Základním plánovacím dokumentem obce, zakotveným v zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích, je program rozvoje obce. Jde o hlavní nástroj řízení rozvoje obce. Smyslem tvorby bylo na základě popsání situace v obci, názorů občanů a diskuse pracovní skupiny formulovat představy o budoucnosti obce včetně navržení aktivit, které pomůžou tyto představy dosáhnout. Tento dokument byl vytvářen v první polovině roku 2015 na období let 2015–2020. Hlavním řešitelem za obec byl starosta Václav Matyáš, další členové realizačního týmu byli místostarosta Josef Hloužek a členové zastupitelstva Ludmila Pilátová, Anna Pišová, Jaroslav Řezáč, Petr Smejsík a Karel Škraňka.
Do procesu tvorby PRO byla také zapojena veřejnost, která se formou dotazníkového šetření podílela na formování výsledné podoby tohoto dokumentu. Dále měli občané Vážan nad Litavou příležitost dokument připomínkovat v průběhu tvorby, pracovní verze byla zveřejněna k připomínkování na úřední desce, na stránkách obce a bylo uskutečněno veřejné projednání strategie na zasedání zastupitelstva.
Na analyticko-metodickém vedení se podíleli pracovníci MAS Slavkovské bojiště:
Dana Adamcová
Eva Kreizlová
Hana Tomanová
Vladislava Vaněčková
Dokument Program rozvoje obce Vážany nad Litavou na období let 2015–2020 byl zpracován díky projektu „Elektronická metodická podpora tvorby rozvojových dokumentů obcí“ (CZ.1.04/4.1.00/62.00008), jehož nositelem bylo Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Program rozvoje obce byl schválen zastupitelstvem obce dne 10. 6. 2015, usnesením č. 15.3.
Vážany nad Litavou je obec ležící 3 km jihozápadně od Slavkova u Brna v Jihomoravském kraji, součástí ORP Slavkov u Brna, původně náležící k okresu Vyškov. Nachází se v nadmořské výšce 211 m n. m. na levém břehu říčky Litavy při okresní silnici, která vede od státní silnice ze Slavkova u Brna na Šaratice a do Těšan. Obcí protéká Vážanský potok, který u západního okraje obce ústí právě do řeky Litavy. Od východního okraje obce se rozprostírá malý lesík a v jeho oblasti je několik soukromých chat. Obcí prochází značená trasa lokální cyklostezky (Vážany nad Litavou, dostupné na www.politavi.cz).
Ve 13. století patřily Vážany pánům z Deblína. Nejstarší písemná zpráva o Vážanech se uchovala z roku 1287. Do roku 1578 ves náležela herburskému klášteru v Brně, poté připadly brněnským jezuitům. V roce 1773 byl jezuitský řád zrušen a majetek brněnské koleje, kam náležely Vážany, připadl c.k. studijnímu fondu.
Od roku 1808 náležely Vážany rytířům z Linhartů, proto se až do roku 1945 nazývaly Linhartské Vážany.
Vážany byly v roce 1810 přiškoleny k Šaraticím. Škola pak byla postavena v roce 1830, od roku 1839 byla školou již samostatnou. V roce 1885 byla škola rozšířena na dvoutřídku. V roce 1908 byla zřízena pobočka první třídy. Škola fungovala s přestávkami do roku 2012/2013.
Zajímavostí v obci je místní zámek. Byl vybudován pravděpodobně brněnskými jezuity ve druhé polovině 17. století. Tato původně stavebně nenáročná jednopatrová barokní stavba jim sloužila jako venkovská rezidence. Za držení vsi rytíři z Linhartů se uskutečnily rozsáhlé úpravy. Linhartové svůj majetek prodali v roce 1916 Heřmanu Redlichovi. Redlichům patřil zámek až do roku 1945, kdy byl zkonfiskován a přestavby provedené pozdějšími uživateli definitivně zničili původní ráz tohoto venkovského sídla. Do budovy byly umístěny kanceláře MNV, v letech 1950-60 využívalo celý areál místní JZD. Později zde byly sklady civilní obrany a telefonní ústředna. V patře byla zřízena obřadní síň. Od roku 1980 zde má zázemí místní organizace Českého svazu chovatelů (Historie, dostupné z www.vazanynadlitavou.cz).
Od roku 1996 má obec vlastní znak a prapor: dělený štít, horní polovina modro-červeně polcená, vpravo stříbrný nůž, vlevo rostoucí stříbrný jednorožec, v dolní stříbrné polovině modré vlnité břevno (Znak, dostupné z www.vazanynadlitavou.cz).
Obec se řadí dle počtu obyvatel mezi malé obce v rámci území MAS. Velikost obce byla určena na základě srovnání s ostatními členskými obcemi MAS Slavkovské bojiště a jejich následným rozdělením do kategorií podle počtu obyvatel na malé, střední a velké obce (viz Příloha č. 1). K 31. 12. 2014 v obci žilo celkem 712 obyvatel, průměrný věk občanů je 41,2 let. Trend demografického vývoje je příznivý. Za posledních jedenáct let (od 31. 12. 2003 – 31. 12. 2014) přibylo ve Vážanech 90 občanů (Veřejná databáze, ČSÚ, 2015). Dlouhodobý růst počtu obyvatel MAS je způsoben jak přirozenou cestou (počtem narozených převyšujícím počet zemřelých), tak i migrací. Do obce se často stěhují mladí lidé, z důvodu koupě nemovitosti či stavbě rodinného domku, zakládající rodiny.
Tab. 1: Vývoj pohybu obyvatelstva a jeho počet v letech 2003-2014
Rok |
Živě narození |
Zemřelí |
Přistěhovalí |
Vystěhovalí |
Přirozený přírůstek |
Přírůstek stěhováním |
Celkový přírůstek |
Počet obyvatel |
2003 |
9 |
2 |
18 |
11 |
7 |
7 |
14 |
637 |
2004 |
3 |
8 |
7 |
8 |
-5 |
-1 |
-6 |
631 |
2005 |
1 |
7 |
22 |
4 |
-6 |
18 |
12 |
643 |
2006 |
4 |
3 |
36 |
32 |
1 |
4 |
5 |
648 |
2007 |
2 |
7 |
29 |
13 |
-5 |
16 |
11 |
659 |
2008 |
2 |
7 |
23 |
13 |
-5 |
10 |
5 |
664 |
2009 |
7 |
6 |
16 |
12 |
1 |
4 |
5 |
669 |
2010 |
8 |
8 |
25 |
13 |
- |
12 |
12 |
681 |
2011 |
6 |
9 |
28 |
9 |
-3 |
19 |
16 |
696 |
2012 |
13 |
7 |
19 |
23 |
6 |
-4 |
2 |
698 |
2013 |
9 |
9 |
18 |
17 |
- |
1 |
1 |
699 |
2014 |
10 |
7 |
32 |
22 |
3 |
10 |
13 |
712 |
Obr. 2: Vývoj počtu obyvatelstva v letech 1991-2014
Celkový a migrační přírůstek
Vztah celkového a migračního přírůstku obyvatelstva vypovídá o potřebách obce vzhledem k přistěhovalectví. Z následujícího grafu je patrné, že migrační přírůstek dlouhodobě převažoval nad přírůstkem celkovým. To je dáno jednak poměrně nízkou mírou vystěhovávání z obce, ale především také zápornými přirozenými přírůstky. Z tohoto trendu je patrné, že obec se ve středně až dlouhodobém horizontu bude potýkat s problémy stárnutí obyvatelstva. V kapitole Sociální služby je pak nastíněna strategie, kterou by obec chtěla pro tuto eventualitu uplatnit.
Obr. 3: Vývoj přirozeného, migračního a celkového přírůstku v letech 2003-2014
Věkové poměry v území vyjadřuje index stáří, tedy poměr mezi počtem obyvatel ve věku 65 a více let na počet osob ve věku 0–14 let, který vypovídá o tom, zdali na daném území dochází ke stárnutí obyvatelstva. V roce 2014 byl v obci index stáří 100,9, tedy osoby ve věku 65 a více let lehce převažují nad věkovou kategorií 0-14. Počet produktivních obyvatel (od 15 – 64 let) činil 477, podrobněji viz tabulka (Veřejná databáze, ČSÚ, 2015).
Tab. 2: Věkové poměry v obci v roce 2014
OBEC |
Celkový počet obyvatel |
Počet obyvatel ve věku |
Podíl obyvatel ve věku |
Index stáří |
||||
0-14 |
15-64 |
65+ |
0-14 (%) |
15-64 (%) |
65+ (%) |
|||
Vážany nad Litavou |
712 |
117 |
477 |
118 |
16,4 |
67,0 |
16,6 |
100,9 |
Věkové zastoupení obyvatelstva v posledních letech je patrné z následujícího grafu, z nějž je zřejmé, že nejstarší generace početně trvale převyšuje tu nejmladší, kromě roku 2012, kdy byly obě kategorie početně vyrovnány. Avšak od roku 2011 není již mezi těmito dvěma kategoriemi tak markantní rozdíl, jako např. v roce 2006, a dochází k jejich vyrovnávání.
Obr. 4: Obyvatelstvo podle věkových kategorií v letech 2006-2014
V obci převažují především osoby se vzděláním vyučení a střední odborné bez maturity, dále pak s úplným středním vzděláním s maturitou, následují osoby se základním vzděláním včetně neukončeného (ČSÚ, SLDB k 26. 3. 2011, dostupné z www.czso.cz).
Tab. 3: Obyvatelstvo ve věku 15 a více dle nejvyššího ukončeného vzdělání dle SLDB 2011
|
Nejvyšší ukončené vzdělání (věk 15 a více) |
|||||||
bez vzdělání |
základní vč. neukončeného |
střední vč. vyučení (bez maturity) |
úplné střední s maturitou |
nástavbové studium |
vyšší odborné vzdělání |
vysokoškolské |
||
Vážany nad Litavou |
3 |
109 |
236 |
155 |
9 |
9 |
50 |
|
okres Vyškov |
273 |
14 344 |
27 684 |
19 574 |
1 893 |
838 |
8 107 |
V obci nejsou evidovány žádné početné národnostní menšiny. Sociálně vyloučené lokality v obci nejsou. Nejsou zde ani problémy s uživateli návykových látek.
V obci působí aktivně několik spolků a sdružení. Jedná se především o Sdružení dobrovolných hasičů Vážany n/Litavou s 21 členy, Tělovýchovná jednota Vážany nad Litavou s 60 členy + 25 příznivci, Sdružení zahrádkářů s 38 členy, místní organizace Českého svazu chovatelů s 18 členy, Sdružení rybářů s 30 členy, Myslivecké sdružení s 20 členy a Vážanští Sleťáci s 20 členy. Členské základny sdružují občany různého věku, děti i mládež.
Podpora spolkových aktivit ze strany obce
Vlastní zázemí má k dispozici pouze Sdružení zahrádkářů, ostatní si pronajímají či půjčují zázemí od obecního úřadu. Využívají především Dolní restauraci a chovatelský areál. OÚ jim finančně přispívá na provoz i aktivity, a to na základě jejich žádostí a následného vyúčtování. Koordinace kulturních akcí zabezpečuje obecní úřad, případně předsedkyně kulturního výboru.
Informovanost občanů
Jako základní zdroj informací občané nejvíce využívají místní zpravodaj Hlásek, hlášení rozhlasu či www stránky obce, jež současně hodnotí jako nejkvalitnější z uvedených informačních zdrojů uvedených v dotazníkovém šetření (místní rozhlas, zpravodaj, webové stránky obce, účast na zastupitelstvech, neformální kontakt se zastupiteli).
V obci funguje jen několik tzv. malých podniků (10-49 zaměstnanců) JUKO - distribuce krmiv a chovatelských potřeb, Bono Bijou, s.r.o., velkosklad bižuterie a Zitta – výtahy, s.r.o. - servis výtahů, dále pak mikropodniky převážně z oboru služeb, podrobněji, viz tabulka. Se všemi je OÚ v kontaktu dle potřeby. Podniky nad 50 zaměstnanců se v obci nenachází (Veřejná databáze, ČSÚ, 2015).
Mezi nejpočetněji zastoupené odvětví hospodářské činnosti v obci patří velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel, stavebnictví a zpracovatelský průmysl.
Tab. 4: Hospodářská činnost za rok 2013
Zemědělství, lesnictví, rybářství |
10 |
Zpracovatelský průmysl |
22 |
Stavebnictví |
25 |
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel |
33 |
Doprava a skladování |
3 |
Ubytování, stravování a pohostinství |
2 |
Činnosti v oblasti nemovitostí |
3 |
Profesní, vědecké a technické činnosti |
17 |
Kulturní, zábavní a rekreační činnosti |
1 |
Ostatní činnosti |
15 |
Nezařazeno |
7 |
Obr. 5: Rozdělení podniků dle počtu zaměstnanců (zjištěná aktivita)
Tab. 5: Nabídka služeb v obci Vážany nad Litavou v roce 2014
Vážany nad Litavou |
Stolařství, truhlářství - 1 |
Instalatér, topenář - 4 |
Malíř, natěrač |
Stavební řemesla - 2 |
Zámečnictví, kovářství |
Krejčí, švadlena |
Kadeřnictví, kosmetika - 3 |
Opravny motor. vozidel -2 |
Masáže - 1 |
Potraviny / smíšené zboží -2 |
Obchodní středisko |
Pošta |
Restaurace |
Pohostinství -2 (bez stravování) |
V obci nejsou volné objekty ani pozemky pro podnikání. Obec pronajímá hospodu, obchod, prostory nehtového studia na zámečku.
Obec má zpracovány komplexní pozemkové úpravy jako důležitý nástroj zlepšování stavu krajiny a životního prostředí.
V návaznosti na stavební zákon č. 183/2006 Sb. byl v roce 2006 pořízen územní plán, v letech 2009-2010 se v něm provedly změny. V roce 2015 byl podán návrh na změnu územního plánu.
Chybějící služby
V obci se nenacházejí brownfieldy využitelné k podnikatelským potřebám, ani jiné. Obec by v nadcházejících letech chtěla usilovat o opravu místního obchodu s potravinami. Mezi chybějící komerční služby, které by občané v obci uvítali, patří nekuřácká restaurace/vinárna/cukrárna (dočasně nahrazuje Horní hostinec, kde je vyhrazený nekuřácký prostor) a případně také pekárna.
Vážany nad Litavou se nacházejí v bezprostřední blízkosti památkové zóny Slavkovského bojiště. Jsou členem sdružení Ždánický les a Politaví. V současné době sdružuje tento svazek celkem 27 obcí. Cílem tohoto sdružení je rozvoj regionu (jako například úprava a značení cyklotras, publikace o regionu, různé ekologické akce).
V roce 2003 byl Stromem roku 2003 ve Ždánickém lese a Politaví vyhlášena lípa srdčitá, památný strom obce Vážany nad Litavou, stáří 200 let (Současnost obce, dostupné na www.vazanynadlitavou.cz).
V budoucnu se plánuje výstavba páteřní cyklostezky Eurovelo 4. Projekt je prozatím v přípravné fázi, existuje však již návrh této regionální trasy, jež nese pracovní název „Cyklistická trasa Litava“. Jedná se o trasu proti proudu Litavy v úseku Hostěrádky-Rešov – Zbýšov – Vážany nad Litavou – Slavkov u Brna – Hodějice. Tato trasa by se měla napojit na již existující cyklostezku Židlochovice – Blučina - Měnín. Hlavní překážkou je v současné době odkup desítek pozemků, které jsou mnohdy ve vlastnictví soukromých osob.
K turistickému vyžití se v obci nachází ubytovací zařízení – penzion WELT. Ke stravování slouží místní Dolní hospoda, avšak bez hotových jídel (Šetření MOS Slavkov u Brna).
V dotazníkovém šetření se většina respondentů vyjádřila, že si v obci cení klidného prostředí s blízkostí přírody. Zároveň se respondenti vyslovili i pro podporu cestovního ruchu – zejména cyklostezek, turistických stezek či místního folklóru. V návaznosti na kýženou podporu cestovního ruchu bude v obci třeba dobudovat odpočinkové zóny. Dle aktuálních údajů z dotazníkového šetření v obci převládá nízká spokojenost s odpočinkovými zónami (takřka polovina respondentů spíše/zcela nespokojena).
V obci je minimální nabídka pracovních příležitostí. Občané jsou tudíž nuceni za svou prací dojíždět. V roce 2011 vyjíždělo za prací 42,6 % obyvatelstva, tj. 150 občanů z 352 ekonomicky aktivních. Pro srovnání v roce 2001 dojíždělo za prací 62,7 % obyvatelstva. Nejčastěji dojíždí občané do Brna, do Slavkova u Brna a méně do Bučovic. Ekonomicky aktivní obyvatelstvo obce činilo cca 51,4 %, z toho zaměstnaných bylo 308 občanů (87,5 %). V zemědělství bylo zaměstnáno 2,6 % občanů, 39,3 % ve stavebnictví a průmyslu, 47,4 % ve službách a 10,7 % nebylo zjištěno (ČSÚ, SLDB k 26. 3. 2011, dostupné z www.czso.cz).
Míra nezaměstnanosti
Z hlediska dlouhodobého průměru je v obci vyšší nezaměstnanost než v okolních obcích, průměrná míra nezaměstnanosti v letech 2007-2011 za DSO Ždánický les a Politaví činila 8,33%. V druhé polovině roku 2008 se začaly projevovat dopady globální ekonomické recese a míra nezaměstnanosti začala růst a rostla až do roku 2010, kdy se hodnoty zastavily a začaly postupně vracet. Za období let 2012, 2013 nejsou bohužel data známa, a to kvůli odstávce Integrovaného portálu MPSV. Na začátku roku 2014 stoupla nezaměstnanost na nejvyšší možnou úroveň, avšak na konci téhož roku klesla na 6,5 % a počátkem roku 2015 se neustále drží na podobných hodnotách (1/2015 – 6,9 %)(Portál zaměstnanosti MPSV, dostupné z http://portal.mpsv.cz/sz).
Tab. 6: Míra nezaměstnanosti v obci v letech 2007-2014
Obec |
12/2007 |
12/2008 |
12/2009 |
12/2010 |
12/2011 |
12/2014 |
Vážany nad Litavou |
7,1 |
9,1 |
10,7 |
11,0 |
8,8 |
6,5 |
Politika podpory zaměstnanosti
Pro hledání vhodných způsobů řešení nezaměstnanosti je nutné znát strukturu nezaměstnanosti. V tabulce jsou uvedeny základní ukazatele struktury nezaměstnanosti.
Tab. 7: Ukazatele struktury nezaměstnanosti k 31. 3. 2014
|
Počet uchazečů o zaměstnání |
Podíl nezaměstnaných z počtu obyvatel ve věku 15–64 let (v %) |
Podíl nezaměstnaných žen na celkovém počtu uchazečů (v %) |
Podíl uchazečů na 50 let na celkovém počtu uchazečů (v %) |
Podíl osob nezaměstnaných (déle než 12 měsíců na celkovém počtu uchazečů (v %) |
Podíl nezaměstnaných absolventů na celkovém počtu uchazečů (v %) |
Počet uchazečů na 1 volné pracovní místo * |
Vážany nad Litavou |
40 |
8,6 |
42,5 |
35,0 |
30,0 |
5,0 |
– |
Pozn.: „–“ = v obci není úřadem práce evidováno žádné volné pracovní místo
Obecní úřad využívá možnosti zaměstnávat občany formou veřejně prospěšných prací prostřednictvím úřadu práce. Ročně tak zaměstnají 2 místní občany.
Obec je vybavena základní technickou infrastrukturou.
Byla posílena elektrifikace obce, plynofikace obce a položen telekomunikační kabel. Byl dokončen vodovod, dle hygienických parametrů vyhovuje voda pro pití dle ČSN, některé domy mají vlastní studny. Zavedené inženýrské sítě hodnotí pozitivně 77 % občanů (dotazníkové šetření). V obci je dobré pokrytí všech tří základních mobilních operátorů – T-mobile, O2, Vodafone částečně. Do obce je zaveden optický kabel, internet je dostupný také přes WIFI.
Obec má vybudovanou kanalizaci s čistírnou odpadních vod.
Nakládání s odpady
V obci probíhá třídění odpadu. V obci je sběrné místo pro objemný odpad. Obec neprovozuje kompostárnu ani sběrný dvůr. Obyvatelé Vážan využívají služeb sběrného dvora ve Slavkově u Brna. Svoz odpadů v obci zajišťuje společnost RESPONO a.s.
Z dotazníkového šetření vyplynul zájem občanů o třídění odpadů, na druhou stranu je stále zapotřebí osvěta a další informovanost (proč/jak třídit, zamezit skládkování). Nejvíce se pak třídí plasty a sklo. Občané by uvítali více kontejnerů na tříděný odpad, zejména pak na bioodpad v době sezóny (jaro-podzim). Občané by také uvítali více košů, mimo jiné i koše na psí exkrementy.
Obcí prochází silnice III. třídy. Obec leží v klidném prostředí, vzdálena od frekventovaných komunikací. Obec je také dostatečně vzdálena od sjezdu D1. Vážany jsou vzdáleny 4 km od Slavkova u Brna, 26 km od Brna, 18 km od Rousínova a 30 km od Vyškova.
Železniční trať obcí neprochází.
Obr. 6: Dopravní situace v rámci ORP Slavkov
Stav a údržba místních komunikací
Stav místních komunikací vykazuje určité problémy, které se projevily v dotazníkovém šetření. Občané jsou nejvíce nespokojeni s parkováním v obci (57 % spíše/zcela nespokojeno). Automobily jsou mnohdy odstaveny na silnicích, čímž se snižuje bezpečnost při průjezdu obcí. Další problém spočívá v chybějících či mnohdy již nevyhovujících chodnících – se současným stavem je nespokojeno asi 42 % dotazovaných. Navzdory faktu, že obcí neprocházejí intenzivně využívané komunikace, vyjádřila více než třetina respondentů nespokojenost, a to především se špatnou vynutitelností dodržování rychlostních limitů v obci. Údržbu místních komunikací provádějí občané zaměstnaní v programu veřejně prospěšných prací, výtky ke stavu komunikací se vztahují k povšechnému technickému stavu komunikací, nikoliv k jejich údržbě ze strany obce.
Na základě výše uvedeného vyplynula potřeba zaměřit se zejména na bezpečnost na komunikacích a případné dobudování zpomalovacích retardérů a značek. Žádoucí je také dobudování parkovacích míst, chodníků a přechodů.
Cyklotrasy
Přes obec vedou vyznačené cyklotrasy, například trasa č. 5097 (Prace-Slavkov u Brna-Bučovice-U Kříže) nebo Vinařská stezka Brněnská - trasa Slavkov-Újezd u Brna (Slavkov u Brna-Křenovice-Újezd u Brna).
V obci funguje IDS JMK. Dobré spojení je do Slavkova u Brna, který je přestupním uzlem do Rousínova a Vyškova. Spojení do Brna je možné po I/54 přes dopravní uzel Slavkov u Brna, dále pak po silně frekventované silnici I/50, po které v daném úseku projede až 17 tis. vozů denně. Druhá možnost je přes obec Křenovice. Ty slouží jako dopravní přestupní uzel pro Vážany nad Litavou, možný prostřednictvím autobusových linek, případně i železniční dopravy. Vede zde totiž železniční trať č. 300 Brno-Přerov, jednokolejná elektrifikovaná trať. V současné době v rámci Integrovaného dopravního systému je řešena pouze v úseku Křenovice-Brno, přičemž Křenovice slouží jako dopravní přestupní uzel Sokolnice – Telnice. Přestože je další větší obec, Újezd u Brna, vzdálena od Vážan cca 10 km a je průjezdná směrem na Brno, IDS JMK tímto směrem přímou dopravní obslužnost neřeší.
Většina obyvatel je s veřejnou dopravou spokojena (74 %). Ve všední dny je v provozu 24 spojů do Vyškova a 33 do Brna, většina z nich vyžaduje přestup a není bezbariérově vybavena. Do Slavkova, kam obyvatelé dojíždějí za zdravotní péčí, je ve všední dny v provozu 23 spojů. V dotazníkovém šetření JMK hodnotí obec pokrytí veřejnou dopravou jako dostačující. O víkendu pak počet spojů klesá na 8 spojů do Vyškova, 8 do Brna a 4 do Slavkova, přesto ani v neděli nedochází k situaci, v níž by v obci nefungovala veřejná doprava. Vzhledem k velikosti obce zatím není registrována potřeba dalších spojů.
V obci je cca 263 budov s číslem popisným, většinou se jedná o rodinné domy. V obci je minimum neobydlených domů (přibližně 35 domů), z toho zhruba 10 slouží k rekreaci (ČSÚ, SLDB k 26. 3. 2011, dostupné z www.czso.cz).
Podpora výstavby
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že většina obyvatel nezná územní plán obce
(60 % respondentů). Na dotaz ohledně podpory další výstavby se většina respondentů přiklání k variantě využití volných ploch a objektů ve stávající zástavbě.
O bydlení – dům či byt v obci – je stále zájem (aktuálně obec eviduje asi 10 zájemců), obec vlastní volné pozemky pro výstavbu.
Obec je zřizovatelem ZŠ a MŠ Vážany nad Litavou. ZŠ s kapacitou pro 40 žáků fungovala do školního roku 2012/2013, kdy zastavila činnost z důvodů nenaplnění tříd (obec s 500-999 obyvateli). V obci nadále působí jen MŠ, která od září 2015 bude rozšířena i do I. patra budovy ZŠ. Instituce zatím stále nese název „Základní škola a Mateřská škola Vážany nad Litavou, okres Vyškov“ na webových stránkách MŠMT je i ZŠ stále vedena jako aktivní, ale ve statistikách již není zahrnuta.
MŠ navýšila kapacitu z původních 25 na celkem 36 dětí, jako reakci na 100% zaplnění dřívější kapacity a uvolněné prostory v rámci budovy ZŠ. Škola má vlastní jídelnu, kde se z celkové možné kapacity 50 žáků stravuje 33 z MŠ (Statistická ročenka školství MŠMT; ČSÚ; Šetření MOS v regionu). Děti z mateřské školy si mohou hrát na čerstvém vzduchu a v bezpečí na školní zahradě naproti školy.
MŠ se účastní a podílí na organizačním zabezpečení kulturních akcí v obci.
Dojížďka do škol
Většina dětí dojíždí do blízkého Slavkova u Brna. Žáků ve věku 6-14 let je 29, studentů pak ještě o 40 více. Nejčastější a nejbližší využití středních škol je Integrovaná škola ve Slavkově a Gymnázium a Obchodní akademie v Bučovicích. Fungování základních škol hodnotí občané převážně pozitivně (36 % spokojenost), přičemž většina dotazovaných rodičů vozí děti na ZŠ do Slavkova. Někteří respondenti dotazníkového šetření kriticky hodnotí uzavření školy ve Vážanech.
Vyučování ZUŠ
V obci funguje pobočka ZUŠ Františka France, která má kmenové sídlo ve Slavkově u Brna. Vyučování probíhá jednou týdně v budově základní školy, případně v místní knihovně.
Veškerou zdravotní péči pro obec spádově zabezpečuje poliklinika Slavkov u Brna, ať už je to praktický lékař pro děti či dospělé, stomatolog či specializovaný lékař. V obci se žádné zdravotní služby nenachází. Zdravotní služby ve Slavkově jsou ze strany občanů obce hodnoceny poměrně pozitivně, spokojeny jsou asi dvě třetiny respondentů. Na druhou stranu jsou občané mnohdy závislí na dopravě. Další specializovaní lékaři jsou pak ve Vyškově či Brně. Území obce spadá pod výjezdová stanoviště zdravotnické záchranné služby Slavkov u Brna, funguje non-stop.
Komunitní plánování sociálních služeb zabezpečuje Slavkov u Brna, s tím souvisí poskytování sociálních služeb. Ty jsou poskytovány především ze Slavkova u Brna. Stejně tak do Slavkova vyjíždí obyvatelé Vážan do sociálních poraden. Pobytová zařízení sociálních služeb v obci nejsou, jsou nuceni je hledat v blízkém či vzdálenějším okolí. Obec Vážany nad Litavou se podílí od roku 2014 na spolufinancování sociálních zařízení zapojených do komunitního plánování (necelých 15 tis. Kč/ročně)(Strategie území správního obvodu ORP Slavkov u Brna, 2014).
Co se týče zajištění službami sociálními, asi třetina občanů se vyjádřila kladným hodnocením. Většina občanů však nemá o sociálních službách a potažmo komunitním plánování dostatečnou představu. Je tedy žádoucí zaměřit se na intenzivnější informovanost o možnostech využívání sociálních služeb Oblastní charity Hodonín se sídlem ve Slavkově i Rodinné pohody Slavkov. O výstavbu sociálního (nízkonákladového) bydlení pro seniory v obci projevilo zájem 75 % dotazovaných, přičemž aktuálně by tuto možnost využilo asi 16 % z celkového počtu respondentů (tj. aktuální poptávka = 18 osob).
Senioři se zapojují do obecních akcí a aktivit prostřednictvím svých spolků.
V obci Vážany nad Litavou je pro kulturní a jiné účely využíván především víceúčelový sál u Horní hospody s kapacitou 300 osob. Budova neustále prochází malými či většími opravami.
Další z možností je sál v Dolní hospodě s kapacitou 200 lidí.
Z dotazníkového šetření vyplynul zájem občanů o další rozvoj sportovních, kulturních a volnočasových aktivit, zejména pak pro děti a mládež. Respondenti také projevili nespokojenost se současným stavem sálu Horní hospody, uvítali by rovněž více kulturních akcí. Objevilo se několik připomínek k hodům a jejich pořádání v sobotu namísto neděle.
Obec Vážany n./Lit má k dispozici místní knihovnu včetně veřejného internetu. Zřídili zde novou volnočasovou aktivitu pro děti – Tvoření s knihou.
Pravidelné akce v obci
Mezi každoroční akce pořádané v obci patří Vážanský jarmark s burzou drobného zvířectva, Masopust, Košt slivovice, Dětské dny, Vážanské hody, Rybářské závody, sportovní turnaje, Lampionový průvod, Mikulášská besídka a Vánoční polívka. Uvedené akce jsou určeny nejen pro občany obce, ale i pro občany obcí okolních.
Za obcí směrem na Kobeřice je ranč, kde se pravidelně pořádají kovbojské hry a westernové závody.
Pro sportovní využití má obec k dispozici tělocvičnu, dětské hřiště, které je nově zbudováno a patří k nejnavštěvovanějším místům v obci. U příležitosti 70. výročí založení fotbalu v roce 2001 v obci byly zbudovány nové fotbalové šatny s tribunou a upraven celý areál. Jsou zde možnosti pro sportovní aktivity typu volejbalu, nohejbalu. Většina respondentů v dotazníkovém šetření vyjádřila spokojenost se stavem dětského hřiště (70 %). Mezi záměry obce patří výstavba multifunkčního hřiště.
Celková výměra pozemků činí 702 ha, z toho zemědělská půda činí 646 ha. Obcí protéká Vážanský potok a ze severozápadní strany ji obtéká Litava. Koeficient ekologické stability vykazuje hodnotu 0,08, je tedy velmi nízký. Jedná se o území nadprůměrně využívané, se zřetelným narušením přírodních struktur, základní ekologické funkce musí být soustavně nahrazovány technickými zásahy (Míchal, 1985).
Celková výměra pozemku (ha) |
702 |
Orná půda (ha) |
574 |
Chmelnice (ha) |
0 |
Vinice (ha) |
0 |
Zahrady (ha) |
30 |
Ovocné sady (ha) |
1 |
Trvalé trávní porosty (ha) |
3 |
Zemědělská půda (ha) |
609 |
Lesní půda (ha) |
2 |
Vodní plochy (ha) |
13 |
Zastavěné plochy (ha) |
12 |
Ostatní plochy (ha) |
67 |
Koeficient ekologické stability (%) |
0,08 |
Hluková zátěž
Vzhledem ke klidné lokalitě a větší vzdálenosti od hlavních dopravních tras i D1 není obec nucena řešit problémy s hlukem či nadměrné dopravní zatížení. Avšak k problematice hlučnosti se negativně vyjádřilo 38 % respondentů dotazníkového šetření. Jako zdroj hluku je nejčastěji uváděna doprava, která souvisí především s průjezdem nákladních automobilů a vývozem hlíny či jiného odpadu na stavbu bývalé motokrosové dráhy.
Ekologické zátěže
Jako jeden z hlavních problémů z hlediska životního prostředí uvádějí respondenti dotazníkového šetření stavbu bývalé motokrosové dráhy. Za obcí se nachází nedokončená a nefunkční motokrosová dráha, dle místních zvaná skládka. S jejím budováním započal investor v roce 2008, kdy ze stavby Královopolského tunelu v Brně odvezl suť a zeminu a začal měnit ráz krajiny. Místní občané se postavili proti budování motokrosové dráhy. Vadil jim hluk, prach, potenciálně i obavy o zdraví (nikdo neposkytl informace, zda zemina není kontaminovaná). Na začátku září vydal Stavební úřad rozhodnutí, jež udávalo povinnost investorovi odstranit terénní úpravy, které se rozkládají na pozemcích o velikosti asi pětačtyřiceti parcel, včetně těch, které vlastník použil ke stavbě dráhy. Důvodem bylo porušení stavebního povolení – investor o své vůli rozšířil stavbu i na pozemky, které nebyly zahrnuty v původním souhlasu s terénními úpravami. Investor se proti rozhodnutí odvolal. Je vyvoláno jednání se stavebním úřadem. Obecní úřad situaci monitoruje a snaží se napomoci zdárnému řešení. Dle rozhodnutí Krajského úřadu, který potvrdil rozhodnutí stavebního úřadu ve Slavkově u Brna, má být stavba do tří let odstraněna (Stavební úřad: motokrosová dráha u Vážan musí zmizet……., dostupné na http://vyskovsky.denik.cz/).
Pokud se v obci objeví skládky, jsou menšího charakteru, řeší se s občany a následně se hned likvidují.
Kvalita ovzduší
Stav ovzduší hodnotí občané převážně kladně (79 %), jako nejčastější připomínka k oblasti životního prostředí je uváděn problém topení v zimě a pálení odpadků, které se významně podílí na zhoršení kvality ovzduší. Vzhledem ke skutečnosti, že neexistuje dostatečná legislativní opora v oblasti postihu fyzických osob při znečišťování ovzduší, obec se v této oblasti hodlá zaměřit především na preventivní opatření jako např. informační kampaně, zlepšování podmínek třídění a ukládání odpadů apod. Přímá opatření ochrany životního prostředí mohou být směřována především ke zlepšení stavu vodních toků a ploch a k údržbě veřejné zeleně. Nezbytné je rovněž zajištění likvidace stavby.
Údržba zeleně a vodních toků v obci
Co se týče veřejné zeleně, takřka dvě třetiny obyvatel jsou se současným stavem spokojeny. Objevilo se pouze několik drobných výtek k sečení trávy, např. podél toku Litavy. Někteří respondenti dále uvádějí také nespokojenost s hlukem o víkendech a svátcích, který je spojen především se sečením trávy.
Se stavem vodních toků je nespokojena či spíše nespokojena asi čtvrtina respondentů dotazníkového šetření. Připomínky se týkají především čistoty koryt řeky i potoka. Mezi záměry obce patří vyčištění koryta Litavy.
Chráněná území na katastru obce
Katastrální území obce spadá do Přírodního parku Ždánický les. Obec je součástí přírodního parku Ždánický les. Přírodní park Ždánický les se rozkládá na území okresů Vyškov, Hodonín, Kroměříža Břeclavv oblasti Středomoravských Karpat a má rozlohu 68 km². Byl zřízen 24. dubna 1996 jako klidová oblast přírodního parku. Jsou zde enklávy bukových a dubových porostů a dále zachovalý komplex nivních luk. Nachází se zde množství chráněných rostlin a živočichů (Kopřiva, dostupné na cs.wikipedia.org).
Ochrana před povodněmi a živelnými pohromami
V rámci zpracované dokumentace „Vymezení územních systémů ekologické stability nadregionálního a regionálního významu v územně plánovací dokumentaci Jihomoravského kraje“ se obce týkají některé větší či menší závady nebo ohrožení. Zejména je ohrožena kvalita podzemních i povrchových vod zemědělskou činností. Jedná se o území s ohrožením obyvatelstva a majetku povodněmi a dalšími škodlivými účinky vod v úrovni ohrožení záplavami Q100. Katastr obce se rozprostírá na sesuvném území s ohrožením velko a maloplošných sesuvů, což ztěžuje podmínky pro využívání pozemků a ohrožuje stavby.
Po povodni v roce 1990 se nad obcí postavily dva protipovodňové poldry. Potenciální problémy jsou spojeny s povodněmi způsobenými přívalovými dešti. Skutečnost byla řešena před 25 lety, obec cítí potřebu navrhovaná řešení modernizovat.
Obecní úřad vykonává úkoly v samostatné působnosti obce, které mu uloží zastupitelstvo obce. Zastupitelstvo má sedm členů. V obci je uvolněný starosta. Kromě stálé pracovnice, mzdové účetní a administrativní pracovnice v jedné osobě, využívá obec zaměstnávání občanů na veřejně prospěšné práce prostřednictvím Úřadu práce. Obec je zřizovatelem Základní a Mateřské školy Vážany nad Litavou.
Občané jsou všeobecně s fungováním veřejné správy poměrně spokojení. Kladně hodnotí především práci úředníků, vyhovující je také provozní doba úřadu. Na druhou stranu se objevila připomínka, že Obecní úřad byl v době úředních hodin opakovaně uzamčen. Toto je v současné době (březen 2015) v řešení OÚ. Méně spokojeni jsou občané s přístupem zastupitelů k řešení problémů (asi třetinová nespokojenost). S poskytováním informací je spokojeno asi 68 % občanů, na druhou stranu se objevilo několik drobných výtek.
Základní informace o hospodaření obce jsou zaznamenány v následujících grafech vycházejících z dat evidovaných Ministerstvem financí České republiky, které sleduje zejména příjmy a výdaje v jejich základním členění a výsledek hospodaření, tedy saldo příjmů a výdajů.
Obr. 7: Příjmy obce v letech 2010-2014
Obec hospodaří zejména s daňovými příjmy. Ostatní příjmy tvoří zcela zanedbatelnou část příjmů obce. Zejména kapitálové příjmy jsou zcela minimální v desítkách tisíc za rok. Z nedaňových příjmů tvoří podstatnější část příjmy z poskytování služeb a výrobků, z prodeje zboží, dále pak z pronájmu majetku a další nedaňové příjmy jsou příjmy z nekapitálových příspěvků a náhrad. Do 100 tis. Kč jsou to příjmy z přírodního bohatství a výnosy z finančního majetku.
Obr. 8: Výdaje obce v letech 2010-2014
Stabilně jdou v obci největší výdaje na služby pro obyvatelstvo, dále výdaje na veřejnou správu a významnou část tvoří také výdaje na průmysl a hospodářství. V r. 2010 byla významná položka uvolněna na rekonstrukci kanalizace v obci, výdaje přesáhly 3 300 000 Kč. I v následujících letech se vynakládaly značné prostředky na odvádění a čištění odpadních vod (mezi 700 a 800 tis. Kč). V obci je poslední tři roky už jen mateřská škola, ale i tak vynakládá obec významnou část prostředků na vzdělávání, přes 500 tis. Kč. Nejvýznamnější část výdajů obce na služby pro obyvatele činí výdaje na komunální služby a územní rozvoj, veřejné osvětlení a na údržbu místních inženýrských sítí.
Obr. 9: Saldo příjmů a výdajů obce v letech 2010-2014
V posledních letech se daří obci udržovat saldo vyrovnané. V roce 2010 bylo saldo ovlivněno zejména rekonstrukcí obecní kanalizace.
Obr. 10: Hodnota majetku obce v letech 2010-2014
Obecní majetek tvoří zejména budovy a stavby. Významnou hodnotu obce tvoří inženýrské sítě, což je jistě zapříčiněno i rozsáhlou rekonstrukcí kanalizace v r. 2010, dále jsou to komunikace a veřejné osvětlení. K dalším budovám pak patří budovy pro služby obyvatelstvu, jako obecní úřad, budova školy, hasičská zbrojnice. Dále pak nebytové jednotky, které obec účelově pronajímá. Významnou část pozemků obce tvoří zahrady, pastviny a louky, následují zastavěné plochy a lesní pozemky, stavební pozemky a ostatní.
Kriminalita je srovnatelná s okolními obcemi. Obec spadá do obvodního oddělení Policie ČR Slavkov u Brna, kde bylo za období leden-prosinec 2014 evidováno celkem 261 trestných činů, což znamená index kriminality 120,6. Z tohoto počtu je 135 objasněno (objasněnost trestných činů je tedy cca 52 %). Pro srovnání, JMK má za stejné období index kriminality 233,2 a počet trestných činů 27 109, objasněných 43 %, ČR 275,3 a počet trestných činů je 288 660, objasněných 44 % (Mapa kriminality, dostupné z http://mapakriminality.cz/).
Prevence kriminality je v obci řešena jen minimálně.
Varování obyvatel před nebezpečím je zajištěno prostřednictvím místního rozhlasu a na webových stránkách obce.
Největší nebezpečí občané spatřují na silnici (projíždějící kamiony a nákladní automobily; hlavní silnice; zatáčka u mlýna; chybějící přechody - zejm. u školy)
Obec úředně spadá pod obec s rozšířenou působností Slavkov u Brna, kde je pověřený úřad, stavební úřad a matrika. Vážany nad Litavou jsou členem DSO Ždánický les a Politaví a MAS Slavkovské Bojiště, z.s.
DSO Ždánický les a Politaví
Tento mikroregion se nachází v oblasti východního Brněnska, na pomezí tzv. Hanáckého Slovácka a Hané. Vznikl v roce 1996 a sdružuje celkem 27 obcí, které leží v okrese Vyškov a Hodonín. K jeho základním cílům patří především získávání finančních prostředků pro uskutečňování společných projektů, propagace svazku jako celku, vytváření společných strategických dokumentu a studií, opravy historických a církevních staveb, podpora vybudování cyklostezek či snaha o rozvoj folklórních a historických tradic (DSO Ždánický les a Politaví, dostupné z http://www.politavi.cz/).
MAS Slavkovské bojiště
Místní akční skupina (MAS) Slavkovské bojiště (dříve Za humnama) byla založena v roce 2006 a obec Němčany je jejím členem. MAS je založena na principu partnerství a spolupráce veřejného, soukromého a neziskového sektoru na místní úrovni. Místní akční skupiny tvoří zástupci obcí, místních podnikatelů, neziskových organizací a aktivní občané. Z hlediska právního postavení jsou to neziskové organizace, jejich ž hlavním cílem je rozvoj a podpora regionu. Území MAS Za humnama se postupně rozrostlo na území DSO Ždánický les a Politaví, Mikroregionu Roketnice, svazek obcí Mohyla míru a Mikroregion Cézava.
Dále má spolupráci s partnerskou obcí na Slovensku – Partizánskou Ľupčou. Mezi záměry OÚ patří rozšíření této spolupráce a její právní zakotvení.
Dlouhodobá vize zachycuje představu o tom, jaká bude budoucnost obce, jak se bude obec měnit a zlepšovat. Strategická vize obce je definována zejména na základě výsledků a závěrů předchozích bodů analytické části a také na základě jednání pracovní skupiny. Naplnění vize bude dosaženo realizací tohoto Programu rozvoje obce a následně na něj navazujících dokumentů stejného charakteru.
Vize obce Vážany nad Litavou
Obec Vážany nad Litavou je klidným místem pro život občanů všech generací, kterým zajišťuje kvalitní infrastrukturu, nabízí dostupné služby a poskytuje bohaté kulturní a sportovní vyžití. Obec a její občané smýšlejí ekologicky a chrání životní prostředí.
Cíl : „1. Vážany – bezpečnější a čistější”
Opatření : „1.1 Zlepšení technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba kanalizace a ČOV, popř. modernizace” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
„Rekonstrukce chodníků” |
2015 - 2020 | obec | 80 | Vlastní + externí |
„Doplnění odpadkových košů a košů na psí exkrementy” |
2015 - 2020 | obec | 100 | Vlastní |
Opatření : „1.2 Zlepšení dopravní infrastruktury a bezpečnosti obce” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba místních komunikací” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
„Výstavba parkovacích míst” |
2016 - 2016 | obec | 0 | Vlastní |
formou zatravňovacích panelů obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
„Umístění zpomalovacích pásů, popř. instalace měřícího zařízení” |
2015 - 2015 | obec | 0 | Vlastní |
lze realizovat ve spolupráci s dotčenými orgány, nyní nelze odhadnout náklady |
„Umístění přechodu a doplnění dopravního značení” |
2015 - 2015 | obec | 0 | Vlastní |
lze realizovat ve spolupráci s dotčenými orgány, nyní nelze odhadnout náklady |
Opatření : „1.3 Změna územního plánu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Změna územního plánu” |
2020 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
nelze nyní odhadnout náklady |
Cíl : „2. Vážany – pro bydlení i podnikání”
Opatření : „2.1 Zlepšení podmínek pro podnikání” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zajištění a příprava prostor pro drobné podnikání (služby)” |
2020 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
„Doplnění a podpora funkční databáze místních podnikatelů a jejich prezentace na www stránkách obce” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
Opatření : „2.2 Obnova a doplnění stávající občanské vybavenosti” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce místního obchodu s potravinami” |
2016 - 2016 | obec | 0 | Vlastní |
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
„Rekonstrukce budovy MŠ, ZŠ a dvora” |
2017 - 2017 | obec | 0 | Vlastní + externí |
Lze financovat z IROP – spec. cíl 2.4, lze financovat i přes MAS obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
„Údržba školního hřiště” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
„Rekonstrukce a modernizace Horní hospody” |
2020 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
Opatření : „2.3 Podpora kvality života obyvatel” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Prezentace a nabídka pozemků v majetku obce pro výstavbu RD” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
„Výstavba sociálního (nízkonákladového) zařízení” |
2016 - 2016 | obec | 5000 | Vlastní + externí |
Lze financovat z MMR |
„Podpora poskytování terénních sociálních služeb pro seniory” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
ve spolupráci s charitou |
„Zlepšení informovanosti občanů o sociálních službách a komunitním plánování” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
Cíl : „3. Vážany – kulturní a sportovní”
Opatření : „3.1 Podpora kulturního a společenského života” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Obnovení tradic a aktivit pro zlepšení společenského života obyvatel” |
2015 - 2020 | Spolky, obec | 0 | Vlastní |
„Zlepšení kooperace mezi jednotlivými spolky pro pořádání kulturních a společenských akcí” |
2015 - 2020 | Spolky, obec | 0 | Vlastní |
„Podpora místní spolkové činnosti” |
2015 - 2020 | Spolky, obec | 0 | Vlastní |
„Rekonstrukce zázemí pro uskutečňování kulturních a sportovních akcí” |
2017 - 2017 | obec | 0 | Vlastní + externí |
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
Opatření : „3.2 Podpora volnočasových aktivit” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zavedení volnočasových aktivit” |
2015 - 2020 | spolky | 0 | Vlastní |
„Rozvoj dalších sportovních aktivit” |
2015 - 2020 | spolky | 0 | Vlastní |
„Výstavba víceúčelového sportoviště” |
2018 - 2018 | 0 | ||
obec nemá zpracovaný projekt, proto nelze v současnosti odhadnout náklady na tuto aktivitu |
Cíl : „4. Vážany – pěknější a zelenější”
Opatření : „4.1 Obnova veřejných prostranství” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba zeleně sloužící též jako protihluková a protiprachová ochrana” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
Lze financovat z IROP – spec. cíl 1.1 |
„Doplnění odpočinkových ploch a doplňujícího mobiliáře” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
„Likvidace stavby motokrosové dráhy” |
2018 - 2018 | soukromý majitel | 0 | Vlastní |
Opatření : „4.2 Protipovodňová a protierozní opatření” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Údržba protipovodňových poldrů” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 1.3 |
„Realizace dalších protipovodňových opatření” |
2020 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
svodnice Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 1.3 |
Opatření : „4.3 Zlepšení třídění odpadu” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Doplnění kontejnerů na tříděný odpad” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 3.2 |
„Doplnění kontejnerů na bioodpad” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní + externí |
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 3.2 |
„Osvěta obyvatel v oblasti nakládání s odpady a prevence proti spalování” |
2015 - 2020 | obec | 0 | Vlastní |
Opatření : „4.4 Úspora energie a využívání OZE” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Snižování energetické náročnosti provozu budov v majetku obce” |
2015 - 2015 | obec | 0 | Vlastní + externí |
Lze financovat z OPŽP – spec. cíl 5.1 |
Realizace strategie
Pro úspěšnou realizaci PRO Vážany n./L. je důležité se do budoucna zaměřit především na efektivní spolupráci jednotlivých aktérů, a to konkrétně obce, spolků, občanů i subjektů vně obce. Na základě tohoto programu bude obec postupně realizovat všechny prakticky a finančně realizovatelné záměry, a to se zohledněním určených priorit k jednotlivým záměrům.
Před realizací budou jednotlivé projekty konkretizovány, ať už z hlediska projekčního, vyžaduje-li to daný záměr, tak z hlediska finančního a časového.
Zajištění řízení a naplňování Programu rozvoje obce Vážany nad Litavou
Zajišťování naplňování programu bude mít na starosti zastupitelstvo obce v čele se starostou. Zastupitelstvo obce koordinuje všechny činnosti spojené s administrativní podstatou činností spojenou s naplňováním a aktualizací programu. Zodpovídá za dodržení harmonogramu vyhodnocování a monitoring. Zodpovídá za zpřístupnění dokumentů a vypořádání připomínek a podnětů, které se v průběhu platnosti programu vyskytnou. Zodpovídá za přípravu aktualizací, souhrnů, zpráv a dalších podkladů v návaznosti na využití programu. Podílí se na zajištění dodržování harmonogramu a přípravě podkladů pro vyhodnocování. Zajišťuje sběr podkladů pro monitoring programu.
Zpřístupnění dokumentu:
Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce a zároveň bude k nahlédnutí, případně i k zapůjčení v listinné podobě na obecním úřadě.
Monitoring a hodnocení plnění programu:
Plnění strategie bude kontrolováno průběžně, bude vyhodnoceno, do jaké míry byly naplánované záměry skutečně realizovány či z jakých důvodů případně realizovány být nemohly. Současně budou případně přehodnoceny jednotlivé záměry z hlediska možnosti a potřebnosti jejich realizace a bude také zkontrolováno nastavení priorit záměrů.
Přehodnocení mohou předcházet doplňující dotazníková šetření, které zaktualizují názor veřejnosti na jednotlivé aspekty života v obci a vyhodnotí dosavadní plnění strategie a budou sloužit jako zpětná vazba pro vyhodnocení, zda se řešené aspekty života v obci zlepšily či nikoli.