Barranda, pobočka Muzea T.G.M. v Rakovníku.
Poblíž Skryjí se nachází další často navštěvovaná turistická atrakce - zřícenina hradu Týřov, jehož vzor našli stavitelé ve francouzských kastelech.
Jižně od obce v údolí Zbirožského potoka jsou Skryjská jezírka, romantický úzký kaňon s několika jezírky a vodopádem.
Zdroj: https://krivoklatsko.nature.cz/
V obci není zaveden vodovod. Obec Skryje je zásobována vodou z místních zdrojů, obyvatelé obce čerpají vodu ze svých studen a vrtů.
V obci Skryje není vybudována soustavná kanalizační síť ani ČOV. Vybudovány jsou pouze dílčí krátké stoky dešťové kanalizace, vyústěné do vodoteče. Odpadní vody jsou likvidovány v septicích nebo žumpách s následným vyvážením do ČOV, individuálně řešenými obyvateli obce. Technický stav stávající kanalizace je nevyhovující. Obec přispívá v rámci dotačního programu na vybudování domácích ČOV, a to částkou 30. 000,-Kč dle splnění podmínek dotace. Nicméně kvalita povrchových vod může být do budoucna tímto stavem ovlivněná.
V obci je téměř nefunkční obecní rozhlas.
Obec je plně elektrifikovaná. Zásobování elektrickou energii je dostačující. Veřejné osvětlení je po celé obci, je v původním stavu bez rozsáhlé rekonstrukce, energeticky nákladné a často nefunkční.
Dopravní infrastruktura a místní komunikace
Pozemní komunikace – Do obce vede silnice III. třídy.
Železnice – Železniční trať ani stanice na území obce nejsou.
Obec Skryje je členem dobrovolného Svazku obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti. Obec je obsluhována autobusovou dopravou několika dopravních společností. V obci mají zastávku autobusové linky:
Časová dopravní dostupnost individuální automobilovou dopravou z obce Skryje do Rakovníka je cca 30 min, ve vzdálenosti cca 25 km, do Berouna pak cca 30 min, ve vzdálenosti cca 30 km, do hl. města Prahy (sídlo Krajského úřadu Středočeského kraje) pak cca 45 min, ve vzdálenosti cca 50 km, což se nejedná o dlouhou časovou dostupnost. Na základě výsledků Atlasu rozvoje venkova (2021) vyplývá, že u cca 7 % obcí je dostupnost do 15 minut, v případě 26 % obcí do 30 minut, u 33 % obcí do 45 minut a 33 % do 90 minut jízdy individuální automobilovou dopravou. Pouze u necelého 1 % obcí dostupnost do krajského města přesahuje 90 minut. Z výše uvedeného vyplývá, že dostupnost obce do krajského města je relativně dobrá.
Obec nemá zbudované parkovací plochy. Jediným parkovacím místem je parkoviště před kostelem, které je regulováno parkovacím automatem. Povrch je asfaltový bez vyznačení parkovacích míst a je nutná rekonstrukce. Z hlediska turistických potřeb a chodu obce je kapacita nedostatečná.
Odpadové hospodářství
Samospráva obce Skryje zabezpečuje svoz odpadu v běžném rozsahu, s podporou jeho třídění. Svoz a likvidaci směsného komunálního odpadu v obci Skryje je zajišťován společností Marius Pedersen a.s., provozovna Královice. Tato společnost také zajišťuje v obci svoz a likvidaci vytříděných složek komunálního odpadu (plast, papír, kompozitní obaly, kovy, sklo, biologicky rozložitelný odpad rostlinného původu). Jedlý tuk a olej je předáván na sběrný dvůr Marius Pedersen a.s. , Nádražní 878, Královice. Minimálně 2x do roka je v obci zajišťován mobilní svoz velkoobjemového a nebezpečného odpadu včetně zpětného odběru elektrozařízení.
Na směsný komunální odpad používají domácnosti nádoby 110 nebo 120 případně 240 l, které jsou sváženy svozovou společností od nemovitostí. Pro rekreační objekty jsou přistaveny nádoby 1100 l a to v Luhu za mostem a cestou na Škrobota. Jeden kontejner 1100 l je i u hřbitova. Počet těchto kontejnerů je průběžně přizpůsobován potřebám, kdy v letních měsících je produkce odpadu z rekreačních nemovitostí několikanásobně vyšší. Směsný komunální odpad je likvidován ve spalovně Plzeňská teplárenská Chotíkov.
Na vytříděné složky komunálního odpadu obec zřídila tři sběrná hnízda, kde jsou k dispozici nádoby se spodním výsypem velikosti 1500 l až 3600 l. Plasty, kompozitní obaly (tetrapack) a kovy jsou sbírány do jedné nádoby, která má žlutou barvu a po svozu na třídící lince dotříděny.
1: parkoviště u kostela – papír
- plast (kompozitní obaly, drobné kovy)
- směsné sklo
2: za obecním úřadem - papír
- plast (kompozitní obaly, drobné kovy)
3: u hasičské zbojnice - směsné sklo
- plast (kompozitní obaly, drobné kovy)
Do budoucna obec počítá s rozšířením stanoviště na Škrobota také o nádoby na vytříděné složky komunálního odpadu.
Pro zajištění sběru biologicky rozložitelného odpadu jsou umístěny velkoobjemové kontejnery u školy a jedna nádoba 240 l je umístěna u hřbitova. Svoz provádí společnost Marius Pedersen a.s. S ohledem na ekonomickou a ekologickou náročnost by si chtěla obec Skryje odvážet biologicky rozložitelný odpad sama do blízké kompostárny ve Slabcích. Za tímto účelem by obec ráda získala dotaci na nákup velkoobjemových kontejnerů a nástavby na odvoz kontejnerů za traktor, nebo samostatné hákové vozidlo.
Pro odpadní stavební materiál jako je suť apod. je přistaven velkoobjemový kontejner u školy, kde mohou občané ukládat odpad z menších stavebních úprav.
V obci jsou také rozmístěny odpadkové koše a koše na psí exkrementy.
I přes dostatečné rozmístění kontejnerů na vytříděné složky komunálního odpadu se zatím díky velkému množství rekreačních objektů a turistů, kteří se velmi špatně motivují ke třídění odpadu, nedaří snížit poměr směsného komunálního odpadu vs vytříděných složek.
Obec má uzavřenou smlouvu s obalovou společností EkoKom a.s., se kterou by do budoucna ráda více spolupracovala i na motivační práci s občany na snižování produkce směsného komunálního odpadu.
V obci probíhají pravidelné mobilní svozy velkoobjemového odpadu a nebezpečného odpadu, zpravidla dvakrát ročně.
V obci se nenachází žádné zdravotnické zařízení. Občané jsou nuceni za zdravotní péčí dojíždět. Nejčastěji využívají služby praktických lékařů v Rakovníku nebo v Berouně a Hořovicích. V Rakovníku a v Hořovicích se také nachází nemocnice včetně lůžkových oddělení.
V obci není dostupná základní občanská vybavenost. MŠ a ZŠ pro obec Skryje se nachází v obci Broumy, kdy dovoz dětí je zajišťován pravidelnou autobusovou linkou, která není vždy dostatečná. Svoz dětí ze ZŠ je pak zajišťován obcí Skryje (obecním vozidlem) a rodiči dětí.
V obci není obchod s potravinami, ani žádný jiný obchod v celoročním provozu. Funguje zde pouze "Potraviny+Občerstvení na Faře", a to v turistické sezóně. Dále jsou zde v provozu 2 restaurace, z toho jedna s možností ubytování. Další možnosti ubytování jsou v blízkém okolí obce.
V obci je v provozu pošta Partner.
Podmínky pro kulturní aktivity
V obci je pořádáno mnoho kulturních a společenských akcí. Jejich výčet je uveden již v kapitole 2 Obyvatelstvo. Na pořádání a organizaci těchto akcí se podílí jak vedení obce, tak SDH nebo také spolek Vosník.
Pro pořádání společenských akcí není v obci k dispozici žádný společenský sál či adekvátní prostor, což je v mnoha směrech kulturně a společensky limitující a naprosto nedostatečné.
Sportovní a kulturní akce se v obci mohou konat pouze v letních měsících, v prostoru u areálu tenisových kurtů, který využívá i sportovní oddíl Malí hasiči ke svým tréninkům.
Každý rok se v obci pořádá Skrejský Triatlon s početnou účastí.
Jak již bylo zmíněno, četnost kulturně-společenských akcí v obci je vysoká, a to během celého roku. Návštěvnost na těchto akcích je vždy hojná, avšak není podrobněji sledována.
Více navštěvované jsou letní akce, ačkoli také Vánoční rozsvěcení stromku a zpívání je velice oblíbené.
Místní knihovna sídlí v budově Obecního úřadu a není napojena na žádný elektronický systém knihoven, které jsou v současné době již v jiných obcích a městech realizovány. Knihovna je zastaralá a nemodernizovaná.
V obci je vedena Kronika obce.
Byty a bytová výstavba
V obci je pouze jeden obecní byt, který je v dlouhodobém pronájmu.
Sociální péče
Obec nemá vzhledem ke své velikosti zajištěno komunitní plánování soc. služeb.
Podmínky pro život seniorů
Zařízení péče o seniory se v obci Skryje nenachází, ačkoli by zde našlo podstatné využití a nabízí se k tomu i prostory nemovitostí ve vlastnictví obce. Nejbližším je pak Domov seniorů Rakovník.
Obec Skryje se nachází v CHKO Křivoklátsko. Posláním oblasti je ochrana všech hodnot krajiny, jejího vzhledu a jejích typických znaků i přírodních zdrojů a vytváření vyváženého životního prostředí; k typickým znakům krajiny náleží zejména její povrchové utváření včetně vodních toků a ploch, její vegetační kryt a volně žijící živočišstvo, rozložení a využití lesního a zemědělského půdního fondu a ve vztahu k ní také rozmístění a urbanistická skladba sídlišť, architektonické stavby a místní zástavba lidového rázu.
výměra: 62792 ha
katastrální území: Skryje nad Berounkou, Karlova Ves a Broumy
vyhlásil: Ministerstvo kultury ČSR 24.11.1978, výnos 21.972/78
Obecní úřad a kompetence obce
Obec Skryje vznikla jako územní samosprávná jednotka v souladu s § 1 a § 2 zákona č. 367/1990 Sb. o obcích a dle § 4 tohoto zákona vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající, tedy je právnickou osobou ve smyslu § 18 odst. 2 písm. c/ zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, a to právnickou osobou s plnou právní subjektivitou.
Posláním subjektu Obec Skryje je zajištění veřejné správy na svém území, případně výkon státní správy v územním obvodu, za podmínek stanovených zákony (zejména hlava sedmá Ústavy ČR a § 35-66 zák. č. 128/2000 Sb v platném znění o obcích).
Obec Skryje je obcí typu I. v rozsahu svého správního obvodu. Pověřeným obecním úřadem je obec II. typu Rakovník, vzdálený cca 25 km, který je zároveň správním obvodem s rozšířenou působností. Obec zajišťuje územní samosprávu spolu s přeneseným výkonem státní správy pouze na svém katastru. Při výkonu své činnosti se řídí zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecních zřízení) ve znění pozdějších předpisů. Dle organizační struktury obec řídí starostka obce, která zároveň vykonává činnost rady, která není v obci ustanovena. Starostka zastává funkci jako neuvolněná. Zastupitelstvo obce je 7členné, je nejvyšším orgánem obce a rozhoduje o základních věcech samostatné působnosti obce. Poradními orgány starostky je finanční a kontrolní výbor. Vedle těchto výborů je ustanoven kulturní a sociální výbor. Obec má 2 zaměstnance. Účetní agenda obce je zabezpečena externí účetní. Obec není zřizovatel základní ani mateřské školy.
Územní plánování
Územní plán obce Skryje byl pořízen podle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění pozdějších předpisů a nabyl účinnosti dne 20. 12. 2006.
V současné době je stávající ÚP již zastaralý a nedostačují, jeho platnost dle zákona končí ke dni 31. 12. 2028. Z těchto důvodů bylo zadáno zpracováno nového územního plánu.
Hospodaření a majetek obce
Hospodaření obce se řídí rozpočtovými pravidly a schváleným rozpočtem, který je vždy v souladu se zákonem zveřejňován na úřední desce obce, stejně tak přijatá rozpočtová opatření. Obec se svými finančními prostředky hospodaří uváženě a pečlivě. Při svém rozvoji chce do budoucna maximálně využívat dotačních podpor, aby tak zabránila negativnímu výsledku hospodaření v jednotlivých letech.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Skryje v letech 2012 - 2021 (v tis. Kč)
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 2 005 | 2 308 | 2 521 | 2 601 | 2 830 | 3 055 | 3 346 | 3 544 | 3 303 | 4 006 |
Nedaňové příjmy | 2 093 | 568 | 319 | 450 | 436 | 455 | 426 | 503 | 847 | 777 |
Kapitálové příjmy | 34 | 22 | 28 | 0 | 0 | 0 | 49 | 310 | 1 | 0 |
Neinvestiční přijaté dotace | 263 | 791 | 85 | 44 | 64 | 64 | 91 | 74 | 287 | 125 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Příjmy | 4 396 | 3 690 | 2 953 | 3 094 | 3 330 | 3 575 | 3 912 | 4 430 | 4 438 | 4 908 |
Běžné výdaje | 2 328 | 2 670 | 2 742 | 2 156 | 2 216 | 2 155 | 2 568 | 2 720 | 3 130 | 3 131 |
Kapitálové výdaje | 99 | 23 | 174 | 65 | 180 | 214 | 0 | 176 | 0 | 459 |
Výdaje celkem | 2 427 | 2 693 | 2 916 | 2 221 | 2 397 | 2 369 | 2 568 | 2 896 | 3 130 | 3 590 |
Saldo příjmů a výdajů | 1 969 | 996 | 36 | 873 | 934 | 1 206 | 1 344 | 1 534 | 1 308 | 1 318 |
Podíl kapitálových výdajů | 4,08% | 0,87% | 5,98% | 2,93% | 7,52% | 9,03% | 0,00% | 6,07% | 0,00% | 12,79% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 52,96% | 72,36% | 92,86% | 69,68% | 66,56% | 60,29% | 65,65% | 61,40% | 70,53% | 63,79% |
Zdroj: ČSÚ
Místní akční skupina
Obec Skryje je partnerem (za veřejný sektor) MAS Rakovnicko.
Místní akční skupina Rakovnicko vznikla v roce 2006 jako projev zájmu aktivních jedinců začít přenášet odpovědnost za rozvoj Rakovnicka na úroveň samotného regionu. MAS Rakovnicko prošla nejdříve v letech 2006 a 2007 takzvaným osvojováním schopností a tento projekt zakončila zpracováním první rozvojové strategie Rakovnicka.
V následujícím roce se místní akční skupina pokusila prosadit do Programu rozvoje venkova prostřednictvím Strategického plánu Leader MAS Rakovnicko. Realizaci strategického plánu však mohla zahájit až po dodatečném rozšíření počtu místních akčních skupin, které byly do programu Leader zařazeny dodatečně.
Od roku 2009 bylo na Rakovnicku prostřednictvím místní akční skupiny podpořeno 43 projektů obcí, zájmových sdružení a farmářů. Vedle toho se MAS Rakovnicko stala úspěšným realizátorem dnes již deseti projektů spolupráce podporovaných rovněž z Programu rozvoje venkova.
Místní akční skupina Rakovnicko patřila v programovém období 2007 - 2013 mezi nejlépe hodnocené místní akční skupiny v České republice. Stala se držitelem ocenění Nejlepší MAS věnované ministrem zemědělství. Na prahu konce programového období 2007 - 2013 a začátku období nového byla MAS Rakovnicko označována jako vzorově fungující MAS v Česku.
Během realizace strategického plánu Leader se MAS Rakovnicko podařilo uvést na trh vlastní značku regionálních produktů To pravé, zvýšit povědomí o tradici chmelařství a pivovarnictví na Rakovnicku, zpracovat soupis pamětihodností a přírodních zajímavostí Rakovnicka, vytrvale podporovat rozvoj turistiky na Křivoklátsku a Rakovnicku, převzít organizaci dobrovolnického vodáckého čištění řeky Berounky pod názvem Čistá Berounka. Vybavením pořízeným z projektu spolupráce začala MAS v období let 2009 - 2014 aktivně podporovat na Rakovnicku konání řady tradičních i zbrusu nových akcí pro veřejnost.
Partneři MAS Rakovnicko rozhodli ještě před ukončením Leaderu 2007 - 2013 o pokračování činnosti místní akční skupiny i v programovém období 2014 - 2020.
Programové období 2014 - 2020 bylo zahájeno projednáváním územní působnosti s obcemi Rakovnicka, zpracováním nové strategie rozvoje a vytvářením nové organizační struktury MAS. Podrobnosti ke všem těmto zmíněným krokům a dalším aktivitám MAS Rakovnicko jsou obsaženy v jednotlivých záložkách těchto webových stránek. Následně byla zahájena realizace strategie prostřednictvím takzvaných programových rámců.
V roce 2021 byly zahájeny přípravy na zpracování strategie pro programové období 2021 - 2027.
Zdroj:https://www.mas-rakovnicko.cz/mistni-akcni-skupina/mas-rakovnicko/
Vyhodnocení dotazníkového šetření pro tvorbu programu rozvoje obce organizovaného zastupitelstvem obce Skryje IČ 244392 v lednu 2021
Zastupitelstvo obce Skryje rozhodlo o zpracování dotazníkového šetření s cílem získat podklady pro tvorbu programu rozvoje obce na nejbližší roky. Dotazníky byly doručeny do všech nemovitostí s číslem popisným a do jedné nemovitosti s číslem evidenčním. Celkově bylo rozdáno 130 dotazníků. Respondenti vyplnili celkem 56 dotazníků. Ne všichni respondenti odpověděli na všechny otázky. Proto ve většině případů byla pro vyhodnocení využita pouze četnost zvolených možností odpovědí.
Respondenti uvedli tyto náměty, připomínky, komentáře:
- Získat občany pro spolupráci
- Drahý odvoz odpadu (obec má dost prostředků)
- Nerespektování značení zákazu vjezdu a parkování rekreantů a chalupářů
- Většina domů nejímá dešťovou vodu a zalévá pitnou
- Vybudování kanalizace
- Vybudování ČOV
- Oprava povrchu parkoviště s respektováním přístupu k bytovkám a garážím, označení parkovacích míst, uzavíratelnost pakoviště
- Přísná kontrola chalupářů a obyvatelů rekreačních objektů z hlediska odpadních vod a komunálních odpadů
- Osazení měřiče rychlosti na vjezdu do obce
- Výsadba nových ovocných stromů namísto vyhynulých, výsadba keřů kvůli zvěři
- Pomoc při registraci na očkování
Výsledky z dotazníkového šetření z části věnované řešení aktuálních akcí v obci
A. Odpadní vody
a. Jak jste likvidovali odpadní vody do konce roku 2020
Z šetření vyplynulo, že většina respondentů využívala pro likvidaci odpadních vod vývoz obcí. Malá část respondentů má vlastní ČOV případně vývoz zajišťovala jiná firma. Část respondentů uvedla, že likvidaci odpadních vod zajišťovala jiným způsobem.
b. Jak plánujete likvidaci odpadních vod od roku 2021?
Z šetření vyplynulo, že téměř polovina respondentů bude využívat ČOV a odvoz provozovaný firmou. Významná část respondentů plánuje DČOV s tím, že část z nich ji plánuje dokončit do konce roku. Malá část respondentů plánuje likvidaci jiným způsobem.
Na dotaz v čem může obec v oblasti likvidace odpadních vod pomoci, respondenti odpověděli:
- Vybudování ČOV
- Organizace registrace vývozu firmou on-line, aby se náklady rozdělily
- Zajištění odvozu do ČOV
- Vybudování kanalizace
- Podpora KČOV
- Poradenství
B. Zásobování vodou
a. Jak máte zajištěno zásobování vodou?
Z šetření vyplynulo, že většina respondentů má studnu nebo vrt s dostatečným množstvím vody. Asi čtvrtina respondentů má studnu nebo vrt s nedostatkem vody.
b. Pokud by byl v obci vodovod
Z šetření vyplynulo, že pokud by byl v obci vodovod, většina respondentů by jej využila. Na dotaz, jak může v oblasti zásobování vodou pomoci, respondenti odpověděli:
- Administrativní podpora žádostí
- Zajištění dohledu nad povoleným využíváním spodních vod
- Nepovolovat vrty
C. Budova bývalé školy
Respondenti byli vyzváni, aby se vyjádřili k možnému využití budovy bývalé školy. Svůj názor na možné využití bývalé školy uvedla většina respondentů. Uvedeny byly následující možnosti:
- Kulturní centrum, zázemí pro hasiče a sportovce, bytová jednotka
- Rekreační objekt pro školy či jiné velké skupiny, sportovní soustředění, domov důchodců, funkční kuchyň s možností objednávek veřejností
- Zasedací místnost, klubovna malých hasičů, knihovna, tělocvična
- Zájmová činnost - Společenské a kulturní centrum
- Kavárna + galerie, díla místních umělců, obrazy, fotografie
- Škola v přírodě, domov pro seniory - Škola v přírodě - Penzion pro seniory, domov důchodců
- Lázně
- Kulturní centrum, dům pro seniory
- Domov důchodců, kulturní centrum, škola v přírodě
- Opět pronajmout magistrátu
- Dětský domov
- Dům pro seniory, společenské prostory
- Ubytovna, penzion
- Zařízení pro kulturní vyžití
- Multifunkční dům
- Společenský dům, víceúčelový kulturní sál, tělocvična, jogovna, fyzio, masáže, tvořivá dílna klubovna
- Turistická ubytovna, kulturní centrum
- Tělocvična, multifunkční místnost
- Jednoduché ubytování, ping pong, promítání filmů
- Kulturní a společenské centrum
- Sportovní a kulturní využití
- Bazén, kulturní centrum, informační a EPU centrum
- Víceúčelové zařízení sloužící občanům obce (úřad, pošta, knihovna, společenský sál, klubovna hasičů, prostor ke krátkodobému pronájmu pro služby, např. pedikúra, masáže, kadeřník, rehabilitace)
- Pronájem celé budovy
- Dlouhodobý pronájem
- Infocentrum, WC, občerstvení, obchod
- Mateřská školka a jednotřídka pro 1. stupeň, byt pro učitele - Prodej obědů
D. Veřejné osvětlení
Respondenti se měli vyjádřit k tomu, zda pokud svítí všechna světla, je veřejné osvětlení dostačující nebo nedostatečné a proč.
Čtvrtina respondentů vyhodnotila veřejné osvětlení jako nedostačující, zejména z důvodu, že některé lampy nesvítí. Veřejné osvětlení bylo dále některými respondenty hodnoceno jako zastaralé, neekonomické, nedostatečné (chybí lampa pod kinem), s častými poruchami, zarostlé mezi stromy a příliš intenzivní.
E. Veřejný rozhlas
Respondenti se měli vyjádřit k tomu, zda je veřejný rozhlas funkční nebo nefunkční a proč.
Více než polovina respondentů ohodnotila veřejný rozhlas jako nefunkční. Jako důvod uvedla, že nefunguje (v Dálce), je málo slyšet a hlášení jsou nesrozumitelná. Respondenti navrhovali určit pevný čas hlášení, předávání informací s využitím SMS a zajistit jeho pravidelnou údržbu.
F. Oprava místních komunikací
Respondenti měli vybrat jednu ze čtyř komunikací k opravě. Dále měli uvést případné další návrhy.
Nejvíce respondentů vybralo k opravě cestu na hřbitov.
Jako další návrhy komunikací k opravě byly uvedeny: - Parkoviště - Komunikace od potoka na Čilou - Stezka podél „Směru“ - Můstky přes potok v Dálce - Chodník od hasičárny k pomníku, od parkoviště do Borku, od obecního úřadu směr Beroun - Cesta v Dálce - Okolo domu č.p. 24
G. Podněty, přání, nedostatky, které je potřeba řešit k zanesení do „Plánu rozvoje obce Skryje“
Respondenti uvedli následující:
- On-line komunikace s občany
- Zajištění osobního automobilu pro potřeby obce a občanů
- Vyčištění, prohloubení a sekání příkopů
- Více odpadkových košů
- Kanalizace
- ČOV
- Celoroční prodej potravin
- Vyřešení nevyhovujícího parkování u pomníku padlých
- Obnova laviček Na plazích
- Podpora zachytávání dešťové vody (dotace)
- Hřiště pro děti – pořádné, lanové centrum
- Oprava povrchu tenisových kurtů
- Oprava a údržba budovy školy
- Konečné rozhodnutí o využití školy
- Vodovod
- Dokončení pozemkových úprav a dokončení územního plánu
- Rozšíření parkovacích kapacit, parkovací automaty
- V křižovatce u Jelínků přidat světelný zdroj
Výsledky dotazníkového šetření zpracovali: Ing: Zdeňka Drápalová, Ing. Jiří Drápal Dne 3.3. 2021
Skryje jsou příjemným místem pro život. Rozlehlost obce spolu s relativně malým počtem rodinných domů zajišťují blízkost přírody. Zároveň jsou v dosahu větší města skýtající řadě občanů příležitosti k zaměstnání a studiu. Je nutné schválit a vydat nový územní plán obce. V obci je žádoucí zajistit:
Cíl: „Vybudování čistírny odpadních vod”
Opatření: „Komplexní řešení likvidace odpadních vod” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Vybudování kanalizace v obci”
Opatření: „Komplexní řešení likvidace odpadních vod” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Vybudování vodovodu v obci”
Opatření: „Vybudování vodovodu v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Rekonstrukce a vybudování chodníků”
Opatření: „Rekonstrukce komunikací a chodníků” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Externí | |
-rekonstrukce a vybudování chodníků -rekonstrukce obecních komunikací -rekonstrukce sportovišť (např. tenisové kurty) |
Cíl: „Rekonstrukce budovy školy a zřízení multifunkčního zařízení”
Opatření: „Vyřešení prostor školy a přilehlých nemovitostí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2025 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Zřízení elektronické úřední desky”
Opatření: „Zjednodušení uživatelského prostředí a orientace na úřední desce.” Stávající fyzická úřední deska je z důvodu množství zveřejňovaných dokumentů nepřehledná a nedostačující kapacitně. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2024 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Rekonstrukce veřejného osvětlení”
Opatření: „Výměna zastaralých zdrojů světla za LED” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
- | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Rekonstrukce hasičské zbrojnice”
Opatření: „Rekonstrukce budovy a vjezdových vrat” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Externí | |
Cíl: „Nové vybavení pro SDH”
Opatření: „Nákup nového oblečení a příslušenství splňující požadavky a normy SDH” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2028 | zastupitelstvo obce | Externí | |
Cíl: „Nákup zásahového vozidla pro SDH”
Opatření: „Zakoupení nového vozidla pro SDH” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2028 | zastupitelstvo obce | Externí | |
Cíl: „Vybudování nového veřejného rozhlasu”
Opatření: „Bezdrátový rozhlas” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2026 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Efektivní snížení nákladů odpadového hospodářství”
Opatření: „Nalezení způsobu snížení nákladů odpadového hospodářství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Externí | |
Cíl: „Územní plán obce”
Opatření: „Vydání územního plánu obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2027 | zastupitelstvo obce | Vlastní | |
Cíl: „Zřízení celoroční prodejny potravin”
Opatření: „Vybudování obchodu s celoročním provozem pro potřeby obyvatel” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2024 - 2028 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Biologicky rozložitelný odpad - nákup velkoobjemových kontejnerů a nástavby na odvoz kontejnerů za traktor, nebo samostatné hákové vozidlo”
Opatření: „Řešení problematiky biologicky rozložitelného odpadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2028 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Cíl: „Revitalizace sušárny”
Opatření: „Zrekonstruovat a zprovoznit obecní sušárnu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
|
2023 - 2030 | zastupitelstvo obce | Vlastní + externí | |
Plán rozvoje obce obsahuje aktuálně známé rozvojové aktivity na období 2023 – 2033. Cílem je vytvořit aktivní dokument, který bude sloužit k rozvoji obce a pomůže při čerpání dotací. Schválením Programu rozvoje obce byla ukončena zpracovatelská fáze. Tímto dokumentem jsou položeny základy realizace jednotlivých aktivit vedoucích k dosažení programových cílů zde uvedených. Případné změny v průběhu realizace aktivit projedná a schválí zastupitelstvo obce. Jednotlivé aktivity budou realizovány prostřednictvím konkrétních projektů.
Za sledování naplňování cílů a opatření PRO je odpovědné zastupitelstvo obce Skryje.
Program rozvoje obce je aktivní dokument, který je nutné aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2033. Dílčí revize dokumentu budou probíhat dle potřeby. Změny PRO budou prováděny přímo do dokumentu, výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se váže aktualizovaná verze a vyznačenými změnami. Aktualizace PRO a jeho změny budou schvalovány zastupitelstvem obce.
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je úspěšnost obce ve vyhlášených dotačních výzvách a vlastní zdroje obce. V průběhu naplňování PRO budou zpřesňovány informace o možnostech finančních zdrojů na jednotlivé aktivity.