Na základě nového programového období 2014 - 2020 se vedení obce Huntířov rozhodlo vytvořit strategický dokument, který by určil základní směřování obce a jeho rozvojové priority do roku 2024. Základní myšlenkou je přiblížit vývoj obce požadavkům občanů a tím zajistit dlouhodobou perspektivu vytvářeného dokumentu. Program rozvoje obce (dále jen PRO) by přitom měl respektovat finanční možnosti obce a efektivně využívat cizí zdoje k financování opatření. PRO se skládá ze dvou částí. Z části analytické - zachycující současný stav a z části návrhové s uvedením cílů a opatření na základě komunitního projednání za účasti veřejnosti.
Dle domluvy s vedením obce, bude dokument zároveň v příloze obsahovat přehled možných zdrojů financování jednotlivých aktivit, potažmo opatření.
Poznámka: V dokumentaci Programu rozvoje obce Huntířova uvedený a publikovaný znak obce je zatím pouze návrhem. Dosud nebyl schválen příslušnými orgány.
Stará Oleška
Zdroj: web obce
Obec Huntířov se nachází na území okresu Děčín a náleží pod Ústecký kraj. Příslušnou obcí s rozšířenou působností je statutární město Děčín. Obec Huntířov se rozkládá asi devět kilometrů východně od Děčína. Obec je vzdálená přibližně 10 km od německých hranic.
Huntířov se dále dělí na čtyři části, konkrétně to jsou: Františkův vrch, Huntířov, Nová Oleška a Stará Oleška.
372 m n. m. |
|
4 |
|
4 |
|
3: Huntířov, Nová Oleška, Stará Oleška |
Zdroj: Wikipedia
Františkův Vrch je malá vesnice, část obce Huntířov v okrese Děčín. Nachází se asi 2 km na jih od Huntířova. Je zde evidováno 28 adres. V roce 2011 zde trvale žilo 70 obyvatel Františkův Vrch leží v katastrálním území Huntířov u Děčína o výměře 7,24 km2.
Nová Oleška je vesnice, část obce Huntířov v okrese Děčín. Nachází se asi 1,5 km na severovýchod od Huntířova. Je zde evidováno 73 adres. V roce 2011 zde trvale žilo 103 obyvatel. Nová Oleška je také název katastrálního území o rozloze 2,35 km2.
Stará Oleška je osada nacházející se na rozhraní Českého středohoří a Děčínské vrchoviny v CHKO Labské pískovce 8 kilometrů východně od Děčína. Vesnice je součástí obce Huntířov. V roce 2011 zde trvale žilo 208 obyvatel. Nadmořská výška sídla se pohybuje mezi 255 až 270 m. Nejvyšším bodem v nejbližším okolí je Olešský vrch, který měří 355 metrů. Významným vrcholem je také kopec Vyhlídka, ten měří 305 m a nachází se na něm rozhledna.
Výměra:
Zdroj: ČSÚ
Huntířov – Děčín (okres, obec s rozšířenou působností): 7 km
Huntířov – Ústí nad Labem (kraj): 32 km
Zdroj: Mapy.cz
Rozhlédneme-li se od huntířovského hřbitova či jen při cestě do Děčína, spatříme hradbu lesů, které nám brání v pohledu na ukryté skalní útvary, které jen místy jsou patrné. Tento kraj od poloviny devatenáctého století nazývaný Českosaské Švýcarsko, přesněji však Labské pískovce, začíná v Nakléřovském průsmyku, který tušíme za dominantou Děčínského Sněžníku s vyhlídkovou věží, aby v šířce po německou Pirnu pokračoval směrem na východ ke Křečanům Chřibské a České Kamenici. Před sebou vidíme hřeben zdánlivého pohoří, pod kterým se skrývají nejunikátnější výtvory přírody. Tudy probíhající státní hranice dělí českou část od saské.
Ve středu pohledu vévodí 300 m nad terén kopec Růžák /619 m.n./. Za jetřichovickými skálami na východě, za dobrého počasí jasně viditelnými, na nás vykukují nejvyšší body Šluknovské vrchoviny, která přechází v Chřibské vrchy s dominujícím kopcem Studencem. Ty tvoří jakési předhůří Lužických hor, jejichž vrcholy vidíme za Č. Kamenicí a Markvarticemi, aby nám dál na jihu přešly v útvary Českého středohoří. Na úbočí jeho nejsevernějšího útvaru Dobranské výšiny leží horní část naší obce. Spodní část spolu s Oleškami již spočívá na Labských pískovcích.
Téměř všechny potoky a říčky pramení mimo naši pískovcovou oblast. Pomineme-li řeku Labe, která odvádí vodu téměř z celých Čech, odvodňuje západní část Labských pískovců Jílovský potok. Ten za tisíciletí utvořil při svém ústí do Labe pobřežní nivu, na níž se pak uchytila nejstarší lidská sídla. Shodou okolností bylo na protějším břehu při ústí Ploučnice obdobně. Tím byl dán předpoklad ke vzniku pozdějšího dvojměstí Děčína a Podmokel.
Naši, východní, stranu odvodňuje řeka Kamenice se svými přítoky. K významnějším patří Chřibská Kamenice, ale i Olešský potok pramenící v naší obci. Zcela východní částí protéká říčka Křinice, která tvoří též hranici se sousedním Saskem. Po cestě malebným údolím na německé straně, se v Bad Schandau vlévá do Labe. Toky na své cestě vytvořily roztodivné skalní kaňony, doliny a rokle. Údolí potoků doplňují rybníky, které jsou v území poměrně vzácné. Jsou to prakticky jen rybníky v našich Oleškách. V zadní části Olešského rybníka odborníci nalezli vzácné druhy rostlin a živočichů.
Zdroj: web obce
Prostor dnešního Huntířova byl nepochybně obýván od dob, kdy se zde větvila starobylá podkrušnohorská solná stezka na cestu dále do Lužice a přes Olešku podél říčky Kamenice do Saska. Bylo to místo odpočinku po namáhavém výstupu z kaňonu Labe, vybavené pramenitou a čistou vodou v potoce.
Nejstarší známé pojmenování Huntířova nacházíme v latinském papežském registru desátků z roků 1352 až 1405 ve kterém je pod názvem "Güntheri villa". Název "Günthersdorf" je používán z let 1361 a 1413 v "Libri conformationum"". V česky vedených zemských deskách bylo v r. 1543 zaznamenáno: "v huntirzowie". V době svého vzniku patřily místní pozemky panstvu z hradu Ostrého. Jak již víme, byli to páni patřící k českému rodu Michalovců. Jméno obce nepochybně pochází od jména zakladatele, pravděpodobně lokátora tj. jakéhosi středověkého "leasingového nájemce". Ten byl i nositelem úřadu tzv. dědického soudu, feudální podoby starosty a radnice. Dle záznamů sídlil v místě pozdějšího č.p.1 - dnešní hospody. Takový úřad v obci fungoval až do r. 1850.
Od roku 1602 se datují zápisy v místní matrice. Duchovní správa v těch dobách byla svěřena tzv. farnostem. Fara v Huntířově působila téměř od jeho založení ve 13. století. Nazývala se "Maria Geburt" (Narození Marie)a patřily k ní i Horní Dobrná, Františkův Vrch, Brložec, Stará a Nová Oleška. Byla podřízena děkanátu Lípa a podle zápisů odváděla pololetně 3 Groše jako desátky. K farnosti patřil kostel, který se během změn v majetku Salhausenů, pánů na Ostrém, stal filiálkou kostela v Markvarticích.
Okolo r. 1540 po dobu téměř 100 let byla v Huntířově "oficiální" luteránská víra. Změny v majetku šlechty znamenaly i změny obecní. Roku 1580 byl Huntířov přičleněn k "Rotenhof" (Červenému dvoru) v Markvarticích, Horní Dobrná byla vyjmuta z farnosti a přičleněna k Benešovu.
V roce 1725 se Huntířov stává opět samostatnou farností, která od 20. století patřila k vikariátu Děčín. Podle některých historiků se někdy uprostřed 17. století nacházelo v Huntířově rytířské sídlo rodiny "Hirsch von Markwartitz". V roce 1739 se v Huntířově konalo jedno z posledních "zasedání lidového soudu". Převážně zemědělská obec se rozrůstala a záznamy z roku 1850 uvádějí, že obec čítá 152 domů a 925 obyvatel. V té době bylo v obci 182 stálých a 360 příležitostných přadláků a tkalců, 18 punčochářů. 858 obyvatel mělo německou národnost. S nástupem průmyslové revoluce počet obyvatel klesal, v obci nebylo příliš příležitosti k rozvoji řemesel a výroby.
Obec pravděpodobně vznikla za vlády Michalovců na osterském panství. Páni z Michalovic byli významní rytíři a oblíbenci králů. Protože vlastnili ještě řadu dalších sídel, hrad Ostrý se pravděpodobně nikdy nestal jejich trvalou rezidencí, ale sloužil jako sídlo hejtmanů, kteří odtud řídili chod panství. Z té doby jsou i první písemné záznamy o Huntířovu, v souvislosti se založením kostela a vznikem farnosti.
Zdroj: web obce a Wikipedia
Níže uvedená tabulka zobrazuje údaje o rozložení obyvatel podle pohlaví a věku. Údaje se vztahují k datu ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů, tedy k 26.3.2011. K tomuto datu převažovali v obci obyvatelé produktivního věku, věková kategorie 30 až 49 let, jejich počet představoval 33 % z celkového počtu obyvatel. Další nepočetnější skupinou pak byl děti ve věku 0 až 14 let, jejich počet představoval více než 15 % z celkového počtu obyvatel.
Zdroj: ČSÚ
Další tabulka zobrazuje přírůstek/úbytek obyvatelstva v obci Huntířov dle jednotlivých let. V novodobé historii, od roku 1991, zaznamenáváme v obci trvalý přírůstek obvyvatelstva. Nejedná se však o přirozený přírůstek. Nárůst obyvatel je způsoben převážně migračním přírůstkem, z tabulky je partný nárůst nově přistěhovalých obyvatel a pokles vystěhovalých obyvatel.
Zdroj: ČSÚ
Zdroj: ČSÚ
Tabulka zobrazuje podíl dětí a senirů. Uvedená data se vztahují k 31.12.2014. K tomuto datu tvořil počet dětí ve věku 0 až 14 let téměř 17,5 % z celkového počtu obyvatel. Podíl senirů nad 65 let pak představoval 13,5 % celkového počtu obyvatel. Počet dětí tedy mírně (o 4 %) převyšoval počet seniorů.
Zdroj: ČSÚ
Tabulka zobrazuje obyvatelstvo v obci Huntířov podle nejvyššího ukončené vzdělání. Uvedená data se vztahují k ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů, tedy k 26.3.2011 a týkají se pouze obyvatel nad 15 let věku. Z tabulky vyplývá, že k uvedenému datu převažovali v obci obyvatelé se středním vzděláním včetně vyučení (bez maturity) a tvořili více než 40 % z celkového počtu obyvatel starších 15-ti let. Druhou nejvíce početnou skupinou byli obyvatelé se základním vzděláním včetně neukončeného, ti tvořili více než 23 % z celkového počtu obyvatel starších 15-ti let. Třetí nejpočetnější skupinou pak byli obyvatelé s úplným středním vzděláním (s maturitou), kteří tvořili téměř 20 % z celkového počtu obyvatel starších 15-ti let.
Zdroj: ČSÚ
Tabulka zobrazuje rozložení obyvatelstva obce Huntířov dle národnosti. Uvedená data se vztahují k datu ukončení posledního sčítání lidu, domů a bytů, tedy k 26.3.2011. Z tabulky vyplývá, že k uvedenému datu převažovali v obci obyvatelé s českou národností, další nejpočetnější skupinou pak byli obyvatelé se slovenskou národností. Uvedené data všek nejsou zcela přesná, protože 197 obyvatel národnost neuvedlo.
Následující mapa České republiky detailně ukazuje výskyt sociálně vyloučených lokalit v rámci území obcí s rozšířenou působností (ORP) dle počtu obyvatel sociálně vyloučených lokalit na příslušném území ORP. Obec Huntířov spadá do ORP Děčín. Z uvedené mapy je patrné, že ORP Děčín patří mezi území s výskytem identifikovaných sociálně vyloučených lokalit s hustotou počtu obyvatel v rozmezí 201 až 500 obyvatel v těchto lokalitách.
Zdroj: Analýza sociálně vyloučených lokalit
V místní části obce - Stará Oleška se nachází Obecní dům Myslivna, zde provozuje obec zájmové kroužky, které jsou pro účastníky zdarma. Jedná se zejména o:
V obci je činný Fotbalový klub a Futsalový klub, který sdružuje děti od 10-ti let.
Obec poskytuje zázemí pro provozování kroužků v obci v Obecním domě Myslivna ve Staré Olešce, kroužky jsou zde pro účastníky zdarma.
Mezi nejdůležitější akce pořádané v obci patří:
Karneval
Pálení čarodějnic
Den matek
R-fest
Vítání léta
Úcta ke stáří
Informování v občanů o dění v obci je zajištěno prostředníctvím místního tisku - Naše listy (měsíčník), dále jsou informace zveřejňvány na úřední desce, prostřednictvím SMS-info kanálu a na webu obce: www.huntirov.cz
V obci Huntířov bylo k 31. 12. 2015 evidováno 183 ekonomických subjektů, pouze 83 je však k tomuto datu ekonomicky aktivní, což činí 45,36 %. V rámci rozdělení dle právní formy převažují významně Fyzické osoby podnikající – 71 subjektů nad 12 s právní formou Právnické osoby. Tyto ekonomické subjekty jsou převážně zařazeny do kategorie mikro/podniky - 65 (podnik do 10 zaměstnanců). V obci se nachází pouze jeden podnik zařazen do kategorie střední podnik.
Struktura podnikatelských subjektů podle právní formy v obci Huntířov v roce 2015
|
Registrované podniky |
Podniky se |
|
Celkem |
183 |
83 |
|
Fyzické osoby |
164 |
71 |
|
Fyzické osoby |
145 |
59 |
|
Fyzické osoby |
10 |
3 |
|
Zemědělští podnikatelé |
9 |
9 |
|
Právnické osoby |
19 |
12 |
|
Obchodní společnosti |
10 |
7 |
|
akciové společnosti |
1 |
1 |
|
Družstva |
. |
. |
|
Zdroj: ČSÚ
Kategorie podniků
Počet zaměstnanců |
Kategorie |
Absolutně |
bez zaměstnanců |
Mikro/podniky |
53 |
do 10 |
Mikro/podniky |
12 |
10-49 |
malé podniky |
3 |
50-99 |
střední podniky |
1 |
100-249 |
střední podniky |
0 |
250 a více |
velké podniky |
0 |
nezjištěno |
- |
109 |
Zdroj: ČSÚ
Ze statistických údajů o podnicích dle převažující činnosti lze za klíčové odvětví považovat oblast: F - Stavebnictví, zde je registrováno 42 subjektů - 17 aktivních. Druhá oblast je G -Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel. V tomto odvětví je evidováno taktéž 42 subjektů, ale aktivitu vykazuje pouze 13 subjektů. Ve službách zaměřených na cestovní ruch je registrováno 19 subjektů a 10 vykazuje činnost.
Struktura podnikatelských subjektů podle převažující činnosti v obci Huntířov v roce 2015
Registrované |
Podniky se |
||
Celkem |
183 |
83 |
|
A Zemědělství, lesnictví, rybářství |
12 |
10 |
|
B-E Průmysl celkem |
17 |
4 |
|
F Stavebnictví |
42 |
17 |
|
G Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel |
42 |
13 |
|
H Doprava a skladování |
7 |
5 |
|
I Ubytování, stravování a pohostinství |
19 |
10 |
|
J Informační a komunikační činnosti |
2 |
2 |
|
K Peněžnictví a pojišťovnictví |
7 |
2 |
|
L Činnosti v oblasti nemovitostí |
7 |
2 |
|
M Profesní, vědecké a technické činnosti |
7 |
6 |
|
M Profesní, vědecké a technické činnosti |
2 |
. |
|
O Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení |
1 |
1 |
|
P Vzdělávání |
3 |
3 |
|
Q Zdravotní a sociální péče |
1 |
1 |
|
R Kulturní, zábavní a rekreační činnosti |
1 |
. |
|
S Ostatní činnosti |
8 |
5 |
|
X nezařazeno |
. |
. |
|
Zdroj: ČSÚ
Dalším ukazatelem aktivit v obci je rozdělení subjektů dle ekonomických činností. Z níže uvedené tabulky vyplývá, že v obci převažují služby nad ostatními činnostmi. V porovnání s agregovanými údaji však podíl služeb vykazuje nižší hodnoty než ostatní podíly ve větším území (rok 2011). V roce 2013 tento podíl činil 57,95%. Tento nárůst je způsoben lepším definováním činností nezjištěných oborů.
|
Zemědělství a lesnictví |
Průmysl a stavebnictví |
Služby |
Huntířov |
3,72% |
34,94% |
46,84% |
DĚČÍN |
1,48% |
29,83% |
54,33% |
Ústecký kraj |
1,84% |
33,98% |
50,46% |
ČR |
2,74% |
32,23% |
53,87% |
Zdroj: ČSÚ (rok 2011)
Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Huntířov v roce 2013
Následující graf zobrazuje strukturu podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Huntířov v roce 2013. V porovnání s rokem 2011 a předchozí tabulkou je z grafu partný nárůst subjektů ve všech odvětvích.
Zdroj: ČSÚ
Zaměstnaných osob bylo dle Sčítání obyvatelstva z roku 2011 celkem 269 osob. V roce 2014 93 osob – vyjíždělo za prací do jiného místa (tj. 34,57%) a 50 do obce dojíždělo. Do ekonomicky aktivního obyvatelstva patřilo v té době ještě 42 nezaměstnaných osob. Ekonomicky neaktivní obyvatelstvo se pak dělilo na nepracující důchodce – 200 osob a 96 žáků, studentů a dětí. 51 obyvatel bylo s nezjištěnou ekonomickou aktivitou.
Celkem muži ženy
Ekonomicky aktivní celkem |
311 |
166 |
145 |
||
v tom |
zaměstnaní |
269 |
144 |
125 |
|
z toho podle postavení v zaměstnání |
zaměstnanci |
209 |
107 |
102 |
|
zaměstnavatelé |
14 |
10 |
4 |
||
pracující na vlastní účet |
32 |
21 |
11 |
||
ze zaměstnaných |
pracující důchodci |
15 |
7 |
8 |
|
ženy na mateřské dovolené |
5 |
- |
5 |
||
nezaměstnaní |
42 |
22 |
20 |
||
Ekonomicky neaktivní celkem |
365 |
165 |
200 |
||
z toho |
nepracující důchodci |
200 |
91 |
109 |
|
žáci, studenti, učni |
96 |
48 |
48 |
||
Osoby s nezjištěnou ekonomickou aktivitou |
51 |
30 |
21 |
Zdroj: ČSÚ
V současné době probíhá v obci řízení ve věci tvorby Územního plánu obce Huntířove. Od 4.1.2016 je na webových stránkách zveřejněn návrh tohoto dokumentu. Tento návrh obsahuje dostatek návrhových ploch pro bydlení a podnikání v návaznosti na dobrou dostupnost.
Katastrálním územím obce Huntířov prochází hranice dvou chráněných krajinných oblastí (CHKO České středohoří a CHKO Labské pískovce). Její hranice je určena silnicí č. 13, kdy jižní část území (pod touto komunikací) spadá do CHKO České středohoří a severní část do CHKO Labské pískovce. V obci se nachází jediná přírodní rezervace Stará Oleška (jedná se o lokalitu Olešského rybníku). V tomto území se nachází druhy, které v jiném prostředí nerostou, a proto jsou vzácné. Na území bylo dále registrováno hnízdění více než 130 druhů ptáků. Další přírodní rezervace se nacházejí pak na severním okraji katastru obce a to, PR Čabel a PR Za pilou. Jinak obec nedisponuje žádnou přírodní památkou. Jsou zde dvě památky kulturního významu, první - větrný mlýn holandského typu. Mlýn byl postaven roku 1876. Třípodlažní budova mírně kuželovitého tvaru je postavena z lomového kamene, vnější průměr má 9,5 m a vysoký je 12 m. Mlýn měl klasické 4 perutě. Druhá památka venkovská usedlost č.p. 13. Obdélný roubený patrový objekt s podstávkou a sedlovou střechou byl postaven na přelomu 18. a 19. stol. Patro a střední část východního průčelí je hrázděné. Jižní štít je ozdobně pobit břidlicí.
Zdroj: Geoportál
Nalezeno: 2 okres Děčín, sídelní útvar (město/ves)/ část obce: "Huntířov",
Číslo rejstříku |
Sídelní útvar |
Část obce |
čp. |
Památka |
Umístění |
36469 / 5-3689 |
Huntířov |
Františkův Vrch |
|
větrný mlýn |
Františkův vrch |
40291 / 5-3687 |
Huntířov |
Huntířov |
čp.13 |
venkovská usedlost |
|
Zdroj: http://monumnet.npu.cz/monumnet.php
V rámci cestovního ruchu je v obci evidováno pět hromadných ubytovacích zařízení. Vedle vykazovaného počtu pokojů a lůžek, lze přičíst ještě 113 míst pro karavany a stany. Statisticky od roku 2012 dochází k trvalému nárůstu hostů. Přesto nedosahuje počet přenocování v roce 2015 (10366) roku 2012 (10884). Průměrný počet přenocování byl v roce 2012 – 2,9 nocí na hosta oproti 2,3 nocí v roce 2015. Na základě těchto ukazatelů, lze usuzovat, že se jedná spíše o víkendové návštěvníky, než dlouhodobé trávení dovolené.
Kapacita a návštěvnost hromadných ubytovacích zařízení
2012 2013 2014 2015
Počet zařízení |
5 |
5 |
5 |
5 |
pokoje |
115 |
115 |
115 |
115 |
lůžka |
420 |
420 |
420 |
420 |
Hosté |
3807 |
4 002 |
4 199 |
4 483 |
z toho nerezidenti |
1168 |
1 271 |
1 267 |
1 089 |
Přenocování |
10884 |
9 534 |
9 025 |
10 366 |
z toho nerezidenti |
2793 |
2 967 |
2 793 |
2 725 |
Průměrný počet přenocování (noci) |
2,9 |
2,4 |
2,1 |
2,3 |
Zdroj: ČSÚ
Značené turistické cesty se v obci nacházejí v jižní a severovýchodní části katastru. V jižní části začíná žlutá turistická cesta ve středu obce Huntířov a vede přes větrný mlýn do Benešova nad Ploučnicí. Tuto žlutou trasu protíná v místě Huntířov – rozcestí zelená turistická značka z Markvartic žel. St. Do Děčína na Stoličnou horu. Severovýchodní část obce protíná modrá značka ze žel. St. Veselé pod Rabštejnem do Arnoltic pře Olešský rybník. Z rozcestí Olešský rybník pak lze po žluté značce dojít do Srbské Kamenice. Obcí neprochází značená cyklotrasa.
Zdroj: https://geoportal.gov.cz/web/guest/map/
Uchazeči o zaměstnání v evidenci úřadu práce a podíl nezaměstnaných osob
Uchazeči o zaměstnání v evidenci úřadu práce |
Podíl nezaměstnaných osob (%) |
||||
celkem | dosažitelní | celkem | muži | ženy | |
SO ORP Děčín | 4 735 | 4 508 | 8,79 | 8,45 | 9,15 |
Huntířov (okres Děčín) | 57 | 56 | 10,05 | 10,40 | 9,65 |
Zdroj: ČSÚ
Míra nezaměstnanosti v obci v roce 2015 dosahovala 10,05 %. Tato hodnota je o 1,26% vyšší než hodnota pro celé ORP Děčín. Obecně lze konstatovat vyšší míru nezaměstnanosti v celém území ORP. Již zmíněno 93 osob vyjíždějících za prací a 50 dojíždějících deklaruje méně pracovních příležitostí v místě. Uvedená míra nezaměstnanosti odpovídá počtu 56 dosažitelných uchazečů o zaměstnání. Naopak k uvedenému datu jsou v nabídce volných pracovních míst jen 4. Odchylky však míra nezaměstnanosti vykazuje v letním období. K 30.6.2016 byla míra nezaměstnanosti jen 9,8 % a počet dosažitelných uchazečů 54.
Dalším faktorem zaměstnanosti je využití možností veřejně prospěšných prací, které obec ve spolupráci s Úřadem práce standardně využívá.
V obci Huntířov je zaveden částečně vodovod. Obec sama spravuje veřejný vodovod. Cena na rok 2015 byla stanovena Zastupitelstvem města na 37,- Kč/m3, což je zvýšení o 12,66 % oproti roku 2014. Kanalizace a plynovod nejsou v obci zavedeny. V samotné obci se projevuje v létě nedostatek pitné vody, proto se obec rozhodla zřídit další vrty k využití spodní vody. V současné době se projekčně připravuje výstavba vodovodu Huntířov – Stará Oleška.
Obec má v rámci odpadového hospodářství zaveden tzv. poplatkový systém – OZV 2/2015. Je sama správcem tohoto poplatku. Odvoz a likvidace komunálního odpadu je zajištěn dodavatelsky svozovou firmou. Systém sběru, shromažďování, třídění a odstranění je řešen OZV 1/2015. Tříděný odpad je svážen průběžně, dle nastaveného systému. Objemné a nebezpečné složky odpadu jsou sváženy min. dvakrát ročně z určených míst předem vyhlášených.
Hlavní komunikací, která protíná intravilán obce je silnice I. třídy č. 13 ve směru od České Kamenice do Děčína. Roční průměr denní intenzity dopravy je na této komunikaci 8300 voz/den. Další měření proběhlo na komunikaci č. 25855 z Huntířova do Staré Olešky. Zde se průměrná intenzita dopravy zastavila na 546 voz/den. Technický stav těchto komunikací je dobrý. Hlavní komunikace jsou v majetku společnosti Správy údržby silnic Ústeckého kraje. Dále v obci bylo zaznamenáno od roku 2012 do 2015 celkem 63 dopravních nehod. Převážná většina se však stala na komunikaci č. 13. V roce 2015 se stalo – 18 dopravních nehod, 2014 – 15 dopravních nehod, 2013 – 12 dopravních nehod, 2012 – 18 dopravních nehod. Tyto nehody si vyžádaly tři lidské životy, a dále došlo k jednomu zranění těžkému a 17 lehkým zraněním osob.
Místní komunikace v obci vykazují různé stupně opotřebení. Jejich stav včetně orientačního pořadí naléhavosti oprav je ze strany obce průběžně sledován. Na základě těchto poznatků jsou místní komunikace postupně opravovány – tyto opravy jsou však samozřejmě vázány na aktuální možnosti obecního rozpočtu a získané dotace.
Zdroj: Geoportál dopravy - http://geoportal.jsdi.cz/flexviewers/Silnicni_a_dalnicni_sit_CR/
Železniční doprava není vedena obcí. Nejbližší vlakové spojení je na jihovýchodě katastru obce se zastávkou Veselé pod Rabštejnem.
Vyznačení nejbližší železniční sítě
Zdroj: Geoportál dopravy
Dopravní obslužnost zajišťuje a objednává v obci Ústecký kraj (odbor dopravy). V obci začíná jeden spoj a končí dva spoje linky č. 422 z Benešova nad Ploučnicí do Kunratic (pouze pracovní dny). Dále k zajištění základní obslužnosti slouží převážně spoj č. 436 z Děčína do Jetřichovic. Jedná se zde o 13 spojů v jednom směru). Dalším páteřním spojem do Děčína je linka č. 402 Děčín – Varnsdorf. Tato linka zastavuje pouze na zastávce Huntířov (ve středu obce), ale vytváří pravidelné spojení s nejblíže dostupnými městy. V celé obci je 8 autobusových zastávek.
Mapa zobrazujícíc autobusové spoje
Zdroj: Geoportál dopravy
Mapa zobrazující rozmístění autobusových zastávek v obci
Zdroj: Geoportál dopravy
Dle výsledků Sčítání lidu, domů a bytů ze dne 26. 3. 2011 se v obci nachází celkem 212 domů, z toho 183 trvale obydlených. 18 domů je využíváno k rekreaci. Z tohoto poměru vyplývá, že se nejedná primárně o rekreační charakter území. Celkem 201 domů (tj. 94,81%) k celkovému počtu domů je rodinných. V obci je 5 bytových domů (s více jak čtyřmi byty). Podíl obecních obydlených domů k celkovému počtu v obci je 1,74 %. V ČR je tento podíl 3,89 %. Je zřejmé, že obec vlastní o 55,27 % méně obydlených domů, než je průměr v ČR. Právní důvod užívání bytů v osobním vlastnictví výrazně převažuje oproti nájemnímu či družstevnímu (79,77% x 20,23%).
Domovní fond v obci k 26.3.2011
Domy |
Domy |
z toho |
Počet osob |
||
rodinné |
bytové |
celkem |
z toho |
||
Domy celkem |
212 |
201 |
6 |
651 |
571 |
obydlené domy |
183 |
172 |
6 |
651 |
571 |
z počtu domů vlastnictví: |
|
|
|
|
|
fyzická osoba |
165 |
159 |
5 |
610 |
537 |
obec, stát |
3 |
2 |
1 |
14 |
12 |
bytové družstvo |
- |
- |
- |
- |
- |
spoluvlastnictví vlastníků bytů |
4 |
4 |
- |
11 |
11 |
z počtu domů technické vybavení domů: |
|
|
|
|
|
přípoj na kanalizační síť |
- |
- |
- |
- |
- |
vodovod |
139 |
131 |
6 |
533 |
456 |
plyn |
8 |
8 |
- |
39 |
39 |
ústřední topení |
128 |
122 |
5 |
513 |
440 |
neobydlené domy s byty |
29 |
29 |
- |
x |
x |
z toho: |
|
|
|
|
|
využívané k rekreaci |
18 |
18 |
- |
x |
x |
přestavba domu |
1 |
1 |
- |
x |
x |
nezpůsobilé k bydlení |
5 |
5 |
- |
x |
x |
neobydlená ubytovací zařízení bez bytů |
- |
x |
x |
x |
x |
počet bytů v neobydlených domech |
29 |
29 |
- |
x |
x |
Bytový fond v obci k 26.3.2011
Byty |
Byty |
z toho |
Počet osob |
||
v rodinných |
v bytových |
celkem |
z toho |
||
Byty celkem |
264 |
226 |
33 |
651 |
571 |
obydlené |
223 |
187 |
31 |
651 |
571 |
z toho právní důvod užívání bytu: |
|
|
|
|
|
ve vlastním domě |
138 |
137 |
- |
445 |
444 |
v osobním vlastnictví |
- |
- |
- |
- |
- |
nájemní |
35 |
7 |
27 |
93 |
23 |
družstevní |
- |
- |
- |
- |
- |
neobydlené |
41 |
39 |
2 |
x |
x |
z toho důvod neobydlenosti: |
|
|
|
|
|
změna uživatele |
2 |
- |
2 |
x |
x |
slouží k rekreaci |
18 |
18 |
- |
x |
x |
přestavba |
1 |
1 |
- |
x |
x |
nezpůsobilé k bydlení |
5 |
5 |
- |
x |
x |
Zdroj: ČSÚ
Vývoj bytové výstavby v obci Huntířov v období 2010 – 2014
|
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
Počet dokončených bytů |
2 |
0 |
1 |
2 |
1 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel |
2,62 |
0,00 |
1,28 |
2,54 |
1,24 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji |
1,31 |
1,50 |
1,54 |
1,13 |
0,90 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR |
3,48 |
2,76 |
2,75 |
2,40 |
2,27 |
Zdroj: ČSÚ
Za období 2010 – 2014 byla v obci dokončena výstavba celkem 6 bytových jednotek. Pro lepší srovnání se jedná průměrně 1,54 dokončeného bytu na 1000 obyvatel za rok; tato hodnota je totožná s republikovým průměrem (ČR 2,9). V porovnání s Ústeckým krajem (1,28) je hodnota vyšší o 0,26 bytu/1000 obyvatel.
V obci je zřízena jako příspěvková organizace obce Základní škola a Mateřská škola Huntířov. Dle rejstříku školských zařízení mateřská škola vykazuje kapacitu 38 míst. Základní škola má kapacitu 85 žáků. V roce 2014/2015 probíhala výuka ve třech třídách. 1. třída - 1. + 3. ročník, 2. třída - 2. ročník, 3. třída – 4. + 5. ročník, s celkovým počtem žáků 43. Všechny třídy jsou vybaveny počítači s připojením na internet a interaktivními tabulemi. Budova má malou tělocvičnu, ve které díky vybavení probíhá plnohodnotná výuka tělesné výchovy kombinovaná se sportováním na přilehlém hřišti. Žáci čtvrtého a pátého ročníku jezdí na tělocvik do spádové školy v Markvarticích. Od šesté třídy žáci dojíždějí do přilehlých spádových škol. Součástí organizace je i školní družina (kapacita 30 míst) a školní jídelna s kapacitou 80 jídel.
Mateřská škola byla postavena v roce 1986, nachází se v horní části obce Huntířov mezi Děčínem a Českou Kamenicí. Mateřská škola je dvoutřídní. Děti jsou ve třídách rozděleny podle věkových skupin, na mladší děti a předškolní děti. Budova MŠ byla v posledních třech letech rekonstruována. Dále byly do zahrady doplněny herní prvky.
Neinvestiční příspěvek na provoz ZŠ a MŠ Huntířov v roce 2016 činí 1.050.000,- Kč, což činí 7,76% na celkových výdajích obce. V roce 2015 činil tento příspěvek 1.317.000,- Kč (12,06% rozpočtových výdajů obce). Tento rozdíl byl způsobem investičními akcemi do příspěvkové organizace.
V obci není dostupná základní zdravotní péče. Obyvatelé musí za lékařskou péčí dojíždět do České Kamenice nebo do Děčína. Stejně tak v obci chybí i odborná zdravotní péče. V obci není ani lékárna. V případě potřeby zajišťuje obec z vlastního rozpočtu dopravu občanů k lékaři a vyzvedávání léků na lékařský předpis.
V obci je registrováno jedno zařízení poskytující sociální službu. Jedná se o příspěvkovou organizaci DOZP Oleška-Kamenice, zřizované Ústeckým krajem - Domov pro osoby se zdravotním postižením s kapacitou 48 míst. Jiné služby nejsou v obci poskytovány.
Obec dále disponuje dvěma sociálními byty.
Obec provozuje kulturní zařízení Myslivna ve Staré Olešce – jedná se o obecní dům s velkým sálem, kde se uskutečňují vnitřní kulturní akce (např. karnevaly, plesy, cvičení, tanec). Venkovní akce lze provozovat u Staroolešského rybníka.
Podmínky pro sportovní vyžití nabízí v zásadě jen místní fotbalový areál. V místě působí FK MULTITEX Huntířov, který hraje okresní soutěž dospělých.
Celková plocha území obce 1 423,08 ha
Struktura využití půdy
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stablními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Huntířov dosahuje koeficient hodnoty 1,82.
Zdroj: ČSÚ
Katastr obce je výrazně lesnatý s více jak 40 % lesní půdy. Téměř stejně tolik plochy zaujímá orná půda spolu s trvalými travními porosty. Poslední významněji zastoupeným druhem pozemku jsou ostatní plochy s necelými 10 % celkové výměry. Území spadá klimaticky do mírně teplého a mírně vlhkého regionu. Hlavní půdní jednotkou na zemědělské půdě jsou gleje a pseudogleje v rovinatém terénu se všesměrnou expozicí. Z hlediska potencionální ohrožeností náleží půdy v katastru obce do skupiny půd bez ohrožení.
Pozemkové úpravy v katastru obce provedeny nebyly, ani se pro rok 2016 neuvažuje s jejich zahájením. Státní pozemkový úřad nemá koncepční materiál, ze kterého by bylo patrné, zda se s nimi počítá alespoň výhledově. Nicméně, v souladu s platnou legislativou, pokud bude podán podnět od skupiny osob vlastnící více jak 50 % půdy v katastru obce, musí být zahájeny práce na pozemkových úpravách.
V obci nedochází k překračování 24 hodinových imisních limitů pro SO2. Hodnoty budou však nějakým způsobem dopočítávány (extrapolovány) neboť současně platí, že na území obce není umístěno zařízení pro sledování kvality ovzduší.
Údaje o imisích za rok 2010:
Benzen do 0,002 µg.m-3
NO2 do 5 µg.m-3
PM 10 do 0,1 µg.m-3
PM 25 do 0,05 µg.m-3
SO2 do 1 µg.m-3
Kvalita ovzduší v obci je negativně ovlivněna především dvěma faktory. Prvním je průchod silnice I. třídy č. 13 obcí, s vysokou intenzitou dopravy, která je doprovázena emisemi znečišťujících látek. Tato zátěž má trvalý charakter, dopad se zhoršuje během nepříznivých klimatických podmínkách. Druhým faktorem pak je velké množství lokálních topenišť a v nich produkované emise. Tento stav je dán neprovedenou plynofikací obce. Zde má znečištění sezónní charakter, který se kryje s topnou sezónou.
Na území obce se nenachází vodní dílo se sledovanou kvalitou vody ani koupací plocha, která by byla sledována z důvodů plnění hygienických požadavků. Stejně tak se na území obce nenachází bod pro sledování kvality povrchových vod - toků.
Kvalita povrchové vody je negativně ovlivněna chybějící infrastrukturou pro jímání a čištění odpadních vod. Ty jsou v lepších případech zachycovány ve vybíratelných žumpách s pravidelným odvozem na ČOV či v septicích s přepadem a dočištěním, v horším případě klasickou žumpou s přepadem do trativodu.
Pro obec nejsou dostupná data o hlukové zátěži. Nicméně k největším zdrojům hlukové zátěže v obci patří opět silnice I. třídy č. 13, která prochází středem obce a je významnou spojnicí Libereckého, Ústeckého a Karlovarského kraje.
Zmiňovaná komunikace I/13 představuje nejvýraznější zdroj znečištění v obci a to jak do emise plynů, polétavých pevných částic, tak i co se týče hluku. Další zdrojem jsou zastaralá domácí topeniště s nedokonalým spalováním či spalující nekvalitní druhy paliva. Potenciálně, ve vztahu k chybějící kanalizaci, jsou pak i zdrojem znečištění povrchových vod přepady a trativody z jímek.
Podle studie Brownfields na území MAS Šluknovko (autor F. Mágr) se v katastru obce Huntířov nenachází žádná stavba či plocha spadající do kategorie brownfields. Stejně tak národní databáze brownfieldů neeviduje pro Huntířov žádný záznam.
V národní databázi kontaminovanovaných ploch (kontaminace.cenia.cz) jsou v katastru Huntířova evidována tři plochy. První v části Františkův kámen (001 Kámen), druhá pak u komunikace I/13 ve směru na Markvartice (Huntířov, obalovna), poslední leží na hranici katastru v blízkosti obce Kámen (Kámen Z od hřbitova).
Katastr obce Huntířov leží na rozhraní dvou chráněných krajinných oblastí. Jižně od komunikace I/13 leží CHKO České středohoří, severně pak CHKO Labské pískovce. Intravilán obce leží ve IV. zónách těchto CHKO, extravilán pak náleží k III. zónám ochrany. V části Nová Oleška zasahuje do katastru obce II. zóna CHKO Labské pískovce. V její blízkosti pak leží Přírodní rezervace Stará Oleška o rozloze téměř 11 ha. Jedná se o jediné maloplošné chráněné území v katastru obce. Jedná se o část rybníka s mokřadní loukou, ležící na okraji obce Stará Oleška. Tato lokalita byla vyhlášena přírodní rezervací v roce 1995 za účelem ochrany jednoho z nejvýznamnějších mokřadů na území CHKO Labské pískovce. Ten představuje významné útočiště celé řady vzácných a ohrožených druhů rostlin (např. rákos obecný, orobinec úzkolistý, ostřice prosová) a živočichů (např. potápka roháč, chřástal vodní, bekasina otavní, netopýr ušatý).
Z šetření na Správě CHKO Labské pískovce v rámci zpracování analytické části Strategie CLLD pro území MAS Český sever, z.s., na období 2014 – 2020 vyplývá následující potenciál pro rozvoj území, který není v rozporu se zájmy ochrany přírody a krajiny v daném území:
- revitalizace a přijatelný podnikatelský záměr v nevyužívaném zemědělském areálu
- revitalizace rybníka ve Staré Olešce
V rámci stejného šetření pak byly definovány následující problémy, se kterými se Správa CHKO na území obce Huntířov potýká:
- špatný stav místního zemědělského areálu
- problémy s čištěním odpadních vod z domácností
- špatný stav rybníka ve Staré Olešce
Samospráva je vykonávána Obecním úřadem, který sídlí na adrese Huntířov 126. V čele obce stojí starostka, která je volena z devítičlenného zastupitelstva.
Obec je zřizovatelem jedné příspěvkové organizace - mateřské a základní školy.
Hospodaření obce je ovlivněno příjmovou stánkou rozpočtu, která se v roce 2010 přehoupla přes 17 mil. Kč. Příjmy výrazně ovlivňují získané investiční a neinvestiční dotace, které v roce 2010 tvořily 58 % příjmů. Výdajovou stránku tvoří především běžné výdaje (62 - 99 %), podíl kapitálových výdajů se pohybuje mezi 0,01 až 45,49 %.
Vývoj rozpočtového hospodaření v obci Huntířov v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)
Zdroj: ČSÚ
Vývoj rozpočtového hospodaření obce Huntířov v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 6 226 | 6 008 | 6 742 | 6 955 | 9 206 |
Nedaňové příjmy | 343 | 701 | 1 363 | 1 310 | 2 519 |
Kapitálové příjmy | 632 | 719 | 2 265 | 1 391 | 3 650 |
Neinvestiční přijaté dotace | 1 795 | 10 413 | 4 154 | 1 445 | 1 211 |
Investiční přijaté dotace | 1 100 | 0 | 0 | 0 | 200 |
Příjmy | 10 096 | 17 841 | 14 524 | 11 101 | 16 785 |
Běžné výdaje | 8 654 | 11 160 | 12 794 | 10 985 | 11 754 |
Kapitálové výdaje | 1 715 | 9 313 | 393 | 1 | 1 249 |
Výdaje celkem | 10 369 | 20 473 | 13 187 | 10 986 | 13 003 |
Saldo příjmů a výdajů | -273 | -2 632 | 1 337 | 115 | 3 781 |
Podíl kapitálových výdajů | 16,54% | 45,49% | 2,98% | 0,01% | 9,61% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 85,72% | 62,55% | 88,09% | 98,95% | 70,03% |
Zdroj: ČSÚ
Struktura příjmů v porovnání s krajským a celostátním průměrem za období let 2009 až 2013 je výrazně vychýlena ve prospěch přijatých investičních dotací a kapitálových příjmů. Naopak hluboko pod průměrem jsou přijaté neinvestiční dotace.
Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2013
Zdroj: ČSÚ
V současné době probíhá zpracování nového územního plánu obce. Akutální informace k územnímu plánu jsou zveřejňovány na webových stránkách obce v sekci dokumenty: http://huntirov.cz/uzemni%2Dplan%2Dobce/ds-1021/p1=1341.
Do návrhu byly zahrnuty příslušné změny v souvislosti s plánovanými projekty. Byl vydán souhlas CHKO.
Pro případ nenadálých událostí jako jsou živelné a jiné pohromy má obec zpracovaný krizový plán. Jeho znění je taktéž zveřejněno na webových stránkách obce: http://huntirov.cz/VismoOnline_ActionScripts/File.ashx?id_org=4952&id_dokumenty=3343.
Zatupitelstvo obce Huntířov rozhodlo na svém zasedání konaném dne 21.10.2015, Usnesením č. ZO-2015/07/82, o zpracování Strategického plánu obce Huntířov (Programu rozvoje obce Huntířov) komunitním způsobem dodavatelstky. Na základě nabídky byla jako zpracovatel vybrána Místní akční skupina (MAS) Český sever, z.s. (dříve MAS Šluknovsko). Se zpracovatelem byla uzavřena řádná smlouva.
Hlavním cílem bylo od samého počátku zapojení široké veřejnosti včetně všech subjektů působících na území obce (podnikatelů, spolků, neziskových organizací).
K informování veřejnosti o přípravě Strategického plánu obce Huntířov byly využity webové stránky obce, webové stránky zpracovatele (MAS Český sever, z.s), dále místní a regionální tisk.
Do každé domácnosti byla distribuována informace o přípravě strategického plánu včetně časového plánu veřejných projednávání. Součástí informace byl také anktetní lístek s otázkou: "Jak by Vaše obec měla vypadat v roce 2024?".
Do schránky obecního úřadu bylo doručeno celkem 8 vyplněných anketních lístků. Zpracovaný přehled je součástí souboru zpracovaných Výstupů z veřejných projednávání, který je v detailu přílohou č. 1 tohoto dokumentu.
Dále byla před každým veřejným projednáváním prostřednictvím SMS-info-systému obce zaslána SMSzpráva všem přihlášeným uživatelům s uvedením místa a častu konání veřejného projednání. Zároveň byla všem účastníkům veřejných projednání předána pozvánka v listinné podobě vždy na další veřejné projednání.
V rámci přípravy strategického plánu proběhla 4 veřejná projednávání za účasti veřejnosti.
Všechna veřejná projednávání se konala v Myslivně ve Staré Olešce 41 vždy v pracovní dny ve večerních hodinách, aby byl umožněn přístup všem občanům obce a zástupcům všech subjektů působících na území obce.
První veřejné projednávání se konalo dne 4.2.2016, zúčastnilo se ho celkem 17 občanů, z toho 6 z místní části Nová Oleška, 8 z místní části Stará Oleška a 3 z místní části Huntířov.
Hlavním bodem prvního veřejného projednávání byla identifikace problému: "Co se Vám ve Vaší obci nelíbí?" Prostřednictvím bodového systému bylo finálně vybráno a identifikováno 21 největších problémů v obci z pohledu občanů a to následovně:
Co se Vám ve Vaší obci nelíbí? : |
|
Druhé veřejné projednávání se konalo dne 18.2.2016, zúčastnilo se ho celkem 10 občanů, z toho 4 z místní části Nová Oleška, 3 z místní části Stará Oleška a 3 z místní části Huntířov.
V rámci tohoto projednávání byla zpravována SWOT analýza území z pohledu občanů obce.
SWOT analýza:
Silné stránky:
Slabé stránky:
Příležitosti:
Rizika:
Třetí veřejné projednávání se konalo dne 3.3.2016 a zúčastnilo se ho celkem 15 občanů, z toho 5 z místní části Nová Oleška, 4 z místní části Stará Oleška, 3 z místní části Filipínky a 3 z místní části Huntířov.
Předmětem tohoto projednávání bylo stanovení prioritních oblastí k řešení z pohledu občanů. Priority byly stanoveny systémem OPERA. Občané, nejprve každý sám za sebe, stanovili priority v počtu 4, posléze byly vytvořeny skupiny, každá skupina se musela shodnout opět na 4 společných prioritách. Ze souboru takto stanovených priorit byly vybodovány stěžejní prioritní oblasti k řešení.
Stanovení priorit – systém OPERA:
Priority občanů Huntířova: |
|
Priorita: |
Počet bodů: |
|
4 body |
|
4 body |
|
3 body |
|
2 body |
|
1 bod |
|
1 bod |
|
1 bod |
Čtvrté veřejné projednávání se konalo dne 17.3.2015, účastnilo se ho celkem 17 občanů, z toho 9 z místní části Nová Oleška, 5 z místní části Stará Oleška a 3 z místní části Huntířov. V rámci tohoto projednávání navrhli občané základní opatření k řešení stežejních priorit.
Návrhy opaření řešení priorit:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pro tuto prioritu nebylo žádné opatření definováno |
|
|
|
|
Během série veřejných projednávání byli vytipováni jako aktivní níže uvedení občané. V případě tvorby pracovních skupin pro vlastní implementaci a vyhodnocení Programu rozvoje obce navrhujeme tyto občany zapojit.
Vyhodnocení dotazníků odevzdaných občany Huntířova
Odpověď: |
Četnost odpovědi: |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
///// |
|
// |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
// |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
|
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
|
/ |
Z veřejných projednávání vyplývá zejména skutečnost, že občané si nejvíce váží klidného a venkovského rázu obce, který by si přáli i v budoucnu zachovat a rozvíjet. Líbí se jim příroda a okolí obce. Cení si také existence školky a školy v obci. Naopak nejsou spojeni se stavem technické infrastruktury - zejména s nakládáním s odpadními vodami, v obci zásadně chybí kanalizace, včetně dešťové kanalizace, chybí čistírna odpadních vod. Občané také nejsou spokoneji se zásobováním pitnou vodou a kvalitou pitné vody vůbec. Z hlediska rozvoje obce jsou tyto oblasti stěžejními prioritami k řešení. Jako další rozvojovou aktivitu by občané přivítali zajištění bezpečnosti v obci z hlediska silničního provozu. Přivítali by řešení nebezpečných úseků např. křižovatka u bývalého Motorestu v Huntířově, dále instalaci zrcadel na nebezpečná a nepřehledná místa a v neposlední řadě také omezení rychlosti jízdy při průjezdu obcí.
V návaznosti na výstupy veřejných projednávání byly formulovány programové cíle, návrhy na opatření a jednotlivé aktivity. Návrhová část Programu rozvoje obce (PRO) dále vychází z poznatků uvedených v analytické části PRO. Je také přihlíženo k dlohodobým záměrům a možnostem obce na poli jejího rozvoje.
Po připomínkování výstupů veřejných projednávání ze strany zastupitelů obce, byly strategické cíle upřesněny a zacíleny na řešení stěžejních problémů v obci. Aktualizovaný výčet strategických cílů je následující:
1) Kanalizace v obci
2) Zajištění dostatku pitné vody pro všechny občany obce
3) Oprava místních komunikací a bezpečnost silničního provozu
4) Vybudování multifunkčního komunitního centra obce Huntířov
5) Vybudování víceúčelového sportoviště v obci
6) Vybudování relaxační plochy v oblasti Staroolešského rybníka
Hlavním cílem návrhové části Strategického plánu obce Huntířov je v maximální míře využít silních stránek a příležitostí na straně jedné a eliminovat slabé stránky a hrozby na straně druhé.
Strategická vize definuje dlouhodobé představy o budoucnosti obce. Popisuje tedy stav, kterého by mělo být dosaženo realizací časově i logicky na sebe navazujících opatření a rozvojových aktivit, čímž bude zajištěna kontinuita rozvoje obce.
Strategická vize:
Huntířov v roce 2024 je tradiční a zároveň moderní obcí se stabilizovaným rozpočtem, s vybudovanou technickou infrastrukturou pro nakládání s odpadními vodami a s odpovídajícím zásobováním pitnou vodou ve všech místních částech. Obec Huntířov v roce 2024 má zachovalý a udržovaný klidný venkovský ráz obce. V Huntířově je rozvinutý cestovný ruch v mezích udržitelnosti, který přespříliš nežatěžuje prostředí v obci ani její trvale žijící obyvatele.
Cíl : „Kanalizace v obci”
Opatření : „Vybudování kanalizace včetně rekonstrukce vodovodu v místní části Huntířov” Vodovod - bude rekonstrukce nebo vybudování nového. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování kanalizace včetně rekonstrukce vodovodu v místní části Huntířov” |
2016 - 2020 | Zastupitelstvo obce | 60000 | Vlastní + externí |
Jedná se o vybudování kanalizace v místní části Huntířov pro cca 560 EO. Součástí projektu bude i rekonstrukce / vybudování nového vodovodu. Je zpracovaná projektová dokumentace. |
Opatření : „Příspěvek obce na individuální ČOV v místních částech Nová Oleška a Stará Oleška” V místní části Nová Oleška a Stará Oleška není technicky možné vybudovat centrální ČOV, řešením by byl příspěvek obce na vybudování individuálních domovních ČOV. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Příspěvek obce na individuální ČOV v místních částech Nová Oleška a Stará Oleška” |
2017 - 2024 | Zastupiteĺstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
V místních částech Stará Oleška a Nová Oleška není technicky možné vybudovat centrální ČOV. Řešením by byl příspěvek obce občanům na vybudování individuálních domovních ČOV. Jedná se o záměr. |
Cíl : „Zajištění dostatku pitné vody pro všechny občany obce”
Dostatečné zásobování pitnou vodou a rekonstrukce stávajících vodovodních řadů.
Opatření : „Vybudování nového vodovodu - Stará Oleška” Probíhá zpracování projektové dokumentace pro podání žádosti o dotaci. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování nového vodovodu - Stará Oleška” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Zpracovává se projektová dokumentace pro podání žádosti o dotaci. Jedná se o nový vodovod v rozsahu 1,5 až 2 km. |
Opatření : „Vybudování nového vodovodu - Nová Oleška” Nejprve se musí provést mapování stávajícího stavu. Není známo připojení, děláno většinou samostavbou s použitím různých materiálů. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování nového vodovodu - Nová Oleška” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Nejprve bude nutné provést mapování stávajícího stavu. Není známo připojení, většinou dělané samostavbou s použitím různých materiálů. Jedná se o záměr. |
Cíl : „Oprava místních komunikací a bezpečnost silničního provozu”
Opatření : „Oprava místních komunikací” Probíhá tvorba pasportu místních komunikací. Oprava se týká zhruba 10km. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Oprava místních komunikací” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Probíhá tvorba pasportu místních komunikací. Jedná se zhruba o 10 km místních komunikací. |
Opatření : „Instalace radaru pro omezení rychlosti” Zajištění bezpečnosti při průjezdu obcí. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Instalace radaru pro omezení rychlosti” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní |
Zajištění bezpečnosti při průjezdu obcí prostřednictvím instalace radaru. Jedná se o záměr. |
Cíl : „Vybudování multifunkčního komunitního centra obce Huntířov”
Vybudování společenského centra v místní části Huntířov.
Opatření : „Vybudování multifunkčního komunitního centra obce” V místní části Huntířov (bývalý motorest), v 1. patře vybudování vlastního komunitního centra, v přízemí obchod se základními potravinami a restaurace, v podkroví - vybudování bytu pro správce. Je zpracovaná studie, probíhá zpracování projektové dokumentace. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování multifunkčního komunitního centra obce” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 12000 | Vlastní + externí |
Jedná se o vybudování komunitního centra v bývalém objektu motorestu. Vlastní komunitní centrum v 1. patře - náklady cca 6 mil. Kč, ve spodní části objektu obchod se základními potravinami a restaurace, v podkroví - vybudování bytu pro správce. Je zpracovaná studie, zpracovává se projektová dokumentace pro podání žádosti o dotaci. |
Opatření : „Zázemí pro setkávání - Nová Oleška” Pronájem prostor v objektu bývalé školy, je v soukromém vlastnictví, obec neuvažuje o odkupu. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Zázemí pro setkávání - Nová Oleška” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní |
V místní části Nová Oleška by bylo možné využít objekt bývalé školy. Je v soukromém vlastnictví, jednat s majitelem o pronájmu. Obec neuvažuje o odkupu. Jedná se o záměr. |
Cíl : „Vybudování víceúčelového sportoviště v obci”
Opatření : „Multifunkční hřiště - Stará Oleška” Záměr, není nic zpracováno. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Multifunkční hřiště - Stará Oleška” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Vybudování multifunkčního hřiště ve Staré Olešce. Jedná se o záměr. |
Opatření : „Multifunkční hřiště - Huntířov” Záměr, není nic zpracováno. |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Multifunkční hřiště - Huntířov” |
2017 - 2022 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Vybudování multifunkčního hřiště v Huntířově. Jedná se o záměr. |
Cíl : „Vybudování relaxační plochy v oblasti Starooleškého rybníka”
Opatření : „Vybudování relaxační plochy v okolí rybníku - Stará Oleška” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„Vybudování relaxační plochy v okolí rybníku - Stará Oleška” |
2017 - 2024 | Zastupitelstvo obce | 0 | Vlastní + externí |
Součástí projektu bude vybudování vycházkové (naučné) stezky okolo rybníku, bude vyčleněna plocha pro rybáře, bude vyčleněna část plochy pro plážový volejbal, vybudování venkovní posilovny. Součástí bude také odbahnění rybníka, dovybavení mobiliářem. Je nutné dořešit také toalety a umývárny, není zde kanalizace ani přívod vody - alternativní řešení. Jedná se o záměr. Změny v souvislosti s projektem již byly zahrnuty do nového územního plánu. |
Za realizaci a naplnění Strategického plánu obce Huntířov bude odpovědné Zastupitelstvo obce Huntířov.
PODPORA REALIZACE Strategického plánu obce
V rámci předchozích částí tohoto dokumentu byly vedle obecného směru rozvoje obce stanoveny i konkrétní aktivity směřující k naplnění požadovaných cílů. Pro úspěšnou implementaci zpracovaného programu rozvoje obce je však neméně zapotřebí ujasnit, jakým způsobem bude probíhat samotná realizace navrhovaných záměrů. V rámci úspěšného dosažení všech zamýšlených cílů je nutné zapojit všechny aktéry rozvoje obce (soukromý sektor, neziskový sektor, veřejnost atp.).
Personální zajištění realizace Strategického plánu obce
Prvním krokem směrem k uskutečnění zvolených cílů a priorit je stanovit subjekty a osoby odpovědné nejen za řízení realizace, ale i za výkon a kontrolu plnění jednotlivých aktivit.
Pro realizaci Strategického plánu obce Huntířov je navrženo následující implementační schéma:
Řídící, výkonná a kontrolní skupina
Řídící skupina naváže na pracovní skupinu, která byla formována v průběhu veřejných projednávání k přípravě Strategického plánu obce (Programu rozvoje obce). Za plnění vize a programových (strategických) cílů odpovídá starostka.
Složení 3 členné skupiny je následující:
Renata Fajáková - starostka obce
Ing. Miroslav Ouzký - místostarosta obce
Michal Polesný - člen zastupitelstva
Úkolem skupiny bude především usměrňovat realizaci programu rozvoje obce – iniciovat realizaci rozvojových opatření a aktivit, vyhledávání a zajišťování zdrojů jejich financování, projednání podnětů vztahujících se k realizaci opatření a aktivit, schvalování zpráv o realizaci, projednávání změn, aktualizací a revizí dokumentu, delegování jednotlivých činností a pravomocí na odpovědné osoby aj.
Zástupci skupiny se budou scházet dle aktuální potřeby – minimálně jednou do roka (v období přípravy rozpočtu na následující rok). Setkání skupiny bude iniciováno starostkou obce, která rovněž zajistí včasné doručení podkladů k jednání všem členům. Informace o konání setkání skupiny, stejně jako výsledky jednání (zejména schválené znění zpráv o průběhu realizace Strategického plánu obce a aktuální verze tohoto dokumentu) budou zveřejněny na internetových stránkách obce.
Skupina bude dále kontrolovat a zajišťovat plnění aktivit v rámci jednotlivých opatření a dílčí úkoly spojené s plánováním projektů. Skupina bude zabezpečovat veškeré činnosti potřebné ke zdárné realizaci Programu rozvoje obce (svolávání, příprava podkladů aj.), evidence podnětů vztahujících se k jeho doplnění či aktualizaci, zveřejňování aktuálních informací a dokumentů na webových stránkách obce a v neposlední řadě činnosti spojené s realizací jednotlivých rozvojových aktivit.
Monitorování průběhu realizace programu rozvoje obce
Pro optimální plnění rozvojových cílů je nezbytné pozorně sledovat dílčí dosažené úspěchy – průběžně hodnotit naplňování rozvojových aktivit a plnění indikátorů.
Základním nástrojem monitoringu je zpráva o průběhu realizace strategického plánu obce, která bude zpracována jednou ročně v návaznosti na sestavení ročního rozpočtu obce a projednána skupinou. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v minulém roce, přehled o plnění indikátorů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumentu.
V roce 2024 bude navíc vypracováno komplexní zhodnocení strategického plánu obce, které bude základním zdrojem informací pro případný návazný strategický rozvojový dokument.
Aktualizace strategického plánu obce
Strategický plán obce bude průběžně revidován, případně aktualizován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích částí. Podnětem k aktualizaci SP může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění jeho části, či potřeba stanovení nových cílů (neměla by však být vyvolána změnou politické reprezentace obce).
Aktualizace celého dokumentu proběhne nejpozději v roce 2024 formou zpracování návazného dokumentu.
Změny strategického plánu obce budou prováděny přímo do dokumentu. Výsledkem bude dokument s označením data, ke kterému se vztahuje. Dokument bude v úvodu obsahovat seznam revizí.
Aktualizace strategického plánu obce a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce.
Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.
Financování realizace Strategického plánu obce
Základním zdrojem financování rozvojových aktivit je obecní rozpočet. U řady aktivit se předpokládá také možnost spolufinancování z veřejných rozpočtů (kraje, ČR, fondy EU).
Předpokládané zdroje financování jednotlivých aktivit jsou popsány přímo na kartách aktivit.
Strategický plán obce a jeho součásti jsou základním stavebním kamenem pro tvorbu finančního plánu, finančního výhledu ale i rozpočtu obce na následující rok.
Výkonná a kontrolní složka na základě monitorovací zprávy o průběhu plnění aktivit strategického plánu vypracuje ke konci rozpočtového období návrh rozpočtu na nový rok zahrnující informace o finančních tocích týkajících se aktivit strategického plánu obce. Výdaje spojené s naplňováním programových cílů budou v rozpočtu označeny. Díky tomu bude mít obec přehled, jaké prostředky na uskutečnění svých rozvojových priorit vynakládá.