Motto: Investice PRO budoucnost občanů města Zubří
Tento dokument vznikl v průběhu jara a léta roku 2015, výhradně s přispěním zuberských občanů a zaměstnanců Městského úřadu Zubří. Náklady na jeho tvorbu byly minimální. Tvůrci tohoto materiálu jsou přesvědčení, že bude koncepcí pro další rozvoj našeho města, bude konfrontován se skutečností a postupně inovován. Autoři tohoto programu pevně věří, že většina plánů z tohoto programu se naplní, neboť jsou přesvědčeni, že slouží pro blaho všech občanů Zubří.
Celková plocha území obce 2 838,54 ha
Výměra orné půdy 516,80 ha
Výměra zahrad 106,29 ha
Výměra ovocných sadů 6,45 ha
Výměra trvalých travních porostů 479,41 ha
Výměra zemědělské půdy 1 108,94 ha
Výměra lesní půdy 1 441,91 ha
Výměra vodních ploch 38,16 ha
Výměra zastavěných ploch 41,53 ha
Výměra ostatních ploch 208,00 ha
Struktura využití půdy v obci Zubří v roce 2014
Pramen: ČSÚ
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Zubří dosahuje koeficient hodnoty 2,70 .
Pramen: ČSÚ
Počet obyvatel k 31. 12. 2014 byl 5 594.
Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Zubří
Počet obyvatel v roce 2014 | Změna počtu obyvatel (2001-2011) | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | |
Zubří | 5 594 | 1,0106 | 16,18% | 16,75% | 103,54 |
ORP ROŽNOV POD RADHOŠTĚM | 35 248 | 0,9773 | 14,42% | 18,00% | 127,65 |
Okres Vsetín | 144 011 | 0,9684 | 14,87% | 17,95% | 120,68 |
Zlínský kraj | 585 261 | 0,9747 | 14,52% | 18,33% | 126,26 |
ČR | 10 538 275 | 1,0202 | 15,19% | 17,84% | 117,45 |
Pramen: ČSÚ
Vývoj počtu obyvatel obce Zubří v letech 2003 - 2014
Pramen: ČSÚ
Věková struktura obyvatel obce Zubří v roce 2014
Pramen: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Zubří v roce 2011
Pramen: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Zubří v roce 2014
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
bez | 362 | 34,1 | |
do 10 | mikropodniky | 62 | 5,8 |
10-49 | malé podniky | 15 | 1,4 |
50-249 | střední podniky | 2 | 0,2 |
250 a více | velké podniky | 1 | 0,1 |
nezjištěno | - | 621 | 58,4 |
Pramen: ČSÚ
Struktura zaměstnanosti v obci Zubří podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
Zubří | 2,60% | 53,15% | 31,86% |
ROŽNOV POD RADHOŠTĚM | 2,22% | 45,88% | 40,39% |
Zlínský kraj | 2,55% | 40,80% | 46,94% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Pramen: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Zubří v roce 2013
Pramen: ČSÚ
Vývoj podílu nezaměstnaných osob
Pramen: ČSÚ
Dopravní infrastrukturu tvoří především silnice I/35 spojující Valašské Meziříčí s Rožnovem a síť místních komunikací. Dopravní napojení města na komunikaci I/35 je nevyhovující a neumožňuje bezpečný výjezd a ani vjezd do Zubří.
* Silnice I. třídy
č. 35 Frýdlant - Hradec Králové - Olomouc - Val. Meziříčí - hranice se SR délka přes město Zubří 2,7 km
Místní komunikace po mnoha úpravách a opravách jsou v poměrně dobrém stavu.
* Silnice III. třídy
- č. 01877 vyústění z I/35 v Zubří - Zubří délka 3,160 km
- č. 01878 vyústění z III/01877 v Zubří – Staré Zubří délka 2,570 km
Městem prochází železniční trať Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm, k dispozici je železniční zastávka. Stejně tak zde jezdí mnoho autobusových spojů, jak po stejné trase na silnici I/35, nebo i ve městě (na Horní konec a na Staré Zubří).
Sítě kanalizace a vodovodů jsou v převážné části Zubří, nově došlo k prodloužení splaškové kanalizace o cca 2,5 km. Část města je zasíťována televizním kabelovým rozvodem. Město je plynofikováno.
V Zubří je základní škola, výuka probíhá ve dvou budovách a dvě mateřské školy. Všechny budovy škol jsou rekonstruovány, zatepleny, jejich stav je na velmi dobré úrovni.
Sportoviště tvoří:
Víceúčelová hala, kde hrají své soutěže mj. extraligoví házenkáři, venkovní hřiště u sportovní haly na volejbal, fotbalové hřiště s novými kabinami, tělocvična v budově Sokolovny, tělocvična v základní škole, PC hřiště u základní školy (mj. atletická dráha, hřiště s umělým povrchem), hřiště s travnatým povrchem na Horním konci, hřiště s umělým povrchem na Starém Zubří, tenisové kurty u Sokolovny, tenisové kurty u základní školy, volejbalové kurty u základní školy, kuželna, bikecentrum v Březovci.
Kulturní a společenské prostory:
Klub (nově zateplený a zastřešený), kde se nachází knihovna a kinosál, Muzeum v budově Petrohradu, sál Kulturního domu na Starém Zubří a sál na Horní škole. V objektu Dinner je vybudován depozitář města. Ke slavnostním účelům je využívána obřadní síň v budově městského úřadu.
Ve městě je několik malých obchodů s potravinami a prodejna TESCO, kromě toho několik prodejen s průmyslovým a drogistickým zbožím. Ve městě má ordinace 5 lékařů a je zde lékárna.
Ve městě je od roku 2007 uzavřené koupaliště, které chátrá.
Vývoj bytové výstavby v obci Zubří v období 2009 - 2014
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
Počet dokončených bytů | 19 | 25 | 15 | 12 | 10 | 9 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel | 3,43 | 4,45 | 2,69 | 2,15 | 1,79 | 1,61 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 3,21 | 2,38 | 1,86 | 1,93 | 1,35 | 1,38 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 |
Pramen: ČSÚ
Domovní a bytový fond v obci Zubří dle SLDB 2011
Počet domů | 1 248 |
Počet obydlených domů | 1 122 |
Podíl obydlených domů | 89,90% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 1 049 |
Podíl rodinných domů | 84,05% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 56,13% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Pramen: ČSÚ
Severní část území Zubří je součástí Chráněné krajinné oblasti Beskydy.
Místní lesy jsou převážně jehličnaté, ve smíšených porostech roste jasan, buk, dub a javor. V Zubří se vyskytuje vzácný šafrán karpatský, rostou zde také některé ze vzácných orchidejí (vstavače, kruštík).
Vodstvo tvoří zejména tok Rožnovské Bečvy, do kterého se vlévají přes město protékající Hodorfský a Starozuberský potok. Vodní plochy doplňují Hamerské rybníky v jihozápadní části Zubří.
Faunu v katastru města tvoří mimo drobných živočichů zajíci, bažanti, srnčí a jelení zvěř, divočáci, lišky, byl zaznamenán i výskyt vlků a medvěda. Z větších ptačích druhů hnízdí čápi, dravci, vyskytuje se i volavka, kormorán, moták, ze vzácných druhů hnízdí např. ledňáček, potápka či chřástal.
Město má 21 členné zastupitelstvo a 7 člennou radu města. Na městském úřadě pracuje 23 zaměstnanců ve stálém pracovním poměru a průměrně 8 pracovníků VPP z úřadu práce, mzdovou agendu zpracovává vlastními zaměstnanci. Městský úřad má matriku. Stavebním úřadem pro město Zubří je Odbor výstavby a plánování při MěÚ Rožnov pod Radhoštěm.
Politické zastoupení města vzešlé z komunálních voleb v letech 2010 a 2014 je následující:
Volby 2010
Volby 2014
Rozpočet města osciluje do výše 100 milionů Kč/rok. Od roku 2008 se daří udržet peněžní tok ve výsledku + 20 milionů Kč, což je přibližně částka, jakou město obdržel v tom roce za prodej plynárenského zařízení.
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Zubří v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
Daňové příjmy | 45 637 | 41 248 | 41 680 | 43 690 | 55 655 |
Nedaňové příjmy | 11 959 | 12 611 | 12 164 | 13 575 | 15 144 |
Kapitálové příjmy | 267 | 670 | 376 | 323 | 145 |
Neinvestiční přijaté dotace | 5 540 | 6 882 | 5 171 | 4 176 | 4 000 |
Investiční přijaté dotace | 13 159 | 10 509 | 6 121 | 4 758 | 14 610 |
Příjmy | 76 562 | 71 920 | 65 512 | 66 522 | 89 554 |
Běžné výdaje | 53 232 | 48 110 | 44 792 | 48 313 | 54 398 |
Kapitálové výdaje | 31 436 | 24 251 | 25 992 | 6 537 | 37 649 |
Výdaje celkem | 84 668 | 72 361 | 70 784 | 54 850 | 92 048 |
Saldo příjmů a výdajů | -8 106 | -441 | -5 272 | 11 672 | -2 494 |
Podíl kapitálových výdajů | 37,13% | 33,51% | 36,72% | 11,92% | 40,90% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 69,53% | 66,89% | 68,37% | 72,63% | 60,74% |
Pramen: ČSÚ
Zhodnocení plnění předchozího střednědobého plánu
Dalším základním východiskem je zhodnocení plnění předchozího střednědobého plánu, kterým byl Strategická plán rozvoje města na období 2009 – 2015.
Strategický plán rozvoje města Zubří na období 2009 až 2015 vycházel ze strategické vize:
„Město Zubří je atraktivním kulturně společenským centrem s širokou nabídkou aktivit a atraktivit a historických zajímavosti, udržující si své lidové zvyklosti. Město je vnímáno jako dobrá adresa pro život díky příjemnému prostředí a dobré dostupnosti, se škálou kvalitních služeb a širokými možnostmi volnočasových aktivit i podmínkami pro podnikání, vzdělávání a rozvoj lidských zdrojů.“
K naplnění této vize byly stanoveny tři póly rozvoje:
1. Kvalita života a veřejné služby
2. Kultura, infrastruktura a volný čas
3. Doprava, infrastruktura a životní prostředí
K těmto pólům rozvoje byla stanovena opatření k jejich naplňování a akční plány s dílčími aktivitami.
Strategický plán rozvojem byl vodítkem při sestavování rozpočtu na jednotlivé roky tohoto období. Jeho naplňování bylo limitováno finančními možnostmi města a možnostmi získání dotací z různých zdrojů financování.
Regenerace sídliště.
Byl zpracován plán regenerace sídliště, který je rámcem a je postupně realizován. Pozornost byla zaměřena na obnovu zeleně, opravu dětských hřišť a rozšíření kapacity parkovacích míst.
Nové stavební lokality.
Byly zpracovány dva návrhy nového náměstí, které zahrnovaly i bytové domy. Bylo jednáno s několika developery. Tato jednání, vzhledem ke zpomalení hospodářského růstu záhy ustala a v části prostoru byl realizován projekt klidového centra.
Byly započaty práce na novém územním plánu. Je předpoklad, že bude schválen v průběhu roku 2015. V tomto plánu je vytvořena rezerva pro výstavby cca 230 bytových jednotek (vč. rodinných domů).
Udržování kvality a rozšíření nabídky předškolního a základního stupně vzdělávání.
Byly zatepleny obě budovy základní školy. Rekonstrukce mateřské školy Duha s navýšením kapacity. Rozšířená kapacita mateřské školy na sídlišti a postupná realizace rekonstrukce sociální zařízení jednotlivých tříd.
Bylo vybudováno nové polyfunkční hřiště u základní školy. Jsou realizovány nové školní programy, učebny se postupně modernizují.
V průběhu roku 2015 je zpracováván projekt na rozšíření kapacity ZŠ T. G. Masaryka.
Mateřské centrum.
Projekt nebyl realizován.
Centrum agroenvironmentálního výzkumu.
Projekt nebyl realizován.
Koncentrace zdravotníků v jedné lokalitě.
Projekt nebyl realizován.
V roce 2015 se připravuje studie řešící výstavbu nového Lékařského domu splňujícího parametry moderního zdravotního střediska vč. lékárny.
Politika bezbariérovosti.
Realizován nový výtah Domu služeb (Centrum).
V roce 2015 se připravuje projekt výtahu na Městském úřadě, bezbariérového Komunitního domu pro seniory a Lékařského domu.
Centrum obchodu a služeb.
V průběhu plánovacího období bylo jednáno s firmou REAL CENTRUM a vznikl návrh nového náměstí od Ing. Arch. Bergmana. Po politických změnách v Radě města byl vypracován nový návrh od Ing. Arch. Zímy. Návrhy zůstaly jen na papíře. Následně bylo v části lokality vybudováno odpočinkové centrum.
Byl zateplen Dům služeb s výraznou změnou fasády.
Modernizace sportovišť včetně vybudování ubytovacích kapacit.
V prostoru za Základní školou bylo vybudováno Polyfunkční centrum volnočasových aktivit, které slouží jak školní mládeží, tak širokému spektru občanů. Byla renovována budova Sokolovny a proběhla rekonstrukce šaten na fotbalovém hřišti.
Udržování a rozvoj tradičních kulturních akcí.
Byly podporovány organizace a spolky v čele se Souborem písní a tanců Beskyd. K nejvýznamnějším akcím se řadí tradiční Metlářský jarmark. Vynikající činnost v této oblasti odvádí muzejní rada.
Byla zateplena budova Klubu včetně celkové opravy střechy.
Vytvoření marketingové studie kultury a cestovního ruchu.
Nebylo realizováno.
Cestovní ruch.
Aktivity v oblasti cestovního ruchu nebyly realizovány.
Relaxační centrum Poloostrov Čertoryje.
Z původního záměru byla realizována podstatná část a to travnaté hřiště a dětské hřiště. Další realizace je vázána na dořešení majetkových vztahů.
Vybudování naučné stezky.
Nebylo realizováno.
Budování cyklostezek.
V rámci společného projektu Mikroregionu Rožnovsko byla vybudována cyklostezka údolím Rožnovské Bečvy.
Rekonstrukce a výstavba chodníků.
Realizace byla prováděná v návaznosti na aktuální stav chodníků.
Rekonstrukce a výstavba parkovacích míst.
Postupně se realizuje výstavba parkovacích míst na sídlišti v rámci revitalizace sídliště. Významné parkoviště bylo vybudováno v prostoru za Klubem. Nové parkovací místa vnikají i v jiných lokalitách (u hřbitova, pod Petrohradem, za Domem služeb …).
Úprava vjezdu do města.
Investorem akce je Ředitelství silnic a dálnic. Projekt je rozpracován a realizace naplánována na roky 2015 až 2017.
Dobudování vodovodní a kanalizační sítě.
Postupně jsou zasíťovány okrajové části města v návaznosti na možnosti získání dotací a vlastní zdroje města. Největší akcí byl projekt prodloužení splaškové kanalizace – 9 větví o celkové dálce 2,5 km.
Realizace dalších lokalit je rovněž vázána na možností získání dotací a aktuálních finančních zdrojích města.
Podpora sběru bioodpadu včetně pořízení nádob.
V rámci program MŽP byl ve dvou etapách realizován projekt podporující likvidaci bioodpadu pomoci kompostovacích kontejnerů. Dlouhodobě je realizováno třídění komunálního odpadu pomoci barevných kontejneru rozmístěných v jednotlivých lokalitách města.
Obnova a zatraktivnění relaxačních zelených ploch ve městě.
Postupná realizace revitalizace sídliště. Vybudováno klidové centrum v prostorách „Na Fojtství“. Byla obnovena zeleň před Klubem.
Závěr hodnocení strategického plánu 2009 - 2015
Strategický plán města nebyl realizován ve všech svých bodech, ale byl a je zcela jistě východiskem pro plánovaný rozvoj města.
Šetření mezi obyvateli města, podnikateli a spolky
Jedním ze základních východisek pro navrhovanou část ROP je provedení šetření mezi obyvateli města, podnikateli a spolky. To proběhlo v měsíci květnu 2015, když bylo osloveno cca 100 podnikatelů a spolků, obyvatelé se mohli zapojit prostřednictvím papírového dotazníku ze Zuberských novin či webové aplikace. Do akce se zapojilo 213 občanů, 8 spolků, 5 podniků. Výstup je uveden v příloze č. 1 tohoto dokumentu.
V rámci projektu PRO byly sestaveny 4 pracovní skupiny v jednotlivých oblastech, které měly, s přispěním výsledků šetření mezi obyvateli města, podnikateli a spolky, vytvořit jednotlivé programové cíle s jednotlivými opatřeními. Oblasti zadané pracovním skupinám byly:
a) Oblast kultura, školství, sport
b) Oblast sociální
c) Oblast životního prostředí
d) Infrastruktura, služby
Na základě výstupů z pracovních skupin (viz příloha č. 2 tohoto dokumentu), po projednání v realizačním týmu PRO, vznikl následný program rozvoje města s následujícím obsahem. Vize Programu rozvoje města Zubří je obrazem toho, jakým směrem se bude město měnit a zlepšovat a jak bude vypadat na konci řešeného období, tj. v roce 2020.
Strategická vize Programu rozvoje města je definována na základě výsledků a závěrů analytické části, zejména provedené analýzy SWOT a dotazníkového šetření, čímž je zajištěna její budoucí reálnost a splnitelnost.
Jak bychom chtěli, aby bylo město Zubří charakterizováno po uplynutí pětiletého období platnosti programu rozvoje?
Zubří je příjemným místem pro život. Lidé zde žijí v souladu s přírodou a v její těsné blízkosti, ale zároveň v komfortu města, které je k lidem přátelské.
Obyvatelé města se zde cítí v bezpečí a využívají možností zapojit se do lokálního společenského dění, zejména kulturního a sportovního vyžití. Spokojeně zde žijí a vychovávají své děti.
Cíl : „Kvalitní život – město pro klidný, spokojený život”
Naplněním tohoto cíle dosáhnout stavu zvýšení pocitu bezpečnosti občanů, provést opatření vedoucí ke zvýšení dostupnosti služeb pro obyvatele a realizovat aktivity, které povedou ke zvýšení vzdělanosti, informovanosti a nabídky kvalitního kulturního života a budou aktivizovat občany k zapojení do společenského života obce.
Opatření : „1. 1. Bezpečnost a informovanost” Opatření řeší problematiku prevence kriminality a omezení projevů sociálně patologického chování, zaměřuje se na zvýšení informovanosti a osvěty v oblasti bezpečnosti, při krizových situacích a v oblasti bezpečnosti silničního provozu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.a) kamerový systém” |
2017 - 2019 | město Zubří | 600 | Vlastní + externí |
6 monitorovaných míst |
„1.1.b) prevence kriminality, sociálně patologických jevů a bezpečnosti” |
2017 - 2020 | město Zubří | 100 | Vlastní + externí |
2 přednášky ročně |
„1.1.c) zabezpečení veřejných budov” |
2016 - 2020 | město Zubří | 300 | Vlastní |
Elektronické zámky (Klub,OS,Petrohrad,…) |
„1.1.d) městská policie” |
2018 - 2020 | město Zubří | 0 | Vlastní |
2 členná hlídka/2x týdně |
Opatření : „1. 2. Sociální služby” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.a) podpora terénní sociální služby” |
2016 - 2020 | město Zubří | 470 | Vlastní + externí |
Zvýšení počtu klientů |
„1.2.b) zajištění chodu KODUS” |
2019 - 2020 | město Zubří | 0 | Vlastní |
Pro 16 bytů |
„1.2.c) podpora organizací se zaměřením na sociální oblast - dotace” |
2016 - 2020 | město Zubří | 2130 | Vlastní |
Dotace spolkům – pro občany Zubří, grantový program |
Opatření : „1. 3. Školství a vzdělávání” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.3.a) modernizace vzděl. programů MŠ a ZŠ” |
2016 - 2020 | město Zubří | 250 | Vlastní |
Moderní výukové metody |
„1.3.b) zkvalitnění výukových prostor, hřiště” |
2016 - 2020 | město Zubří | 2800 | Vlastní + externí |
lepší vybavení tříd, nové učebny |
„1.3.c) revitalizace zahrady u školy TGM” |
2017 - 2020 | město Zubří | 250 | Vlastní + externí |
Demolice staveb, parkoviště,arboretum |
„1.3.d) arboretum školy TGM jako envir. učebna” |
2020 - 2020 | město Zubří | 200 | Vlastní |
Nové metody výuky |
„1.3.e) kurzy pro vzdělávání seniorů” |
2016 - 2020 | město Zubří | 50 | Vlastní |
10 přednášek |
Opatření : „1. 4. Kultura a sport, volný čas (včetně podpory neziskových organizací)” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.4.a) vybudování nové knihovny v DS” |
2016 - 2016 | město Zubří | 5600 | Vlastní + externí |
1 centrum |
„1.4.b) zpřístupnění „Depozitáře“ Muzea” |
2016 - 2020 | město Zubří | 600 | Vlastní |
8 akcí ročně |
„1.4.c) úpravy interiéru Klubu pro spolkovou činnost” |
2017 - 2018 | město Zubří | 800 | Vlastní + externí |
Klubovny pro spolky |
„1.4.d) vytvoření projektu „Kulturní léto“” |
2019 - 2020 | město Zubří | 0 | Vlastní |
2 akce pořádané v Zubří v létě venku |
„1.4.e) podpora spolkové a sportovní činnosti klubů a organizací” |
2016 - 2020 | město Zubří | 19700 | Vlastní |
Grantový program |
Cíl : „Rozvoj - atraktivní Zubří”
Zvýšit atraktivitu města tak, aby mladí lidé neměli důvod odcházet, ale spíše ve městě zůstávali, vybudovali si zde bydlení a vztahy. Realizovat aktivity vedoucí k podpoře podnikání, zajištění dopravní infrastruktury, služeb.
Opatření : „2. 1. Bydlení a výstavba (vč. technické infrastruktury)” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.a) rekonstrukce sportovní haly” |
2016 - 2018 | město Zubří | 62000 | Vlastní + externí |
Střecha, tribuna, soc. zařízení |
„2.1.b) rekonstrukce Petrohradu” |
2016 - 2016 | město Zubří | 3800 | Vlastní + externí |
Střecha, schody, soc.zařízení |
„2.1.c) komunitní dům pro seniory+lék. dům” |
2016 - 2020 | město Zubří | 27600 | Vlastní + externí |
Součást MA (multifunkční areál) |
„2.1.d) koupaliště,relaxace,vnit.bazén,kuželna,dětská herna” |
2016 - 2019 | město Zubří | 140050 | Vlastní + externí |
Součást MA (multifunkční areál) |
„2.1.e) budování VaK - St.Zubří,Hamerská,Horní konec, Nad Fojstvím” |
2016 - 2020 | město Zubří | 26500 | Vlastní + externí |
Nová kanalizace a vodovodu na St. Zubří a na HK |
„2.1.f) rekonstrukce Klubu” |
2016 - 2020 | město Zubří | 2000 | Vlastní + externí |
Reko velkého sálu, úpravy přízemí – vestibul, zázemí účinkujících, kancelář, bufet |
„2.1.g) rozšíření smuteční obřadní síně” |
2019 - 2020 | město Zubří | 2000 | Vlastní |
rozšíření kapacity |
„2.1.h) rozšíření hřbitova” |
2018 - 2019 | město Zubří | 350 | Vlastní |
Rozšíření počtu hrobových míst |
„2.1.i) rekonstrukce obj. č.p. - Dinner” |
2018 - 2020 | město Zubří | 1000 | Vlastní + externí |
Rekonstrukce objektu |
Opatření : „2. 2. Dopravní infrastruktura” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.2.a) spolupráce při realizaci vjezdu z I/35” |
2017 - 2017 | ŘSD | 600 | Vlastní |
Plynulý vjezd a výjezd z města |
„2.2.b) reko a výstavba MK” |
2016 - 2020 | město Zubří | 11100 | Vlastní |
Lepší identifikace ulic v městě |
„2.2.c) příjezd a parkoviště u Sportovní haly” |
2016 - 2019 | město Zubří | 600 | Vlastní |
Směna Deahnovo, dílny Pod Hůrkou, Hobby |
„2.2.d) rozšíření parkoviště u Domu služeb” |
2016 - 2018 | město Zubří | 700 | Vlastní |
Rozšíření parkoviště o nová stání |
Opatření : „2. 3. Zaměstnanost a podpora podnikání” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.3.a) podpora zaměstnanosti formou VPP” |
2016 - 2020 | město Zubří, ÚP | 5200 | Vlastní + externí |
8 míst |
„2.3.b) podpora podnikatelské sféry” |
2016 - 2020 | město Zubří | 200 | Vlastní |
podnikatelé |
„2.3.c) spolupráce s významnými zaměstnavateli” |
2016 - 2020 | město Zubří | 0 | |
Zejména Gumárny Zubří, a.s. |
Opatření : „2. 4. Cestovní ruch” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.4.a) zajištění kvalitních služeb Polyfunkčního centra a vybudovaného MA” |
2016 - 2020 | město Zubří | 2700 | Vlastní |
Zatraktivnění města |
„2.4.b) propagace města” |
2016 - 2020 | město Zubří | 300 | Vlastní |
reklama |
„2.4.c) vybudování ubytovacích kapacit” |
2019 - 2020 | město Zubří, privátní sektor | 0 | Externí |
ubytovna |
Opatření : „2. 5. Politika bezbariérovosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.5.a) vybudování výtahu na MěÚ” |
2018 - 2018 | město Zubří | 2300 | Vlastní + externí |
Bezbariérový úřad |
„2.5.b) bezbariérový MA” |
2017 - 2020 | město Zubří | 0 | |
V souvislosti s výstavbou MA |
„2.5.c) rekonstrukce chodníků a přechodů” |
2016 - 2020 | město Zubří | 14000 | Vlastní + externí |
Snadný pohyb po městě |
Cíl : „Ochrana, tvorba a péče o životní prostředí”
Chránit vytvářet a pečovat o životní prostředí v širším slova smyslu, vytvořit prostředí pro zdravý aktivní styl život včetně prevence civilizačních chorob, vytvářet pozitivně působící estetické prostředí veřejných prostor města. Snížit negativní dopady dopravy na životní prostředí ve městě.
Opatření : „3. 1. Vzhled města a životní prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„3.1.a) výsadba zeleně v již navržených lokalitách” |
2016 - 2020 | město Zubří | 1000 | Vlastní + externí |
Nová zeleň |
„3.1.b) třídění odpadů – bioodpad, kontejnery” |
2016 - 2020 | město Zubří | 500 | Vlastní |
Zefektivnění rozmístění kontejnerů na odpady, odběrná místa pro bioodpad |
„3.1.c) zabezpečení kvalitnějšího vytápění pevnými palivy” |
2016 - 2016 | město Zubří | 0 | |
Pomoc občanům při vyřizování „kotlíkové“ dotace, obecně závazná vyhláška |
„3.1.d) podpora zachování původních dřevin” |
2016 - 2020 | město Zubří | 350 | Vlastní |
3 lokality |
„3.1.e) výsadba zeleně – aleje” |
2016 - 2020 | město Zubří | 500 | Vlastní + externí |
200 stromů |
„3.1.f) revitalizace zeleně v lokalitě u fotbalového hřiště a MA” |
2018 - 2019 | město Zubří | 2000 | Vlastní + externí |
Úprava prostoru severně od koupaliště po halu, odpočinková oblast |
Opatření : „3. 2. Vliv dopravy na životní prostředí” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„3.2.a) úprava prostoru kolem škol – bezpečnost, parkování” |
2016 - 2020 | město Zubří | 1500 | Vlastní |
Parkování, chodníky |
„3.2.b) řešení dopravního značení ve městě” |
2019 - 2019 | město Zubří | 100 | Vlastní |
Optimalizace dopravního značení |
V Programu rozvoje města Zubří na období 2016 - 2020 byl stanoven nejen obecný směr rozvoje města, ale i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů.
Protože naším cílem je, aby tento dokument byl „živý“ sloužil k rozvoji obce, pomohl při čerpání dotací a neskončil „v šuplíku“ je zapotřebí ujasnit, jak bude probíhat samotná
realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).
Aby realizace dokumentu měla dostatečný spád a aby bylo vůbec možné aktivity realizovat, je třeba stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit. S ohledem na velikost města nebylo nutné zřizovat nové orgány či instituce. Proto bylo na základě proběhnuvších jednání (v rámci pracovních skupin, projednání s veřejností, jednání zástupců obce apod.) zvoleno následující implementační schéma:
Řídící složka:
rada města
Zodpovědni:
Ing. Lubomír Vaculín / starosta
Mgr. Stanislav Petružela / místostarosta
* ČINNOSTI
- na základě podkladů Výkonné a kontrolní složky (viz níže) a jiných podkladů usměrňovat realizaci programu rozvoje města tj.: iniciace realizace opatření a aktivit,
- vyhledávání a zajišťování zdrojů financování aktivit programu rozvoje města
- projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit
- schvalování zpráv o realizaci programu rozvoje města
- projednávání změn a aktualizací programu rozvoje města
- schvalování aktualizací a revizí programu rozvoje města
- delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby
Výsledky jednání, zejména schválené znění Monitorovacích zpráv o průběhu
realizace programu rozvoje města a aktuální verze programu rozvoje města bude
zveřejněna na internetových stránkách města: http://www.mesto-zubri.cz
* ČASOVÁ NÁROČNOST
zástupci řídící složky se budou scházet dle aktuální potřeby nejméně však 1x
do roka, v období přípravy rozpočtu na následující rok setkání skupiny bude iniciováno Výkonnou a kontrolní složkou – zástupcem města podklady pro jednání budou rozeslány v elektronické podobě členům řídící složky nejpozději 7 dní před plánovaným setkáním, informace o konání setkání řídící skupiny budou zveřejněny na internetových stránkách obce
Výkonná a kontrolní složka:
městský úřad
Mgr. Lenka Přečková, vedoucí Odboru kultury a sportu
Radek Janošek, vedoucí Odboru výstavby
Ing. Antonín Holiš, vedoucí Hospodářsko-správního odboru
Ing. Milan Palacký, vedoucí Ekonomického odboru
* ČINNOSTI:
- realizace program rozvoje města
- příprava podkladů pro jednání řídící složky týkající se naplňování realizace program rozvoje města
- svolání řídící složky v případě potřeby, minimálně 1x za rok v období přípravy rozpočtu na následující rok
- evidence podnětů vztahujících se k doplnění a aktualizaci program rozvoje města
- činnosti spojené s monitoringem realizace program rozvoje města (viz kapitola B.3.2)
- spolupráce s orgány státní správy a samosprávy a s dílčími dodavateli prací
- zveřejňování informací týkajících se programu rozvoje obce na internetových stránkách obce
Schválením Programu rozvoje obce byla ukončena zpracovatelská fáze. Stanovením odpovědnosti a náplní činnosti osob řídící a Výkonné a kontrolní složky jsou položeny základy realizace jednotlivých aktivit vedoucích k dosažení programových cílů uvedených v dokumentu. Jednotlivé aktivity budou realizovány dle jejich významu stanoveném v rámci priorizace aktivit (Akční plán bude zpracován v letech 2016-2018). Případné změny v průběhu realizace aktivit projedná a schválí řídící složka. Jednotlivé aktivity budou realizovány prostřednictvím konkrétních projektů.
Rozpracování projektových návrhů zajistí Výkonná a kontrolní složka.
Každoročně bude probíhat revize realizovaných a plánovaných aktivit. Případné další podněty a možné aktivity a projekty budou zařazeny do Zásobníku aktivit. Informace o průběhu realizace program rozvoje města budou minimálně jednou ročně zveřejněny na internetových stránkách obce.
Za sledování naplňování cílů a opatření programu rozvoje města je odpovědná Výkonná a kontrolní složka. Mezi povinnosti pověřeného pracovníka (konkretizace osoby viz. B.3.1) související s monitoringem realizace PRO patří zejména:
- Shromažďování informací o průběhu realizace dílčích aktivit, jednotlivých opatření a programových cílů
- Zpřesňování informací o odpovědnosti za realizace jednotlivých aktivit (zejména na základě výsledku výběrových řízení). V případě realizace aktivit externím subjektem bude smluvně zajištěno dodržení termínů a naplnění indikátorů a zároveň včasné předání informací Výkonné a kontrolní složce o průběhu realizace aktivity.
- Každoroční zpracování vyhodnocení Akčního plánu
- Sledování indikátorů nastavených v předchozí kapitole
- Pravidelné sestavování Monitorovací zprávy o průběhu realizace programu rozvoje města (minimálně 1x ročně, jako podklad pro sestavení ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu či akčního plánu na následující rok)
- Předání Monitorovací zprávy o průběhu realizace programu rozvoje města členům řídící složky minimálně 7 dní před jejím projednáním
- V posledním roce platnosti stávajícího programu rozvoje města vypracování komplexní zhodnocení stávajícího programu rozvoje města, jakožto podklad pro jeho aktualizaci.
Hodnoty ukazatelů a termíny plnění, které je nutné v rámci monitoringu sledovat, byly orientačně stanoveny v předchozích kapitolách programu rozvoje města, a budou zpřesněny
v plánovaném Akčním plánu. Monitorovací zpráva o průběhu realizace programu rozvoje města bude sloužit řídící složce k dalšímu rozhodování o úpravě a aktualizaci programu rozvoje města obce. Monitorovací zpráva o průběhu realizace programu rozvoje města bude obsahovat zejména:
- Informace o realizaci dílčích aktivit a projektů – každoroční přehled o aktivitách, které se podařilo v uplynulém roce realizovat /vyhodnocení akčního plánu/
- Informace o sledování hodnotících ukazatelů v rámci rozvojových aktivit, případně programových cílů
- Zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace programu rozvoje města
- Návrh na změny či revize v programu rozvoje města
Monitorovací zpráva bude předložena řídící složce ke schválení. Výsledný dokument schválený řídící složkou bude zveřejněn na internetových stránkách obce
Program rozvoje obce je živým dokumentem, který je nutné revidovat případně aktualizovat dle průběhu realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci programu rozvoje města může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění části program rozvoje města, či potřeba stanovení nových cílů. Podnětem k aktualizaci by neměla být změna politické reprezentace obce. Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2017.
Dílčí revize dokumentu budou probíhat v případě potřeby, minimálně ke konci každého kalendářního roku, ve vazbě na formulování dalších realizačních kroků programu rozvoje města a rozpočet obce. Podkladem pro dílčí revize budou aktualizované Vyhodnocení akčního plánu, Monitorovací zpráva o průběhu realizace aktivit. Podklady připraví osoba odpovědná za monitoring realizace programu rozvoje města. Tato osoba zajistí předání podkladů členům řídící složky v dostatečném předstihu, nejpozději 7 dnů před jednáním řídící složky.
Změny programu rozvoje města budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje (Program rozvoje města Zubří, aktualizovaná verze k XX.YY.ZZZZ). Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí. Každá revize bude v textu vyznačena a opatřena termínem aktualizace.
Aktualizace programu rozvoje města a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce souběžně se schvalováním ročního rozpočtu a rozpočtového výhledu obce.
Aktualizovaný program rozvoje města bude zveřejněn na internetových stránkách obce.
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit jsou vlastní zdroje obce.
Předpokládá se také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).Řídící složka, mezi jejíž povinnosti patří též získávání finančních prostředků, bude usilovat
o zapojení soukromého sektoru či nevládních neziskových organizací. Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány v předchozí kapitole. V průběhu naplňování programu rozvoje města bude docházet k zpřesňování informací o možnostech finančních zdrojů na jednotlivé aktivity, informace budou uvedeny v Akčním plánu. Tyto informace bude aktualizovat Výkonná a kontrolní složka. Program rozvoje města a jeho součásti (akční plán, přehledy apod.) jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.
Výkonná a kontrolní složka na základě následujících podkladů:
- Vyhodnocení akčního plánu
- Přehled o realizovaných aktivitách
- Monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit programu rozvoje města
Výkonná a kontrolní složka vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit v program rozvoje města. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá. Směrodatným bude zejména akční plán a jednotlivá opatření v programu rozvoje obce a její aktualizace, kde jsou jednotlivé aktivity seřazeny dle priorit.