Program rozvoje obce Trnávka na období 2016-2020 je základním plánovacím dokumentem obce. Je hlavním nástrojem řízení rozvoje obce, neboť zachycuje hlavní problémy a předpoklady jejího budoucího rozvoje a formuluje možná řešení. Umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit obce i jejího celkového potenciálu. Je také podkladem pro rozhodování orgánů obce v rozvojových záležitostech.
Cíl Rozvojového strategického dokumentu
Cílem tohoto materiálu je na základě stanovených kritérií objektivně a komplexně posoudit současnou pozici obce Trnávka a definovat strategické oblasti v kontextu jejího budoucího rozvoje.
Součástí této strategie je Analýza současného stavu, která hodnotí pozici obce v rámci okresu, kraje a regionu Severovýchod z několika hledisek - analýza slabých, silních stránek, příležitostí a hrozeb - tzv. SWOT Analýza tvoří strategický základ a informační východisko pro stanovení cílů a rozvojových priorit obce.
Strategie rozvoje obce Trnávka je vyjádřením politiky obce, jakou cestou rozvoje se chce dále ubírat a jakým efektivním, současně však reálným postupem, lze k definované vizi směřovat.
Vytvoření této strategie, sestávající z řady na sebe navazujících kroků, řídilo vedení obce, občané obce a podnikatelské subjekty v obci.
Historie obce Trnávka
První písemná zmínka o obci se dochovala až z roku 1333. Je ale zřejmé, že osidlování území začalo již v 10. století. Díky blízkosti obchodní cesty i dostatku ryb a proutí nabízela zdejší oblast ideální podmínky pro život. Původní jméno obce bylo Tyrnov, později Trnová a od 2. poloviny 16. století se ustálilo na nynějším Trnávka. Tento název zřejmě souvisel s velkým množstvím trnových keřů v okolí.
Sídlo náleželo cisterciánskému klášteru v Sedlci, později patřilo k panství Zdechovickému.
Do života obce zasáhla výstavba železnice, v polovině 20. století výstavba Manganorudných a kyzových závodů. Po ukončení těžby rudy tu byla v druhé polovině 70. let 20. století vystavěna Elektrárna Chvaletice, která tvoří nepřehlédnutelnou dominantu celé oblasti doposud. Tyto významné investice zcela změnily životní a obytné prostředí, především však krajinné prostředí do kterého je obec zasazena.
V roce 1960 došlo ke sloučení obce Trnávka se střediskovou obcí Řečany nad Labem. K jejich rozdělení pak došlo k 1.1.1993. Od té doby je obec samostatně se spravující.
Dominantou obce je evangelický kostel, opravená bývalá školní budova a Obecní úřad. V obci neexistují nemovité kulturní památky, jsou zde stavby hodnotné z lokálního hlediska, které jsou sledovány jako objekty tzv. památkového zájmu.
Struktura území obce
Obec Trnávka leží v území při okraji Českého křídového útvaru, v rovinatém území na levém břehu Labe a v západní části Pardubického kraje.
Obec (LAU 2): CZ0532 530794
Kraj (NUTS 3): Pardubický (CZ053). Vzdálenost od spádového sídla Kraje je 25,8 km.
Okres (LAU 1): Pardubice (CZ0532)
Obec s rozšířenou působností (ORP): Přelouč. Vzdálenost od spádového sídla ORP je 7,6 km
Pověřená obec: Chvaletice. Vzdálenost od spádového sídla Pověřené obce je 3,7 km.
Zeměpisné souřadnice: 50°1´58" s.š., 15°27´40" v.d.
Počet obyvatel 210 (r. 2014)
Celková plocha území obce 363,21 ha
PSČ: 535 01
Výměra orné půdy 97,76 ha
Výměra zahrad 6,92 ha
Výměra trvalých travních porostů 24,21 ha
Výměra zemědělské půdy 128,88 ha
Výměra lesní půdy 13,98 ha
Výměra vodních ploch 19,20 ha
Výměra zastavěných ploch 12,37 ha
Výměra ostatních ploch 188,78 ha
Hustota zalidnění obce je 57,82 obyv./km2.
Orná půda zaujímá 26,91% plochy, lesy tvoří 3,85% plochy.
Struktura využití půdy v obci Trnávka v roce 2014
Pramen: ČSÚ
Struktura obyvatelstva obce k r. 2014
Počet obyvatel 210,00 počet
Počet obyvatel ve věku 0 až 14 let 32,00 počet
Počet obyvatel ve věku 15-59 muži 59,00 počet
Počet obyvatel ve věku 15-59 ženy 61,00 počet
Počet obyvatel ve věku 60-64 muži 7,00 počet
Počet obyvatel ve věku 60-64 let ženy 5,00 počet
Počet obyvatel nad 65 let 46,00 počet
Z výše uvedených dat vyplývá, že největší podíl obyvatelstva na celkovém počtu obyvatel je v produktivním věku. V tabulce Změny počtu obyvatel a věkových poměrů je ale patrné, že index stáří, vyjadřující proces, při němž se postupně mění věková struktura obyvatelstva značí, že se v obci Trnávka zvyšuje podíl osob starších 60 let a snižuje se podíl osob mladších 15 let. Tzn., že starší věkové skupiny rostou početně relativně rychleji, než populace jako celek. Tento stav je patrný v celé ČR, ale v obci Trnávka je index stáří vyšší, než v celém ORP, okresu i kraji.
Demografická opatření do budoucích let
Do budoucna se doporučuje posilovat funkci bydlení a nalézt a vymezit vhodné plochy s dostatečnou kapacitou pro novou výstavbu rodinného bydlení. Vzhledem k územním podmínkám je vhodný směr rozvoje bydlení podél komunikace směrem k Řečanům nad Labem, mimo plochy dotčené záplavovým územím a dalšími vymezenými limity.
Je nutné zaujmout i další opatření, aby se obec ve své sociální funkci dokázala postarat o stárnoucí obyvatelstvo nad 60 let věku. Jistou možností je kooperace se sousední obcí Řečany nad Labem, kde probíhá výstavba Komunitního domu pro seniory a kde je možné soběstačné obyvatele nad 60 let věku, nevlastnící v osobním vlastnictví nemovitost, ubytovat. V případě nesoběstačnosti obyvatel je pak východiskem umístění občanů v Domově u Fontány v Přelouči.
Možný problém do budoucna je spatřován v neexistenci předškolního zařízení pro děti od třech let věku. V případě realizace nové zástavby by pravděpodobně došlo k nárůstu mladých rodin s dětmi, což je vzhledem k indexu stáří žádoucí, avšak zde chybí zařízení pro předškolní vzdělávání. Dosud je tato absence řešena s obcí Řečany nad Labem, kde však taktéž stoupá počet obyvatel a plánují se rozvojové plochy a tak by mohl vzniknout problém s kapacitou zdejšího zařízení pro předškolní vzdělávání. Doporučuje se proto provést samostatný demografický průzkum, který by početně vyjádřil množství dětí, které by mohly být umístěny v předškolním zařízení ve vlastnictví obce Trnávka. Vzhledem k poptávce okolních obcí by bylo možné uvažovat i o výchovném a vzdělávacím zařízení pro děti mladší tří let s možným doplněním o děti staršího věku. Současně je třeba vytipovat vhodnou budovu, kde by mateřská škola, jesle či dětská skupina mohla být zřízena. V případě, že by vhodné prostory nalezeny nebyly či by se natalita snížila, je třeba umístitelnost dětí z obce konzultovat se sousední obcí Řečany nad Labem či městem Chvaletice.
Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Trnávka
Počet obyvatel v roce 2014 | Změna počtu obyvatel (2001-2011) | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | Změna podílu obyvatel 0-14 let (2003-2013) | Změna podílu obyvatel 65+ let (2003-2013) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Trnávka | 210,00 | 96,74 | 15,24% | 21,90% | 143,75 | 95,16 | 89,02 |
ORP PŘELOUČ | 24 740,00 | 98,96 | 14,16% | 17,64% | 125,92 | 105,22 | 84,26 |
Okres Pardubice | 169 583,00 | 95,40 | 15,07% | 18,36% | 121,81 | 96,78 | 83,47 |
Pardubický kraj | 516 372,00 | 99,35 | 15,24% | 18,03% | 118,32 | 104,21 | 79,04 |
ČR | 10 538 275,00 | 98,02 | 15,19% | 17,84% | 117,45 | 100,26 | 78,10 |
Pramen: ČSÚ
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Trnávka od roku 1910
Pramen: ČSÚ
Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel má klesající tendenci, ačkoliv se žití v obci v posledních několika letech významně zlepšuje co do občanské vybavenosti a obslužnosti. Nová výstavba by klesající tendenci měla upravit. Je tedy třeba nalézt taková opatření, která by vedla k zatraktivnění lokality a zvedla by poptávku po bydlení v území.
Vývoj počtu obyvatel obce Trnávka v letech 2003 - 2014
Pramen: ČSÚ
Vzhledem k celkovému počtu obyvatel v obci nejsou výkyvy patrné v tabulce vývoje počtu obyvatel, tak podstatné. Jedná se o běžný demografický vývoj, který má od roku 2012 opět vzrůstající charakter.
Věková struktura obyvatel obce Trnávka v roce 2014
Pramen: ČSÚ
Vzdělanostní struktura obyvatel obce Trnávka v roce 2011
Pramen: ČSÚ
Sociální situace
Celková sociální situace v obci je příznivá. V současné době zde nejsou výrazněji zastouzpeny národnostní menšiny.
Struktura podnikatelských subjektů v obci (základní data z r. 2014)
Počet podnik. subjektů - Zemědělství, lesnictví, rybářství 2
Počet podnik. subjektů - Zpracovatelský průmysl 8
Počet podnik. subjektů - Zásobování vodou; činnosti související s odp. vodami, odpa 1
Počet podnik. subjektů - Stavebnictví 5
Počet podnik. subjektů - Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozid 7
Počet podnik. subjektů - Doprava a skladování 3
Počet podnik. subjektů - Ubytování, stravování a pohostinství 2
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Trnávka v roce 2013
Pramen: ČSÚ
Plochy vymezené k podnikání
Obci pohledově dominují chladící věže a komín Chvaletické elektrárny. Významný podíl výměry katastru Trnávka zabírají plochy patřící elektrárně. Jižně od komunikace a železnice jsou to plochy vlastního energetického areálu. Severně od komunikace plochy bývalých výsypek, čistírna odpadních vod s usazovací nádrží dešťové kanalizace, přivaděč surové vody z Labe s čerpací stanicí.
Mimo plochy elektrárny je zde areál VAKO.CZ a areál výrobny topných těles Eichenauer Heizelement. Uvnitř obce mezi tratí a veřejným prostranstvím u kostela je rozsáhlý areál autodopravy SPECIAL TRANSPORT.
Výrobní plochy jsou v poměru k blízkosti obce velmi rozsáhlé. Místo extenzivního rozšiřování by spíše měly být intenzifikovány. Pro smíšené funkce výrobní povahy budou využity plochy jižně od areálu VAKO.CZ, které slouží jako provizorní parkoviště.
Pro rozšíření výrobních ploch jsou navrženy plochy navazující na stávající výrobní areály, případně plochy v okolí železniční trati, kde výrobní objekty mohou být současně bariérou proti hluku.
Zemědělská výroba
S rozšířením zemědělské výroby se v obci prozatím nepočítá, z důvodu již využívaných zemědělských ploch a nemožnosti jejich rozšíření. Zemědělské plochy jsou vyznačeny béžovou barvou viz obrázek níže.
Změnou č.1 územního plánu obce Trnávka byla zapracována na žádost investora záměru ČEZ Obnovitelné zdroje, s.r.o. změna ve využití horních ploch složišť na plochy pro fotovoltaickou elektrárnu. K vybudování fotovoltaické elektrárny prozatím nedošlo.
Zaměstnanost obyvatelstva
Počet ekonomicky aktivních osob 101
Počet osob vyjíždějících z obce za prací 30
Počet osob dojíždějících za prací do obce 71
Počet zaměstnaných osob 88
Vývoj podílu nezaměstnaných osob
Opatření na podporu zaměstnanosti v obci
Dle grafu vývoje podílu nezaměstnaných osob je patrné, že nezaměstnanost v obci od roku 2010 klesá. Obec Trnávka má možnost využít nezaměstnaných osob evidovaných na Úřadu práce ČR na tzv. veřejně prospěšné práce v obci. V případě nových programů na podporu zaměstnanosti se doporučuje jejich využití.
Bydlení
Bydlení je v současné době zastoupeno bydlením venkovským - v severní části kolem původní návsi zemědělskými usedlostmi s řadou doplňkových staveb, v ostatním území v drobnější parcelaci a v pravidelné uliční zástavbě rozmístěny menší rodinné domy.
Zastavitelná území pro bydlení:
- bydlení venkovské, severně od komunikace Trnávka - Řečany n.L. cca 20 rodinných domů
- bydlení venkovské, jižně od komunikace Trnávka - Řečany n.L., cca 3 rodinné domy
- bydlení venkovské, ve stavební mezeře v západní části obce, 1 rodinný dům.
Sport a rekreace
V severní části obce je vymezené travnaté sportovní hřiště s možností kulturního vyžití. Tyto plochy by měly být i do budoucna zachovány a rezervováno území pro jejich rozšíření.
Pro sportovní aktivity s potřebou většího území např. hokejbal, hokej na inlinech, skate board a inline plocha, street ball atd. mohou být využity i plochy jižně od rybníka, dříve využívané pro zařízení staveniště výstavby železničního koridoru, viz obrázek níže.
V současné době se dětské hřiště nachází v prostoru mezi obecním úřadem a areálem firmy SPECIAL TRANSPORT.
Dopravní infrastruktura v obci
Silniční doprava
Hlavní komunikací, která zajišťuje dopravní obslužnost Trnávky je silnice II/322, procházející jižně od zástavby mezi železniční tratí a Elektrárnou Chvaletice. Dle sčítání z r. 2000 je na silnici II/322 dopravní zatížení 1 203 voz./24 hod.
Z této komunikace odbočuje na západě území místní obslužná komunikace kategorie S 7,0/30, která prochází celým zastavěným územím obce směrem jihozápad - severovýchod. Východně od zástavby opouští k.ú. Trnávky a končí v obci Řečany n.Labem na silnici III/3227.
Budoucí rozvojové plochy jsou dopravně obslužitelné ze stávajících komunikací. Nevyhovující je stav komunikace ul. Polní a část ul. Dlouhé, kde se v budoucích letech plánuje jejich rekonstrukce.
Autobusová doprava
Obec Trnávka je obsluhována jednou linkou autobusové dopravy. Jedná se o linku č. 650623 Řečany n.L. - Trnávka - Chvaletice - Zdechovice - Přelouč - Pardubice - Staré Čivice. Provozovatelem je společnost ARRIVA VÝCHODNÍ ČECHY a.s.
Železniční doprava
Obec není přímo obsluhována železniční dopravou. Nejbližší železniční stanicí jsou Řečany nad Labem na trati č. 010 Praha - Kolín - Česká Třebová. Vzdálenost z Trnávky na železniční stanici je přibližně 1,5 km. V současné době je dokončena modernizace železniční tratě včetně výstavby protihlukové stěny.
Cyklistická doprava a pěší
V souběhu s místní komunikací Trnávka - Řečany n.L. je navržena cyklistická stezka. Na jihozápadním okraji Trnávky lze pokračovat cyklistickou či pěší trasou pod železnicí k elektrárně a dále do Chvaletic.
Potřeba cyklistické stezky vedoucí z Trnávky do Řečan n.L. je občany velmi silně vnímána. Na této trase chodí větší množství dětí do ZŠ a MŠ v Řečanech nad Labem. Dále je tato trasa využívána při dojíždění k autobusovému a železničnímu spoji a jako cesta do zaměstnání. Rekreačně je zde využívána dalšími občany a seniory ze Řečan n.L., kteří navštěvují místní hřbitov. Obec Trnávka spadá matričním úřadem pod obec Řečany n.L. a tato trasa je jediným přímým spojem mezi těmito obcemi. Komunikace propoujicí obě obce je úzká a při stávajícím provozu zde vznikají kolizní situace a ohrožení cyklistů i pěších. Stávající komunikace není vhodná pro smíšený provoz a proto se doporučuje oddělení cyklistické dopravy od automobilní.
Chodníky pro pěší jsou vybudovány jen částečně podél hlavní komunikační osy ul. Obránců míru. Obec plánuje další výstavbu chodníku podél této komunikace.
Technická infrastruktura v obci
Vodní hospodářství
Obec Trnávka leží v povodí řeky Labe a Morašického potoka. Labe tvoří severní hranici katastrálního území obce, Morašický potok protéká celým katastrálním územím ve směru jih-sever. Na severu je pak levostranným přítokem Labe. Obec je rovinatá, odvodnění zajišťuje kromě Labe a Morašického potoka ještě několik bezejmenných samostatných svodnic lokálního významu.
Větší vodní plochy se zde nevyskytují, z menších vodních ploch to jsou zbytky starého slepého ramene Labe a rybník na jihovýchodním okraji Trnávky. Většina území se nachází v záplavovém území Labe, jak je patrno z obrázku níže.
Záplavové území
Vodovod
Obec je napojena na přeloučský skupinový vodovod. Zásobení je zajištěno z čerpací stanice a vodojemu Řečany n.L. zásobním řadem. Na severu katastrálního území se nachází čerpací stanice užitkové vody z Labe pro Chvaletickou elektrárnu. Požární voda je v obci zajištěna z veřejného vodovodního řadu hydranty. V případě větší potřeby je variantním zdrojem požární vody rybník.
Trasa vodovodu v obci Trnávka
Kanalizace
V obci je vybudována gravitační oddílná splašková kanalizace s tím, že splaškové odpadní vody jsou přivedeny do centrální čerpací stanice, ze které jsou čerpány do stávající stoky splaškové kanalizace zaústěné do biologické ČOV elektrárny Chvaletice.
Trasa kanalizace v obci Trnávka
Energetika
Obec je z větší části zásobována elektrickou energií z kmenového vedení 35 kV č. 910, které vede severním okrajem katastru. Pouze trafostanice č. 825 je na odbočce vyvedené z kmenového vedení 35 kV č. 913. Odbočky z kmenového vedení přivádějí elektrickou energii k pěti trafostanicím, které zajišťují převod z napětí 35 kV na napětí 380 V.
Plynofikace
Plynofikace v obci není zřízena. Obec zvažuje možnost výstavby výměníkové stanice a rozvodů CZT jako topného media.
Telekomunikace
Kromě přístupové kabelové sítě se zde vyskytují dva dálkové optické sdělovací kabely.
Nakládání s odpady
Odstraňování odpadů je řešeno sběrem komunálního odpadu do sběrných nádob a jejich pravidelným odvozem na skládku. Objemný a nebezpečný odpad je odvážen jednorázově. Separovány jsou základní recyklovatelné složky komunálního odpadu.
Obec do budoucna plánuje výstavbu nového sběrného dvora.
Dopravní zátěž obce
Obec je nad míru zatěžována projíždějícími kamiony, které zde zásobují místní podnikatelské subjekty. Místní komunikace nejsou technicky stavěny na takovou zátěž a mohl by zde vznikat problém se statikou domů stojících podél místní komunikace.
Veřejné osvětlení v obci
Obec je majitelem a provozovatelem veřejného osvětlení v obci.
Obecní majetek
Obecní majetek jako jsou budovy, stroje, zařízení, zpevněné plochy a další stavby je nutné průběžně opravovat či rekonstruovat. V navrhovaném období je třeba zajistit opravu fasády a střešní krytiny skladu nářadí, zrekonstruovat ul. Polní a část ul. Dlouhé, dostavět chodník podél ul. Obránců míru, vystavět cyklostezku Trnávka - Řečany n.L., vybudovat nový sběrný dvůr, vystavět multifunkční sportovní hřiště. Vzhledem k navrhovaným rozvojovým plochám je třeba vytvořit nový územní plán obce.
Občanská vybavenost v sídle je v rozsahu, který vyhovuje potřebám obce této velikosti. Byla opravena bývalá škola, která má dostatečnou kapacitu pro společenské a kulturní (popřípadě i jiné, pro dané umístnění vhodné) aktivity. Objekt Obecního úřadu je využíván jako knihovna.
Zdravotnictví
V obci Trnávka nejsou poskytovány žádné lékařské služby. Pro obyvatele je k dispozici lékařská služba ve vedlejší obci Řečany nad Labem, kde se nachází praktický lékař pro děti a dorost, praktický lékař pro dospělé, stomatolog, rehabilitace a lékárna. Dostupnost dalších zdravotnických zařízení je v dojezdové vzdálenosti necelých 4 km ve městě Chvaletice a cca 8 km ve městě Přelouč. Nemocnice Pardubice je vzdálena od obce cca 27 km.
Sociální služby, jejich rozsah a způsob zajištění
Obec Trnávka nemá uzavřenou smlouvu na zajištění terénní pečovatelské služby. Do budoucna se doporučuje, aby obec tuto smlouvu uzavřela a nabídla tak možnost stárnoucímu obyvatelstvu zajištění péče. Prioritou obce je podpořit péči obyvatelům v místě jejich bydliště, aby nemuseli měnit prostředí, ve kterém jsou zvyklí. V případě, že by terénní služba nepostačovala, je možné využít dalších sociálních služeb, které poskytuje např. Dům pro seniory ve městě Přelouč nebo sociální služby města Chvaletice. Další z možností, pro občany, kteří nemají možnost nebo nechtějí setrvávat ve svém bydlišti je k dispozici v sousední obci Řečany n.L. Komunitní dům pro seniory, který bude se svým nájemním bydlením otevřen v létě roku 2017. Zde mohou být ubytovaní občané starší 60 let nevlastnící žádnou nemovitost. V těchto prostorech jim bude umožněna i terénní sociální péče.
Obec zajišťuje pro své seniory možnost stravování, které jim je doručováno až do domu. Zároveň se zde jedenkrát týdně setkává klub důchodců.
Kultura
Na území obce se nenachází žádná nemovitá kulturní památka. Památkou místního významu je kostel. Část obce náleží do památkové zóny Kladrubské Polabí.
Kulturní a sportovní aktivity
O kulturní a sportovní vyžití občanů pečují kromě obecního úřadu také místní zájmové spolky, a to rybářský spolek, HBC Trnávka a klub důchodců. Lidé se mohou scházet na pravidelně pořádaných akcích jako je například maškarní zábava, dětský den, mikulášká nadílka či různé koncerty. Obec v průběhu roku pořádá i další kulturní akce v místním kostele či na hřišti. Pravidelně se také konají setkání rodáků a přátel obce.
Obchody a služby
V obci je obchod s potravinami a pohostinství, které je v majetku obce. Občanům slouží také veřejná knihovna v budově Obecního úřadu.
Domovní a bytový fond v obci Trnávka dle SLDB 2011
Počet domů | 109 |
Počet obydlených domů | 78 |
Podíl obydlených domů | 71,56% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 76 |
Podíl rodinných domů | 69,72% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 49,41% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Pramen: ČSÚ
Území obce
Celková plocha území obce činí 363,20 ha.
Obec leží na levém břehu řeky Labe, intravilán obce je částečně v zátopovém území.
Struktura využití půdy
Pramen: ČSÚ
Z výše uvedeného grafu je patrné, že obec je z větší části, tj. z 52 % tvořena ostatními plochami, které není možné zemědělsky využít, což obec v určitém režimu limituje. Více než 1/4 celkové výměry je orná půda, která je obdělávána. Velmi malou část zde zastupují zahrady a trvalé travní porosty, lesy atd., které jsou přírodně stabilní.
Ekologická stabilita
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Trnávka dosahuje koeficient hodnoty 0,22 což není pro obec příznivé.
Zvýšení ekologické stability krajiny a podporu jejich funkcí lze dosáhnout zejména udržitelným hospodařením v krajině, které minimalizuje negativní zásahy do krajiny, podporou vegetačních opatření v krajině, především výsadby a obnovy remízků, alejí, solitérních stromů, větrolamů, vodních prvků a to i formou podpory pozemkových úprav, které jsou jeho základním nástrojem.
Do budoucna bude třeba chránit volnou krajinu. Upřednostňována bude zástavba uvnitř obce (nikoliv však na úkor sídelní zeleně) nebo ve vazbě na ně, podpora využívání brownfields, minimalizace záborů zejména kvalitních půd.
Jako závazné budou respektovány zásady územně technického podkladu nadregionálního a regionálního systému ekologické stability.
Systém ekologické stability tvoří:
- nadregionální biokoridor Labe (K 72) s vymezenou ochrannou zónou
- regionální biocentrum RBC 1980 Kladrubský areál
- z NRBK (od řeky Labe) vychází směrem jihovýchodním lokální biokoridor LBK 8, s vloženými biocentry LBC 1, 2, 7
V návaznosti na navržený ÚSEC - biokoridor a biocentrum na východním okraji Trnávky, bude provedena i úprava veřejné izolační zeleně jižně od rybníka. Navrženy jsou plochy izolační zeleně na rozhraní zastavěného a nezastavěného území a mezi rozdílnými funkcemi. Respektovány a rozvíjeny budou plochy veřejných prostranství, veřejné zeleně, stromořadí, které prorůstají celým územím obce. Část území výsypek na jihozápadním okraji obce bude využita jako obora pro chov spárkaté zvěře.
Pro celkovou kultivaci veřejných prostranství obec zpracuje návrhy řešení jednotlivých lokalit. Zvláštní pozornost bude věnována prostoru u kostela a staré návsi v severní části sídla.
Protierozní opatření
Protierozní funkce je podpořena zejména doplněním kontinuální krajinné zeleně lokálního biokoridoru a zachováním liniové zeleně podél lokálních vodotečí.
V rámci zastavitelných ploch budou přijata opatření, aby odtokové poměry z povrchu urbanizovaného území byly po výstavbě srovnatelné se stavem před ní, tzn., aby nedocházelo ke zhoršení odtokových poměrů.
Ochrana před povodněmi
Záplavové území řeky Labe bylo vyhlášeno v roce 2006 Krajským úřadem Pardubického kraje pod č.j. 16751-7/2006/OŽ0Z/CK.
V plochách aktivní inundance jsou povoleny pouze stavby vodních děl, jimiž se upravuje vodní tok, převádějí povodňové průtoky, provádějí opatření na ochranu před povodněmi nebo která jinak souvisejí s vodním tokem nebo jimiž se zlepšují odtokové poměry, stavby pro jímání vod, odvádění odpadních vod a odvádění srážkových vod a dále nezbytné stavby dopravní a technické infrastruktury.
Obec Trnávka nemá doposud zpracován digitální povodňový plán, do budoucna se tedy doporučuje jeho zpracování a napojení na POVIS (povodňový informační systém).
Dále se doporučuje umístit na webové stránky obce a zveřejnit způsobem v místě obvyklým dokument: Seznámení fyzických a právnických osob s charakterem možného ohrožení , připravenými krizovými opatřeními a způsobem jejich provedení. Zároveň je třeba na webu obce uvést kontakty na protipovodňovou komisi a další informace spojené s krizovým řízením.
Obecní úřad a kompetence obce
Obecní úřad v Trnávce je obcí I. typu. Pověřeným obecním úřadem je město Chvaletice a obcí s rozšířenou působností je město Přelouč.
Obec Trnávka má 7 volených zastupitelů. Funkce starosty je zde uvolněná. Ostatní zastupitelé jsou neuvolnění pro výkon své funkce.
Obec má webové stránky www.trnavka-obec.cz, které využívá ke zveřejňování povinných informací a informování obyvatelstva.
Úřední hodiny Obecního úřadu v Trnávce:
Po 13 - 18 hod., pokladna 16 - 18 hod.
St 9 - 12 hod.
První sobota v měsíci 9 - 11 hod.
Obec není zřizovatelem žádné příspěvkové organizace.
Hospodaření obce
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Trnávka v letech 2009 - 2015 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 5 850 | 9 457 | 10 055 | 10 169 | 10 468 | 10 848 | 10 442 |
Nedaňové příjmy | 542 | 399 | 588 | 636 | 654 | 3 823 | 476 |
Kapitálové příjmy | 104 | 7 | 160 | 25 | 7 | 0 | 2 |
Neinvestiční přijaté dotace | 95 | 135 | 61 | 103 | 98 | 119 | 54 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 120 | 120 | 3 843 | 0 | 100 | 0 |
Příjmy | 6 592 | 10 118 | 10 984 | 14 777 | 11 226 | 14 890 | 10 974 |
Běžné výdaje | 2 333 | 3 005 | 3 623 | 8 578 | 4 419 | 4 481 | 5 756 |
Kapitálové výdaje | 1 434 | 5 589 | 1 152 | 1 969 | 2 537 | 2 387 | 916 |
Výdaje celkem | 3 768 | 8 595 | 4 775 | 10 547 | 6 956 | 6 868 | 6 672 |
Saldo příjmů a výdajů | 2 824 | 1 523 | 6 209 | 4 230 | 4 270 | 8 022 | 4 302 |
Pramen: ČSÚ, www.trnavka-obec.cz
Obec Trnávka diponovala k 31.12.2015 peněžními prostředky na bankovním účtu ve výši 32.202.354 Kč. Obci je doporučeno, aby své finanční prostředky rozdělila na více účtů, neboť své vklady má v každé jednotlivé bance pojištěny jen do výše 500 000 EUR za předpokladu, že si od 1.1.2016 vyžádala potvrzení banky o pojištění vkladu. V případě, že potvrzení o pojištění vkladu nemá, má své vklady pojištěny pouze do výše 100 000 EUR. Jelikož finanční prostředky na bankovních účtech významně převyšují limity pojištění u jednotlivé banky, doporučuje se je rozdělit do více bankovních institucí.
Bezpečnost
Obec má zřízen povodňový plán obce pouze v listinné podobě. Doporučuje se vyhotovení digitálního povodňového plánu napojeného na POVIS. Obec tvoří finanční rezervu na případné krizové řízení. Varování obyvatel před nebezpečím probíhá pomocí rozhlasu. Vhodné je zakoupit elektrocentrálu pro zajištění funkčnosti rozhlasu a informování obyvatelstva v případě krizového stavu.
Doporučuje se založit na webových stránkách obce složku "Krizové řízení" a zde vyvěsit dokument: Seznámení fyzických a právnických osob s charakterem možného ohrožení, připravenými krizovými opatřeními a způsobem jejich provedení. Dále se doporučuje ustanovit pracovní skupinu pro bezpečnost a krizové řízení. S těmito informacemi je vhodné seznámit obyvatele např. v obecním zpravodaji.
Kriminalita v obci je řešena spádově Policií ČR sídlící v městě Chvaletice.
Obec nemá jednotku požární ochrany, ale výjezdy má smluvně zabezpečeny s obcí Řečany nad Labem.
Vnější vztahy a vazby
Obec je členem Svazku obcí Přeloučska, který se zaměřuje na řešení odpadového hospodářství. Dále je členem dobrovolného svazku obcí "Pardubická Labská", které je založeno za účelem výstavby cyklostezky Pardubice - Týnec nad Labem.
Obec je limitována zastavitelností území, které určuje zátopové území řeky Labe, což omezuje rozvoj obce. Veškeré plánované akce obce jsou v souladu s územně plánovací dokumentací.
Finanční situace obce je velmi příznivá a tak je možné dle navrhovaných aktivit obec bez problému rozvíjet.
Trnávka se stává příjemným místem pro život. Lidé zde žijí v souladu s přírodou a v její těsné blízkosti, ale zároveň na dosah městu, které je vždy snadno dostupné. Je zde relativně nízká nezaměstnanost, s příznivým demografickým vývojem. Je zde zřízena dětská skupina pro děti od dvou let věku a dostatečné sportovní zázemí. Obec má dobré vztahy se sousední obcí Řečany nad Labem, která pro ni zabezpečuje předškolní a školní vzdělání a jednotku sboru dobrovoloných hasičů.
Obec nabízí dostatečné společenské, sportovní a kulturní vyžití pro všechny věkové kategorie obyvatel. Obec průběžně zajišťuje obnovu infrastruktury a okolní přírody pro další generace.
Cíl : „Zkvalitnění infrastruktury obce”
Opatření : „Místní komunikace ul. Polní” Provést rekonstrukci komunikace, dešťové kanalizace v ulici Polní |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Rekonstrukce místní komunikace Polní” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 7000 | Vlastní + externí |
Rekonstrukce komunikace je možné financovat z vlastních zdrojů. V případě velmi špatného stavu komunikace lze žádat o dotaci z Ministerstva pro místní rozvoj. |
Opatření : „Výstavba chodníku ul. Obránců míru” Provést výstavbu chodníku v ulici Obránců míru |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba chodníku ul. Obránců míru” |
2017 - 2019 | Zastupitelstvo obce | 600 | Vlastní + externí |
Finanční prostředky je možné čerpat z rozpočtu obce či Státního fondu dopravní infrastruktury. |
Opatření : „Cyklostezka Trnávka - Řečany n.L.” Vybudování cyklostezky z Trnávky do Řečan n.L. podél komunikace Obránců míru. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba cyklostezky Trnávka - Řečany nad Labem” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 2000 | Vlastní |
Cíl : „Vytvoření sportovních příležitostí”
Opatření : „Multifunkční hřiště” Vybudování multifunkčního sportovního hřiště |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování multifunkčního sporivního hřiště” |
2017 - 2019 | Zastupitelstvo obce | 1500 | Vlastní + externí |
Možno žádat o dotaci Nadaci ČEZ - oranžová hřiště |
Cíl : „Vytvoření územní dokumentace”
Opatření : „Nový územní plán obce” Vypracování nového územního plánu obce. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Územní plán obce Trnávka” |
2016 - 2019 | Zastupitelstvo obce | 350 | Vlastní + externí |
Možno čerpat dotaci na Návrh územního plánu a následně Upravený návrh územního plánu Krajský úřad Pardubického kraje. |
Opatření : „Dokumentace ke krizovému řízení” Vypracování dokumentace ke krizovému řízení obce a její zveřejnění na webu obce a ve zpravodaji. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zpracování krizového plánu” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní |
Předpokládá se vypracování Obecním úřadem. V případě nedostatečných kapacit je možné zpracování dokumentace zadat externí firmě. |
Opatření : „Povodňový plán obce” Vypracování digitálního povodňového plánu obce a jeho napojení na POVIS. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Digitální povodňový plán obce Trnávka” |
2017 - 2018 | Zastupitelstvo obce | 120 | Vlastní |
Cíl : „Opravy obecního majetku”
Opatření : „Oprava skladu nářadí” Oprava fasády a střešní krytiny |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava skladu nářadí” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 300 | Vlastní + externí |
Možno čerpat dotaci z Programu obnovy venkova Krajský úřad Pardubického kraje. |
Cíl : „Zkvalitnění odpadového hospodářství”
Opatření : „Sběrný dvůr” Výstavba nového sběrného dvora. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výstavba nového sběrného dvora” |
2016 - 2017 | Zastupitelstvo obce | 2000 | Vlastní + externí |
Možnost čerpat dotaci z POV Krajského úřadu Pardubického kraje či dle možností ze Státního fondu životního prostředí. |
Cíl : „Revitalizace veřejného prostranství”
Opatření : „Výsadba stromů, obnova veřejné zeleně” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Výsadba stromů a soliterů, obnova veřejné zeleně” |
2017 - 2020 | 100 | Vlastní + externí | |
Možnost žádat Nadaci ČEZ - Sromy |
Za realizaci Programu rozvoje obce nese zodpovědnost zastupitelstvo obce. Plnění stanovených cílů bude sledováno celoročně a průběžně. Po dokončení jednotlivých aktivit budou tyto v programu upravovány. Ke kontrole plnění programu rozvoje obce bude docházet alespoň jedenkrát za půl roku. V případě změny místních poměrů či dotačních možností bude PRO průběžně aktualizován.
Aktualizaci dat bude provádět starosta a místostarostka obce či externí firma, na základě realizovaných aktivit a budoucích změn. Dokument bude sloužit pro dlouhodobé plánování obce a budou využívány jeho další nástroje, jako je plánování finančního rozpočtu pro zadané aktivity a dále generování hodnocení realizace.