Instituce / autor: | Ministerstvo vnitra ČR |
Datum zveřejnění: | 28.2.2022 |
Registrační číslo: | 151 |
Klíčová slova: | inovace, územní samospráva |
Úkolem státu je vytvořit systém podpory inovací. Úkolem organizací státní a územní veřejné správy je vytvořit vlastní SYSTÉMY INOVAČNÍHO MANAGEMENTU, které se stanou základem řízení organizace. Ty se následně na systémovou podporu tzv. napojí.
JAK MŮŽE VYPADAT INOVAČNÍ MANAGEMENT V ORGANIZACI ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY?
0 Motivace inovátorů
Klíčovým nástrojem inovačního managementu je vytváření MOTIVAČNÍCH NÁSTROJŮ pro zaměstnance. Někteří z nich jsou od přírody zvídaví a aktivně uvažují nad tím, jak lze produkty, služby či interní procesy vylepšovat. U jiných musí organizace toto nastavení aktivně podpořit. Pro povzbuzení inovačního ducha je důležité správné nastavení tzv. „firemní kultury“, otevřený přístup managementu či nastavení vnitřních procesů. Klíčovou roli mohou sehrát také FINANČNÍ ČI JINÉ ODMĚNY. Inovátory nemusejí být jen zaměstnanci, ale jsou jimi i občané. I pro ty jsou odměny důležitým motivačním prvkem.
1 Identifikace problémů a výzev, kterým organizace čelí
Základem jakéhokoliv inovačního řešení je řešení problému. Problémy je proto třeba ve spolupráci se zaměstnanci i občany identifikovat. Vhodným nástrojem jsou například FYZICKÉ SCHRÁNKY PRO SBĚR PODNĚTŮ, FORMULÁŘE zveřejněné na WEBOVÝCH STRÁNKÁCH či na SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH. Ke sběru názorů zaměstnanců je ideální využít DOTAZNÍKY V INTERNÍCH SYSTÉMECH ORGANIZACÍ nebo je oslovit EMAILEM. Důležité je nepodceňovat také sílu FYZICKÝCH SETKÁNÍ A SCHŮZEK. Sebrané problémy, podněty a výzvy je důležité zveřejnit, ať už uvnitř organizace či vně, aby zaměstnanci i občané dostali příležitost se nad nimi zamyslet.
2 Sběr inovačních řešení
Návrhy inovačních řešení lze sbírat stejným způsobem jako identifikovat problémy. Zajímavým řešením může být například pořádání IDEA WORKSHOPŮ se zaměstnanci. Stále populárnějšími jsou rovněž IDEATHONY A HACK DAYS pro občany, na kterých často dochází i k detailnějšímu rozvoji inovačních řešení.
3 Rozhodnutí o realizaci
O rozvoji nebo realizaci konkrétního inovačního řešení by měla rozhodnout KOMISE složená ze zástupců managementu i zaměstnanců. V některých případech lze rozhodnout i na základě ANKETY mezi zaměstnanci. Důležité je ZDŮVODNIT NEÚSPĚCH inovačních návrhů, které nebyly doporučeny k realizaci. V případě, že jsou důvodem nerealizace inovačního návrhu okolnosti, které se mohou v čase změnit (např. nedostatek financí či zaměstnanců), je dobré návrhy ARCHIVOVAT pro budoucí využití.
4 Vývoj řešení
V případě, že rozvoj inovačních řešení svěříte specialistovi či externí firmě, může být z inovačního řešení zcela vynechána cílová skupina inovace. OBČANÉ ČI ZAMĚSTNANCI MUSÍ BÝT OD ZAČÁTKU VÝVOJE INOVAČNÍHO ŘEŠENÍ PŘÍTOMNI. Špatnou praxí je také poprvé testovat inovační řešení až při jeho uvedení v život. Lépe je inovaci TESTOVAT V PRŮBĚHU JEJÍHO VÝVOJE.
5 Implementace
Před ostrým nasazením nového řešení je nutné jej OPILOTOVAT, tj. vyzkoušet v menším měřítku.
6 Evaluace
Nedílnou součástí inovačního managementu je zhodnocení zavedené inovace, a to tzv. OBJEKTIVNÍCH UKAZATELŮ—úspora finančních prostředků či času—i těch SUBJEKTIVNÍCH—spokojenost cílové skupiny. I špatně hodnocená inovace může být přínosem, pokud je organizace schopná IDENTIFIKOVAT PRAVÉ PŘÍČINY nedostatků a následně se z nich POUČIT.