Program rozvoje obce je základním plánovacím dokumentem obce Česká Ves, který je zakotven v platném zákoně č. 128/2000 Sb., o obcích. Tento plánovací dokument představuje hlavní nástroj řízení rozvoje obce, v souladu se zásadami trvale udržitelného rozvoje, jehož smyslem je řídit procesy plánování ve všech oblastech na území obce Česká Ves. Cílem Programu rozvoje obce (dále jen "PRO") je stanovit cíle a priority, naplánovat jejich plnění v rámci realizace jednotlivých aktivit v průběhu období 2016-2020.
Proces tvorby dokumentu PRO zahrnuje metodu komunitně vedeného rozvoje obce, formou veřejných projednávání potřeb obce, které se uskutečnilo ve dnech 14.1.2016 a 21.1.2016 , pozorování a poznání situace v obci Česká Ves.
Program rozvoje obce zachycuje hlavní problémy a předpoklady rozvoje obce a formuluje možná řešení pro plnění stanovených cílů. Umožňuje tak komplexní přístup k řešení problémů a podporuje efektivní využívání finančních a personálních kapacit i celkového potenciálu obce. Dokument slouží také jako podklad pro rozhodování orgánů obce v otázkách rozvoje území, zvyšuje možnost získání finanční prostředků z vnějších zdrojů (dotace, příspěvky, granty aj.), podporuje spolupráci všech zainteresovaných subjektů v obci i mimo sledované území s důrazem na využití endogenního přístupu k rozvoji obce.
Program rozvoje venkova je "živým" dokumentem, který reaguje na měnící se podmínky ve společnosti i v rozvoji území.
Dokument je v souladu s rozvojovými dokumenty na území ČR a s aktivitami v územním plánu obce Česká Ves.
Tvorbou strategického Plánu rozvoje obce byla pověřena Bc. Vendula Poláchová. Na tvorbě se také aktivně podílelo vedení obce Česká Ves Ing. Petr Mudra (starosta obce), Mgr. Alena Krčmářová (místostarostka obce) včetně zastupitelů.
Obec Česká Ves se rozkládá v nejsevernější části Olomouckého kraje, v okrese Jeseník. Z geografického hlediska leží obec v severní části podhůří pohoří Hrubého Jeseníku, v údolí řeky Bělé. Toto údolí je lemováno lesnatými kopci, které ze severozápadní strany patří k výběžkům Rychlebských hor. Obec se nachází v nadmořské výšce kolem 400 m n. m. Česká Ves z jižní části přímo navazuje na okresní město Jeseník, dále sousedí s 6 obcemi (Lipová-lázně, Vápenná, Stará Červená Voda, Supíkovice, Písečná, Mikulovice), severně je obec vzdálena 13 km od státní hranice s Polskem. Její rozloha činní 2 451,18 ha.
Obrázek 1: Poloha obce Česká Ves
Status: | Obec |
---|---|
Typ sídla: | Ostatní obce |
ZUJ (kód obce): | 569356 |
NUTS5: | CZ0711569356 |
LAU 1 (NUTS 4): | CZ0711 - Jeseník |
NUTS3: | CZ071 - Olomoucký kraj |
NUTS2: | CZ07 - Střední Morava |
Obec s pověřeným obecním úřadem: | Jeseník |
Obec s rozšířenou působností: | Jeseník |
Katastrální plocha (ha): | 2 451 |
Počet bydlících obyvatel k 1.1.2015: | 2 423 |
Nadmořská výška (m n.m.): | 399 |
Zeměpisné souřadnice (WGS-84): | 17° 13' 41'' E , 50° 15' 26'' N |
První písemná zpráva (rok): | 1 416 |
PSČ: | 790 81 |
Zdroj: Regionální informační servis
Všechny obce a města v okrese Jeseník (24 obcí) tvoří jeden společný dobrovolný svazek obcí pod názvem Sdružení měst a obcí Jesenicka (SMOJ), jehož součástní je i obec Česká Ves. Dále je tento okres členěn na čtyři dobrovolné svazky obcí – Mikroregion Javornicko, Mikroregion Jesenicko (člen Česká Ves), Mikroregion Zlatohorsko a Mikroregion Žulovsko.
Území obce Česká Ves náleží do povodí Odry, resp. Kladské Nisy. Obcí protéka řeka Bělá, do níž ústí z obou stran několik drobných toků, největší přítoky tvoří potoky Lubina a Žlebník. V jihozápadní části obce pramení řeka Vidnavka. Česká Ves disponuje s řadou pramenů jesenické soustavy, zejména Čenkův, Diamantový, Finský, Jelení koupel, Jitřní, Priessnitzův, Schindlerův, Smrkový a Šárka.
1.2. Geomorfologická charakteristika
Česká Ves patří k provincii Česká vysočina, subprovincii krkonošsko-jesenická, oblast jesenická, na rozhraní geomorfologického celku Rychlebských hor a Zlatohorská vrchovina. Nejvyšším bodem na katastru obce je Studniční vrch (992 m n. m.) v Sokolském hřbetu, dále pak Sokolí vrch (967 m n. m.), Zlatý Chlum (891 m n. m.), Jehlan (878 m n. m.) a Černá hora (808 m n. m.)
Z hlediska klimatologické charakteristiky lze okres Jeseník rozdělit na dvě skupiny - severní část přecházející do polské roviny má mírnější ráz a je zařazena do mírně teplých oblastí, které jsou charakteristické dlouhým teplým, mírně vlhkým létem s normálně dlouhým přechodným obdobím. Obec Česká Ves je klimaticky řazena do chladných oblastí (CH4-7), které jsou charakteristické velmi krátkým až krátkým létem, chladným, vlhkým s dlouhým přechodným obdobím. Zima je dlouhá až velmi dlouhá, velmi chladná s dlouhým trváním sněhové pokrývky. Průměrné zimní teploty se pohybují v rozmezí -3 až -6 ᵒC, teploty v letních měsících jsou 14 až 16ᵒC, počet letních dnů v roce činí 10 až 30, počet dnů se sněhovou pokrývkou 100 až 140, v polohách nad 1200 m n. m. až 180 dnů v roce. Srážky činní kolem 1400 mm ročně, v polohách nad 1 200 m n. m. přichází polovina ročních srážek v podobě sněhu. Nejstálejší počasí přinášejí podzimní měsíce (září-říjen). Podle Quittovy klimatické klasifikace spadá území obce do mírně teplé oblasti MT7.Také území obce Česká Ves je dotčeno změnami klimatických podmínek, které zapřičiňují častější vlny veder, sucha a méně mrazivých dní a sněhu.
Obrázek 2: Průměrná teplota vzduchu
Zdroj: www.pod.cz
1.4. Hydrologické údaje
Tabulka 1: Základní hydrologické údaje vodních toků na území obce:
Tok | Místo profilu | ř. km | km2 | N-leté průtoky [m3/s] | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 5 | 10 | 20 | 50 | 100 | ||||
Bělá | Mikulovice | 170,23 | 25,8 | 42,1 | 70,1 | 97,6 | 129,0 | 179,0 | 223,0 | |
Bělá | Jeseník | 17,89 | 117,6 | 15,6 | 26,9 | 47,5 | 67,8 | 92,3 | 132 | 168 |
Staříč | Lipová-lázně | 5,838 | 34 | 3,35 | 6,43 | 12,4 | 18,4 | 26 | 38,4 | 50,1 |
Zdroj: http://www.edpp.cz/ves_hydrologicke-udaje/
Česká republika se může setkat s několika typy povodní, které můžou být způsobeny přírodními jevy (tání, dešťové srážky), tzv. přirozená povodeň, ale i s jinými vlivy jako například porucha vodního díla. Obec Česká Ves se již v minulosti setkala s rozvodněním řeky Bělé, což vedlo k přirozené povodni, která měla neblahé následky na majetku obyvatel i samotném majetku obce. Lze tedy předpokládat potenciální možnost vzniku dalších přirozených ale i jiných typů povodní. Z těchto důvodů si obec v roce 2014 nechala zpracovat Povodňový plán obce, který je základním dokumentem pro řízení ochrany před povodněmi ve správním území obce. Povodňový plán obce Česká Ves řeší opatření potřebná k odvrácení nebo zmírnění povodňových škod, ke kterým by mohlo dojít rozvodněním vodních toků ve správním území obce a zaplavením nemovitostí při povodni. Povodňový plán obsahuje rozdělení úkolů a činností při provádění opatření k ochraně před povodněmi na úrovni povodňové komise obce Česká Ves. Povodňový plán bude přínosem při koordinační činnosti jednotlivých složek integrovaného systému a díky webovému rozhraní, kde bude umístěna grafická část povodňového plánu, bude přínosem pro samotnou obec a její obyvatele při vyhledávání informací i v době mimo povodňové situace. Tento plán obce Česká Ves je zpracován v souladu s § 71 zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a souvisejícími předpisy. Při povodních může dojít k ohrožení objektů srážkami, zpětným vzdutím, splachy z polí i nefunkční kanalizací. Na území obce Česká Ves je při povodni ohrožováno zhruba 177 budov, ležících v záplavovém území řeky Bělé, které trvale obývá zhruba 632 obyvatel. Kromě těchto budov leží v záplavovém území dalších 121 budov, přičemž se jedná především o garáže. V záplavovém území vodních toků na území obce se nachází také několik objektů, které by mohly být při povodni zdrojem ohrožení např. vlivem úniku nebezpečných látek či uvolnění většího množství materiálu do vodního toku (Povodňový plán obce Česká Ves, 2014).
Obrázek 3: Mapa záplavového území
Zdroj: http://www.dibavod.cz/70/prohlizecka-zaplavovych-uzemi.html
Celková výměra pozemků obce Česká Ves činní 2 451 ha, nejvíce zaujímá lesní půda 1 663 ha (67,9 %), dále pak zemědělská půda o rozloze 632 ha (25,8%), trvale trávní porosty 356 ha (14,5%), orná půda 235 ha (9,6%), zahrady 41 ha (1,67%, zastavěné plochy 30 ha (1,22%), vodní plochy 22 ha (0,9%) a ostatní plochy 103 ha (4,2%).
Graf 1: Struktura využití půdy v obci Česká Ves v roce 2014
Zdroj: ČSÚ
Koeficient ekologické stability vyjadřuje poměr mezi přírodně stabilními plochami (jako jsou lesy, zahrady atd.) a plochami zastavěnými či intenzivně zemědělsky obdělávanými (tzv. nestabilními). Vyšší hodnota koeficientu obecně značí příznivější stav, hodnota vyšší než 1 znamená vyváženou (stabilní) krajinu. V obci Česká Ves dosahuje koeficient hodnoty 5,64 - velmi velký význam.
Zdroj: ČSÚ
První stopy osídlování kolem údolí řeky Bělé vedou až do 6 století. Avšak první písemná zmínka o obci Česká Ves pochází až z roku 1416. Historické zmínky uvádí, že název obce je nejčastěji odvozen od horníků z Čech nebo od slovanského původu rodu Muščínů, kteří byli majiteli a správci obce již od roku 1430. Česká Ves od roku 1510, za panství Fuggerů, byla hornickou obcí, zlato se těžilo na Zlatém chlumu. Obec byla do značné míry poškozena díky 30leté válce, která byla spojena s drancováním a epidemií moru v roku 1627. K rozvoji obce došlo až na přelomu 18. století, kdy byl v obci obnoven kostel, mlýn, spolková pila a rozvíjelo se také plátenictví. Spolková továrna, která se v roce 1894 transformovala na akciovou společnost zabývající se výrobou železa, má významný vliv na obce až do současnosti (Řetězárna a.s.). Německé obyvatelstvo obce bylo po druhé světové válce odsunuto. Od počátku obecního zřízení roku 1850 je Česká Ves samostatnou obcí. Do roku 1866 byla její částí (osadou) dnešní obec Písečná. K obci v minulosti patřila také část osady původně zvaná Gräfenberk (dnes Lázně Jeseník), která je nyní součástí města Jeseníku (katastr obce je o 149 ha menší než v roce 1930). Česká Ves je jedna z mála obcí na Jesenicku, která má v současnosti více obyvatel než-li před sto lety.
Obec byla také dotčena válečnými konfilikty, kdy během II. světové války na 60 anglických zajatců pracovalo v továrně na výrobu řetězů. Tito zajatci byli v roce 1943 rozděleni do jiných táborů a na jejich místo byli dosazeni sovětští váleční zajatci. Táborem v České Vsi prošlo více jak 120 zajatců.
Obrázek 4: Historické fotografie obce Česká Ves
Zdroj: http://www.fotohistorie.cz/Olomoucky/Jesenik/Ceska_Ves/Default.aspx
Demografický vývoj populace má dopad na širokou škálu veřejných politik, patří k základním charakteristikám rozvojového potenciálu regionu a obce. Základním kvantitativním ukazatelem vymezujícím rozsah populace určitého území je počet obyvatel. V obci Česká Ves bylo k 31. 12. 2014 evidováno 2 423 obyvatel, obec tedy patří mezi tzv. venkovské obce (tj. obce s méně než 2000 obyvateli). Od roku 1990 dochází k nárůstů počtu obyvatel (původně 2 276 obyv.) s mírnými výkyvy. Nejvíce obyvatel obec evidovala v roce 2008 (2 593 obyv.).
Graf 2: Dlouhodobý vývoj počtu obyvatel obce Česká Ves od roku 1910
Zdroj: ČSÚ
Kolísávý trend ve vývoji počtu obyvatel doprovází obec Českou Ves v posledních 10 letech, ačkoliv od roku 2009 postupně dochází pouze k úbytku obyvatel a to jak z hlediska přirozeného úbytku, tak i záporným migračním saldem.
Graf č. 3: Vývoj počtu obyvatel obce Česká Ves v letech 2003 - 2014
Zdroj: ČSÚ
Úbytek počtu obyvatel je ovlivněn vysokým věkovým průměrem obyvatelstva na území MAS (viz podkapitola věková struktura obyvatel), nižší porodností, vyšší úmrtností, čímž dochází k přirozenému úbytku obyvatel. Přirozený přírůstek i migrační saldo má kolísavou tendenci, přičemž k největšímu přirozenému úbytku došlo v roce 2010 (-5 obyvatel), z pohledu migračního salda byl největší úbytek v roce 2007 (-32 obyv.), tento jev je do značné míry přisuzován také počínající ekonomické krizi ČR v letech 2007-2008.
Tabulka 2: Pohyb obyvatel v obci Česká Ves v roce 2014
Absolutně | Na 1 000 obyv. | |
---|---|---|
Živě narození celkem | 17 | 7‰ |
Zemřelí celkem | 26 | 7‰ |
Přirozený přírůstek | -9 | -4‰ |
Přistěhovalí celkem | 56 | 23‰ |
Vystěhovalí celkem | 65 | 27‰ |
Saldo migrace | -9 | -4‰ |
Meziroční změna počtu obyvatel | -18 | -7‰ |
Zdroj: ČSÚ
2.2. Stárnutí populace
Stárnutí populace je celoevropský problém, který sebou přináší změny ve věkové struktuře obyvatel, v níž jsou pak výrazněji zastoupeny starší věkové kategorie, což má dopad na sociální i ekonomickou sféru. Tato změna se vyznačuje výrazným převýšením postreprodukční složky populace ve věku 50 a více let nad složkou dětskou ve věku do 15 let v poměru zhruba 3:2. Existují dva druhy demografického stárnutí - snižování úrovně plodnosti (snížení dětské složky v populaci) a snížením intenzity úmrtnosti. Prodlužuje se naděje dožití a dochází k růstu na vrcholu věkové pyramidy. Oba druhy demografického stárnutí probíhají většinou současně. Tento proces může být také doprovázen snížením podílu populace v reprodukčním věku, která se v důsledku stárnutí přesouvá do složky postreprodukční (RABUŠIČ, L. Česká společnost stárne. Masarykova univerzita Brno, 1995).
Tabulka č. 3: Změna počtu obyvatel a věkové poměry v obci Česká Ves
Počet obyvatel v roce 2014 | Změna počtu obyvatel (2001-2011) | 0-14 let (%) | 65 a více let (%) | Index stáří | Změna podílu obyvatel 0-14 let (2003-2013) | Změna podílu obyvatel 65+ let (2003-2013) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Česká Ves | 2 423,00 | 105,16 | 15,89% | 15,31% | 96,36 | 106,21 | 62,91 |
ORP JESENÍK | 39 584,00 | 109,37 | 14,14% | 17,15% | 128,07 | 114,47 | 69,28 |
Okres Jeseník | 39 584,00 | 109,37 | 14,07% | 18,02% | 128,07 | 115,05 | 65,91 |
Olomoucký kraj | 635 711,00 | 102,45 | 14,93% | 18,23% | 122,10 | 104,01 | 74,82 |
ČR | 10 538 275,00 | 98,02 | 15,19% | 17,84% | 117,45 | 100,26 | 78,10 |
Zdroj: ČSÚ
Proces stárnutí se v obci Česká Ves nijak výrazně neprojevuje, čož je velmi pozitivní demografický jev. V obci dochází k poklesu počtu obyvatel z dětské složky i postreprodukční složky, index stáří v této obci je 96,36. Počet obyvatel ve věku 0 -14 let je vyšší než v postreprodukční složce, a to i ve srovnání s ORP Jeseník, okresem Jeseník a Oloumouckým krajem. V obci je tedy vysoké zastoupení mladší generace, což je významný jev pro plánování budoucích rozvojových aktivit, které by se měly zaměřit na požadavky a potřeby i této věkové kategorie, aby nedocházelo ke snižování počtu obyvatel (dostupnost bydlení, služeb, mateřské a základní školy aj.) Počet obyvatel ve věku 0 až 14 let je 385, ve věku 15 až 59 je 1 462 obyvatel (748 mužů, 714 žen), ve věku 60 až 64 je 205 obyvatel (103 můžu, 102 žen) a věku více jak 65 let je 371 obyvatel. Genderová vyváženost obce Česká Ves je z dlouhodobého hlediska v souladu s demografickými trendy v nejvyšších věkových kategoriích převažují ženy, zatímco u mladších skupin mají menší převahu muži. Průměrný věk je 40,7 let. Stárnutí populace však nemá stejné tempo, průměrný věk obyvatel v periferních oblastech má mnohem rychlejší tempo růstu. Tyto demografické údaje jsou ovlivňovány také historickým vývojem. Až do roku 2006 byl věkový průměr obyvatel na Jesenicku nižší než v Olomouckém kraji, avšak od roku 2008 výrazně věkový průměr populace stoupá, obec Česká Ves je však vyjímkou a v současné době nedosahuje tak vysokých hodnot ve srovnání s ostatními obcemi okresu Jeseník ani průměru Olomouckého kraje.
Graf 5: Věková struktura obyvatel obce Česká Ves v roce 2014
Zdroj: ČSÚ
2.3. Pohyb obyvatelstva
Tato podkapitola představuje pohyb obyvatelstva z hlediska přirozeného přírůstku (narození, zemřelí) a migrace obyvatel (přistěhovalí, vystěhovalí). K přirozenému úbytku obyvatel v roce 2014 došlo v obci Česká Ves o 4‰, tj. o 9 obyvatel, taktéž je tomu i u migračního salda, které dosahuje vyšší záporné hodnoty -9 obyvatel. V České Vsi se v malé míře projevuje trend suburbanizace. Celé území je podle Socioekonomické analýzy Olomouckého kraje označováno za hospodářsky slabé a strukturálně postižené. Změna pohybu obyvatelstva v obci Česká Ves ve srovnání s ostatními obcemi v okrese Jeseník není nijak významná a nemám výrazný vliv na rozvoj obce.
Tabulka 4: Pohyb obyvatel v obci Česká Ves v roce 2014
Míra porodnosti | Míra úmrtnosti | Přirozený přírůstek v přepočtu na 1000 obyvatel | Míra imigrace | Míra emigrace | Saldo migrace | Meziroční změna počtu obyvatel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Česká Ves | 7‰ | 7‰ | -4‰ | 23‰ | 27‰ | -4‰ | -7‰ |
ORP JESENÍK | 9‰ | 9‰ | -3‰ | 26‰ | 31‰ | -5‰ | -8‰ |
Okres Jeseník | 9‰ | 9‰ | -3‰ | 26‰ | 31‰ | -5‰ | -8‰ |
Olomoucký kraj | 10‰ | 10‰ | -0‰ | 23‰ | 24‰ | -1‰ | -1‰ |
ČR | 10‰ | 10‰ | 0‰ | 27‰ | 25‰ | 2‰ | 2‰ |
Zdroj: ČSÚ
2.4. Vzdělanostní struktura obyvatelstva
Pro venkovské oblasti a příhraniční oblasti vždy platilo, že vzdělanostní struktura obyvatelstva dosahovala nižšího stupně vzdělanosti. V posledních letech se setkáváme s trendem zvyšování počtu osob s maturitou a vysokoškolským vzděláním. Česká Ves není výjimkou, došlo zde k poklesu osob bez základního vzdělání, které nyní přestavuje pouze 1,1%. Alarmujícím ukazatelem je počet osob pouze se základním vzděláním, který je v obci 21,6%. Osob se středoškolským vzděláním je 64,8% a s vysokoškolským vzděláním 8,2% obyvatel nad 15 let. Obec disponuje kvalitním a absorpčně dostupným základním vzděláváním.
Graf 5: Vzdělanostní struktura obyvatel obce Česká Ves v roce 2011
Zdroj: ČSÚ
2.5. Obyvatelstvo dle národnosti
Identifikace národnostních menšin v obci je ztížena nedostatkem relevantních dat, data jsou dostupná přes Český statistický úřad v rámci Sčítání lidu, domů a bytu za rok 2011. Je tedy nutné zohlednit odchylku z důvodů, že téměř 26% osob národnost při sčítání nevyplnilo a není zde žádná zpětná vazba, zda jsou údaje pravdivé. Dle těchto dat obec evidovala celkem 2 363 obyvatel z toho 613 (26%) obyvatel nevyplnilo státní občanství. V obci je mimo české a moravské národnosti zastoupena také národnost slovenská (44 osob), němmecká (12 osob), polská (3 osoby), slezská (2 osoby) a madaďarská (2 osoby). Podle statistky SLDB 2011 se v obci nenachází romská populace, ale ze znalosti území víme, že v obci žijí i občané etnitckých menšin.
Tabulka 5: Obyvatelstvo obce Česká Ves dle státního občanství
Státní občanství | abs. | % | muži | ženy |
Česká republika | 2 339 | 99,0 | 1 140 | 1 199 |
Slovenská republika | 4 | 0,2 | 2 | 2 |
Ostatní země EU | 11 | 0,5 | 7 | 4 |
bez státního občanství | 0 | 0 | 0 | 0 |
nezjištěno | 1 | 0,0 | 0 | 0 |
Zdroj: SLDB 2011
Tabulka 6: Obyvatelstvo obce Česká Ves dle národností
Národnost | abs. | % | muži | ženy |
Česká | 1 549 | 65,6 | 741 | 808 |
Moravská | 88 | 3,7 | 48 | 40 |
Slezská | 2 | 0,1 | 1 | 1 |
Slovenská | 44 | 1,9 | 19 | 25 |
Maďarská | 2 | 0,1 | 2 | 0 |
Německá | 12 | 0,5 | 6 | 6 |
Polská | 3 | 0,1 | 0 | 3 |
Romská | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ukrajinská | 1 | 0,0 | 0 | 1 |
neuvedeno | 613 | 25,9 | 309 | 305 |
Zdroj: SLDB 2011
Ekonomická situace v obci Česká Ves je ovlivněna několika faktory, mezi které řadíme geografickou polohu obce, přírodní podmínky a zdroje, kvalitu půdy, složení obyvatelstva z hlediska věkové struktury i vzdělanosti, historické aspekty, dopravní dostupnost a spádovost města Jeseník a Polska.
V 19. století značná část obyvatel obce pracovala v přádelnách a podél řeky Bělé se nacházelo několik bělidel. Po roce 1848 Českou Ves stále více ovlivňovalo sousedství s Frývaldovem (dnes Jeseník), kde byla také soustředěna okresní politická, soudní a finanční správa. Z hlediska hospodářství byl pro obec Českou Ves významný rok 1894, kdy došlo k založení akciové společnosti na výrobu řetězů, které patří v současné době mezi největší zaměstnavatele v celém okrese. Průmyslový potenciál obce posílila za první republiky také menší výrobna zemědělských strojů a dvě pily. Po druhé světové válce se v České Vsi nejvíce prosazovala továrna na řetězy. Většina menších závodů a společností zanikla. Místní JZD bylo založeno v roce 1951, ale v roce 1972 se spojilo s Písečnou a již o dva roky později bylo zařazeno do velkého zemědělského komplexu JZD Velké Kunětice.
Jak již bylo zmíněno, místní zaměstnavatelé prošli od roku 1989 náročnou transformací, velká část zaměstnavatelů zanikla, některé firmy se dostaly do vlastnictví majitelů mimo region, změnily několikrát majitele i náplň činnosti. Vznikla řada malých a středních firem, hlavně v nevýrobní sféře, v průmyslu a ve stavebnictví, což napomohlo odvětvové a územní diverzifikaci ekonomické základny území.
V obci Česká Ves došlo k nárustu počtu podnikatelských subjektů v roce 2014. V současné době sčítá obec celkem 607 subjektů. Největší zastoupení má dle klasifikace CZ NACE Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel a to celkem 128 podnikatelských subjektů a dále pak Stavebnictví s počtem 115 podnikatelských subjektů. K nárůstu počtu subjektů došlo téměř ve všech odvětvích, je však nutné uvést, že z celkového počtu 607 podnikatelských subjektů je 518, tj 85% podnikatelů - fyzické osoby. Tento fakt ovlivňuje nezaměstnanost a počet pracovních míst v obci. Na území České Vsi jsou 4 státní organizace, 2 akciové společnosti a 37 obchodních společností.
Tabulka 7: Počet ekonomických subjektů dle odvětví v roce 2008 a 2012 ve srovnání s okresem Jeseník
Rok | Česká Ves |
Rozdíl (2008-2012) |
Podíl v rámci okresu | Okres Jeseník | |
Ekonomické subjekty se zjištěnou aktivitou celkem | 2008 | 316 |
↑ |
6,85% | 4 616 |
2012 | 349 | 7,10% | 4 917 | ||
Zemědělství, lesnictví, rybářství | 2008 | 25 |
↑ |
5,62% | 445 |
2012 | 33 | 6,37% | 518 | ||
Těžba a Průmysl celkem | 2008 | 41 |
↑ |
7,03% | 583 |
2012 | 47 | 7,44% | 632 | ||
Stavebnictví | 2008 | 74 |
↓ |
8,72% | 849 |
2012 | 73 | 8,58% | 851 | ||
Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel | 2008 | 65 |
↓ |
8,20% | 793 |
2012 | 56 | 8,16% | 686 | ||
Doprava a skladování | 2008 | 13 |
↓ |
7,74% | 168 |
2012 | 9 | 5,77% | 156 | ||
Ubytování, stravování a pohostinství | 2008 | 18 |
↑ |
5,19% | 347 |
2012 | 27 | 6,75% | 400 | ||
Informační a komunikační činnosti | 2008 | 2 |
↓ |
2,94% | 68 |
2012 | 0 | 0,00% | 65 | ||
Peněžnictví a pojišťovnictví | 2008 | 6 |
↑ |
6,12% | 98 |
2012 | 10 | 9,71% | 103 | ||
Činnosti v oblasti nemovitostí | 2008 | 4 |
↑ |
3,77% | 106 |
2012 | 5 | 3,62% | 138 | ||
Profesní, vědecké a technické činnosti | 2008 | 20 |
↑ |
4,62% | 433 |
2012 | 27 | 5,95% | 454 | ||
Administrativní a podpůrné činnosti | 2008 | 5 |
= |
10,42% | 48 |
2012 | 5 | 10,64% | 47 | ||
Veřejná správa a obrana; povinné sociální zabezpečení | 2008 | 3 |
= |
5,77% | 52 |
2012 | 3 | 5,08% | 59 | ||
Vzdělávání | 2008 | 6 |
= |
6,32% | 95 |
2012 | 6 | 6,32% | 95 | ||
Zdravotní a sociální péče | 2008 | 6 |
↓ |
6,06% | 99 |
2012 | 4 | 3,88% | 103 | ||
Kulturní, zábavní a rekreační činnosti | 2008 | 8 |
= |
6,45% | 124 |
2012 | 8 | 6,96% | 115 | ||
Ostatní činnosti | 2008 | 19 |
↑ |
6,57% | 289 |
2012 | 26 | 7,54% | 345 | ||
Nezařazeno | 2008 | 1 |
↑ |
5,26% | 19 |
2012 | 10 | 6,67% | 150 |
Zdroj: ČSÚ
Dalším sledovaným aspektem podnikatelského prostředí jsou ekonomické subjekty podle počtu zaměstnanců. V okrese Jeseník se nachází především střední podniky zaměstnávající nižší počet zaměstnanců. Velké firmy zaměstnávající více jak 500 osob se na Jesenicku nevyskytují. Největším zaměstnavatelem na území České Vsi je akciová společnost Řetězárna a.s., která zaměstnává 250 osob, její činnost spočívá ve výrobě článkových svařovaných řetězů.
Další významné firmy na území obce České Vsi :
Předmětem podnikání je výroba a montáž plastových oken a dveří z variabilního profilového systému třídy "A" německé firmy VEKA AG. Firma zaměstnává 30 zaměstnanců, z toho 11 dělníků.
Tato společnost má sídlo v České Vsi, kancelář v Jeseníku. Firma se zabývá technologickými celky, dodává technologie pro zpracování a využití biomasy, kompletní technologické linky na výrobu pelet, zařízení na výrobu dřevěných briket, kotle ke spalování biomasy, průmyslové kotelny, mobilní kotelny, zařízení pro výrobu elektrické energie z biomasy, kogenerační jednotky, technologie na čištění odpadních vod a úpravu vod, technologie pro minipivovary pro výrobu českého piva. Mimo tuto činnost poskytuje také poradenství a podporu pro vybrané destinace, managerskou podporu při reorganizaci a restrukturalizaci podniku a pomoc při zakládaní podniků v Čr.
Tato firma se věnuje zemědělské činnosti a péči o krajinu, hospodaří v souladu se zásadami ekologického zemědělství a pravidly trvale udržitelného rozvoje. Vlastní BIO farmu se specializací na chov skotu masného plemene Aberdeen Angus.
Předmětem podnikání této společnosti je vnitřní lékařství včetně jeho nadstavbových oborů - endokrinologie, anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče, chirurgie, hematologie, pediatrie, geriatrie, gynekologie a porodnictví, klinická biochemie, radiodiagnostika, praktické lékařství pro dospělé, specializační vzdělávání nebo doplňující odborná praxe v oboru praktické lékařství.
Tato firma se zabývá výstavbou, rekonstrukcí a opravy vodovodních a kanalizačních sítí po celém území České republiky pomocí bezvýkopových technologií berstlining a relining.
Tabulka 8: Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti v obci Česká Ves v roce 2013
Počet zaměstnanců | Kategorie | Absolutně | Relativně (%) |
---|---|---|---|
do 10 | mikropodniky | 41 | 9,38 |
10-49 | malé podniky | 8 | 1,83 |
50-249 | střední podniky | 0 | 0,00 |
250 a více | velké podniky | 1 | 0,23 |
nezjištěno | - | 387 | 88,56 |
Zdroj: ČSÚ
Struktura podnikatelských subjektů podle velikosti úzce souvisicí s počtem osob vyjíždějících z obce za pracím, který je celkem 386 a počtem osob dojíždějících za prací do obce, kterých sčítáme celkem 191.
Vývoj trhu práce je ovlivněn zejména poptávkou a nabídkou po zaměstnání. Projevuje se zde výrazná závislost na ekonomickém vývoji a stavu ekonomických cyklů, na podnikatelském prostředí a na celkovém nastavení všech politik státu ovlivňující trh práce. Trh práce se tedy odvíjí od průmyslu v daném regionu, nabídce podnikatelů, nabídce zaměstnanců a také na nezaměstnanosti. Významným faktorem ovlivňujícím zaměstnanost a trh práce je ekonomicky aktivní obyvatelstvo (EAO), tj. pracovní síla (zaměstnaní i nezaměstnaní). V obci Česká Ves je celkem 1 168 ekonomicky aktivních osob. Celkový počet zaměstnaných osob činní 979 obyvatel České Vsi. Z hlediska strukutry podnikatelských sektorů je nevíce osob zaměstnáno v terciéru (514 osob), následně v sekundéru (ve stavebnictví 70 osob, v průmyslu 240 osob) a v priméru pouhých 36 osob, což odpovídá celorepublikovým statistikám.
Graf 6: Struktura podnikatelských subjektů podle odvětví v obci Česká Ves v roce 2013
Zdroj: ČSÚ
Tabulka 9: Struktura zaměstnanosti v obci Česká Ves podle odvětví v roce 2011 (%)
Zemědělství a lesnictví | Průmysl a stavebnictví | Služby | |
---|---|---|---|
Česká Ves | 3,68% | 31,66% | 52,50% |
JESENÍK | 4,71% | 28,85% | 52,74% |
Olomoucký kraj | 3,55% | 34,56% | 51,54% |
ČR | 2,74% | 32,23% | 53,87% |
Zdroj: ČSÚ
V tržní ekonomice je nezaměstnanost běžným společenským jevem a určitá výše nezaměstnanosti představuje atribut fungování trhu práce. Nezaměstnanost negativně ovlivňueje řadu sociopatologických i ekonomických jevů. Míra nezaměstnanosti v obci má velmi kolísavou tendenci a často dosahuje nadprůměrných hodnot. Vysoká nezaměstnanost není jen problém obce Česká Ves, ale bojují s ní téměř všechny obce na území Jesenicka, což je způsobeno geografickou polohou území, dopravní dostupností, nepříznivá ekonomická specializace, ale také historickými aspekty. Jedná se o typický jev v rurálních oblastech, hospodářský vývoj v rurálních oblastech byl ovlivněn procesy koncentrace sofistikovanější výroby do velkých měst, zaváděním nových technologií a přechodem k terciéru.
Největší nezaměstnanost v obci byla v letech 2009 - 2010, dosahovala hranice 15% míry nezaměstnanosti. Postupně však dochází k poklesu míry nezaměsnanosti, což je spojeno s růstem ekonomiky. V současné době se míra nezaměstnanosti pohybuje kolem 6%.
Významným fenoménem, který výrazně ovlivňuje podobu rurálních oblastí je rozvoj cestovního ruchu, který značně přispívá k hospodářství a zaměsnanosti. Obec Česká Ves není tradiční oblastí s rozvinutým cestovním ruchem, ale díky své poloze a blízkosti přírodních i kulturních atraktivit může z cestovního ruchu profitovat, především ve spolupráci se sousedními obce a také v rámci meziobecní spolupráce, prostřednictvím Mikoregionu Jesenicko či Sdružením měst a obcí Jesenicka.
Doprava z hlediska mobility za prací, vzděláním a základními službami je na mikroregionální úrovni základním prvkem pro kvalitní život v obci. Celý jesenický region se potýká s nedostatečnou dopravní přístupností a špatným technickým stavem místních komunikací, což značně ovlivňuje rozvoj obce Česká Ves. Obcí prochází státní silnice I. třídy č. 44, která jižně navazuje na trasy od Brna, Olomouce i Prahy, severně pak na hraniční přechod do Polska (Mikulovice/Głuchołazy) a východně směrem na Opavu a Ostravu. Dále zde vede železniční trať č. 292 Šumperk – Krnov. Obec je od ORP Jeseník vzdálená pouhé 4 km, což usnadňuje přístup k základním službám v Jeseníku.
Z hlediska rozmístění jednotlivých obcí na území Jesenicka si dopravní obslužnost vyžaduje vysoké nároky na efektvní organizaci hromadné dopravy. Hlavní roli zde hraje především autobusová doprava, železnice je spíše využívána na delší vzdálenosti. Z výsledků veřejného projednávání Plánu rozvoje obce vyplývá, že nabídka autobusových spojů je dostačující při dojíždění v ranních i večerních hodinách. Problémem je však docházka na zastávku. Tyto docházky následně prodlužují celkovou dobu dojížďky. Autobusová doprava je řešena pravidelnými autobusovými spoji. Její intenzita odpovídá velikosti obce. V řešeném území je pět autobusových zastávek (Česká Ves Benzina, Česká Ves Most, Česká Ves Obecní úřad, Česká Ves, Česká Ves Konečná) a dvě železniční zastávky (Česká Ves a Česká Ves Bazén).
Obce se potýká s nedostatkem parkovacích míst, které vyžadují občané obce. Na území obce je parkoviště u Obecního úřadu, dále pak parkoviště Jánského a u Krytého bazénu.
Velký potenciál obce je v cyklodopravě. Obec disponuje velkým množstvím cyklistických tras, značených i neznačených. Infrastruktura podél tras je nedostatečná, vyžaduje značení, vybudování odpočinkových zón apod.
Z hlediska technické infrastruktury je obec Česká Ves plně vybavena, je zde zaveden veřejný vodovod, kanalizace, čistička odpadních vod, plynofikace, elektřina, také je obec plně pokryta internetovým a telefonním připojením. V posledních letech došlo k celkové rekonstrukci ČOV Česká Ves, která slouží obcím Jeseník, Bělá pod Pradědem, Česká Ves a Lipová-lázně. Tato rekonstruovaná ČOV má značnou rezervu, a to z důvodu rušení průmyslové zóny v Jeseníku a celkovému snížení spotřební vody. V obci se také nachází rozvodna elektřiny pro celý okres. Přenosová soustava společnosti ČEZ, a.s. zásobuje obec elektrickou energií o vedení VVN 110 kV. Území je pokryto rozvodným systémem 35 kV. Plyn je do obce přiváděn z Loučné nad Desnou a z Janova v Moravskoslezském kraji, je veden trasami vysokotlakých plynovodů.
Odpadové hospodářství pro obec zajišťují Technické služby Jeseník a.s. - svoz komunálního odpadu (popelnice, kontejnery, vývoz košů, ale také zajišťují svoz a dotřídění separovaného odpadu (plast, papír, sklo čiré, sklo barevné, kov, tetrapak), svoz, skladování a předávání k odstranění nebezpečného odpadu. Z hlediska odpadového hospodářství se obec Česká Ves zabývá také biologicky rozložitelným odpadem. Dříve se biologický odpad objevoval především ve sběrných nádobách na zbytkový komunální odpad a končil na řízených skládkách nebo černých skládkách. V případě domů se zahrádkou byl často jednotlivci kompostován. Rozkladem biologického odpadu vznikají plyny, které škodí životnímu prostředí a navíc se ztrácejí cenné humusové látky, které jsou stále více potřebné v půdách. V roce 2008 začala příprava na zajištění správného nakládání s BRKO (biologicky rozložitelné odpady z komunálního odpadu) na Jesenicku. Na základě provedené analýzy, byla vybrána lokalita, výstaba začala v dubnu 2014. Obec v roce 2015 pořídila 450 ks 120l nádob, které jsou umístěny v domácnostech a 2 velkoobjemové kontejnery. Svoz biologicky rozložitelného odpadu zajišťují také Technické služby Jeseník a.s.. Odpad ze septiků a žump je likvidován na ČOV v České Vsi.
Vybavenost obce sociální a kulturní infrastrukturou a dalšími službami představuje souhrn zařízení, institucí a služeb. Občanské vybavení obce nemá vždy přímou vazbu na hospodářství, ale představuje základní funkční složku sídel, standard životní úrovně obyvatelstva v obci. Cílem rozvoje obslužné funkce je zvýšení standardu kvality služeb, které občanské vybavení nabízí obyvatelům obce Česká Ves. Tato zařízení či instituce občanského vybavení vytvářejí řadu pracovních příležitostí.
Zařízení občanského vybavení, je jednak soustředěno v centrální části obce, ale také rozptýleno v obytné zástavbě i v jednotlivých místních částech. Zpravidla se jedná o služby sloužící k uspokojení základních potřeb obyvatel (obchod, lékař, školka, škola, pošta apod.). Česká Ves sousedí s okresním městem Jeseník, který nabízí další služby, kterými obec nedisponuje. (střední školství, státní správa, zdravotnictví, kulturní zařízení aj.).
Významným předpokladem, který ovlivňuje hospodářské podmínky i soudržnost obyvatel obce je vzdělanost obyvatel. Obec Česká Ves je zřizovatelem dvou mateřských škol a Základní školy, které fungují jako příspěvkové organizace. Základní škola v posledních letech prošla rozsáhlou rekonstrukcí, disponuje vlastní kuchyní s jídelnou, tělocvičnou s fit-centrem, sportovním hřištěm a je jedinou školou v okrese s lehkoatletickým stadionem. Ve školním roce 2015/2016 má škola 15 tříd s počtem 358 žáků.
Bytový fond představuje souhrn bytů na určitém území, v našem případě v obci Česká Ves. Na základě výsledků SLDB 2011 evidujeme v obci celkem 515 domů, z toho 489 obydlených domů (94,95%). Česká Ves je venkovskou obcí, čemuž napovídá i podíl rodinných domů, který představuje celkem 81,94% z celkového počtu domů.
Tabulka 10: Domovní a bytový fond v obci Česká Ves dle SLDB 2011
Počet domů | 515 |
Počet obydlených domů | 489 |
Podíl obydlených domů | 94,95% |
Podíl obydlených domů v ČR | 83,40% |
Počet rodinných domů | 422 |
Podíl rodinných domů | 81,94% |
Podíl rodinných domů v ČR | 72,18% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet | 58,65% |
Podíl bytových domácností vybavených počítačem a připojením na internet v ČR | 53,00% |
Zdroj: ČSÚ
Z hlediska vývoje bytové výstavby v obci dochází plynule k výstavbě bytů. Největší počet dokončených bytu byl v roce 2010.
Tabulka 11: Vývoj bytové výstavby v obci Česká Ves v období 2009 - 2014
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet dokončených bytů | 2 | 12 | 8 | 8 | 4 | 9 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel | 0,77 | 4,68 | 3,23 | 3,22 | 1,64 | 3,71 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v kraji | 3,03 | 2,56 | 2,04 | 2,18 | 1,93 | 2,23 |
Počet dokončených bytů v přepočtu na 1000 obyvatel v ČR | 3,68 | 3,48 | 2,76 | 2,75 | 2,40 | 2,27 |
Zdroj: ČSÚ
Z hlediska zdravotních služeb se v obci nachází praktický lékař pro děti a dorost a ordinace stomatologa. Ostatní zdravotní služby jsou pro obyvatele obce dostupné ve spádovém městě Jeseník.
Obec disponuje také pečovatelskou službou, která je pro seniory a zdravotně postižené obyvatele, tato služba byla zřízená Obcí Česká Ves.
5.4. Ostatní občanská vybavenost
V obci se nachází krytý plavecký bazén, který je jediný v celém okrese, jehož stav neodpovídám potřebámm, je havarijní a velmi ztrátový (již 3 roky na jeho provoz přispívají i ostatní obce z regionu). Jeho plánovaná rekonstrukce byla pozastavena z důvodu připravované výstavby wellness centra v Jeseníku, které se v roce 2014 zrušilo.
Obec disponuje také obecní knihovnou, poštou, kulturním domem i Auto moto veterán muzeem.
Vedle obecního úřadu se nachází Kostel sv. Josefa, který byl vysvěcen v roce 1928. Tento kostel byl nazýván skvostem v údolí Bělé, hlavně pro ojedinělé dvouvěžové řešení.
5.1. Kvalita ovzduší
Znečištění ovzduší je jedním ze závažných environmentálních problémů, které se týká celého okresu Jeseník. Příčin znečištění ovzduší je celá řada, především významné stacionární (bodové) zdroje, kam patří různé průmyslové aj. podniky a areály (jako jsou lomy s navazujícím zpracováním těžených surovin, např. OMYA – závod Pomezí atd.). Dalšími zdroji znečišťování ovzduší je doprava, plošné zdroje (souhrn malých zdrojů v podobě lokálních topenišť). Ke znečištění ovzduší přispívají rovněž látky, které jsou na území přenášeny ze středních a velkých vzdáleností. Tyto látky mají pak neblahý dopad na životní prostředí. Projevují se především na zdraví člověka, zvířat, rostlin, či půdy. Tyto látky také mohou ovlivňovat strukturu a funkci ekosystémů, včetně jejich schopnosti samoregulace. Jak již bylo zmiňováno emitované látky v určité oblasti, které znečišťují ovzduší, nelze řešit izolovaně v rámci sledovaného území. Proto je nutná spolupráce větších územních celků (kraje, ČR, mezinárodně). Mezi největší znečišťovatele území MAS VP pro Jesenicko podle ČHMÚ (2012) řadíme AD 7, spol. s r.o. – prádelna, čistírna – Česká Ves, Bohemia Asfalt, s.r.o. – Písečná, Česko-slezská výrobní, a.s. – Zlaté Hory, ČEZ Energo, s.r.o. – Jeseník, Česká Ves, EUROHARD, spol. s r.o. - Jeseník, Řetězárna a.s. - Česká Ves, ONROSTROJ – Ondřejovice, Slezský kámen a.s, VÍTKOVICE POWER ENGINEERING a.s. - HARD Jeseník. Jesenicko i přesto řadíme mezi oblasti z nejčistějším ovzduším v rámci České republiky.
Obrázek 6: Mapa oblasti s překročenými limity se zahrnutím přízemního ozonu v roce 2013
Zdroj: Český hydrometeorologický ústav: Grafická ročenka 2013
Obrázek 6: Mapa oblasti s překročenými limity bez zahrnutím přízemního ozonu v roce 2013
Zdroj: Český hydrometeorologický ústav: Grafická ročenka 2013
5.2. Kvalita vod
V okrese Jeseník je z hlediska kvality vod největším problémem eutrofizace, což znamená znečištění vod nadměrným obsahem živin. Odpadní splaškové vody mohou být znečištěny mikrobiálně. Značnou měrou se na znečištění vod podílí zemědělská výroba a chov. Stav povrchových vod se hodnotí pomocí indikátoru: Rizikovost útvaru povrchových vod tekoucích z hlediska splnění environmentálních cílů. Řeky (jednotlivé útvary povrchových vod tekoucích) jsou základní jednotkou pro hodnocení stavu povrchových vod se rozdělují na rizikové, nejisté a nerizikové. Na Jesenicku je klasifikováno za rizikové celkem 23 % povrchových vod z hlediska ekologického stavu a 19 % z hlediska chemického. Nejrizikovější vodní útvary se nacházejí v Hradci-Nové Vsi a Písečné, kde je dosáhnuto 100% rizikovosti, obec Česká Ves dosahuje hodnoty 98% rizikovosti, jak u ekologického, tak chemického stavu.
Zdroje lokálního znečištění jsou především odpadní vody, které jsou vypouštěné z lidských sídel, průmyslových podniků nebo zemědělských velkochovů. Naopak splachování hnojiv a pesticidů především z polí lze označit za znečištění plošné. Do vody se tyto škodlivé látky dostávají povrchovým odtokem, ale také průsakem do spodních vod. Podle typu znečišťujících látek se znečištění dělí na biologické, chemické a fyzikální. Mezi biologické znečištění patří především močůvka, fekálie a další hnijící organická hmota.
5.3. Chráněná území
Katastrální území obce Česká Ves spadá do CHKO Jeseník, které má celkovou rozlohou 74 000 ha. Tato chráněná krajinná oblast byla vyhlášena v r. 1969 a svou celkovou rozlohou se řadí mezi největší CHKO v České republice. Území zahrnuje vysokohorské bezlesí, kdy v ČR jsou pouze tři pohoří, které dosahují nad horní hranici lesa. Vysoká lesnatost a smrkové pralesy. Lesnatost dosahuje až 80% celkové rozlohy CHKO a proto je tato chráněná krajinná oblast nejlesnatější v ČR. Dále v CHKO zahrnuje výskyt rašelinišť, řadu pramenů, vzácných druhů rostlin a živočichů.
Obrázek 7: Mapa CHKO Jeseníky
Zdroj: CHKO
7.1. Obecní úřad a jeho kompetence
Obec Česká Ves je z hlediska správy řazena do typu ostatní obce, tj. pro jiné obce nevykonává žádnou správní činnost, zajišťuje správu pouze pro území obce, spadá pod ORP Jeseník. Obec je řízena patnáctičlenným zastupitelstvem. Má zvolenou pětičlennou radu obce, finanční výbor a kontrolní výbor. Za administrativu odpovídá uvolněný starosta a místostarostka. Obec Česká Ves zaměstnává 6 osob na hlavní pracovní poměr - asistentku, referenta (byty, veřejné osvětlení, hřbitov, pokladna), referentku (pokladna, evidence obyvatel, ověřování podpisů a listin, poplatek ze psů), referentku (účetní, mzdová účetní), referentku (účetní, rozpočet) a referenta (údržba obce, investice, Czech Point). V době sezónních prací obec využívá nabídky Pracovního úřadu na úklidové a údržbové práce zaměstnance na veřejně prospěšné práce. Obec je zřizovatelem dvou mateřských škol (Holanova a Jesenická) a Základní školy s právní subjektivitou příspěvkové organizace, dále provozuje Dům s pečovatelskou službou a Obecní knihovnu.
7.2. Hospodaření obce
Obec Česká Ves hospodařila v posledních 5 letech s kladným rozpočtem. Daňové i nedaňové příjmy dosahují kolísavých hodnot, což ovlivňuje i plánování investic. Největší rozdíl pozorujeme v letech 2012 a 2013, kde došlo ke zvýšení (oproti roku 2012) o 6 000 tis. Kč na daňových příjmech a 1 200 tis. Kč na nedaňových příjmech. Nejnižší podíl kapitálových výdajů měla obec v roce 2012.
Tabulka 12: Vývoj rozpočtového hospodaření obce Česká Ves v letech 2009 - 2013 (v tis. Kč)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
---|---|---|---|---|---|
Daňové příjmy | 19 706 | 20 652 | 19 171 | 19 216 | 25 257 |
Nedaňové příjmy | 8 980 | 10 288 | 10 680 | 11 485 | 12 695 |
Kapitálové příjmy | 1 113 | 396 | 127 | 55 | 1 061 |
Neinvestiční přijaté dotace | 5 961 | 3 896 | 6 819 | 3 643 | 2 998 |
Investiční přijaté dotace | 0 | 7 343 | 10 679 | 1 306 | 8 651 |
Příjmy | 35 760 | 42 575 | 47 477 | 35 705 | 50 662 |
Běžné výdaje | 31 470 | 29 744 | 32 782 | 31 240 | 30 663 |
Kapitálové výdaje | 4 291 | 7 310 | 14 603 | 3 105 | 19 547 |
Výdaje celkem | 35 761 | 37 054 | 47 386 | 34 345 | 50 210 |
Saldo příjmů a výdajů | -1 | 5 522 | 91 | 1 360 | 452 |
Podíl kapitálových výdajů | 12,00% | 19,73% | 30,82% | 9,04% | 38,93% |
Podíl běžných výdajů na celkových příjmech | 88,00% | 69,86% | 69,05% | 87,50% | 60,52% |
Zdroj: ČSÚ
Příjmy obce jsou navyšovány díky poměrně velké úspěšnosti získávání dotačních prostředků. V letech 2009-2013 obec Česká Ves z těchto zdrojů získala více než 51 milionů korun. Ve sledovaném období letech 2009 -2013 lze pozorovat rozdíly z hlediska dotačních příjmů. V roce 2009 neměla obec žádné investiční dotační příjmy, ale současně vykazuje nejvyšší neivestiční dotační příjmy. V souvislosti s dotačními příjmy jsou především rozvojové projekty obce, které přispívají ke zlepšení životních podmínek obyvatel.
Graf 7: Srovnání struktury rozpočtových příjmů v období 2009 - 2013
Zdroj: ČSÚ
Rozvoj obce je do jisté míry ovlivněn dostupností finanční prostředků vlastních i dotačních. Na rozvojové aktivity obce nejčastěji využívá dostupných dotačních fondů krajských, národních i evropských. Obec nemá zpracované žádné strategické dokumenty, ačkoliv v současnosti připravuje první strategický dokument Program rozvoje obce Česká Ves na období 2016-2020, který bude zpracován komunitní i expertní metodou. Z tohoto důvodu není možné posoudit naplňování strategických cílů a priorit.
Tabulka 13: Přehled realizovaných rozvojových projektů.
Tabulka prochází aktualizací, bude zveřejněna do 30.10.2016.
Varování před živelnými pohromami je prováděno pomocí místního rozhlasu a sirén. Obec Česká Ves disponuje SDH. Z hlediska krimality jsou dostupná analytická dat pouze za celý obvodní oddělení Jeseník. Celý okres se potýká se zvýšenou kriminální činnosti, což je způsobeno především přítomností sociálně vyloučených lokalit, přítomností cizinců, migracemi etnických menšin a vysokou mírou nezaměstnanosti, která zvyšuje veškeré patologické jevy často souvisejicí se zneužíváním návykových látek. V roce 2014 se jich podařilo zrealizovat téměř 100 preventivních akcí ÚO Jeseník, na téma kyberšikana, právní vědomí na středních školách, krádeže, senioři, doprava, práce policie a také přednášky v rámci krajského pilotního projektu "Buďme obezřetnější" a další. Doba dojezdnosti do centrální části obce u hasičské záchranné služby i Policie ČR nepřekračuje 10 minut.
Tabulka 14: Trestní činnost vybraných problematik za ÚO Jeseník v letech 2013-2014
Kriminalita | 2013 | 2014 | ||||
nápad | objasněno | v % | nápad | objasněno | v % | |
Násilná trestní činnost | 145 | 110 | 75,86 | 128 | 105 | 82,03 |
Mravnostní trestní činnost | 13 | 12 | 92,31 | 7 | 7 | 100,00 |
Majetková trestní činnost | 533 | 196 | 36,77 | 456 | 222 | 48,68 |
Hospodářská tresní činnost | 65 | 52 | 80,00 | 98 | 91 | 92,86 |
Ostatní tresní činnost | 161 | 132 | 81,99 | 195 | 173 | 88,72 |
Zbývající trestní činnost | 171 | 161 | 94,15 | 177 | 151 | 90,93 |
V případě povodní je ochrana obyvatelstva řízena a zajišťována dle povodňových plánů a při hlášení krizové situace krizovými plány.
7.4. Vnější vztahy a vazby
Obec Česká Ves je zapojena do řady organizací, zaměřených až na výjimky na rozvoj území nebo na podporu cestovního ruchu. Konkrétně je obec členem těchto organizací:
Obec Česká Ves má navázané partnerství s se třemi obcemi v ČR i v Polsku:
Vize zachycuje představu o tom, čeho chce obec v dlouhodobém horizontu docílit, jak se bude měnit a zlepšovat kvalita života v obci. Strategická vize obce je definována zejména na základě výsledků a závěrů z analytické části PRO a také na základě veřejných jednání s obyvateli obce. Naplnění vize bude dosaženo realizací tohoto Programu rozvoje obce a nasledně na něj navazujicích dokumentů obdobného charakteru.
Obec Česká Ves je klidným a bezpečným místem pro kvalitní a spokojený život, jak pro rodiny s dětmi, tak i pro seniory a mladé, kde bude docházet ke stabilnímu rozvoji a k zajištění služeb, kvalitní infrastruktury, vzdělávání a volnočasových aktvit.
V následujícím období si obec Česká Ves klade za cíl zlepšit podmínky pro život obyvatel včetně zlepšení vybavenosti Základní školy a Mateřských škol. Dosáhnout vyšší bezpečnosti, zvýšení kvality v oblasti dopravy a zlepšení připravenosti pomocí protipovodňových opatření. Nadále bude kladen důraz na podporu spolkových, volnočasových a kulturních aktivit a rozvoj aktivní občanské společnosti.
Cíl : „1. Rozvoj infrastruktury v obci Česká Ves”
Cíl je zaměřený na rozvoj dopravní i technické infrastruktury v obci Česká Ves, tj. zpřístupnění, zvýšení kvality, zvýšení bezpečnosti a udržení technického standardu pro občany i turisty.
Opatření : „1.1. Rozvoj a zlepšení dopravní infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.1.1. Prodloužení místní komunikace "Haškova"” |
2016 - 2020 | obec | 0 | Externí |
„1.1.2. Rekonstrukce místní komunikace "Úzká", včetně odvodnění” |
2016 - 2020 | obec | 0 | Externí |
„1.1.3. Vybudování parkoviště pro osobní auta pro ZŠ Česká Ves” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.1.4. Řešení dopravních staveb (místních komunikací a chodníků) navržených v územním plánu” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.1.5. Rekonstrukce mostů a lávek v majetku obce dle návrhu z hlavních prohlídek mostů” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.1.6. Zvýšení průtočného profilu na propustku za Řetězárnou (Burkuš)” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.1.7. Zpevnění krajnice místní komunikace „Skalní“” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.1.8. Vybudování parkoviště pro osobní auta u fotbalového hřiště” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Pozemek v majetku firmy Řetězárna a.s. |
„1.1.9. Zvýšení kapacity parkovacích ploch na území obce” |
2016 - 2020 | 0 | ||
Opatření : „1.2. Rozvoj a zlepšení technické infrastruktury” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.2.1. Plynofikace bytové přípojky a výměna oken v bytovém domě č.p. 68” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.2. Dešťová kanalizace na spodní části místní komunikace „Holanova“” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.3. Dešťová kanalizace před okály u Benziny” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.4. Dešťová kanalizace na spodním úseku obce Česká Ves (před obcí Písečná)” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.5. Dešťová kanalizace na místní komunikace „U Norkárny“” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.6. Úprava dešťové kanalizace místní komunikace Kpt. Jaroše” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.7. Dešťová kanalizace u silnice I/44 „Jesenická“” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Odvodnění prostoru rodinných domů za TS Jeseník. |
„1.2.8. Zvýšení průtočného profilu na propustku u VPO PLAST v zahradě p. Vrlové v obci Česká Ves, řešení odtoku ze silnice I/44 do Bělé” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.9. Veřejné osvětlení na místní komunikaci „Za Řekou“ vedoucí k RD p. Burkuše” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.2.10. Rekonstrukce a optimalizace veřejného osvětlení” |
2016 - 2024 | obec | 0 | |
Výměna vadných stožárů, výměna špatných svítidel a nátěry stávajících stožárů. |
„1.2.11. Veřejné osvětlení místní komunikace Makarenkova” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Úpravy a doplnění veřejného osvětlení. |
„1.2.12. Vybudouvání osvětlení podél chodníku u Řetězárny” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Opatření : „1.3. Bezpečnost v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„1.3.1. Zpevnění chodníčků na hřbitově včetně osvětlení hřbitova” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.3.2. Rekonstrukce a úprava chodníku směrem na Písečnou” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Návaznost na přechod pro chodce u Řetězárny až po vstup do Kolonky. Dokončení úseku za Řetězárnou. |
„1.3.3. Chodník podél místní komunikace „U Zahradnictví“” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„1.3.4. Řešení bezpečnosti chodců podél komunikace 1/44 v lokalitě u zatáčky "u zrcadla"” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Vybudování místa pro přecházení a chodník. |
„1.3.5. Řešení bezpečnosti chodců podél komunikace 1/44 v lokalitě za ČS PHM” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Vybudování místa pro přecházení a chodník. |
Cíl : „2. Zvýšení kvality života v obci Česká Ves”
Cíl je zaměřen na zvýšení dostupnosti občanské vybavenosti v obci, ale také zvýšení kvality bydlení a školství, rozvoj volnočasových a sportovních aktivit v České Vsi. Naplněním tohoto cíle dojde k zlepšení životních podmínek a zvýšení kvality života v obci.
Opatření : „2.1. Rozvoj občanské vybavenosti a služeb” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.1.1. Modernizace krytého bazénu Česká Ves” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.1.2. Budování cyklostezek a cyklotras ve vhodných lokalitách a místech zatížených automobilovou dopravou” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.1.3. Rozšíření Domova s pečovatelskou službou” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.1.4. Přebudování bývalé školy na zázemí pro potřeby once (muzem, centrum setkávání apod.)” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Opatření : „2.2. Zvýšení kvality bydlení v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.2.1. Zateplení panelových domů č.p. 419, 420, 421, 422, 423” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.2.2. Zateplení bytových domů č.p. . 64, 68, 318, 406, 407, 408, 409, 410” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.2.3. Příprava lokality pro výstavbu rodinných domů U Zahradnictví” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Opatření : „2.3. Rozvoj a zvýšení kvality školství v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.3.1. Rekonstrukce vnitřního vybavení budov ZŠ a obou MŠ” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
(topení, vnitřní vybavení, sociální zařízení) |
„2.3.2. Vybudování přístřešku, rekonstrukce stavby v zahradě pro zázemí MŠ Jesenická” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.3.3. Vybudování rekreační a odpočinkové zóny v areálu ZŠ a v dalších lokalitách obce” |
2016 - 2020 | 0 | ||
(venkovní posilovací stroje, jiné rekreační prvky apod.) |
„2.3.4. Revitalizace venkovního areálu ZŠ Česká Ves” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
(parkové úpravy, mobiliář, venkovní učebna, přístřešek na kola, zázemí atd.) |
„2.3.5. Rekonstrukce dopravní hřiště v ZŠ Česká Ves” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Opatření : „2.4. Rozvoj volnočasových a sportovních aktivit v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„2.4.1. Vybudování víceúčelového sportovního hřiště pro míčové hry na ulici „Kpt. Jaroše“” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.4.2. Vybudování pěší odpočinkové zóny za prostorem muzea Veteránů až po kostel” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.4.3. Vybudování sportovního hriště včetne hracích prvků na ul. Holanova” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.4.4. Vybudování sportoviště s umělým povrchem v areálu SK Řetězárna” |
2016 - 2020 | obec, SK Řetězárna | 0 | Vlastní + externí |
Ve spolupráci s SK Řetězárna. |
„2.4.5. Budování komunitního centra a komunitní školy, přestavba skladových prostor v areálu ZŠ na víceúčelovou výukovou, sportovní a taneční místnost, včetně zázemí pro rodiče” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„2.4.6 Podpora spolkové činnosti v obci - podpora z hlediska materiálního (investičního) vybavení vč. podpory činností jednotlivých spolků a spolupráce (sportovních, kulturních i zájmových)” |
2016 - 2020 | Externí | ||
Cíl : „3. Rozvoj a podpora cestovního ruchu v obci Česká Ves”
Cílem je zvýšit podíl cestovního ruchu na hospodářství obce, přilákat více turistů do obce. Cíle bude dosáhnuto pomocí rozvoje cestovního ruchu, rozvojem a zkvalitňováním atraktivit včetně doprovodné infrastruktury v České Vsi.
Opatření : „3.1. Rozvoj a podpora cestovního ruchu v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„3.1.1. Rekonstrukce staré požární zbrojnice na ul. Jánského - Turistické centrum” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Komplexní zázemí pro turisty a centrum pohybových aktivit. |
„3.1.2. Opravy a budování lesních cest s případným vybudováním pěších a cyklostezek” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„3.1.3. Označení stezky na Čertovy kameny a Naučné stezky (dolování zlata)” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
(od Keslu) |
Cíl : „4. Protipovodňová opatření v obci Česká Ves”
Opatření : „4.1. Protipovodňová opatření v obci” |
Od - do | Odpovědnost | Náklady (tis. Kč) |
Zdroj financování |
„4.1.1. Realizace některých povodňových opatření dle zpracované povodňové studie” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
„4.1.2. Vodě zádržná opatření v okolí potoka Žlebník v extravilánu obce” |
2016 - 2020 | obec | 0 | |
Pro uspěšnou realizaci PRO Česká Ves je důležité se do budoucna zaměřit především na efektivní spolupráci jednotlivých aktérů, a to konkretně obce, dobrovolných svazků obcí (SMOJ, MRJ), spolků, občanů i subjektů vně obce. Na zakladě tohoto dokumentu bude obec Česká Ves postupně realizovat jednotlivé aktivity uvedné v návrhové části dle projektových záměrů, a to se zohledněním určených priorit k jednotlivym aktivitám. Před samotnou realizací budou jednotlivé projekty konkretizovány, z hlediska projekčního, finančního i časového.
Zajištění naplňování Programu rozvoje obce Česká Ves bude mít v gesci starosta, místostarost/ka včetně členů zastupitelstva. Role zastupitelstva bude spočívat v koordinaci všech činností spojených s administrativní podstatou spojenou s naplňováním a aktualizací dokumentu PRO Česká Ves. Starosta obce zodpovídá za zpřístupnění dokumentů, přípravu aktualizace, dodržování harmonogramu, vyhodnocování a monitoring dokumentu PRO Česká Ves.
Alespoň jednou ročně bude zpracována zpráva o průběhu realizace PRO Česká Ves v návaznosti na rozpočet obce. Součástí této zprávy bude přehled o aktivitách realizovaných v uplynulém roce, přehled o plnění ukazatelů, zdůvodnění odchylek od plánovaného průběhu realizace a případné návrhy změn samotného dokumentu. Pokud bude ze strany vedení obce shledán důvod k aktualizaci dokumentu, starosta obce navrhne doplnění dokumentu PRO Česká Ves a předá jej ke schválení zastupitelstvu obce.
V roce 2020 bude zpracováno komplexní zhodnocení Programu rozvoje obce, které se stane východiskem pro zpracování návazného rozvojového dokumentu pro obec Českou Ves.
Program rozvoje obce Česká Ves bude průběžně revidován v návaznosti na průběh realizace jeho dílčích aktivit uvedených v návrhové části dokumentu. Důvodem k aktualizaci dokumentu PRO může být závažná změna vnějších podmínek, naplnění části programu či potřeba stanovení nových cílů.
Změny a aktualizace Programu rozvoje obce budou prováděny přímo ve webové aplikaci www.obcepro.cz. Aktualizace Programu rozvoje obce Česká Ves a jeho změny budou schváleny zastupitelstvem obce. Aktuální verze dokumentu bude zveřejněna na internetových stránkách obce.
Dokument bude zveřejněn na internetových stránkách obce www.cves.cz, na webových stránkách tvorby PRO (www.obcepro.cz), v listinné podobě bude k nahlédnutní na Obením úřadě Česká Ves.